Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Socialpædagogik

Her finder du spændende bøger om Socialpædagogik. Nedenfor er et flot udvalg af over 57 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Bøger om socialpædagogik for højere uddannelse.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Forældre er vigtigere end jævnaldrende
    af Gabor Maté & Gordon Neufeld
    367,95 kr.

    Gordon Neufeld og Gabor Matés moderne klassiker og internationale bestseller fra 2004 (Hold on to Your Kids. Why Parents Need to Matter more than Peers) er en åben invitation til alle forældre, der ønsker at opdrage deres barn på en måde, så den vigtige RELATION – nemlig den til forældre og andre vigtige voksne i barnets liv – altid er i fokus. Men bogen er ikke kun skrevet med henblik på forældreopgaven. Alle med interesse for børn og unge, ja, alle der arbejder professionelt i feltet, kan høste uvurderlige erkendelser gennem bogen. Og i særlig grad alle unge studerende inden for felter, der beskæftiger sig med dette arbejde – pædagoger, lærere, psykologer, sagsbehandlere, socialrådgivere, sygeplejersker, læger etc. Bogen er banebrydende inden for pædagogisk forståelse og handling og oplagt som fast pensum på en lang række studier. Gordon Neufelds sigte med bogen er at hjælpe os til at genskabe den intuitive viden om de vigtige relationer, som danner grundlag for barnets mulighed for at blomstre og udfolde sit potentiale som menneske. Udgangspunktet for Neufelds paradigme er hans helt særlige tilknytningsmodel. Tilknytningsmodellen beskriver 6 trin, som ideelt set skulle udfolde sig i barnets første 6 til 9 leveår. Den dybeste tilknytning er til eksempel den, der ligger til grund for, at det kan lykkes for et menneske at bryde den sociale arv. Tilknytningsmodellen åbner døre til en dyb indsigt i menneskenaturen, og med den som baggrund bliver barnets modningsprocesser forståelige, og dermed alt det, der befordrer disse, og alt det, der kan komme i vejen. Når vi ved, hvad der kunne være, har vi mulighed for at se, hvad der mangler, og finde vejen tilbage.Gordon Neufeld tager i bogen armtag med mange aspekter af vores samfund, som ikke er befordrende for vores børn. Han er på børnenes side, og han er på forældrenes side, og de voksne med ansvar for børns udvikling. Bogen har siden dens udgivelse i 2004 været en øjenåbner for forældre og folk i hele verden, der på den ene eller anden måde arbejder professionelt med børn, og den er p.t. oversat til 25 sprog. I genudgivelsen fra 2013 har Gordon Neufeld tilføjet 2 kapitler (som også er med i den danske udgivelse) om opdragelse i den digitale tidsalder. Han kommer her ind på, hvad det er for stærke kræfter, vi har med at gøre i de digitale medier, og hvordan vi kan gennemskue deres påvirkning på vores børns udvikling, så vi kan navigere i dette helt nye felt og styre det, der skal styres, som ansvarlige voksne, i stedet for at børn og unge bliver kørt over af det.Bogen er skrevet i et klart, tilgængeligt og fortællende sprog, hvor forfatteren tager os med ind i hverdagssituationer med børn og forældre, som de fleste af os sikkert kan genkende. Bogens indhold er relevant for forældre til børn i alle aldre, fra småbørn og helt frem til voksne børn. Oversættelsen fra canadisk til dansk varetages af Grete Lyngdorf, der gennem tretten år har formidlet Gordon Neufelds materiale til danske forældre og professionelle gennem NEUFELD KURSER I DANMARK.

  • - Sådan kommer du videre
    af Signe M. Hegestand
    247,95 kr.

    Alt for mange kvinder er udsat for psykisk vold, og samtidig er denne voldsform også den mest usynlige og hidtil mest oversete. Den psykiske vold viser sig ikke fra den ene dag til den næste. Den starter i det små og tager gradvist til i styrke med nedgøringer, kritik, sure miner, tavshed og trusler. I den kolde haglbyge af mishagsytringer, bliver du måske mere og mere overbevist om, at det er dig egen skyld, at din partner trækker sig og ser på dig med et køligt blik. Når du vender problemerne indad, risikerer du over tid at bIive mentalt nedbrudt, så du mister troen på dig selv og fremtiden. Dit selvværd lider skade og jo længere tid, du er i det psykisk voldelige forhold, desto sværere er det for dig at komme ud af det og finde tilbage til dig selv. Du risikerer i stedet at udvikle stress, angst, depression og PTSD – ligesom mange, mange andre kvinder i din situation. Et psykisk voldeligt forhold starter ofte som en drøm, hvor du kan blive bombarderet med kærlighed, fremtidsplaner og håb. Måske har din partner fået dig til at føle dig hel. Denne følelse har du savnet dybt, og derfor udvikler du en psykisk afhængighed af ham og en frygt for at miste ham. Denne bog er til dig, der har været - eller forsat er - udsat for psykisk vold. Bogen sætter fokus på dig og den dysfunktionelle dans, du ubevidst er kommet til at deltage i. I bogen inviterer psykolog Signe M. Hegestand dig med på en rejse gennem hele dit liv og ind i din fremtid. Med i rygsækken har Hegestand sine egne erfaringer med psykisk vold, sin professionelle indsigt og historier fra kvinder, der ligesom dig danser en ulige dans. På rejsen får du indblik i, hvorfor netop du er endt i det kviksand, som et psykisk parforhold er. Du får inspiration og viden, så du kan ranke ryggen, finde ud af, hvad der er op og ned, tilgive dig selv og din partner – og skabe en sund, lys og gladere fremtid med større kærlighed til dig selv. Når du har læst bogen, vil du vide med dig selv, at du alt for længe har ladet dig nøje med små krummer af kærlighed frem for at nyde en stor, kalorierig Othello-lagkage. OM FORFATTEREN: Signe M. Hegestand (f. 1974). Uddannet Cand. Psych. fra Aarhus universitet. Autoriseret af Dansk Psykolog Nævn. Uddannet psykoterapeut og Mindfulness Instruktør. Hun har specialiseret sig i at arbejde med psykisk vold, og andre dysfunktionelle relationer. Signe M. Hegestand er fordragsholder og TEDxspeaker2019.

  • af Anette Prehn
    92,95 kr.

    Bliv ven med hjernens amygdala handler om en del af din hjerne, der aktiveres, når du bliver vred, bange eller nervøs. Den kaldes for amygdala, og den spiller flere vigtige roller. Den er blandt andet både en alarm, en sporhund og en pirat - og det kan jo lyde ret skræmmende. Når amygdala ryger til vejrs, får du svært ved at tænke klart, regulere dine følelser og finde gode løsninger. Når du kender til den, kan du til gengæld berolige den og få større mod, glæde og overskud i hverdagen. Bogen her lærer dig, hvordan du gør amygdala til din ven i hverdagen i stedet for at lade dig styre af dens reaktion. ”Anette Prehn omsætter i Bliv ven med hjernens amygdala kompliceret fysiologisk viden til meget brugbare mentale øvelser for børn – og fortalt til børn. De er lige til at gå til, ikke mindst fordi bogen giver børn et sprog, så de kan bygge bro mellem deres følelser i udfordrende sociale situationer og en sund, konstruktiv håndtering af dem. Børn lærer gennem bogen at forstå, acceptere og regulere følelser og udvikle en sund indrestyring. Ved at placere angst, frygt og stress i amygdala får barnet overskud til at reflektere og handle mere frit som sig selv. Et rigtig godt redskab til at styrke børns robusthed.” Per Schultz Jørgensen, professor, forfatter. Serien 'Hjernevenner' er en række små bøger om hjernens spilleregler, som er skrevet, så de kan forstås og bruges fra cirka 10 år og opefter. Dette er den anden bog i serien.

  • - Sådan sikrer man god børneinddragelse i socialsager, undersøgelse og behandling
    af Rikke Yde Tordrup
    276,95 - 287,95 kr.

    Mange børn er i kontakt med socialforvaltningen, PPR, psykiatrien og psykologer. Men en stor del aner ikke hvorfor. Hvad er op og ned i en samværsaftale? Hvorfor skal jeg i udredning? Her er en stor opgave at løfte for de professionelle, der arbejder med børn og unge.Der er behov for at inddrage børnene og tage barnets perspektiv i socialsager, anbringelser, undersøgelser, behandling og terapi. Men hvordan gør man det i praksis?BARNETS PERSPEKTIV er en praktisk og fagligt velfunderet guide til børnebevidning som metode. Bogen viser trin for trin, hvordan du tager barnets perspektiv og understøtter barnets forståelse af egen livssituation ved hjælp af børnebreve. Med bogens mange anvendelige skabeloner kan du forklare aktuelle beslutninger og omstændigheder – og give en samlet forståelse i børnehøjde af de oftest svære ting, der sker i barnets liv.Bevidning af barnet er vigtig for at skabe den sammenhængende livshistorie, som barnet skal bygge videre på gennem hele livet. Udsatte børn og unge mangler især viden om, hvorfor deres forældre ikke kan passe på dem, hvorfor de skal anbringes uden for hjemmet, eller hvorfor de fx kun må have overvåget samvær med deres forældre. Det er en svær opgave at forklare dette, og mange professionelle viger udenom, fordi de mangler redskaber til at gøre det på en måde, der er forståelig, nænsom og omsorgsfuld for barnet. Bogen rummer også en børneordbog, der forklarer svære begreber i børnesprog.BARNETS PERSPEKTIV er relevant for socialrådgivere, pædagoger, børnepsykiatere, psykologer og alle andre, der arbejder med sårbare og udsatte børn og unge. Bogen er blevet til med bidrag fra en lang række kapaciteter på feltet. Kapitlet om juraen ifm. børnebreve og børneinddragelse er skrevet af jurist Christina Bergsted Andersen. Børnepsykiater Per Hove Thomsen har skrevet bogens forord.

  • af Erik Sigsgaard, Louise Klinge & Mette Thor Jørgensen
    227,95 kr.

    Fremtidens skole er en skole, som sætter trivsel, udfoldelse og tiltro til egne styrker i højsædet. I fremtidens skole findes skældud og straf ikke længere som fænomen. Med udgangspunkt i flere års forskning, interviews med lærere, pædagoger og ikke mindst børnenes egne ord giver denne bog et i dansk sammenhæng unikt indblik i, hvorfor skældud i undervisningen virker direkte modsat på børns læring, relationer, mentale sundhed og deltagelse i skolen. Skældud har en negativ betydning for børns liv, fordi skældud påvirker deres relationer til kammeraterne og de voksne i skolen, deres deltagelse i undervisningen og ikke mindst deres livsmod og livsglæde. Interviews med børn og unge viser, at lærere og pædagogers skældud gør børnene utrygge, vrede og demotiverede for undervisningen, giver koncentrationsvanskeligheder, og at barnet får det dårligt med sig selv. Men hvad kan du som lærer og pædagog gribe til, hvis klasserummet er præget af konflikter eller kaos? Bogen præsenterer en række værktøjer og tilgange til, hvordan det i højere grad bliver muligt at bedrive undervisning, som er præget af anerkendende rammesætning og venlighed ? til gavn for både børn og voksne. 'Skole uden skældud' er skrevet af ph.d., skoleforsker Louise Klinge, lektor emeritus og børneforsker Erik Sigsgaard samt skolekonsulent og skolelærer Mette Thor Jørgensen. Bogen har særlig relevans for lærere, pædagoger, skoleledere og alle med interesse for fremtidens skole og børns trivsel, læring og udfoldelse.

  • - og pædagogisk praksis
    af Justin Markussen-Brown
    247,95 kr.

    Gode sprogfærdigheder er vigtige for barnet. Sprog gør, at børn kan indgå i fællesskaber, kan forklare deres meninger og tanker, kan stille spørgsmål om deres omverden – og forstå svarene. Et begrænset talesprog vil samtidig begrænse barnets forudsætninger for gode læsefærdigheder senere i skolen. Pædagogen spiller derfor en vigtig og central rolle, da man som pædagog har mulighed for at understøtte sprogtilegnelsen i den periode af barnets liv, hvor det såkaldte sprogvindue står åbent.Denne bog guider læseren igennem barnets udvikling fra sprogløst spædbarn til konstant spørgende fire­årig, hvis udtale og grammatik er nærmest fejlfri. Bogen begynder ved barnets før-sproglige stadium, hvor kommunikationen består af mange andre udtryk end et egentligt sprog. Derfra fortsætter den med barnets tilegnelse af fonologi, leksikon og grammatik. Den behandler desuden emner som tosprogethed og preliteracy hos førskolebarnet i dagtilbud. Efter hvert kapitel giver forfatteren forslag og anbefalinger til praksis.Bogen har sit teoretiske afsæt i lingvistikken og henvender sig til pædagogisk personale og pædagogstuderende, der ønsker en videnskabelig og evidensbaseret forståelse af sprogtilegnelse. Desuden vil dagplejere og andre, der arbejder med småbørn, finde bogen relevant i sammenhæng med understøttelsen af barnets sprog.Justin Markussen-Brown er dansk-canadisk lingvist og har forsket i danske pædagogers sprogpædagogiske praksis og i effekten af efteruddannelse i sprogpædagogisk praksis. Hans ph.d.-afhandling nåede i top 5 i Ph.d. Cup i 2015, og Justin er kendt for sin letforståelige og -tilgængelige formidling af sprogtilegnelsens kompleksitet.Antal

  • af Andreas Granhof Juhl, Heidi Larsen, Mikala Frølich & mfl.
    317,95 kr.

    Bogen Døgninstittutioner Gentænkt tager udgangspunkt i Hvidovre Kommunes indsats med at nytænke vilkårerne for kommunens børn, unge og familier, der har brug for særlig støtte. Bogen beskriver nøje de ændringer, kommunen og særligt de to døgninstitutioner, Hvidborg og Porten, har gennemgået. Der redegøres for det teoretiske grundlag, der ligger til grund for forandringerne, som f.eks. ressourcebaseret pædagogik, løsningsfokuseret pædagogik, den narrative tilgang, positive afvigelser, mirakelspørgsmål, skalering og prøvehandlinger. Forfatterne opstiller desuden spørgsmål, der lægger op til refleksion hos læseren og som kan bruges i egen organisation. ”Noget af det, der karakteriserer udsatte børn og unge-området i 2019 er bevægelse. Dels har en række reformer fra de sidste godt 10 år (kommunalreformen fra 2007, Barnets reform fra 2011 og ungdomskriminalitetsreformen 2018/2019) sat markante aftryk på rammer og indhold for den måde, vi anbringer på i Danmark - og for det værdisæt anbringelserne er baseret på. Dels har mange af områdets aktører - fra politikere, over embedsmænd og forskere til praksisfolk udvist stor opfindsomhed i bestræbelserne på både at forandre vilkårene for udsatte børn og unge og at udnytte ressourcerne mest effektivt. Nu foreligger der en bog fra Hvidovre Kommune, som handler om en gentænkning af døgnanbringelsesindsatsen på de to døgninstitutioner, Hvidovre og Porten for hhv. børn og unge.” Fra efterskriftet af Henrik Kaustrup, konsulent i FADD - foreningen af døgn- og dagtilbud for udsatte børn og unge.

  • af Allan Holmgren & Niels Palle
    247,95 kr.

    Det særlige ved denne bog er, at den er så personlig. Det, der sker på børnehjemmet, er sine steder hjerteskærende læsning. Der bliver råbt ad børnene, og de bliver straffet for mindre forseelser. Straf har aldrig hjulpet nogen til at blive et bedre menneske. Det er kun kærlighed og omsorg, der hjælper et barn til at blive et bedre menneske. Man får nærmest indtryk af, at Niels Palle beskriver forholdene i et ungdoms- eller børnefængsel fra 1950’erne.I bogen fortæller Niels Palle i en mailudveksling med psykolog Allan Holmgren om sin problematiske og traumatiserende opvækst, sin kontakt med psykiatrien og om sine erfaringer først som vikar og senere som deltidsansat pædagog på et børnehjem.”Stedet er meget uprofessionelt. Der er ikke et pædagogisk sprog blandt personalet, men en masse “synes”. Fagligheden er ekstremt lav, måske ikkeeksisterende. Jeg ved ikke helt, hvem jeg skal snakke med om det her. Ledelsen er fraværende. Vi ser dem på møder, hvor de fortæller, hvordan vi skal gøre, men de kommer aldrig ud på gulvet med os. Hvis institutionen er et skib, og livet er en flod, så står der ingen ved rorpinden. Vi smadrer ind i store sten og tømmer på vej ned ad floden.Det hele føles som overlevelse uden overblik og retning. På institutionen tager vi et minut ad gangen. Kærlig hilsenNiels PalleP.S. I dag gik en af drengene, fra det hus jeg ikke er i mere, ind på den øverste leders kontor. Han gik ind og sagde, at “nu skal Niels komme tilbage i vores hus.” Jeg var der ikke selv, men en kollega overhørte det. Hvad siger det om ledelsen, at børnene går ind på kontoret og forsøger at tage styringen? Jeg har det svært med, at det er sådan. Det er så ekstremt uprofessionelt. Eller måske nærmere umenneskeligt.”

  • af Bo Hejlskov Elvén
    177,95 - 207,95 kr.

    Hvad er pædagogisk etik? Hvad gør man,når man havner i et etisk dilemma? Hvordan håndterer man de udfordringer og uventede situationer, man møder i det pædagogiske arbejde?Denne bog er til dig, der arbejder med mennesker. Den handler om, hvilke tanker og følelser der styrer de valg, vi hver især træffer i hverdagen, og den hjælper dig med at håndtere de etiske dilemmaer, du nemt kan havne i, når de mennesker, du arbejder med, ikke gør som forventet.KORT & GODT OM PÆDAGOGISK ETIK udspringer af et forskningsprojekt om selvbestemmelse og lydighed og overfører disse begreber til genkendelige situationer i det pædagogiske arbejde. Den tager udgangspunkt i specialområdet, men handler om understøttende pædagogik i bred forstand, og henvender sig dermed til alle,der arbejder med børn eller med personer med funktionsnedsættelser.Vi er alle mennesker, og vi kan havne i både gode og dårlige cirkler. Med denne bog i hånden bliver det lettere at havne i de gode.

  • af Ivar Bråten
    192,95 - 307,95 kr.

    Børn lærer af andre børn og voksne. Interessen for, hvordan samarbejde i sociale sammenhænge bidrager til barnets indlæring og udvikling, er voksende.Den mest indflydelsesrige forsker på området har utvivlsomt været Lev Vygotsky (1896-1934), som virkede i det tidligere Sovjetunionen.Interessen for Vygotsky har været stigende, og specielt hans teori om sammenhængen mellem tænkning og sprog samt begrebet 'zonen for den nærmeste udvikling' har spillet en betydelig rolle i den danske pædagogiske og psykologiske debat.Denne bog viser, at hans bidrag til forskningen fortsat er højst aktuelle.

  • af Laura Helena Pimentel da Silva
    117,95 - 197,95 kr.

    I 1995 stiger tre børn og en mor forvirrede ud af en flyvemaskine i Københavns Lufthavn. Laura er den yngste og klamrer sig til sin mor. De er rejst hele vejen fra slummen i Brasilien, fordi moren skal giftes med en dansk mand. Et forhold, der får livslange konsekvenser for børnene.Om morgenen hyler jeg som en ulykkelig dyreunge, når Mama og mine søskende siger farvel i hoveddøren og efterlader mig tilbage i lejligheden sammen med ham. „I må ikke gå fra mig!“ trygler jeg … Jeg hader hende for det. Ved hun slet ikke, hvad det er, han gør ved mig?Kommunebarn er en selvbiografi om massivt svigt. Om at lande i en anden kultur, om overgreb, anbringelse og oprejsning.

  • - Læring i dagtilbud
    af Kristina Avenstrup & Sine Hudecek
    457,95 kr.

    Den gode leg mellem børn kommer ikke altid af sig selv. At komme ind i legen er for børnene at komme ind i fællesskabet og ind i en verden af oplevelses- og læringsmuligheder.Kom ind i legen! præsenterer den pædagogiske metode ”fælles legemanuskripter”, som har til formål at sikre alle børn adgang til de vigtige legefællesskaber med andre børn. Metoden går ud på, at hele børnegruppen systematisk introduceres til et udvalg af rollelege på en måde, som tilgodeser de enkelte børns aktuelle udviklingszone og interesser. Den voksne guides i at indgå som aktiv deltager i legeaktiviteterne.Fælles legemanuskripter kan anvendes til at styrke børnenes udvikling af legekompetencer og derigennem udviklingen af de centrale almene kompetencer, som er grundlaget for barnets trivsel og læreprocesser hele vejen op gennem institutionsforløbet og på længere sigt i uddannelsessystemet.Bogen indeholder pædagogiske værktøjer og redskaber til planlægning og pædagogisk refleksion samt et fyldigt legekatalog med konkrete legemanuskripter, som kan anvendes i vuggestue og børnehave.En bog om leg.

  • - find din vej gennem socialrådgiveruddannelsen
    af Red. Gitte Plougmann & Lise Hauerslev Nordestgaard
    244,95 kr.

    At studere til socialrådgiver – find din vej gennem socialrådgiveruddannelsen henvender sig til dig, der lige er begyndt på socialrådgiveruddannelsen, og beskriver en række af de forventninger og krav, der er forbundet med at begynde på en videregående uddannelse. Hvis du allerede er godt i gang med uddannelsen, er der også nyttig viden for dig.Bogens overordnede ambition er at give dig nogle konkrete bud på, hvordan du kan få det optimale faglige og personlige læringsudbytte af såvel den teoretiske og erfaringsbaserede viden som dit møde med praksis. Din rejse mod at blive socialrådgiver foregår i tæt samspil med borgere, medstuderende og undervisere. I bogen kan du derfor læse om, hvordan du kan arbejde med at opnå viden, færdigheder og kompetencer til at blive socialrådgiver. Der gives også konkrete råd til bl.a. studie- og eksamensteknik, praktikforløb og studiegruppearbejde. Desuden kan bogen hjælpe dig med at forstå forskellige læringsstile, etiske dilemmaer, og hvad der venter efter endt uddannelse.Forfatterne er uddannede socialrådgivere og andre fagpersoner, der har mange års erfaring med socialt arbejde, undervisning og studievejledning. På socialrådgiverstudiet skal du igennem både en faglig og personlig rejse. Denne bog kan være en hjælp og støtte til din studietid.

  • - reaktionspædagogik i arbejdet med unge i mistrivsel
    af Mette Bladt
    244,95 kr.

    I bogen Vild velfærd til vilde problemer inspirerer Mette Bladt til nye metoder i det sociale arbejde med fokus på marginalisering af udsatte unge. Bogen er den første på dansk, der samler forskning om reaktionspædagogik samt introducerer til metoden som en ny tilgang i det pædagogiske og sociale arbejde med unges mistrivsel som et vildt problem.Det er bogens formål at gøre begrebet 'vilde problemer' tilgængeligt for velfærdsprofessionelle og andre, som arbejder ved frontlinjen inden for det sociale felt med børn og unge, der oplever mistrivsel og marginalisering. Problemerne skal håndteres og arbejdes med ‘på gulvet’ og ude i virkeligheden. Kun sådan kan de genstridige udfordringer, som samfundet står over for i dag, løsnes op.Bogen formidler teoretisk viden om vilde problemer og giver konkrete eksempler, mens den samtidig illustrerer forskellige samfundsmæssige dynamikker, der afstedkommer problemerne hos danske unge. Hertil kommer en række helt konkrete greb og værktøjer til inspiration i arbejdet.Mette Bladt (f. 1979) er ph.d., praksisudvikler og forsker i feltet ‘marginaliserede og mistrivende unge og samfundsmæssig ulighed’, hvor hun bl.a. har taget en aktionsforskningsmæssig tilgang. Mette Bladt har i samarbejde med bl.a. boligorganisationer og kommuner udviklet og udført nye metoder, tiltag og eksperimenter for stærkt marginaliserede unge med henblik på at styrke de unges samfundsmæssige inklusion, udvikling og trivsel.

  •  
    291,95 kr.

    This catalogue is an immersive adventure through the what, how and why of a contemporary art exhibition for children and adults alike. It is a journey through the 2023 exhibition Thoughts Play Hide and Seek by Ephra in Berlin. Curated by Rebecca Raue, the catalogue features works by Paula Anke, Ilit Azoulay, Olafur Eliasson, Ethan Hayes-Chute, Jeppe Hein, Claudia Hill, Christian Jankowski, Anne Duk Hee Jordan, Nadia Kaabi-Linke, Ali Kaaf, Wie-yi T. Lauw, Dafna Maimon, Wolfgang Karl May, Ayumi Paul, Ana Prvacki, Karin Sander, Yorgos Sapountzis, Tomás Saraceno, Nadine Schemmann, Vlado Velkov, Ulrich Vogl and Nicole Wendel.

  • af Peter Stimpfle
    399,95 - 516,95 kr.

  • af Samuel Samiris
    209,95 - 266,95 kr.

  • af Julia Perlinger
    797,95 kr.

    Die vorliegende Studie befasst sich mit differenten Sozialisationsprozessen von männlichen Nachwuchsleistungssportlern aus dem Sektor Handball, welche in (Sport-)Internaten leben. Um der Forschungsfrage ¿Wie gestalten sich Sozialisationsprozesse von männlichen Nachwuchsleistungssportlern in Leistungssportinstitutionen mit Internat?¿ nachgehen zu können, wurden in drei verschiedenen Internatseinrichtungen mit leistungssportlichem Profil biographisch-narrative Interviews durchgeführt. Die empirische Arbeit wird der qualitativen Sozialforschung zugeordnet. Die Zielgruppe der Biographieforschung setzt sich aus Nachwuchsleistungssportlern im Alter von 15 bis 20 Jahren zusammen, um die subjektive Sichtweise und Erfahrungswerte aus Perspektive der Nachwuchsleistungssportler transparent machen zu können. Die erhobenen Daten wurden im Anschluss anhand der Narrationsanalyse nach Schütze ausgewertet.

  • af Jeffrey Parker
    992,95 kr.

    This book serves as a critical resource for educators across various roles and contexts who are interested in Holocaust education that is both historically sound and practically relevant. As a collection, it pulls together a diverse group of scholars to share their research and experiences. The volume endeavors to address topics including the nature and purpose of Holocaust education, how our understanding of the Holocaust has changed, and resources we can use with learners. These themes are consistent across the chapters, making for a comprehensive exploration of learning through the Holocaust today and in the future.

  • af Mario Di Paolantonio
    1.282,95 kr.

    This book grapples with what it means when education and democracy are at an end: when these two foundational aspects of our society seem to have reached a culminating point, no longer appearing to produce and make sense amid the crises of our time. Engaging topical political events and mobilizing a variety of cultural resources, Di Paolantonio shows that today the possibility of the future and the significance of an expansive transgenerational sensibility are radically in question as trends toward destruction, cruelty, and banality are steering world-defying calamities, and sparking ¿chronopathologies¿ of doom and despair among the planet¿s occupants. Unfolding his argument through a series of accessible chapters that draw on contemporary philosophy, educational thinking, and cultural-artistic works, Di Paolantonio explores how the transgenerational sensibility retains a possibility we might tap for overcoming the impasses of our time.

  • af Sabine Meier
    940,95 kr.

    Die Beiträge in diesem Buch werfen ein kritisches Licht auf die Ausgestaltung, Verhandlung und Schaffung inklusiver Bedingungen. Die Autor*innen analysieren politische Programme und reflektieren über deren inklusive oder exklusive Auswirkungen in europäischen und außereuropäischen Kontexten. Trotz dieser globalen Effekte, die durch überlokal getroffene Entscheidungen zustande kommen und die Handlungsspielräume vor Ort beeinflussen, betonen viele Beiträge die maßgebliche Rolle der kommunalen Ebene für eine erfolgreiche Umsetzung von Inklusion.

  • af Teresa Piacentini
    1.255,95 kr.

    Migration as a taught subject is entrenched in social and political debates, with the classroom firmly framed as a site of committed social and political encounter. That means teaching migration through the prism of critical pedagogy is a political and ethical necessity. This book invites readers to examine their own relationships with migration, ethics, politics and power. It encourages teachers, students and practitioners to think critically about their position in relation to the knowledge they both bring and gain. With pedagogical features that provide space for reflection and discussion, this is a transformative resource in reshaping how we teach and learn about migration.

  • af Betsy Ng
    1.191,95 kr.

    This book approaches the field of socioemotional learning from the perspective of self-determination theory (SDT). The volume examines socioemotional learning (SEL) in schools, higher educational institutions, and workplaces. It is a timely work in its comprehensive presentation of a means of understanding motivation for one¿s own work, the motivation of others, stress tolerance, team-working, conflict resolution, as well as dealing with critical situations. Socioemotional learning relates to competencies in a combination of behaviors, cognitions, and emotions that are essential for all individuals¿ success, including educational and employment settings. This book presents the most comprehensive discussion of SDT perspectives on socioemotional learning in various domains, ranging from formal to informal settings. This book is an essential resource for social scientists, educators, and researchers working in education, organizational psychology, and family sociology.

  • af Delfín Ortega-Sánchez
    1.086,95 - 1.095,95 kr.

    The scientific literature has been showing that the teaching of controversial topics constitutes one of the most powerful tools for the promotion of active citizenship, the development and acquisition of critical-reflective thinking skills (Misco, 2013), and education for democratic citizenship (Pollak, Segal, Lefstein, and Meshulam, 2017; Misco and Lee, 2014). It has also highlighted, however, the complexities, risks and interference of emotional reactions in learning about sensitive, controversial or controversial historical, geographical or social issues (Jerome and Elwick, 2019; Reiss, 2019; Ho and Seow, 2015; Washington and Humphries, 2011; Swalwell and Schweber, 2016).Recent studies have advanced in the analysis of strategies employed by teacher educators in teaching controversial issues (Nganga, Roberts, Kambutu, and James, 2019; Pace, 2019), and in the curricular decisions of teachers about this teaching (Hung, 2019; King, 2009). These developments confirm the appropriateness of discussing or developing deliberative skills and conversational learning as the most appropriate strategy for the didactic treatment of controversial issues (Claire and Holden, 2007; Hand, 2008; Hess, 2002; Oulton, Day, Dillon and Grace, 2004; Oulton, Dillon and Grace, 2004; Myhill, 2007; Hand and Levinson, 2012; Ezzedeen, 2008). The promotion of discussion on specific social justice issues has also been approached from the use of controversial or documentary images in teacher education contexts, in order to question what is happening or has happened in present and past societies (Hawley, Crowe, and Mooney, 2016; Marcus and Stoddard, 2009).In this context, the aim of this contributed volume is, on one hand, to understand the discourses and decision-making of teachers on controversial issues in interdisciplinary educational contexts and their association with the development of deliberation skills. On the other hand, it seeks to offer studies focused on the analysis of the levels of coherence between their attitudes, positions and teaching practices for the teaching and learning of social problems and controversial issues from an integrated disciplinary perspective.

  • - at observere og forstå børn med særlige udfordringer
    af Anne Andersen
    247,95 kr.

    Dagtilbuddet er ofte barnets første møde med et socialt fællesskab udenfor hjemmets trygge rammer, og det sted, hvor barnet for første gang bliver mødt af krav og forventninger udenfor familien. Specialpædagog og konsulent Anne Andersen giver i Med specialpædagogisk blik kvalificerede bud på, hvordan pædagoger kan bidrage til at nuancere opfattelsen af børn i udsatte positioner. Bogen indeholder blandt andet gode råd til en pædagogisk praksis i den tidlige indsats, der tager højde for både pædagogers, forældres og børns behov og perspektiver.Gennem cases fra virkelighedens dagtilbud belyser bogen spørgsmålet om børnenes muligheder og betingelser for deltagelse. Børnenes forudsætninger i hverdagen bliver analyseret sammen med pædagogernes udtalelser og handlinger for at undersøge, hvordan barnet bedst kan understøttes. Tilgangen underbygges af Anne Andersens omfattende erfaring fra mange års specialpædagogisk arbejde og af et afsæt i pædagogisk litteratur. Bogen henvender sig til pædagoger, studerende og alle med interesse i den vigtige debat om inklusion i dagtilbud.Anne Andersen er uddannet pædagog med en mastergrad i specialpædagogik. Hun har igennem mange år beskæftiget sig med det specialpædagogiske område med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner. Anne Andersens faglige virke spænder over et arbejdsliv som special­pædagog på en somatisk børneafdeling, familiebehandler på et døgntilbud for unge sår­bare familier, special­pædagog i dag- og døgn­tilbud samt en årrække som specialpædagogisk konsulent og VISO-specialist.

  • af Rudolf Egger
    795,95 kr.

    Um eine tragfähige gesellschaftliche und individuelle Resilienz im Umgang mit Krisen wie der Corona-Pandemie zu entwickeln, ist es wesentlich, gemeinsam bewegliche Regelungen in Bezug auf gemeinsame Angelegenheiten zu bestimmen. Die in dieser Studie empirisch nachgezeichneten Reaktionen auf subjektive, ökonomische und regionale Veränderungen während der Pandemie werden in Bezug zu den lebensweltlich-kulturellen Orientierungen der BewohnerInnen gebracht. An Gemeinden in der Steiermark (A) wird exemplarisch gezeigt, wie Kommunen mit den bestehenden Versorgungs- und Infrastrukturbedingungen zurechtgekommen sind, und wie Menschen in diesen Gemeinden lernend einen Weg im Familienverbund, in der Nachbarschaft, in der Berufswelt oder den Vereinen gefunden haben bzw. welche Aspekte in den genannten Lebenswelten als hilfreiche Instrumente wahrgenommen wurden.

  • af Meike Wittfeld
    526,95 kr.

    Ausgangspunkt der Arbeit ist eine neue, mediale Thematisierung sexueller Gewalt durch pädagogische Fachkräfte seit 2010. Dieser wird zu Beginn der Arbeit als Gegenstand seine ambivalenten Folgen dargestellt. Zum einen entwickelte sich ein großes Potential für Prävention, Intervention und längst überfällige Aufarbeitung. Zum anderen kommt es zu einem gesellschaftlichen Generalverdacht gegen pädagogische Fachkräfte. Vor diesem Hintergrund stellt die Arbeit die Frage: Vor welchen Herausforderungen stehen pädagogische Fachkräfte der Heimerziehung angesichts des neuen, öffentlichen Diskurses über sexuelle Gewalt gegen Schutzbefohlene? Anhand von sechs Gruppendiskussionen mit Teams, aus der Heimerziehung, wird mittels der Dokumentarischen Methode rekonstruiert, dass die Fachkräfte sich im Zuge des öffentlichen Diskurses unter Generalverdacht gestellt fühlen. Empirisch kann gezeigt werden, dass das Thema sexuelle Gewalt durch diesen und fünf weitere Anlässe für die Fachkräfte relevant wird (Ausbildung, biografische Betroffenheit, institutionelle Bedingungen, Tatverdacht/Gewalttaten und kindliche Bedürfnisse nach Versorgung und Nähe). Der subjektiv wahrgenommene Generalverdacht geht für die Fachkräfte einher mit der Angst vor Repressalien gegen die eigene Person oder Kolleg*innen. Kindliche Bedürfnisse nach Nähe werden für die Fachkräfte vor dem Hintergrund zum Risiko. Gehen sie den Bedürfnissen fachlich angemessen nach, glauben sie Gefahr zu laufen, sexueller Gewalt bezichtigt zu werden. Sie stehen vor einem professionellen Dilemma und müssen den Schutz der eigenen Person gegen die Nähebedürfnisse der Kinder und Jugendlichen abwägen. Die Folge ist distanziert(ere)s und technokratisches Handeln, welches je nach konzeptioneller Perspektive unprofessionell und im Hinblick auf die Bedürfnisse der Kinder und Jugendlichen verletzend sein kann. Um der Herausforderung zu begegnen, haben die Fachkräfte Bewältigungsstrategien entwickelt. Diese sind davon abhängig, (1) ob die Fachkräfte sich vorstellen können, dass eine*r ihrer Kolleg*innen sexuelle Gewalt verübt, (2) inwieweit sich Fachkräfte für ein Nähebedürfnis der Kinder und Jugendlichen verantwortlich fühlen (familienanalog vs. nicht familienanalog) und (3) wie sich der Umgang der Organisation mit der medialen Thematisierung darstellt. Als ein weiterer Ergebnisstrang kann in der Arbeit gezeigt werden, dass sexuelle Gewalt durch eigene Kolleg*innen nicht, bzw. nur sehr schwer vorstellbar ist. Diese ¿Undenkbarkeit¿ ist in die Sprache der Beforschten eingeschrieben. Die Arbeit zeigt, wie dieser fehlende Wahrnehmungshorizont das Handeln der Fachkräfte beeinflusst.Dies ist ein Open-Access-Buch.

  • af Albina Khasanzyanova
    555,95 kr.

    This publication puts forward a revised vision in an attempt to solve one of the most serious problems facing schools, that of their inability to involve all pupils in learning. Beyond being a simple vision, it is also a plea for an in-depth transformation of educational practices. The contributions in this book call for a different look at problems and practices in the fight against school failure. The chapters in this book present the challenges faced by education and training professionals in France, Spain, Hungary and Denmark. The texts question and highlight the idea of cooperation between families, schools, communities and local authorities. How can we develop relevant and effective professional practices to combat pupils' learning difficulties? In guidance and future orientation, how can we consider pupils¿ diversity and the often difficult social and economic context in which they live? How can we link school and out-of-school knowledge to better promote the development of pupils' learning? How can national or even international educational guidelines be linked to local initiatives?

  • - Lup på sundhedspædagogik i praksis
    af Peter Thybo
    337,95 kr.

    Lær, hvordan du kan arbejde med "det hele menneske" i vores opdelte systemer inden for sundheds-, social-, beskæftigelses- og uddannelsesfaglige områder.Bogen bygger på den salutogene tænkning, men strækker sig ud over teorierne og fokuserer aktivt på sundhedspædagogik i praksis. Ved hjælp af cases og nyudviklede modeller som LUP-modellen og ReDi-modellen får du konkrete værktøjer til, hvordan du kan skabe en effektiv og empatisk indsats, der styrker det enkelte menneskes sundhed og trivsel – gennem læring, handlekompetence og evner til at mestre eget liv.Det hele menneske er mere end bare endnu en bog om sundhed og trivsel. Den udfordrer vores tilgang og har et kritisk blik på flosklerne - og viser konkret, hvordan du kan favne hele menneskers komplekse livssituationer, håb, drømme, mestring og potentialer i det sundhedspædagogiske arbejde.Bogen er en selvstændig opfølger til bogen Det Dobbelte KRAM og kan læses alene eller sammen med den.

  • af Jordi Collet
    1.084,95 - 1.093,95 kr.

    This book addresses issues related to school inclusion from the perspective of systemic inclusion. It focuses on the need to face the challenges of inclusion in education from a broad perspective, including the classroom, the school as an institution, families, and the community. It also pays attention to the full interactions between them. The book demonstrates how inclusion can be carried out in very real, concrete and everyday ways. It also shows how researchers can work hand in hand with the professionals and other stakeholders who are developing their practices day by day.The book draws on a range of research projects of the Spanish and international research groups to provide both rich theoretical frameworks and rigorous research outcomes related to the four dimensions of the systemic inclusion perspective and its necessary networking: classroom, school, families and the community. Most of the chapters take Spain as the case study but, far from being a local book, it uses Spanish analysis to dialogue universally with current main debates and challenges in inclusion, almost 30 years after the Salamanca Statement.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.