Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Bag om Afgang

AFGANG En dramatikantologi med fire stykker skrevet af afgående studerende ved Den Danske Scenekunstskole, Dramatisk Skrivekunst, årgang 2019. GERTRUD af Marie Bjørn Et magisk undergangsdrama der portrætterer feminisme og klimakatastrofe gennem tre generationer af kvinder. De er anklaget og fængslet for en række morbide mord begået med tankens kræft. Verden udenfor er i voldsomt forfald, og samfundet er fascistisk. I fængslet har kvinderne til job at destruere dyrekroppe, der ikke længere kan overleve, mens efterforskeren forsøger at finde ud af, om kvinderne virkelig kan slå ihjel med forestillingsevnen. ALICE af Sonja Ferdinand En mand falder om. Alice taber det, hun har i hænderne og kastes tilbage gennem et liv af invasion og afbrydelser. Hvordan er hun endt i køkkenet, som en udmagret skygge, med ordene: “Jeg står i køkkenet. Optaget af at være der: I køkkenet.” Alice er et cyklisk stykke om en mor, en datter, et tab og hvor livet, som det er blevet, brutalt tages til revision i et øjeblik, hvor alt ændres. ANGÅENDE EL HEDI BEN SALEM af Anna Skov Jensen Et stykke om skuespilleren, der spillede hovedrollen i Rainer Werner Fassbinders Angst æder sjæle op. På scenen forsøger fire personer at rekonstruere og gendigte episoder og begivenheder i mysteriet om manden, der i starten af 1970’erne befandt sig i indercirklen af den vesttyske kunstnerelite den ene dag og alene på gaden, med blod på jakken, den næste. Angående El Hedi Ben Salem er et skarpt og rørende stykke om kunsten og dens forbrug af menneskeskæbner. SKAL MAN HAVE PLADSBILLET? af Nanna P. Tüchsen Hvilken type mennesker får lov til at få taletid? Hvem tager vi alvorligt, og hvem griner vi af? I Skal man have pladsbillet? sætter Allan sig ind i en togvogn og taler i telefon. Han har netop været i retten at vidne og er på vej hjem. Han har noget at sige om verden og noget at sige til sine nærmeste, mens han kæmper med at opretholde sin egen (selv)fortælling – og med at finde de rette ord. Publikum bliver hans medpassagerer i en fortælling om at dømme: dem, vi ikke kender, dem, vi kender alt for godt, og dem, der dømmes i retssalen.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788797234860
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 245
  • Udgivet:
  • 1. November 2021
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 162x230x19 mm.
  • Vægt:
  • 481 g.
  • 2-4 hverdage.
  • 12. Juli 2022
På lager

Online pris

Fordelspris

Beskrivelse af Afgang

AFGANG

En dramatikantologi med fire stykker skrevet af afgående studerende ved Den Danske Scenekunstskole, Dramatisk Skrivekunst, årgang 2019.

GERTRUD af Marie Bjørn
Et magisk undergangsdrama der portrætterer feminisme og klimakatastrofe gennem tre generationer af kvinder. De er anklaget og fængslet for en række morbide mord begået med tankens kræft. Verden udenfor er i voldsomt forfald, og samfundet er fascistisk. I fængslet har kvinderne til job at destruere dyrekroppe, der ikke længere kan overleve, mens efterforskeren forsøger at finde ud af, om kvinderne virkelig kan slå ihjel med forestillingsevnen.

ALICE af Sonja Ferdinand
En mand falder om. Alice taber det, hun har i hænderne og kastes tilbage gennem et liv af invasion og afbrydelser. Hvordan er hun endt i køkkenet, som en udmagret skygge, med ordene: “Jeg står i køkkenet. Optaget af at være der: I køkkenet.” Alice er et cyklisk stykke om en mor, en datter, et tab og hvor livet, som det er blevet, brutalt tages til revision i et øjeblik, hvor alt ændres.

ANGÅENDE EL HEDI BEN SALEM af Anna Skov Jensen
Et stykke om skuespilleren, der spillede hovedrollen i Rainer Werner Fassbinders Angst æder sjæle op. På scenen forsøger fire personer at rekonstruere og gendigte episoder og begivenheder i mysteriet om manden, der i starten af 1970’erne befandt sig i indercirklen af den vesttyske kunstnerelite den ene dag og alene på gaden, med blod på jakken, den næste. Angående El Hedi Ben Salem er et skarpt og rørende stykke om kunsten og dens forbrug af menneskeskæbner.

SKAL MAN HAVE PLADSBILLET? af Nanna P. Tüchsen
Hvilken type mennesker får lov til at få taletid? Hvem tager vi alvorligt, og hvem griner vi af? I Skal man have pladsbillet? sætter Allan sig ind i en togvogn og taler i telefon. Han har netop været i retten at vidne og er på vej hjem. Han har noget at sige om verden og noget at sige til sine nærmeste, mens han kæmper med at opretholde sin egen (selv)fortælling – og med at finde de rette ord. Publikum bliver hans medpassagerer i en fortælling om at dømme: dem, vi ikke kender, dem, vi kender alt for godt, og dem, der dømmes i retssalen.

Brugerbedømmelser af Afgang



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.