Adfærdsdesign – 4 bøger om emnet

Udgivet i Bøger, Nyheder | Skrevet af Rasmus Halvor d. 15. april 2019
1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner

Der er mange organisationer der taler om adfærdsdesign i disse dage. En af grundene er bl.a. Morten Münsters super gode bog der hedder Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag. Den har skabt enorm interesse indenfor adfærdsdesign og med god grund. For adfærdsdesign er super vigtigt og er en tværdisciplinær metode til at afdække og skabe adfærd. Så modsat alle de klassiske former for management øvelser, ledelsesteorier osv., så tager adfærdsdesign udgangspunkt i en mere evidens drevet metodik der er langt mere konkret. Adfærdsdesign er også kendt som servicedesign, kommunikationsteori og organisationsteori. Vi har hos tales.dk fundet 5 rigtig gode bøger om adfærdsdesign som er værd at læse:

Jytte fra marketing er desværre gået for i dag

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag

En must-have bog om emnet. Morten Münster har skrevet en rigtig god bog på baggrund af mange års research. Du har sikkert hørt om den i kantinen fra din kollega, så nu er det på tide du får den læst!

 

Bog om adfærdsdesign

Adfærdsdesign af Thomas Dalsgaard mfl.

En inspirerende bog om det at styre adfærd og ændre vaner gennem at designe hele oplevelsen. Vil du lære mere om nudging, gamification, spildesign mv., så er denne et must-read.


 

Nudge af Merete Norsker mfl.

Nudge var en af de første bøger om emnet hvor du med praktiske eksempler kan se hvordan nudging er anvendt. Super spændende og meget konkret som du kan implementere selv med det samme.

 


 

Thinking, Fast and Slow af Daniel Kahneman

Bogen er uundværlig hvis du arbejder med adfærdsdesign, nudging mv., og er en af de første i verden om emnet og her begrebet stammer fra. Det er en kæmpe bestseller i udlandet og skal simpelthen læses hvis du tager emnet seriøst. 


 

Historien om adfærdsdesign

Adfærdsdesign opstod som et begreb i 00’erne, da man oplevede en nedadgående effekt af klassisk markedsføring og kommunikation. Man havde i disse tider samt specielt efter krisen brug for mere effektive metoder til at ændre folks adfærd og man havde ikke råd til så mange fejl.

Se en kort video om Nudging her af Andreas Rathmann (Youtube):