Sådan hjælper du dit barn med at sove bedre

Udgivet i Bøger, Nyheder | Skrevet af d. 24. maj 2022
1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner

Har du svært ved at få dit barn til at falde til ro og sove bedre? Børn mellem fire og ti år har brug for 10 til 11 timers søvn hver nat, men dette behov kan i nogle familier være svært at opfylde. 
At have et barn, der har svært ved at falde til ro og falde i søvn er en stor udfordring for mange forældre. Søvn er en vigtig forudsætning for både trivsel og livskvalitet i hele familien, og når børnene sover godt – oplever mange forældre ligeledes, at de selv sover meget bedre.
Mange forældre oplever dog, at puttetid kan blive er en frustrerende udfordring, der kan gøre aftenen helt uoverskuelige

Frygt ej! Uanset om dit barn er længe om at falde i søvn eller har svært ved at blive liggende i sengen, så er der håb. Hos Tales er vi overbeviste om, at alle børn er i stand til at gå fredeligt i seng. Det er kun et spørgsmål om, hvordan vi bedst hjælper dem. Vi har et hemmeligt trick; nemlig en helt naturlig metode, der kan hjælpe dit barn til at sove meget bedre. Det her er den ultimative guide til, hvordan du kan få dit barn til at falde i søvn.

 

Drømmejunglen.

Drømmejunglen er godnathistorier skrevet af læge Anna Knakkergaard og illustreret af Julie Dam. Disse seks godnathistorier er baseret på beroligende hypnoseteknikker og meditationsøvelser, som kan hjælpe dit barn med at falde hurtigere i søvn og hjælpe dit barn med at sove igennem.

 

Interview med Anna Knakkergaard.

Hos Tales har vi været så heldige at få et interview med forfatteren bag Drømmejunglen, hvor hun fortæller om, hvordan oplevelsen har været for hende og giver de bedste råd til forældre, om hvordan de bedst muligt kan putte deres børn.
Forfatteren Anna Knakkergaard udkom med Drømmejunglen i april 2021 og siden da har der været vanvittige mange gode tilbagemeldinger fra tilfredse forældre. Anna har i en del år arbejdet med børn og unge og brugen af hypnoseteknikker. De børn og unge hun har haft i behandling, har været dem som oplever udfordringer med skole, angst, søvnproblemer og andet, der forstyrrer deres hverdag. Da covid-19 kom, gik der noget tid, hvor hun ikke kunne få lov til at se klienter, og der startede ideen med Drømmejunglen. Her indgik Anna et samarbejde med Julie Dam, som har stået for alt det grafiske og lavet alle illustrationerne. Ideen var at skabe et univers, som var interessant nok til at lokke børnene til at høre godnathistorierne, som kunne hjælpe dem.

 

Hvem er dyrene i Drømmejunglen?

Drømmejunglen tager udgangspunkt i de typiske problemstillinger, som gør at børn ikke kan sove. I Drømmejunglen har vi Dovendyret Doris, som bekymrer sig for meget. Papegøjen Petra, der altid har tusind ting at fortælle eller gøre. Tapiren Torben har ondt i maven. Brøleaben Bjarne spekulerer for meget og har svært ved at give slip på sine tanker. Bladskærermyren Bolette er bange og føler sig lille. Jaguaren Janus døjer med vokseværk og har ondt i sine ben. På denne måde fik Anna og Julie skabt seks figurer, som hver repræsenterer et problem. Anna fortæller, at det i virkeligheden er børnene, som hjælper dyrene i bogen med at løse deres problemer. Nogle gange kan det nemlig være svært at tage imod hjælp, fordi man føler at intet kan hjælpe, men børnene vil gerne være med til at hjælpe andre. På den her måde kan man derfor komme over den modstand, der ofte er fra børn. Meget af det, der gør børn bange, er deres fantasi og ved hjælp af hypnose kan man vende det, der gør dem bange og bruge det som en ressource, så fantasien bliver løsningen og ikke udfordringen fortæller Anna.

 

Hvordan skal man så putte sine børn bedst?

Her fortæller Anna, at det er vigtigt, at hver aften er forudsigelig. Men hvad betyder det helt præcist? Det betyder, at ens rutine før sengetid skal være det samme fra aften til aften, da en sengetidsrutine hjælper dit barn med at sove bedre. I stedet for at prøve nye ting af hver aften, kan en fast putterutine give mere forudsigelighed og tryghed, så dit barn kan falde nemmere i søvn.

En god ide er, at forældrene laver faste aftaler med deres børn om, hvornår der er sengetid og hvad, der laves op til sengetid. Det er en rigtig god ide, at man undgår brug af skærm den sidste time op til sengetid, da det hæmmer evnen til at falde i søvn. Hvis børnene har sportsaktiviteter, er det vigtigt at få afsluttet disse længe inden sengetid. Hvis pulsen er for høj og adrenalinen pumper, så vil det være svært for barnet at falde til ro og få en god søvn. Hvis børnene har virkelig svært ved at falde i søvn, kan det også være en god ide, at sengerutinerne også gælder i weekenden, da det kan være svært for et lille barn at omstille sig fra hverdag til weekend og tilbage til hverdag igen. Ved at holde sig til faste rutiner før sengetid, ved børnene fx hvornår de skal i bad, hvornår de skal børste tænder, hvornår de skal tage nattøj på osv. Børn vil derfor vide, at det snart er sovetid, fordi de ved, at alle disse elementer leder op til deres sengetid. På denne måde bliver søvnen en naturlig forlængelse af putterutinen.
Forudsigelighed og gentagelser er meget beroligende for vores hjerner. Det er fx også derfor, at mange børn vælger de samme godnathistorier igen og igen.

 

Hjælpe sommerfugl.

I Drømmejunglen følger der en lille hjælpe sommerfugl med, som er en guide til oplæseren, da der er mange elementer i hypnoseteknikker, man skal være opmærksom på. Derfor skal godnathistorierne læses op på en bestemt måde. Det er vigtigt, at man læser langsomt og beroligende og holder pauser undervejs. Derudover er der en del gentagelser og øvelser lagt ind i bogen. Langsomme berøringer er noget, der er med til at berolige nervesystemet fx i form af kram, da det med at blive holdt tæt er rart, og derfor er det også blevet lagt ind i historierne. Fortællingen om Jaguaren Janus handler specifikt om vokseværk og rigtig mange børn kan få hjælp til at skifte fokus, når man inddrager massage og tryk som en del af historien.

 

Kan de kun bruges som godnathistorier?

Anna fortæller, at en del forældre spørger ind til om hvorvidt fortællingerne kan bruges i løbet af dagen. Der skal man være opmærksom på, at man kan risikere, at barnet falder i søvn. Det kan jo være, at barnet har haft en rigtig øv dag og er virkelig ked af det. Her vil det være rart at få ro på kroppen, tankerne og nervesystemet. Derfor skal man også tage barnets alder i betragtning. En 3 årig har måske brug for en middagslur, så her vil det være hjælpsomt.

 

Nu kan man både få Drømmejunglen som Bog, E-bog og lydbog samt i Drømmejunglens app, men hvad er mest effektivt?

Mange forældre har både Drømmejunglen som fysisk bog og på appen. Det smarte ved, at man kan få Drømmejunglen som Bog og lytte til den i Appen er, at man kan tage alle de faste rutiner med sig, hvis børnene fx skal overnatte hos bedsteforældrene eller skal på lejrskole. Anna fortæller, at Drømmejunglen på denne måde kan fungere som et overgangsobjekt, som hjælper børnene med at tage noget af trygheden og roen med ud i verdenen og mange har derfor bogen i forskellige formater. Drømmejunglen forfatter har ingen erfaring med, at et format af bogen virker bedre end andet.

 

Drømmefangeren.

Kort efter udgivelsen af Drømmejunglen blev Anna gjort opmærksom på, at der manglede en bog, hvis man var bange for sine drømme, og at nogle børn synes historierne var for korte. Derfor udgav hun i november 2021 Drømmefangeren, som er en længere historie med lidt mere indhold i. Den henvender sig især til de større børn, som ikke kan sove og synes de er vokset fra Drømmejunglen. Drømmefangeren handler om Hubert, der har mistet sin drømmefanger og er rigtig bange for, at han ikke kan falde i søvn uden. Alle dyrene fra Drømmejunglen er også med her, og selvom de er meget forskellige, når det kommer til deres personligheder, gør alle dyrene deres bedst for at hjælpe Hubert

Tak fordi du kiggede forbi i dag! Bøgerne kan fås her: https://tales.dk/tema/godnatlaesning

 

For flere tips og viden om hypnose, kan du læse her: https://droemmejunglen.dk/blog/

 

Vi håber, at dette er nyttigt, og vi ønsker dig og dit barn søde drømme.