dk-flag   Stort fødselsdagsudsalg   dk-flag
dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag   Vi fejrer fødselsdag med stort udsalg   dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag

Bøger i Lærerbiblioteket serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • - Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde
    af Tekla Canger & Lise Aagaard Kaas
    312,95 kr.

    Praktikbogen består af fire dele. De tre første dele begrebssætter, problematiserer og igangsætter refleksionsprocesser knyttet til de tre kompetenceområder i læreruddannelsens praktikfag.Hver del består af en generel introduktion til delen, en række opslag, der introducerer centrale begreber og problematiserer disse, samt en række studieøvelser knyttet til begrebet, som der kan arbejdes med før, under og efter praktikken.Bogens fjerde del leverer undersøgelsesmetoder til undersøgelse af praksis.

  • af Jens Aage Poulsen & Jens Pietras
    270,95 kr.

    Historiedidaktik består af tre dele: I første del beskrives, hvordan historie er blevet et videnskabsfag og siden et skolefag, og hvordan og hvorfor skolefagets sigte og indhold har ændret sig i tidens løb. Anden del diskuterer didaktiske potentialer i en række læremidler, der anvendes i historieundervisningen – både traditionelle og nye. Der er også ideer til, hvordan læremidlerne kan bruges. Tredje del giver forslag til, hvordan man kan organisere indholdet i sin undervisning, så det knytter sig til elevernes livsverden. Til sidst i denne del er der et par konkrete eksempler på undervisningsforløb. Historiedidaktik henvender sig til linjefagsundervisningen på læreruddannelsen, efteruddannelse, historielærere og andre der beskæftiger sig med historieformidling og -didaktik.

  • af Henrik Juul, Pia Rose Böwadt, Mette Buchardt & mfl.
    270,95 kr.

    Religionsdidaktik gennemgår en række forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen på at undervise i religion ud fra fortællinger, ud fra ”livs-spørgsmål” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer trækker forskellige former for religionsundervisning på, og hvordan pædagogiseres de?Undervisningens indhold er præget af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan læres. Forfatterne sætter fokus på konsekvenserne af at trække viden produceret ”uden for” skolen ind i pædagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud på, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik.Religionsdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.

  • - Indføring i pædagogisk psykologi
    af Gunn Imsen
    312,95 kr.

    Elevens verden er en indføring i pædagogisk psykologi med særlig vægt på læring og individuelle forskelle samt motivation og identitet.Bogen kommer i en ny udgave, hvori forfatteren har gennemskrevet og nyskrevet en række kapitler.Herudover er bogen forkortet til danske forhold, så den er anvendelig til læreruddannelsens kompetenceområde ”Elevens læring og udvikling”.Elevens verden er oversat fra norsk med støtte fra NORLA.

  • af Inger Lokjær Faurdal, Laura Emtoft, Mette Molbæk, mfl.
    247,95 kr.

    Specialpædagogik præsenterer seks temaer, der beskriver og udfordrer det aktuelle specialpædagogiske felt: Normalitet Specialpædagogik og specialundervisning Elevens deltagelse Elev- og handleplaner Specialpædagogiske indsatser Samarbejde om elevers komplicerede læringssituationer.Kapitlerne udfolder teorier bag specialpædagogisk praksis og sætter dem i spil gennem cases, studiespørgsmål og øvelser.Specialpædagogik er tiltænkt undervisningen i kompetenceområdet ved læreruddannelsen, ligesom bogen vil være relevant for lærere og pædagoger, der arbejder med specialpædagogiske udfordringer i skolen.

  • af Stig Pedersen & Hanne Schneider
    227,95 kr.

    Håndværk og design er et nyt fag i folkeskolen, som er blevet obligatorisk fra august 2016, og dermed også et nyt læreruddannelsesfag. Det bygger på de tidligere håndværksfag sløjd og håndarbejdes traditioner, men rummer nye mål og stiller en række nye og anderledes krav til underviserne.Bogen er tænkt som et arbejdsredskab til undervisningen i alle moduler af læreruddannelsens undervisningsfag håndværk og design og samtidig som en samlet teoretisk fremstilling til brug for erfarne underviseres arbejde med at få forståelse for håndværk og design som et nyt fag i skolen.Med udgangspunkt i generelle didaktiske kategorier behandler bogens kapitler det nye fags områder og relaterer dem til det aktuelle lovgrundlag. Bogen rummer kapitler om bl.a. mål og evaluering – læreprocesser, undervisningsmønstre og arbejdsformer – inddragelse af eleverfaringer – værkstedsundervisning – materiel kultur – håndværk og design i tværfagligt samarbejde. Alle kapitler indeholder studiespørgsmål og øvelser samt forslag til videre læsning.Hanne Schneider er cand.pæd. og lektor ved Professionshøjskolen UCC, Læreruddannelsen Zahle.Stig Pedersen er tidligere lektor på Skolen for Materiel Design (tidligere Dansk Sløjdlærerskole) og er i dag tilknyttet to skoler/kommuner som konsulent.De er begge involveret i nordisk samarbejde omkring formning, håndarbejde og sløjd og har skrevet en lang række artikler om emnet.

  • - Noter til æstetik i undervisningen
    af Thomas Illum Hansen, Peter Brodersen & Thomas Ziehe
    287,95 kr.

    Folkeskolen skal skabe „oplevelse, fordybelse og virkelyst“, så eleverne kan udvikle „erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle“. Sådan har det heddet i folkeskolelovens formålsparagraf siden 1993. Bogen er en, indtil videre enestående, samlet didaktisk behandling af begreberne oplevelse, fordybelse og virkelyst. Forfatterne beskriver, hvordan æstetik i undervisningen kan åbne fagene og fremme oplevelse, fordybelse og virkelyst hos eleverne.Bogen præsenterer en enkel didaktisk model med fire virksomhedsformer, som læreren kan bruge til at planlægge og evaluere med. Virksomhedsformerne er æstetik, analyse, håndværk og kommunikation. Virksomhedsformerne kan sammensættes forskelligt, de kan have forskellig tyngde, men fælles for dem er, at de sætter elevernes aktiviteter omkring et indhold i centrum. Evaluering af æstetiske undervisningsforløb behandles, og bogen giver vinkler på faglig udvikling og personlig dannelse. Thomas Ziehe runder bogen af med tre tilgange til æstetik i undervisning i en verden, hvor æstetiske udtryk er domineret af popkulturens snævre orienteringsmønstre.Oplevelse, fordybelse og virkelyst tager primært udgangspunkt i folkeskolens praksis, men den henvender sig bredt til alle undervisere, der lægger vægt på elevernes æstetiske erfaringer. Bogen er særlig anvendelig i læreruddannelsens didaktikfag og undervisningsfag af æstetisk art, og den kan tilsvarende anvendes i efter- og videreuddannelse.

  • af Hilde Hiim & Else Hippe
    209,95 kr.

    Undervisningsplanlægning for faglærere hjælper dig som læser med at udvikle en helhedsorienteret forståelse af, hvad god undervisning og læring indebærer.Hilde Hiim og Else Hippe lægger vægt på læring gennem egen deltagelse, oplevelse og erfaring, på ”læring gennem handling” – derfor indeholder bogen en mængde opgaver og øvelser, som de to forfattere foreslår, at du gennemgår og diskuterer med medstuderende. Øvelserne og opgaverne giver basis for teorien og for, at du kan danne dig din egen mening om bogens gennemgang af didaktik og pædagogik.Undervisningsplanlægning for faglærere er skrevet for kommende lærere inden for de faglige ungdomsuddannelser og inden for arbejdsmarkedsuddannelserne, men kan med fordel benyttes af studerende ved læreruddannelsen.

  • - Dannelsesstandarder og fag
    af Jens Jørgen Hansen, Alexander von Oettingen, Claus Michelsen & mfl.
    227,95 kr.

    Almen dannelse handler om at forstå sig selv og verden. Derfor er almen dannelse også langt mere end skolens opgave. Men skolen bidrager til dannelsen med sin viden og sine fag. Skolens dannelsesbidrag er opbygget af tre tilgange til dannelse: den sproglige og kulturelle dannelse den matematiske og naturvidenskabelige dannelse den ekspressive og kunstneriske dannelse.I hver af tilgangene ligger to niveauer. På det første niveau skal eleverne lære det basale og nære – at læse, regne, skrive, synge, danse, sanse og bevæge sig. Det kunne man kalde for dannelsesteknikker. På det næste niveau handler det om det abstrakte og fjerne – at forstå verdens almene sammenhænge gennem videnskabens og kundskabens modus. Det kunne man kalde for dannelseskundskaber. Bogen udreder disse tre tilgange og to niveauer.Bogen henvender sig til de, der studerer for at bidrage til skolens dannelse.

  • af Finn Holst
    287,95 kr.

    Musikdidaktik handler om musikundervisningens hvad, hvordan og hvorfor. Bogen er en grundbog i fagets didaktik og henvender sig til studerende, der studerer for at blive gode musiklærere, især ved lærerudannelsen og musikkonservatoriet.Indhold:1. Indledning2. Didaktik og musik3. Den musikdidaktiske interaktion4. Musikundervisningens hvordan5. Musikundervisningens hvad6. Musikundervisningens hvorfor7. Musikundervisning som professionel praksis.

  • af Kristina Rosenkrands Petersen
    183,99 kr.

    Inklusion er en letlæst guide til undervisere i skolen. Forfatteren sætter gennem cases fokus på nogle væsentlige aspekter og problematikker i inklusionsarbejdet. Bogen falder i to dele:Første del præsenterer teorier om og metoder til at udføre inklusion. Her præsenterer forfatteren inklusion i lyset af: Systemisk tankegang Legitim perifær deltagelse Zonen for nærmeste udvikling Anerkendelse Appreciative Inguiry.Anden del præsenterer praktiske råd til at håndtere fem centrale fokusområder i en inkluderende praksis. Områderne er: Særligt udfordrende børn Den inkluderende underviser Inkluderende tilrettelæggelse Inkluderende hjælpemidler Trivsel i inklusionsprocesser.

  • - Livsverden, fag og politisk dannelse
    af Anders Stig Christensen
    287,95 kr.

    At forberede til deltagelse i demokratiet er en opgave for hele skolen – det er en del af folkeskolens formål – men samfundsfaget har en særlig opgave, idet det er det fag, der har fokus på elevernes samfundsmæssige forståelse og deltagelse.Samfundsfagsdidaktik udreder fagets didaktik i krydsfeltet mellem det faglige indhold, elevernes forudsætninger, samfundsteorier og dannelsesteorier. Forfatteren stiller skarp på samfundsfagslærerens opgave og diskuterer de grundlæggende fagdidaktiske spørgsmål om hvad, hvorfor og hvordan man kan og bør undervise i faget.Samfundsfagsdidaktik henvender sig især til lærerstuderende, der studerer undervisningsfaget samfundsfag.

  • af Helle Hinge
    183,99 kr.

    Digital didaktik introducerer til brugen af digitale midler i en didaktisk sammenhæng gennem femcentrale kapitler om: Webbet Færdigheder og kompetencer Dannelse og digitale læremidler Didaktisk form og funktion Web 2.0: Didaktiske aspekterTil hvert kapitel er knyttet en række refleksionsspørgsmål, der fordrer, at læseren tager stilling til kapitlernes indhold og bruger det som støtte i egne analyser. Bogen afsluttes med en tjekliste til vurdering af digitale læremidler og til elevers evaluering af egne digitale produktioner.Digital didaktik henvender sig til alle, der arbejder med it og læring, især ved læreruddannelsens undervisnings- og specialiseringsfag.

  • - Læringsmål, tegn og progression
    af Bodil Nielsen
    183,99 kr.

    Styr på mål belyser arbejdet med læringsmål i grundskolen.Den beskriver, hvordan man kan tage udgangspunkt i Fælles Måls færdigheds- og vidensmål og formulere læringsmål for faglige og tværfaglige undervisningsforløb og for lektier. Desuden er der forslag til hvordan man kan arbejde med årsplaner.Der er forslag til, hvordan læreren kan inddrage eleverne i at tale om både mål og mening og tegn på læring, og om hvad der er gode læringsveje for dem.Særskilte kapitler handler om, hvordan læreren kan opstille tegn på læring på forskellige niveauer i de enkelte undervisningsforløb, og hvordan læreren i årets løb kan sammenfatte elevernes progression inden for forskellige fags hovedområder.Bogen afsluttes med et kapitel om hvordan evaluering kan bruges formativt til at skabe den bedst mulige progression i undervisning og læring. Bogen henvender sig til lærere, vejledere og studerende.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.