Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kommunikation i praksis er en grund- og studiebog om god kommunikation i praksis. Den er delt i to hovedafsnit, hvor første del er en indføring i centrale områder og retninger inden for kommunikations- og relationsteori, og anden del er læserens vej til at tilegne sig de grundlæggende praktiske kommunikationsfærdigheder.Kommunikation i praksis er henvendt til socialrådgiver- og socialpædagoguddannelserne, og bogens eksempler er hentet fra disse faggruppers arbejdsverden. Men både bogens teori- og praksisdel er anvendelig for et bredt udsnit af studerende ved de mellemlange videregående uddannelser. Studerende og uddannede fra fx. de pædagogiske fagområder vil uden større besvær kunne spejle deres egne faglige kommunikationssituationer i bogens eksempler.
Mening i handling er et sprudlende og velunderbygget argument for den socialkonstruktivisme, som Bruner er en fornem eksponent for.I bogen redegør Bruner for den fortolkende kulturpsykologi, som han i de sidste mange år har funderet sin forskning og sin foredrags- og forfattervirksomhed på. Mening i handling er et sprudlende og velunderbygget argument for den socialkonstruktivisme, som Bruner er en fornem eksponent for.
Bogen giver et overblik over forskellige opfattelser af viden og udvikler en dybere forståelse af begrebet. Hvilke forskellige vidensformer er 'på tilbud' her på vej ind i videnssamfundet? Hvordan forholder viden sig til menneske og samfund? Hvilken rolle spiller videnskaben og teknikken i udviklingen, og hvilke alternative opfattelser er til rådighed?Viden er et ord, som forekommer stadig oftere i diskussioner om samfundets udvikling. Viden er blevet central for individets muligheder for at udvikle sig og finde sin plads i samfundet, men hvad forstår vi ved begrebet viden? Hvad består viden af? Hvordan forholder viden sig til menneskets personlige udvikling? Hvilken form for viden er nødvendig i det, som kaldes videnssamfundet?Bernt Gustavsson udvikler diskussionen om viden ved at sætte den ind i et historisk og filosofisk perspektiv. Han beskriver viden ud fra tre forskellige traditioner: den videnskabelige, den praktiske og den etiske/politiske.
Opdragelsen er efter sit begreb kun mulig gennem ydre indvirkning fra opdragernes side. Men dens mål er - stadig ifølge opdragelsens begreb - at den, som skal opdrages, skal bringes til at bestemme sig uafhængig af ydre indvirkninger.
Hvilke grundlæggende antagelser om mennesket ligger bag de teorier og forståelsesformer, der indgår i fx psykologers, læreres, pædagogers, sygeplejerskers og socialrådgiveres daglige arbejde med klienter, elever eller patienter? Forståelse af menneskesynet som den bagvedliggende antagelse i både videnskabelige teoridannelser og i pædagogisk praksis er et grundlæggende kundskabsområde. I denne bog bliver menneskesynet diskuteret, sådan som det kommer til udtryk på forskellige fagområder.
Med udgivelsen af Uddannelse og dannelse - læsestykker til pædagogisk filosofi foreligger endnu et bidrag til at kvalificere lærernes og andre pædagogiske professioners grund-, efter- - og videreuddannelse. Udgivelsen er udtryk for redaktørernes og forlagets bestræbelser på at understøtte, at pædagogisk filosofi som teoretisk indholdsområde får en central placering i læreruddannelsen.
Ifølge den tyske professor i almen pædagogik Dietrich Benner må en moderne dannelsestænkning udvikles inden for et alment perspektiv, der både implicerer etiske, politiske, økonomiske, æstetiske, religiøse og pædagogiske aspekter. Bogenpræsenteres for første gang hans pædagogiske forskning for et dansk og nordisk publikum
Bernt Gustavsson kommer langt omkring i sin grundige forholden sig til både traditionens og vor tids filosoffer, til nutidens sociologer og til aktuelle problemstillinger i et multikulturelt samfund, hvor de globale udfordringer gælder os alle.»I sin videste, klassiske form er dannelse at betragte som en bevægelse, i hvilken mennesket bryder op fra hverdagen, begiver sig ud i det ukendte og siden hen vender hjem til sig selv igen med nye erfaringer. Bernt Gustavsson mener, at demokratiet trues som følge af en aftagende interesse for dannelsens betydning. Derfor er der brug for en dannelse, der er nutidig, og som hverken er underlagt markedets eller borgerskabets dominans. Bogen Dannelse i vor tid er et prisværdigt forsøg på at genindføre intellektuel tyngde i den pædagogiske debat og er et godt bidrag hertil.«- Egon Clausen, Dagbladet InformationKarakteristisk for Bernt Gustavsson er hans utrolige grundighed, store viden og gode formidlingsevner. Han formår at formidle sammenhæng, overblik og integrering. Med udgangspunkt i hans tese om radikal humanisme trækker han tråde tilbage til de store filosoffer og frem til de nutidige.Kate Groth, Psykologisk Pædagogisk Rådgivning
Mellemmenneskelig kommunikation er selve livsnerven i alle organisationer. Kommunikativ kompetence er derfor en helt afgørende forudsætning for effektiv ledelse, uanset organisationsform og ledelsesniveau.Mellemmenneskelig kommunikation er selve livsnerven i alle organisationer. Kommunikativ kompetence er derfor en helt afgørende forudsætning for effektiv ledelse, uanset organisationsform og ledelsesniveau. Den store interesse i vor tids samfund for viden om og træning i kommunikation, skyldes imidlertid ikke blot den positive betydning, som god kommunikation har for organisationens daglige gøremål. Lige så vigtigt er det, at kommunikationssvigt er en af de vigtigste grunde til manglende produktivitet og trivsel i organisationer, fordi selv mindre sammenbrud i kommunikationen kan føre til mellemmenneskelige konflikter, indre spændinger og stress.Kommonikation i organisationer giver en baggrundsviden, som umiddelbart kan omsættes til handling. Bogen vil være velegnet for ledere på alle niveauer. Den fremstiller stof fra nyere psykologisk forskning om kommunikation, som kun i meget begrænset udstrækning er behandlet i anden dansk faglitteratur. Bogen vil derfor også kunne bruges med stort udbytte af studerende ved universiteter, pædagog- og lærerseminarier og pædagog- og lærerhøjskoler.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.