Udvidet returret til d. 31. januar 2023

Bøger i ProfessionsSerien serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter
  • af Liv Mette Gulbrandsen
    400,95 kr.

    Denne bog er en indføring i centrale psykologiske teorier, modeller og begreber, som giver faglig indsigt i børn og unges opvækst og psykiske udvikling. Du møder: klassisk psykoanalyse - nyere psykoanalytiske perspektiver - tilknytningsteori - Daniel Sterns, Piagets og Vygotskijs udviklingsmodeller - nyere kulturpsykologiske retninger - familiesystemteori - adfærdsanalyse og kognitiv terapi. Det hele rammes ind af en indføring i Bronfenbrenners økologiske model. To børn, Anton og Aisha, indgår med hver deres baggrund i bogen og bidrager til, at de forskellige teorier bliver mere konkrete og levende. Denne perspektivering viser værdien af at have psykologisk viden om børns og unges udvikling, når vi skal forstå og analysere det, vi oplever i arbejdet med dem. Samtidig får vi indsigt i, hvordan det, vi ser, afhænger af den teoretisk forståelse, vi tager udgangspunkt i. 2. udgave er opdateret med nyere forskning og teoriudvikling samt tre helt nye kapitler.

  • af Ole Løw
    313,95 kr.

    Bogen fremstiller og drøfter seks forskellige perspektiver på vejledning, som overordnet samles i tre metaforer: læring som handling, læring som refleksion og læring som dialog. De seks tilgange til vejledning præsenteres med historisk baggrund, grundlæggende ideer, begreber, teorier og case eksempler samt basale vejlederkompetencer. På vej gennem bogens otte kapitler bliver en række teori- og praksisfelter præsenteret tematisk: kommunikation & læring, imitation, handlingsteori, refleksion, systemteori, konstruktivisme, narration, magt og teori-praksis. Fremstillingen giver inspiration til drøftelse, refleksion og praktisk afprøvelse.Pædagogisk vejledning henvender sig til alle relations-professioner og uddannelser.

  • - Vejledning i samfundsvidenskabelig forskningsmetode
    af Ann Kristin Larsen
    210,95 kr.

    Ann Kristin LarsenEn enklere metodeVejledning i samfundsvidenskabelig forskningsmetodeDenne bog vejleder studerende i elementær samfundsvidenskabelig metode. Den guider overskueligt og enkelt den studerende gennem forskningsprocessens faser og centrale begreber. Gennem teori, enkle forklaringer og et gennemgående eksempel viser forfatteren, hvordan studerende i praksis kan gennemføre små undersøgelser og forskningsprojekter. Hun præsenterer kvantitative og kvalitative tilgange i et komparativt perspektiv, der viser styrker og svagheder ved dem hver især. Derudover giver hun gode råd til rapportskrivning, og øvelser, der er oplagte til både selvstudium og undervisningssammenhæng. Bogen henvender sig især til professionsuddannelserne.Ann Kristin Larsen har siden 1996 været lektor i samfundsfag ved Høgskolen i Oslo. I 2007 blev hun studieleder samme sted.

  • af Eva Johnsson, Leili Laanemets & Kerstin Svensson
    273,95 kr.

    Handlingsmæssigt råderum i socialt arbejde er en lærebog i praktisk socialt arbejde. Forfatterne beskriver ikke, hvordan man som socialrådgiver bør gøre. I stedet stræber de efter at sætte gang i tanker og refleksioner om de forskellige konkrete situationer, man som socialrådgiver møder i praksis, og hvordan de kan give afsæt for udvidelse af socialrådgiverens handlingsmæssige råderum.Som socialrådgiver befinder man sig i et spændingsfelt mellem ens professionelle rolle, organisationens interesse og klientens eller borgerens interesse. I dette spændingsfelt, 'det handlingsmæssige råderum', skal man udføre sit arbejde og finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre i hver enkelt situation.Handlingsmæssigt råderum i socialt arbejde henvender sig til både studerende og professionelle inden for socialt arbejde.

  • af Maria Appel Nissen & Margit Harder
    316,95 kr.

    Bogen tilbyder en model for, hvordan socialarbejderen kan konstruere helhedssyn, der tager højde for samspillet mellem sociale problemer, perspektiver og handlinger i konkrete kontekster, hvor integration, magt og refleksion spiller en central rolle.Bogen henvender sig til studerende på de sociale grunduddannelser, diplom- og masteruddannelser og den sociale kandidatuddannelse.

  • af Maria Appel Nissen & Margit Harder
    333,95 kr.

    Det sociale arbejde i Danmark påvirkes i stigende grad af globale perspektiver og forandringer. Når økonomiske, politiske og sociale forandringer andre steder forandrer menneskers livsvilkår, kan forandringerne vise sig som sociale problemer hos os. Det kan blandt andet ske, når der opstår finansielle kriser, eller der træffes politiske beslutninger, der har betydning for menneskers livsvilkår i form af arbejdsløshed, fattigdom, bekymringer og psykiske belastninger. Eller når sociale og politiske konflikter bevirker, at mennesker flygter til Danmark, hvor deres situation eller tilstedeværelse kan blive anskuet som et socialt problem. Eller når politikker, teknologier og nye former for viden fra andre steder i verden opfanges, anvendes og bliver til lokale løsningsstrategier hos os.Med blik for sammenhængen mellem teori og praksis præsenterer forfatterne en række konkrete eksempler på det sociale arbejde inden for tre overordnede temaer:- Socialrådgivernes kompetencer- Det sociale arbejde i samfundet- Synet på sociale problemer.Bogen henvender sig til studerende på de sociale grunduddannelser, diplom- og masteruddannelser og den sociale kandidatuddannelse.

  • - Ny udg. ISBN 9788750044857
    af Karen Healy
    358,95 kr.

    Karen Healy præsenterer klart og systematisk de dominerende teorier for socialt arbejde. Med stort overblik formidler hun det diskursive og teoretiske grundlag for praksis – uden at miste forbindelsen til praksis. Hun gennemgår forskellige tilgange som problemløsning, systemteori, styrkeperspektivet, radikal og anti-undertrykkende praksis samt postmoderne perspektiver. Teoriernes anvendelighed og relevans for praksis illustreres løbende gennem konkrete cases og diskussionsoplæg.

  • af Hanne Warming
    273,95 kr.

    "...rigtig megen inspiration i bogen for alle voksne - både sociale myndighedspersoner og forældre - der gerne vil have hjælp til at komme tættere på det dilemma, der er forbindet med at skulle formidle en barnestemme, som man slev skal bidrage til at give mening og sætte ord på." - Per Schultz Jørgensen, PolitikenBørneperspektiver tilbyder konkrete metoder til, hvordan pædagoger, lærere og socialarbejdere i praksis kan inddrage børns perspektiver.Med afsæt i nyere barndomsforskning og narrativ teori beskriver forfatteren betingelser, muligheder og begrænsninger i børnesamtaler og i den daglige observation og deltagelse. Hun gennemgår, hvordan man kan tilrettelægge og agere i mødet med barnet, så man får indblik i og støtter op om barnets perspektiv.Gennem eksempler og øvelser vises de udfordringer, der knytter sig til at inddrage børns perspektiver i praksis - både i daginstitutioner, skoler og i socialt arbejde med udsatte og anbragte børn og unge.Bogen henvender sig til alle, som arbejder professionelt med børn, og er særligt relevant for socialrådgivere, pædagoger, lærere, plejeforældre og kontaktpersoner/gadeplansarbejdere.

  • af Kirsten Mark
    270,95 kr.

    Pædagogers arbejde med sprog og billeder veksler mellem beskrivelse af teori og praksis. Den studerende kan bruge bogen til at nå læringsmål og i sit eget pædagogiske arbejde. Kapitlerne giver endvidere stof til diskussion af indhold og mål i de pædagogiske tiltag fx i forbindelse med de studerendes praktik. Færdiguddannede pædagoger kan i bogen få inspiration fra andre pædagogers arbejde samt få ny viden blandt andet i forbindelse med efteruddannelse.

  • af Bjørg Kjær
    313,95 kr.

    Målet med denne bog er at synliggøre, hvad der kendetegner dygtige pædagoger, som er i stand til at etablere pædagogiske miljøer og processer af høj kvalitet og at introducere det legitime i at tale om pædagogisk kvalitet. Bogen et bidrag til professionaliseringen af faget og pædagogidentiteten. Det, at bogen beskriver de gode eksempler, er med til at opmuntre og give mod, hvor de fleste undersøgelser peger på problemerne og det der ikke lykkes. Forfatteren vil også bidrage til udviklingen af det pædagogiske fagsprog. Hun viser og illustrerer betydningen af et velfungerende fagsprog og bidrager til diskussionen af, hvori det består. Samtidig synliggør hun, at det er muligt at professionalisere noget af det, der historisk og aktuelt italesættes som personligt engagement, personlighed osv.Bogen henvender sig til pædagogstuderende, pædagoger i praksisfeltet, undervisere på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, forvaltningspersonale på det pædagogiske område.om forfatteren:Bjørg Kjær er cand. mag, ph.d., kulturforsker og kulturformidler. Har stor erfaring med forskning i det pædagogiske praksisfelt. Medarbejder på flere ministerielle evaluerings-, forsknings- og implementeringsprojekter. Har tidligere skrevet bogen "Børn og barndom på fritidshjem" som bruges på den svenske fritidspædagoguddannelse. Har studeret dagtilbudsliv og de børn, pædagoger, lærere, pædagogmedhjælpere, forældre, der befinder sig i dem - og relationerne mellem dem

  • - Om at udøve, undersøge og udvikle pædagogisk praksis
    af Jan Jaap Rothuizen & Line Togsverd
    248,95 kr.

    Det pædagogiske projekt er en introduktion til pædagogikken som fag og som praksis.Når man vælger pædagogikken som sin levevej, gør man det i reglen, fordi man er dybt optaget af at komme til at gøre en forskel for de børn, unge og voksne, man skal støtte og hjælpe. Engagementet i det pædagogiske projekt er grundlæggende. At blive professionel indebærer imidlertid også, at man gør sig klar til at tage ansvar for sin professionsudøvelse og for det, som i denne bog kaldes det pædagogiske projekt. Derfor skal man have et grundigt kendskab til det, og man skal øve sig i at udøve, undersøge og udvikle sin praksis.Bogen præsenterer forståelser, begreber og indsigter, der kan bidrage til, at studerende og professionelle udvikler deres pædagogiske professionsidentitet og bliver rustet til at tage ansvar for det pædagogiske projekt.

  • - i socialfagligt og pædagogisk perspektiv
    af Anette Faye Jacobsen & Anne-Dorthe Hestbæk
    333,96 kr.

    Selvom problemerne er store, er bogen skrevet i en let og debatterende tone. Analyserne er skarpe, kritiske og uden omsvøb.- AkademikerbladetFagprofessionelle på det sociale og pædagogiske område skal sikre, at børns rettigheder bliver inddraget i afgørelser, der angår børn. Det giver denne bog nyttige redskaber til.Børns rettigheder giver konkret viden om børnerettigheder og inspiration til at arbejde med dem i praksis for at kvalificere de beslutninger, der bliver truffet i de kommunale forvaltninger, i skoler og dagtilbud, på institutioner, opholdssteder og i familieretssystemet. Blandt bogens emner er:anbringelserinddragelse og ret til medbestemmelse for børnsamarbejde mellem forældre og forvaltninguacceptabel social kontrolbørnefattigdomskilsmisse.Børns rettigheder sætter desuden fokus på de dilemmaer og udfordringer for sagsbehandlere og pædagoger, som børneperspektivet medfører, og på forhold som økonomi, tilsyn og kontrol, der også påvirker implementeringen af børns rettigheder.

  • - Nye forståelser og handlemuligheder
    af Elsebeth Jensen & Ole Løw
    270,95 kr.

    Denne bog bidrager til at kvalificere udviklingen af ledelseskompetencer og det gode læringsmiljø, idet den indkredser nogle anvendelige og inspirerende måder at anskue og udøve klasseledelse på. Bogen har både en teoretisk og en handlerettet tilgang. Den sigter på at øge den teoretiske indsigt i området og derigennem styrke den analytiske forståelse for de ledelsesudfordringer, der er forbundet med arbejdet som lærer. Samtidig får læreren redskaber til, hvordan man konkret kan gribe ledelse af undervisning an i hverdagen.

  • af Ole Goldbech, Henrik Rander, Lis Boysen & mfl.
    324,95 kr.

    Hvordan tilrettelægger man god voksenundervisning?Voksendidaktik er en brugsbog med inspiration til en moderne voksendidaktisk praksis, uanset om det gælder at planlægge, gennemføre eller evaluere voksnes læring.Bogen sætter samtidig de didaktiske og pædagogiske temaer ind i teoretiske rammer.Bogens emner:Didaktik i voksenundervisningenProfessionel kompetenceRefleksion i undervisningenVoksenunderviserens handlerumVoksnes læringKollegial vejledningOpgavevejledningDansk som andetsprogCooperative LearningAktionslæringDen eksemplariske voksenunderviserModstand i undervisningenKreative og innovative læringsrumDigitale medierMedialisering og voksnes læreprocesserI alt 16 forfattere bidrager til bogen. De har alle en nuværende eller tidligere praksis som undervisere på videregående uddannelser eller som konsulenter.Målgruppen er alle, der arbejder med uddannelse og undervisning af voksne.

  • - I det pædagogiske arbejdsfelt
    af Kirsten Mark
    230,95 kr.

    Det at læse til pædagog er blevet et professionelt anliggende. Den tidligere opfattelse af, "at børn er nogle, man bare passer, og det kan alle (kvinder)" er i dag ændret til, at "en pædagog støtter hele barnets udvikling". Uddannelsen bygger på høj grad af faglighed som et udtryk for en samfundsmæssig ændring. Den studerendes opgaveskrivning er en del af denne udvikling, fordi opgaver netop tager udgangspunkt i den studerendes eget selvstændige arbejde med at nœ uddannelsens læringsmœl. Der er derfor god grund til at investere arbejde i at skrive opgaver, fordi den studerende udformer sig eget selvstændige læringsprojekt i arbejdet med opgaven. Denne bog drejer sig om, hvordan man skriver gode opgaver på den pædagogiske professionsuddannelse. Gode opgaver, som kan bruges til at blive klogere på det pædagogiske professionsarbejde. Bogen foregiver ikke, at der kun er en sandhed om, hvordan gode opgaver udformes. Den er henvendt til studerende, som mœske er løbet tør for gode ideer eller som blot vil sikre sig, de er på rette spor. Bogen henvender sig til studerende på de pædagogiske professionsuddannelser, grunduddannelse og diplomuddannelse.

  • - Om kreativitet, æstetik og skabende pædagogik
    af Nils Falk Hansen & Mikkel Snorre Wilms Boysen
    357,95 kr.

    Kernen i det pædagogiske arbejde er at skabe noget værdifuldt sammen med andre mennesker. Pædagoger er ikke distancerede feltobservatører i egen praksis eller passive tilskuere til samfundsudviklingen.Som medlemmer af det pædagogiske professionsfælleskab forpligter pædagoger sig tværtimod til at bane vejen for menneskers udvikling og livsmuligheder gennem aktive handlinger, uanset om arbejdet er rettet mod at understøtte vuggestuebørns spirende fantasilege eller er et forsøg på at etablere nye kontaktflader mellem kriminalitetstruede unge og det etablerede uddannelsessystem.Denne pædagogiske kernemission kræver både vovemod og handlekraft. Bogens vision er at støtte op om vovemodet og handlekraften via viden, inspiration, eksempler og perspektiver på leg, kreativitet, innovation, entreprenørskab, æstetik og eventyr i den pædagogiske verden. Det er en bog til uddannelse og praksis.

  • - Situationel konflikthåndtering i pædagogisk arbejde
    af Peter Wick
    231,95 - 248,95 kr.

    Sådan håndterer du konflikter tilbyder pædagoger og lærere konkrete redskaber til at håndtere konflikter, når de opstår og udvikler sig.Udgangspunktet er situationer fra hverdagen, som kobles til teoretisk viden om konflikthåndtering og omsættes til handlingsorienterede retningslinjer og processer. Målet er at bane vejen for en struktureret tilgang til konflikter, så den professionelle får mulighed for at indtage en mere aktiv, handlende position, når konflikterne opstår. Derudover giver den situationelle konflikthåndtering den professionelle en mere nuanceret indsigt i, hvordan konfliktsituationer kan forstås og dermed håndteres.

  • - Mellem omsorg, ansvar og kontrol
    af Jan Thorhauge Frederiksen
    274,95 kr.

    Den velfærdsprofessionelle er en introduktion til, hvad det vil sige at være velfærdsprofessionel. Bogen præsenterer professionsforskningens blik på velfærdsprofessionerne og forholder sig til spørgsmål som:Hvad vil det sige at være professionel?Er professionerne på vej mod tab af anerkendelse og respekt?Hvad betyder identitet og status for den professionelle?Hvad betyder det for de professionelle, at deres arbejde styres af staten?Hvem uddanner sig til velfærdsprofessionerne, og hvad betyder det for arbejdet?Hvad betyder det, at professioner ofte krydser grænser og kræver tværprofessionelt samarbejde?Den velfærdsprofessionelle er skrevet til studerende og undervisere på de tværfaglige moduler på professionsuddannelserne.

  • af Einar M. Skaalvik & Sidsel Skaalvik
    359,95 kr.

    Denne bog handler om læring og betingelser for læring. Bogen belyser læring fra forskellige perspektiver og giver en indføring i de mest centrale teorier. Forfatterne diskuterer nyere forskning og viser, hvilken betydning elevernes selvopfattelse har både for deres motivation og læring, for de valg, de gør, og for deres psykiske og emotionelle reaktioner. Med det udgangspunkt diskuteres centrale spørgsmål knyttet til læringmiljø, læringsstrategier og organisering af undervisning. Forfatternes intention er at give indsigt i vigtige principper for tilrettelægning af læring, fordi indsigt i principper og psykologiske processer giver handlefrihed i forhold til valg af virkemidler og arbejdsformer. Gennem hele bogen har de lagt stor vægt på formidlingen af stoffet, som også belyses ved hjælp af eksempler. Einar M. Skaalvik er professor i pædagogisk psykologi og forskningsmetode. Sidsel Skaalvik er professor i specialpædagogik. Begge ved Pedagogisk Institutt, Universitetet i Trondheim.

  • - At skabe kreativitet i skolen
    af Lene Tanggaard
    274,95 kr.

    Denne bog er en guide til udvikling af kreativitet hos børn, unge og voksne. Når mennesker lærer, er det sjældent nok blot at lære det, de andre kan. De fleste lærer mere end det tilsigtede og begynder at forandre den praksis, de lærer i – de udviser kreativitet. Forfatteren viser gennem interview med lærere og pædagoger, at improvisation og fornyelse er nødvendig for at forblive professionel og for at sikre gode læringsmiljøer. Bogen præsenterer en ny teori med afsæt i helt nye resultater fra dansk skolesammenhæng. Forfatteren er professor i pædagogisk psykologi og forsker i kreativitet og læring på Aalborg Universitet.

  • - mellem politik, pædagogik og praksis
    af Anja Marschall & Signe Hvid Thingstrup
    227,95 kr.

    Trivsel er mere og andet end glade børn. Trivsel er et komplekst begreb - særligt når det anskues på tværs af politik, pædagogik og praksis. Trivsel i daginstitutionen henvender sig til pædagoger og studerende, som dagligt er optaget af børn og deres trivsel. Gennem bogens kapitler introduceres trivselsbegrebets mangfoldighed fra forskellige ståsteder og perspektiver. Forfatterne forholder sig til problemstillinger, dilemmaer og udfordringer, der knytter sig til pædagogisk praksis. De belyses både gennem cases og eksempler og gennem konkrete - og nytænkende - metodiske bud på, hvordan der konkret kan arbejdes med trivsel i praksis. Emnerne i bogen: Trivsel i et kulturhistorisk perspektiv Tidlig opsporing af udsatte børn Forældresamarbejde om børns trivsel Børns trivsel og fællesskabelse i vuggestuen Pædagogers arbejde med trivsel Metoder til at undersøge og udvikle trivselsarbejde

  • - en metode til udvikling af pædagogisk arbejde
    af Janne Hedegaard Hansen
    101,95 kr.

    Mange pædagoger og lærere opfatter krav om dokumentation som endnu en opgave, et rent administrativt anliggende, som tager tiden fra den pædagogiske opgave. Sådan behøver det imidlertid ikke at være! Den narrative dokumentationsmetode gør dokumentationsarbejdet til en integreret og meningsfuld del af det pædagogiske arbejde i skoler og institutioner. Gennem de professionelles egne fortællinger om begivenheder fra hverdagen afdækker metoden de logikker, problem- og løsningsforståelser, som pædagogen eller læreren tænker og handler ud fra i sit pædagogiske virke. Den er således et godt redskab til at udforske egen praksis. Den narrative metode bidrager desuden til udvikling og kvalificering af den pædagogiske indsats, samtidig med at den styrker kvaliteten af dokumentationsarbejdet. Janne Hedegaard Hansen viser, hvordan man kan arbejde med metoden i praksis, og præsenterer de teoretiske og videnskabsteoretiske forudsætninger for metoden. Bogen henvender sig til studerende på lærer- og pædagoguddannelsen, diplom- og andre videregående uddannelser inden for det pædagogiske felt.

  • - Udfordringer og muligheder
    af Svend Brinkmann & Elsebeth Jensen
    269,95 kr.

    I Fællesskab i skolen sætter fremtrædende forskere fokus på fællesskabet som et nødvendigt grundlag for børn og unges udvikling, trivsel og læring. Vi har alle brug for fællesskaber, for at vi kan blomstre som individer, men fællesskaberne har ofte trange kår i moderne pædagogik, hvor fokus retter sig mod individuelle læringsstile, intelligensprofiler og ansvar for egen læring. Første del af bogen handler om forskellige typer af fællesskaber i skolen og pædagogiske institutioner. Forfatterne præsenterer en række aktuelle udfordringer og muligheder i forhold til klassefællesskabet, mobning og eksklusion af fællesskabet, kønsfællesskaber, etniske fællesskaber samt voksnes erindringer om klassefællesskabets betydning. I bogens anden del fortolkes tre klassiske pædagogiske tænkeres synspunkter om forholdet mellem individ og fællesskab – det drejer sig om John Dewey, Jürgen Habermas og Jean-Jacques Rousseau.

  • - Når pædagogik og psykologi mødes
    af Henriette Lieblein Misser
    329,95 kr.

    Pædagogisk behandling er en grundbog til pædagoger, der står med det daglige ansvar for børn i dagbehandling, døgnbehandling eller almene miljøer på særlige vilkår.Bogen giver indblik i typiske pædagogiske problemstillinger for børn med tilknytningsforstyrrelser, angst, depression, omsorgssvigt, traumer, autisme, ADHD og Tourette. Læseren får konkrete forslag til håndtering af udfordringerne - herunder fysiske konflikter, skolevægring og inddragelse af netværk.Sidste del giver et samlet overblik over anerkendte pædagogiske behandlingsmetoder:? Socialpædagogik? Relationspædagogik? Konsekvenspædagogik? Miljøterapi? Udviklingsbestemt pædagogik? Mentaliseringsbaseret pædagogik? Low arousal-pædagogik? Traumepædagogik? Systemisk-narrativ pædagogik? Autisme-/og ADHD-pædagogikBogen er målrettet social- og specialpædagoger, socialrådgivere, PPR-psykologer og andre praktikere. Den er desuden oplagt på de specialpædagogiske moduler på pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannelserne. "En rigtig god og vellykket bog, der når rigtig godt rundt om et forholdsvis bredt emne, og jeg ved, at jeg i mit arbejde helt sikkert kommer til at bruge bogen som opslagsværk."- Sille Trohl, pædagogisk supervisorSeminarer.dk

  • af Karsten Tuft
    244,95 kr.

  • - Specialisering og det fælles i pædagogisk arbejde
    af Ulla Liberg & Carsten Schou
    269,95 kr.

    Fællesskab i forskellighed undersøger på en række forskellige måder, hvordan pædagogens arbejde kan ses som en stadig bestræbelse på at hjælpe det enkelte menneske til at være sig selv og udvikle sig i samvær og fællesskaber med andre – uanset om mennesket er barn eller voksen, har funktionshæmninger eller sociale problemer.Udkommer i ProfessionsSerien.

  • af Elsebeth Jensen & Ole Løw
    291,95 kr.

    Trygge rammer for elevers udvikling, læring, dannelse og trivsel er tæt forbundet med læreres og pædagogers evne til at udøve pædagogisk lederskab.Lærerens pædagogiske lederskab præsenterer 12 forskellige temaer, der hver især og tilsammen skaber et stærkt udgangspunkt for et professionelt pædagogisk lederskab i en skole, der skal rumme elever med meget forskellige behov:? Professionel autoritet? Dramaturgisk klasseledelse, magt og roller? Ledelse af relationsarbejde og fællesskabsdannelse? Dialogisk lederskab i klasserummet? Ledelse uden skæld ud? Klasseledelse med nærvær, opmærksomhed og empati? Ledelse af inkluderende undervisning og samarbejde? Etik i klasseledelsespraksis? Ledelse af elevsamarbejde? Samarbejde mellem lærere og pædagoger? Ledelse af skole-hjem-samarbejde? Lærerstuderendes fagpersonlige udviklingBogen henvender sig til lærere og lærerstuderende. Desuden er den relevant for pædagogstuderende og pædagoger samt for ledere i skoler og daginstitutioner, eksempelvis i forskellige efter- og videreuddannelsessammenhænge.

  • - Børns og unges perspektiver
    af Hanne Warming, Isabella Vagtholm & Emil Falster
    248,95 kr.

    Denne bog giver et unikt indblik i, hvordan børn og unge med et bevægelseshandikap selv oplever deres hverdagsliv - med de muligheder og barrierer, det indebærer at have en normbrydende krop.I en række tematiske kapitler zoomes ind på forskellige udfordringer og dilemmaer, som børnene og de unge møder i hverdagslivet, og det diskuteres, hvordan man som professionel eller forælder kan undgå misforståede hensyn, uønsket medlidenhed, unødig voksenstyring og bidrag til oplevelser af diskrimination og stigmatisering. Hvert kapitel afsluttes med spørgsmål, der inviterer til refleksion over børnenes og de unges perspektiver og den professionelles handlemuligheder i praksis.Livet med bevægelseshandikap klæder professionelle og forældre på til at tænke, tale og handle mere inkluderende og derved understøtte børnenes og de unges styrkepotentialer. Den giver inspiration og redskaber til, hvordan man kan inddrage børnenes og de unges perspektiver i tilrettelæggelsen af arbejdet og hverdagen med dem.Bogen henvender sig primært til pædagog-, socialrådgiver-, ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelserne og til praktikere inden for disse områder. Den retter sig ligeledes mod forældre samt mod andre professionelle med interesse i livet med bevægelseshandikap.

  • af Janne Hedegaard Hansen, Mette Molbæk & Charlotte Riis Jensen
    231,95 kr.

    Denne bog sætter en ny dagsorden for inklustionsarbedet i skolen. Bogens fokus er, at alle elever skal støttes i at lære at kunne deltage aktivt i de sociale og faglige fællesskaber og derved realisere deres ret til deltagelse. De skal lære at handle og forhandle i forhold til den skolepraksis, som de er en del af, og med de forudsætninger og forskelligheder, de repræsenterer.Hvis det skal kunne lade sig gøre, skal skolens praksis være fleksibel, foranderlig og i stand til at håndtere mangfoldighed. Og den opgave kan lærere ikke løfte alene. De må gøre det i samarbejde med skolens øvrige fagpersoner.Bogen tilbyder en forståelse af samarbejde, som er funderet på mere end klar kommunikation, tillid og gode relationer. 'De gode relationer' vil nemlig ofte neutralisere de forskelle, der netop skal kvalificere samarbejdet. Hvis samarbejde skal være virkningsfuldt, skal det inddrage de involveredes forskellige perspektiver konstruktivt. Netop i kraft af forskellene kan man skabe nye løsninger.Bogen er henvendt til lærere, pædagoger, skoleledere og PPR-konsulenter og andre aktører inden for pædagogisk og organisatorisk udvikling samt lærer- og pædagoguddannelse.

  • af Jens Christian Jacobsen
    214,95 kr.

    Hvad betyder det at gennemføre en analyse? Hvilke metoder findes der, og hvordan vælger man de bedst egnede?Det er nogle af de spørgsmål, pædagogstuderende stiller sig selv og hinanden, når de bliver bedt om at lave en analyse.Denne bog støtter den studerende i at udvikle sine analytiske kompetencer. Bogen præsenterer forskellige forskningstilgange og teorier, der kan inddrages i analysedelen i de forskellige opgaver i løbet af studiet. Den introducerer brugbare analysemetoder, og forklarer, hvilke typer af analyser de hver især er egnet til. Det hele konkretiseres med praktiske eksempler på analyser af data, som er indhentet fra den pædagogiske praksis.Den studerende får altså både redskaberne til forskellige analyser og eksempler på, hvordan de kan anvendes trin for trin.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.