Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Bøger i Relationsprofessionsserien serien

Filter
Filter
Genre
  • (3)
  • (5)
  • (2)
  • (1)
Bogtype
  • (11)
  • (1)
Format
  • (11)
  • (1)
Sprog
  • (12)
Pris
DKK
Tag
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Sorter efterSorter
  • - Om Reuven Feuersteins læringsteori og metode til forbedret kognition
    af Reuven Feuerstein, Refael S. Feuerstein & Louis H. Falik
    505,95 kr.

    I denne bog præsenterer Reuven Feuerstein den menneskelige hjerne som værende påvirkelig og foranderlig gennem hele livet. Dermed gør han op med tidligere tiders tænkning om, at hjernen udvikler sig på en helt bestemt måde frem til et bestemt tidspunkt, hvorefter udviklingen holder op. Centralt i Feuersteins tænkning er, at deltagelse i socialt samspil, hvor mediering indgår, har en omfattende betydning for hjernens udvikling. Gennem flere konkrete cases illustrerer han, hvordan mediering kan se ud i praksis. Feuersteins forskning er i tråd med den nyeste viden inden for neurovidenskaben, som ved hjælp af hjernescanningsteknologi har påvist, at en lang række hjernefunktioner kan modifi ceres gennem hele livet. Hans forskning skaber også et håb om, at vi bliver i stand til bedre at forstå forholdet mellem hjerne, udvikling og læring. Bogen henvender sig til alle med interesse for forholdet mellem hjerne, kognition og pædagogik og kan med fordel læses af forskellige fagfolk som psykologer, konsulenter, lærere, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere, ligesom den kan bruges på uddannelserne inden for disse fagområder.

  • - Relationsarbejde og mentalisering i skolen
    af Guro Øiestad, Stig Torsteinson & Ida Brandtzæg
    303,95 kr.

    Se eleven indefra hjælper os til at opfatte børns adfærd som kommunikation og til at forstå det, barnet fortæller gennem adfærden. Det står lysende klart for læseren, at børns grundlæggende behov er kontakt og samhørighed – det er aldrig konflikt og aggression. Den viden hjælper os til at bevare sympatien – også for de børn, der udfordrer allermest. Som lærer har man brug for at skabe tryg tilknytning til de børn, der udviser hjælpeløshed, har en omklamrende, afvisende, fjendtlig og ulydig adfærd. Altså dér, hvor det er allersværest at optræde professionelt. For det er også dér, behovet er allerstørst. Brandtzæg, Torsteinson og Øiestad skriver, så ingen er i tvivl – ”det, som uregulerede børn har allermest brug for, er regulerede voksne”. Skolens krav, forventninger og strukturer skal være tilpasset børns utrolige forskellighed, bl.a. deres varierende temperamenter.

  • - Stjernestunder i det relationelle univers, 2. udgave
    af Anne Linder
    429,95 kr.

    De fleste er enige om, at relationskompetencen er central i det pædagogiske arbejde. Netop derfor er det besynderligt, at en kompetence, der er så betydningsfuld for børns trivsel og læring, ikke alle steder i den pædagogiske sektor støttes af en fælles professionel terminologi.Denne bog handler om, hvad relationskompetence egentlig er, og hvordan vi kan udvikle et fagsprog om denne kompetence. Den peger samtidig på, at gode relationer ikke er et mål i sig selv. Målet er at skabe robuste og livsduelige børn.Bogen giver konkrete anvisninger på, hvordan pædagogikken kan være med til at løfte det enkelte menneske op over sin egen snævre, lokale og tidsmæssigt begrænsede horisont og ind i et komplekst fællesskab. Gennem kapitlerne bliver der zoomet ind på forskellige aspekter, der er betydningsfulde for det gode samspil. Bogen sluttes af med at zoome ud og beskrive, hvordan de gode relationer i et større perspektiv er grobund for vores velfærdssamfund.Kapitlerne tager udgangspunkt i den positive psykologis teoriunivers, der på fornem vis kobles sammen med ICDP’ens otte samspilstemaer og pointer fra synlig læring. Det er forfatterens håb, at de professionelle med bogen i hånden vil gøre sig ekstra umage med at skabe udviklingsstøttende relationer, fordi gode relationer åbner op for livet. Det kræver, at de voksne er sensitive og tillægger de pædagogiske stjernestunder betydning.'I bogen ruller Anne Linder relationskompetencen ud og stiller skarpt. Hun formår dermed at levere en meget konkret, aktuel, tankevækkende, relevant og brugbar indføring i den professionelle relationskompetences univers.' Fra bogens forord af Frans Ørsted AndersenRelationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde. Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab.Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden – børnehave, vuggestue og folkeskole – men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

  • - Relationer, neuroner og emotioner
    af Anni Mortensen
    294,95 kr.

    Denne bog handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker.I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere hjerneglade og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes.Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde.Anni Mortensen er leder af Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland. Hun er uddannet sygeplejerske, har en master i læreprocesser og en ph.d. i neuropædagogik og inklusionsdifferentiering. Anni har specialiseret sig i formidling af neurovidenskabelig forskning til det pædagogiske område.Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde.Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab.Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden - børnehave, vuggestue og folkeskole - men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

  • af Poul Nørgård Dahl, Helle Alrø & Per Kloster
    325,95 kr.

    Denne bog sætter fokus på myndighedspersoners samtaler med borgere. Bogen præsenterer de forskellige kontekster, borgersamtaler indgår i, og de roller, som forventes af den professionelle. Myndighedspersonen har ikke kun rollen som Dommer, der skal træffe afgørelser med retsvirkning. Samtalen med borgeren aktualiserer også fem andre roller: Gæst/Vært, Mødeleder, Undersøger, Fødselshjælper og Rådgiver. Bogen præsenterer disse roller hver for sig og viser, hvordan de i autentiske borgersamtaler spiller sammen. Dette samspil kan være afgørende for, hvordan og hvorfor nogle borgersamtaler lykkes, og andre ikke gør det. Professionelle roller i borgersamtaler henvender sig til fagprofessionelle praktikere, studerende og undervisere, der beskæftiger sig med borgersamtaler på børne- og ældre-/sundhedsområdet, det specialiserede voksenområde samt arbejdsmarkedsområdet.Bogen kan også læses af forskere på universiteter og professionsuddannelser, der har interesse i teoretisk og analytisk at forstå, hvad der er på færde i borgersamtaler. Professionelle roller i borgersamtaler er skrevet af en konsulent og to forskere, der alle i en årrække har beskæftiget sig teoretisk, analytisk og i egen praksis med professionelle hjælpesamtaler.

  • - Relationer, neuroner og emotioner
    af Anni Mortensen
    357,95 kr.

    Denne bog handler om, hvordan neuropædagogikken kan sætte nye perspektiver på det pædagogiske og special- og socialpædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Den giver et bud på, hvordan neurovidenskabelig forskning kan øge kvaliteten af arbejdet med mennesker.I det neuropædagogiske arbejde er der fokus på livskvalitet, mestring, udvikling og læring. Det primære fokus er på omgivelserne og relationerne, og hvordan de professionelle kan facilitere hjerneglade og anerkendende rammer for liv og læring. De professionelles tanker og handlinger har altafgørende betydning for, om den anden vokser og gror. For det er i relationen, at kimen og lysten til at lære og udvikle sig fødes.Bogen præsenterer det neuropædagogiske genstandsfelt samt en række konkrete metoder i det neuropædagogiske arbejde.Anni Mortensen er leder af Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University College Nordjylland. Hun er uddannet sygeplejerske, har en master i læreprocesser og en ph.d. i neuropædagogik og inklusionsdifferentiering. Anni har specialiseret sig i formidling af neurovidenskabelig forskning til det pædagogiske område.Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde.Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab.Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden - børnehave, vuggestue og folkeskole - men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

  • - Kunsten at skabe trivsel og vitale læringsfællesskaber
    af Anne Linder & Jørgen Lyhne
    429,95 kr.

    Engagement og vitalitet skaber rum for både leg, læring og trivsel. Det skaber plads til fællesskabet, kreativiteten og den magi, som vi oplever, når alting lykkes i den pædagogiske hverdag. De magiske læringsøjeblikke giver os en oplevelse af dyb samhørighed i læringssituationen og en følelse af at være med i noget, der kan få en afgørende betydning for resten af livet.I denne bog løftes forståelsen af det relationelle op på et helt nyt niveau med et skarpt blik på betydningen af pædagogisk engagement og atmosfære. Bogen trækker en parallel mellem det relationelle samspil og oplevelsen af det musikalske samspil – og derved skabes begrebet om relationel musikalitet.Formålet med bogen er at give de professionelle ny viden, men også konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med pædagogikkens relationelle og emotionelle faktorer og herigennem skabe vitale læringsfællesskaber.Bogen hviler på forskning fra positiv psykologi og positiv pædagogik og henvender sig til alle faggrupper, der beskæftiger sig med pædagogik, læring og formidling.'Tak for denne ydmygt anlagte, kompetent gennemførte og perspektivrige undersøgelse af det pædagogiske hjerteland!' Hans Henrik Knoop, lektor med særlige kvalifikationer ved DPU, Aarhus Universitet, samt ekstraordinær professor ved North-West University, Sydafrika

  • - Om at understøtte processer, der har relationel værdi for andre
    af Anne Linder
    429,95 kr.

    Vi kan ikke klare os uden hinanden. Både privat og i arbejdslivet er vi afhængige af andres feedback, støtte og vejledning for at kunne udvikle os. En faglig vej til at opnå psykologisk robusthed i den pædagogiske verden er systematisk refl eksion, som trimmer vores faglige og relationelle færdigheder. Relationsbaseret vejledning handler om at understøtte processer, der har relationel værdi for andre. Denne bog imødekommer et behov for litteratur, der kan klæde fagpersoner på til at vejlede kollegaer, forældre, studerende og andre i deres relationelle samspil.Relationsbaseret vejledning er afprøvet gennem mange typer af vejledningsforløb, og det eneste, der kræves for at få glæde af metoden, er, at man kan tilslutte sig et ressource- og relationsorienteret grundsyn.Bogen præsenterer de forskellige faser i den relationsbaserede vejledning, som kan skabe en forståelsesmæssig og praktisk ramme for det konkrete vejledningsarbejde. Den er målrettet lærere, pædagoger, PPR-ansatte, konsulenter, ledere og sundhedsfagligt personale m.fl ., som ud over deres pædagogiske ansvar har en vejledningsopgave.

  • - Trivselsfitness i skolen
    af Anne Linder & Trine Lund
    455,95 kr.

    Denne bog er en vejledning i, hvordan yoga kan understøtte den pædagogiske langsommelighed og skabe en stilhedskultur i skolen, der kan styrke elevernes relationer, sundhed og læring. Med bogen anbefales en pædagogik, hvor der er plads til pauser, nærvær og ro. Bogen giver en introduktion til, hvordan skolen kan skabe en tydelig og konkret kobling mellem elevernes fysiske, mentale og sociale universer - også kaldet 'trivselsfitness'. Bogen indeholder 40 konkrete venskabsyogaøvelser, der kan gennemføres i klassen eller i klassens nærområde (på gangen, på en græsplæne eller i fællesrummet). Alle øvelser er forklaret med en række dejlige illustrationer og inddelt efter de otte samspilstemaer i ICDP. Den er skrevet til skolens personale, herunder lærere, pædagoger, sundhedsplejersker, AKT-personale og inklusionsvejledere. Studerende og yogalærere kan også finde inspiration til ny viden og nye øvelser.

  • - grit, nysgerrighed og karakterens kræfter
    af Paul Tough
    505,95 kr.

    Denne internationale bestseller sætter fokus på, hvilke faktorer der har betydning for børns succes i livet - både fagligt og socialt. Det er faktorer som 'grit', nysgerrighed, vedholdenhed, optimisme og selvkontrol. Forfatteren Paul Tough argumenterer for, at de skal have en langt større vægt i vores samspil med børn og unge. I den forbindelse belyses det centrale spørgsmål: Hvad er det, vi skal hjælpe børn med at udvikle, så de kan tage hånd om deres liv? Bogen er skrevet i et fortællende sprog og forklarer ny forskning, så det kan forstås af både fagprofessionelle og forældre.

  • - Håndbog for ledere og vejledere
    af Malene Ringvad
    505,95 kr.

    Formålet med observation af undervisning og elevers læreprocesser er først og fremmest at fremme elevernes læring, og ifølge forskning kræver det facilitering af de professionelles egen læring tæt på undervisningspraksis. Tanken bag denne bog er derfor at hjælpe ledere og vejledere i gang med undervisningsobservation og didaktisk samtale, så de kan bidrage til, at eleverne lærer så meget, som de kan. Ud fra forsknings- og praksisbaseret viden tilbyder bogen et struktureret overblik og et praksisnært indblik i observationsopgavens forskellige niveauer, nogle af de vigtigste forudsætninger og fl ere velafprøvede fremgangsmåder. Ved at inddele opgaven i tre videns- og kompetenceniveauer det organisatoriske, det undervisningsfaglige og det relationelle niveau struktureres observationsprocessen, og samtidig anskueliggøres udfordringerne og faldgruberne. Bogen demonstrerer nogle lettilgængelige metoder, der kan støtte lederen og vejlederen i at udforske mulighederne i undervisningsobservation og den didaktiske samtale og derigennem finde frem til egne fremgangsmåder.

  • - Faglige pointer til den relationsprofessionelle
    af Claus Holm, Jørgen Lyhne, Ulla Schødt, mfl.
    400,95 kr.

    Overordnet set er ambitionen for det pædagogiske virke at sikre, at børn udvikler sig til at blive psykologisk robuste, og at de befinder sig godt i verden. Resiliente eller livsduelige børn formår, ligesom tumlingen, at rejse sig op og møde verden igen – selvom de bliver løbet over ende af modgang, nederlag og tab. Livsduelighed er ikke statisk, men kan forandres og påvirkes gennem hele livet. For at udvikle en sådan duelighed og mestring af livet har børn først og fremmest brug for relationel støtte fra de voksne, der omgiver dem til daglig. I denne bog kredser en række engagerede fagpersoner omkring livsduelighedenspædagogik. Der gives ingen entydige svar på, hvad det vil sige ”at du i livet”, men gennem bogens kapitler kommer læseren et spadestik dybere i forhold til at forstå, hvordan vi kan bruge det relationelle forhold som platform for børns læring, trivsel og udvikling – og dermed deres livsduelighed. Mange af kapitlerne inddrager ICDP som en metode til at nå dette mål. Bogen er egnet for fagpersoner og studerende i den pædagogiske verden, som ønsker en bred introduktion til livsduelighedens pædagogik, og som samtidig er interesseret i nye, faglige beskrivelser af begrebet ”pædagogisk relationsprofessionalisme”. Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde. Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab. Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden – børnehave, vuggestue og folkeskole – men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.