Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger i Socialpædagogisk Bibliotek serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • - Pædagogstuderende mellem profession og akademisering
    af Noona Elisabeth Jensen
    312,95 kr.

    Metodebogen præsenterer forskellige studiemetoder i pædagoguddannelsen og sætter dem i relation til udviklingen inden for uddannelsen og i det pædagogiske felt. Udgangspunktet er pædagoguddannelsens placering mellem profession og akademisering. Hensigten er at dække de pædagogstuderendes behov for at diskutere de krav og udfordringer, de møder i deres uddannelse. Bogen stiller derfor skarpt på det forhold, at de studerende både skal kvalificere sig til en praktisk profession og bruge videnskabelige metoder i løbet af uddannelsen. Bogen behandler desuden den sociale læring, der finder sted i uddannelsen, ligesom den beskæftiger sig med den undervisning, der foregår på studiet, dels for at de studerende kan få et indblik i nogle af de overvejelser, der gøres i forbindelse med undervisning, dels for at underviserne kan få et andet perspektiv på undervisning end deres eget. Metodebogen henvender sig således både til pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelsen. De pædagogstuderende vil kunne genkende deres egen situation, det pædagogiske hverdagsarbejde og de specifikt pædagogfaglige problemstillinger i bogen. Noona Elisabeth Jensen er cand.phil. i pædagogik, lektor i pædagogik ved Pædagoguddannelsen Sydhavn, Professionshøjskolen UCC.

  • - En grundbog
    af Helle Nørrelykke, Helle Antczak, Helle Fehmerling, mfl.
    485,95 - 508,94 kr.

    Socialrådgivning og socialt arbejdeSocialrådgivning og socialt arbejde er redigeret af Rikke Posborg, socialrådgiver og leder af Settlementets Rådgivning, Helle Nørrelykke, cand.scient.soc., lektor i socialt arbejde og socionom, og Helle Antczak, lektor i socialt arbejde og socionom.

  • - Grundbog om æstetiske læreprocesser
    af Bennyé D. Austring & Merete Sørensen
    312,95 kr.

    I den pædagogiske debat støder man i dag stadig oftere på udtryk som den æstetiske dimension, æstetiske læreprocesser og æstetisk praksis. Det æstetiske et noget diffust begreb, der spænder over alt, hvad der er sanseligt, harmonisk, smukt, kunstnerisk og oplevelsesorienteret. Det gør ikke forvirringen mindre, at udtryk som det musiske og det sublime hyppigt optræder som en art synonymer for det æstetiske.   Psykologi, filosofi, pædagogik og kunstvidenskaberne har løbende diskuteret indholdet af det klassiske begreb æstetik og bliver næppe nogensinde færdigt med det. I denne bog forsøger forfatterne ikke desto mindre at indkredse begrebet. Formålet er at finde frem til, definere og operationalisere et æstetikbegreb, der er frugtbart og anvendeligt i forhold til nutidens pædagogiske og didaktiske arbejdsfelt og de uddannelser, der er knyttet hertil.   Æstetik og læring indeholder kapitler om: De æstetiske ideers historie, et nutidigt æstetikbegreb,  æstetik og læring, drivkræfter bag menneskets æstetiske virksomhed, æstetik og uddannelsestænkning og  æstetiske læreprocesser i pædagogisk arbejde.

  • af Per H. Jensen, John Andersen, Jørgen Elm Larsen, mfl.
    485,95 kr.

    "Socialpolitik er ikke en håndbog, der fortæller socialarbejdere, hvad de skal gøre i konkrete situationer. Det er heller ikke en minutiøs gennemgang af dansk socialpolitik i dag. Og endelig er det kun i mindre grad en teoretisk fremstilling af modeller for socialpolitik og dennes placering i forskellige typer af samfund. I stedet tager bogen enkelte af fortidens, de væsentligste af nutidens og om muligt også fremtidens socialpolitiske temaer op til debat og analyse. Det er grundproblemerne i socialpolitikken i går, i dag og i morgen, der fokuseres på. Det indebærer, at kræfterne er samlet om problemstillinger af mere varig karakter, om det man kunne kalde de tilbagevendende socialpolitiske temaer; og henvisningerne til den mere 'døgnaktuelle' socialpolitik er derfor holdt på et minimum". Denne udgave af Socialpolitik er stærkt revideret og udvidet i forhold til andenudgaven fra 2004. Samtlige kapitler er reviderede og fire nye kapitler om sociale problemer knyttet til boligen og nærmiljøet, om sundhed, om social arv og om liberalistisk socialpolitik er kommet til. Socialpolitik indeholder 26 kapitler skrevet af fagfolk inden for de relevante områder og henvender sig til socialrådgiverstuderende og andre med behov for en grundlæggende indføring i socialpolitik. Bogens fremstillinger er lettilgængelige og kan med udbytte læses hver for sig. Socialpolitik er redigeret af professor i sociologi ved Universitetet i Coimbra og i socialt arbejde på Linnéuniversitetet , Iver Hornemann Møller, og professor ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet, Jørgen Elm Larsen.

  • - Om tab, sorg og adskillelsesangst
    af Marianne Davidsen-Nielsen & Nini Leick
    304,95 kr.

    Hvorfor kommer nogle mennesker styrkede gennem sorg? Og hvorfor bliver nogle forkrampede og angstfyldte? Hvorfor forandrer den som rammes af svær tab sig for altid? Den nødvendige smerte handler om disse og mange andre spørgsmål. Med mange konkrete eksempler beskrives hvordan man kan hjælpe mennesker med at komme i kontakt med de lægende kræfter i den sunde sorgproces.Denne reviderede udgave af Den nødvendige smerte inddrager erfaringer fra forfatternes praktisek arbejde med mennesker i sorg somt den nyere teoretiske viden om emnet herhjemme såvel som i udlandet. Fokus er nu i højere grad på menneskets tilknytnings- og adskillesevne som netop rammes når vi udsættes for tab. Tabet eller traument påvirker os også eksistentielt og forandrer vores forhold til andre mennesker.Bogen henvender sig til enhver som ønsker en dybere forståelse for sorg, men er især skrevet til behandlere, læger, psykologer, socialrådgivere, præster m.fl. der har brug for inspiration til hvordan man kan hjælpe mennesker igennem den nødvendige smerte. Denne udgave har desuden et nyt kapitel om supervision og undervisning inden for området.

  • af Alice Miller
    92,95 - 102,95 kr.

    Den kendte psykoterapeut Alice Miller beskæftiger sig med årsagerne til traumer i barndommen og med forebygelsen af dem. Hun beskriver følgerne af fortrængning og de muligheder, der findes for at blive befriet for tidligt opståede traumer.

  • - Supervision og den sårede hjælper
    af Susanne Bang
    273,94 kr.

    Denne titel handler om, hvordan professionelle hjælpere påvirkes af deres arbejde og om supervision i den forbindelse. Hvad betyder det for den enkelte behandler hver dag at blive udsat for andre menneskers lidelser, og hvad betyder det i årevis at blive udsat for kontakt med de mest smertefulde dele af menneskelivet gennem sine klienter eller patienter? Susanne Bang gennemgår i bogens første del hvilke personlige udviklingsmuligheder der ligger i arbejdet med andre mennesker, men også hvordan behandleren kan blive så følelsesmæssigt påvirket af klienternes problemer, at han eller hun selv bliver psykisk truet – såkaldt sekundært traumatiseret. Anden del handler om, hvordan supervision kan udføres i en række forskellige situationer hvor behandleren er særligt følelsesmæssigt påvirket i arbejdet. Dette illustreres gennem talrige eksempler. []Rørt, ramt og rystet[] slutter med anvisninger på hvad den enkelte behandler kan gøre for sig selv og hvad man på arbejdspladsen kan gøre for hinanden.Bogen henvender sig især til supervisorer og supervisander, men i øvrigt til alle der gennem deres arbejde må forholde sig til andre menneskers smerte, ulykke og eksistentielle problemer. Susanne Bang er psykoterapeut, MPF og socialrådgiver. Hun har mangeårig erfaring med supervision og træning af kolleger i de skandinaviske lande, i England og det tidligere Jugoslavien. Hun er medforfatter til []Skjulte ressourcer[] og []Undskyld, det er min første krig[] samt forfatter til en række artikler om psykosocialt arbejde med flygtninge.

  • af A. Jean Ayres
    296,95 kr.

    Sanseintegration hos børn beskriver og forklarer sammenhængen mellem forstyrrelser i sansebearbejdning og lærings- og trivselsvanskeligheder hos børn med sanseintegrative dysfunktioner. Bogen oversætter hovedideerne i sanseintegrationsteorien og de forskellige behandlingsformer til almindeligt sprog og beskriver klart karakteren af sanseintegrative dysfunktioner, samt hvordan disse subtile problemer vanskeliggør dagligdagen for børn med disse lidelser og deres forældre, og hvad man kan gøre for at hjælpe. Denne 2. udgave af bogen er en 25 års jubilæumsudgave tilegnet mindet om A. Jean Ayres. Hun var en foregangskvinde, hvis livsværk grundlæggende har haft betydning for mange familier verden over og har inspireret generationer af terapeuter i deres arbejde med forståelse og behandling af mennesker med sanseintegrative dysfunktioner.Bogen henvender sig primært til forældre, men har også en bred målgruppe af professioner, bl.a. ergo- og fysioterapeuter, pædagoger, lærere, læger, sygeplejersker, psykologer og psykiatere.

  • - Grundbog om æstetisk-skabende virksomhed
    af Jesper Froda & Suzanne Ringsted
    304,95 kr.

    Plant et værksted gennemgår en række teorier og tanker, som kan udvikle værkstedspraksis og udvide forståelsen for det æstetisk-praktisk-kreative område for børn, unge og voksne i dag- og døgninstitution samt skole. Denne nye udgave er gennemrevideret i lyset af de nye pædagog- og læreruddannelser og er tænkt som en grundbog i linjefagene værksted, natur og teknik og billedkunst. Bogen er også relevant i forbindelse med tværfagligt samarbejde med såvel teorifag som med de andre praktisk-musiske fag. Plant et værksted indeholder-        teorier, der kan styrke argumenter for og refleksioner over det æstetisk-praktisk-kreative område-        kapitler om bl.a. fantasi- og kreativitetsbegrebet, æstetisk virksomhed og Malcolm Ross’ model, Howard Gardner og de mange intelligenser, Arne Trageton og om den rum- og formskabende udvikling, den billedsproglige udvikling, sprogudvikling og læreprocesser-        forskellige strømninger inden for formnings-, billed- og værkstedspædagogik, bl.a. Reggio Emilia-pædagogikken-        forfatternes eget bud på en kritisk-frigørende billed- og værkstedspædagogik i institution og skole.Bogen er skrevet til pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, lærere samt alle andre, der ønsker at skabe udfordrende, fantasifulde og eksperimenterende lære- og udviklingsprocesser for børn, unge og voksne.

  • - Håndbog i præcis kommunikation
    af Jørgen Nystrup & Erno Metze
    209,95 kr.

    Den første bog på dansk, der samlet beskæftiger sig med de mest anvendte og nyeste kommunikationsmodeller. Bogen indeholder både teori og praktiske øvelser. Der er endvidere anvisning på, hvordan man som underviser kan tilrettelægge et kommunikationstræningsprogram.

  • - - om borderline
    af Gunilla Nilson & Thomas Silfving
    94,95 - 207,95 kr.

    "S:\FÆLLES\Katalogtekst\SpB\Silfving m.fl., Farlige relationer.doc"

  • af Anna Meeuwisse & Hans Swärd
    363,94 kr.

    Hvad er egentlig et socialt problem? Hvordan kan det forstås og forklares ud fra forskellige teoretiske perspektiver? Hvordan skal vi forstå fattigdom, misbrug, prostitution, racistisk vold, og vold mod kvinder?Perspektiver på sociale problemer behandler ud fra en flervidenskabelig synsvinkel disse centrale spørgsmål. Det betyder at både psykologiske, socialpsykologiske, sociologiske og historiske perspektiver får plads. Herudover behandles spørgsmålet om magt, køn, etnicitet og ulighed. Forfatterne er forskere inden for hver sit felt og bidragene repræsenterer således forskellige akademiske discipliner og er i positiv forstand forskningsbaseret viden. Ambitionen er at spejle et bredt spektrum af teorier om sociale problemer, hvor såvel samfundsmæssige strukturer som grupper og organisationer såvel som det enkelte individ får opmærksomhed.Perspektiver på sociale problemer[] er en grundbog og retter sig mod studerende på socialrådgiveruddannelsen, på den sociale kandidatuddannelse samt på universiteternes samfundsvidenskabelige uddannelser. Desuden vil bogen være nyttig for praktikere inden for socialt arbejde.Bidragyderne er Henrik Andershed, Gunvor Andersson, Morten Ejrnæs, Margareta Hydén, Margaretha Järvinen, Søren Kristiansen, Gunilla Lindén, Sven-Axel Månsson, Lennart Nygren, Ingrid Sahlin, Thomas J. Scheff, Bengt Starrin, Håkan Stattin, Sune Sunesson og Aleksandra Ålund.Bogen er oversat fra svensk efter Perspektiv på sociala problem af Ole Thornye.

  • - om konflikter på arbejdspladsen
    af Nethe Plenge
    277,95 kr.

    "God og nyttig håndsrækning til konfliktmægling på arbejdspladsen [...] jeg vil anbefale denne bog til alle, der i deres dagligdag omgås mennesker." Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen Konflikter på jobbet er opslidende. Både for dem, der er direkte involverede, og også for kolleger, ledelse, brugere og andre, der berøres af konflikten. Men når arbejdspladsen møder konflikten bevidst og med omhu, kan den svære situation give anledning til indsigt og nyskabelse.Mød konflikten er fuld af praktisk anvendelige metoder til at forstå, foregribe og gribe ind i typiske konflikter på arbejdspladsen. Bogens eksempler er fortrinsvis fra social- og sundhedsområdet, den pædagogiske sektor og undervisningsverdenen, men de praktiske metoder kan anvendes i alle organisationer på alle niveauer på private og offentlige arbejdspladser. Mød konflikten henvender sig til dem, som ønsker at tage hånd om de konflikter, der opstår mellem mennesker på arbejde: den personaleansvarlige leder, team- og gruppelederen, tillids- og sikkerhedsrepræsentanten, supervisoren, konsulenten og kollegaen.

  • - Spørgsmål og svar
     
    287,95 kr.

    Denne bog giver svar på mange af de spørgsmål, som arbejdet med narrativ terapi kan give anledning til. Det er bogens udgangspunkt, at arbejdet med at omsætte de narrative begreber til praksis er en fortsat rejse, der bliver ved med at udfolde sig på spændende og krævende måder. Det er derfor også vigtigt at blive ved med at stille spørgsmål og søge svar.Forfatterne har i en årrække undervist i narrativ praksis og giver i denne bog svar på nogle af de spørgsmål, som de oftest bliver stillet. Bogens spørgsmål og svar er struktureret omkring følgende fire temaer: Eksternaliserende samtaler, genforfattende samtaler, genmedlemsgørende samtaler og brugen af eksterne vidner.Narrativ terapi - spørgsmål og svar er skrevet i et lettilgængeligt sprog og giver mange eksempler på terapeutiske samtaler. Der er inspiration og konkrete anvisninger til såvel den uøvede som den mere øvede udøver af narrativ praksis.Begge forfattere er erfarne terapeuter og undervisere ved Dulwich Center i Australien.Oversat fra engelsk af Dorte Herholdt Silver efter "Narrative therapy - responding to your questions".

  • - Om alvorlig sygdom, livsmod og dødsbevidsthed
    af Marianne Davidsen-Nielsen
    327,95 kr.

    "Skulle dette virkelig til, før jeg kunne tage mit liv alvorligt?" spørger mange mennesker, når de rammes af sygdom, ulykke eller død. Det er netop i erkendelsen af det forandrede liv, at der findes muligheder, der kan give trøst, håb og lettelse, når tilværelsen bliver kaotisk og angstfuld.Blandt løver fokuserer på den specielle form for forandring, som kræft, AIDS, et dårligt hjerte eller andre livstruende sygdomme fører med sig. Den handler om, hvordan vi kan flytte opmærksomheden fra sygdom, angst og overlevelse til dødsbevidsthed og livsenergi. Vi lever i dag længere med de livstruende sygdomme end før. Og den eksistentielle udfordring bliver større i en samfundsorden hvor vi i samme takt har fået vanskeligere ved at acceptere at ingen af os "kender dagen før solen går ned". Vores iboende dødsangst for ikkeværen, for at forsvinde, for kontroltab og for adskillelse kan få neuroser til at blomstre og dermed svække friheden til at leve livet. I denne reviderede 2. udgave tematiseres i endnu højere grad de tilknytnings- og adskillelsesprocesser som er grundlaget for at kunne leve håbefuldt med sin sygdom. Herudover er der tilføjet et kapitel om den udfordring det er at arbejde i løveland, som behandler og hjælper. Bogen henvender sig til alle, som skal klare den eksistentielle udfordring, det er at leve med en livstruende sygdom. Den er samtidig beregnet for læger, sygeplejersker og andre behandlere, som arbejder professionelt med liv og død.  fo

  • - Supervisionsgruppen og dens arbejdsmåder
    af Ken Heap & Susanne Bang
    297,95 kr.

    Supervision i grupper af fagfæller eller studerende inden for social- og sundhedssektorens er efterhånden blevet den mest udbredte form for støtte til faglig udvikling. Alligevel handler litteraturen stadig for det meste om individuel supervision. I denne bog sætter Susanne Bang og Ken Heap søgelyset på den rigdom af ressourcer, som ligger i selve gruppesituationen, og taler for øget brug af gruppens egne iboende kræfter og potentialer. Forfatterne beskriver en række konkrete arbejdsmåder og metoder, som supervisor kan anvende for at opnå en mere aktiv brug af gruppeprocessen. Skjulte ressourcer giver det første samlede danske bud på en sådan metodebeskrivelse. Bogen er et arbejdsredskab, som henvender sig til supervisorer og andre i hele det psykosociale felt. Den indeholder talrige konkrete beskrivelser af gruppesupervision inden for forskellige forsorgs- og behandlingsområder. Susanne Bang og Ken Heap har bred og mangeårig erfaring med socialrådgivning, psykoterapi og videreuddannelse af kolleger. De træner supervisorer både herhjemme og i udlandet. Susanne Bang har publiceret en række artikler, specielt om supervision og psykosocialt arbejde med flygtninge, og hun er forfatter til Rørt, ramt og rystet i Socialpædagogisk Bibliotek. Ken Heap har udgivet flere bøger på dansk. I Socialpædagogisk Bibliotek foreligger Gruppemetode inden for social- og sundhedsområdet.

  • - i socialt arbejde
    af Helle Nørrelykke, Ingelise Bech Hansen & Hanne Sjelborg
    227,95 kr.

    Borgernes krav på retssikkerhed og ret til inddragelse i sagsbehandlingen er centrale principper i socialt arbejde i dag. Derfor er det essentielt for socialarbejderen at vide, hvordan lovgivningen regulerer forholdet mellem borgeren og det offentlige system. Borgerinddragelse og retssikkerhed i socialt arbejde gennemgår tre hovedområder i det sociale forvaltningsarbejde. Først beskrives de juridiske aspekter på borgerens ret til medvirken i sagsbehandlingen. Derefter undersøges borgerinddragelsens konkrete indhold, baggrund og en række forvaltningsmæssige konsekvenser. Til sidst analyseres forventningerne til socialrådgiverens praksis samt de rammer og muligheder, der gives for det sociale arbejde. Denne grundbog er rettet mod uddannelserne for socialrådgivere, pædagoger, lærere, psykologer, sundhedsplejersker og andre aktører på det sociale felt.

  • - Bedre samspil ved egen kraft
    af Pernille Roug
    267,95 kr.

    Marte meo er en interaktionsanalysemetode som bruger videooptagelser for at forbedre samspillet mellem familiemedlemmer og kolleger og mellem børn og brugere på den ene side og professionelle på den anden.Marte meo giver konstruktive og handleanvisende råd - viser f.eks. forældre og professionelle hvor og hvornår tingene går godt, hvor der er en vej at gå. Når et barn får at vide hvad det må i stedet for hvad det ikke må, er der en god chance for at det næste gang tingene går skævt tænker: "Nå, nje, det var ikke sådan jeg skulle gøre, men sådan her".Marte meo viser de mennesker man som marte meo-terapeut forsøger at hjælpe og hvordan de ved egen kraft kan få et bedre samspil mellem deres omgivelser. Og hvordan man med ganske små ændringer i samspillet kan løse mange af hverdagens små og store problemer.Marte meo i praksis er den første udgivelse på dansk om marte meo med eksempler på den helt konkrete brug af videooptagelser. Og den første danske udgivelse som kommer rundt om praksis alle de steder hvor metoden bruges, blandt såvel børn som voksne.Find alle videoklip her: http://martemeo.hansreitzel.dk/Pernille Roug underviser ved Hindholm Socialpædagogiske Seminarium, er licensed marte meo-supervisor og censor ved mange af de uddannelsesinstitutioner som uddanner marte meo-terapeuter i Danmark.

  • af John Aasted Halse, Espen Jerlang, Suzanne Ringsted, mfl.
    363,94 kr.

    "Bogen lever til fulde op til sit formål, at give et bredt dækkende billede af tidens væsentligste psykologiske teorier om den menneskelige udvikling med relevans for pædagogik og terapi."Fagligt Selskab for SundhedsplejerskerUdviklingspsykologiske teorier er en introduktion til udviklingspsykologien, der giver et bredt dækkende billede af tidens væsentligste psykologiske teorier om den menneskelige udvikling med relevans for pædagogik og terapi. Denne 4. udgave er udvidet med et kapitel om Bowlbys tilknytningsteori, ligesom samtlige kapitler er revideret, sprogligt forbedret og udvidet med bl.a. flere eksempler. Bogens kapitler omhandler: Udviklingsbegrebet Freuds psykoanalytiske teori Eriksons psykosociale teori Mahlers psykoanalytiske objektrelationsteori Bowlbys tilknytningsteori Reichs kritiske karakterteori Brückner og Lorenzers kritiske karakterteori Pavlov, Watson, Thorndike og Skinners adfærdspsykologiske teori Maslow, Glasser og Frankls humanistiske teori Piagets erkendelsesteori Vygotskij, Leontjew og Elkonins kulturhistoriske teori Sterns teori om udvikling Bogen er forsynet med en udførlig leksikal ordliste og stikordsregister.Hvert kapitel kan læses selvstændigt og er bygget op over følgende ramme: indledning og biografi, teoriens grundsynspunkter, stadier i den menneskelige udvikling, betydning for pædagogik og terapi, kritisk diskussion.Udviklingspsykologiske teorier er skrevet af erfarne undervisere ved seminarier og er let at læse. Den henvender sig især til pædagog- og lærerstuderende samt til studerende, der uddanner sig til socialrådgiver, sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut, kropsterapeut og lign.Espen Jerlang er cand.psych. og tidligere rektor på Roskilde Pædagogseminarium. Han er forfatter til flere grundbøger i psykologi.

  • - Om systemisk og narrativ pædagogik
    af Jørgen Riber
    247,95 kr.

    ”Hold din kæft!” ”Det rager ikke dig!” ”Fuck dig, din bøsserøv!” Reaktioner som disse er ikke ualmindelige, hvis man som professionel, forstående voksen – fx lærer, pædagog eller behandler – forsøger at hjælpe ”vanskelige” børn eller unge i konfliktfyldte og svære situationer. Afvist på denne måde kan det være svært at komme i dialog med barnet, så der åbnes for samtale, udvikling og nye muligheder. Jørgen Riber, der både har en praktisk baggrund som erfaren behandler og en teoretisk uddannelse inden for systemisk-narrativ metode, viser i denne bog, hvordan det trods alt kan lade sig gøre. Den afvisende, vrede eller mutte attitude er ofte barnets eller den unges måde at beskytte sig på mod en fjendtlig og uforstående omverden, der allerede har tilføjet det mange nederlag. Det, barnet har brug for, er at blive anerkendt som den person, det er. Det er den voksnes ansvar at se, lytte til og forstå barnet og dets præmisser for at handle, som det gør - men derudover er man også nødt til at forstyrre det negative selvbillede, barnet har opbygget af sig selv på baggrund af sine negative erfaringer derhjemme eller i skolen. Forstået og forstyrret giver en gennemgang af systemisk-narrativ teori og metode og viser gennem en lang række cases og eksempler, hvordan man gennem sprogligt åbnende samtaler kan få kommunikationen mellem barnet og den voksne til at flyde, så der åbnes for mulighe

  • - Anerkendende relationer i praxis
    af Niels Elkjær Krog & Lotte Secher
    287,95 kr.

    Godt for børn – anerkendende relationeri praxis rummer ny inspiration til de dagtilbud, der bygger på begreber som anerkendelse, omsorg og ligeværdighed. I bogen formidles teoretisk viden om anerkendende relationer, og der gives forslag til, hvordan teori kan omsættes til virkelighed.Forfatterne fremlægger på baggrund af en lang række meget genkendelige, selvoplevede situationer fra dagligdagen en særlig arbejdsmåde, der kan støtte de ansatte i deres refleksioner over arbejdet med anerkendende relationer. Arbejdsmåden kan desuden danne udgangspunkt for dialog med forældre og andre samarbejdspartnere.    Herudover behandler bogen betydningen af den struktur, som ansatte og forældre skaber for livet i institutionen, samt de samfundsmæssige og politiske forholds indflydelse på mulighederne for at skabe anerkendende relationer og derigennem styrke børns udviklingsmuligheder.   Niels Elkjær Krog har arbejdet inden for børne- og ungdomspsykiatrien og er efteruddannet på Kemplerinstituttet og DISPUK. Siden 2000 selvstændig konsulent. Lotte Secher har mange års erfaring som pædagog, souschef og leder på daginstitutionsområdet. Efteruddannet som bl.a. familierådgiver, familieterapeut og superviser på Kemplerinstituttet.

  • af Frederick S. Perls
    207,95 kr.

    Gestaltterapiens metode er Frederick S. Perls' opsummering af et helt livs erfaringer som terapeut og forfatter. Han skrev det meste af værket i løbet af 1950'erne, men arbejdede på det helt frem til sin død i 1970. "Verden tilbyder mennesket uhyre muligheder for berigelse og glæde, men alligevel vandrer det formålsløst omkring, uden virkelig at vide, hvad det ønsker, og derfor fuldstændig ude af stand til at finde ud af, hvordan det skal opnå det," skriver Perls i sin introduktion om et paradoks som ikke er blevet mindre aktuelt i et nyt årtusinde.Frederick S. Perls' første bog, Ego, Hunger and Agression, som han udgav i Sydafrika i 1942 efter at være flygtet fra Tyskland i 1934, er et opgør med den psykoanalyse han i sine unge år som læge og psykiater praktiserede. I 1946 flyttede Pers til USA og udviklede her sammen med sin kone gestaltterapien som et holistisk modtræk mod psykoanalysen, og med et håb om at støtte sine klienters arbejde for en sund og autentisk tilværelse.Frederick Perls blev født i 1893 i Berling og døde i USA i 1970.

  • - Portræt af en profession og dens dilemmaer
    af Bo Jacobsen, Anders Fisker, Matilde Høybye-Mortensen, mfl.
    167,95 kr.

    Bogens ambition er at præsentere et billede af socialrådgiverens arbejdsliv, som er genkendeligt, men også overraskende og interessant for faggruppen. Det sociale arbejdes balancegang mellem modsatrettede hensyn og roller beskrives. Forfatterne formidler bogens pointer under 4 dilemmaer: Fortrolighed eller myndighed, Faglige idealer eller systemrationaler, Engagemnt eller distance samt Paternalisme eller selvbestemmelse.Bogen henvender sig både til socialrådgiverstuderende og færdiguddannede.

  • - Jeg kan-metoden til kreativ løsning af børns problemer
    af Ben Furman
    213,94 kr.

  • af Ben Furman
    247,95 kr.

    Børn kan – i praksis  viser, hvordan børn er ikke bare villige til, men også forbløffende kvalificerede til at løse deres egne problemer, hvis bare man nærmer sig dem med respekt og samarbejdsvilje.  Gennem en række konkrete historier fra virkeligheden beskriver Ben Furman, hvordan hans metode Jeg kan  kan bruges på talrige måder i meget forskellige situationer. Blandt de store og små problemer, metoden med held er blevet anvendt på, kan nævnes bl.a. frygt, depression, sengevæderi og hyperaggressiv adfærd.   I bogen opridses kort Jeg kan-metoden og dens baggrund og historie. Bogens anden del gennemgår grundigere metodens 15 trin. Den tredje, centrale del indeholder beretninger om problemløsning sammen med børn i alderen 3-14 år, gengivet af terapeuter og andre fagfolk fra mange lande. Endelig gives eksempler på, hvordan metoden er blevet anvendt kollektivt i børnegrupper.   Børn kan – i praksis henvender sig til alle, der arbejder med børn eller nærer omsorg for børn.   Ben Furman er psykiater og psykoterapeut og internationalt kendt som ophavsmand til Jeg kan-metoden, der blev introduceret på dansk i bogen Børn kan i 2005. Ben Furman er en hyppig gæst og meget benyttet foredragsholder i Danmark.

  • - Om alvorlig sygdom, livsmod og dødsbevidsthed
    af Marianne Davidsen-Nielsen
    205,95 kr.

    "Skulle dette virkelig til, før jeg kunne tage mit liv alvorligt?" spørger mange mennesker, når de rammes af sygdom, ulykke eller død. Det er netop i erkendelsen af det forandrede liv, at der findes muligheder, der kan give trøst, håb og lettelse, når tilværelsen bliver kaotisk og angstfuld.Blandt løver fokuserer på den specielle form for forandring, som kræft, AIDS, et dårligt hjerte eller andre livstruende sygdomme fører med sig. Den handler om, hvordan vi kan flytte opmærksomheden fra sygdom, angst og overlevelse til dødsbevidsthed og livsenergi. Vi lever i dag længere med de livstruende sygdomme end før. Og den eksistentielle udfordring bliver større i en samfundsorden hvor vi i samme takt har fået vanskeligere ved at acceptere at ingen af os "kender dagen før solen går ned". Vores iboende dødsangst for ikkeværen, for at forsvinde, for kontroltab og for adskillelse kan få neuroser til at blomstre og dermed svække friheden til at leve livet. I denne reviderede 2. udgave tematiseres i endnu højere grad de tilknytnings- og adskillelsesprocesser som er grundlaget for at kunne leve håbefuldt med sin sygdom. Herudover er der tilføjet et kapitel om den udfordring det er at arbejde i løveland, som behandler og hjælper. Bogen henvender sig til alle, som skal klare den eksistentielle udfordring, det er at leve med en livstruende sygdom. Den er samtidig beregnet for læger, sygeplejersker og andre behandlere, som arbejder professionelt med liv og død. fo

  • - Et tekstudvalg
    af Espen Jerlang
    278,94 kr.

    Sociologiske tænkere er en samling af en række af efterkrigstidens vigtigste sociologiske tekster.   Bogen rummer bidrag af:   Zygmunt Bauman Peter L. Berger & Thomas Luckmann Pierre Bourdieu Michel Foucault Anthony Giddens Axel Honneth Niklas Luhmann   Hver tekst er suppleret med en introduktion, der opsummerer de vigtigste pointer og giver et overblik over den pågældende teoretikers forfatterskab. På tværs af de forskellige tekster skildrer bogen efterkrigstidens samfundsudvikling og de forskellige modstridende, men også gensidigt supplerende teorier om den.   Sociologiske tænkere er velegnet som lærebog i samfundsfag på gymnasiet, mellemlange uddannelser, f.eks. lærer-, pædagog- og sygeplejeuddannelserne, og andre uddannelser, hvor en introduktion til de vigtigste sociologiske tendenser er del af pensum. Mere generelt er bogen ideel for læsere, der ønsker et overblik over nogle af de seneste 50 års vigtigste sociologiske bidrag.   Espen Jerlang er cand.psych. og tidligere rektor på Roskilde Pædagogseminarium. Han har skrevet og redigeret flere grundbøger til især mellemlange uddannelser, bl.a. inden for psykologi.

  • af Bente Jensen, Anders Holm, Else Christensen, mfl.
    227,95 kr.

    Social arv og social ulighed er baseret på resultaterne af et større dansk forskningsprogram og fokuserer på sammenhængen mellem social baggrund og social ulighed. Forfatterne ser på, hvordan personer med forskellig social baggrund klarer sig i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet, og på, hvordan de samfundsmæssigt vigtige institutioner som børnehaven og folkeskolen håndterer børns sociale og kulturelle forskelle. I bogen belyses de sociale forskelle mellem opvæksten for nutidens voksne – dem, der var unge i 1970’erne – og nutidens børn – dem, der er født i 1995. Bidragyderne undersøger sociale forskelle i daginstitutioner, i folkeskolen og blandt unge, der ikke går i gang med en videregående uddannelse efter folkeskolen, og endelig afdækkes sociale forskelle i sundhed og indkomst. Social arv og social ulighed er en bred introduktion til social arv og social ulighed. Bogen giver både viden om den nyeste danske empiri på området og – med reference til den internationale litteratur – også et bud på teoretiske forståelser af spørgsmålet om social ulighed. Den kan således både læses som en samlet fremstilling om social ulighed og social baggrund og som en introduktion til analyser af dette emne på en lang række områder. Bogen henvender sig til studerende ved de sociale højskoler, pædagog- og lærerseminarerne og de samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser, samt til praktikere.

  • - At finde årsager og sammenhænge
    af Merete Watt Boolsen
    247,95 kr.

    Samspillet mellem mennesket og de enkelte dele af samfundet er komplekst, og hvis man arbejder i dette felt, er det nødvendigt at kunne identificere årsager og sammenhænge. Hvorfor trives nogle børn i børnehaven bedre end andre? Hvordan er sammenhængen mellem mål og midler i arbejdet med unge kriminelle? Hvordan betragter sygeplejersken og samfundsforskeren sygdomme, og hvilke forskelle er der på deres holdninger? Hvordan hænger politikerens argumentation sammen med de praktiske forhold på uddannelsesområdet? Kvalitative undersøgelser gør det muligt for såvel praktikere som forskere at finde årsager og sammenhænge i alle former for samfundsmæssige problemstillinger.Denne bog forklarer de fire fundamentale trin i forskningsprocessen: problemformulering, undersøgelsesplanlægning, dataindsamling og -konstruktion samt analyse, vurdering og konklusion. Derefter gennemgås en række analyseformer trin for trin ud fra konkrete eksempler: indholdsanalyse, konversationsanalyse, grounded theory, argumentationsanalyse og diskursanalyse.Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for blandt andet samfundsfag og samfundsvidenskab, socialt arbejde, sygepleje, politiarbejde, pædagogik og andre områder, hvor samspillet mellem menneske og samfund er i centrum.Merete Watt Boolsen er lektor på Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

  • af Jerome Bruner
    327,95 kr.

    Den bredt anerkendte amerikanske psykolog Jerome Bruner udfolder heri hele sin vidtrækkende viden om uddannelsens vilkår i vor moderne kultur. Bruner viser, hvordan børn - og dermed også uddannelsen af dem - kun når deres fulde potentiale ved at deltage fuldt ud i kulturen. Ikke bare i kulturens mere formelle sider, men i selve kulturens måde at forstå sig selv på, at tænke på, at føle og samtale på.Gennem undersøgelser af uddannelse i praksis og af teorier om uddannelse kommer Bruner frem til nye og berigende måder at angribe de klassiske problemer på. Bruners pædagogiske grundsyn og hans fastholdelse af kulturpsykologien som et legitimt fagområde under stadig udvikling er en udfordring for alle undervisere.Jerome Bruner, Research Professor of Psychology og Senior Research Fellow in Law ved New York University er forfatter til en lang række anerkendte bøger om uddannelse, hvoraf nogle er oversat til dansk.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.