Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det er kompliceret at lave en offentlig udsmykning. Regler og regulativer, samarbejdspartnere og materialer, tidsfrister og penge - selv for den erfarne kunstner eller bygherre er der meget at tage hensyn til. Forfatteren, arkitekt Jørgen Kreiner-Møller, har i en menneskealder fungeret som konsulent for Statens Kunstfond på skabelsen af mere end 100 udsmykninger rundt om i landet. I denne bog stiller han gennem fortællinger om en række repræsentative værker sine erfaringer til rådighed.
Luksusvarer bringer værdi i vores liv på mange planer. Det kan være glæden ved lyden af en gammel sportsvogn, følelsen af at sidde i en særlig stol eller synet af en funklende diamant på fingeren. Men luksusvarer kan i tilgift også, med den rette baggrundsviden, forvandles til en potentiel profitabel forretning. Denne bog klæder dig på til at investere i ure, møbler, diamanter, vin, biler og kunst. En række eksperter beretter om baggrunden for luksusvarernes opståen, og om hvordan de blev til samle- og investeringsobjekter. Om hvad det er, der gør nogle ting særligt værdifulde, og om alt det, du i øvrigt skal være opmærksom på, når du skal vælge dit investeringsobjekt. Mød eksperterne:Kristian Haagen, DailyWatchPeter Kjelgaard Jensen, Bruun RasmussenUlrik Hartmann, Hartmann’sMagnus Buchhave, JeroAlexander Wisler og Jens Christian Randrup, MY GARAGEKasper Nielsen, Bruun Rasmussen På hver deres felt videregiver de masser af brugbar og omsættelig viden og gør dig i stand til at træffe de gode beslutninger i en helt ny og spændende investeringsverden. Du møder desuden en række private investorer, der fortæller om deres passion og erfaring med investering i luksusvarer.Om forfatteren Sarah Ophelia Møss er kommunikatør, sociolog og bestsellerforfatter. Hendes passion er via inkluderende kommunikation, at udbrede kendskabet til nye områder på en måde som alle kan forstå. Hun er forfatter til en række bøger, og uanset om det er i rollen som skribent, ekspert eller facilitator er fokus altid på at skabe et kærligt og nærværende rum for læring. I 2019 blev Sarah valgt af Berlingske som en af landets 100 mest indflydelsesrige kvinder og bliver ofte anvendt som ekspert i kommunikation om finansiel inklusion af de store danske medier
I essaysamlingen Hvor kunst hører til besøger den amerikanske forfatter og filminstruktør Chris Kraus en række udstillinger, kunstnere, værker, fester, kyster og byer i en afsøgning af, hvad og hvor kunst kan være. Hvor kunst hører til er en invitation til snakke med hinanden om kunsten, tænke over den og spørge til den. Det er en bog, der betragter kunstverdenen som den pengemaskine, den (også) er, uden at afskrive den og som samtidig insisterer på håbet om, at kunsten stadigvæk spiller en rolle for vores fællesskaber. Ikke for de få, men for os alle sammen.Bogen er oversat af Nanna Friis og Emma Holten.”Det er muligt at være vildt intelligent og samtidig ikke have nogen viden. Denne tilstand – der som regel hænger sammen med ungdom eller forlænget pubertet – resulterer tit i kedsomhed, den eksistensielle stamfader til stort set alle væsentlige kunst- og kulturbevægelser.”
Islændingene har aldrig haft deres egen konge - Island har været en republik siden løsrivelsen fra Danmark under Anden Verdenskrig. Men selvom man ikke har blåt blod i årerne, kan man jo godt te sig som en konge. ISLANDSKE KONGER er fortællingen om den vidtforgrenede Knudsen-slægt fra det lille fiskerleje Tangavik, hvor legendariske fyldebøtter og slagsbrødre, mesterfiskere og skibsredere, skønhedsdronninger og troldkvinder, distanceblændere og matematikgenier lever side om side.
For at forstå, hvordan nutidens billed- og scenekunst er flettet sammen med kapitalismen, må vi forstå forholdet mellem kunst og det moderne arbejdsliv. I Kunstner i arbejde undersøger Bojana Kunst kunstproduktionen som kritisk, projektorienteret og forandringsparat – egenskaber, der står i centrum af tidens værdiskabelse og arbejdsmarked. Kunst argumenterer for, at der sker en gennemgribende udbytning af menneskets kreative kræfter i det postindustrielle arbejdsliv, og diskuterer, hvordan kunsten alligevel kan hævde sig selv og sin plads i offentligheden. Bojana Kunst er performanceteoretiker og professor ved Institut for Anvendt Teatervidenskab ved Justus-Liebig-Universität i Giessen, Tyskland. Bibliotek for ny kunstteori er en bogserie med oversættelser af international kunst- og kulturteori udgivet i samarbejde mellem Ny Carlsbergfondet og Informations Forlag. Kunstner i arbejde er den sjette titel i serien. Tidligere er bøger af Eyal Weizman, Sianne Ngai, Jacques Rancière, Juliane Rebentisch og Hito Steyerl udkommet.
THE RANT is an artistic reaction to the development of the blockchain technology based on Ejlerskov’s own practice. It is a vision that connects our physical and digital world and leads the way into a possible future, where our spirit and bodies are as much part of the technological revolution as the upcoming decentralized internet.Central banking and the history of money, reincarnation and astrology, art, tech, neo financing, and crypto, plus the possibilities of our existence being a simulation? I am willing to consider all possible angles on life at this point. There is nothing simple about the transitory era we are living in. It is all intertwined. The same technology that can save us all can enslave us if it is not handled wisely. - Ejlerskov
The author of the book lovingly calls it a naïve attempt to make the art world a little bit happier. After living and working in the art world for the past fifteen years, Christoph Noe brought pen to paper to gather some thoughts on how to navigate in the culture industry. "It first developed foremost as a guide for myself as I continuously challenge the mission that I am on in the art world, asking myself why I am still doing what I am doing. Or sometimes, more dramatically, "If art is used in therapy, why do we almost need therapy when working in the art industry?" With a strong believe in the power of art and cultural creation and over multiple conversations and with the encouragement of my art- world crew, I came to the conclusion that these guidelines can function as a possible motivator, as a collection of thoughts or critical questions not only for myself but also for other people and collaborators working in the scene."Christoph NoeSomewhere in the art world, September 2022
Kaum ein künstlerischer Karriereweg lässt sich heutzutage ohne ein Residenzstipendium beschreiten. Unzählige Aufenthaltsprogramme sind mit ihren individuellen Ausrichtungen über den gesamten Globus verstreut. Sie ermöglichen Künstler:innen von heute, im regionalen wie internationalen Raum neue Eindrücke zu sammeln und die Weiterentwicklung der eigenen Praxis voranzutreiben.Ausgangspunkt des vorliegenden Buches ist die Residency von Lukas Zerbst in der sogenannten Villa Minimo in Hannover. Zerbst betitelte seine Stipendiums-Ausstellung Space Invader und machte diesen Namen wortwörtlich zum Programm. Über die Dauer von knapp zwei Monaten eignete er sich die institutionellen Räume als Domizil und Atelier an und schuf eine ganze Reihe von ortsspezifischen Installationen. Vor den Augen der Besucher:innen formte sich die Ausstellung so stetig weiter und ermöglichte einen ungewohnten und nahen Einblick in alltägliche Vorgänge des Kunstschaffens.Die Publikation stellt Zerbsts Projekt vor und liefert mit Hilfe von Textbeiträgen aus unterschiedlichen Disziplinen einen vielstimmigen Beitrag zur kontinuierlichen Diskussion um Arbeitsbedingungen im Kunstbetrieb.
Die Sammlung war zu Beginn nicht als eine solche geplant»Die Sammlung war zu Beginn, wie es mit den meisten Sammlungen so ist, nicht als eine solche geplant. Es ging darum, sich mit Unbekanntem, Unverständlichem zu beschäftigen und zu umgeben. Es ging um die Faszination des Handwerks und darum, dieser Faszination in der eigenen Wohnung Raum zu geben, um sich des ständigen Reizes des Lebens bewusst zu bleiben. Hereingeholt hat sich der Sammler die Tiefen des Unbewussten, der Philosophie, der Maltechnik, und er hat sich damit zugleich das wilde umtriebige Berlin in die eigenen beschaulichen vier Wände geholt. Begeben wir uns auf die Spurensuche dieser Sammlung, folgen wir den verschiedenen (un)zuverlässigen Erzählenden. Mögen diese Erzählenden Sammelnde sein, Galeristinnen, Autoren oder Betrachtende - was bleibt, sind ihre Geschichten. Geschichten von Ein-Tages-Ausstellungen für dänische ThronanwärterInnen mit anschließendem Gelage oder von gerade so für die Ausstellung fertigen Bildern, die es nicht mehr in den Ausstellungskatalog geschafft haben - wg. Redaktionsschluss. Geschichten von Bildern, die nach Ankauf für die eigene Wohnung erst einmal über Jahre in Museen verschwinden, von rauschenden Partys nach und vor Eröffnungen, einfach so … Das Metaphysische der Kunst ist zeitlos und gerade deshalb Zeitmaschine, einzelne Kunstwerke hingegen sind es nicht. Sie sind immer Ausdruck einer Zeit, ob sie es wollen oder nicht, und erzählen deshalb auch die Geschichte ihrer Zeit: ihre Entstehungsgeschichte, eine Ausstellungsgeschichte, eine Sammlungsgeschichte, eine Preisgeschichte. Auch diese Sammlung erzählt eine spezielle Zeitgeschichte. Möchte man erneut einer unzuverlässigen Erzählerin folgen, so erzählt diese Sammlung von einem Berlin der 1990er und 2000er Jahre, in dem so vieles möglich war, weil es große Räume für wenig Geld gab. Die Sammlung erzählt eben auch von Hinterhofgalerien, improvisierten Projekträumen, die später zu Institutionen wurden und vom ›Club Berlin‹, der Partys mit Kunst, Techno mit Politik zusammenbrachte.« Katharina HajekKünstlerInnen:John Baldessari, Carol Bove, Louise Bourgeois, Marc Bradford, Nathalie Djurberg, Marlene Dumas, Marcel Eichner, Günther Förg, Theaster Gates, Adrian Ghenie, Nan Goldin, Thomas Hirschhorn, Jenny Holzer, Thomas Houseago, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Sherrie Levine, Jonathan Meese, Gabriele Orozco, Rymond Pettibon, Sigmar Polke, Richard Prince, Janne Räisänen, Anselm Reyle, Jason Rhoades, Daniel Richter, Gerhard Richter, Gregor Schneider, Dana Schutz, Cindy Sherman, Dash Snow, Philip Taaffe, Tal R, Kara Walker, Wawrzyniec Tokarski, David Weiss & Peter Fischli, Rachel Whiteread, Marlon Wobst
Discover the extraordinary stories behind the world's missing works of art.Travel back in time to discover works of art that have vanished from the record, as well as those that went missing and have since been reclaimed or recovered. From the treasures of Tutankhamun to the altarpiece of Ghent, a missing Fabergé egg, and Vincent van Gogh's majestic Sunset at Montmajour, numerous masterpieces have disappeared throughout history as a result of theft, looting, natural catastrophe, or conflict... And some have resurfaced decades or even centuries later!Lost Masterpieces examines the unique story of the most significant of these artworks, the artists who created them, and those thought to be involved in their loss. It explores the various means by which museum curators and international crime investigators have unearthed missing treasures. It highlights the moral dilemma of museums that have profited from looted works of art and examines the recent "heists" made by some nations in an effort to regain their nation's stolen works of art.This awe-inspiring art history book promises:- A selection of the most important "lost" cultural artefacts from ancient times to the present day- Features images of the artworks where available, or specially commissioned illustrations of them based on written accounts- Includes details of the ongoing debate about whether looted art should be returned to its country of originDelve into the mysteries of ancient Egyptian tombs, marvel at the hoards unearthed by archaeologists, and discover the skulduggery behind the disappearance of priceless Rembrandts and Vermeers, and see the world of art and antiquities in a whole new light! A must-have volume for adults and young adults with an interest in art, culture and history, whether you're an art or history student, a collector of art antiques, or you're simply a curious life-long learner, Lost Masterpieces is sure to delight.
Historien om hverdagens kunst i Højrisparken i Ikast. 14 lodsejere stifter et konsortium, der etablerer en privat udstykning med 214 parcelhusgrunde i starten af 1970'erne med monumental kunst på villavejene. Nye familier flytter til Ikast med fornyet liv og udvikling af den midtjyske by til følge. Veletablerede Ikast-familier rykker til området, noget nyt er skabt, asfalt og fortove er lagt, ligusterhækkene vokser, sammenholdet glipper, hverdagen tog fart og rammer villavejene. Koblingen til tidens happenings fra den eksperimenterende kunstskole, der er etableret i København af Troels Andersen og Poul Gernes i starten af 1960'erne, med kollektive materiale-afprøvninger, det fri samfund og den første sommer i Thy-lejren og kollektiver til kunstproduktion og afprøvninger af familieformer til hverdagen på de søndagstomme villaveje i Ikast, når det lokale divisionshold kæmper foran tusindvis af entusiastiske og lokalpatriotiske tilskuere på Ikast Stadion. Cigarfabrikanten og kunsthandleren Svend Hansen, der har næse for samtidens og fremtidens kunstnere, de rigtige kontakter og frækheden til at få kunsten ud til de midtjyske hjem, får kunstnere på gadeskilte og monumental kunst på villavejene. Kampen i filmbranchen, filmproducent, den forsvundne fuldmægtig, det maniske handelstalent med kunst - og tekstil, venner og fjender i Ikast og Herning, talrige lunkne øl på Hotel Eyde og foregangsmand for udstykningskonsortiets kamp for at få alle fem værker på sokkel i Ikast. Nybyggernes manglende kunstbog – og kommunens manglende ejerskab til kunsten på de grønne områder i parcelhuskvarteret. Børnenes farlige legeredskaber, de unges rygeskur, den sidste cigaret, forfaldet, den lokalpolitiske kamp om retten til skulpturerne og borgmesterposten. Borgmester Thomas Poulsens egenrådige kamp for den nye skulpturpark i Frisenborg. Grundejerforeningens opståen, kunstnernes bidrag i sejren på 4-1 og opløsningen med tilbagevenden til hverdagslivet og hverdagens kunst. Et arkitektoniske element rigere. De farverige kunstcirkler i Ikast giver plads til kunsten i privaten hos det bedre borgerskab. Interessen og engagementet for kunst til fællesskabet spredes fra Kunstforeningen med cirkulære overlap. Danske og internationale i Rådhuskælderen, de private gallerier, i Kedelhallen på Sieferts Plads inden Kunstpakhusets smukke røde banebygning bliver hjemsted for udstillinger, der griber fat i hverdagens kunst og fortæller nye historier for midtjyderne.
En ny debatbog om kulturens betydning i det danske samfund. De senere år er de statslige institutioner blevet beskåret med to procent om året i en omprioritering af de offentlige midler. Det skal sikre, at der er penge nok til den velfærd, som danskerne forventer. Men omprioriteringen af penge til fx sygehuse og skattelettelser har langsigtede konsekvenser. Danmarks kulturliv er hårdt ramt af grønthøsteren, og nedskæringerne medfører, at folkeoplysning er truet, kulturarv risikerer at gå til, og vigtig faglig viden tabes på gulvet. Det bekymrer tilsyneladende ikke danskerne. Adskillige undersøgelser har i de senere år vist, at op mod halvdelen af befolkningen mener, at kulturbudgettet er det første sted, de vil spare. På længere sigt er det måske fundamentet for, at vi overhovedet opfatter os selv som et samfund med fælles fortællinger og værdier, der er truet, når kultur ikke længere føles som et kollektivt anliggende og ansvar? Situationen maner til eftertanke. Den kulturarv, vi står på, er en gave fra et tidligere, mindre velstående dansk samfund, der ikke desto mindre var fremsynet nok til at investere i fremtiden.Derfor skal vi stoppe op og beslutte, hvor vi vil hen – som mennesker og samfund. Denne bog er et forsøg på at finde ud af,hvad vi vil med kulturen i Danmark. Hvad har værdi for os som samfund? Hvad giver vores generation videre? Hvor skal vi investere midler og kræfter? Og er der noget, vi vil undvære? Svarene gives af 42 kulturpersonligheder, fra Rane Willerslev og Kasper Holten til Mette Bock og Bertel Haarder.
Chinese Antiquities: An Introduction to the Art Market provides an essential guide to the growing market for Chinese antiquities, encompassing all sectors of the market, from Classical Chinese paintings and calligraphy to ceramics, jade, bronze and ritual sculpture.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.