Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Julius Hofmann (b. Göttingen, 1983; lives and works near Göttingen) has mastered the traditional aspects of painting and commands a broad repertoire of creative techniques. This expertise enables him to call conventional painting in question by combining it with the aesthetic of 1990s computer graphics. The simple and often grotesque symbolism of the imperfect digital imagery contrasts with a perfectionistic figurative painting. This approach lends his pictures a disconcerting and unexpected quality.Western Philosophies is an episode in Hofmann's ongoing work confronting consumerist society with its dark secrets and its indifference. Meanwhile, his creative process is also an exploration of the artist's personal fears and frustrations. In depicting his figures, landscapes, and machines, he draws our attention to the painterly originality of structures and surfaces. The protagonists, to his mind, play a subordinate role, typically serving him as vehicles-he is more interested in the "how" than in the "what."
Fryd Frydendahl (f. 1984) har etableret sig som en af det 21. århundredes mest væsentlige danske fotografiske billedkunstnere. Salad Days er en samling af omtrent 150 portrætter Frydendahl har taget i perioden 2012 til 2022. Den visuelle spændvidde rækker fra det kunstneriske og eksperimenterende til det kommercielle og søger at udviske grænserne herimellem. Gennem bogens forløb illustreres hendes faglige udvikling, og man oplever som læser samspillet og konnotationerne mellem Frydendahls tidligere arbejde og nye fotos produceret til bogen i 2022. Derved står bogen ligeledes som et portræt af Frydendahl som fotograf. Portrætterne ledsages af et perspektiverende essay skrevet af Elizabeth Renstrøm, tidligere Senior Photo Editor på The New Yorker. I stort omfang har fotografierne optrådt i andre sammenhænge, hvorfor bogen også indeholder et appendiks, hvor læseren kan følge værkernes oprindelse. De fotograferede er både kendte, ukendte og fotografen selv. Frydendahl bryder konventionerne for traditionelt portrætbaseret fotografi og har en særlig evne til at blotlægge en rejse for beskueren ind i et intimt rum, hvor skel mellem sociale- og kulturelle klasser, landegrænser og det fremmed udviskes. Et rum, hvor man møder universelle emner som sorg, ensomhed, identitet, venskab og familiebånd. Portrætterne rummer skrøbelighed, entusiasme, uskyldighed, naivitet, skønhed og akavethed. Frydendahl inddrager sig selv, sin familie og venner i sit arbejde, hvilket skaber både følsomme og vedkommende billeder med en distinkt signatur og potent visuel poesi. Hendes tilgang er intuitiv og nærværende. Hun er uadskillelig fra sine billeder. Forbindelsen til den fotograferede er altafgørende, hvilket gør, at man som beskuer mærker hendes billeder. Bogens titel henviser til det tidspunkt, hvor livet peaker. Til den tid, hvor du formodes at nå dit højdepunkt, men spekulerer på, om det virkelig er det. Det handler ikke om teenagere og unge. Nogle mennesker når deres højdepunkt før teenageårene, mens det kulminerer for andre langt senere hen i livet. Salad Days beskriver den naivitet og akavethed, der er forbundet med ikke at vide alt endnu – uanfægtet alder.Bogen bevæger sig i grænselandet mellem kunstfotografi, dokumentarisme og kommercielle fotos og søger at gøre op med prædefinerede opfattelser af fotografiet som medie og kunstform. Her udforskes, hvad portrættet er og kan. Salad Days cementerer den høje kunstneriske og faglige kvalitet, der har kendetegnet Frydendahls virke i mere end et årti, og som gør, at hendes arbejde appellerer til både foto- og kunstkendere, men også i bred forstand til den alment kulturinteresserede.
2019 er 500-året for Leonardo da Vincis død og interessen for renæssancegeniet er vakt på ny. Videnskabshistorikeren Carl Henrik Koch har tidligere skrevet roste biografier om tænkere som Pascal og Spinoza, og dette er kronen på et livslangt værk. Renæssancemennesket Leonardo da Vinci er til stadighed en gåde og inspirationskilde for mange. I én og samme person forenede han et virke som kunstner, som videnskabsmand og som filosof. Han efterlod sig værker som Mona Lisa og Den sidste nadver, banebrydende studier i den menneskelige anatomi og skitser til nogle af det 19. og 20. århundredes store opfindelser såsom cyklen og flyvemaskinen. Carl Henrik Koch, som har forsket i filosofiens og videnskabens historie gennem en menneskesalder, giver i Leonardos univers et stærkt portræt af universalgeniet Leonardo da Vinci. Således føjes endnu en perle til rækken af anmelderroste biografier om store europæiske tænkere fra Kochs hånd. Leonardos univers udkommer som et rigt illustreret pragtværk med en billedside, der bringer alsidigheden af Leonardo da Vincis virke til live for læseren.
Færøernes store forfatter, William Heinesen (1900-1991), var også en talentfuld, alsidig og produktiv billedkunstner gennem hele sit lange liv. Dette pragtværk i stort format præsenterer et varieret udvalg af Heinesens rige produktion af pastel- og oliemalerier, satiretegninger, tuschtegninger, akvareller og papirklip. Motiverne er bl.a. stemningsfulde landskabsbilleder, kærlige karikatur-portrætter af færøske ”typer”, uforlignelige skildringer af trolde og andre underjordiske væsener og meget mere. Billedkunster og tidl. museumsinspektør Bárður Jákupssons (f. 1943) tekst giver et kort biografisk rids af Heinesens virke som billedkunstner, hans rolle som central kulturperson på Færøerne og belyser emner og motiver i hans billedkunst. “Det er med barnlig boblende begejstring, man bladrer og pluklæser sig igennem det[te] pragtværk” – Erik Skyum-Nielsen, Information5 STJERNER “… en pragtbog i storformat. (...) giver os mulighed for at spadsere gennem denne store og prisbelønnede forfatters fabulerende og ofte muntertlivfulde billedkunst.” – Lisbeth Bonde, Kristeligt Dagblad “… en smuk og gennemillustreret bog (…) skrevet på en bølge af begejstring og respekt, men også med den nødvendige kritiske sans.” – Tom Jørgensen, Jyllands-Posten 5 STJERNER “... på det kraftigste anbefalet som sommerens læsning. God fornøjelse.” – Troels Laursen, Nordjyske Stiftstidende “En helt igennem vidunderlig og pragtfuld bog, især selvfølgelig takket været præsentationen af Heinesens underfundige og fantasifulde tuschpen eller pensel, men også kvaliteten af bogen i sig selv, for den er meget smagfuld og flot tilrettelagt.” – Dansk BiblioteksCenter
I denne bog besøger vi ti danske samtidskunstnere på deres værksteder og vi kigger med over skulderen når der skabes. Vi ser både igangværende og færdigt arbejde, de materialer der arbejdes med og de værktøjer der anvendes. Kunstnernes vej til det sted, hvor de er i dag fortælles og igennem samtaler får vi svar på spørgsmål som hvorfor og hvordan de er blevet kunstnere? Hvad der optager og driver dem? Hvad der inspirerer dem og hvordan deres idéer opstår? Efter hvert kunstnerportræt inviterer vi indenfor hos en samler. Nogle af hjemmene er vilde og farverige. Andre er monokrome og afdæmpede. Enkelte er feminine mens andre oser af maskulinitet. Fællesnævneren er, at de er fyldt med kunst og at der er taget stilling til alt. Og så har de naturligvis et værk eller to af den kunstner vi netop har besøgt. Vi taler med ejerne om hvad kunsten betyder for dem og viser hvordan de indretter sig med deres værker.Den danske kunstscene er helt særegen. Friheden til altid at stille kritiske spørgsmål gør kunsten til et felt, hvorfra diskussioner begynder, og holdninger brydes. Dét kan skærpe vores fælles dannelse, og udviklingen på kunstscenen afspejler i høj grad de store begivenheder og strømninger i en verden præget – og forbundet – af klimakrise, migration, politisk polarisering og en altoverskyggende pandemi. Alt dét påvirker kunsten lige nu, og det har vi talt med både kunstnere og samlere om.Herudover har vi inviteret en række personer med kunstfaglig viden til at bidrage til bogen med deres reflektioner over samspillet mellem skaber og samler og det at leve med kunst.Medvirkende kunstnere: John Kørner, Evren Tekinoktay, Josefine Winding, Sophie Klerk, Jacob Egeberg, Sara Martinsen, Cathrine Raben Davidsen, Mie Olise Kjærgaard, Ask Emil Skovgaard og Naja Utzon Popov. Medvirkende samlere: Nadia Olive og Adam Schnack, Bo Bech, The Darling, Anne Aarsland og Christian Dubois, Peter Amby og Caroline af Rosenborg, Louise og Bjarke Vind Normann, Sara Lysgaard, Ann-Birgitte og Ole Gregersen, Thomas Schlosser Svendsen samt Katrine Martensen-Larsen. Medvirkende bidragsydere: Todd Bishop, Frederikke Aagaard, Natalia Gutman og Jannik Martensen-Larsen.
Monumental monografi over Herzogs oeuvre og poetik, rigt illustreret med over 100 farvefotos Instruktøren Werner Herzogs visuelle vovemod har dannet præcedens og han er blevet kultfigur og forbillede for en helt ny generation af filmskabere, internationalt såvel som i Danmark. Bredest kendt blev han for sine film med den gale Klaus Kinski, men er i dag dokumentargenrens store navn, der forbinder de europæiske nybølger med succesfuld amerikansk mainstream. Bogen fører læseren ind i et værk der bl.a. beskriver gangsterpræster, bjørnehviskere, skospisning, revolutionære filmkunstnere … og en enkelt pingvin. Samt ikke mindst vigtige perspektiver på en tid med fake news. Skrevet af Kristoffer Hegnsvad, dokumentarist, samt Film&TV-redaktør og kritiker ved Dagbladet Politiken. Han har læst på Københavns Universitet og Sorbonne og har instrueret filmene Laamb og Looking for Exits – Conversations with a Wingsuit Artist. I 2016 deltog han på Werner Herzogs provisoriske filmskole for instruktørtalenter, The Rogue Film School.
Axel Salto – på papir er den første bog nogensinde om billedkunstneren og kunsthåndværkeren Axel Saltos vidtspændende arbejde med papiret som medium.Den danske kunstner Axel Salto (1889-1961) er verdensberømt for sin keramik i den riflede, knoppede stil. Hans værk oplever netop nu en velfortjent revival med store udstillinger rundt om i landet, senest den retrospektive Stentøjsmesteren, som lige nu vises på Øregaard Museum.Bogen rummer både gengivelser af Saltos mange ’færdige’ papirværker, såsom litografier til bøger og kunstnertidsskriftet Klingen og en stor mængde helt unikke Salto-skitser til keramiske værker og dekorationsopgaver – hvoraf kun en meget begrænset del er kendt og har været publiceret tidligere.Axel Salto – på papir skrives af Danmarks førende designhistoriker Lars Dybdahl, som står bag utallige publikationer om design og kunsthåndværk, senest Det danske møbelboom 1945-1975 og Dansk design nu.
Den danske billedkunstner John Kørner (f. 1967) forener det klassiske landskabsmaleri med motiver fra en til tider brutal virkelighed i sin billedverden, hvor sociale og politiske emner materialiseres som problemer af både lokal og global karakter. I monografien fremhæves Kørner som multikunstner, der dog har fastholdt maleriet som den billedform, han viser en uforbeholden tillid til. Kørners farverige malerier, skulpturer, grafik og installationer bringer læseren helt ind i kunstnerens mangeårige oevre. I samtale med Marie Nipper, der kuraterede Kørners store retrospektive udstilling Altid mange problemer på Kunsthal Charlottenborg i 2017, fortæller Kørner om sin lyst til at formulere sig i rumlige installationer, der rækker ud over lærredets traditionelle grænser, og om de dramatiske højdepunkter og begivenheder, der til stadighed påvirker ham. Kurator Max Andrews (frieze) og kunstkritiker Oliver Basciano (ArtReview) reflekterer i de to essays “Kørner-problemet” og “Det gode med det onde” over Kørners mangeårige arbejde med `problemet´ som gennemgående figur. På både godt og ondt hører problemer med til det at være i verden. Problemer er vigtige, for både mennesket og kunsten.Monografien JOHN KØRNER er den mest omfattende udgivelse om kunstneren til dato.JOHN KØRNERHardcover280 siderGennemillustreretTekst parallelt på dansk og engelskUdgivet på Roulette Russe
Skagensmaleren Laurits Tuxens figurrige malerier fra de engelske, russiske, danske og græske hoffer er verdensberømte, og de er ofte gengivet i værker om kongelig europæisk historie og kultur. Kunsthistorikerne Thyge Fønss-Lundberg og Lise Svanholm giver her den første samlede fremstilling af denne betydelige del af Tuxens oeuvre. Bogen er rigt illustreret med såvel velkendte som hidtil upublicerede billeder, og gennem store udsnit kommer læseren helt tæt på værkernes detaljerigdom.Bogen er et must-read for alle, der vil et skridt tættere på den storslåede hofmaler.Lise Svanholm er mag.art. i kunsthistorie med særlig interesse for skagensmalerne og portrætkunst. Thyge Christian Fønss-Lundberg er cand.mag. i kunsthistorie, vurderingsmedarbejder hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner og kurator på flere udstillinger om kongelig kunst. Han har skrevet flere bøger og artikler om kongelig kunst og kultur.
I Vibeke Petersen Gethers store monografi om billedkunstneren Gunnar Aagaard Andersen (1919-1982) belyses og perspektiveres hans banebrydende indsats i krydsfeltet mellem kunst og design. Aagaard Andersen eksperimenterede gennem hele sit liv – ikke bare med billedkunsten, men også med arkitektur, grafisk design, møbelproduktion og tekstildesign. Den eksperimentelle tilgang til alt, hvad han beskæftigede sig med, var omdrejningspunktet for hans kreative praksis.Denne rigt illustrerede bog afdækker Aagaard Andersens kunstneriske virke fra 1940′erne og frem til hans død i begyndelsen af 1980′erne og giver et nuanceret billede af udvekslingen mellem dansk og udenlandsk kunst og design. Med hans kunstpraksis som det centrale undersøgelsesfelt, præsenteres Aagaard Andersens kunst og dens tværgående potentiale som brobygger mellem billedkunsten og det kommercielt kreative område.Bogen er indbundet i lærred og indlagt en rå papæske - begge dele betrykt med silketryk.
De mest kendte og elskede morgen- og aftensange af B.S. Ingemann er samlet i denne bog, ledsaget af en af de mest fremtrædende danske billedkunstnere Maja Lisa Engelhardt. Det er sange som ”Lysets Engel gaar med Glands”, ”Nu titte til hinanden de favre Blomster smaa”, Nu Vaagne alle Guds Fugle smaa”, ”I Østen stiger Solen op”.
Maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) tilhørte det radikale danske borgerskab omkring år 1900. Han var hele livet tæt knyttet til sin familie, og især hustruen Ida, hans søster Anna og familiens boliger var hans foretrukne motiver. Mest kendte er hans mange interiørbilleder fra Strandgade 30, holdt i en farveskala af gråt, grønt og rødbrunt. Især ’Åbne døre. Strandgade 30’ har fået ikonisk karakter. Men han malede også landskabsbilleder og skibsmotiver, og på Davids Samling nydes udsøgte eksempler på alle temaer.I bogen fortæller forfatteren Henrik Wivel, dr.phil., kritiker ved Kristeligt Dagblad og tidligere kulturredaktør ved Weekendavisen og Berlingske Tidende, indlevende om Hammershøis liv og kunst som baggrund for en fortolkning af kunstnerens værk, og de 15 malerier på Davids Samling analyseres indgående. Vi får også historien om stifteren af Davids Samling, sagfører og kunstsamler C.L. David (1878-1960), og hvordan han omskabte ejendommen i Kronprinsessegade 30 til en enestående samling af malerier og interiører.
Efter at have levet en skyggetilværelse i dansk kunsthistorie er interessen for billedkunstneren Elisabeth Jerichau Baumann (1819-1881) kun vokset de seneste år. Breve fra London kommer helt tæt på mønsterbryderen, outsideren og ikke mindst foregangskvinden. Da Elisabeth Jerichau Baumann savnede anerkendelse fra det danske kunstmiljø, rejste hun til London for at skabe sig en international karriere. Det lykkedes, og den historie fortælles nu for første gang. Fra midten af 1800-tallet og 20 år frem arbejdede hun ihærdigt på at skabe sig et navn i London, hvor hun udstillede og solgte sine malerier. Hun blev tilknyttet et af byens mest prominente gallerier, og flere af hendes billeder blev vist på Buckingham Palace.Elisabeth Jerichau Baumann var en uhyre flittig brevskriver. Størstedelen af hendes breve fra London har aldrig før været offentliggjort, men beretningerne hjem til ægtemanden Jens Adolf Jerichau og parrets mange børn giver et enestående indblik i mødet med den moderne, victorianske kunstverden og det imponerende netværk, hun opbyggede i storbyen.Med Breve fra London belyses et overset kapitel af Jerichau Baumanns langvarige kontakt med engelsk kunstliv, og kunsthistorikerne Sine Krogh og Birgitte Fink skaber med bogen et nuanceret portræt af en utraditionel maler, som blev en foregangskvinde i dansk kunst. Hun markerede sig på lige fod med sine mandlige kolleger, kunne promovere sig selv og forstod til fulde at kombinere sit kunstneriske talent med evnen til at skaffe nye bestillinger.Ny Carlsbergfondet igangsatte i efteråret 2015 digitaliseringsprojektet Kilder til Dansk Kunsthistorie (KTDK). Breve fra London er første bind i den skriftserie, der udspringer af projektet. Andet bind udkommer i september 2018 og vil præsentere guldaldermaleren Johan Th. Lundbyes dagbøger.
Med sin polsk-tyske baggrund og sit internationale udsyn vakte Elisabeth Jerichau-Baumann stærke følelser i 1800-tallets Danmark. I dag regnes hun for en af de helt store skikkelser i dansk nationalromantik, og hun har leveret nogle af de absolut væsentligste danske bidrag til 1800-tallets europæiske orientalisme.Både hendes produktivitet og rejselyst var enorm, så de mange billeder er blevet spredt for alle vinde. Denne bog præsenterer for første gang livsværket som en helhed og er uomgængelig for den, der vil lære Elisabeth Jerichau-Baumanns oeuvre at kende.Forfatter Jerzy Miskowiak har opsporet og dokumenteret så stor en del af hendes produktion, som det er muligt. Flere hidtil ukendte eller forsvundne malerier er med i bogen, ligesom der er gjort plads til bl.a. en oversigt over tegninger udført i gouache, akvarel, kul, bly og blæk, en udstillingsoversigt og et værkregister.
I Danmark kender de fleste ekspressionisten Emil Nolde som et offer for nazismen. I virkeligheden var han selv nazist, og hans malerier skal derfor ses i et helt nyt lys. Emil Nolde er kendt som kunstneren, der af de tyske nazistister i 1941 fik forbud mod at male, og hvis malerier blev fjernet fra tyske museer. Han var selv medvirkende til, at det er den historie, vi har hørt, og en velvillig skare af tyske politikere, forfattere og kunstkritikere og understøttede efter Anden Verdenskrig den udlægning. Også ledelsen på Nolde-museet lige syd for den dansk-tyske grænse var bevidst med til at skabe en usand fortælling.Hans Christian Davidsen har i 20 år været på sporet af Noldes antisemitiske holdninger og hans fascination af nazismen, og han har i mange år forsøgt at få adgang til arkiverne på Nolde-museet. Det blev først for alvor muligt, da museets nuværende leder tiltrådte. I museets arkiver fandtes en omfattende korrespondance mellem Nolde og hans kone, Ada, som viser, at de begge beundrede Adolf Hitler.Der er gennem tiden skabt myter om mange af Noldes billeder, der ikke holder længere. Andre værker skal ses i et helt nyt lys. For selv om han aldrig tilpassede sin kunst til nazisternes smag, så tog hans motivvalg en drejning efter Hitlers magtovertagelse i 1933. Nolde malede værker for at indynde sig i toppen af nazistpartiet. I bogen gennemgås det, hvilke malerier der er der tale om, og hvordan de kan tolkes i dag.Nolde blev født i 1867 som Hans Emil Hansen i byen Nolde, der siden 1920 har været en del af Danmark. Hans familiebaggrund var sønderjysk-tysk-frisisk, og han beholdt sit danske statsborgerskab fra 1920 og til sin død.
Fjerde nummer af HÅNDVÆRK bookazine bærer titlen ”Plantebaseret”. HÅNDVÆRK bookazine har et stærkt rodnet, og dette nummer går helt bogstaveligt tilbage til rødderne; til naturen og dens materialer, til planterne som inspirationskilde, som udgangspunkt for produktion af materialer og som kilde til liv – et liv som er afhængig af biernes overlevelse og i det hele taget af naturens kredsløb. Alt dette rummer HÅNDVÆRK bookazine no. 4 – som altid med et fokus på materialer og processer som en forudsætning for en bæredygtig praksis inden for områderne håndværk, kunsthåndværk og design.
En kærkommen bog for enhver Rom-elsker – og de der bliver det.Den danske arkæolog Georg Zoëga brugte ordet aldrig, når han skulle beskrive sine følelser for Rom. "Enten har du aldrig set Rom, eller også kan du aldrig forlade den". Så gribende indleder forfatteren og Rom-specialisten Helge Kamp denne storslåede hyldest til sit højt elskede Rom. I denne poetiske præsentation ser vi Rom, som vi måske aldrig har set den tidligere og det er således en helt unik "øjenåbner" til sin vidunderlige by ved Tiberen, Helge Kamp her præsenterer i opulent form. På nærmest traditionel vis slentrer forfatteren gennem byens kvarterer og nyder nuet, mens han åbner for et skatkammer, som kun få kender eksistensen af. På slentreturen gennem Rom har Helge Kamp allieret sig med vennen og kunstneren Steffen Bue, der ikke kun har set byen, men også i den grad har taget den til sig. Med en mesters sikkerhed, tryller Steffen Bue efter for godt befindende, med elegante og raffinerede penselstrøg, sine inspirationer frem for vore øjne.Aldrig har Rom været hyldet med slig delikatesse. Livsglæden, det søde liv, den italienske livsstil fornemmes i alle Steffen Bues værker. Man hører den brummende lyd fra Vespaerne og de små Cinquecento, som smutter rundt i de pittoreske, gamle gader ved foden af det majestætiske Colosseum. Dette er i sandhed en guidet tur i Roms storhed, som man ikke kan modstå, fordi man her får vist vejen, som man må følge for at nå til himlen. Det er således en kærkommen bog for enhver Rom-elsker – og de der bliver det.
Sandhed og intet andet end sandhed er korte, inspirerende tekster om Marcel Prousts berømte romanværk På sporet af den tabte tid, skrevet af kulturformidler Neal Ashley Conrad, Proustekspert og fast gæst på det populære franske radioprogram Croque Monsieur på det hedengangne Radio 24/7.Bogen er resultat af et livslangt virke med Proust og den særlige måde at formidle værket på, som opstod i radioen – Proust til alle, også dem, som ikke læser ham. Den er skrevet på ønsket om at dele glæden ved de store og småsandheder, der tilbyder sig i romanen. Den største af dem er, at man må gøre, det man skal – at man må finde modet til at være sig selv og ingen anden.Dette er genvejen til Proust og til at lære sig selv at kende, og man behøver ikke at have ambitioner om at læse Proust selv for at være med.
At læse kunst med Søren KierkegaardTeologen Lisbeth Smedegaard Andersen gjorde som kunsthistoriestuderende i 1980’erne en opdagelse. På Aarhus Kunstmuseum fangede et maleri af den da lidt glemte Vilhelm Hammershøi (1864-1916) hendes opmærksomhed. “Dobbeltportræt af kunstneren og hans hustru” mindede hende om noget. Måske var det det gådefulde.Om Hammershøi selv ved vi ikke så meget. I sin egen tid var han lidt af en ener – mest inspireret af udenlandske kunstnere om end højt respekteret for sit formidable talent. Myten om den ensomme og melankolske kunstner har – helt op i vor egen tid – indflydelse på forståelsen af hans værk. Hans muse og model, hustruen Ida, optræder på billederne ofte bortvendt fra beskueren og optaget af stilfærdige sysler.Hammershøi er for længst blevet genopdaget og betragtes som en kunstner af fineste kaliber også internationalt set. Men der er en tendens til at forstå ham som en formens mester med fokus på rum, arkitektoniske detaljer, lys og toner.Hvad Lisbeth Smedegaard Andersen derimod har stærkt på fornemmelsen, er, atHammershøi må have ikke bare læst Kierkegaard, men også brugt digterfilosoffensom en tematisk inspiration – i hvert fald i sine portrætter. Ida er andet og mere endblot et motiv – hun indtager og bebor de nøgne rum. Med hende kan man sige, at Hammershøi betoner en etisk og ikke blot æstetisk tilværelsesforståelse. Kierkegaard kan pludselig lukke Hammershøi op modsamtidige debatter, man ellers ikke har associeret kunstneren med, fx spørgsmålet om ægteskab, som af Georg Brandes og andre kulturradikale blev afskrevet som ramme om egentlig kærlighed. Noget kan tyde på, at Hammershøis stilfærdige replik til dette synspunkt havde kierkegaardsk tyngde.GÅDEFULD BØR MAN VÆRE præsenterer originale billedlæsninger i krydsfeltet mellem kunsthistorie og filosofi. For den uindviede læser er bogen en tilgængelig og levende biografi med nedslag i kunstnerens liv og værk.Om forfatterenLisbeth Smedegaard Andersen, født 1934, er teolog og kunsthistoriker, salmedigter og forfatter af bl.a. SKRÆDDEREN og DET BEGYNDTE MED JOMFRU SØRENSEN.
Et unikt indblik i, hvordan et burnout ændrede den danske billedkunstner Jeppe Heins syn på livet og kunsten I 2009 sidder Jeppe Hein i en flyver i 10.000 meters højde, da han får et angstanfald og ikke kan trække vejret. Efter et år med over 15 udstillinger og utallige rejser siger hans krop simpelthen stop. ”Jeg måtte lære at trække vejret igen,” fortæller Jeppe Hein i bogen. Jeppe Hein strøg til tops på den internationale kunstscene, før han var fyldt 35. Hans værker blev vist på verdens fineste udstillingssteder og solgt til skyhøje priser, og han var indbegrebet af succes – også i sine egne øjne. Men hans burnout blev et vendepunkt. For at finde sig selv igen søgte han mod det spirituelle og det religiøse. Han gik i psykoanalyse, begyndte at dyrke yoga og meditation og satte sig ind i buddhismens og hinduismens lære. Forfatter og filosof Finn Janning har været ven med Jeppe Hein, siden de var helt unge. I bogen følger han på nærmeste hold Jeppe Heins menneskelige og spirituelle udvikling efter hans burnout og viser, hvordan den er uløseligt knyttet sammen med hans kunst. Mens Jeppe øver sig i at være til stede og i at vise selvomsorg for at kunne give og modtage kærlighed, formes hans kunstneriske ambition om at hjælpe andre med den samme proces.
Nina Ferlov har tidligere skabt smukke illustrationer i bøgerne "Året har 12 måneder", "Mad & mønstre" og "Landskabsstykker". I denne evighedskalender har hun slået sig mere løs - ladet sind og pensel skabe daglige eventyr. Med farvesans og lune præsenteres årets gang.
"Inuuteq Storch: John Møller – Mirrored, Portraits of Good Hope" samler 178 fotografier af Grønlands første profesionelle fotograf John "Ujuut" Møller, som Inuuteq Storch har udvalgt og nænsomt billedbehandlet. Bogen indledes af et forord ved geolog Minik Rosing, og John "Ujuut" Møller introduceres af forsker ved Grønlands Nationalmuseum Kirstine Møller. Bogens tekst løber parallelt på grønlansk, dansk og engelsk.For Inuuteq Storch er bogen en del af et større arbejde med at sætte et nyt fokus på grønlandsk selvfremstilling og postkolonial bevidsthed om national stolthed og identitet. De to grønlandske fotografers værker bringes sammen hen over et spænd på mere end 100 år og udforsker stedsidentitetens udvikling set fra folkets eget perspektiv. Inuuteq Storch er vokset op i Grønland, hvor landskabet og vejret er dominerende, og hvor naturen bestemmer livets rytme. Men de historier, som fortælles om livet i dette landskab, har traditionelt været præget af danske rejsende og deres blik på naturen og folket. I Inuuteq Storchs kunstneriske arbejde søger han efter sin og andre grønlænderes egne visuelle fortælling: Hvordan ser billederne ud, når de kommer indefra og ikke udefra?
AKA HØEGH har sit helt særegne udtryk inden for grønlandsk og nordisk kunst – dybt forankret i Grønlands vældige natur og dramatiske sagnverden. Hun fastholder sit fokus på almenmenneskelige følelser og naturens ukrænkelighed i en tid med store samfundsmæssige omvæltninger. Hun skildrer mytiske landskaber, drømme og fremtidsvisioner i lyset af global opvarmning. Hun arbejder med vidt forskellige udtryk og materialer – fra pensel og akvarelblok til skulpturer i granit, fra stålnålens rids i zinken til malerier og store udsmykningsarbejder. Hun har udsmykket Folketingets Grønlandsværelse, udhugget en skulpturgruppe ved Rigshospitalet og illustreret Prins Henriks digtsamling Blå mærker i sjælen … blandt meget andet. AKA HØEGH indfanger Grønlands sjæl og deler den gavmildt med beskueren. Bogen om AKA HØEGH er gennemillustreret med et bredt udvalg af kunstnerens værker. Med sit store format, smukke og luftige grafiske design, lækre papir og høje kvalitet i tryk og bogbind er det en unik gavebog for alle, der interesserer sig for kunst og Grønland! Mai Misfeldt, cand.mag. i litteratur og kunsthistorie, er forfatter og billedredaktør.
Mystikken og myterne omkring kunstneren Paul Gauguin (1848-1903) lever i bedste velgående. Hyldet som en af den tidlige modernismes mest betydningsfulde figurer, men samtidig fordømt for sit arbejde og sin karakter. Bogen sætter fokus på Gauguins virke og et eftermæle, der forbliver tvetydigt. Diskussionen om hans kunst og person er ikke blevet mindre relevant i en tid, hvor #MeToo sætter nyt fokus på Gauguins forhold til mindreårige piger og hans andel i kolonialismen i Fransk Polynesien. Alligevel sælges hans malerier stadig for astronomiske beløb og kæmpeudstillinger præger museer verden over – Gauguins status som berømt geni er uanfægtet. Det er på tide at betragte mesteren og monsteret som uadskillelige størrelser. Med Flemming Friborgs fascinerende bog anskues Gauguins metode og moral som uløseligt forbundne i et omhyggeligt plejet, personligt brand. Men moderniteten havde store omkostninger, kunstnerisk og personligt.
From verdant panoramas to decadent pleasure quarters: Utagawa Hiroshige's final masterpiece, One Hundred Famous Views of Edo, is a woodblock journey through 19th-century Tokyo and a jewel in the ukiyo-e tradition. This reprint is bound in the traditional Japanese fashion and reproduces one of the finest complete original sets belonging to the...
The bestselling visual biography of one of the twentieth century's most innovative, influential artists
Den danske kunstner Kurt Trampedach (1943-2013) skildrede i 60’erne og 70’erne livet og den moderne tilværelse i et mørkt univers. Resultatet er mørke malerier og livagtige menneskefigurer, som lukker os ind i en verden med rodløse og ensomme figurer. Værkerne spejler hverdagens stille øjeblikke og daglige rutiner, der ifølge Trampedach repræsenterer det at være menneske på både godt og ondt. Bogen ”Kurt Trampedach – Møder i mørket” kaster et nyt blik på Kurt Trampedachs kunstneriske storhedstid i 60'erne og 70'erne med bidrag af b.la. Birgitte Anderberg fra SMK og kunsthistorikeren Mikael Wivel, der undersøger og udfolder den betydning, Trampedach havde som kunstner i tiden. Bogen er rigt illustreret med et bredt udvalg af Trampedachs vigtigste værker fra perioden, ligesom den præsenterer sjældent sete arkivfotos, der giver et unikt indblik i kunstnerens tidligere udstillinger og specielle installationer fra 70'erne.
RUNE T. KIDDE optrådte på scener og på celluloid, han var forfatter, digter, historiefortæller, tegneserietegner, filmskuespiller, teaterdramatiker og øldåsedekoratør.Han skrev ækle æventyr og gav os Søde Sally Sukkertop, Den Lilla Møghætte og Pulven og Pissehuen foruden korkoncerter, musical- og operalibretti, radiomontager og prisbelønnet børneradio … listen er lang, så lad os spare på papiret og bare sige: Han var grænseløst kreativ.I denne bog møder vi først og fremmest forfatteren og tegneren Kidde.DEN STORE RUNE T. KIDDE-BOG er pakket med fyldige uddrag fra Kiddes dybt originale tegneserier, hans satire, hans frugtbare samarbejde med andre tegnere, hans romaner og digte og hans gudsbenådet gakkede genfortællinger af klassiske litterære værker og eventyr.Bagest i bogen findes en oversigt over alle Rune T. Kiddes udgivelser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.