Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Hjem" er titlen på tredje nummer af HÅNDVÆRK bookazine. I bookazinet har Rigetta Klint fordybet sig i fænomenet hjemme, som kan have så mange betydninger og individuelle kendetegn. Det handler om at føle sig hjemme, hvad enten det drejer sig om et hjem i bogstavelig forstand eller om i overført betydning at have hjemme i et håndværk, et materiale eller et landskab. HÅNDVÆRK bookazine no. 3 byder dig velkommen hjem!
Fjerde nummer af HÅNDVÆRK bookazine bærer titlen ”Plantebaseret”. HÅNDVÆRK bookazine har et stærkt rodnet, og dette nummer går helt bogstaveligt tilbage til rødderne; til naturen og dens materialer, til planterne som inspirationskilde, som udgangspunkt for produktion af materialer og som kilde til liv – et liv som er afhængig af biernes overlevelse og i det hele taget af naturens kredsløb. Alt dette rummer HÅNDVÆRK bookazine no. 4 – som altid med et fokus på materialer og processer som en forudsætning for en bæredygtig praksis inden for områderne håndværk, kunsthåndværk og design.
HÅNDVÆRK bookazine no. 6 interesserer sig for ressourcer Naturen er en ressource; de råvarer, vi henter i naturen, er ressourcer; den energi, vi forbruger, når vi omformer naturressourcerne til materialer og efterfølgende til objekter og produkter, er en ressource. Uddannelse er en ressource, ligesom erfaring og netværk er det. Baggrund, personligt energiniveau og talent er også ressourcer. I dette nummer vil du blive introduceret til vævning og møbelpolstring, mølleri, brødbagning, fårehold og produktion af uldgarn, foruden en lang række andre tekstile fibre. Vi ser også på fremstilling af designobjekter i blandt andet træ, keramik, glas, søgræs og pap og på kunsten at kreere dufte.Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
The fourth issue of HÅNDVÆRK bookazine bears the title "Plant-based". HÅNDVÆRK bookazine has a strong root system, and this issue quite literally goes back to the roots; to nature and its materials, to the plants as a source of inspiration, as a starting point to produce materials and as a source of life – a life which depends on the survival of the bees and in general on the cycle of nature. HÅNDVÆRK bookazine no. 4 contains all of this – as always with a focus on materials and processes as a prerequisite for a sustainable practice in crafts, craftsmanship, art, and design.
HÅNDVÆRK bookazine no. 7 inviterer dig med på besøg hos arkitekten, designvirksomheden, smeden, gørtleren, mureren, snedkeren og tækkemanden blandt andre og viser dig, hvordan man fremstiller badeværelsesfliser med et højt indhold af nedknuste gamle mursten. Du stifter bekendtskab med at male med æggeolie-tempera, og i tilgift får du løst og fast om tekstiler, glas, keramik og mad og drikke.Fra Editors letter af Rigetta Klint:"Måske kunne du tænke dig at gå op i skala i et kommende nummer af HÅNDVÆRK"?, spurgte en tilhører, som er arkitekt, for nogle måneder siden, da jeg forelæste om mit arbejde med HÅNDVÆRK bookazine. Hun fortsatte: "for du ved vel, at der fra 2023 skal føres klimaregnskab i byggebranchen. Først indføres krav til den maksimale CO2-udledning pr. kvadratmeter pr. år for nybyggeri over 1000 m2. Fra 2025 gør kravene sig gældende for alt nybyggeri". Det havde jeg hørt om, og jo, jeg ville gerne gå op i skala for at beskæftige mig med byggeri og bygningshåndværk, jeg var faktisk allerede godt i gang. Så godt i gang at jeg for længst havde forstået, at der er mange interesser på spil, når der bygges og restaureres, og jeg havde forstået, at det at beskæftige sig med arkitektur og bygningshåndværk handler om meget mere end at gå op i skala. Frem for alt er byggebranchen ‘big business’ og – i forhold til føromtalte og allestedsnærværende klimaregnskab – en af de store haner at skrue på. Hvor der er vilje, er der vej. Ikke kun i forhold til at begrænse CO2-belastningen. I mine interviews har vi talt om materialer i bred forstand, om æstetik, om arbejdsprocesser og arbejdslivserfaring og livserfaring og om uddannelse. Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
Edited by Ann Temkin and Dorthe Aagesen Created in 1911, Henri Matisse’s The Red Studio would go on to become one of the most influential works in the history of modern art. The painting, which has hung in MoMA’s galleries since 1949, depicts the artist’s studio in the Parisian suburb of Issy-les-Moulineaux, filled with his artworks, furniture, and decorative objects. Matisse’s radical decision to blanket most of the work’s surface in red has fascinated generations of scholars and artists, yet much remained to be discovered about the painting’s genesis and history. Published in conjunction with an exhibition that reunites the artworks shown in The Red Studio for the first time since they left Matisse’s workspace, this copiously illustrated volume examines the paintings and sculptures depicted in it, from familiar works such as Le Luxe (II) (1907–08)—one of the three works seen in The Red Studio now in the collection of SMK – National Gallery of Denmark—to lesser-known pieces whose locations have only recently been discovered. A narrative essay by Ann Temkin, The Marie-Josée and Henry Kravis Chief Curator of Painting and Sculpture at The Museum of Modern Art, New York, and Dorthe Aagesen, Chief Curator and Senior Researcher at SMK in Copenhagen, traces the life of The Red Studio, from the initial commissioning of the work through its early history of exhibition and ownership to its arrival at MoMA. With its groundbreaking research and close reading of the work, Matisse: The Red Studio transforms our understanding of this landmark of twentieth-century art.
Det røde atelier, malet af den franske kunstner Henri Matisse i 1911, skulle vise sig at blive et af de mest indflydelsesrige værker i den moderne kunsts historie. Maleriet, som har tilhørt MoMA siden 1949, forestiller kunstnerens atelier i den parisiske forstad Issy-les-Moulineaux, fyldt med hans egne kunstværker, møbler og brugsgenstande. Matisses radikale beslutning om at male det meste af værkets flade over med rødt har fascineret generationer af forskere og kunstnere, men vi har stadig meget at lære om maleriets tilblivelse og historie. Denne rigt illustrerede bog er udgivet i forbindelse med udstillingen Matisse: Det røde atelier, der samler de malerier og skulpturer, man ser afbildet på maleriet, for første gang siden de forlod Matisses arbejdsrum. Bogen præsenterer os både for velkendte værker som Le Luxe (II) ( 1907-08) – et af de tre malerier fra SMK’s samling, der ses i Det røde atelier – og mindre kendte værker, hvis placering først for nylig er blevet opklaret. I et fortællende essay af Ann Temkin, The Marie-Josée and Henry Kravis Chief Curator of Painting and Sculpture ved The Museum of Modern Art, New York, og Dorthe Aagesen, Overinspektør og Seniorforsker ved SMK – Statens Museum for Kunst i København, spores Det røde ateliers historie, lige fra værket blev bestilt i 1910 over dets første udstillinger og ejere og frem til maleriets ankomst til MoMA. Gennem banebrydende forskning og nærlæsning af værket, ændrer Matisse: Det røde atelier vores forståelse af denne milepæl i det 20. århundredes kunst. Derudover rummer publikationen en artikel om konservatorernes opdagelser i forbindelse med tekniske undersøgelser af Det røde atelier og en detaljeret portfolio over de udstillede værkers historie og proveniens. Publikationen er udgivet i forbindelse med udstillingen Matisse: Det røde atelier, organiseret af The Museum of Modern Art, New York (1. maj –10. Sep., 2022), og SMK Statens Museum for Kunst, København (13. okt., 2022– 26. feb., 2023). Udstillingen er arrangeret af Ann Temkin og Dorthe Aagesen.
Movement and rest, time and eternity, material and traces are united in the sculptures of Susanne Tunn. The artist's sculptural work is all about detecting the essence of the stone and laying it bare. When working on the stone, she follows the natural structures of the material instead of violently forcing it into a specific form.The book brings together works from the past 30 years. Some of them are presented for the first time ever. Tunn's cycle of works "Die Große Melancholie" (The Great Melancholy) is also showcased in its entirety for the very first time. This cycle is composed of a series of complex, geometrically shaped sculptures made of Andalusian Macael marble, inspired by Albrecht Dürer's famous copperplate engraving "Melencolia I".Aside from working with stone, Susanne Tunn uses liquid tin that can be formed and casts it in grids and various structures of order in her expansive works. In addition, Tunn's exquisite and delicate works on paper, showing objects that seem to dance in a state of zero gravity, are presented in this volume.
This issue of HÅNDVÆRK takes you on a fashion-themed tour of Denmark. We start out in Randers with a visit at the RHANDERS glove factory. On the way from Randers to Copenhagen, you will meet Søren Nikolaj Skyt, who runs the knitwear company S. N. S. Herning, founded by his grandfather in 1919, and you get a front-row seat as I meet the next generation of designers at DESIGN SCHOOL KOLDING.In the southern part of the island of Funen, you will meet weaver and textile designer STINE SKYTTE, and in the island’s main city, Odense, we talk fashion history at the museum TIDENS SAMLING. In Copenhagen, we have a chat with designer JAN MACHENHAUER and cap-maker WILGART, among others, and visit designer and shoe manufacturer EVA BARTELS. Shoes are also the topic of my talk with Alain Leber, the former head designer for Louis Vuitton and Burberry, who recently launched his own shoe brand, MONSIEUR L.Our tour ends in Scania in southern Sweden, where you will meet KARL BERGLUND, who traded in a career in fashion for life as a saffron farmer.Topics: crafts and designContents: interviews, feature articles, inspirationPublished twice a yearLanguages: EnglishSize: 215 x 280 mm (softback) 160 pagesPaper: 150 gHÅNDVÆRK takes you behind the scene of crafts, artisanal production, architecture and design in respectful and in-depth interviews accompanied by beautiful photographs and complemented by top-quality printing and paper.HÅNDVÆRK bookazine is an independent publication with an associated digital platform.HÅNDVÆRK believes that the nearest shortcut to a sustainable and durable practice goes through knowledge of and respect for materials and craftsmanship.HÅNDVÆRK bookazine promotes the living, changing practice of arts and crafts.HÅNDVÆRK is about food, fashion and interiors – but most of all, it is about people.
Die großformatigen farbintensiven Malereien von Stephanie Pech (*1968) faszinieren durch die visuelle Prägnanz der hyperrealistisch herausgearbeiteten Motive und ihre leuchtenden, meist monochromen Bildgründe. Sie betreibt eine Malerei im Modus einer heiß-kalten Bildmagie, welche die enigmatische Eigenwirklichkeit des Bildes und seine Sehnsucht danach, etwas von der Welt zu erzählen, in einer fragilen Balance hält.Aus dem Prinzip der Collage entwickelt Stephanie Pech eine Kombinatorik, bei der Ebenen des Künstlichen und des Natürlichen aufeinanderprallen. Ihre Malerei verweist auf das Auflösen der festen Grenzen zwischen unterschiedlichen Identitäten, Körpern und Realitäten.
HÅNDVÆRK bookazine no. 7 invites you on a visit to an architect, a design firm, a blacksmith, a brazier, a bricklayer, a carpenter and a thatcher, among others, and shows you how bathroom tiles can be made with a high content of crushed discarded bricks. You can learn about painting with egg-oil tempera and get updated on textiles, glass, ceramic, food and drink.From editors’ letter by Rigetta Klint:‘Perhaps you might like to scale up in a future issue of HÅNDVÆRK?’ asked an architect who attended a talk I gave a few months ago about my work on the HÅNDVÆRK bookazine.She added, ‘As I’m sure you know, climate accounts are going to be mandatory in construction from 2023. Initially, there will be a cap on CO2 emissions per square metre per year for new builds over 1,000 m2, and from 2025, the requirement is going to apply to all new construction.’Indeed, I had heard about it, and yes, I was interested in scaling up and taking a look at architecture and construction; in fact, I had already begun.At this point in the process, it was quite clear to me that there are many interests at play in construction, refurbishment and renovation and that dealing with architecture and construction is about much more than just scaling up. Above all, construction is big business – and a huge factor in relation to the above-mentioned and increasingly ubiquitous climate accounts. Where there is a will there is a way, and not just when it comes to reducing our carbon footprint.In my interviews we take a broad look at materials, aesthetics, working processes, working life experiences, lived life experience and education. Topics: crafts and designContents: interviews, feature articles, inspirationFormat: biannual bookazineLanguages: EnglishSize: 215 x 280 mm (softback) 160 pagesPaper: 150 gHÅNDVÆRK takes you behind the scene of crafts, artisanal production, architecture and design in respectful and in-depth interviews accompanied by beautiful photographs and complemented by top-quality printing and paper.HÅNDVÆRK bookazine is an independent publication with an associated digital platform.HÅNDVÆRK believes that the nearest shortcut to a sustainable and durable practice goes through knowledge of and respect for materials and craftsmanship.HÅNDVÆRK bookazine promotes the living, changing practice of arts and crafts.HÅNDVÆRK is about food, fashion and interiors – but most of all, it is about people.
SCHÖNHEIT UND MELANCHOLIE, LEBENSLUST UND VANITAS Das Werk der amerikanischen Fotografin Vera Mercer (geb. 1936 in Berlin, lebt und arbeitet in Omaha und Paris) ist kaum zu fassen. Es begann in den 1960er-Jahren in Paris mit Porträts ihres damaligen Ehemanns Daniel Spoerri, der wie sie zunächst eine Tanzausbildung absolvierte, und anderer Mitglieder der Fluxus-Gruppe und der Nouveaux Réalistes. Parallel fotografierte sie Andy Warhol und Marcel Duchamp im Auftrag verschiedener Zeitschriften und immer wieder ihre Freundinnen Eva Aeppli und Niki de Saint Phalle. In den 1970er-Jahren legte sie eine lange kreative Pause ein. Doch seit Beginn des neuen Jahrhunderts hält sie atemberaubende neo-barocke Stillleben, bestehend aus Blumen, Früchten, frisch erlegten Tieren, antiken Gläsern und illuminierenden Kerzen in großen Bildformaten fest. Vera Mercers vierte Monografie zeigt ihre jüngsten opulenten Stillleben in Farbe sowie erstmals auch reduzierte schwarze-weiße Blumenbilder und Porträts, realisiert als kleinformatige Platindrucke.
HÅNDVÆRK bookazine no. 6 is focused on resources Nature is a resource, the raw materials we find in nature are resources, and the energy we consume when we transform natural resources into materials and, subsequently, into objects and products is a resource. Education is a resource, and so are experience and networks as well as personal background, drive and talent. In this iyssue you will be introduced to weaving and furniture upholstery, flour milling, bread baking, sheep farming and the production of wool yarn and many other textile fibres. We take a look at the production of design objects in wood, ceramic, glass, gold, seagrass and cardboard, among other materials, and the creation of aromatic scents. HÅNDVÆRK takes you behind the scenes of crafts, artisanal production, architecture and design in respectful and in-depth interviews accompanied by beautiful photographs and complemented by top-quality printing and paper. Topics: crafts and design Contents: interviews, feature articles, inspiration Format: bookazine Languages: English Size: 215 x 280 mm (softback) 160 pages Paper: 150 g HÅNDVÆRK bookazine is an independent, publication with an associated digital platform. HÅNDVÆRK believes that the nearest shortcut to a sustainable and durable practice goes through knowledge of and respect for materials and craftsmanship. HÅNDVÆRK bookazine promotes the living, changing practice of arts and crafts. HÅNDVÆRK is about food, fashion and interiors – but most of all, it is about people.
Blomsterne og Bierne ”De første ord til Blomsterne og Bierne blev skrevet som et læserindlæg i Fyens Stiftstidende. Jeg havde set, hvordan bierne havde fundet en oase i vores snebær. Det her er ikke en bog fyldt med kritiske mini essay eller haibuninspirerede tekster om vores grønne ørken. I stedet har jeg skrevet om de oaser, jeg finder blandt andet i vores egen have, der er ret vild med vilje. Jeg er født på Gauerslund Mark, vokset op i Ungersbjerge midt i de store skove, og bor nu på Egense Mark på Nordfyn. Men har også boet 10 år i byer.Min far stoppede som frilandsgartner, da det ikke mere kunne svare sig. Jeg har altså en stor del af mit liv levet i det nogle kalder udkants Danmark, det er også herude, at størstedelen af vores landbrugsvarer bliver produceret. Jeg bevæger mig hver dag rundt i den grønne ørken, her til morgen fulgt af 5 ravne som fløj og drillede vores to fårehunde. Bogen her kigger på de oaser, jeg finder i vores vild med vilje have, vi har også et stykke velklippet plæne. Plus alle de andre steder, og ideer til, hvor andre kan finde og skabe oaser. Og et håb om at vi sammen kan finde og skabe flere vilde oaser i vores natur. Det er miniessay med et twit eller haikudigt (eller haibun haikudigt plus tekst). De små digte er så gode til at formidle stemninger.” De små essay er bundet sammen af, eller skilt af foto. Bagerst i bogen en liste over hvilke billeder der af taget af forskellige fotografer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.