Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Revideret udgave. Rolex er et ikon og selve symbolet på et klassisk armbåndsur fra Schweiz med en historie, som strækker sig over mere end et århundrede. Det var et Rolex, som sad på håndleddet af sir Edmund Hillary, da han besteg Mount Everest. Og det var et Rolex Deep Sea Special, som fulgte Jacques Piccard ned i dybet, da han dykkede de knap 11.000 meter ned i Marianergraven. For den moderne mand er et Rolex et fascinerende stykke mekanik og et symbol på, at du er der, hvor du gerne vil være i livet. Her indvies du i historien og anekdoterne bag alle Rolex-modeller som Submariner, Explorer og Daytona. Vi viser, hvordan du investerer i et Rolex, og ikke mindst, så hjælper vi dig med at undgå de mange forfalskninger samt forklarer, hvad de såkaldte ’Frankenstein’-ure er for noget. DEN STORE BOG OM ROLEX er lige dele blær og romantik, men også stil og klassiske dyder, og naturligvis rendyrket begejstring over den fascinerende mekanik. Derudover giver vi den moderne mand den perfekte undskyldning for at købe et Rolex, som ingen kvinde kan argumentere imod … Jens Høy er mode- og livsstilsjournalist, kendt fra bl.a. Berlingske, Erhvervsbladet og TV 2, og inkarneret Rolex-kender. Christian Frost er journalist og forfatter og har tidligere lavet Den store bog om ure sammen med Kristian Haagen.
Hvad tænkte PH, da han designede sine ikoniske lamper? Hvorfor er Margretheskålen godt design? Og hvad er design egentlig?'Den lille bog om dansk design' formidler designernes arbejde med problem, proces og produkt i øjenhøjde med børn. Den handler om æstetik og skønhed, men mest om glæden ved det gode håndværk, kærligheden til materialet og med PH's ord "at turde og at lege".Bogen fortæller historien bag det gode design, som vi alle kender og omgiver os med. Vi støder både på klassikere som den ikoniske PH-lampe, Royal Copenhagen stel og Kay Bojesen aben. Bogen er skrevet i et sprog, så både unge og gamle kan være med.Marie Hugsted er uddannet tekstildesigner og lærer, og har i mange år formidlet dansk design i indland og udland, samt skrevet undervisningsmateriale om design for Designmuseum Danmark og Trapholt.
Dansk design nu er den første samlede fremstilling af dansk design i det 21. århundrede. Gennem 40 rigt illustrerede temaartikler og 20 interviews kaster bogen lys over den komplekse udvikling inden for de seneste 15 års design i Danmark. Fra opbruddet i 1980’erne og 1990’erne til nutidens mangfoldighed, retrotendenser og det vide spektrum af nye designere og arkitekter.Bogen kommer bredt rundt om begrebet design med ikoniske eksempler fra beklædning, legetøj, møbler, køkkendesign, grafisk design, lyddesign, kunsthåndværk, industrielt design og arkitektur, ligesom den også forholder sig til designpolitik, bæredygtighed og velfærdsdesign.Dansk design nu er redigeret af forskningschef på Designmuseum Danmark Lars Dybdahl og indeholder bidrag af en række af landets førende designeksperter.
Design blev det kulturelle fænomen, som satte Danmark på verdenskortet midt i det 20. århundrede. Brandet Danish Design opstod i 1949, da amerikanske journalister begyndte at skrive om danske møbler fra Snedkerlaugets møbeludstilling i København. Hans J. Wegners ”Den runde stol” kaldte de ”The Chair” – ”Stolen”. Det blev ikke kun starten på et stort eksporteventyr, men også en udfordring for de danske designere, som blev verdenskendte for deres besættelse af at skabe den perfekte stol.Stolen er designernes prøvesten og designhistorikernes yndlingsobjekt. Den berører og spejler den krop, den skal bære med arme, ben, sæde og ryg. Og så er stolen et af vores mest kulturbærende designobjekter, og fortæller om den tid og det samfund, den er skabt i. Bogens særlige greb er, at den i ord, tegninger og billeder vil vise, at danske stole bygger på historiske møbeltyper, som forfines og raffineres i det uendelige. Budskabet og forklaringen på dansk møbelkunsts succes internationalt er, at dansk møbelkunst er baseret på fremme-de kulturer og på ældre tiders bedste frembringelser.
"Hjem" er titlen på tredje nummer af HÅNDVÆRK bookazine. I bookazinet har Rigetta Klint fordybet sig i fænomenet hjemme, som kan have så mange betydninger og individuelle kendetegn. Det handler om at føle sig hjemme, hvad enten det drejer sig om et hjem i bogstavelig forstand eller om i overført betydning at have hjemme i et håndværk, et materiale eller et landskab. HÅNDVÆRK bookazine no. 3 byder dig velkommen hjem!
Dansk design: Ganske enkelt beskriver den ofte fremhævede men hidtil ikke forklarede enkelhed i dansk design. Bogen gennemgår, hvad enkelhed er, og hvordan den har slået rod i dansk design. Tre fænomener spillede en særlig rolle: Professor Kaare Klints Møbelskole på Kunstakademiet, Københavns Snedkerlaugs udstillinger og FDB’s tidlige møbelindsats. Enkelheden i dansk design hænger også snævert sammen med funktionalismen, den stilretning der har præget dansk design i det tyvende århundrede. Efter gennemgangen af forudsætningerne for enkelheden i dansk design præsenterer bogen et righoldigt udvalg af det bedste i dansk design præget af enkelhed. Præsentationen er organiseret omkring seks temaer, der belyser designet fra uventede vinkler. Temaerne er udenlandsk inspiration, fleksibilitet, monokomponenter, geometri, orden og skulptur. Monokomponenter dækker over produkter skabt af ét stykke materiale. Bogens slogan, at fravælge det overflødige og fremhæve det væsentlige, beskriver kernen i funktionalismen og udgør forfatterens råd til designproducenter i en ressourcefattig fremtid.
Fjerde nummer af HÅNDVÆRK bookazine bærer titlen ”Plantebaseret”. HÅNDVÆRK bookazine har et stærkt rodnet, og dette nummer går helt bogstaveligt tilbage til rødderne; til naturen og dens materialer, til planterne som inspirationskilde, som udgangspunkt for produktion af materialer og som kilde til liv – et liv som er afhængig af biernes overlevelse og i det hele taget af naturens kredsløb. Alt dette rummer HÅNDVÆRK bookazine no. 4 – som altid med et fokus på materialer og processer som en forudsætning for en bæredygtig praksis inden for områderne håndværk, kunsthåndværk og design.
Helps you to find out all about the design movements of the last 150 years from Arts and Crafts to Bauhaus. This book tells how design has influenced the look and functionality of the objects we use every day from telephones and cameras to toys, furniture and fashion.
Børge Mogensen – möbel mit format er den tysksprogede udgave af Børge Mogensen – møbler med holdning, der udkom sidste år på Strandberg Publishing. Bogen placerer den danske møbelarkitekt som formgiver og kritiker i sin samtid. Børge Mogensen var en af Danmarks mest betydningsfulde møbelarkitekter, og i mere end 30 år skabte han møbler, der siden kom til at gå under betegnelsen klassikere. Bogen gennemgår Mogensens spændende arbejdsmetoder, ligesom den præsenterer hans kendte og populære møbler.Værket er rigt illustreret med arbejdstegninger, skitser, fotos af Børge Mogensens møbler og huse samt fotografier fra privatlivet.
I 1850’erne blev kurvemøbler fast interiør på det velhavende borgerskabs kursteder og badehoteller. I løbet af 1900-tallet fandt møblerne vej til danske hjem som arkitekttegnede møbler og indskrev sig i historien om ’Danish Modern’. Og for mange danskere rimer kurvemøbler på de klassiske danske sommerhuse, siden møblerne i 1950’erne blev fast interiør i sommerlandets sorte træhuse. I 1970’erne blev kurvemøbler fortrængt af nye måder at indrette sig på. Stål og plastik fandt vej til danske hjem, og kurvemøblerne rykkede igen ud i havestuen og i de sommerhuse, som i mellemtiden var blevet populære i takt med, at danskerne fik bil og mere fritid. Som denne bog viser, har kurvemøbler i dag fået en renæssance som vintagemøbler og som nyproducerede møbler fra Østen.Birgit Lyngbye Pedersen, født 1961, er designhistoriker, billedredaktør og medforfatter til flere bøger, bl.a. om møbelarkitekten Finn Juhl.
Hvad tænkte PH da han designede sine ikoniske lamper? Hvorfor er Margretheskålen godt design? Og hvad er design egentlig? Den lille og om dansk design formidler designernes arbejde med problem, proces og produkt i øjenhøjde med børn. Den handler om æstetik og skønhed, men mest om glæden ved det gode håndværk. kærligheden til materialet og med PH’s ord ”at turde at lege”. Bogen fortæller historien bag det gode design, som vi alle kender og omgi- ver os med. Vi støder både på klassikere som den ikoniske PH-lampe, Royal Copenhagens stel og Kay Bojesens abe. Bogen er skrevet i et sprog, så både unge og gamle kan være med. Marie Hugsted er uddannet tekstildesigner og lærer, og har i mange år formidlet dansk design indland og udland, samt skrevet undervisningsmateriale om design for Designmuseum Danmark og Trapholt.
Børge Mogensen – Simplicity and Function er den engelsksprogede udgave af Børge Mogensen – møbler med holdning, der udkom sidste år på Strandberg Publishing. Bogen placerer den danske møbelarkitekt som formgiver og kritiker i sin samtid. Børge Mogensen var en af Danmarks mest betydningsfulde møbelarkitekter, og i mere end 30 år skabte han møbler, der siden kom til at gå under betegnelsen klassikere.Bogen gennemgår Mogensens spændende arbejdsmetoder, ligesom den præsenterer hans kendte og populære møbler.Værket er rigt illustreret med arbejdstegninger, skitser, fotos af Børge Mogensens møbler og huse samt fotografier fra privatlivet.
Stel er både personlige fortællinger og nationale historier. I Danmark er vi stolte af vores musselmalede stel, og uanset om man er opvokset med et stel fra Den Kongelige Porcelainsfabrik eller har spist af IKEAs tallerkener, så er der et væld af følelser, minder og historier forbundet med de tallerkener og kopper, vi sætter på bordet. I ‘Danske stel – fra blå blomster til grove glasurer’ præsenterer journalist og forfatter Lars Hedebo Olsen 20 ikoniske stel, der sammen viser den danske tradition for at skabe stel i forskellige typer keramik: porcelæn, fajance og stentøj. Læs blandt andet om det overdådige Flora Danica, de gamle klassikere som Mågestellet og Blå blomst, de nyere bestsellere som Blå Mega Riflet og Elements samt Gurli Elbækgaards rustikke Brugsting. Stel er en integreret del af vores kulturhistorie. En historie, der går mere end 250 år tilbage til dengang, hvor elegante porcelænsstel var forbeholdt kongehuset og adelen, der havde råd til at investere i håndmalede tallerkener, fade, skåle og kopper. Med tiden har stellene fundet vej til hele befolkningen, og historien er stadig levende. Både fordi der fortsat produceres nye typer af stel, fordi vi genopfinder brugen af stel, og fordi vi stadig samler på stel, blot på nye måder. I dag blandes stel på kryds og tværs, og Musselmalet, Ursula og Tranquebar står side om side med lokal, hånddrejet keramik og loppefund.Bogens rigt illustrerede indledning giver et indblik i danskernes forhold til stel i lyset af tidernes skiftende tendenser, når det kommer til både dekorationer, design, opdækninger og levevis.Lars Hedebo Olsen er journalist og cand.mag. i historie og litteraturvidenskab. Han har siden 2007 været ansat på Politiken, hvor han skriver om design, kunsthåndværk og kulturhistorie. Lars Hedebo Olsen er desuden forfatter til en række bøger om dansk design, bl.a. ‘Danske designere – Børge Mogensen‘ og ‘Bjørn Wiinblad – en livskunstner‘. Bogens billeder af optaget af fotograf Brian Buchard.
A one-stop resource for all design professionals, providing comprehensive, accurate information about the basic materials with which they work daily, as well as a complete breakdown of exciting new developments in high-tech materials.
HÅNDVÆRK bookazine no. 6 interesserer sig for ressourcer Naturen er en ressource; de råvarer, vi henter i naturen, er ressourcer; den energi, vi forbruger, når vi omformer naturressourcerne til materialer og efterfølgende til objekter og produkter, er en ressource. Uddannelse er en ressource, ligesom erfaring og netværk er det. Baggrund, personligt energiniveau og talent er også ressourcer. I dette nummer vil du blive introduceret til vævning og møbelpolstring, mølleri, brødbagning, fårehold og produktion af uldgarn, foruden en lang række andre tekstile fibre. Vi ser også på fremstilling af designobjekter i blandt andet træ, keramik, glas, søgræs og pap og på kunsten at kreere dufte.Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
The fourth issue of HÅNDVÆRK bookazine bears the title "Plant-based". HÅNDVÆRK bookazine has a strong root system, and this issue quite literally goes back to the roots; to nature and its materials, to the plants as a source of inspiration, as a starting point to produce materials and as a source of life – a life which depends on the survival of the bees and in general on the cycle of nature. HÅNDVÆRK bookazine no. 4 contains all of this – as always with a focus on materials and processes as a prerequisite for a sustainable practice in crafts, craftsmanship, art, and design.
Design blev det kulturelle fænomen, som satte Danmark på verdenskortet midt i det 20. århundrede. Brandet Danish Design opstod i 1949, da amerikanske journalister begyndte at skrive om danske møbler fra Snedkerlaugets møbeludstilling i København. Hans J. Wegners ”Den runde stol” kaldte de ”The Chair” – ”Stolen”. Det blev ikke kun starten på et stort eksporteventyr, men også en udfordring for de danske designere, som blev verdenskendte for deres besættelse af at skabe den perfekte stol.Stolen er designernes prøvesten og designhistorikernes yndlingsobjekt. Den berører og spejler den krop, den skal bære med arme, ben, sæde og ryg. Og så er stolen et af vores mest kulturbærende designobjekter, og fortæller om den tid og det samfund, den er skabt i. Bogens særlige greb er, at den i ord, tegninger og billeder vil vise, at danske stole bygger på historiske møbeltyper, som forfines og raffineres i det uendelige. Budskabet og forklaringen på dansk møbelkunsts succes internationalt er, at dansk møbelkunst er baseret på fremmede kulturer og på ældre tiders bedste frembringelser.
The first authoritative monograph on the life and work of the celebrated Danish-American designer Jens Quistgaard - an unsung hero of Danish Modern and Mid-century Modern design Jens Quistgaard (1919-2008), considered one of the founders of Scandinavian Modern style, spent 30 years as chief designer at the American company Dansk Designs, resulting in more than 4,000 products. His design philosophy - that utilitarian, everyday items should function harmoniously - influenced his approach to everything from spoons and pans to crockery and pepper mills, and is as relevant today as it was half a century ago. Quistgaard's work is represented at major museums in Europe and the USA, including Design Museum Denmark, MoMA, New York, and the British Museum, London, with many of his designs still in production to this day. With never-before-seen sketches, archival photography, case studies, ephemera, and an illustrated inventory of his designs, this book delves deep into Quistgaard's life and work to reveal his critical contribution to design history.
At ninety-two years old, Danish furniture designer Kai Kristiansen is still at it, practicing the same methods as he did in the 1950s when he set up his design studio. In collaboration with numerous Danish furniture manufacturers, Kristiansen has conceived significant and well-crafted products which remain popular today. Despite this, very little has been written about him. A modest and pragmatic character, Kristiansen has always focused on his work, above all else. Looking back at his life and career, he now tells his own story, sharing his approach, experiences, and visions. This publication is the first monograph on Kristiansen's work.
Shopping is history, in both senses of the word. As shopping shifts online and the economic shocks associated with the COVID-19 pandemic push bankruptcies to unprecedented levels, retail is facing its own version of the end of days. The arsenal of commercial techniques that retail has developed can no longer function as usual. The entangled worlds of architecture, fashion, business and art that supplied those techniques now appear to us in a new way, as a museum of a culture that is now becoming extinct. At the same time, retail's techniques of attraction and distraction have become visible in a new way. Stripped of their use value, they reveal themselves as techniques of pure display. Retail Apocalypse presents a compendium of case studies, interventions, and object lessons rescued from the bonfire of retail culture. It ranges from Friedrich Kiesler's display windows to Gae Aulenti's Fiat showrooms, from J. G. Ballard's dystopian fantasies to TELFAR's critical utopias, from Rem Koolhaas to Herzog & de Meuron.
Wenige Produktdesigns sind so haltbar wie die von Dieter Rams. Nahezu alles was der einflussreichste Designer des 20. Jahrhunderts entworfen hat, gilt heute als Klassiker. Die überarbeitete Neuauflage von Weniger, aber besser zeigt einmal mehr warum Dieter Rams Designverständnis auch in Zukunft nicht an Aktualität verlieren wird.Die Vorstellungen davon, was gutes Design kann, soll und muss, ändern sich stetig mit technischen Möglichkeiten und kulturellen Entwicklungen. Dieter Rams zehn Thesen zum Design befürworten puristisches, beinahe unmerkliches Design und gelten deshalb in Lehre und Praxis als zeitlose Grundüberlegungen: Gutes Design ist innovativ. Gutes Design macht ein Produkt verständlich. Gutes Design ist ästhetisch. Gutes Design macht ein Produkt brauchbar. Gutes Design ist unaufdringlich. Gutes Design ist ehrlich. Gutes Design ist langlebig. Gutes Design ist konsequent bis ins letzte Detail. Gutes Design ist umweltfreundlich. Gutes Design ist so wenig Design wie möglich.Weniger, aber besser hat nicht den Anspruch, eine lückenlose Rams-Werkschau zu sein oder die vollständige Firmengeschichte von Braun zu erzählen. Vielmehr zeigt dieses Buch, welche Ideen, Kriterien und Methoden hinter den großen Produktdesigns von Dieter Rams stehen und wie sich anhand einer sich wandelnden Produktkultur universale Designmaßstäbe ableiten lassen. Aus Dieter Rams Überlegungen zu Ethik und Werten im Design lassen sich klare Strukturen für zukünftiges Gestalten ableiten. Denn eins hat sich über viele Jahre bewiesen: weniger ist einfach besser.
Bordet er dækket med Dansk Design er en biografi om fem af vor tids største danske designere og kunsthåndværkere, Grethe Meyer, Jens Quistgaard, Ursula Munch Petersen, Erik Magnussen og Ole Jensen.De fem har det til fælles, at de alle har formgivet smukke og tidsløse brugsting til middagsbordet, som i dag er blevet danske design-klassikere. Brugsting, der i sit udtryk og funktion er indlysende klare og enkle. En del af disse produkter har opnået ikonisk status og er udstillet på nogle af de vigtigste museer i verden. Det er samlerobjekter, og de sælges på auktioner for høje priser. En lang række af de fem designeres produktioner er nu igen sat i produktion i en rigtig fin kvalitet til glæde for kommende generationer. Det er nogle af de værker, der berettes om i denne biografi, men der vies også plads til kreationer, der kun nåede til prototype-stadiet. På den måde fører bogens forfatter Susse Fischer læseren ind i designernes verden, genstandenes væsen og tilblivelse.Fotografen Ture Andersen står bag de mange smukke fotos i bogen.
Den komplette historie om Arne Jacobsens virke som industriel designer. Med afsæt i værkerne, ikke-realiserede projekter, korrespondance og andre kilder beskrives hans vigtige arbejde på dette område.Projektet er ambitiøst idet, der ligger et stort forudgående researcharbejde bag. Forfatterne har været langt nede i arkiverne for at finde tegninger, fotos og breve, der tilsammen skaber billedet af Arne Jacobsen som en af Danmarks største designere. Bogen er rigt illustreret, udkommer i et generøst grafisk udstyr og forsynes med en omfattende samlet registrant over Jacobsens flere hundrede designprojekter.Arne Jacobsens møbler, lamper, tekstiler, ure, tabletop og bygningsapteringer står som markante fyrtårne i international designhistorie.
HÅNDVÆRK bookazine no. 7 inviterer dig med på besøg hos arkitekten, designvirksomheden, smeden, gørtleren, mureren, snedkeren og tækkemanden blandt andre og viser dig, hvordan man fremstiller badeværelsesfliser med et højt indhold af nedknuste gamle mursten. Du stifter bekendtskab med at male med æggeolie-tempera, og i tilgift får du løst og fast om tekstiler, glas, keramik og mad og drikke.Fra Editors letter af Rigetta Klint:"Måske kunne du tænke dig at gå op i skala i et kommende nummer af HÅNDVÆRK"?, spurgte en tilhører, som er arkitekt, for nogle måneder siden, da jeg forelæste om mit arbejde med HÅNDVÆRK bookazine. Hun fortsatte: "for du ved vel, at der fra 2023 skal føres klimaregnskab i byggebranchen. Først indføres krav til den maksimale CO2-udledning pr. kvadratmeter pr. år for nybyggeri over 1000 m2. Fra 2025 gør kravene sig gældende for alt nybyggeri". Det havde jeg hørt om, og jo, jeg ville gerne gå op i skala for at beskæftige mig med byggeri og bygningshåndværk, jeg var faktisk allerede godt i gang. Så godt i gang at jeg for længst havde forstået, at der er mange interesser på spil, når der bygges og restaureres, og jeg havde forstået, at det at beskæftige sig med arkitektur og bygningshåndværk handler om meget mere end at gå op i skala. Frem for alt er byggebranchen ‘big business’ og – i forhold til føromtalte og allestedsnærværende klimaregnskab – en af de store haner at skrue på. Hvor der er vilje, er der vej. Ikke kun i forhold til at begrænse CO2-belastningen. I mine interviews har vi talt om materialer i bred forstand, om æstetik, om arbejdsprocesser og arbejdslivserfaring og livserfaring og om uddannelse. Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.