Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lise Nørgaard fik ideen. Erik Balling forløste den. Danmarks Radio udsendte den til de danske tv-seere i årene 1978-1981 – og har gjort det adskillige gange siden. Matador er ikke alene en fantastisk tv-serie. Den er også blevet en uomgængelig del af den kollektive fortælling om Danmark i tiden før og under Anden Verdenskrig. På baggrund af mere end 40 nye interview med menneskene foran og bag kameraet, avisartikler, arkivmateriale og brevvekslinger fortæller Christian Monggaard og Jacob Wendt Jensen nu den definitive historie om skabelsen af ’verdens bedste tv-serie’. Rigt illustreret med velkendte stillfotografier fra serien og sjældent sete billeder fra optagelserne, fotografier af rekvisitter, produktionstegninger og kostumeskitser.
Med en karriere, der strakte sig over 24 film, er Jan Priskorn Schmidt til dato dansk films mest benyttede barneskuespiller. I sin tolv år lange karriere spillede han sammen med filmbranchens største danske stjerner, som Dirch Passer, Ove Sprogøe og Ghita Nørby, og medvirkede i film som Sommer i Tyrol, Min søsters børn og Flådens friske fyre. I en alder af bare 21 år trak Jan Priskorn Schmidt sig tilbage fra offentligheden. Gennem 45 år har han undgået enhver kontakt med pressen og medierne, og forsøgt at lægge tiden som skuespiller bag sig. Indtil nu. 'Barnestjernen fra Bryggen' er Jans personlige fortælling om en turbulent barndom som landskendt skuespiller og en ungdom præget af angst, virkelighedsflugt og bevidsthedsudvidende stoffer. Jan Priskorn Schmidt fortæller ærligt og åbenhjertigt om sin barndom i dansk film og i arbejderkvarteret på Islands Brygge, om livets op- og nedture, om tidens store ikoner og om de indre dæmoner. Det er en fortælling om en ung mand, der fik en filmkarriere forærende, og som valgte at vende den ryggen, at gå sine egne veje og tage kampen op med sig selv og omverdenens konstante opmærksomhed … 'Barnestjernen fra Bryggen' er blevet til i samarbejde mellem Jan Priiskorn Schmidt og journalist Klaus Thodsen, igennem en lang række interviews. Bogen er illustreret med en lang række private fotos, filmbilleder, fotos fra lokalhistoriske arkiver og avisartikler.
Dette er historien om Saga Studio. Det legendariske filmselskab, der stod bag en lang række af de nu klassiske film fra den folkelige danske films guldalder. Primus motor bag selskabet var John Olsen, der stiftede selskabet og helt usædvanligt drev det som et enkeltmandsfirma frem til sin død i slutningen af 1959. Hans sidste film blev en opsummering af hele hans produktion og et højdepunkt i den danske folkekomedietradition: Baronessen fra benzintanken. Den driftige John Olsen skrev selv det grundlæggende manuskript til denne og de fleste af den tids andre Saga-film. Han drev sideløbende filmudlejningsselskabet Teatrenes Films-Kontor samt den enorme københavnske premierebiograf Saga Teatret. Denne bog er et kig ind bag kameraet, hvor vi følger selskabets forhistorie, dets opbygning og optagelserne af de enkelte film fra John Olsens periode. Via interviews og udtalelser givet gennem tiderne er det langt hen ad vejen de implicerede Saga-folk og deres efterkommere, der selv fortæller historien. Uddrag af bogen Ikke alene havde han mistet udlejningen af de populære ASA-film, som Henning Karmark og Lau Lauritzen producerede – han fik heller ikke længere ASA-filmenes premierer på Saga Teatret. Hvis John Olsen for alvor skulle holde gryden i kog, måtte han etablere et nyt filmselskab, som kunne producere en række populære danske film pr. år til udlejning igennem hans udlejningsselskab og til premiere på Saga Teatret. Nordisk Film, Palladium og nu også ASA disponerede til anden side, så der var ikke anden mulighed end at starte helt forfra for sig selv, hvis han ville fortsætte på samme niveau som hidtil. John Olsens nye filmselskab måtte have sit eget atelier … Om forfatteren Paw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010-2012) samt linernotes til diverse cd-udgivelser. Senest De allerbedste med John Mogensen: Hvad er der så mer’? (Universal, 2014). Uddannet inden for forsikring og har arbejdet på kontor i den branche i 20 år. Niels Jørgen Clement (f. 1945) er uddannet civiløkonom (HD/Organisation) og selvstændig virksomhedskonsulent og underviser på videregående erhvervsuddannelser i ledelsesfag. Har i en lang årrække lavet research på de gamle danske filmselskabers organisation, ledelsesforhold og nøglepersoner. Desuden har han skrevet artikler til Det Danske Filminstituts Filmdatabase (2007) og til Filmleksikon (Gyldendal, 2010).
Dette er 2. del af historien om Saga Studio. Det legendariske filmselskab, der stod bag en lang række af de nu klassiske film fra den folkelige, danske films guldalder. Selskabet var blevet drevet som et enkeltmandsfirma af grundlæggeren John Olsen frem til hans død i 1959. Hans sidste film blev en opsummering af hele hans produktion og et højdepunkt i den danske folkekomedietradition: Baronessen fra benzintanken. Efter John Olsens død blev filmselskabet omdannet til et aktieselskab, Saga Film A/S, som drev filmstudiet og den store Saga Biograf i København. Selskabet var ejet af John Olsens enke, Inger John Olsen, men sønnen Flemming John Olsen stod for den daglige drift sammen med nøglemedarbejdere fra farens tid. Ikke mindst direktøren Poul Bang og instruktøren Annelise Reenberg. Der blev blandt andet produceret populære film som Peters Baby, Frk. Nitouche, Støv-filmene og Min søsters børn-serien - men også en Bodil-belønnet filmatisering af Knud Sønderbys Midt i en Jazztid. I midten af 1960’erne flyttede Saga Film A/S sammen med Palladium i Hellerup, som de delte studier med frem til 1970. I 1970 måtte selskabet efter store tab reorganiseres og Sven Borre og Dirch Passer blev medejere af Saga Film A/S, som på den måde kunne fortsætte filmproduktionen. Det kom til at foregå på Risby-studierne, som Saga Film A/S blev medejere af. Denne bog er et kig ind bag kameraet, hvor vi følger filmselskabets videre historie, dets kamp for at overleve i en krisetid for den folkelige, danske film samt optagelserne af de enkelte film. Via interviews og udtalelser, givet gennem tiderne, er det et stykke hen ad vejen de implicerede Saga-folk og deres efterkommere, der selv fortæller historien. Uddrag af bogen Pludselig stod hele denne filmforretning uden sit naturlige overhoved og kreative drivkraft. Det stod dog klart, at ”Saga-familien” ville forsøge at køre foretagendet videre. Både hans familie i form af enken Inger John Olsen og børnene Jonna, Flemming og ”Bebs”, og de mange trofaste medarbejdere på Saga Studio i Charlottenlund, i udlejningen på Frederiksberg Allé og i biografen på Vesterbrogade. Få dage før John Olsens død havde man drøftet selskabets fremtid, når John Olsen engang ikke var der mere. Men man var ikke blevet færdig, og hans underskrift manglede på et afgørende dokument. John Olsen brød sig ikke om at tale om eller tænke på døden, og havde fået udskudt de endelige beslutninger så længe, at det endte med at blive for sent. Om forfatteren Paw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010 - 2012) samt linernotes til diverse cd-udgivelser. Senest også en LP: John Mogensen: Så Længe Jeg Lever – John’s Allerstørste Hits (Universal 2018). Uddannet inden for forsikring og har arbejdet på kontor i den branche i over 20 år. Niels Jørgen Clement (f. 1945) er uddannet civiløkonom (HD/Organisation) og selvstændig virksomhedskonsulent og underviser på videregående erhvervsuddannelser i ledelsesfag. Har i en lang årrække lavet research på de gamle danske filmselskabers organisation, ledelsesforhold og nøglepersoner. Desuden har han skrevet artikler til Det Danske Filminstituts Filmdatabase (2007) og til Filmleksikon (Gyldendal 2010).
Michael Wikke og Steen Rasmussen har siden begyndelsen af 1980’erne underholdt flere generationer af danske tv-seere og biografgængere med deres morsomme, anarkistiske, musikalske, poetiske, godhjertede og unikke tv-serier, radioføljetoner og film: Pas på varerne, Arne!, Tonny Toupé Show, Sonny Soufflé Chok Show, Russian Pizza Blues, Hannibal & Jerry, Flyvende farmor, Der var engang en dreng – som fik en lillesøster med vinger, Julestjerner og senest Gooseboy – for nu blot at nævne nogle få af deres mange projekter.Wikke & Rasmussen har deres helt egen kærlige, lunt satiriske tone og kulørt poetiske visuelle stil, og man er aldrig i tvivl om, hvornår man ser en af deres film eller tv-serier. De fortæller opbyggelige, positive historier om verden – ikke som den er, men som de gerne vil have, at den skal være – og om sjove, skæve figurer, der alligevel ikke er så forskellige fra alle os andre.Christian Monggaard har kendt det produktive makkerpar siden slutningen af 1990’erne, og han dykker i Brug dit hjerte som telefon – Wikke & Rasmussens forunderlige rejse dybt ned i de to herrers baggrund, deres mangeårige samarbejde og det smukke, omfattende værk, som har vist sig at have en sjælden tidløshed og dermed også holdbarhed og universalitet. Det er både et hyldestportræt og en undersøgelse af, hvad der har formet Wikke & Rasmussen - og hvordan de har formet os.
I sine stærkt underholdende erindringer fortæller Woody Allen om et liv som instruktør, standupkomiker, forfatter, musiker og skuespiller – og som familiefar og ægtemand. Et ofte tumultarisk liv, der tager sin begyndelse i Brooklyn, New York. Allen giver et levende indblik i sin 60 år lange filmkarriere, fra klassikerne Annie Hall, Manhattan og Hannah og hendes søstre og frem til nyere film som Midnight in Paris og A Rainy Day in New York.Det er en historie om fejltagelser og succeser – og om de mange kunstnere og skuespillere, Woody Allen har mødt på sin vej. Om hans venskaber, ægteskaber og romantiske forhold. Ligesom han i bogen giver sin version af forholdet til skuespilleren Mia Farrow.
Lars von Triers film- og tv-produktioner har siden hans biografdebut med The Element of Crime i 1984 udløst stærke reaktioner hos publikum, og desuden har han vakt opsigt i hele filmverdenen med Dogme 95-manifestet. I dag regner mange Trier blandt de største nulevende filminstruktører, og med hver ny film forventes han at sætte nye standarder for, hvad filmmediet kan. I denne bog undersøges Lars von Triers affektskabende og etisk involverende stil med udgangspunkt i hans værker over en 30-årig periode, helt op til hans seneste film, Nymphomaniac. Centralt i Bodil Marie Stavning Thomsens læsninger står væsentlige analytiske begreber som det haptiske, det affektive, det diagrammatiske og det signaletiske materiale, der med Gilles Deleuze anvendes til at betegne det, der i filmene undslipper en repræsentationel analyse. Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-2014 giver en omfattende læsning af Lars von Triers værker i lyset af Deleuzes (film)filosofi og udfolder en ny affektdiagrammatisk filmteori. Løbende inddrages Gilles Deleuzes og Félix Guattaris filosofiske arbejder, samt bl.a. Brian Massumis fortolkning af Baruch de Spinozas affektbegreb og C.S. Peirces diagrammatiske tegn. Bogen giver således en nytænkende analyse og diskussion af samtlige hovedværker af en af vor tids mest anerkendte filminstruktører. Bodil Marie Stavning Thomsen, ph.d., professor mso ved Nordiske studier, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.
The long-awaited first work of nonfiction from the author of the #1 New York Times bestselling Once Upon a Time in Hollywood: a deliriously entertaining, wickedly intelligent cinema book as unique and creative as anything by Quentin Tarantino.In addition to being among the most celebrated of contemporary filmmakers, Quentin Tarantino is possibly the most joyously infectious movie lover alive. For years he has touted in interviews his eventual turn to writing books about films. Now, with Cinema Speculation, the time has come, and the results are everything his passionate fans?and all movie lovers?could have hoped for. Organized around key American films from the 1970s, all of which he first saw as a young moviegoer at the time, this book is as intellectually rigorous and insightful as it is rollicking and entertaining. At once film criticism, film theory, a feat of reporting, and wonderful personal history, it is all written in the singular voice recognizable immediately as QT's and with the rare perspective about cinema possible only from one of the greatest practitioners of the artform ever.
Fra 1970 til 1978 trak sengekant- og stjernetegnserierne fulde huse i biograferne, både herhjemme og i udlandet. De i alt 14 film parrede folkekomedie og sex i et blandingsforhold, man hverken har set før eller siden. Mange kendte navne arbejdede på de erotiske lystspil, og nye stjerner som Ole Søltoft og Birte Tove opnåede idolstatus. Men succesen havde sin pris, for danskernes frisind kendte sine grænser. Danmark på sengekanten dykker ned i den unikke filmgenre, der opstod i kølvandet på pornoens frigivelse i 1969. Gennem nye interviews, hidtil uset arkivmateriale og mere end 100 udvalgte illlustrationer går bogen tæt på tiden og de medvirkende: Hvem var de, hvad motiverede dem, og hvilke følger fik filmene for deres liv og karriere?
Lars von Trier er dansk films kontroversielle hovedskikkelse – med status både som nyskabende geni og som skandaløs provokatør. Med talentets uforudsigelighed som det faste holdepunkt er han gået gennem stjernestunder og infernokriser. LARS VON TRIER – DET GODE MED DET ONDE, der ledsager udstillingen af samme navn på Brandts, giver en bred introduktion til Trier og hans rigt facetterede filmkunst. Bogen er redigeret af Peter Schepelern og rummer en lang række artikler, skrevet af Trier-forskere og af internationale berømtheder som nobelpristageren Elfriede Jelinek og filosoffen Slavoj Žižek. Der er en stor kronologisk oversigt over Triers liv og værk, vidnesbyrd fra nære medarbejdere som Peter Aalbæk Jensen, Jørgen Leth og Stellan Skarsgård, udsagn fra Trier-stjerner som Nicole Kidman, Björk og Uma Thurman. Desuden en sektion med alle Triers manifester og tekster om film samt filmliste og bibliografi, det hele rigt illustreret.
Sandberg-dynastiet er historien om en familie, der i tre generationer gjorde sig gældende i den danske filmbranche – hver på sin måde. A. W. Sandberg var oprindelig pressefotograf, men kom til filmen i 1913. Han arbejdede sig op til at blive kunstnerisk leder og den førende instruktør hos Nordisk Film. Han lavede nogle af de mest berømte danske stumfilm, blandt andet Klovnen med den navnkundige Valdemar Psilander i titelrollen og en række storslåede Charles Dickens-filmatiseringer. I mange år betragtet som noget af det ypperste Nordisk Film havde frembragt. I 1926 lavede han en genindspilning af Klovnen med Gösta Ekman og Karina Bell i hovedrollerne. En stor succes, som markerede et klimaks for dansk stumfilm. A. W. Sandberg blev gift med Else Frölich, der var en af tidens store stjerner på Nordisk Film og senere blev en fremtrædende biografdirektør på Amager. Deres søn, Henrik Sandberg, var den legendariske filmproducent bag Soldaterkammerater-filmene og en lang række Dirch Passer-film, som hans selskab Merry Film oftest producerede i samarbejde med Dirch Passer selv – nu klassiske danske folkelige film som Pigen og pressefotografen, Pigen og millionæren og Piger i trøjen. Film som folk bliver ved med at holde af at gense. Tredje generation, Anders Sandberg, producerede stjernetegnsfilmene i 1970’erne, og drev – sammen med sin far – store dele af de københavnske biografer. Anders Sandberg spillede også en vigtig rolle hos Nordisk Film i 1980’erne og i begyndelsen af 1990’erne. Det er over 100 års dansk filmhistorie set igennem Sandberg-familiens øjne – blandt andet via familiens private arkiver og interviews med Anders Sandberg og søsteren Birgit Sandberg, der har arbejdet i filmbranchen som scriptgirl, produktionsassistent og filmklipper. Uddrag af bogen Nordisk Film lavede efterhånden nærmest film på samlebånd og kunne altid bruge en mand, der forstod sig på at fotografere. A. W. Sandberg blev som udgangspunkt sat til at lave farcer. Det var et godt sted at starte og lære sig teknikken. Den første film skal have været Skorstensfejeren kommer i Morgen, der fik premiere på Metropol Teatret i 1914. A. W. Sandberg fortæller selv om filmen i interviewet i Politiken den 20.5.1937: ”Vi er nu naaet til 1914, og Nordisk Filmskompagni var paa det Tidspunkt i stærk Udvikling og skulde bruge mange Fotografer. De vilde ogsaa gerne have mig som Fotograf, men da jeg var saa ublu at forlange 400 Kr. om Maaneden, betingede man sig, at jeg for saa eventyrligt et Honorar ogsaa skulde sætte i Scene. - Deres Debut som Instruktør? - En komisk Film med Titlen ’Skorstensfejeren kommer i Morgen’ med Gissemand i Hovedrollen. - Hvem havde skrevet Filmen? - Skrevet den? Det var der virkelig ikke nogen, der havde. Saadan noget kendte man ikke til dengang. Men for Resten var det en anstrengende Film. Den tog mig hele tre Dage at optage. I Løbet af en Maaned havde jeg iscenesat mine første fem Film, men saa var jeg rigtignok ogsaa træt i Armen. - I Armen? - Ja, jeg drejede jo selv. Men fra den Tid var Firmaet ogsaa storladent nok til at give mig en Fotograf, saa jeg skulde nøjes med at arbejde med Hovedet. Bid Mærke i Udtrykket.” Om forfatteren Paw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010 – 2012) og bøgerne om Saga Studio (2016 – 2018 i samarbejde med Niels Jørgen Clement) samt bogen om den store aviskonflikt på Fyns Amts Avis (2019).
Often hailed as the 'best' James Bond film, From Russia With Love (1963) is celebrated for its direction by Terence Young, memorable performances from Sean Connery in his second outing as 007, Pedro Armendáriz as Kerim, Lotte Lenya as the lesbian villain Colonel Rosa Klebb, and Robert Shaw as Red Grant, the sexually ambiguous SPECTRE assassin. And regardless of its place within the longest-running continuous film series in cinema history, it is also an outstanding example of the British spy thriller in its own right.Llewella Chapman's study of the iconic film pinpoints its place within the James Bond film franchise, and its significant cultural value to critics and fans as well as this film's important place within British cinema history more widely. Drawing on a broad range of archival sources, Chapman traces the film's development and production history, including its adaptation from Ian Fleming's source novel, as well as its reception and lasting impact. Chapman also considers the film's portrayal of gender politics, with its queer villains counterpoised with the heterosexual couple Bond and his Russian counterpart Tatiana Romanova, the context of Cold War politics, and the influence of Alfred Hitchcock's North by Northwest (1959).
Hvilken film er din yndlingsfilm? Spørgsmålet markerer begyndelsen på en af de sjoveste selskabslege, men for Informations anmeldere blev det lynhurtigt alvor, da de sammen skulle finde de 24 bedste film fra det 21. århundrede. Det har kostet ubærlige fravalg og er resulteret i interne fløjkrige blandt skribenterne at lave listen, der favner alt fra mainstreamfilm til arthouse produktioner. Det er en liste, der rummer alt fra Disneys De utrolige til Jacques Audiards Profeten. Endelig er det en liste, der efter endt læsning forhåbentlig sætter diskussionen i gang om de seneste 20 års filmkunst. De 24 film er nøje udvalgt af Rune Lykkeberg, Lone Nikolajsen, Christian Monggaard, Katrine Hornstrup Yde og Ralf Christensen.
En gennemgribende revideret udgave af ZOOM - grundbog i medier til mediefag C i de gymnasiale uddannelser. Bogen dækker det kernefaglige stof i overensstemmelse med fagets læreplaner fra 2017.Close-up afspejler, at mediefag er et analystisk og produktionsrettet fag, og alle produktionsøvelser og analyseopgaver tager afsæt i denne dobbelthed. Det er et gennemgående træk i Close-up, at analyse og produktion belyser hinanden. Bogen henvender sig til eleven som en praktisk analytiker.Close-up præsenterer de levende billeder i en kontekst. Begreber som målgrupper og medieplatforme introduceres, og eleverne har mulighed for at udvikle og producere film, der kan indgå på forskellige platforme med henblik på at nå bestemte målgrupper.Hovedparten af de udvalgte film og tv-programmer til analyseopgaverne findes på filmcentralen.dk eller i DRs mediebibliotek dr.dk/undervisning.
Vinteren er kommet handler om de første syv sæsoner af tv-serien Game of Thrones og følger således serien helt frem til finalesæsonen i 2019.Vinteren er kommet rummer en indgående analyse af plot og handlingsgang i serien. Den ser nærmere på, hvordan Game of Thrones på original vis bygger bro mellem fantasygenren med dertil hørende overnaturlige hændelser, ildspyende drager og apokalyptiske hvide vandrere og en række problemstillinger af politisk og eksistentiel karak ter, som har optaget filosoffer og forfattere fra oldtiden og frem til i dag. Også temaer som magt, køn og religion udsættes for en indgående undersøgelse, ligesom der foretages en dybdegående analyse af tv-seriens nøglefigurer såsom magtstrategen Tyrion Lannister, dragemoderen Daenerys Targaryen, konfliktmægleren Jon Snow, ’seeren’ Bran Stark og den skruppelløse Cersei Lannister.Vinteren er kommet er skrevet i et underholdende og let tilgængeligt sprog og er et must for enhver, som ønsker at være væbnet til tænderne med viden og overblik, når den afsluttende sæson 8 toner frem på skærmen og kampen om, hvem der skal sidde på Jerntronen bliver afgjort.
Traces the complex and contradictory representations of Hawai¿i in popular film and television programs from the 1930s to the 1970s.
Presents an original, insightful, and compelling vision of the trajectory of Cavell's oeuvre, one that takes his kinship with Emerson as inextricably bound up with his ever-deepening thinking about movies.
From the #1 New York Times bestselling author of The Residence and First Women, the first ever authorized biography of the most famous movie star of the twentieth century, Elizabeth Taylor.No celebrity rivals Elizabeth Taylor's glamour and guts or her level of fame. She was the last major star to come out of the old Hollywood studio system and she is a legend known for her beauty and her magnetic screen presence in a career that spanned most of the twentieth century and nearly sixty films. But her private life was even more compelling than her Oscar-winning on-screen performances. During her seventy-nine years of rapid-fire love and loss she was married eight times to seven different men. Above all, she was a survivor?by the time she was twenty-six she was twice divorced and once widowed. Her life was a soap opera that ended in a deeply meaningful way when she became the first major celebrity activist to lead the fight against HIV/AIDS. A co-founder of amfAR, she raised more than $100 million for research and patient care. She was also a shrewd businesswoman who made a fortune as the first celebrity perfumer who always demanded to be paid what she was worth.In the first ever authorized biography of the Hollywood icon, Kate Andersen Brower reveals the world through Elizabeth's eyes. Brower uses Elizabeth's unpublished letters, diary entries, and off-the-record interview transcripts as well as interviews with 250 of her closest friends and family to tell the full, unvarnished story of her remarkable career and her explosive private life that made headlines worldwide. Elizabeth Taylor captures this intelligent, empathetic, tenacious, volatile, and complex woman as never before, from her rise to massive fame at age twelve in National Velvet to becoming the first to negotiate a million-dollar salary for a film, from her eight marriages and enduring love affair with Richard Burton to her lifelong battle with addiction and her courageous efforts as an AIDS activist. Here is a fascinating and complete portrait worthy of the legendary star and her legacy.Elizabeth Taylor features a photo insert.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.