Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Min koncertbog med klassisk musik er en fascinerende bog, der blev udgivet af Forlaget Bolden i 2019. Denne bog er en vidunderlig indføring i verdenen af klassisk musik og er perfekt til enhver musikentusiast. Forfatteren har gjort en fantastisk job med at sammenstille en samling af klassiske musikstykker, der vil appellere til både nye og erfarne lyttere. Genren af bogen er klassisk musik, og den er fyldt med smukke illustrationer og informativ tekst, der virkelig bringer musikken til live. Udgivet i 2019, er Min koncertbog med klassisk musik en moderne klassiker og et must-have for enhver musikelsker. Tak til Forlaget Bolden for at bringe denne fantastiske bog til verden.
Søren Schauser tager sin læser med på en rejse gennem den klassiske musiks historie, fra de første musikteoriers begyndelse hos de gamle grækere til Wagners store operaer. Musikrejsen er en færd gennem den menneskelige civilisation, åndshistorien og de store epoker. Søren Schauser skriver virtuost og perspektiverer løbende den store historie med de banebrydende musikværker
Karl Aage Rasmussen er klassisk komponist, men har efterhånden også et større forfatterskab bag sig, herunder en række bøger om komponister: Robert Schumann, Gustav Mahler, John Cage, Johann Sebastian Bach og senest Pjotr Tjaikovskij. Nu er turen kommet til en ny komponistbiografi om nok en af de helt store: Johannes Brahms.
Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks melodiske og kendte, klassiske værker - fint illustreret for de yngste!Bogen indeholder uddrag fra følgende musikstykker:Symfoni nr. 5 af BeethovenBryllupsmarchen fra "En skærsommernatsdrøm" af MendelssohnSymfoni nr. 40 af MozartValkyrieridtet fra "Valkyrien" af WagnerAn der schönen blauen Donau af StraussPræludium nr. 1 af Bach Bogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks melodiske og kendte, klassiske værker - fint illustreret for de yngste!Bogen indeholder uddrag fra følgende musikstykker:Violin: Violinkoncert i D-dur af BrahmsTværfløjte: "Morgenstemning" fra Peer Gynt af GriegGuitar: "Spansk dans" af GranadosTrompet: "Triumfmarchen" fra Aïda af VerdiPauker: Pauker-fanfare af LullyKlaver: "Det veltempererede klaver" af Bach
Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks af Tjajkovskijs mest melodiske og kendte værker - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:"Russerdansen" fra Nøddeknækkeren"Rørfløjternes dans" fra Nøddeknækkeren"De små svaners dans" fra Svanesøen"Moderato" fra SvanesøenKlaverkoncert nr. 1"Vals" fra TorneroseBogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
"Moderne tider" fortæller om den fantastiske musik mellem århundredskiftet og Anden Verdenskrig. Værket begynder på Verdensudstillingen i Paris anno 1889: Et hold unge komponister hører halvnøgne indonesere spille musik på vildt eksotiske instrumenter. Mødet sætter gang i en rivende udvikling med Claude Debussys impressionisme og eksperimenter med fremmedartede virkninger og støj. Læseren føres gennem Gustav Mahlers symfonier, alle Richard Strauss' operaer og Jean Sibelius' kampe med druk og depression og får undervejs et levende billede af århundredskiftets politiske og sociale situation. Bogen genfortæller alle de kendte anekdoter og gør samtidig op med mange fordomme: Premieren på "Le sacre du printemps" af Stravinsky i 1913 var for eksempel ikke en skandale – og Puccinis operaer er i virkeligheden et forskræp til den moderne musical.Søren Schauser er journalist på Berlingske, lektor i kulturhistorie på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og kendt fra radio og TV - senest som vinder af Den Klassiske Musikquiz på DR med flere end 120.000 seere.
Henrik Goldschmidt kunne roligt hvile på laurbærrene: Han regnes for en af verdens førende oboister. Han har i flere årtier haft fast ansættelse i Det Kongelige Kapel og har spillet med Berliner Philharmonikerne foran verdens mest eksklusive publikum. I begyndelsen af 1990’erne hørte han imidlertid en prædiken, der satte helt andre tanker i gang. Daværende overrabbiner Bent Melchior revsede sin menighed for ikke at engagere sig tilstrækkeligt i den daværende flygtningekrise. Som de fleste andre jøder har Henrik Goldschmidt selv haft problematikken tæt inde på livet i sin familie. Hans farmor og farfar flygtede fra Tyskland til Danmark i slutningen af 1930’erne og måtte i 1943 flygte videre til Sverige. Tikkun Olam er et hebraisk udtryk, som betyder: at reparere verden. Da Henrik Goldschmidt på et tidspunkt boede i Israel, blev han konfronteret med palæstinensernes skæbne bag mure og hegn på Vestbredden. Hjemme igen opstod ideen om at etablere et mellemøstligt fredsorkester, Middle East Peace Orchestra, der bringer kristne, muslimske og jødiske professionelle musikere sammen. I 2010 lykkedes det at skabe en københavnsk musikskole, hvor jødiske og muslimske børn sammen spiller og synger. Intet kan som musik nedbryde skel og mure mellem mennesker. Adskillige afdelinger af skolen er nu åbnet siden da.”Manden der ville reparere verden med musik” er en personlig fortælling om at finde sin vej i livet med et instrument i hånden. En familiehistorie om at overleve pogromer, deportation og flugt uden at give slip på sin historie, identitet og kultur. Sidst, men ikke mindst er det beretningen om en karismatisk iværksætter og brobygger, der deler ud af sine store talenter for at kunne give denne verden en smule mere håb.Henrik Goldschmidt (født 1959) er solooboist i Det Kongelige Kapel samt initiativtager til The Middle East Peace Orchestra og Goldschmidts Musikakademi. Han har fortalt sin historie til journalist ved Kristeligt Dagblad, Daniel Øhrstrøm.
Børn elsker musik! Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks melodiske og kendte, klassiske værker, mens de skinnende lys blinker i rytmen til tonerne - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:Chopin: BerceuseOffenbach: BarcaolleFauré: PavaneDebussy: Clair de luneSatie: Gymnopédie nr. 1Flies: VuggeviseBogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Karl Aage Rasmussen, født 1947, er en af de fremmeste repræsentanter for dansk moderne kompositionsmusik; men han har også fået et anseligt publikum til sine efterhånden mange bøger om klassisk musik gennem flere århundreder. - Nu er turen kommet til Georg Friedrich Händel, hvis liv og værk han i vanlig veloplagt stil beskriver, lige fra Händel i 1685 bliver født i Halle, allerede som syvårig begynder at få undervisning i orgelspil, i 1703 kommer til Hamburg, bliver violinist ved operaen og begynder at komponere, i første omgang arier og kantater. Han roder sig ud i en duel i 1704, den overlever han; i 1705 uropføres hans første opera, ALMIRA, den første af de ikke mindre end 45, han komponerede; i 1706 rejser han først til Firenze, dernæst til Venedig og Rom og rejser i de følgende år rundt i Europa på fastlandet. I 1710 rejser han til London, hvor han slog sig ned og boede indtil sin død i 1759. Her komponerede han operaer, oratorier, kammermusik, orgelkoncerter, marcher, concerti grossi, orkesterværker, fx de to suiter WATER MUSIC og MUSIC FOR THE ROYAL FIREWORKS, tilsammen en kolossal produktion, som for store deles vedkommende stadigvæk spilles og opføres og nyfortolkes verden over.
Karl Aage Rasmussens nye musikbiografi omhandler den russiske komponist Sergej Prokofjev, som levede fra 1891 til 1953. Prokofjev blev født før den russiske revolution, i en forholdsvis velhavende familie og fik sine første værker uropført i Rusland; men under revolutionen forlod han sit fædreland og turnerede rundt som pianist i både Europa og USA. Han fik også værker uropført i Europa, men løb ind i forskellige skuffelser og blev efterhånden tiltrukket af de løfter om rige muligheder i Sovjetunionen, og fra 1933 til sin død boede han der. Han skrev både orkester- og kammermusik, han skrev operaer, musik til balletter, fx ROMEO OG JULIE, til film, bl.a. Eisensteins ALEXANDER NEVSKIJ og teater. Det var imidlertid langtfra alle de gyldne løfter, der blev indfriet af regimet, han kom i modvind og på kant med Stalins doktriner, blev anklaget for formalisme, noget af det værste, der kunne overgå en kunstner i Stalin-tiden, og navnlig hans sidste år blev bitre og sure for ham. Det er denne komponistskæbne, Karl Aage Rasmussen beskriver med sans for såvel komponistens liv og værk som den tid, han levede i.
Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks af Vivaldis mest melodiske og kendte værker - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:De fire årstider, ForårDe fire årstider, SommerDe fire årstider, EfterårDe fire årstider, VinterKoncert for mandolinLa FolliaBogen indeholder 3 stk LR1130 knapcelle batterier
"Andet og mere end en komponistbiografi", ❤️❤️❤️❤️❤️ – Politiken "En absolut anbefalelsesværdig bog", ★★★★★ – Berlingske"Fortræffelig biografi" – Dansk BibliotekscenterIngen komponist i det 20. århundrede var i højere grad såvel et produkt som et gidsel af sin politiske samtid end den sovjetiske komponist Dmitrij Sjostakovitj. I sin levetid fra 1906 til 1975 var han på godt og ondt for Vesten et spejl ind til en verden, man ikke helt forstod. For Sovjetunionen var han et redskab, som staten kunne anvende til at påvirke Vestens opfattelse udadtil samt til at kontrollere kulturlivet indadtil. Men Sjostakovitj var først og fremmest en komponist, der gerne ville have lov til at skrive sin egen musik, uden at blive spændt for en ideologisk stridsvogn. Dette er biografien om Sovjetunionens mest betydningsfulde komponist, om hans private og offentlige liv, om hans værk, og om hvordan opfattelsen af ham i både Øst og Vest konstant har skiftet og fortsat er under forandring. Mikkel Thrane Lassen (f. 1971) er cand.mag. i historie og religion, forfatter og lektor. Han har tidligere udgivet bøger om Italiens historie og om Europas historie i perioden 1814-1914.
Den russiske komponist Nikolaj Rimskij-Korsakov forvandler i Scheherazade sultanens hustru til en soloviolin, der tryllebinder den hævnlystne ægtemand med 1001 nats eventyr. Hans landsmand, Modest Musorgskij, inviterer med fantasifuld musik lytterne til en kunstudstilling i Udstillingsbilleder. Franske Hector Berlioz maler med hele symfoniorkestrets farvepalet, når han i Symphonie fantastique fortæller, hvordan en kunstner bliver ulykkeligt forelsket, tager opium i fortvivlelse og siden med grotesk marchmusik bliver en hallucineret tilskuer til sin egen henrettelse.I Når musikken fortæller guider Leif Balthzersen lytteren og læseren igennem 75 klassiske værker og sørger for en endnu større musikoplevelse i koncertsalen eller derhjemme. Udvalget strækker sig over 200 år af musikhistorien – fra forårets fuglekvidder i Antonio Vivaldis udødelige violinkoncerter De fire årstider over Bedřich Smetanas strømmende flod i tonedigtet Moldau til George Gershwins jazzede oplevelser i En amerikaner i Paris.Leif V.S. Balthzersen er mag.art. i musikvidenskab og tidligere musikchef for Sønderjyllands Symfoniorkester og Aarhus Symfoniorkester og har udgivet bøger om Mozarts operaer og Richard Strauss’ orkesterværker. Han er en efterspurgt foredragsholder på Folkeuniversitetet og højskoler samt i oplysningsforbund over hele landet og har arbejdet med musikformidling i over 30 år.
Diderik Buxtehude (1637-1707) er en af den europæiske barokmusiks vigtigste komponister. Hans kunstneriske fantasi satte nye musikalske standarder, og med sin fusion af det eksperimenterende, det legende og det lærde blev han et forbillede for Johann Sebastian Bach, der beundrede ham højt. Buxtehude var født i Danmark og begyndte sin karriere i Helsingør og Helsingborg. Som 31-årig tiltrådte han et af Nordeuropas vigtigste organistembeder i Mariakirken i Lübeck, og resten af sit liv boede og arbejdede han i den nordtyske by. Desværre er sporene efter hans liv ret utydelige. Der findes kun et enkelt billede af ham, og flere af hans hovedværker er gået tabt. Men i dag, hvor barokkens musik er mere populær end nogensinde, er Buxtehudes musik genstand for stor international opmærksomhed, og han er i dag nok den danske komponist, der er mest udbredt på verdensplan. I denne bog, den første af sin art på dansk i mange år, præsenterer komponisten og forfatteren Karl Aage Rasmussen os for et af Danmarks største musiknavne nogensinde.
Vivaldi (1678-1741) er et af den klassiske musiks allerstørstenavne, kendt verden over, og en række af hans værker er blandt de oftest spillede og hørte i den samlede vestlige musikhistorie. Men i nyere tid drejer historien om Vivaldi sig om en genopdagelse. Selv basale oplysninger om Vivaldis liv og virke er først blevet klarlagt i sidste århundrede, og musikken selv var da også – utroligt nok – gemt og glemt i mere end 150 år, før den i 1950’erne blev genstand for intense studier og siden da har tryllebundet alverdens musikere og lyttere. Ikke mindst de udødelige violinkoncerter De fire årstider har slået Vivaldis navn fast i en grad, så det aldrig igen vil blive glemt.Trods sin opvækst i underklassen steg Vivaldi til tops i lagunebyen Venezias kulturelle smeltedigel, men allerede mod slutningen af sit liv gled den rødhårede præst langsomt ud i glemslen, inden han døde forarmet, syg og glemt i Wien, hvor han havde håbet at vinde ny anerkendelse. Men de eviggyldige toner, der udgør Vivaldis bedste værker, har vi stadig. At al denne musik blev til sideløbende med en præstegerning, intens virksomhed som impresario og talrige koncertrejser – og at Vivaldi endog døjede med plagsomt åndedrætsbesvær – gør hans kunstneriske bedrifter endnu mere enestående.Karl Aage Rasmussen vækker i denne bog musikken til live med nye synsvinkler og fortæller Vivaldis bemærkelsesværdige, glemte historie. Og så slår han et slag for, at hvad der måske i dag kan virke som lidt poppede, underlødige elementer i Vivaldis musik, faktisk var stærk og ofte nyskabende musikalsk kommunikation på hans egen tid. I dag har Vivaldi status som en af barokmusikkens største mestre, på linje med de jævnaldrende Bach og Händel.
VAGN HOLMBOE er den store danske komponist i generationen mellem Carl Nielsen og Per Nørgård. Carl Nielsen fik ham ind på musikkonservatoriet i København. Per Nørgård blev hans berømte elev. Men selv om Vagn Holmboe blev efterkrigstidens store nordiske symfoniker, og selv om han som komponist af strygekvartetter er blevet sat på niveau med Bartók og Sjostakovitj, har afgørende sider af Holmboes musik og privatliv indtil nu været ukendte for offentligheden. Thomas Michelsen har som den første fået adgang til Holmboes private breve og dagbøger. Med dem åbner sig en verden af buddhistisk inspireret filosofi og en indsigt i et ekstremt fokuseret og determineret menneske, der allerede som teenager planlagde, hvad han skulle nå som kunstner i løbet af sit liv. Vagn Holmboes musik har været opfattet som nordisk i traditionen fra Carl Nielsen. Men den har sine rødder så langt væk som i arabisk musik, og for komponisten var det allerede i hans ungdom klart, at man kom nærmere det sande i tilværelsen, jo mere man nærmede sig Tibet. Dette og meget andet åbnes der for i fortællingen om Holmboes liv og musik. Fra han kom til verden i Horsens, over hans ungdoms musikalske dannelsesrejse til Rumænien og frem til komponisten efter voldsomme indre og ydre kampe trak sig tilbage fra sin stilling på toppen af dansk musikliv, hvor han var professor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, for at leve i fred med sin musik i den naturidyl, han havde skabt i Ramløse Bakker nord for Arresø i Nordsjælland.
Knudåge Riisager (1897–1974) var en af sin samtids mest fremtrædende danske komponister og kulturpersonligheder. Efter som ung at have komponeret en række kammer-musikværker og sange rejste han i 1923 på studieophold i Paris. Her stiftede han bekendtskab med tidens nye musik af bl.a. Satie, Stravinsky, Varèse, Prokofiev, Milhaud og Poulenc, og impulser herfra satte sig stærke spor i hans værker. I 1930’erne mødte han koreografen Harald Lander og skabte med ham en lang række balletværker, af hvilke Etudes, bygget over Carl Czernys klaveretuder, har gået sin sejrsgang over store dele af verden.Et generelt træk ved Riisager var hans åbenhed over for tidens nye strømninger. Den gav sig udslag i nogle originale balletter, som han udarbejdede sammen med Birgit Cullberg: Månerenen og Fruen fra havet. I sine sidste 10 år komponerede Riisager flere værker med modernistiske træk. Det gælder korværket Sangen om det Uendelige og Til Apollon for orkester. Han skrev også populære sange som »Nord og syd og øst og vest«, »Mor Danmark« og »Danmarks Frihedssang«.Riisager var cand.polit. og i en årrække kontorchef i Finansministeriet. I 25 år var han formand for Dansk Komponistforening og fra 1956 til 1967 direktør for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.Livet igennem var Riisager en markant skribent og debattør. Hovedparten af hans kronikker, artikler og debatindlæg drejer sig om musikalske emner som fx diskussionen om Musikradioen i 1963. Det stærke engagement kombineret med en nøgtern og saglig udtryksform gav ham gennemslagskraft og gjorde ham til en kendt og respekteret skikkelse også i offentligheden. Riisager optrådte således flere gange i tegneserien »Radiserne« og Politikens »At tænke sig«.Claus Røllum-Larsen er mag.art. og ph.d. i musikvidenskab fra Københavns Universitet og siden 1997 forskningsbibliotekar og seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek. I 1990 udgav han Kong Frederik IX og musikken. Musikhistoriske studier i det danske kongehus og i 2002 Impulser i Københavns koncertrepertoire 1900-1935. Studier i præsentationen af ny, især udenlandsk instrumentalmusik.
Sergei Rachmaninov, som blev født i 1873, blev hurtigt kendt som en af Ruslands førende klavervirtuoser og fik også tidligt et navn som komponist. Som pianist var Rachmaninov sin generations førende og kan ses som den største klavervirtuos efter Franz Liszt. Som komponist er han både med sin udformning af klavermusik og sin behandling af symfoniorkestret et fænomen. En engelsk musikforsker har skrevet om hans Etudes-tableaux: ”Jeg tænkte først, at det var alt for gammeldags og romantisk, men da jeg læste noderne igennem, blev jeg overrasket. Den overordentligt dygtige udførelse af det kontrapunktiske, som ligger fjernt fra det, man betragter som den romantiske stil, overbeviste mig om, at her var tale om moderne musik, forklædt som romantik.” Det orkestrale mestrede han ligeledes, 2. og 3. symfoni, de tre sidste klaverkoncerter, Paganini-rapsodien og Symfoniske Danse er overdådigt orkestreret og klangskønne som ikke megen anden musik fra den periode. Rachmaninovs personlighed har utvivlsomt været mere facetteret, end man ved, når man blot kender ham af omtale. Hans kærlighed til musik var ubegrænset, selv om han var kritisk indstillet over for meget af tidens musikliv og de samtidige komponister. Men hans altid tillukkede holdning gjorde det umuligt at aflæse hans personlighed. Kun over for sine nærmeste, sin hustru og sine døtre, viste han sit sande jeg som en kærlig, forstående og omsorgsfuld ægtemand og far.Mogens Wenzel Andreasen fortæller medrivende om tidens store komponist og klavervirtuos, så både han og de udødelige kompositioner står lysende klart for læseren.188 sider, Gennemillustreret, Softcover.
Augustblå er et blændende portræt af melankoli og metamorfose og en virtuos fortælling om en kvinde, der er nødt til at forsvinde for at kunne fortælle sin egen historie. På højden af sin karriere forlader koncertpianisten Elsa M. Anderson scenen midt under en koncert i Wien. Tre uger senere sidder hun i Athen og betragter en ung kvinde i færd med at købe et par mekaniske, dansende heste. Kvinden ligner i uhyggelig grad hende selv, er nærmest hendes dobbeltgænger. Elsa følger efter kvinden, men mister hende af syne og driver i stedet ned til færgehavnen. Da hun rejser videre gennem Europa, på flugt fra sin historie og sit talent, er det med skyggen af den mystiske kvinde som følgesvend.
The affordable volume represents the largest collection of Satie piano works available. Includes 17 pieces in all by the French composer and pianist, including his most famous piece, "Gymnopedies."
Børn elsker musik! Tryk på bogens lydknapper og hør vuggeviser fra Chopin, Debussy, Schumann, Fauré og Offenbach - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:Chopin: VuggeviseFlies: VuggeviseSchumann: BørnescenerFauré: PavaneOffenbach: BarcaroleDebussy: Clair de luneBogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks af Chopins mest melodiske og kendte værker - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:Grande valse brillante (opus 18, nr. 1)"Den militære" polonæse (opus 40, nr. 1)Minutvalsen (opus 64, nr. 1)Regndråbe-præludiet (opus 28, nr. 15)Sommerfuglen (opus 25, nr. 9)Nocturne (opus 9, nr. 2)Bogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Eine Sammlung von 73 Bearbeitungen traditioneller skandinavischer Weisen für Violine. Mit Anmerkungen zu Spieltechniken und Stilen. Die Audioaufnahmen wurden von Vicki Swan eingespielt. Geeignet für SpielerInnen mit 3 oder mehr Jahren Spielerfahrung.Besetzung:Violine
Coste's life and works.Born in 1805 as the son of an officer in the Napoleonic army, Coste went to Delfzijl, Holland with his father as a child of 8. In 1813 the French withdrew from this fortress, passing the Zuiderzee and the Rhine. Later, he would dedicate his Souvenirs to these places. He grew up in Valenciennes, where he already developed musical activities. In December 1828 he settled in Paris and made his career, giving concerts, lessons and composing. He studied harmony and counterpoint with Sor. As a member of the Société académique des Enfants d'Apollon he played in its concerts, most notably in 1843 with his Le Tournoi in the Salle du Conservatoire. He also became a member of the Freemasons lodge and participated in a concert in 1852. He entered his most important works in the Makaroff guitar competition in Brussels in 1856, where he took second prize with Grande Sérénade. Back in Paris he continued his activities but had to take an administrative job in order to support himself. He married his pupil Louise Olive Pauilhé in 1871, after the German invasion. He injured his left shoulder in 1873, just as he had in 1863. Nevertheless he continued to give concerts up to 1880, when he could no longer play due to the extreme cold that winter. A year later he was struck by a 'cerebral congesture'. He died on 14 January 1883 and was buried at the Cimetière de Montmartre.This biography is the retail edition of the narrative part of the English translation of Ari van Vliet's dissertation upon the subject, which is reviewed as such: "...which must be the definitive work on the influential and important French composer." - Classical Guitar, Summer 2016"... impressive two-volume tome... detailed, heavily illustrated biography, extensive analysis of 45 of his works for solo guitar." - Classical Guitar, Winter 2016"It is the magisterial modern biography that Napoléon Coste and the guitar have deserved." - Soundboard Scholar, 2017The CD mentioned in the book is no longer included. It is available as a separate order directly from DGA Editions.
Richard Wagner er en af de mest legendariske skikkelser inden for klassisk musik og var allerede i sin levetid og så sandelig også i tiden efter stormombrust og kontroversiel. Både hans privatliv og hans værker, herunder mesterværket Nibelungens ring, har skabt mytedannelse og storslåede musikoplevelser.Wagners verden søger at give en forståelse af hans operaværk gennem en belysning af personen Wagner og hans udvikling som kunstner formet af den meget foranderlige verden, der omgav ham, og som ledte til den tidløse musik, han komponerede. Især mødet med Arthur Schopenhauers filosofi i 1854 og det forrygende ven- og senere fjendskab med filosoffen Friedrich Nietzsche blev afgørende for Wagners kunst. Bogen præsenterer tre centrale tolkningsnøgler og gennemgår opførelsespraksis for Wagners værker, som den har ændret sig gennem tiden.Afslutningsvis reflekteres der over Wagners store betydning i eftertiden, herunder hans antisemitisme og forbindelsen mellem ham og nazismen. Richard Wagner vil nok altid fremstå som en stor kunstner med både en lys og en mørk side.
16 klaverstykker af den færøske komponist Pauli í Sandagerði (f. 1955), halvt om halvt ungdomsværker i klassisk-romantisk stil, skrevet i første halvdel af 1970'erne, og nyere værker i mere moderne stil, skrevet i perioden 1994 til 2022.Spilleteknisk spænder stykkerne fra mellemniveau til professionelt niveau.
op. 101 er en ny samling af de aforismer og kortere essay, som den svenske litterat Horace Engdahl har gjort til sin foretrukne genre. Denne gang ser forfatteren fra balkonen i sin nye hjemby (Göteborg) ud på en tilværelse, der har skiftet form, efterhånden som en ny æra og tidsånd tog over. Han reflekterer over tiden, der er gået, hvad der er sket med ham, dét, der forvandlede omverdenens opfattelse af ham, såvel som hans egen. Hans mildhed er blevet ham berøvet. Men ud over tabet finder han en ny, tidligere utænkelig lykke, der lader tanken bevæge sig friere, være mere provokerende, føles mere sand. Det hele munder ud i to sublime essays om Bachs Mattæuspassion og Beethovens klaversonate op. 101.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.