Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Børn elsker musik! Tryk på bogens lydknapper og hør vuggeviser fra Chopin, Debussy, Schumann, Fauré og Offenbach - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:Chopin: VuggeviseFlies: VuggeviseSchumann: BørnescenerFauré: PavaneOffenbach: BarcaroleDebussy: Clair de luneBogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Søren Schauser tager sin læser med på en rejse gennem den klassiske musiks historie, fra de første musikteoriers begyndelse hos de gamle grækere til Wagners store operaer. Musikrejsen er en færd gennem den menneskelige civilisation, åndshistorien og de store epoker. Søren Schauser skriver virtuost og perspektiverer løbende den store historie med de banebrydende musikværker
Min koncertbog med klassisk musik er en fascinerende bog, der blev udgivet af Forlaget Bolden i 2019. Denne bog er en vidunderlig indføring i verdenen af klassisk musik og er perfekt til enhver musikentusiast. Forfatteren har gjort en fantastisk job med at sammenstille en samling af klassiske musikstykker, der vil appellere til både nye og erfarne lyttere. Genren af bogen er klassisk musik, og den er fyldt med smukke illustrationer og informativ tekst, der virkelig bringer musikken til live. Udgivet i 2019, er Min koncertbog med klassisk musik en moderne klassiker og et must-have for enhver musikelsker. Tak til Forlaget Bolden for at bringe denne fantastiske bog til verden.
Karl Aage Rasmussen er klassisk komponist, men har efterhånden også et større forfatterskab bag sig, herunder en række bøger om komponister: Robert Schumann, Gustav Mahler, John Cage, Johann Sebastian Bach og senest Pjotr Tjaikovskij. Nu er turen kommet til en ny komponistbiografi om nok en af de helt store: Johannes Brahms.
Forventes på lager igen oktober 2023Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks af Mozarts mest melodiske og kendte værker - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:AlfabetsangenBlinke, lille stjerne klarDen tyrkiske marchEine kleine NachtmusikKlaversonate nr. 16Papagenos klokkespil (fra Tryllefløjten)Bogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
"Moderne tider" fortæller om den fantastiske musik mellem århundredskiftet og Anden Verdenskrig. Værket begynder på Verdensudstillingen i Paris anno 1889: Et hold unge komponister hører halvnøgne indonesere spille musik på vildt eksotiske instrumenter. Mødet sætter gang i en rivende udvikling med Claude Debussys impressionisme og eksperimenter med fremmedartede virkninger og støj. Læseren føres gennem Gustav Mahlers symfonier, alle Richard Strauss' operaer og Jean Sibelius' kampe med druk og depression og får undervejs et levende billede af århundredskiftets politiske og sociale situation. Bogen genfortæller alle de kendte anekdoter og gør samtidig op med mange fordomme: Premieren på "Le sacre du printemps" af Stravinsky i 1913 var for eksempel ikke en skandale – og Puccinis operaer er i virkeligheden et forskræp til den moderne musical.Søren Schauser er journalist på Berlingske, lektor i kulturhistorie på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og kendt fra radio og TV - senest som vinder af Den Klassiske Musikquiz på DR med flere end 120.000 seere.
Kom med ind i musikkens verden!Børn elsker musik!Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks melodiske og kendte, klassiske værker - fint illustreret for de yngste!Bogen indeholder uddrag fra følgende musikstykker:Symfoni nr. 5 af BeethovenBryllupsmarchen fra "En skærsommernatsdrøm" af MendelssohnSymfoni nr. 40 af MozartValkyrieridtet fra "Valkyrien" af WagnerAn der schönen blauen Donau af StraussPræludium nr. 1 af Bach Bogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Henrik Goldschmidt kunne roligt hvile på laurbærrene: Han regnes for en af verdens førende oboister. Han har i flere årtier haft fast ansættelse i Det Kongelige Kapel og har spillet med Berliner Philharmonikerne foran verdens mest eksklusive publikum. I begyndelsen af 1990’erne hørte han imidlertid en prædiken, der satte helt andre tanker i gang. Daværende overrabbiner Bent Melchior revsede sin menighed for ikke at engagere sig tilstrækkeligt i den daværende flygtningekrise. Som de fleste andre jøder har Henrik Goldschmidt selv haft problematikken tæt inde på livet i sin familie. Hans farmor og farfar flygtede fra Tyskland til Danmark i slutningen af 1930’erne og måtte i 1943 flygte videre til Sverige. Tikkun Olam er et hebraisk udtryk, som betyder: at reparere verden. Da Henrik Goldschmidt på et tidspunkt boede i Israel, blev han konfronteret med palæstinensernes skæbne bag mure og hegn på Vestbredden. Hjemme igen opstod ideen om at etablere et mellemøstligt fredsorkester, Middle East Peace Orchestra, der bringer kristne, muslimske og jødiske professionelle musikere sammen. I 2010 lykkedes det at skabe en københavnsk musikskole, hvor jødiske og muslimske børn sammen spiller og synger. Intet kan som musik nedbryde skel og mure mellem mennesker. Adskillige afdelinger af skolen er nu åbnet siden da.”Manden der ville reparere verden med musik” er en personlig fortælling om at finde sin vej i livet med et instrument i hånden. En familiehistorie om at overleve pogromer, deportation og flugt uden at give slip på sin historie, identitet og kultur. Sidst, men ikke mindst er det beretningen om en karismatisk iværksætter og brobygger, der deler ud af sine store talenter for at kunne give denne verden en smule mere håb.Henrik Goldschmidt (født 1959) er solooboist i Det Kongelige Kapel samt initiativtager til The Middle East Peace Orchestra og Goldschmidts Musikakademi. Han har fortalt sin historie til journalist ved Kristeligt Dagblad, Daniel Øhrstrøm.
Karl Aage Rasmussen, født 1947, er en af de fremmeste repræsentanter for dansk moderne kompositionsmusik; men han har også fået et anseligt publikum til sine efterhånden mange bøger om klassisk musik gennem flere århundreder. - Nu er turen kommet til Georg Friedrich Händel, hvis liv og værk han i vanlig veloplagt stil beskriver, lige fra Händel i 1685 bliver født i Halle, allerede som syvårig begynder at få undervisning i orgelspil, i 1703 kommer til Hamburg, bliver violinist ved operaen og begynder at komponere, i første omgang arier og kantater. Han roder sig ud i en duel i 1704, den overlever han; i 1705 uropføres hans første opera, ALMIRA, den første af de ikke mindre end 45, han komponerede; i 1706 rejser han først til Firenze, dernæst til Venedig og Rom og rejser i de følgende år rundt i Europa på fastlandet. I 1710 rejser han til London, hvor han slog sig ned og boede indtil sin død i 1759. Her komponerede han operaer, oratorier, kammermusik, orgelkoncerter, marcher, concerti grossi, orkesterværker, fx de to suiter WATER MUSIC og MUSIC FOR THE ROYAL FIREWORKS, tilsammen en kolossal produktion, som for store deles vedkommende stadigvæk spilles og opføres og nyfortolkes verden over.
Børn elsker musik! Tryk på bogens lydknapper og hør uddrag fra seks melodiske og kendte, klassiske værker, mens de skinnende lys blinker i rytmen til tonerne - fint illustreret for de yngste!Indeholder uddrag fra:Chopin: BerceuseOffenbach: BarcaolleFauré: PavaneDebussy: Clair de luneSatie: Gymnopédie nr. 1Flies: VuggeviseBogen indeholder 3 stk LR1130 knapcellebatterier
Karl Aage Rasmussens nye musikbiografi omhandler den russiske komponist Sergej Prokofjev, som levede fra 1891 til 1953. Prokofjev blev født før den russiske revolution, i en forholdsvis velhavende familie og fik sine første værker uropført i Rusland; men under revolutionen forlod han sit fædreland og turnerede rundt som pianist i både Europa og USA. Han fik også værker uropført i Europa, men løb ind i forskellige skuffelser og blev efterhånden tiltrukket af de løfter om rige muligheder i Sovjetunionen, og fra 1933 til sin død boede han der. Han skrev både orkester- og kammermusik, han skrev operaer, musik til balletter, fx ROMEO OG JULIE, til film, bl.a. Eisensteins ALEXANDER NEVSKIJ og teater. Det var imidlertid langtfra alle de gyldne løfter, der blev indfriet af regimet, han kom i modvind og på kant med Stalins doktriner, blev anklaget for formalisme, noget af det værste, der kunne overgå en kunstner i Stalin-tiden, og navnlig hans sidste år blev bitre og sure for ham. Det er denne komponistskæbne, Karl Aage Rasmussen beskriver med sans for såvel komponistens liv og værk som den tid, han levede i.
"Andet og mere end en komponistbiografi", ❤️❤️❤️❤️❤️ – Politiken "En absolut anbefalelsesværdig bog", ★★★★★ – Berlingske"Fortræffelig biografi" – Dansk BibliotekscenterIngen komponist i det 20. århundrede var i højere grad såvel et produkt som et gidsel af sin politiske samtid end den sovjetiske komponist Dmitrij Sjostakovitj. I sin levetid fra 1906 til 1975 var han på godt og ondt for Vesten et spejl ind til en verden, man ikke helt forstod. For Sovjetunionen var han et redskab, som staten kunne anvende til at påvirke Vestens opfattelse udadtil samt til at kontrollere kulturlivet indadtil. Men Sjostakovitj var først og fremmest en komponist, der gerne ville have lov til at skrive sin egen musik, uden at blive spændt for en ideologisk stridsvogn. Dette er biografien om Sovjetunionens mest betydningsfulde komponist, om hans private og offentlige liv, om hans værk, og om hvordan opfattelsen af ham i både Øst og Vest konstant har skiftet og fortsat er under forandring. Mikkel Thrane Lassen (f. 1971) er cand.mag. i historie og religion, forfatter og lektor. Han har tidligere udgivet bøger om Italiens historie og om Europas historie i perioden 1814-1914.
Diderik Buxtehude (1637-1707) er en af den europæiske barokmusiks vigtigste komponister. Hans kunstneriske fantasi satte nye musikalske standarder, og med sin fusion af det eksperimenterende, det legende og det lærde blev han et forbillede for Johann Sebastian Bach, der beundrede ham højt. Buxtehude var født i Danmark og begyndte sin karriere i Helsingør og Helsingborg. Som 31-årig tiltrådte han et af Nordeuropas vigtigste organistembeder i Mariakirken i Lübeck, og resten af sit liv boede og arbejdede han i den nordtyske by. Desværre er sporene efter hans liv ret utydelige. Der findes kun et enkelt billede af ham, og flere af hans hovedværker er gået tabt. Men i dag, hvor barokkens musik er mere populær end nogensinde, er Buxtehudes musik genstand for stor international opmærksomhed, og han er i dag nok den danske komponist, der er mest udbredt på verdensplan. I denne bog, den første af sin art på dansk i mange år, præsenterer komponisten og forfatteren Karl Aage Rasmussen os for et af Danmarks største musiknavne nogensinde.
Vivaldi (1678-1741) er et af den klassiske musiks allerstørstenavne, kendt verden over, og en række af hans værker er blandt de oftest spillede og hørte i den samlede vestlige musikhistorie. Men i nyere tid drejer historien om Vivaldi sig om en genopdagelse. Selv basale oplysninger om Vivaldis liv og virke er først blevet klarlagt i sidste århundrede, og musikken selv var da også – utroligt nok – gemt og glemt i mere end 150 år, før den i 1950’erne blev genstand for intense studier og siden da har tryllebundet alverdens musikere og lyttere. Ikke mindst de udødelige violinkoncerter De fire årstider har slået Vivaldis navn fast i en grad, så det aldrig igen vil blive glemt.Trods sin opvækst i underklassen steg Vivaldi til tops i lagunebyen Venezias kulturelle smeltedigel, men allerede mod slutningen af sit liv gled den rødhårede præst langsomt ud i glemslen, inden han døde forarmet, syg og glemt i Wien, hvor han havde håbet at vinde ny anerkendelse. Men de eviggyldige toner, der udgør Vivaldis bedste værker, har vi stadig. At al denne musik blev til sideløbende med en præstegerning, intens virksomhed som impresario og talrige koncertrejser – og at Vivaldi endog døjede med plagsomt åndedrætsbesvær – gør hans kunstneriske bedrifter endnu mere enestående.Karl Aage Rasmussen vækker i denne bog musikken til live med nye synsvinkler og fortæller Vivaldis bemærkelsesværdige, glemte historie. Og så slår han et slag for, at hvad der måske i dag kan virke som lidt poppede, underlødige elementer i Vivaldis musik, faktisk var stærk og ofte nyskabende musikalsk kommunikation på hans egen tid. I dag har Vivaldi status som en af barokmusikkens største mestre, på linje med de jævnaldrende Bach og Händel.
VAGN HOLMBOE er den store danske komponist i generationen mellem Carl Nielsen og Per Nørgård. Carl Nielsen fik ham ind på musikkonservatoriet i København. Per Nørgård blev hans berømte elev. Men selv om Vagn Holmboe blev efterkrigstidens store nordiske symfoniker, og selv om han som komponist af strygekvartetter er blevet sat på niveau med Bartók og Sjostakovitj, har afgørende sider af Holmboes musik og privatliv indtil nu været ukendte for offentligheden. Thomas Michelsen har som den første fået adgang til Holmboes private breve og dagbøger. Med dem åbner sig en verden af buddhistisk inspireret filosofi og en indsigt i et ekstremt fokuseret og determineret menneske, der allerede som teenager planlagde, hvad han skulle nå som kunstner i løbet af sit liv. Vagn Holmboes musik har været opfattet som nordisk i traditionen fra Carl Nielsen. Men den har sine rødder så langt væk som i arabisk musik, og for komponisten var det allerede i hans ungdom klart, at man kom nærmere det sande i tilværelsen, jo mere man nærmede sig Tibet. Dette og meget andet åbnes der for i fortællingen om Holmboes liv og musik. Fra han kom til verden i Horsens, over hans ungdoms musikalske dannelsesrejse til Rumænien og frem til komponisten efter voldsomme indre og ydre kampe trak sig tilbage fra sin stilling på toppen af dansk musikliv, hvor han var professor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, for at leve i fred med sin musik i den naturidyl, han havde skabt i Ramløse Bakker nord for Arresø i Nordsjælland.
Tiny Violin: Soundtrack for Your Sob Story is an intriguing book written by the talented Sarah Royal. Published by RP MINIS in 2023, this book falls under a unique genre that will captivate your senses and leave you wanting more. Sarah Royal, known for her distinctive writing style, has once again proved why she is a favorite amongst readers. The book, Tiny Violin: Soundtrack for Your Sob Story, is a testament to her skill and creativity. It's a rollercoaster ride of emotions, filled with compelling characters and a captivating storyline. This book is not just a read, but an experience that will stay with you long after you've turned the last page. Don't miss out on this masterpiece from RP MINIS, it's a must-have for every book lover out there.
Knudåge Riisager (1897–1974) var en af sin samtids mest fremtrædende danske komponister og kulturpersonligheder. Efter som ung at have komponeret en række kammer-musikværker og sange rejste han i 1923 på studieophold i Paris. Her stiftede han bekendtskab med tidens nye musik af bl.a. Satie, Stravinsky, Varèse, Prokofiev, Milhaud og Poulenc, og impulser herfra satte sig stærke spor i hans værker. I 1930’erne mødte han koreografen Harald Lander og skabte med ham en lang række balletværker, af hvilke Etudes, bygget over Carl Czernys klaveretuder, har gået sin sejrsgang over store dele af verden.Et generelt træk ved Riisager var hans åbenhed over for tidens nye strømninger. Den gav sig udslag i nogle originale balletter, som han udarbejdede sammen med Birgit Cullberg: Månerenen og Fruen fra havet. I sine sidste 10 år komponerede Riisager flere værker med modernistiske træk. Det gælder korværket Sangen om det Uendelige og Til Apollon for orkester. Han skrev også populære sange som »Nord og syd og øst og vest«, »Mor Danmark« og »Danmarks Frihedssang«.Riisager var cand.polit. og i en årrække kontorchef i Finansministeriet. I 25 år var han formand for Dansk Komponistforening og fra 1956 til 1967 direktør for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.Livet igennem var Riisager en markant skribent og debattør. Hovedparten af hans kronikker, artikler og debatindlæg drejer sig om musikalske emner som fx diskussionen om Musikradioen i 1963. Det stærke engagement kombineret med en nøgtern og saglig udtryksform gav ham gennemslagskraft og gjorde ham til en kendt og respekteret skikkelse også i offentligheden. Riisager optrådte således flere gange i tegneserien »Radiserne« og Politikens »At tænke sig«.Claus Røllum-Larsen er mag.art. og ph.d. i musikvidenskab fra Københavns Universitet og siden 1997 forskningsbibliotekar og seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek. I 1990 udgav han Kong Frederik IX og musikken. Musikhistoriske studier i det danske kongehus og i 2002 Impulser i Københavns koncertrepertoire 1900-1935. Studier i præsentationen af ny, især udenlandsk instrumentalmusik.
Richard Wagner er en af de mest legendariske skikkelser inden for klassisk musik og var allerede i sin levetid og så sandelig også i tiden efter stormombrust og kontroversiel. Både hans privatliv og hans værker, herunder mesterværket Nibelungens ring, har skabt mytedannelse og storslåede musikoplevelser.Wagners verden søger at give en forståelse af hans operaværk gennem en belysning af personen Wagner og hans udvikling som kunstner formet af den meget foranderlige verden, der omgav ham, og som ledte til den tidløse musik, han komponerede. Især mødet med Arthur Schopenhauers filosofi i 1854 og det forrygende ven- og senere fjendskab med filosoffen Friedrich Nietzsche blev afgørende for Wagners kunst. Bogen præsenterer tre centrale tolkningsnøgler og gennemgår opførelsespraksis for Wagners værker, som den har ændret sig gennem tiden.Afslutningsvis reflekteres der over Wagners store betydning i eftertiden, herunder hans antisemitisme og forbindelsen mellem ham og nazismen. Richard Wagner vil nok altid fremstå som en stor kunstner med både en lys og en mørk side.
op. 101 er en ny samling af de aforismer og kortere essay, som den svenske litterat Horace Engdahl har gjort til sin foretrukne genre. Denne gang ser forfatteren fra balkonen i sin nye hjemby (Göteborg) ud på en tilværelse, der har skiftet form, efterhånden som en ny æra og tidsånd tog over. Han reflekterer over tiden, der er gået, hvad der er sket med ham, dét, der forvandlede omverdenens opfattelse af ham, såvel som hans egen. Hans mildhed er blevet ham berøvet. Men ud over tabet finder han en ny, tidligere utænkelig lykke, der lader tanken bevæge sig friere, være mere provokerende, føles mere sand. Det hele munder ud i to sublime essays om Bachs Mattæuspassion og Beethovens klaversonate op. 101.
Få alt at vide om klassisk musik. Lige fra middelalderens munkesang til den moderne klassiske musik. Mogens Wenzel Andreasen er den ultimative rejsefører ind i den klassiske musiks verden og samtidig en levende og engageret stofformidler.Læs om alle de største komponister og deres liv og musik.Bliv klogere på den klassiske musiks udtryksformer, kompositionsteknik, satsbetegnelser, stilarter og instrumenter.Og få frisk inspiration til nye musikalske oplevelser.Du får det hele her leveret i en personlig, engageret og inspirerende form.Med fyldigt stikordsregister.Bogen er gennemillustreret med Anne-Marie Steen Petersens muntre tegninger af klassiske komponister og udøvere.220 sider i A 4 format med flapper
Mogens Wenzel Andreasen – Tchaikovsky – Den store russer (Olufsen Bøger 2020) 168 sider illustreret.Fascinerende portræt af russisk musiks største romantiske komponist er historien om en sent modnet komponist med en helt ekstraordinær sans for såvel kompositionsteknik som melodi.Alle de vigtigste værker gennemgåes, og Wenzel trænger samtidig ind til personligheden bag denne store kunstner.
Else Marie Pades karriere som komponist er usædvanlig: Hun var elektronisk pioner i 1950’erne, blev siden næsten totalt glemt, men fik i 2001 en uventet genopdagelse, der gjorde hende anerkendt i ind- og udland. I bogen sætter Henrik Marstal fokus på Else Marie Pades musikalske liv fra teenagetiden som jazzsanger til det sidste værk som 87-årig. Han undersøger endvidere hendes status som kvinde i et mandsdomineret musikmiljø og ser desuden nærmere på den særlige relation til populærmusikkulturen, som hendes musik udviser. Biografien trækker blandt andet på breve, dagbogsoptegnelser og erindringsskitser, som først blev tilgængelige efter komponistens bortgang i 2016. Henrik Marstal var i 2001 medforfatter til den portrætartikel om Else Marie Pade i Dansk Musik Tidsskrift, som skulle bane vejen for genopdagelsen af hende. Han blev efterfølgende en del af den yngre generation af musikere og musikformidlere, som havde nær kontakt til komponisten.
An edited collection that assesses the music of 34 Dutch composers who were persecuted by the Nazis during World War Two.
In 1924, Beatrice Harrison broadcast a miracle to the world: a wild nightingale singing with her cello. Over a million people tuned in to hear the nightingale that night, and the BBC went on to broadcast their duet worldwide every spring until 1942. This transformed the public interest in nightingales - a species already in decline. If Beatrice's duets with the nightingales touched a chord with the world, her own life proved to be as musical, free-spirited and inspiring. From her early years as a musical prodigy to recording with the most important composers of the day or playing for the wounded in the Second World War, Beatrice's warmth and love for sharing music are as endearing now as they were to her original audiences.
This chronological Index covers every issue of the English Harpsichord Magazine andHarpsichord & fortepiano, vols. i-xxviii, and includes all of the content apart from reports,reviews and advertisements. For a Subject Index (including Interviews and Obituaries)and for an Author Index of articles, see below. The history of the magazine can be foundat Francis Knights, '50 years of Harpsichord & Fortepiano', xxviii/1 (Autumn 2023), pp.4-7.
Harmoni, kontemplativ meditation og en altomfavnende ro er nøglebegreber i disse 13 minimalistiske og yderst billedskabende klaverstykker af den unge færøske komponist Eli Tausen á Lava (f. 1997).Tausen á Lava debuterede som komponist i 2015 og har komponeret omkring 40 større og mindre musikværker for forskellige besætninger - soloinstrumenter, kammerensembler samt større orkesterbesætninger.Tausen á Lava skriver musik i en post-klassisk, ofte minimalistisk stil, og klaverstykkerne i denne udgivelse - komponeret i perioden 2019-2023 - er måske de mest miniumalistiske af hans minimalistiske værker.Tolv af stykkerne findes udgivet på komponistens digitale albums "Impressions" (Tutl, 2020) og "In a field" (Tutl, 2022), som er tilgængelige på diverse online musiktjenester.
Insulting Music explores insult in and around music and demonstrates that insult is a key dimension of Western musical experience and practice. There is insult in the music we hear, how we express our musical preferences, as well as our reactions to settings and sites of music and music making. More than that, when music and insult overlap, the effects can both promote social justice or undermine it, foster connection or break it apart. The coming together of music and insult shapes our sense of self and view of other people, underlining and constructing difference, often in terms of race and gender. In the last decade, music's power dynamics have become an increasingly important concern for music scholars, critics, and fans. Studying musicians such as Frank Zappa, Nickleback, Taylor Swift, and the Insane Clown Posse, and musical phenomena such as musician jokes, the use of music to torture people, and the playing of music in restaurants, this book shows the various and contradictory ways insults are used to negotiate those existing dynamics in and around music.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.