Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er en dansk litteraturhistorie, men det særlige er, at den ser sit emne fra så højt et fugleperspektiv, at detaljerne forsvinder og hovedkonturen - hovedsporet - træder frem. I én bog på 700 sider når vi fra Vølvens spådom og de islandske sagaer over Kingo, Holberg, Oehlenschläger og Hauch til Brandes, Blixen, Brøgger og Guldager. Arbejdsgruppen bag Hovedsporet - Jens Anker Jørgensen, Johnny Kondrup, Peter Olivarius, Bjarne Sandstrøm, Svend Skriver, Marianne Stidsen og Knud Wentzel - har skåret en principielt grænseløs historie ned til en stor, spændende fortælling om dansk litteratur.Denne e-bogsudgave er uden illustrationer.
Hornbæk har dannet ramme om mange store kunstneriske og litterære bedrifter, og i mange år flokkedes kunstnere og forfattere til den skønne nordsjællandske by. Kai Flor fortæller Hornbæks kulturhistorie, fra da kammerråd Ove Malling for første gang nævner den i sin bog ”Store og gode handlinger af danske, norske og holstenere” i 1777, til P.S. Krøyer erobrede byen sammen med en gruppe andre kunstnere, og Holger Drachmann drog inspiration fra den gamle stad.Bogen udkom første gang i 1940.Kai Flor (1886-1965) var dansk forfatter, oversætter og musik- og kunstkritiker. Flors forfatterskab omfatter bl.a. bøger om kunst, musik, poesi og arkitektur, men han er bedst kendt for sine håndbøger om klassisk musik. Som oversætter har han bl.a. oversat Vincent van Goghs breve, Darwins udødelige Tanker, Gullivers Rejse og Skatte-øen til dansk. Kai Flor var Ridder af Dannebrog.
Bogen fortæller om Grundtvigs liv og tid så læseren rives med af spændingen, dybsindigheden og humoren i dette skæbnedrama fra romantikkens og de folkelige vækkelsers gennembrudsår, hvor hele den europæiske samtid, Goethe, Napoleon, Wienerkongressens mænd og Karl Marx, hvirles omkring bag Grundtvigs skikkelse.
Disputats om Grundtvigs brug af kristendommen og den nordiske mytologi. Sune Auken anlægger en litterær synsvinkel på Grundtvigs forfatterskab og fortolker fem af Grundtvigs hovedværker, som ikke tidligere har været genstand for så omfattende og sammenhængende fortolkning.
Udgivelsen lægger både en historisk og nutidig vinkel på Grundtvig og hans politiske, kulturelle og samfundsmæssige betydning.Der er fokus på otte sider af Grundtvigs offentlige fremtræden:romantikerenhistorikerenpolitikerenfolkeoplyserenmytologenpræstensalmedigterendanskerenMaterialet indeholder grundige introduktioner til de otte temaer og en lang række genremæssigt meget forskellige tekster. Hertil kommer en række illustrationer, der supplerer fremstillingen.Bogen kan bl.a. anvendes i fagene dansk, historie og religion, både i enkeltfaglige og tværfaglige forløb.
"Min intention har været at rehabilitere kunstneren Nexø – og derigennem demonstrere, at man via et bedre kendskab til hans kunstneriske udvikling bliver sat i stand til at give en mere velfunderet biografi, hvor liv og værk kommer til at belyse hinanden på en ny og ganske uventet måde."Den store danske forfatter Martin Andersen Nexø (1869-1954) var på sin vis selv med til at skabe fortællingen om, at hans forfatterskab udelukkende var politisk inspireret. Jørgen Haugan har sammenholdt Andersen Nexøs breve, dagbøger og romaner og er kommet frem til en helt anden tolkning, nemlig at det var forfatterens erotiske liv, der drev og satte kursen for hans litterære produktion.Jørgen Haugan (f. 1941) er norsk forfatter og underviser og har skrevet en lang række biografier om skandinaviske forfattere. Han er lektor emeritus ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab ved Københavns Universitet, hvorfra han blev dr.phil. i 1977 for sin afhandling om Henrik Ibsen.
Prosaen er blevet kaldt den moderne litteraturs maskinrum, fordi den breder litteraturens virkefelt ud. Inden for nyere prosateori beskrives prosaen som verdensvendt, rummelig, operativ, genreoverskridende, virkelighedsudvidende og hybrid.Antologiens bidrag indeholder grundlæggende refleksioner over prosaen i en modernistisk kontekst og over dens forhold til lyrik og poesi. Det geografiske perspektiv i romaner og essays har særlig bevågenhed blandt bidragsyderne og kobles til en ekspanderende kontekst af opdagelsesrejser, kolonisering og globalisering og de dermed forbundne kulturmøder. I denne henseende repræsenterer bidragene et bredt udsnit af ældre og nyere, store og små litterære geografier i og uden for Europa. Prosaen spiller fint sammen med den opprioritering af sted og rum, som vi har set vokse frem inden for de senere årtiers litteratur og forskning i litteratur.Med denne antologi stiger vi ombord for at nærme os prosaens radierende felter. Der er undervejs stoppesteder i Island, Færøerne, Danmark, Norge, Sverige, Italien og Nord- og Sydamerika. Prosaen selv ser ud til at være ustoppelig.
”Ved hjælp af det nuancerede og poetiske sprog, hun var i besiddelse af, stillede Chopin nogle af de kvindelige oplevelser til skue, som ingen tidligere havde vedkendt sig. Virkningen var eksplosiv …” ”Jeg forundres stadig over Chopins realisme, hendes utålmodighed med traditionelt skønmaleri, hendes fængslende ærlighed.” -BARBARA KINGSOLVER “Rammende, begavet og uforglemmelig.” -MAGGIE O'FARRELL “Denne skelsættende, feministiske roman, udgivet første gang i 1899, er fortsat forbløffende relevant.” -JUDY BLUME, Elle, My Life in Books I løbet af en lang, apatisk sommer stifter Edna Pontellier, bastet og bundet af ægteskab og moderskab, bekendtskab med Robert Lebrun. Efterhånden som dagene bliver kortere og temperaturen falder, giver Edna efter for Roberts tilbedelse. Men fanget af dette stadigt stærkere begær begynder Edna at indse det sande omfang af sin psykologiske, sociale og seksuelle indespærring og de ødelæggende konsekvenser, den har for hendes fremtid. En kvinde vågner betragtes som en af forløberne i den feministiske litteratur på linje med Tolstojs Anna Karenina og Flauberts Madame Bovary. Da den udkom første gang i USA i 1899, sendte denne radikale fortælling chokbølger gennem det amerikanske samfund, og den fortsætter uanfægtet med at tale til læserne nu mere end hundrede år senere. Denne fremragende, følsomme og forførende roman er lige så smukt skrevet, som den er politisk engagerende. Kate Chopin (1850 – 1904) var en amerikansk forfatterinde som betragtes som en af forløberne for det 19. århundredes feministiske forfattere. Hendes værker beskæftiger sig især med livet blandt "Creoles" og "Acadians" i delstaten Louisiana i det sydlige USA. Dette værk er hendes første på dansk.
Svævende stasis sætter fokus på H.C. Andersens eventyr og historier og søger gennem en række analyser at finde ind til hvad der forener dem i deres forskellighed. Bogens argument er, at det som forener dem er, at de er blevet til i et spændingsfelt mellem den litterære arabesks uforudsigeligt svævende karakter og allegoriens på forhånd fastlagte betydningsfelt. Deraf titlen: Svævende stasis.
Litteraturhistorikeren Lise Busk-Jensens pionerværk beskriver, hvordan skrivende kvinder i 1800-tallet forsøgte at kæmpe sig til en plads i en mandsdomineret bogverden. Værket omhandler hele periodens danske kvindelitteratur, i alt 76 forfatterskaber, og perspektiverer til samtidige europæiske forfatterskaber. Lise Busk-Jensen viser, hvordan forfatterinderne bl.a. bidrog til at videreudvikle udviklingsromanen ved at skildre deres heltinders konfliktfyldte udviklingsforløb som hustruer og mødre, selverhvervende og oprørske kvinder og deres drømme og frigørelse og selvrealisering.Første bind overflyver perioden generelt. Andet bind præsenterer og analyserer 76 danske forfatterskaber; tredje bind indeholder forfatterkatalog og bibliografi. Værket er illustreret.***** " ... et stykke skelsættende grundforskning." Jakob Levinsen, Jyllands-Posten
Velkommen i en hvirvlende voksenleg, hvor vi løfter sløret for H.C. Andersens kvindeverden og titter ind under skørterne på fem frække, iderige og ekstravagante prinsesser.”Duer ikke, væk!” er de berømte ord fra prinsessen i eventyret om Klods-Hans og en frase, som millionvis af verdens kvinder ærgrer sig over ikke at have været i besiddelse af på det rette tidspunkt.Men bag prinsesserne anes konturerne af H.C. Andersens antiprinsesser: hans søster, hans moster, hans mormor og hans mor, som gennem prostitution, alkoholisme, kriminalitet og tvangsarbejde bevæger sig lydløse rundt i Andersens univers. Og som i et spejl fornemmes hans kærester, forelskelser og intervention i pigers og drenges, mænds og kvinders følelsesverdener. I spejlbilledet ledes vi mod PRINSESSETESTEN. Her bringes de rapkæftede og frække prinsessesider sammen med spørgsmål om familie, troskab, eventyrlyst og livsduelighed, og læseren må inddrage sig selv og tage en test.
Den verdensberømte forfatter Oscar Wilde levede et liv, der i det victorianske England var både anderledes og risikofyldt. Med en genialitet og humor, der var langt forud for sin tid oplevede Oscar Wilde stor succes, især som forfatter af skuespil som "The Importance of Being Earnest", både i London, Paris og USA. Hans tilværelse endte alligevel tragisk, da Oscar Wilde blev fængslet for sin homoseksualitet og offentlig ydmyget i aviserne. I sit portræt kaster litteraturforsker Elias Bredsdroff et kritisk og varmt blik på Oscar Wildes liv og forfatterskab i en svunden tid.Elias Bredsdorff (1912-2002) var en dansk forfatter, litteraturhistoriker og modstandsmand. I sine unge år gjorde han sig bemærket som studenterpolitiker udi kommunismen, som han var meget optaget af. Under krigen tog han imidlertid afstand til DKP og blev i stedet aktiv i modstandsorganisationen Frit Danmark. Som cand.mag. skrev han en lang række værker om dansk litteratur og underviste i mange år om emnet på Cambridge University.
I midten af 1800-tallet skrev de to danske kulturelle ikoner H.C. Andersen og Georg Brandes breve til hinanden. Dette er en kommenteret udgave af den anerkendte litteraturhistoriker Elias Bredsdorff. Bogen indeholder desuden Brandes' tre afhandlinger om H.C. Andersen.Elias Bredsdorff (1912-2002) var en dansk forfatter, litteraturhistoriker og modstandsmand. I sine unge år gjorde han sig bemærket som studenterpolitiker udi kommunismen, som han var meget optaget af. Under krigen tog han imidlertid afstand til DKP og blev i stedet aktiv i modstandsorganisationen Frit Danmark. Som cand.mag. skrev han en lang række værker om dansk litteratur og underviste i mange år om emnet på Cambridge University.
This engrossing narrative recounts the story of Jane de La Vaudère (née Jeanne Scrive), a prolific and celebrated writer of France's Belle Ãpoque. Interweaving biography and literary analysis, Sharon Larson examines the ways in which La Vaudère adapted her persona to shifting literary trends and readership demands--and how she created and profited from controversy.Relatively unknown today, La Vaudère published more than forty novels, poetry collections, and dramatic works as well as hundreds of shorter pieces. A controversial figure who was known as a plagiarist, La Vaudère attracted the attention of the public and of her peers, who caricatured her in literary periodicals and romans à clef. Most notably, La Vaudère claimed to have written the Rêve d'Egypte pantomime, whose 1907 production at the Moulin Rouge featured a kiss between Missy and Colette that led to riots and the suspension of future performances. Larson scrutinizes the ensemble of these various media constructions, privileging La Vaudère's self-representation in interviews and advertisements, and brings to light her agency in creating an image that captivated public attention and boosted sales of her writings.An engrossing examination of La Vaudère's life and work, this volume probes the quandaries of scholarship seeking to responsibly recover lost female voices and makes a long-overdue contribution to nineteenth-century French literary studies.
Der vorliegende Band präsentiert die Ergebnisse der Abschlusstagung ,Von Neuem', die die DFG-Forschungsgruppe 2305 ,Diskursivierungen von Neuem. Tradition und Novation in Texten und Bildern des Mittelalters und der Frühen Neuzeit' im Juni 2022 an der Freien Universität abgehalten hat. Die Gruppe hat seit 2016 Artefakte innerhalb der genannten Epochengrenzen auf das komplexe Verhältnis hin untersucht, das ,alte' und ,neue' Elemente und Dimensionen in ihnen einnehmen, und in einer dynamischen Relation solcher Elemente die Spezifik literarischer und künstlerischer Praxis und Produktion ausgemacht. Zur Abschlusstagung waren ausgewiesene Expert:innen aus der germanistischen Mediävistik und Frühneuzeitforschung, aus der Romanistik, der Neueren Geschichte und Kunstgeschichte eingeladen, einschlägige Forschungsfragen ,von Neuem' zu debattieren und eigene Perspektiven aus aktueller Arbeit einzubringen. Der Band bietet ein breites Panorama grundlegender Untersuchungen zu literarischen, philosophischen und bildkünstlerischen Novationsdynamiken zwischen dem 13. und dem 18. Jahrhundert.
This volume studies concrete examples of how female monastic spirituality acquires allegorical-symbolic connotations when representing itself, the world or life in the monasteries of the Hispanic area. Biographies, autobiographies, poems, iconographic and theatrical representations paint a symbolic picture of virtues and sins, of exemplary conduct and expiatory experiences.
Romantik und Realismus werden in der Literaturgeschichtsschreibung vorwiegend als Gegensätze beschrieben. Ihre Rekonstruktion als dichotome Epochen verstellt aber den Blick auf die Kontinuitäten zwischen den beiden großen Literaturbewegungen des 19. Jahrhunderts, auf ihre gemeinsamen Problemfelder und Strategien zur Problembewältigung. Denn weshalb beziehen sich Texte in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts permanent auf eine Literatur, die sie als ¿Romantik¿ kennzeichnen und aus der Welt schaffen wollen? Weshalb bearbeiten Texte, die als ¿realistische¿ positioniert werden, über einen Zeitraum von immerhin gut 50 Jahren Konzepte und Themenkomplexe, die erkennbar ihren Anfang in der von ihnen abgelehnten und als obsolet konzipierten Romantik nehmen? Weshalb lassen sie fortwährend romantische Figuren auftreten oder romantische Motive handlungsleitend ein? Ganz offenbar handelt es sich beim Romantischen, das der Realismus bestreitet, um einen unerledigten Problemkomplex. Ausgehend vondiesen Beobachtungen stellt sich das Verhältnis von romantischer und realistischer Literatur weniger als epochale Dichotomie, sondern vielmehr als konstitutives Wechselverhältnis dar ¿ als komplementäre Konstellation vor einem gemeinsamen Problemhorizont. Romantische und realistische Literatur lassen sich als alternative und gleichwohl parallele Strategien im Umgang mit historischen Transformationsprozessen auffassen, die ungeachtet ihrer markierten Konkurrenz kaum jemals ungemischt zur Anwendung kommen. Romantische und realistische Tendenzen treten in wechselseitiger Abhängigkeit auf. Dabei geht es sowohl den programmatisch romantisierenden als auch den programmatisch realistischen Texten um nicht weniger als die Gestaltung gesellschaftlicher Realität. Auf der Grundlage einer anderen Begründungsgeschichte der deutschsprachigen Literatur im 19. Jahrhundert lassen sich Beschreibungsmodelle für kulturelle Identifikations- und Transformationsprozesse gewinnen. Die untersuchten literarischen Texte formulieren ebenso Konzepte für den Umgang mit kulturellem Wandel wie sie Konstellationen kulturellen Wandels als Positionskämpfe zwischen romantischen und realistischen Akteuren konfigurieren.
ENThis three-volume book investigates the Russian transformations of one of the central concepts of Greek Christology, the self-humiliation or kenosis of Christ. The author applies rhetoric (paradox, metaphor, metonymy) as a means to elucidate mechanisms of theological persuasion and to trace the representations of the humiliated Christ and his imitations in various media from liturgy and iconology to everyday practice and literary fiction. The exploration of post-Christian literature of the 19th and 20th century (N. Chernyshevskii, M. Gor'kii, N. Ostrovskii, Ven. Erofeev, Vl. Sorokin) demonstrates the existence of a kenotic Christology after Christianity.RUThis three-volume book investigates the Russian transformations of one of the central concepts of Greek Christology, the self-humiliation or kenosis of Christ. The author applies rhetoric (paradox, metaphor, metonymy) as a means to elucidate mechanisms of theological persuasion and to trace the representations of the humiliated Christ and his imitations in various media from liturgy and iconology to everyday practice and literary fiction. The exploration of post-Christian literature of the 19th and 20th century (N. Chernyshevskii, M. Gor'kii, N. Ostrovskii, Ven. Erofeev, Vl. Sorokin) demonstrates the existence of a kenotic Christology after Christianity.
Neo-Victorian Young Adult Narratives examines the neo-Victorian themes and motifs currently appearing in young adult fiction¿specifically addressing the themes of authorship, sexuality, and criminality in the context of the Victorian age in British and American cultures. This book explicates the complicated relationship between the Victorian past and the turn to Victorian modes of thought on literature, history, and morality. Additionally, Sarah E. Maier aims to determine if the appeal of neo-Victorian young adult fiction rests in or resists nostalgia, parody, and revision. Given the overwhelming prevalence of the Victorian in the young adult genres of biofiction, juvenile writings, gothic, sensation, mystery, and crime fiction, there is much to investigate in terms of the friction between the past and the present.
Offers a new, Spinozist framework for understanding encounters with otherness in Romantic literature as experiences of immanence.
Shows how nineteenth-century discoveries in acoustical science shaped Victorian literary representations of gender, sexuality, and intimacy.
Georg Brandes (1842-1927) er mest kendt for sit storværk "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (udg. i seks bind 1872-1890), hvori han talte den politiske friheds sag og gav en opsang til dansk litteratur, som dyrkede gamle romantiske idealer og ikke lukkede op for nye europæiske strømninger.Georg Brandes havde også stærke æstetiske sider. De er på forskellig måde hovedemnet i de artikler, Pil Dahlerup i årenes løb har skrevet om ham, og som udgives samlet i denne antologi. Georg Brandes' sprog var noget særligt. Sol-metaforik indgik i det, og hans livslange interesse for billedkunst fik ham til at give sit sprog farve og form, så det kunne ses, ligesom maleri og skulptur. Se artiklerne "Georg Brandes' sol", "Georg Brandes' billeder" og "En visuel poetik". Antologien indeholder desuden artikler om Georg Brandes' syn på naturalisme, impressionisme, fædrelandskærlighed og på den katolske kirke. Nogle kapitler fra "Det moderne gennembruds kvinder" (1983) er genoptrykt under overskriften "Fader, Don Juan og Tristan". Blandt de nyere bidrag er "Festtale for Georg Brandes" i anledning af 150-året for Indledningsforelæsningen til "Hovedstrømninger" (3. nov. 1871) og "Georg Brandes' aske", som handler om en oplevelse i Brandes-Arkivet på Det Kongelige Bibliotek.Pil Dahlerup (f. 1939), dr.phil., litteraturhistoriker; 1969-2009 ansat ved Nordisk Filologi, Københavns Universitet, fra 1989 som docent. Leder af Georg Brandes Skolen samme sted 2002-2009, en international Ph.D. Skole for skandinavisk litteratur. Gæstelærer ved University of California, Berkeley 1987-1988. Anmelder ved Information 1970-1995. Modtager af Georg Brandes Prisen 1983, af ALT for Damernes Kvindepris 1984. Medlem af Statens Humanistiske Forskningsråd 1988-1993. Tildelt livsvarig kunstnerydelse af Statens Kunstfond (2010). Har bl.a. skrevet "Det moderne gennembruds kvinder" (1983, disputats), "Liv og lyst" (1987), "Dekonstruktion - 90'ernes litteraturteori" (1990), "Dansk litteratur. Middelalder" (1998), "Sanselig senmiddelalder" (2010), "Litterær reformation" (2016). Søster til Ulla Dahlerup og Drude Dahlerup.
This book provides a wealth of fascinating information about many significant and lesser-known nineteenth-century Christian authors, mostly women, who were motivated to write material specifically for children¿s spiritual edification because of their personal faith. It explores three prevalent theological and controversial doctrines of the period, namely Soteriology, Biblical Authority and Eschatology, in relation to children¿s specifically engendered Christian literature. It traces the ecclesiastical networks and affiliations across the theological spectrum of Evangelical authors, publishers, theologians, clergy and scholars of the period. An unprecedented deluge of Evangelical literature was produced for millions of Sunday School children in the nineteenth century, resulting in one of its most prolific and profitable forms of publishing. It expanded into a vast industry whose magnitude, scope and scale is discussed throughout this book. Rather than dismissing Evangelical children¿s literature as simplistic, formulaic, moral didacticism, this book argues that, in attempting to convert the mass reading public, nineteenth-century authors and publishers developed a complex, highly competitive genre of children¿s literature to promote their particular theologies, faith and churchmanships, and to ultimately save the nation.
This book shows how in nineteenth-century Britain, confronted with the newly industrialized and urbanized modern world, writers, artists, journalists and impresarios tried to gain an overview of contemporary history. They drew on two successive but competing conceptual models of overview: the panorama and the compilation. Both models claimed to offer a holistic picture of the present moment, but took very different approaches. This book shows that panoramas (360° views previously associated with the Romantic period) and compilations (big data projects previously associated with the Victorian fin de siècle) are intertwined, relevant across the entire century, and often remediated, making them crucial lenses through which to view a broad range of genre and forms. It brings together interdisciplinary research materials belonging to different period silos to create new understandings of how nineteenth-century audiences dealt with information overload. It argues for a new politics of distance: one that recognizes the value of immersing oneself in a situation, event or phenomenon, but which also does not chastise us for trying to see the big picture. This book is essential reading for students and scholars of nineteenth-century literature, history, visual culture and information studies.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.