Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
William Shakespeare (1564-1616) kaldes verdens største dramatiker, og forfatterskabets indflydelse på verdenslitteraturen er kolossal. Men hvem var Shakespeare, hvilket samfund levede han i, og ikke mindst: Hvori ligger hans geni, hvad skrev han, og hvorfor er han evigt aktuel? I sin engagerede, almene introduktion beskriver Niels Brunse Shakespeares liv og værk.
Angstens gave er et essay om angst og litteratur. Bogen foretager en forskydning i samtidens opfattelse af angst. Fremfor at begribe angst som et sygeligt fænomen, der skal fastsættes i kliniske kategorier, kastes der lys over angsten som et opbyggeligt fænomen, der ligger til grund for selverkendelse og litterær skabelse. Gennem en række nedslag i den skandinaviske litteraturhistorie vises det, hvordan angsten er et tematisk omdrejningspunkt og en central drivkraft for både selvindsigt, trosforhold, natursansning og omverdensforståelse. Det bliver tydeligt hos de tre forfattere, som står i centrum i denne bog: August Strindberg, Inger Christensen og Karl Ove Knausgård. Vi er vant til at forbinde angst med tab. Angst for at tabe kontrollen, angst for at tabe ansigt, angst for at dø. Vi overser, at angsten giver. Angst giver anledning til sjælelig forvandling og kalder til ydre og indre kamp. Det kan litteraturen bidrage til at gøre os klogere på.
William Shakespeares drama er en fælles fortælling for vores kultur. Hans stykker er sjove, spændende og dramatiske. Hans sprog er nyskabende og forrygende. Og man bliver altid klogere, når man ser vores verden reflekteret på hans scene.I Samtaler om Shakespeare taler Rune Lykkeberg med skuespillere, instruktører, forskere, en oversætter, en kritiker og en minister om deres liv med Shakespeare og om, hvad der for dem er det særlige ved hans dramatik. De præsenterer ti af Shakespeares væsentligste stykker: Hvad kan de lære os om kærlighed, lyst og jalousi? Om politik og magt? I et efterskrift giver Lykkeberg sit bud på, hvordan vi kan bruge Shakespeares værker til at forstå verden af i dag. Samtaler med: Katrine Wiedemann · Niels Brunse · James Shapiro · Birgitte Hjort Sørensen · Kaare Dybvad · Christian Dahl · Emma Smith · Jens Jørn Spottag · Anne Middelboe Christensen · Elisa KragerupRune Lykkeberg har studeret filosofi og litteraturvidenskab ved Københavns Universitet. Han har tidligere udgivet de anmelderroste titler Vesten mod Vesten (2020), Alle har ret (2012) og Kampen om sandhederne (2008) og har blandt andet modtaget Georg Brandes-prisen, Berlingske Journalisters Pris og Holbergmedaljen. Rune Lykkeberg er chefredaktør på Dagbladet Information.
Falder for din hånd er en lyrisk drejebog for et ritual, der skal påkalde den voldsglade, lystige gudinde, Inanna.Med breve, sange og monologiske tekster forsøger den at forbinde sig til månen, kroppen, fortiden og samtiden. Til døden og lysten.Falder for din hånd er Alexandra Moltke Johansens anden bog på forlaget Kronstork. Hun arbejder som dramatiker.“Med Falder for din hånd har jeg forsøgt at forbinde mig med min tid, som er krisens, brutalitetens, angstens tid.Jeg har forsøgt at forbinde mig med alt cyklisk (jorden, kroppen, månen) og overgive mig til døden, sorgen og lysten.” - Alexandra Moltke Johansen
Alexandra Moltke Johansen har allerede markeret sig som en af vores mest lovende dramatikere. Hun skriver frygtløst ind i tiden og viser, at teatret stadig med sine kulisser og rollespil og forløjethed kan trække tråde ud i den verden, vi lever i. Hvor radikaliseringen arbejder i krogene. Hvor hårdheden sætter sig i systemerne.Vi har her samlet tre af Moltke Johansens teatertekster: Sange for freden, Den store ekspedition og librettoen Myte om mørke. Det er tekster, som på den ene side taler foruroligende med den tid vi lever i, og på samme tid er de alle placeret udenfor tid og sted i en helt anden verden.“Hun skriver i eksil, alt imens scenen sander til. Hendes måneskuespil, hendes fuglefabel, hendes Elsa Gress-galskab. Hun taler til os på et dobbelt teatersprog, hvor, som i et eventyr, alt er omvendt, bedragerisk og smukt, på en syg og fordærvet måde. Men det er som sagt en fælde. Og nu hvor det politiske teater står tilbage som en strålesyg kulisse, går teaterguden bare videre mod en anden by.”— Jokum Rohde, fra bogens forord
Det hvide kort er et teaterstykke, der handler om racisme. Om gode intentioner. Og om magt og racisme og kunst og blindhed. Vi er i teaterstykket placeret hos den absolutte økonomiske elite i USA. Nemlig hos kunstsamleren Charles og hans kone Virginia. De har inviteret den opadstigende stjerne i kunstverdenen Charlotte til middag. Hun er sort, og arbejder i sin kunst med racisme og sortes rettigheder. Det hvide kort er en åbenbarende gennemspilning af de uligheder, der stadig er knyttet til race. Udfoldet i det hvide rum som kunsten så ofte placeres i. Det hvide kort er første udgivelse i udgivelsesserien Bibliotek Bayou. En udgivelsesserie, der sætter fokus på dramatik og scenekunst.“…Måske vil en diskussion om racisme aldrig kunne foregå fra ligestillede positioner mellem de involverede. Måske forventes der en fremførelse af noget, jeg som sort kvinde ikke kan se, selv ikke når jeg modsætter mig dets tilstedeværelse. Måske kan man kun udforske disse kendte og alligevel usynlige dynamikker ved at træde ind i et rum og gennem spille dem.” — Claudia Rankine
Ny dansk dramatik, fra den tredobbelte Reumertvinder Jakob Weis: Den står så tavst derovre på dokøen, i lige linje med Gud og konge. Danmarks-historiens dyreste folkegave. På taget cirkler to spøgelser hvileløst omkring. Møller og Larsen. Her er intet glemt, intet tilgivet eller kapituleret. Her raser kampen om, hvem der havde ret, og hvem der havde uret, om, hvem der gav ordrer, og hvem der ikke fulgte dem, om glasfacader, der skulle have været i sten, om rettidig omhu, og, måske endnu mere eksistentielt, hvadhøjden bør være på et anstændigt, toilet og hvad er det nu, der vejer mest, et kilo magt eller et kilo kunst? Møller & Larsen tager sit afsæt i tilblivelsen af Operaen og konflikten mellem en af verdens rigeste mænd og en af verdens største arkitekter. En konflikt, der senere på ærgerligste vis har defineret en af de dyreste og størst tænkte kulturbygninger i Nordeuropa.Urpremiere på Det Kongelige Teater, marts 2018
Lars Norén (f. 1944) er Sveriges internationalt mest anerkendte dramatiker. Fra 1963-1980 skrev han først og fremmest som digter i en vild og voldsom sprogudvikling, der førte frem mod en tæt, krystallinsk poesi med en stærk scenisk ladning. Fra 1980 blev den grundlag for en dramatik, der er stærkt naturalistisk, men åben for poetiske indfald, psykoanalytisk inspiration, diskussioner af kunst, kultur og politik samt menneskelige fortællinger på niveau med de største romaner. Lars Norén har dette efterår udgivet sit første skønlitterære prosaværk Filosofins natt siden 1980, der netop er blevet indstillet til Nordis Råds Litteraturpris 2013.De tre skuespil Hævnarie, Trio til tidens ophør og Fjerne rystelserhandler alle tre meget direkte og oprigtigt om oplevelser af svigt, død, sygdom og menneskers afhængighed såvel som udnyttelse af hinanden. Det gør de både medfølende, humoristisk og konfronterende i en form, der forener poesiens præcise eksistentielle nedslag og sprogtæthed med romanfortællingens bredde og umiddelbarhed – men i en form der er dramatikkens alene.
Et prisvindende drama om krigen der aldrig slutter. Hvordan lever man videre efter at have været i krig og kan man overhovedet vende tilbage til en hverdag, efter at have mærket krigens rædsler? To soldaterkammerater mødes på et værtshus til et spil billard. De har ikke set hinanden i flere år, så hvorfor pludselig nu? Gamle traumer, uforløste konflikter og rå vold hænger i luften. For selvom krigen er slut, betyder det langt fra at de er færdige med at kæmpe. Eller at gamle sår er helet. Urpremiere på Teater Grob, foråret 2018.
Shakespeares teater er renæssancen i dramatisk anretning, den personlige relation mellem to kraftcentre: individet og Gud. Mennesket er ikke i sidste ende et afmægtigt væsen, der er givet en blind skæbne til pris. Det er tværtimod et selvmægtigt væsen, der grebet af en lidenskab træffer sit valg og måske derved bliver skyldigt og følgelig må bære sin deraf bestemte skæbne. Men det er samtidig stillet over for en guddommelig magt, der kan kaldes mange ting: guderne, Gud, Naturen, men som hver gang fungerer i rollen som det overordnede forsyn, der griber ind. Og det kan alt sammen skildres i de mest forskelligartede nuancer, i komediernes lyse eller i tragediernes dystre stemning.
Nyeste udgivelse i serien Iscenesat. Erik Hvidt og Per Lykke har skevet en indføring i skuespil i Danmark.
Nyeste titel i serien Iscenesat. Rikke Rottensten har skrevet en indføring i Revy i Danmark
Examines dramatic acts of nostalgia as rhetorical moves designed to precipitate future action.
The essays in this volume focus on new approaches to how literature reflects and creates 'world', and thus to the issues of "literature 'and' world" and "literature 'as' world". They discuss questions of the implied worldview of literary texts on the one hand, and the way literature may create 'world' through self-referentiality and the establishing of intermedial relations with other arts on the other. In the latter cases, works will foreground their own fictionality and/or mediality, and their status as artefacts and as the products of a poietic act of creation. Illustrating the potential of new approaches and developments for describing the nature of the worlds devised in fictional texts, the authors pay tribute to a scholar whose work has been foundational regarding the study of metareferentiality in literature and the arts, contemporary intermediality studies and the study of implied worldviews in literary texts: Werner Wolf.
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
Denne bog er nummer to i en række af håndbøger for scenekunstneriske produktioner. Håndbøger, som går hele vejen rundt om et projekt - fra den første idéfase til premieren. Vores første bog fokuserede på den spæde ide fase af dit projekt, og er et godt sted at starte hvis du drømmer om at skabe scenekunst, men mangler hjælp til at konkretisere din idé. Bogen du står med her er dedikeret til projektledelse, økonomi og fundraising. Den er sprængfyldt med værktøjer og metoder som kan hjælpe dig med at opstille dit projekt, finde potentielle samarbejdspartnere og til at overskue et projekts økonomi. Alle er vigtige punkter som skal forstås for at du kan opnå funding og derved realisere dit projekt.Håndbogen akkompagneres af digitale downloads. De findes på www.kaosteater.dk
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.