Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Litteraturstudier: skuespil, dramatik, dramatikere

Her finder du spændende bøger om Litteraturstudier: skuespil, dramatik, dramatikere. Nedenfor er et flot udvalg af over 41 bøger om emnet.
Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (41)
  • (2)
Format
  • (19)
  • (11)
  • (10)
  • (2)
  • (1)
Sprog
  • (21)
  • (20)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (0)
  • (2)
  • (4)
  • (5)
  • (5)
Serie
  • (2)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Tag
  • (10)
  • (10)
  • (7)
  • (7)
  • (6)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Alexandra Moltke Johansen
    125,95 kr.

    Falder for din hånd er en lyrisk drejebog for et ritual, der skal påkalde den voldsglade, lystige gudinde, Inanna.Med breve, sange og monologiske tekster forsøger den at forbinde sig til månen, kroppen, fortiden og samtiden. Til døden og lysten.Falder for din hånd er Alexandra Moltke Johansens anden bog på forlaget Kronstork. Hun arbejder som dramatiker.“Med Falder for din hånd har jeg forsøgt at forbinde mig med min tid, som er krisens, brutalitetens, angstens tid.Jeg har forsøgt at forbinde mig med alt cyklisk (jorden, kroppen, månen) og overgive mig til døden, sorgen og lysten.” - Alexandra Moltke Johansen

  • af Claudia Rankine
    151,95 kr.

    Det hvide kort er et teaterstykke, der handler om racisme. Om gode intentioner. Og om magt og racisme og kunst og blindhed. Vi er i teaterstykket placeret hos den absolutte økonomiske elite i USA. Nemlig hos kunstsamleren Charles og hans kone Virginia. De har inviteret den opadstigende stjerne i kunstverdenen Charlotte til middag. Hun er sort, og arbejder i sin kunst med racisme og sortes rettigheder. Det hvide kort er en åbenbarende gennemspilning af de uligheder, der stadig er knyttet til race. Udfoldet i det hvide rum som kunsten så ofte placeres i. Det hvide kort er første udgivelse i udgivelsesserien Bibliotek Bayou. En udgivelsesserie, der sætter fokus på dramatik og scenekunst.“…Måske vil en diskussion om racisme aldrig kunne foregå fra ligestillede positioner mellem de involverede. Måske forventes der en fremførelse af noget, jeg som sort kvinde ikke kan se, selv ikke når jeg modsætter mig dets tilstedeværelse. Måske kan man kun udforske disse kendte og alligevel usynlige dynamikker ved at træde ind i et rum og gennem ­ spille dem.” — Claudia Rankine

  • af Jakob Weis
    165,95 kr.

    Ny dansk dramatik, fra den tredobbelte Reumertvinder Jakob Weis: Den står så tavst derovre på dokøen, i lige linje med Gud og konge. Danmarks-historiens dyreste folkegave. På taget cirkler to spøgelser hvileløst omkring. Møller og Larsen. Her er intet glemt, intet tilgivet eller kapituleret. Her raser kampen om, hvem der havde ret, og hvem der havde uret, om, hvem der gav ordrer, og hvem der ikke fulgte dem, om glasfacader, der skulle have været i sten, om rettidig omhu, og, måske endnu mere eksistentielt, hvadhøjden bør være på et anstændigt, toilet og hvad er det nu, der vejer mest, et kilo magt eller et kilo kunst? Møller & Larsen tager sit afsæt i tilblivelsen af Operaen og konflikten mellem en af verdens rigeste mænd og en af verdens største arkitekter. En konflikt, der senere på ærgerligste vis har defineret en af de dyreste og størst tænkte kulturbygninger i Nordeuropa.Urpremiere på Det Kongelige Teater, marts 2018

  • af Lars Norén
    176,95 kr.

    Lars Norén (f. 1944) er Sveriges internationalt mest anerkendte dramatiker. Fra 1963-1980 skrev han først og fremmest som digter i en vild og voldsom sprogudvikling, der førte frem mod en tæt, krystallinsk poesi med en stærk scenisk ladning. Fra 1980 blev den grundlag for en dramatik, der er stærkt naturalistisk, men åben for poetiske indfald, psykoanalytisk inspiration, diskussioner af kunst, kultur og politik samt menneskelige fortællinger på niveau med de største romaner. Lars Norén har dette efterår udgivet sit første skønlitterære prosaværk Filosofins natt siden 1980, der netop er blevet indstillet til Nordis Råds Litteraturpris 2013.De tre skuespil Hævnarie, Trio til tidens ophør og Fjerne rystelserhandler alle tre meget direkte og oprigtigt om oplevelser af svigt, død, sygdom og menneskers afhængighed såvel som udnyttelse af hinanden. Det gør de både medfølende, humoristisk og konfronterende i en form, der forener poesiens præcise eksistentielle nedslag og sprogtæthed med romanfortællingens bredde og umiddelbarhed – men i en form der er dramatikkens alene.

  • af Magnus Iuel Berg
    165,95 kr.

    Et prisvindende drama om krigen der aldrig slutter. Hvordan lever man videre efter at have været i krig og kan man overhovedet vende tilbage til en hverdag, efter at have mærket krigens rædsler? To soldaterkammerater mødes på et værtshus til et spil billard. De har ikke set hinanden i flere år, så hvorfor pludselig nu? Gamle traumer, uforløste konflikter og rå vold hænger i luften. For selvom krigen er slut, betyder det langt fra at de er færdige med at kæmpe. Eller at gamle sår er helet. Urpremiere på Teater Grob, foråret 2018.

  • af Niels Henrik Hooge
    131,95 - 202,95 kr.

    I Teaterstykker og dramatiske fragmenter udbreder Niels Henrik Hooge det miljø- og bæredygtighedslitterære pionerprojekt til nutidsdramatikken, han startede med de filosofiske digtsamlinger Grøn nation og Miljødigte. Først følger teatertrilogien om populisme med komedierne Prisuddelingen, Euroxit og Landmandsliv om henholdsvis planlægningen og udvælgelsen af vinderen af den litterære del af den første årlige Amerika først-prisuddeling, The Amfies, de europæiske landes udtræden af Den Europæiske Union og konflikterne mellem det økologiske og industrielle landbrug. Med i bogen er også de historiske dramaer Regine og 1789 og det dramatiske digt Flyrejsen eller den guddommelige tragedie samt andre tekster, der optræder i grænseområdet mellem drama og lyrik.

  • af Andreas Dorrer
    685,95 kr.

    This first monograph on WWI dramatic literature closes one of the last research desiderata of the German literature on the First World War. The author opens up a hitherto unknown corpus of texts and identifies the most important discourses represented in these WWI plays. Furthermore, he embeds the discourses in contemporary public debates and identifies them in more famous dramatic works of the Weimar Republic.This allows the analysis of the Heimkehrerdramen of Toller, Brecht, and Horváth to focus on the representation of contemporary narratives that have so far been overlooked and embeds these plays in the context in which they were created. Previously, this was only the case for Karl Kraus's Die letzten Tage der Menschheit, which is also interpreted by the author in a newly established intertextual relationship with early WWI dramas.The approach this book takes not only provides new insights into WWI dramatic literature from 1914 to the end of the Weimar Republic, but also new points of departure for research in a number of literary and cultural studies fields.

  • af Ida Marie Hede, Madame Nielsen, Boris Groys, mfl.
    208,95 kr.

    Museum for fremtiden er en umulig titel. Den fremlægger et paradoks, enselvmodsigelse. Et museum har sædvanligvis med fortiden at gøre. På et museumudlægges historien om fortiden. Museet har som regel kun med fremtiden at gørei det omfang, at det anviser den som en logisk konsekvens af og brud medfortidens kultur, teknologi, design, videnskab og kunst. Museet skaber medandre ord en særlig fornemmelse af historisk tid som en samlet, kausalbevægelse. At udstille en genstand på et museum betyder i den forstand atpræsentere den som et stykke overstået fortid, som død kultur. Hvad vil det såbetyde at udstille fremtiden på museum? Museumfor fremtiden er resultatet af et møde mellem scene- ogbilled­kunst,mellem et teater og en samtidskunstinstitution. Kunsthal Aarhus og Sort/Hvid ergået sammen om at skabe et værk mellem kunst­udstilling og teaterforestilling. Formålet erikke at grundlægge et fremtidsmuseum eller at arkivere en samling genstande afhistorisk betydning for fremtiden. Det er snarere at konfrontere kunstarterne,kunst­institutionerne,os selv og publikum med spørgsmålet om, hvad der betinger vores politiskeforestillingsevne i dag – og hvad der skal til for at overkomme, udfordre ellerkomplicere samtidens vilkår. Bogenher fungerer som katalog for Museum for fremtiden, sådan som værket erudviklet på Sort/Hvid og i Kunsthal Aarhus. Her udfoldes og diskuteres detidsundersøgelser, som de bidragende kunstnere bringer med sig ind i projektet.I den forbindelse fortæller Ferdinand Ahm Krag, Helene Nymann, Mikkel DahlinBojesen og Rhoda Ting fra Studio ThinkingHand, samt instruktør og dramatikerChristian Lollike fra Sort/Hvid, om, hvilken rolle tid spiller i deres kunst;om deres forskelligartede praksisser, om deres bidrag til Museum forfremtiden og om kompositionen af det samlede, sammenfiltrede værk. Fra hver deres position udfordrer kunstnernede både kulturelle, psykologiske og biologiske mekanismer, som vi bruger til atforstå samtiden og forestille os fremtiden med. Hertil præsenteres skitser ogeksempler, inspirationsmateriale, modeltegninger og endelig manuskriptet tilforestillingen, i dets ufærdige form her en måned før premieren. For det andet har vi i udgivelsen inviteretandre til at tænke og digte med og imod og videre fra titlens umuligesammensætning af “museum” og “fremtid.” Originale tekster af Madame Nielsen,Ida Marie Hede og Center for Militant Futurologi, samt en kopi af en såkaldtNFT (et unikt kodet digitalt værk gennem blockchain-teknologi) af popsangerenTobias Rahim, konfronterer sammen med tre oversatte teoretiske tekster, afkunstteoretiker Boris Groys, den postkoloniale tænker Françoise Vergès ogkurator Mela Dávila Freire, det tidslige paradoks, der er indlejret iudstillingen af kunst. Det er igen ikke udvalgets formål at formulere ensamlende eller udtømmende vision for, hvad et museum for fremtiden er, kaneller bør være. Snarere er det ønsket at udstikke nogle af de forskelligepotentialer, positioner, faldgruber, eksempler, kritikker og mulige betyd­nings­dannelser,som konstellationen giver anledning til. Udgivelsen bevæger sig derfor frem ogtilbage mellem formater og genrer. Bidragene tæller skitser, fiktioner,manifestationer, kunst­nersamtaler, museologiske analyser ogfilosofiske ekskurser. Med dens eklek­tiske sammensætning, forsøger vi med bogen atgive form til det, vi kan kalde en samtidighed af forskelligetidsligheder og modsatrettede tids­opfattelser, som opstår i krydset mellem atudstille samtiden og forestille sig frem­tider, og som måske betinger den tid, om og ihvilken vi laver samtidskunst.@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}@font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536869121 1107305727 33554432 0 415 0;}@font-face {font-family:"Krabbesholm Serif"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:77; mso-generic-font-family:auto; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-2147483609 1073750090 0 0 147 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}

  • af Peter Erwin Kofler
    460,95 kr.

    1762 bis 1766 erscheint in Zürich eine achtbändige Übersetzung von insgesamt 22 Shakespeare-Dramen des damals in Biberach lebenden Kanzleibeamten und Schriftstellers Christoph Martin Wieland. Sie ist in mehrfacher Hinsicht eine Pionierleistung, stellt sie doch die deutsche Shakespeare-Debatte auf eine solide Textbasis, macht den elisabethanischen Dramatiker erstmals einem breiteren Publikum zugänglich, liefert die ästhetische Matrix für das Dramenschaffen des Sturm und Drang, dient als Grundlage zahlreicher Bühnenbearbeitungen, erweitert maßgeblich die Ausdrucksfähigkeit der deutschen Literatursprache und bezeichnet eine wichtige Etappe in der Überwindung des klassizistischen Übersetzungsmodells.Die derzeit erscheinende historisch-kritische Ausgabe der Übersetzung bot Anlass für systematische Untersuchungen von Aspekten, die von der Forschung bisher entweder verzerrt und unvollständig behandelt oder weitgehend vernachlässigt worden sind.

  • af Martina Napolitano
    224,95 kr.

    Martina Napolitano explores the poetics of one of the most significant Russian authors of the 20th century. Sasha Sokolov's oeuvre represents a milestone in the development of Russian literature; his legacy can be traced in most prose and poetry appearing in post-Soviet Russia. Taking as point of departure the studies and analyses written so far and considering the new suggestions contained in Sokolov's last published book Triptych (2011), Napolitano further examines the keystones and the theoretical framework that arise from a close reading of Sokolov's works, trying to systematize the findings into what can be considered as a structured authorial theory of literary creation.The study demonstrates how Sokolov's oeuvre cannot be fully understood but within the widened perspective of inter-artistic creation: In fact, the writer, a "failed composer", as he admits, in his literary work has tried to draw natural and spontaneous connecting lines between the artificially categorized realms of art (word, sound, painting, performance). Finally, the book sets forth the first solid analysis of Sokolov's concept of proeziia, not merely a genre nor style of his own invention, but a more significant theoretical reflection of the writer about the role and value of literature, art, creation, and finally beauty.

  • af Dorothea Flothow
    542,95 kr.

    The popular re-imaginings of past historical periods - in particular of 'successful' periods like the Victorian or the Tudor Ages - in modern media are currently a flourishing field of study. By comparison, the Restoration period (1660-1688/9) is under-researched in studies of popular historiography. This era has a dubious reputation characterized by uninhibited libertines, the twin catastrophes fire and plague, and a growing absolutism overcome in the 'Glorious Revolution'. Yet in the last three centuries, the Restoration period has featured in numerous historical novels, historical romances, in history plays and historical comedies. The present study examines changing images of this period in popular historiographical genres since the early eighteenth century and analyses them in the context of the political, cultural, and historiographical discourses of their time. Additionally, it traces the historiographical changes in these genres, offering insights into their developments and functions in the field of historiography.

  • af Rebecca Hagen
    901,95 kr.

    This book examines the retranslation of Hamlet in Germany in the 20th and the early 21st century.It adopts a comparative approach, juxtaposing four retranslations (the versions by Hauptmann, Fried, Günther, Schanelec and Gosch) of Shakespeare's Hamlet to Schlegel's canonical translation of the Long Nineteenth Century. By comparing and contrasting the succeeding translations to the Schlegelian translation as well as their direct predecessors, it can be assessed to what extent retranslators have engaged with previous solutions, thereby benefitting the creation of a translating tradition. Beyond the linguistic examination of the translations, it is the author's aim to contribute to a deeper understanding of the process of retranslation as a whole.

  • af Daniel Schönbauer
    401,95 kr.

    Auf die Frage, welchen Autor sie am ehesten mit englischer Literatur verbinden, werden viele Lernende sicherlich William Shakespeare nennen. Dieser gilt als literary giant und ikonische britischer Literatur. Im Unterricht hadern viele Lernende jedoch mit der Komplexität seiner Werke. Dies nimmt die vorliegende Anthologie als Anlass, anhand ausgewählter Texte aufzuzeigen, auf welche Weise diese Texte Eingang in Unterrichtsvorhaben zu Shakespeare im schulischen Englischunterricht finden können. Neben einer literaturwissenschaftlichen und -didaktischen Perspektivierung der Texte werden konkrete Aufgabenstellungen vorgeschlagen, mit deren Hilfe sich die Lernenden die Texte und Themen erschließen können.Mit Beiträgen vonAlina Dresen, Julia Falter, Jessie-May Franken, Sophie Gnech, Svenja Harzem, Michelle Hausschild, Christina Kattwinkel, Ruth Kühsel, Dr. Imke Lichterfeld, Milena Niesen, Rahel Ovesiek, Daniel Schönbauer, Alina Tary, Sofia Ullah, Daniel Voges und Bernadette von Tongelen.

  •  
    368,95 kr.

    Der Band widmet sich Prozessen der Dynamisierung literarischer Form, und zwar sowohl aus systematischer als auch aus historischer Perspektive. Den Untersuchungen liegt ein erweitertes Verständnis des Formbegriffs zugrunde, das es erlaubt, insbesondere die Veränderungen literarischer Form zu fokussieren. Form tritt in diesem Band als Momentaufnahme einer komplexen dynamischen Modellierung zwischen Formgebung und Formverlust hervor.Die Beiträge aus der Anglistik, der Germanistik, der Romanistik sowie der Editionswissenschaft analysieren Form in Hinblick auf ihre vielfältigen Beziehungen. Sie fragen in drei Themenkomplexen nach der Normierung von Form (Form - Gattung - Tradition), nach dem Verhältnis von Materialität und Form (Form - Medium - Materialität) sowie nach dem Weltverhältnis von Form (Form - Modalität - Strategie). Am Beispiel von literarischen Makro- und Mikroformen werden dabei Modifizierungen und Subversionen literarischer Formen ebenso untersucht wie Umdeutungen und Adaptationen.

  • af Milo Rau
    119,95 kr.

    The "Golden Books" are a joint project by NTGent and the Berlin publisher Verbrecher Verlag. It is a series comprising programme articles on theatre, aesthetics and politics as well as background pieces on productions and projects by NTGent. A series on both the theory and the practice of a "city theatre of the future"."Orestes in Mosul" is the third volume in this series. It was published in April 2019 for the European premiere of Milo Rau's theatre production. The volume gathers material and original texts as well as background interviews about the production that has been created with actors from Europe and Iraq and with rehearsals and a pre-premiere in the city of Mosul.What happens if a theatre group from Belgium goes to Mosul? How can a classic be actualized? And what can we learn from the suffering and the resistence of the population in Mosul under ISIS? This book offers an insight into the production, the research and the characters involved: the making of "Orestes in Mosul".Milo Rau was born in Bern in 1977 and works as a director, writer and activist. He is the author of more than 50 plays, films, books and actions. Since 2018 he has been the artistic director of NTGent. His most recent works published by Verbrecher Verlag are Das Kongo Tribunal (2017), Lenin (2017), Global Realism (2018) and Lam Gods (2018).

  • af Annette Simonis, Alexandra Müller & Corinna Dziudzia
    311,95 kr.

    Die Idee eines Archivs der vergessenen Bu¿cher dient als Ausgangspunkt fu¿r den vorliegenden Band, der die Aufmerksamkeit auf verschiedene literarische und mediale Objekte des Vergessens lenkt, um unterschiedliche Prozesse der Ausgrenzung, Wiederentdeckung und Restituierung zu beleuchten. Es geht darum, die Archivmetapher in ihrer spezifischen Ambivalenz produktiv zu machen, um die literarischen Gegensta¿nde in ihrer materiellen Konkretheit sowie daran anschließende kulturelle Prozesse zu erfassen. Die Publikation, Zirkulation und U¿berlieferung der Werke unterliegen Inklusions- und Exklusionsmechanismen, die sich durch eine Betrachtung der kulturhistorischen Rahmenbedingungen eruieren lassen. Bei der Formierung eines Archivs sind geregelte Vorga¿nge der Aufnahme und gleichzeitigen Abgrenzung gegenu¿ber einer externen Umgebung wirksam. Die Beiträge widmen sich den vergessenen Werken weniger aus einem nostalgischen Impuls als vielmehr mit dem Ziel, Zusammenha¿nge und Ursachen zu analysieren, die zu unterbrochenen Rezeptionsgeschichten bzw. Verdra¿ngungen gefu¿hrt sowie Wiederentdeckungen angeregt haben.

  • af Lajos Egri
    211,95 kr.

    Prämisse, Charakter, KonfliktJeder Charakter muss davon überzeugt sein, dass die Handlung, die ihm von der Prämisse diktiert wird, die einzig mögliche ist. Jedes großartige literarische Werk erwächst aus Charakteren, selbst wenn der Autor zuerst die Handlung geplant hat. Ein Roman, ein Stück oder jedes andere literarische Werk besteht im Grunde genommen von Anfang bis Ende aus einer Krise, die zu einer zwingend logischen Auflösung führt. Konflikte sind der Herzschlag jedes geschriebenen Werkes. Ein drohender Konflikt ist, ins Autoren-Vokabular übersetzt, nichts weiter als Spannung erzeugen. Und es gibt keinen Konflikt, der sich nicht zuvor andeutet. Konflikt ist jene atomare Energie, in der eine Explosion eine Kette weiterer Explosionen auslöst.

  • af Ayub Khan Din & Johannes Röhrig
    79,95 kr.

    Ladenbesitzer George Khan ist als junger Mann aus Pakistan nach England eingewandert. Für seine sechs Kinder besteht er auf einer streng muslimischen Erziehung. Doch die sind in England geboren und aufgewachsen und können mit dem konservativen Weltbild ihres Vaters wenig anfangen. Der Konflikt eskaliert, als George seinen ältesten Sohn Nazir gegen dessen Willen mit der Tochter einer anderen pakistanischen Familie verheiraten will. Dass Nazir am anderen Geschlecht wenig Interesse hat, weiß er da noch nicht ...Das Stück um die Familie Khan, das auf amüsante Weise so ernste Fragen wie Herkunft, Identität und Selbstbestimmung thematisiert, wurde auch erfolgreich verfilmt.

  • af Siegfried Wyler
    161,95 kr.

    English colour terms are a special group of the lexicon with properties of their own. Thus they can denote a colour, such as blue or orange and they can also be used metaphorically. Yet the number of the colour terms that freely generate figurative meanings is restricted to five terms: red, blue, green, black and white. Other colour terms such as purple or grey occur only in a few idiomatic phrases, as e.g. "born to the purple" or "Grey Eminence". Shakespeare made little use of colour terms in the plays Hamlet, Macbeth and Othello. He practically only used black and red. And even these terms he rarely used to denote the respective hue, they are predominantly used metaphorically. Moreover, for the colour black he also used the terms 'night' or 'darkness', for red occurs 'blood' and other members of the wordfield of the concept killing. The present study attempts to investigate how Shakespeare made use of the properties of colour terms in dramatic texts and in his dialogue with actors on stage and spectators in the audience of an Elizabethan theatre where performances took place on an empty stage and in the afternoon in bright daylight.

  • af Patrick Lucky Hadley
    445,95 kr.

    Although often shunned for their obscenity and difficulty, rapidly changing tastes, combined with the supposed purity of their Attic language, ensured that the bawdy comedies of Aristophanes gradually began to attract more scholarly and popular attention among learned circles in the later 16th century. This trend culminated in 1586, when Nicodemus Frischlin produced new and strikingly original Latin versions of five plays by Aristophanes. With this work Frischlin completely recast the place of Aristophanes in the Republic of Letters, forcing readers to approach him not just as an aid to Greek acquisition, but as a dramatist of tremendous contemporary relevance. Frischlin was able to rehabilitate Aristophanes by calling attention both to the practical advice his plays could give on the administration of a res publica, and to the light they could shed on serious problems concerning rhetorical education and political discourse within the troubled res publica that was the Holy Roman Empire under Rudolf II. This work aims to restore Frischlin's translations to their rightful place of honor within the broader reception tradition of Aristophanes and Old Comedy, while analyzing them within the context of Frischlin's own longstanding campaigns for educational and political reform.

  • af Dorothee Birke & Stella Butter
    670,95 kr.

    'Realism' is a pervasive term in discussions of contemporary developments in the cultural sphere. By drawing on different theories of realism, the authors explore how the term may be used as a helpful concept in order to analyse and evaluate current trends in cultural production and, in turn, how cultural production changes our understanding of what counts as 'realism'. The contributions deal with realism in narrative fiction, drama and audiovisual media (film, television news) within the context of national traditions: examples drawn on in the case studies range from Africa, Britain, Germany, Iceland, Russia, Turkey to the United States. While the authors take their cues from media-specific 'realisms', focusing especially on narrative fiction, the volume also highlights continuities and intersections between notions of realism in different genres and media. With its original essays, this collection invigorates the transdisciplinary engagement with forms and socio-political functions of realism in contemporary culture.

  • af Mary Lamb & Charles Lamb
    105,95 kr.

    Shakespeare foreverIn ihrer berühmten und erfolgreichen Sammlung erzählen die Geschwister Lamb die zwanzig bekanntesten Shakespeare-Stücke in Form einfühlsamer Geschichten nach. Unter Weglassung verzweigter Nebenhandlungen konzentrieren sie sich auf das wesentliche Geschehen um die Hauptgestalten, die sie durch ihr Handeln, ihre Beweggründe und Empfindungen charakterisieren. Das komplexe Geschehen wird verständlich umrissen und die jeweils besondere Atmosphäre vermittelt. In der deutschen Version folgen die Dialoge weitgehend der Schlegel-Tieck'schen Übersetzung. Weit mehr als einfache Inhaltsangaben sind diese Nacherzählungen eigenständige Geschichten, die einerseits raschen Überblick gewähren, andererseits Spannung und Lesegenuss bereiten. Ein vorzügliches Geschenk für Schüler, Studenten, das junge Kinopublikum der letzten Shakespeare-Verfilmungen und alle, die raschen Überblick suchen. Auch zum Vorlesen für Kinder bestens geeignet."Nun endlich auch bei uns: die Dramen in Kurzform." Schweriner Volkszeitung

  • af Samuel Beckett
    103,95 kr.

    "Über dieses Jahrhundertstück des irischen Nobelpreisträgers Samuel Beckett schrieb der Philosoph Günther Anders: »Der Clown ist von einer Traurigkeit, die, da sie das traurige Los der Menschen überhaupt abspiegelt, die Herzen all Menschen solidarisiert und durch diese ihre Solidarisierung erleichtert... Die Farce scheint zum Refugium der Menschenliebe geworden zu sein: die Komplizenhaftigkeit der Traurigen zum letzten Trost. Und weiß auch die Tröstung nicht, warum sie tröstet und auf welchen Godot sie vertröstet - sie beweist, daß Wärme wichtiger ist als Sinn; und daß es nicht der Metaphysiker ist, der das letzte Wort behalten darf, sondern nur der Menschenfreund.«"

  • af Samuel Beckett
    95,95 kr.

  • af Jørn Boisen

    Tjekkisk-franske Milan Kundera (f. 1929) er en af det tyvende århundredes mest markante romanforfattere og essayister, og hans værker er blevet moderne klassikere, der læses over hele verden. Jørn Boisen præsenterer os for Kunderas enestående forfatterskab, den æstetiske og filosofiske udvikling, der løber som en rød tråd igennem det, og dets store betydning for samtidens litteratur.Jørn Boisen (f. 1962) er dansk forfatter og lektor på Københavns Universitet. Han er cand.mag. i fransk og spansk, har en ph.d. i fransk og har skrevet en lang række bøger om moderne litteratur og kultur.

  • - Komedie, tragedie, heltedigt
    af Alexandra Moltke Johansen
    257,95 kr.

    Alexandra Moltke Johansen har allerede markeret sig som en af vores mest lovende dramatikere. Hun skriver frygtløst ind i tiden og viser, at teatret stadig med sine kulisser og rollespil og forløjethed kan trække tråde ud i den verden, vi lever i. Hvor radikaliseringen arbejder i krogene. Hvor hårdheden sætter sig i systemerne.Vi har her samlet tre af Moltke Johansens teatertekster: Sange for freden, Den store ekspedition og librettoen Myte om mørke. Det er tekster, som på den ene side taler foruroligende med den tid vi lever i, og på samme tid er de alle placeret udenfor tid og sted i en helt anden verden.“Hun skriver i eksil, alt imens scenen sander til. Hendes måneskuespil, hendes fuglefabel, hendes Elsa Gress-galskab. Hun taler til os på et dobbelt teatersprog, hvor, som i et eventyr, alt er omvendt, bedragerisk og smukt, på en syg og fordærvet måde. Men det er som sagt en fælde. Og nu hvor det politiske teater står tilbage som en strålesyg kulisse, går teaterguden bare videre mod en anden by.”— Jokum Rohde, fra bogens forord

  • af Thomas Bredsdorff
    222,95 kr.

    En ny bog af Thomas Bredsdorff – om digteren Johannes Ewalds liv og værk – er fuld af overraskelser, ikke mindst ved sin undersøgelse af den angst som mange vil genkende i dag:"Den der er ufri, frygter sin skæbne. Den der er fri til at vælge, frygter sig selv. Dermed fødes en ny oplevelse, frygten for det ubestemmelige, den der senere fik navnet angst. Søren Kierkegaard fuldførte, men det var Johannes Ewald der 75 år tidligere begyndte analysen af dette psykiske fænomen." – Thomas Bredsdorff

  • af Simone Isabel Nørgaard
    165,95 kr.

    Præmieret og prisvindende ny dansk dramatik: I 1936 løser danske Inge Lehmann en af naturvidenskabens store gåder, da hun opdager Jordens indre kerne. Lehmann vier sit liv til videnskaben, men modtageraldrig fuld anerkendelse for sin enorme opdagelse og forbliver stort set ukendt i Danmark. Jordens Indre vækker Lehmanns historie til live i en fortælling om videnskab og kvindeliv gennem det forrige århundrede. Vi kommer tæt på Lehmann, der kæmper med sig selv og sin omverden, og vi møder de mennesker, der kredser om hende. En glemt skæbne udfoldes i et drama, der spænder over årtier og kontinenter.Produceret af Folketeatret til Urpremiere på Svalegangen, oktober 2019.Præmieret af Statens Kunstfond i 2019.Vinder af "Årets Reumert 2020", Dramatikerprisen.

  • af Line Mørkeby
    165,95 kr.

    Prisnomineret, ny dansk dramatik: En forestilling om løb, savn og sorg.En mand begynder at løbe en time efter, at der bliver slukket for hans kræftsyge seksårige datters respirator på Rigshospitalet. Han løber, og han kan ikke stoppe igen. For midt i sorgen og det tab og den uretfærdighed, der rammer ham, åbner løbet sig til en tilstand, hvor han føler sig let og fri og stærk. Hvor han kan trække vejret. Og hvor han måske kan komme tættere på sin afdøde datter. Stykket er baseret på journalist Anders Legarth Schmidts egne oplevelser og erfaringer, der først blev bragt som en blog på Politiken og siden også er udgivet i bogform. Anders løber ikke fra sin afdøde datter, men med smerten ved tabet. Det er sorglitteratur og løbelitteratur i ét. Fra det udgangspunkt åbner Line Mørkebys stykke for spørgsmålet om, hvordan man overlever at miste et barn.Urpremiere på Det Kongelige Teater, oktober 2017Nomineret til "Året Reumert 2018", DramatikerprisenNomineret til "Året Reumert 2018", Juryens Særpris

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.