Børnelitteratur og ungdomslitteratur: håndbøger og boganmeldelser

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - 11 sande F.C. København historier
    af Tom Carstensen, Jacob Egevang, Sebastian Dorset, mfl.
    183,95 kr.

11 SANDE F.C. KØBENHAVN HISTORIER ’Zuma, Delaney og de andre store løver’ er en fodboldbog i familiehøjde, som er skrevet til FCK-fans i alderen 10 til 100 år. Bogens forfattere er både dygtige skribenter og store FCK-fans, og hver af deres fortællinger tager cirka 30 minutter at læse. Kom i selskab med nogle af de største spillere i klubbens 30-årige historie, og få gode læseoplevelser om deres personlige liv, om de største kampe, og om stjernernes bedrifter på banen. Læs om Rasmus Falks hurtige vendinger, om Delaneys lækre hår, om Zumas saksespark på Vestegnen, om Højers mange frispark, om den bedrøvede brasilianer, om de rødhårede tvillinger, om Grønkjær, om Kvist, om Hjalte, om Manne og om Nummer 32. Og læs om, hvordan det hele begyndte, læs om de mange mesterskaber og de europæiske brandkampe. ’Zuma, Delaney og de andre store løver’ er en 144 siders illustreret kærlighedserklæring til Byens Hold. Bogen får store som små FCK-hjerter til at banke endnu mere for Skandinaviens største fodboldklub.

• - om den moderne børne- og ungdomslitteratur
    af Trine May
    248,95 kr.

I 1967 udkom fem børnebøger, som skulle vise sig at få afgørende betydning for den danske børnelitteraturs udvikling. De fem bøger var Ole Lund Kirkegaards Lille Virgil, Cecil Bødkers Silas og den sorte hoppe, Halfdan Rasmussens Halfdans ABC, Flemming Quist Møllers Cykelmyggen Egon og Benny Andersens Snøvsen og Eigil og katten i sækken. Med udgangspunkt i de fem værker giver Trine May en status over børne- og ungdomslitteraturen anno 2017. Bogen afsluttes med et fagdidaktisk efterskrift.Pressen skriver: »Dansk børnelitteratur fremstår hos Trine May som noget helt særligt, og bogens katalog af forfattere og illustratorer fortjener bestemt stor opmærksomhed […]«- Anna Karlskov Skyggebjerg, Weekendavisen  »En fremragende, dybdegående og fyldestgørende bog om den danske børnelitteraturs fødsel og udvikling. […] En bog ethvert bibliotek bør have stående.«- Mette F. F Dyreborg, Lektør

• af Kaya Anna Hertz
    148,95 kr.

Her er den komplette liste over alt det, mor og far ikke fortæller dig. Fra ét ungt hjerte til et andet. Samlingen af fantastiske råd blev til, da forfatterens lillebror skulle nonfirmeres – en liste over 100 ting, mor og far ikke fortæller dig. Nogle råd er lange, nogle kun et par sætninger, alle sammen vigtige i et ungdomsliv fuldt af følelser, vildskab, sårbarhed og store drømme, og de kommer fra en, der lige selv har været der. Her er råd om kærlighed, uddannelse og politik – og om Gin Hass og to ting, der altid skal være i din fryser. NR. 36. Et hul i øret er ikke en personlighed. Men det er en god start. Måske endda to huller. NR. 79. Man kan ikke altid gøre en forskel. Men det betyder fandeme ikke, at man ikke skal prøve. Gå ud og stem. Vær utilfreds og forsøg at ændre det, du er utilfreds med. Er lektiemængden uretfærdig? Italesæt det. Måske virker det, måske ikke. Men der er langt større chance for, at det virker, hvis du giver det et skud.

• - Drengen der ikke ville lege med sit legetøj
    af Carsten Busk & Alexander Busk
    107,95 kr.

Forældre til spilleglade børn – læs børnebogen Spillematitis og tag en snak med dit barn11-årige Alexander Busk har skrevet en børnebog om en dreng, der spiller for ALT meget Ipad, computer og Xbox. En bog forældre med fordel kan læse med sit barn. Spillematitis Bogen handler om drengen Silas, der har spillematitis. Han gider kun at spille Ipad eller PS4 – og helst hele tiden. Han glemmer al andet legetøj, og taler grimt til sine forældre. Men en dag får han en gave fra en anonym. Denne gave vender op og ned på alt. Spille-problematik set med et barns øjne Bogen tager udgangspunkt i en problematik, som mange forældre og børn kender til. At forældre synes, deres børn spiller for meget. Det gør bogen særlig, at den er skrevet af en 10-årig dreng i samarbejde med sin far, hvor sproget, indholdet og pointerne er i børnehøjde. En historie børn kan se sig selv i. Læs bogen og tag en snak med dit barn Bogen henvender sig til alle børn, der godt kan lide at spille – og deres forældre. Bogen er fyldt med flotte illustrationer og velegner sig til børn i alderen 6-10 år. Læser forældre bogen med barnet, er det oplagt at bruge den som udgangspunkt for en snak om Spillematitis hjemme hos dem.

• af Steffen Larsen
    243,95 kr.

Værsgo! Læseinspiration til børn og unge – og ikke mindst deres voksne og da også gamle – fra en af Danmarks mest garvede anmeldere:”Den første bog jeg tændte på, var Robin Hood. Min mor gav mig lov til at pjække fra skole, fordi jeg måtte læse bogen færdig. Siden er jeg blevet tændt af mange bøger. Det er ikke nødvendigvis de allerbedste. Men de har tændt mig. Sådan er det med bøger. Så her er min helt egen pjækkebogliste,” skriver Steffen Larsen i bogens forord. Undervejs møder læseren hundredvis af forfattere og tegnere med alle deres frit flyvende fantasier. Men Harry Potter eller Alice møde man ikke, ligesom brødrene Løvehjerte også rider udenom. Dem kender man sikkert i forvejen. Til gengæld er her 79 nedslag i historier for børn og unge (og alle andre) om skønhed, sorg og salighed. En redningskrans til tiden. Mens tid er. Et lærketræ. Et vibeskrig. En lille sang om frihed.

• af Matti Charlton
    267,95 kr.

Be utterly delighted and thoroughly dismayed wandering the twisting path of this darkly hilarious and beautifully illustrated children's book for adults by the wildly talented Matti Charlton.

• af Rikke Schubart
    101,95 kr.

Koralia er en eventyrlysten havfrue, der er nysgerrig efter at opleve livet på havets overflade. Da Koralias mor og far en dag bliver borte, svømmer hun ud i verdenshavene for at lede efter dem. Undervejs opdager hun menneskene, og hvad de gør ved havet, men får hjælp af sine mange venner blandt havets dyr.Tag på en sjov, spændende og lærerig rejse fra havfolkets koralrev, gennem den sunkne by Atlantis op til Ishavet og hjem til gennem Ørsesund.

• af Ahmad Durani m.fl.
    297,95 kr.

• af Ahmad Durani m.fl.
    297,95 kr.

• af Tina Sejling & Julie Lyng Jarkilde
    197,95 kr.

• - Til piger og drenge mellem 10 og 100 år, som elsker fodbold
    af Andreas Kraul & Lars hestbech
    186,95 kr.

11 SANDE LANDSHOLDSFORTÆLLINGER I FAMILIEHØJDEHerrelandsholdet i fodbold har i årtier samlet danskerne på alverdens stadionlægter og foran tv-skærmene hjemme i stuerne. ’Danmarks Største Landskampe’ fortæller 11 spillevende, dramatiske historier om de allerstørste, danske landskampe nogen sinde.Her får de halvstore børn og unge – og alle vi voksne, som husker klaphattens særlige taktslag – serveret de fodboldfortællinger, der fortjener at blive bevaret for eftertiden.Få fortællingen om Henry From og tyggegummiet på stolpen, om Allan Simonsens legendariske scoring på Wembley i 1983, om Laudrup og Elkjær, om EM-triumfen i 1992, om Jon Dahl Tomasson samt ikke mindst om to gange Schmeichel og Christian Eriksen.

• - 11 sande FC Barcelona-historier for børn og voksne
    af Sebastian Stanbury, Martin Davidsen, Flemming Toft, mfl.
    183,95 kr.

11 SANDE FODBOLDHISTORIER FOR BØRN OG VOKSNE’Kongen, Dværgene og de andre Barça-stjerner’ er en fodboldbog i familiehøjde med spændende fortællinger om de største spillere, om vilde fodboldkampe, om kæmpe sejre og dundrende nederlag. Kom i selskab med nogle af klubbens største stjerner gennem årene. Læs om Messis farvel til cola og burgere. Læs om 12-årige Iniesta, som græd og græd på La Masia – Barças fodboldkostskole. Læs om Spaniens anden konge, Michael Laudrup. Læs om Quini, der blev kidnappet og holdt fanget i 25 dage, mens hele Spanien holdt vejret. Bogen giver dig i alt 11 dramatiske fortællinger, som du får lyst til at læse igen og igen.

• af Annika Holm Høyer
    197,95 kr.

Annika er fem år og har diabetes. I bogen forklares det for børnehavebørn, hvorfor man får diabetes, hvilke symptomer man bemærker, hvilken behandling man kan få, og hvilke følelser det kan give at få en sygdom som diabetes. Bogen fortæller om Annikas ophold på hospitalet og om hendes kontrolbesøg på diabetesklinikken, men endnu vigtigere forklarer den, hvordan og med hvilket udstyr Annika vender tilbage til hverdagen med børnehave, legeaftaler og fodboldtræning.

• af Zelina Ozol
    157,95 kr.

• af Katherine Rundell
    147,95 kr.

Læsende børn bliver tænkende voksne. Alene derfor burde børnelitteratur i udgangspunktet være den vigtigste litteratur, vi har. Men er der stadig noget at hente i børnelitteraturen, når man er nået skelsår og alder (og er blevet så vis, at man næsten kan undvære hovedet)? Også i dén grad, lyder det passionerede svar fra den britiske forfatter Katherine Rundell. Læs hendes veloplagte og -argumenterede essay om at elske bøger, om bibliotekers værdi og om som voksen at få genfornyet troen på, at ting kan være anderledes. Og lad os nu én gang for alle lægge udsagnet "det er bare børnebøger" i graven!Med dansk forord af Jens Raahauge, der bl.a. får læseren til at huske, hvad ens egen kærlighed til bøger spirede frem af. P.S. Til alle voksne, der beklager, at de ikke har tid læse ret meget: Læs først og fremmest dette korte essay. Derved får du lyst til at opsige dine streamingsabonnementer og således få frigjort en masse tid ... God læselyst :)

• af Line Kemner & Kenneth Lauritzen
    227,95 kr.

Fantastisk skøn fortælling om Solvej og Selma og livet i den magiske underskov. Mød Træmanden, Kålormen Kalle- der elsker at spille saxofon og de to fjollede pinde - Knast og Knude. Bogen er krydret med skønne tegninger og sangtekster. Envidere kan man scanne en qr kode med sin mobil hvorefter man kommer ind på nogle små skønne film med sang og musik fra bogen. Bogen henvender sig til børn i alderen 5-8 år.

• af Tina Sejling
    147,95 kr.

• af Tina Sejling & Julie Lyng Jarkilde
    147,95 kr.

• - En kage til hvert bogstav
    af Katrine Klinken
    108,94 kr.

Det er hyggeligt at gå i køkkenet og bage. Det er også sjovt at bage en kage til en, hvis navn begynder med A, F, J, T … eller andet, og det kan blive en god overraskelse. Hvis man lige er begyndt at lære bogstaverne, kan det også være spændende at bage alle de kager, der indgår i ens navn, især hvis der kommer mange gæster. Dejlige hjemmelavede kager bagt af gode råvarer. Det er køkkenhygge. Her er kager, som er lette og hurtige at lave, og kager der tager lidt tid. God fornøjelse i køkkenet med bogstav-kagerne. Katrine og Gina

• af Jennifer Wegerup
    267,95 kr.

Hedvig har bestemt sig. Hun vil være målmand. Ikke bare hvilken som helst målmand – hun vil være den bedste. På holdet, i landet, i verden! Men først må hun vise, hvad hun kan. Hedvig er helt klar med sine nye handsker. Men så sker der det, der ikke må ske: bolden glider ud af hendes hænder!

• af Jennifer Wegerup
    267,95 kr.

Selv om Olivias mor er syg, sker der også mange gode ting. Som for eksempel at hun har fået en stor rolle i den årlige revy. Og at hun skal spille en supervigtig kamp mod det supergode hold Falkenberg – et hold, som Olivia rigtig gerne selv vil spille på. Derfor må hun træne hårdt, både med at lære sine replikker og med sin fodboldteknik.Men pludselig sker der noget, der kan ødelægge det hele!

• af Anja Gatu
    347,95 kr.

Therese er supergod til fodbold. Teknisk dygtig og hurtig. Men da hun skal spille sæsonens første kamp, går alting galt. Det er næsten, som om kroppen slet ikke kan huske, hvordan man spiller fodbold! Hvad er det, der sker?

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.