Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Historien om mit liv er en lang række af brudte venskaber. På hver etape af mit liv, af dette kapløb med mig selv, har jeg været nødt til at forlade mennesker, jeg har elsket, for at kunne komme endnu længere. Det var ikke en bevidst beslutning fra min side, og heller ikke fra deres: Jeg kæmpede for at forvandle mig selv, og de havde ikke den samme besættelse ..."Den franske forfatter Édouard Louis’ autofiktive roman "Forvandlingens metode" er en fortælling om at bevæge sig fra samfundets absolutte bund til de øverste tinder. Om at flygte fra sin baggrund gennem succes, blive en del af Paris’ økonomiske og sociale elite, om de affærer med ældre rigmænd og adelige det involverer, og den først berusende, siden kvalmende omgang med eliten. Det er en roman om at forvandle alt ved sig selv for at nå sit mål, om sejrene undervejs, men også om de hjerteskærende brud, forvandlingen kræver.
Nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2018. Livet må leves forfra og forstås bagfra. Begyndelser er fortællingen om en mands liv fortalt i omvendt kronologi – fra selvmord til fødsel. Hvorfor gik det egentlig som det gik? Terje – far, ægtemand, søn og miljøforkæmper – ligger på hospitalet efter et forsøg på at tage sit eget liv, og herfra følger vi ham baglæns i tid, gennem voksenliv, ungdom og barndom. Gradvist får vi indblik i en kompliceret familiehistorie, Terjes glødende kærlighed til naturen, og alle de valg han tog og ikke tog. Pressen skriver: »En af årets helt store læseoplevelser.« – Weekendavisen »En blændende psykologisk og sorthumoristisk roman.« – Børsen »Tiller er god til at finde sprækkerne i den megen snak om klimaet og arternes uddøen. [Han] skriver godt, morsom på en dejlig stilfærdig måde.« – Politiken »Sortglødende romankunst.« – NRK »Denne roman har alt: en fascinerende komposition, sort humor, rørende scener, psykologisk dybde ogpoetiske detaljer…« – Aftenposten
SOLAR begynder, da den unge sortseende økodigter Theis begiver sig ud på en vandretur ned ad Hærvejen. Undervejs gør han status over en verden fuld af velfærdsvæsener, pakket ind i privilegier og tryghed. Ingen gør noget ekstremt. Ingen ønsker at ændre noget. Ingen går amok. Så lader Theis sig falde – ned gennem systemerne, kulturen og sindet. SOLAR, der er forfatteren Theis Ørntofts debutroman, er et moderne eventyr gennem jyske skove, københavnske natklubber, Fitness World, uventet kærlighed, dyriske underverdener, vild sex og sollys. Den er en desperat, dystopisk generationsroman, et hallucineret roadtrip og en rumrejse ind i krybdyrhjernen.
Med ”Dengang dinosaurerne var små” vender Kaspar Colling Nielsen tilbage til de fortællinger, der gjorde ham til en sjælden stjerne på den danske litterære himmel. Universet i hans fortællinger er lige så mangfoldigt og foranderligt som tidligere, og derfor bliver læseren både klogere på dinosaurernes oprindelse og på nye arter inden for varpeslægten, på globaliseringens konsekvenser for skibsfarten og overvågningsdronernes betydning for det enkelte menneske. I flere fortællinger guider Kaspar Colling Nielsen os igennem verdenshistorien og alt det, vi troede, vi vidste, og alt det, vi ikke begriber. Eksempelvis det faktum, at fisser kan tale, spise ostepops og bliver temmelig aggressive i infight. At VVS-manden kan bruge sine erfaringer fra et tidligere liv som indianer, når han skal reparere et lokum. Og at voldsinstinktet kan blive tændt i den mest fredelige familiefar på en sommerdag i København. I fortællingerne er der inden grænser for, hvordan identitet kan moduleres, alle forvandlinger er mulige, og både helvede og paradis synes inden for rækkevidde.
Langsomt kommer Plessner til bevidsthed. Det er mørkt, og han befinder sig i en havareret bil med blodet dryppende fra et sår i panden. Han aner ikke, hvor han er. På passagersædet sidder en livløs kvinde, og i en rygsæk finder han en harddisk og en håndfuld reagensglas med vandprøver. Over ham summer himlen pludselig af helikoptere. Lyskegler skærer sig igennem skoven. Instinktivt fornemmer han, at det ikke bare er et biluheld, han er vågnet op fra, men en menneskejagt. Og at han selv og kvinden er byttet.Plessner er blevet kontaktet af en kvinde fra Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tilbudt ham et anseeligt beløb for at tage til det nordlige Rusland og afholde et overlevelseskursus for en samling prominente rigmænd – og ved samme lejlighed hjembringe en særlig genstand fra det fjerne russiske område. Plessners mavefornemmelse bød ham egentlig at sige nej til opgaven, men hans ubændige eventyrlyst og en flad tegnebog har gjort, at han har trodset rationale og instinkt.
Rosarium er en vildtvoksende slægtsroman om en ung pige, som slår rod i skoven, et kloster fuld af nonner, der lever af lysnæring, og en botaniker på jagt efter en rose med usædvanlige egenskaber. Fortællingen strækker sig fra begyndelsen af det 20. århundrede til nutidens USA og videre ind i fremtiden. Med sin på én gang realistiske og eventyrlige prosa skriver Charlotte Weitze om planter og forplantning og om at bære kimen til en livsform, hvor menneske og natur indgår i en mere organisk sammenhæng."Rosarium" er en eventyrlig fortælling i tre dele: I første del flygter bror og søster fra krigen og ud i skoven. Det er en urskov og zarens jagtrevir, og mens søster langsomt glemmer sit sprog, bliver hun mere og mere en del af det organiske liv, der udfolder sig dér. Zarens søn interesserer sig for botanik og bliver betaget af det grønlige væsen, søster er blevet, da han senere finder hende under en jagt. I anden del får vi fortællingen om søsters barn, som botanikeren Johanne, født Johannes, møder på et kloster under en videnskabelig rejse. Formålet er at indsamle planter fra forskellige kontinenter for at bevise teorien om urkontinentet Pangæa. Johanne bliver forælder til Viola og Lilly, som vi møder i tredje del, hvor de efter års adskillelse mødes i USA for at fejre Johannes 100 års fødselsdag. Violas datter, Marie, er rejst med og har måtte efterlade sin syge datter hjemme. Maries datter er ligesom Viola og Lilly lav af vækst, og hun trives bedst med plantebaseret mad. I USA når de frem til Johannes hus, men fødselaren er forsvundet. De leder efter spor i huset, drivhuset og den nærliggende skov, alt imens gåden om Johanne, det videnskabelige arbejde og familiens egentlige ophav, synes at vokse sig større. Om forfatteren:Charlotte Weitze (f.1974) debuterede med novellesamlingen "Skifting" (1996), som hun fik Bogforums Debutantpris for. Siden har hun udgivet radiodramatik, noveller og romaner, blandt andet romanerne "Brevbæreren" (2003) og "Den afskyelige" (2016). Folkefortællinger, det eventyrlige og naturen er en rød tråd i forfatterskabet, og det gør Charlotte til en særlig stemme i det litterære landskab. Med den dystopiske roman "Den afskyelige" skrev hun sig ind i klimadebatten. Det er et emne, der ligger hende på sinde, og hun er ofte i medierne som repræsentant for bæredygtig livsstil. Charlotte Weitze har modtaget Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat (1999) og Ole Wahls mindelegat (2004) og været nomineret til Weekendavisens Litteraturpris (2002) og radioteaterprisen Prix Italia (2003). Flere af værkerne er oversatte.
To mænd i en lille båd på de store dybder helt oppe ved Lofoten. Et monster i havet under dem: den sagnomspundne grønlandske kæmpehaj, der kun sjældent kommer op til overfladen. Den kan blive otte meter lang, vejer mere end et ton – og kan blive op til 500 år gammel … Det er denne krabat, de to venner har besluttet at hive i land … Og mens de venter – midt i alle naturens, venskabets og vejrets udfordringer – skyller en sand rigdom af poesi, videnskab, skrøner og myter ind over siderne i en isklar, ramsaltet, vidende, humoristisk, opløftende og dybt fascinerende læseoplevelse. ”En formidabel bog!” – Jyllands-Posten ****** "Morten Strøksnes har skrevet en klassiker." ”... Havbogen er en moderne Moby Dick, bare bedre ... Jeg er igen og igen gået død i Herman Melville ... Havbogen har jeg slugt som en sulten haj, og det vil ikke vare længe, før jeg sluger den igen. ... En bog om de største ting i livet. En bog for livet." 6 hjerter – Politiken ”Lad mig slå fast med det samme, det er en vidunderlig bog" 5 stjerner – Berlingske "Ualmindelig fængende. En indsigtsfuld og dragende hyldest til havets mystik og universets store spørgsmål … så velskrevet og så indsigtsfuld at man som læser bliver revet med fra start … Fem kæmpestjerner til Havbogen” – Fyens Stiftstidende "Et essayistisk skumkys med de bølger, der former vores fantasi." – WeekendAvisen ”En fabelagtig bog … Som at stå på stranden ved det vilde hav og fornemme, hvor vi kommer fra og hvor gammel jorden er …” – Svenska Dagbladet ”Vidunderlig sammensmeltning af myte, virkelighed og videnskab, som vækker bekymring og respekt for havet – og verden.” – Dagens Nyheter ”Et mesterværk, simpelthen.” – Bergens Tidende ”Morten A. Strøksnes tager os med fra de stejleste havdyb til det yderste verdensrum, fra dagen i dag til jordens opståen … Blændende fortalt!” – Dagbladet ”Suveræn nonfiktion. Havbogen er sensationel god … Jeg kender ikke nogen, der skriver som det her … Vil blive læst og husket i lang tid.” – Vårt Land Morten Strøksnes er journalist og forfatter, født i Kirkenes i 1965. Havbogen er hans niende bog og hans store internationale gennembrud. Don Max Classic-serien er et håndplukket udvalg til den nysgerrige lystlæser.Alle bøgerne er skrevet af fremtrædende forskere og forfattere, der beskæftiger sig med nogle af vores tids mest vedkommende emner, og som kan kunsten at skrive! Skrive, så man ser det hele levende for sig; skrive med passion, poesi og humor – så man bliver klogere uden at kede sig! Når man længes efter fordybelse og gerne vil overraskes af ny viden om verden!
Hans er en 67-årig nyskilt og fyringstruet biolog, der som de fleste pattedyr holder af at blive i sit habitat – i dette tilfælde lejligheden på Frederiksberg med den grønne lænestol. Han er stærkt optaget af sin potens, kvinden, han aldrig fik, og lemmingen, den vævre orangegule gnaver, som han elsker for dens mod til at blotte sine gule fortænder og skrige ad en meget større fjende og for dens accept af sit enkle, ydmyge liv: Den spiser, formerer sig, undviger døden. For så vidt ligesom Hans.Mens sneen smelter i de norske fjelde og truer lemmingens livsgrundlag, vikler fire fremmede og vidt forskellige mennesker (samt tre kæledyr og en hel del insekter) sig ind i Hans’ tilværelse og forandrer den for altid.Nikoline Werdelins debutroman, HVORDAN MAN REDDER EN LEMMING, er en morsom og melankolsk fortælling om de mindste og de største kriser i menneskelivet og i verden. Om ensomhed, frihedstrang og mulighederne i det tilfældige møde – og om valget mellem at blive i sin rede eller vove pelsen og flytte sig over store afstande for at overleve.
Vølve er Andrea Hejlskovs tredje roman. En overvældende og stærk fortælling om en kvindes kamp for at leve og overleve gennem utallige sammenbrud. Andrea Hejlskov er vølve og gydje i den nordiske tro, asatroen, og fortællingen er en central del af hendes magiske praksis. Med romanen genvinder hun sin egen fortælling og beskriver hvordan det der betragtes som svaghed og sygdom i samfundet, vendes til hendes styrke i heksemiljøet og asatroen. Her bliver hun indviet som vølve, fordi hun besidder den magiske evne, at bevæge sig mellem verdener og fortælle dem frem. Fortællingen følger Andrea Hejlskov fra ung pige til ung mor, til voksen kvinde med fire børn, flere forliste parforhold og en vildmarksdrøm som hun må opgive, for at noget nyt kan spire frem. Bogen er bygget op omkring Hejlskovs egen gendigtning af Vølvens spådom, det første langdigt i den Ældre Edda, som beretter om verdens skabelse, sammenbrud og genskabelse. På samme vis oplever vi hvordan Hejlskovs liv bygges op og brydes ned igen og igen, for til slut at styrke hende til den vigtige opgave, i en verden på klimasammenbruddets rand; fortællerens.Uro har indgået en aftale med Naturfonden, som sikrer frikøb af 1 kvadratmeter fri dansk natur, for hver solgt eksemplar af Vølve.
"En sensationelt god roman ... Jeg har aldrig læst noget lignende. Det er simpelthen mageløst ... Overraskende, chokerende, vanvittig, foruroligende, fantasifuld, underholdende og humoristisk." Henriette Bacher Lind, Jyllands-Posten"Underholdende, medrivende ... en legende og smuk oplevelse" Anne-Marie Vedsø Olesen, PolitikenIkke før solnedgang er finske Johanna Sinisalos internationale gennembrud, en roman skrevet som et mash-up af genrer – avisudklip, leksikonartikler og folkeeventyr – der fortæller om en ung, succesfuld fotograf, som finder et underligt væsen såret i sin baggård. Stik imod al fornuft tager han kræet ind og plejer det ... Hermed er scenen sat for en uafrystelig, smuk fortælling om natur og kultur, magt og afmagt, tiltrækning og kontrol.Romanen udkom i Finland i 2000 og er i dag en regulær nyklassiker, der stadig læses og er udkommet i henved 20 lande. Sinisalo er på dansk også kendt for den anmelderroste chili-roman Solens kerne (2019), sammenlignet med bl.a. Tjenerindens fortælling - men i den grad helt i sin egen
Det er vinter i Område X, det mystiske vildnis, der efter tredive års overvågning stadig ikke lader sig forklare eller kortlægge. Mens området langsomt breder sig, er efterretningsorganisationen Southern Reach ved at kollapse indefra, og i et sidste desperat forsøg sender man en ny ekspedition over grænsen. Deres mål er en fjern ø, der måske rummer de svar, de så længe har ledt efter. Men efterhånden som ekspeditionen trænger dybere ind i det ukendte, bliver truslen mod den ydre verden kun større og mere skræmmende. For hvad var det egentlig, der skete dengang og satte hele denne unaturlige udvikling i gang? Og blandt alle dem, der har forsøgt at udforske fænomenet, hvem er så kommet nærmere en forståelse, og hvem er blevet inficeret? I dette sidste bind af Southern Reach-trilogien nærmer vi os løsningen på mysteriet omkring Område X, men med forfærdende og vidtrækkende konsekvenser.
I Redningsafstand befinder vi os i en argentinsk flække langt fra byerne. Her løber en forgiftet bæk. Her ligger en fabrik, som tager imod lastbiler fulde af store dunke. Sygeplejersken behandler det meste med håndkøbsmedicin. Hvis der sker noget alvorligt, konsulterer man kvinden i det grønne hus. Og så er der ormene. Det er et miljø, hvor man ikke tager øjnene fra sit barn. Nogle gange har man bare ikke øjne nok, som det hedder i anslaget. Redningsafstand er en gysende intens, foruroligende og enkel roman for to stemmer, der befinder sig i en slags tomrum. Bogen er argentinske Samanta Schweblins (f. 1978) første roman, som udkom i hjemlandet i 2014, og den er siden oversat og udgivet i en lang række andre lande. Redningsafstand er nomineret til den prestigiøse Man Booker International Price 2017. ”Genial … Det føles, som om bogen tilhører en helt ny litterær genre.” The New Yorker
Annemette drev engang et hestestutteri, men så kom stormfloden og kostede hende både gården, ægteskabet og 12 udmærkede tænder. I dag er hun sosu-assistent, datteren er flyttet hjemmefra, eksmanden er i fængsel, og hendes mund blafrer i blæsevejr.Hver uge mødes hun med sin strikkeklub, De hårde nåle, der består af den halvdemente pensionist Vibse og hendes datter Jean, som er langtidssygemeldt lægesekretær og gift med en midaldrende mand i lycra. En torsdag eftermiddag forvilder de sig ind at se Leonardo DiCaprios nye klimadokumentar. De er i chok. Leo får dem til at se alting i et nyt lys: Klimaforandringerne har stjålet Annemettes liv, og hvis de ikke gør noget nu, kommer de også til at stjæle deres børns og børnebørns fremtid. De må lave rav i den, gå efter store omvæltninger – det er ikke for ingenting, de kalder sig De hårde nåle. KØD OG FRED er en tempofyldt og forbryderisk historie om tre kvinder, ingen regner for noget, som tager skæbnen og strikkepinden i egen hånd og går i krig mod kødindustrien.
En beretning om tragedie og død, et folk og dets land, og en katastrofes efterdønninger Den 26. april 1986 blev en af reaktorerne på det sovjetrussiske kernekraftværk ved byen Tjernobyl i det nuværende Ukraine ødelagt ved en eksplosion. Ulykken er den alvorligste på at kernekraftværk for både mennesker og miljø. Mens Europa sov, rejste en radioaktiv ladet sky tusinder af kilometer i alle retninger og bestrålede millioner af mennesker og dyr, som ikke var klar over dens fare eller i stand til at beskytte sig mod den. På det tidspunkt var den franske tegner Emmanuel Lepage 19 år og fulgte med i nyhederne i fjernsynet. 22 år senere, i april 2008, besøger han med en gruppe atomkraftmodstandere – aktivister og kunstnere – området omkring Tjernobyl for at dokumentere livet blandt de overlevende og deres børn i det stærkt forurenede land. Sendt ud for at tegne et landskab ladt i stikken af katastrofen, overraskes Emmanuel Lepage af den uventede skønhed, som møder ham. Og ofte spørger han sig selv: Hvad laver jeg her?
BØGETID er en samling vilde og uforudsigelige digte om mennesket som natur. Det giver plads til stemmer, der taler fra mange tider og mange steder, et mosefund med lipgloss og pollen i mundvigen, en kvindeskikkelse fra nordisk mytologi eller en mor i en moderne boligblok. I Nanna Storr-Hansens digte er mosen og internettet, en nyfødt bon og et bøgeblad, menneskekroppen og samfundet en del af samme kredsløb, men også af samme økonomiske system, hvor alt, der betyder noget, bliver kaldt arbejde.
Andersen har mistet sin søn Frederik, og hans ægteskab er gået i stykker. Ekskonen Anne prøver at få ham til at skrive et brev til Frederik for at bearbejde sorgen, men hver gang ender det som krøllet papir på stuegulvet.I stedet bevæger Andersen sig søgende ud i et København, han ikke kan komme ind i. Butikkerne vil ikke sælge ham noget, og restauranterne nægter at servere for ham, fordi han ikke er medlem af Brodenberg Bevægelsen, som på få år har vokset sig stor og magtfuld og er i gang med at skubbe det politiske system og hele Danmark i en grønnere retning. De unge i bevægelsen bruger sabotage, blokader og boykots for at nå deres mål, og de har intet tilovers for folk, som ikke melder sig ind – heller ikke hvis det er deres forældre.Uanset hvor Andersen er, har han det, som om nogen holder øje med ham. Han har huller i hukommelsen og prøver mere og mere desperat at forstå, hvorfor han mistede Frederik.Romanen "København, udateret" er Villads Andersens debut.
BYG EN BEDRE VERDEN MED SHANE er en samtale- og byggebog, som forklarer FN's 17 Verdensmål, så de er nemme at forstå og lette at huske.Bogen indeholder også 17 kreative byggeprojekter med genbrugsmaterialer. Forhåbentlig kan byggelegene inspirere børn og voksne til at lege og tale sammen om, hvordan vi kan gøre en forskel for den verden vi lever i.Bogen forklarer de 17 verdensmål på en måde der er nem at forstå og let at huske. Blandt de 17 verdensmål er STOP SULT, SUNDHED & TRIVSEL, MINDRE ULIGHED, KLIMA, FRED samt:VERDENSMÅL 12: Ansvarlig forbrug og produktionVi bruger i dag alt for mange ting, som ofte er pakket al for meget ind i plastik og pap. Og vi smider tingene væk, selvom de ikke er gået i stykker.I dette afsnit viser Shane Brox hvad man kan gøre for at mindske overforbrug fx at bygge sit eget legetøj ud af gamle og ødelagte ting eller ændre noget som er klart til nyt liv.Alle byggeprojekterne er baseret på genbrugsmaterialer.Målgruppe: 5+En rigtig fin bog, der falder helt i tidens trend med fokus på FNs verdensmål og bæredygtighed. Shane formår på fin vis at kombinere sin kreativitet med et gedigent budskab om, at barnet selv kan være med til at bygge og skabe en bedre verden. Bogen egner sig særdeles fint som udgangspunkt for en samtale mellem barn og voksen om verdensmålene.LEKTØRUDTALELSEN
En trold bor i skoven. Hendes skæbne er bundet til jorden, og når menneskene fra byen gør naturen fortræd, må trolden straffe dem. Langt derfra sidder en magtsyg konge. På hans befaling slagter menneskene dyrene og fælder træerne. I takt med at de udpiner jorden, bliver troldens hverv tungere: Hun må slå dem alle sammen ihjel, hvad enten hun vil det eller ej.I byen er menneskenes liv præget af rædsel. De frygter kongen, der tvinger dem til at arbejde, og de frygter troldens straf, når de følger kongens befaling. Efterhånden som ressourcerne forsvinder, bliver menneskenes handlinger mere og mere desperate i forsøget på at få livet til at hænge sammen. ”Trold” er en moderne naturhistorie, der med træk fra eventyr og myter skaber sin helt egen stemning og logik.Om forfatteren:Rasmus Daugbjerg (f. 1993) er uddannet fra den svenske forfatterskole Biskops Arnö og Forfatterskolen i København. Han debuterede i 2021 med romanen ”Rygtet”, som blev shortlistet til Bodil og Jørgen Munch-Christensens Debutantpris.
Alicia Købke er 19 år. Hun er efterkommer af guldaldermaleren Christen Købke og den yngste, der nogensinde er kommet ind på filmskolen i København. Hun vælter rundt i sit eget liv og har flere partnere af vekslende køn, et par affærer plus det løse. Hun er opsætsig og grænsesøgende og har slået sig op på at gøre det helt private til kunst. Nu trækker det højpotente Hollywood i hende.Trevor er gammel nok til at kunne være far til Alicia. Han vil gerne være filminstruktør, han ved bare ikke, hvad han skal instruere. Hollywood trækker ikke i ham, men han har noget særligt kørende med øgruppen Samoa langt ude i Stillehavet. Der har han engang forsøgt at blive fri for verden. Nu vil han score Alicia og drage tilbage med sin eneste ene ved sin side. Og en dag i Hollywood er hun blevet gravid.Kan Alicia og Trevor finde sammen? Kan de finde et fælles paradis? Vil man overhovedet sætte et barn i verden, hvis denne verden er uden fremtid? Bærer selve ideen om kernefamilien en stor del af ansvaret for verdens udarmede forfatning? Og findes der andre samlivsformer og fællesskaber, der muliggør en smukkere og mere bæredygtig fortsættelse af menneskeslægten?
Gennem mere end 10 år har forfatteren Robert Zola Christensen rejst i hælene på den kendte danske klimaforsker Sebastian H. Mernild. Sammen har de to været på ekspedition til nogle af verdens mest fjerne egne for at dokumentere, hvad det forandrende klima gør ved vores klode. For der hersker ingen tvivl. Klimaet er under enorme forandringer. Der bliver målt stigende vandstande mange steder, det er blevet varmere, og isen smelter på polerne. Konsekvenserne er enorme.I Da kulden forsvandt tager Sebastian H. Mernild og Robert Zola Christensen os med ud på Indlandsisen for at bore efter is i flere kilometers dybde, vi er fanget i en snestorm højt oppe i Andesbjergene, og så møder vi de mennesker, der må forlade deres hjem, fordi klimaet tvinger dem væk.Bogen er en barsk og samtidig livsbekræftende reportagerejse til klimafronten, hvor to venner – naturvidenskabsmanden og humanisten – dokumenterer den brutale og uundgåelige udvikling, vi alle er vidne til, og sammen reflekterer de to over, hvad der skal til for at fylde fremtiden med håb.
Falder for din hånd er en lyrisk drejebog for et ritual, der skal påkalde den voldsglade, lystige gudinde, Inanna.Med breve, sange og monologiske tekster forsøger den at forbinde sig til månen, kroppen, fortiden og samtiden. Til døden og lysten.Falder for din hånd er Alexandra Moltke Johansens anden bog på forlaget Kronstork. Hun arbejder som dramatiker.“Med Falder for din hånd har jeg forsøgt at forbinde mig med min tid, som er krisens, brutalitetens, angstens tid.Jeg har forsøgt at forbinde mig med alt cyklisk (jorden, kroppen, månen) og overgive mig til døden, sorgen og lysten.” - Alexandra Moltke Johansen
"Etgar Keret er et geni" New York TimesPineapple Crush er virkelig kraftig hash.Pineapple Crush er titelnovellen i denne samling.Pineapple Crush bringer bl.a. en guldfisk i sutsko, melankolske engle og en sammenpresset ’68 Mustang ind i læserens stue Nogle kan kun finde på at læse en novellesamling, når de har læst alt andet af deres yndlingsforfatter, og der alene er noveller tilbage; andre spår novellegenren en stor fremtid, nu da vi har vænnet os til at streame serier og på den måde nyde kortere, koncise fortællinger. I al fald, kære læser: Har De aldrig læst en novellesamling før, er Pineapple Crush det rette sted at begynde – og har De læst indtil flere, tør vi godt love, at De vil blive forbløffet over disse bizarre, tankevækkende, moderne og dybt menneskelige novellers humor, skarphed og elegance. Israelske Etgar Keret (f. 1967) er en ekvilibrist udi noveller, hvoraf to samlinger blev udgivet på dansk i 00’erne; med Pineapple Crush (som har vundet Israels fineste litteraturpris, Sapir) tages forfatterskabet op igen. Keret er udkommet på nærved 50 sprog fra arabisk til vietnamesisk og publiceres jævnligt i aviser som Le Monde og New York Times.
– Ved du, at du har en skovtrold siddende på bagsædet.– Ja, det ved jeg.– Så ikke noget.Da en yngre kvindelig politibetjent kører ind i Lapland for at finde en mistænkt forbryder, er det som at køre ind i en anden verden, hvor naturen tager over og alle gængse regler er ophævet. Alt er levende, det vrimler af væsner, der er både forbløffende og foruroligende. Hurtigt hvirvles hun ind i jagten på en uanseelig gedde, men hvem jager egentlig hvem?Juhani Karila modtog overvældende ros for sin debutroman, der allerede inden udgivelsen var solgt til bl.a. Frankrig; den fineste finske prosa, hvis genre bedst kan karakteriseres som blidt ironisk, sprudlende, folkloristisk øko-thriller-komedie og -kærlighedsroman.”Jeg lod mig fuldkommen opsluge af romanen og accepterede de mest besynderlige begivenheder, fordi fryden ved fortællingen og nysgerrigheden drev mig frem … en vidunderlig bog” Weekendavisen ”En vild pageturner med elementer af cli-fi, thriller, kærlighed og dannelse. Den er på sin egen måde selvfornægtende, vil ikke slå sig stort op, men den kan alligevel slet ikke lade være. Frydefuld læsning fra start til slut” SkrivForLivet.dk
Hvorfor bliver det varmere og varmere?Hvad betyder det, når man taler om, at isen smelter?Hvorfor ændrer klimaet sig?Jorden har brug for din hjælp nu!Vær med på en rejse til de fire verdenshjørner og oplev alt fra tropiske skove, arktisk kulde, en sejltur over verdenshavene og endda en tur ud i rummet.Alt dette for at lære mere om vores planet og dens miljømæssige udfordringer.Faktasider kombineret med dejlige historier om læderskildpadden Frida, isbjørnen Izzy, orangutangen Ibo og rumfuglen Astro tager dig med på en fantastisk rejse og hjælper dig med at forstå det hele.Fra 5-10 år
”Hjerteskærende” ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Politiken”Et nødblus fra en, der har tabt sit hjerte til inuitterne ved verdens ende” Jyllands-Posten”På alle måder en vild, smuk og smertelig bog” Kulturkapellet.dk En ung, kvindelig socialarbejder fra Quebec arbejder hver sommer i Salluit, en nordlig inuit-landsby. Romanen er fortalt som kvindens indre beretning til Eva – Eva er der ikke mere, hun blev dræbt af sin kæreste og smidt i havet – og til Salluit i det hele taget. Et lavmælt, lyrisk skrig af afmagt, såvel som en kærlighedserklæring til indbyggerne, mest af alt børnene, i den korte barndom de har. Nirliit er også et litterært spejl i hvilket nutidens inuitters muligheder og vilkår står krystalklart aftegnet. En roman om venskab, kærlighed, tilhørsforhold, rastløshed, natur og kultur. Og skyld.
"Sindsoprivende spændende science-fiction" Bogbotten.dk "En højeksplosiv spændingsroman" Børn & Bøger Fem unge fra fem forskellige verdensdele efterlades alene på verdens mest barske og isolerede ø, Bouvet Island i Det Sydlige Ishav. De er deltagerne i Realityspillet 2052 – en konkurrence på liv og død for at redde klimaet. Alt, hvad der sker på øen, streames live til milliarder af seere verden over. Vinderen får en enorm pengepræmie, men noget går galt. Helt galt. Lars Mæhle er en prisvindende norsk forfatter, der er oversat til flere sprog. Hans seneste ungdomsroman, "Fuck off / I love you" udkom på forlaget Vild Maskine i 2015.
Hybridværket 1,7 tipping point er en montage bestående af forfatterens egne digte, dagbogsblade og erindringsbrokker, readymades om verdens tilstand fra internettet og en dystopisk novelle, der tematiserer menneskets nuværende tilstand: katastrofeafventende.Igennem værkets utallige referencer fra alt fra videnskabelige artikler til twitter-opslag oversvømmes læseren af informationen. I en vekslen mellem det nære og hjemlige i dagbogsnotaterne og det truende apokalyptiske i faktaklip og statistikker skriver Henderson klimakrise, ulighedskrise og flygtningekrise sammen til én og samme problemstilling – og kæmper som menneske, intellektuel og som mor på den ene side med at erkende sin egen og samfundets apati, og på den anden side med at overskride den i det fælles og hudløse ‘vi’.Henderson skriver sig ind i den kritiske tradition, der de seneste år har blomstret med danske forfattere såsom Lars Skinnebach og Theis Ørntoft, men også internationale kunstnere som Ai Wei Wei og økokritikkens teoretiske fader Timothy Morton.
Endnu en hedebølge rammer Paris, og i løbet af en søvnløs nat kaster klimaforandringerne en ung mand ud i en omfattende eksistentiel krise. For at undslippe byens varme og de dystre tanker flygter han til en lille, isoleret ø ved Middelhavskysten. Men selv i de idylliske omgivelser på øen konfronteres han med klimaødelæggelsernes barske virkelighed.LANDSYGE er en undersøgelse af nogle af de eksistentielle og sociologiske spørgsmål, klimakrisen giver anledning til at stille. En rejsedagbog, som kombinerer personlig erfaring med teoretisk refleksion og spørger: Hvad er menneskets individuelle og kollektive vilkår i en tid, hvor jorden ryster under os?Bogen er oversat til seks sprog og er blevet rost af en række af verdens mest indflydelsesrige tænkere.
Et rullepølsesvin er en so, der lever i så lille en boks, at tremmerne giver den tryksår. De findes på mesters gård, hvor mesters kone sørger for sin mand og for medarbejderen, som hjælper til med at passe grise. Ingen kommer dog sovende til en stor svineproduktion, og hver dag knokler de fra morgen til aften. Det holder medarbejderens tanker beskæftiget, men hans fortid som slagterimedarbejder bliver ved med at plage ham. Og der sker underlige ting på gården i form af misdannede nyfødte grise, som forsvinder fra containeren. Medarbejderen kan mærke, at noget ikke er, som det bør være. Han får sværere og sværere ved at skelne virkelighed fra sygelig fantasi, og oplevelserne fra hans tidligere arbejde på slagteriet bliver ved med at fylde i hans hoved og plage ham.“Mester?” kalder han, men ingen svarer. Grisene holder øje med ham, og han kan ikke lide deres blik. Deres øjne. Disse menneskeøjne i et dyrs krop. Med lange, stive, buskede øjenvipper til at skjule deres undersøgende blik, som om man ikke må opdage, at de kigger. Han har aldrig forstået, hvorfor de har menneskeøjne. Som om de ved lige så meget som han selv. Eller måske endda mere. “Mester?” kalder han igen, og det føles, som om de alle sammen betragter ham. Som om de ved noget, han ikke ved.“Barsk og rystende læsning om dyret i os selv og dyret på vores tallerken.” Mickey Gjerris, bioetiker og teolog
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.