Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Medievidenskab: journalistik

Her finder du spændende bøger om Medievidenskab: journalistik. Nedenfor er et flot udvalg af over 13 bøger om emnet.
Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (13)
  • (2)
Format
  • (9)
  • (4)
  • (2)
Sprog
  • (13)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (0)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - Styrken i fortællende journalistik
    af Line Vaaben
    174,95 - 231,95 kr.

    Vi har fortalt historier til hinanden i alle tider og samfund. Men fortællingen er mere nødvendig end nogensinde. Og verden over har medierne fået øjnene op for at lange, velfortalte historier, der er en efterspurgt vare, frem for korte nyheder og clickbait. Tiden kalder på gode fortællinger og i en fragmenteret verden tilbyder fortællende journalistik læserne forståelse og fordybelse. I Fortællingernes tid tager Line Vaaben læseren med ind i nogle af verdens bedste journalister, redaktører og fotografers værksted og præsenterer nøje udvalgte eksempler på nyere fortællende journalistik fra både den amerikanske tradition og den fremvoksende og særlige skandinaviske fortælletradition. Line Vaaben (f. 1972) er fortællende journalist på Dagbladet Information og fellow ved Syddansk Universitet 2018/19

  • - Sådan genopfinder nyhedsmediet sin relation til borgerne – og sin relevans for demokratiet
    af Per Westergård & Søren Schultz Jørgensen
    231,95 kr.

    Gennem et år har de to forfattere sammen opsøgt og interviewet omkring 100 redaktører, topchefer, iværksættere, udviklingspersoner og journalister både i Europa og USA. De har besøgt de medier, der er dygtigst til at nyudvikle deres journalistik og engagere deres brugere. I Den journalistiske forbindelse præsenterer forfatterne hovedkonklusionerne fra deres omfattende researchrejse.Bogen giver en lang række opskrifter på, hvordan de mest innovative nyhedsmedier i disse år lykkes med at genskabe de afgørende forbindelser til deres brugere.

  • - En praktisk håndbog
    af Mette Reinhardt Jacobsen
    205,95 kr.

    Fokusgrupper er en nem og overskuelig måde at få forbrugerens mening på. Men brugen og afholdelsen af en fokusgruppe bygger på en række kvalitative metoder, som alt for mange ikke har haft tid til at sætte sig ind i. Det egentlige udbytte af fokusgruppen bliver derefter. Fokusgrupper bør kun overvejes, hvis man har både tiden og ressourcerne til at gennemføre dem sammen med den rette, kvalitative indstilling. Bogens pointe er, at fokusgrupper ikke er en ensidig størrelse, og at man ikke får et fast testresultat ud af gruppen. Til gengæld hjælper deltagere i en god fokusgruppe med at forstå sammenhænge, fænomener og livsforståelser. Fokusgrupper for begyndere er en praktisk håndbog i, hvordan man etablerer og afholder fokusgrupper. Det er en bog for virksomheder, der skal til at i gang med processen, og som mangler viden på området. Og det er en bog for de mange studerende, der som led i eksamensopgaver og undervisning ’lige’ skal lave en fokusgruppe. Med denne bog i hånden bliver antallet af fejl minimeret, og det konkrete udbytte af fokusgruppen øget betragteligt. Til glæde for både virksomheden eller de studerende samt gruppens deltagere. Mette Reinhardt Jakobsen er cand.mag. og journalist. Hun har i mange år arbejdet som moderator af fokusgrupper i Frankrig og Danmark. I dag arbejder hun som specialist i kvalitative analysemetoder, målgruppetænkning og brugerinddragelse.

  • - Sæt modtageren i centrum
    af Ida C.R. Jakobsen & Charlotte Albrechtsen
    121,95 - 147,95 kr.

    I dag vrimler internettet med spørgeskemaer, lige til at sende af sted. Problemet er bare, at de ikke er målrettet modtagerne. Spørgeskemaer der virker klæder dig på til at lave et spørgeskema, som får dine modtagere til at give mere præcise svar og dermed give dig den data, du har brug for. Forfatterne til Spørgeskemaer der virker var selv så trætte af dårligt udførte spørgeskemaer, at de har lavet denne bog som en trin for trin-guide til alle, der ønsker bedre og mere præcise data. I bogen bliver du klædt på til at udarbejde et spørgeskema, som dine modtagere kan – og vil – svare på. Et godt spørgeskema skal nemlig skabe en god oplevelse hos modtageren, og det er derfor vigtigt at kende sin målgruppe, så du kan stille de rigtige spørgsmål. Bogen svarer b.la. på følgende:Hvad skal du vide, inden du går i gang?Hvordan formulerer du bedst spørgsmålene til dine modtagere?Hvordan formulerer du bedst svarmulighederne til dine modtagere?Hvordan organiserer og tester du dit spørgeskema?Til slut i bogen er en tjekliste til dit spørgeskema, så du er sikker på at få det hele med. Spørgeskemaer der virker henvender sig til dig, som skal lave dit første spørgeskema, men kan også bruges af den mere erfarne som et opslagsværk eller en inspirationskilde, hvor du kan plukke fra de forskellige kapitler efter behov. Charlotte Albrechtsen er ph.d. i virksomhedskommunikation og cand.mag. i litteraturhistorie og antropologi. Hun har mange års erfaring med at designe og gennemføre kvalitative og kvantitative undersøgelser. Ida C.R. Jakobsen er cand.mag. i læring og forandringsprocesser og bachelor i sociologi. Hun har i flere år beskæftiget sig med evalueringer i uddannelsessektoren og i den kommunale sektor.

  • - En overlevelsesguide til mediebranchen
    af Jens Kjær Larsen
    175,95 kr.

    Mediebranchen befolkes af kendte mennesker, effektive projektledere og kreative gunslingers med mundlæderet i orden. Du skal stå tidligt op for at ride med på dens galoperende hest. Og hvis du sidder for stift, falder du af.I denne overlevelsesguide lærer du at begå dig i en kulturelt toneangivende branche, der sidder på meget af det nationalt definerende flæsk i Danmark. Bogen dissekerer mediebranchen og udstiller dens delelementer stykke for stykke. Den eksponerer indbyggede faldgruber og muteret DNA, og hudfletter de typer den befolkes af. Alt dette for at læseren kan blive klogere på the dos and dont´s og på hvordan man undgår at blive kværnet til pulver af den hæsblæsende branche.Med denne overlevelsesguide i hånden kan du slippe for års mistrivsel i mediebranchen, og forbedre dine chancer gevaldigt for at få et langt og harmonisk arbejdsliv som matros ombord på dens skib.Om forfatterenJens Kjær Larsen er tidligere popstjerne, studievært hos P3 og speaker på TV2. I dag arbejder han som Kreativ Producer for DR. Han bor i økolandsbyen Frikøbing i Hvalsø og har en deleko, som håndmalkes dagligt

  • - Det borgerlige Danmarks kollaps
    af Kaare R. Skou
    240,95 kr.

    Kaare R. Skou, TV2's tidligere politiske kommentator, tegner et kritisk billede af det borgerlige Danmarks kollaps. Lars Løkke Rasmussens sidste regering gik fra den ene politisk og juridisk tvivlsomme sag til den næste. Det blev to et halvt år med vinterkulde for de blå partier. Lars Løkke Rasmussen sad med den udøvende magt, men Dansk Folkeparti satte sig tungt på dagsordenen. Regeringen måtte med større eller mindre entusiasme acceptere det ene fremmedfjendtlige forslag efter det andet. Alt gik op i kampen mod dem – flygtningene og indvandrerne. Samtidig fortsatte Lars Løkke afviklingen af velfærdsstaten i jagten på penge til skattelettelser. 'Blå vinter' er en personligt ført politisk journal over to et halvt år med lovgivning dikteret af islamofobisk nationalkonservatisme og Twitterpolitik. De lovede skattelettelser udeblev, mens nogen sad oppe i træet, og andre testede grænserne for Grundloven og de internationale konventioner. I midten stod en statsminister, der tilsyneladende ikke vidste, hvad han selv ville. Kaare R. Skou fortæller den dramatiske og detaljerede historie om Lars Løkke Rasmussens sidste tid i spidsen for det borgerlige Danmark. Bogen bygger på en løbende opsamling af samfundsdebatten og på samtaler med enkelte af nøglepersonerne – samt ikke mindst erfaringer fra 30 års daglig gang blandt politikere og embedsmænd.

  • - Tanker om nyhedsformidling 1950-2020
    af Peter Bro & Anders Krarup
    205,95 kr.

    Journalistik er et fag, som alle har en mening om. Journalister udfordrer magthavere af alle slags, stiller spørgsmål ved alting og formidler deres arbejde på alverdens platforme. Ambitionen er at give læserne, lytterne og seerne den bedste udgave af sandheden – og det helst på en skærpet, fængende og letforståelig måde.Det har gjort faget omstridt, og det er ofte blevet kritiseret for historieløshed, forældede nyhedskriterier og ikke mindst for at have for korte og svagt funderede uddannelser. Uddannelsen af journalister har udviklet sig de seneste 70 år. Men er uddannelsen god nok – og hvordan bør den i givet fald forbedres? Er det gennem øget faglighed eller gennem øget folkelig forankring? Er det ved at styrke rollen som kontrollerende fjerde statsmagt – eller er det ved at vende fokus fra problemer til løsninger? I 70 punktnedslag giver bogen samtidig et overblik over mediernes og journalistikkens udvikling de seneste 70 år.

  • - Styr dit omdømme med skovflåtmodellen
    af Trine Nebel
    205,95 kr.

    Trine Nebels nye bog hedder "Tillid hænger ikke på træerne"med undertitlen Styr dit omdømme med skovflåt-modellen. Det er en model, Trine Nebel har konstrueret ud fra den ide, at dårlig medieomtale er som en skovflåt: Reagerer du ikke rigtigt, og arbejde du ikke emd dit omdømme på længere sigt, så kan det lille, lede dyr forårsage store ødelæggelser, i værste fald død. Modellen er til at håndtere praktisk, og den nedsætter, ofte eliminerer helt, at man kommer galt afsted, også selvom man bliver bidt af en medieflåt.

  • - Den utrolige historie om årtiets største medieskandale
    af Juan Moreno
    205,95 kr.

    Juan Moreno bliver noget ufrivilligt rodet ind i efterkrigstidens største medieskandale, da han bliver sat til at skrive en artikel sammen med stjernejournalisten Claas Relotius. Langsomt går det op for ham, at han er ved at blive medforfatter på en artikel, der er fyldt med usandheder. Da han undersøger sagen nærmere, viser det sig, at hundredvis af Relotius' artikler, der har været bragt i masser af toneangivende medier gennem de seneste syv år, er mere eller mindre opdigtede.Bogen er spændende som en velskrevet thriller. I forsøget på at rense sit navn er Moreno meget tæt på at miste sit job. Han møder uventet hård modstand fra den medieverden, han selv er en del af. Der er simpelthen ingen, der tror på ham, så han må ud på en lang rejse og lave masser af research, før han trænger igennem. Udover historien om Claas Relotius' storhed og fald, spørger Moreno, hvordan Relotius' mangeårige bedrageri overhovedet kunne lade sig gøre, og hvad det fortæller os om moderne medier.

  • - Fra idé til historie
    af Kristina Lund Jørgensen & Jakob Risbro
    188,95 kr.

    Hvad er konstruktiv journalistik? Hvordan finder man den konstruktive vinkel? Og hvordan ser den journalistik så ud i avisen, i radioen eller på tv?Det kan du læse om i denne bog, der går gennem den journalistiske proces fra ideudvikling til det færdige produkt – alt sammen med den konstruktive tankegang for øje.Konstruktiv journalistik - Fra idé til historie fokuserer på konstruktiv journalistik som et arbejde med løsninger, med nuancer og perspektiv i historierne – og med at involvere borgerne i det arbejde. Alt sammen med det sigte at fremme den demokratiske dannelse og flytte samfundet i retning af noget bedre.Bogen er både til dem, der er på vej ind i verdens bedste fag, men også til de journalister, der vil prøve kræfter med en ny genre indenfor journalistikken. Alle vil kunne bruge bogens teoretiske gennemgang af konstruktiv journalistik samt de konkrete værktøjer og øvelser.

  • - roller, krav, metoder
    af Solveig Schmidt & Mette Mørk
    299,95 kr.

  • af Jannie Møller Hartley & Lene Rimestad
    309,95 kr.

    Aktindsigt. Anonyme tips. Omfattende research. Sortering af arkivmateriale. Analyse af store datamængder. Samarbejde med internationale kolleger. Interview med en erfaringskilde. Webdok. Infografik.Undersøgende journalister anvender en lang række metoder for at finde, researche, fortælle og publicere deres historier. Denne bog præsenterer de væsentligste metoder for praktikere og studerende og er skrevet af både journalister og forskere.Bogens 24 kapitler fortæller om metoderne i alle led af processen og indeholder konkrete værktøjer, diskussion af metodernes begrænsninger og muligheder samt anbefalinger til praktikere.

  • - Spørg, lyt, følg op
    af Kurt Strand
    291,95 kr.

    Interview for journalister handler om at stille spørgsmål. Om at have overskud til at være nærværende, lytte og følge op. Bogen anviser konkrete værktøjer, som vil hjælpe intervieweren til at være ovenpå, styre og sikre det bedst mulige resultat. Den er skrevet til journalister i alle typer medier og på alle platforme. Og har relevans for alle, som i praksis eller teori beskæftiger sig med interview. Aktuelle eksempler fra elektroniske medier, print- og netmedier understøtter praktiske anvisninger, som bygger på Kurt Strands viden og erfaringer som interviewer og underviser i interviewteknik.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.