Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Med Grundtvig rundt – en guide opregner Ove Korsgaard en række emner, hvor Grundtvig stadig i dag har betydning for vort land, meninger og holdninger. Salmedigterens relevans for nutiden tages under behandling ud fra emnerne: Nationen, Almuen, Det moderne, Medborgerskab, Skolen, Kirken, De fremmede, Kvinden, Følelser, Kamp, Oplysning og Menneskesyn. Og det vil nok komme bag på mange, hvor nutidig og avanceret Grundtvig er i sine synspunkter.
Med ”Hordernes hærgen” har den britiske forfatter og debattør Douglas Murray sat sig for at dokumentere og afsløre den voldsomme og radikaliserede udvidelse af det, der er kendt som politisk korrekthed, og som i de senere år har bredt sig fra Nordamerika og Storbritannien til Kontinentaleuropa som social justice-tænkning. Den finder blandt andet sin fremtrædelsesform i LGBTQ+, #MeToo og senest BLM. Hvor forskelligartede – og indbyrdes stridende – disse bevægelser end kan være, så udgør de et angreb på vor liberale samfundsorden.Med et implicit krav på at være eksponent for dyden opstiller disse bevægelsers aktivister særkrav for påståede ”underprivilegerede og undertrykte grupper”, og gennem terrorlignende massehandlinger på de sociale medier forsøger de at etablere en meningscensur efter deres egne retningslinier.Resultatet er en partikularisme, der fremmer yderligere segregering i vore samfund. Herved bliver det til en trussel mod det civilisationsbærende majoritetssamfund, der affærdiges som ”hvide mænd”, og som i et stærkt relativeret historiesyn udskammes som årsagen til alle reelle såvel som forestillede ulykker.I fire kapitler om henholdsvis homoseksualitet, kvinder, race og transkønnethed dokumenterer Murray tilstanden og de midler, hvormed aktivister udøver pres på institutioner og enkeltpersoner. I supplerende kapitler redegør han for, hvorledes marxismen og den teknologiske udvikling udgør et grundlag for de bevægelser, der nu hærger vore samfund.
Dennis Nørmark afdækker i denne bog, hvad ufrihed er.Han mener, at vores liv aldrig har været så regulerede og administrerede som i dag. Vi tror, vi er frie, men vi har reelt ikke meget frihed. De mange regler, der styrer vores gøren og laden, efterlader det moderne menneske med en følelse af utilstrækkelighed og en usikkerhed på egne evner. Hvis vi skal blive frie, livsduelige mennesker, skal vi sættes fri fra den enorme overadministration, som vores samfund og vores arbejdspladser pålægger os. Først da bliver vi frie ansvarlige mennesker, der kan skabe gode fællesskaber.I bogen ser Dennis Nørmark på de argumenter, vi er blevet præsenteret for, som har fået os til at opgive vores frihed. Vi har fået at vide, at det kræver styring, kontrol, hierarkier og afmålt ufrihed at nå op på et højt samfundsmæssigt udviklingsstadie. Vi har fået at vide, at mennesket udvikler sig grusomt og hensynsløst uden styring og administration. Almindelige menneskers viden og erfaring bliver tilsidesat til fordel for storslåede samfundsplaner udtænkt af en overklasse af administratorer og ledere, der selv har draget fordel af at nedvurdere almindelige menneskers evne til at indrette sig, som de vil.Når man ikke tillader frihed, men hele tiden lader flere regler komme til, fralægger mennesker sig deres moralske ansvar og bliver ligeglade. Frihed må ikke blive til individualisme, men skal ansvarliggøre os over for hinanden, så vi kan skabe frie selvregulerende fællesskaber og sætte mennesket fri fra overadministration.Det er ikke friheden, der er dyr, men ufriheden. Ikke bare fordi administrationen af andre menneskers liv beslaglægger milliarder hvert eneste år, men også fordi det vænner vores medborgere, medarbejdere og vores egne børn til tanken om, at de er udygtige og inkompetente.
Bogens grundsyn er præget en optimistisk tro på, at fremtiden bliver bedre. Men kun hvis politikerne træffer de rigtige – og store! –beslutninger. Når meget arbejde – også det intellektuelle – bliver overtaget af maskiner, får mennesker mere tid til nærhed og omsorg.Bogen er også et opråb og et politisk manifest. De positive konsekvenser af den moderne teknologi opstår nemlig ikke uden de ansvarlige politikeres indgriben. De politiske handlinger skal op i et tempo, der modsvarer den teknologiske udviklings. Det handler om omfordeling, både af penge, indflydelse og ejerskab.Fremtidens løsninger kan vi blandt andet finde ved nytænke nogle af fortidens succeser, fra andels- og fagbevægelse til overskudsdeling og folkeoplysning.Ti bud med flere konkrete løsninger, blandt andet til hvordan man kan indføre basisindkomst, regulere finanssektoren og skaffe mere fri tid og grøn omstilling, afslutter bogen.
En af de mest markante tendenser i tiden er, at vi føler os mere og mere som ofre, og derfor ender vi med at have et krænkelsesdiktatur. Mange, også i folkekirken, tør derfor ikke ytre sig om kontroversielle emner for ikke at træde nogen over tæerne.Poul Joachim Stender ser det som et kald at modsige krænkelseskulturen i sine opråb. Ifølge ham lærte Jesus os ikke at være ofre, men at ofre os for ham og hinanden.Gud kysser uden samtykke er en provokerende og postulerende bog, der efterlyser en kirke, der igen tør være stolt af sit budskab, og som ikke er bange for at demaskere klimadebatten.
A collection of poems alongside gritty monochrome illustrations - transitioning from darkly humorous to disturbing. Some material may not be suitable for children.
Den danske beskæftigelsesindsats står endnu engang foran en reformering, denne gang med det, som er døbt ”lukningen af jobcentrene”. Danmark står dermed foran en historisk mulighed for at rette op på de fejl, som medarbejdere, ledere og borgere har peget på i årevis. Men hvis vi skal skabe de rette løsninger, skal vi have modet til at se det i øjnene, som ikke har fungeret. ”Jobcenterkrisen” er en undersøgelse af netop dette.Bogen inddrager stemmerne fra borgere og medarbejdere, såvel som kronikker og læserbreve igennem flere år. Alt dette tilsættes et blik mod forskningen og inddragelse af forfatterens egne oplevelser som praktikker som bisidder for sårbare og udsatte borgere i kontakt med jobcentrene.Igennem kapitlerne dykkes ned i det store eksistentielle paradoks, som jobcentrene har været indrettet under: Er opgaven omsorg eller beskæftigelse? Og kan de to elementer fungere sammen? Rejsen bringer os omkring et blik på arbejdsforhold, høje sagsstammer, faglige normer, borgernes oplevelse af jobcentrene, lovgivningen, de store dilemmaer, sanktioner og ikke mindst beskæftigelsesindsatsens nedlukning under corona – og hvad forskningen kunne fortælle os om, hvad der skete, når indsatserne pludselig blev frivillige. Bogen belyser dermed ikke blot fortidens problemer, udfordringer og nutidens muligheder, men kommer ligeledes med bud på løsninger til fremtidens indsatser. Steffen Rasmussen er medforfatter til bøgerne ”Fremtidens Kontanthjælp” og ”Motiveret Beskæftigelse”, samt stifter af den prisvindende organisation Fundamentet. Han har senest stiftet Center For Social Nytænkning, som arbejder med at udvikle og løse udfordringer på social- og beskæftigelsesområdet.
The book Chinese Women Striving for Status: Sport as Empowerment is original in focus and in evidence. It analyses for the first time, in informed and substantial detail, the extraordinary, successful and impressive efforts of Chinese sportswomen in their collective striving for, and achieving of, national and international recognition, status and supremacy. The performances and achievements of these women have thrust them to the very center of the global spotlight. Among the most dramatic, recent developments in Chinese society has been the international ascendancy of these Chinese sportswomen: an intentional and impressive demonstration of soft power politics.In the late twentieth century, Deng Xiaoping urged the Chinese policymakers to construct a model of "comprehensive national power" ¿ Chinese sportswomen are in the vanguard of this construction! More than this, in the process, they have achieved elevated social status, and in some cases considerable wealth! This book is unique in recording their astounding achievements."Chinese Women Striving for Status: I marvel at the complexities of the summaries. The book is certain to be important."¿ Professor Sheldon Rothblatt, Formerly of the Department of History and Director of the Center for Studies in Higher Education, University of California (Berkeley)
We're accustomed to seeing humour as a diversion from the serious side of life, but humour also permeates some of the most troubling political developments in recent years. From the resurgence of white nationalism to the erosion of democratic norms, jokes force-feed us objectionable ideologies while we gasp and splutter at all the side-splitting shenanigans. This book explores the relationship between humour and offensiveness in contemporary society. Drawing on examples from philosophical thinkers and popular culture, it invites readers to consider the dark side of humour. Weaving together cultural analysis, political discussion and philosophical reflection, the book provides an antidote to positive thinking about laughter and a roadmap for navigating different types of offensive humour.
Forgetting is forbidden. Unpunished, a continent, a "race" wants justice and reparation.It is important to know what actually happened and to record it.It is a deluge that has come over the black people. The most brutal, appalling and shocking crimes were committed against these people, which have not been properly condemned, excused and repaired to this day. So far, these crimes against humanity have gone unpunished, called genocide in other ethnic groups. On the contrary, the perpetrators deal with their crimes arrogantly and almost proudly, that even centuries after the numerous crimes they still make fun of the victims and thereby treat them derogatorily. This is unique in history. The whites who committed such crimes against life and humanity have no sensitivity to the fact that they systematically and according to plan abused, raped, mutilated, tortured and killed hundreds of millions of their (the victims') fathers, mothers, daughters, wives, children, babies, destroyed entire cultures, stole their wealth, soil, agriculture and stole much of the labor force.The historical reappraisal of the slavery and colonial past is very inadequate. Although this western world still owes its boom, development, social prosperity and stability, but also Africans:inside and blacks owe their impoverishment, social destruction, instability and their phenomena to these colonial times. This means that the consequences of slavery and colonialism are still very present today. On one hand, they bring privileges to the colonial masters and their societies that they do not want to lose, and on another hand, they still bring immense disadvantages to the victims and largely explain why they are the way they are and why they still cannot free themselves today. Every white person benefits from the crimes of their ancestors and every:r black person loses because of it."With my book, I want to contribute so that a terrible injustice against the continent of Africa and all the people who come from there is not forgotten and considered like "peanuts"." Dantse Dantse
'Gender' is a catch-all term: it is used in discourses on women's and LGBTIQ+ rights, gender equality, sexual education, gender studies - and by the anti-gender movements. The book offers an analysis of the blurring boundaries between political positions known as 'anti-gender' on the one hand and feminist and LGBTIQ+ strands on the other, starting from the hypothesis that there are discursive bridges between both camps which go beyond the exploitation of emancipatory attitudes. Rather, there are linkages which originate in mainstream feminist and LGBTIQ+ positions. The volume sheds light on these linkages in order to make the case for the need for alliances and dialogues to more effectively counter crusades on women's and LGBTIQ+ constituencies.
German Mut statt German Angst¿German Angst¿ hat es ins Oxford Dictionary geschafft ¿ so sehr gilt Furcht als Charakterzug einer Nation, die durch ihre geografische Mittellage von Urängsten geprägt und getrieben sei. Womöglich fühlen sich ¿letzte Generationen¿ hierzulande wohler als anderswo. Und doch spaziert die Vokabel der ¿German Angst¿ wie Falschgeld durchs Land. Denn Deutschland ist zugleich von jeder Menge Tatkraft und Zuversicht geprägt. Das Land der Dichter, Denker, Exporteure und Ingenieure, der Reise- und Patentweltmeister wäre nicht so erfolgreich, wenn es nicht auch neugierig und zuversichtlich wäre. Ist Deutschland womöglich viel mutiger, als man ahnt?Wir haben uns auf ¿Spurensuche begeben. Bei mehr als vierzig Vordenkern aus Wissenschaft und Wirtschaft, aus Politik und Publizistik. Was macht Mut? Was verhindert Mut in Deutschland? Wie ermutigen die Multiplikatoren und Menschen mit Definitionsmacht sich und andere, etwas zu wagen? Dieses Kompendium umzirkelt zugleich den geistigen Horizont des Ludwig-Erhard-Gipfels, jenes erlesenen Meinungs-führertreffens der Vordenker, das alljährlich am Tegernsee nach vorne schaut. Die Verlagsgruppe WEIMER MEDIA GROUP und ihre Verleger, Christiane Goetz-Weimer und Dr. Wolfram Weimer, laden zum offenen Dialog im Geiste von Freiheit und Zuversicht. Diese Anthologie der Ideen liest sich daher auch wie ein geistiges Destillat des Gipfel-Treffens.Herausgeber des Studien- und Sammelwerks ist Professor Dr. Ulrich Reinhardt. Er ist Optimist und zeigt als Zukunftswissenschaftler nicht nur auf, wie wir morgen leben werden, sondern gibt Antworten darauf, wie wir morgen leben wollen. Er wirkt als Wissenschaftlicher Leiter der Stiftung für Zukunftsfragen ¿ eine Initiative von BAT, die seit 1979 an der Schnittstelle zwischen Wissenschaft und Wirtschaft, Öffentlichkeit und Politik forscht.Zudem hält Ulrich Reinhardt eine Professur für Empirische Zukunftsforschung am Fachbereich Wirtschaft der FH Westküste in Heide und ist Adjunct Professor an der UNCW in den USA. Er ist Autor zahlreicher Publikationen und beschäftigt sich in seinem Podcast ¿Später war alles besser¿ mit aktuellen Themen rund um den Leitsatz: ¿Die Welt im Wandel ¿ der Mensch im Mittelpunkt¿.
Politik er i dag de paranoides spil: fra paranoiaen over at blive cancelled af identitetspolitikkens forkæmpere til paranoiaen over den københavnske kulturelites magt. ”Bare fordi du er paranoid, betyder det ikke, at du ikke har fjender,” sagde Henry Kissinger.Dette essay om paranoide læsemåder er et af de bedste redskaber til at forstå samtidens politiske klima. Hvorfor foregriber så mange politiske positioner i dag den smerte, som de samtidig forsøger at begrænse eller undgå? Hvorfor smitter denne form for politik så voldsomt, og hvorfor tager den så ofte afsløringens form?Udover titelessayet indeholder denne bog også essayet Queer og Nu, som er en refleksion over at blive latterliggjort for sin forskning i pressen, og samtidig leve med døden helt tæt på kroppen i form af en brystkræft-diagnose. Det er den første oversættelse af Eve K. Sedgwick til dansk, som sammen med Judith Butler er en af queerteoriens grundlæggere.
I ”Hvordan islam trænger ind i skolen” redegør Jean-Pierre Obin for de problemer, som den tiltagende islamisering af Frankrigs store, indvandrede muslimske befolkningsdel skaber i de franske skoler. I Frankrig blev stat og kirke adskilt ved lov i 1905, og skolen betragtes som den institution, der mere end nogen anden skal danne ungdommen efter Den Franske Republiks værdier om verdslighed.Muslimske skoleelever, der vokser op i parallelsamfund, hvor de udsættes for islamistisk propaganda, udfordrer i stigende omfang princippet om verdslighed i skolen. Det sker som opposition mod oplysningsideen, modstand mod fælles undervisning for de to køn samt manifestation af religiøst tilhørsforhold gennem påklædning. Sidstnævnte er forbudt i de franske skoler.Konsekvenserne af dette ser Obin som en blanding af eftergivenhed over for religiøse særkrav, øgede konfrontationer mellem alle aktører i skolesystemet samt en udbredt og stigende tendens til skolesegregering.Hvordan ser situationen ud i Danmark? Vi har et andet syn på verdslighed i skolerne, men også her berettes der om øgede tilfælde af konflikter, når ytringsfrihed og oplysning indgår i undervisningen, og når læreres og i særlig grad kvindelige læreres autoritet udfordres. Skolesegregering er blevet et markant og omdiskuteret emne i den politiske debat.Hvad er de langsigtede konsekvenser af den manglende assimilation af mennesker fra den muslimske verden, som er masseindvandret til det danske samfund? Vil segregeringen slå rod i skolerne og derefter i de øvrige dele af samfundet? Kan vi lære af Frankrig, hvor politikerne først nu begynder at forstå, at man ikke i tide tog udfordringerne fra masseimmigrationen alvorligt?
In an increasingly polarized world, Chasing We-ness champions ideas for cultivating the ability to work with others in a way that celebrates our shared humanity.
What do ordinary Germans think of their country's Nazi past? Do young Germans just want to "move on?" Combining observation, interviews, and archival work, the studies conducted in this book explore these questions to reveal the complexity of history and how young Germans view Nazism's place in contemporary society.
Get Over Yourself both uses Nietzsche's philosophy to understand our society, and takes our society to explain his philosophy.
”Retten til sex” er en essaysamling om køn, sex, race og magt. Titelessayet handler om incel-bevægelsen, og navnlig amerikaneren Elliot Rodger, der dræbte 6 personer og sårede 14, fordi han ville straffe de kvinder, der havde afvist ham, og de seksuelt aktive mænd, han var misundelig på.I bogens øvrige tekster diskuterer Srinivasan pornografi, sexarbejde, racisme og andre emner, der er centrale for feminismen i fortid, nutid og fremtid. Med sit fokus på spørgsmålenes kontroversielle og komplekse sider er ”Retten til sex” et væsentligt indspark i debatten om, hvordan vi omgås hinanden i en tid, hvor kategorier og traditioner er i opbrud.Om forfatteren:Amia Srinivasan er født i 1984 i Bahrain og opvokset i London, New York, Singapore og Taiwan. Hun er professor på All Souls College i Oxford og har tidligere undervist på Yale og UCLA. Srinivasan har skrevet essays og artikler for Times Literary Supplement, New York Times og London Review of Books, som hun også er medredaktør af. I 2021 blev “Retten til sex” kåret som Blackwell’s Non-Fiction Book of the Year. Bogen er solgt til udgivelse i 19 lande.
In diesem Buch "Ansichten eines Wilden über die zivilisierten Menschen" konfrontiere ich den "zivilisierten" Leser mit seinen vielfältigen Lebensumständen und damit was es heißt, ein "Weißer" zu sein. Dieses Buch soll in sarkastischer, humorvoller Weise nachdenklich machen und konstruktive Kritik an den selbsternannten "zivilisierten Menschen" üben, damit diese Welt besser wird, für uns ALLE! Wer ist "wild"? Wer hat Kultur?
Inhalt:David Engels: Von der Einsamkeit des Spenglerianers.Frol Vladimirov: Ein Rückblick in die Zukunft. Zur soziologischen Relevanz von Oswald Spenglers Morphologie der Weltgeschichte.Tom Zwitser: Oswald Spengler, die akademische Welt und das traditionelle familiäre Rollenbild. Eine kleine Soziologie.Ben Brummer: Kultur als Konflikt. Überlegungen zur Psychogenese des Abendlandes.Wätzold Plaum: Ebenen der Zyklik. Vorstellung eines geschichtsphilosophischen Zyklenmodells.Richard McDonough: The Dark Side of Heidegger's »Authenticity Philosophy«. A Spenglerian Model.Rezensionen/Reviews: Marco Gallina, Gerd Morgenthaler, Sid Lukkassen, David Engels, Sebastian Fink, Dezso Csejtei, Samir Osmancevic, Lutz M. Keppeler
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.