Tidligere bogreolen.dk  |  Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori

Her finder du spændende bøger om Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori. Nedenfor er et flot udvalg af over 117 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Pædagogisk teori.

Vis mere
Filter
Filter
Bogtype
  • (117)
  • (22)
Format
  • (83)
  • (25)
  • (20)
  • (6)
  • (5)
  • (2)
Sprog
  • (116)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Serie
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (14)
  • (8)
  • (8)
  • (7)
  • (5)
  • (4)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
Vis flere
Sorter efterSorter Populære
  • af Knud Illeris
    269,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    læring. behandler de grundlæggende spørgsmål om læringens processer og strukturer, forskellige læringstyper og barrierer mod læring. Desuden inddrages en række emner, som er centrale i forhold til en dækkende læringsforståelse: læring i forhold til kropslighed, hjerneforskning, selvforståelse, motivation, intelligens, læringsstil, køn, livsalder, undervisningsformer, uddannelsespolitik og læring i arbejdslivet. Denne 3. udgave af læring. har, ud over en generel opdatering og nye henvisninger, fået vigtige, nye afsnit, der uddyber de områder, som Illeris har beskæftiget sig med i de seneste år: kompetencebegrebet, transformativ læring, identitet samt en kritik af konkurrencestatens læringsforståelse.Siden bogen blev udgivet første gang i 1999 har læring. været skelsættende og definerende for opfattelsen af læring, ikke blot i Danmark, men internationalt. Den forrige udgave er oversat til mere end ti sprog, og samlet har bogen solgt i over 100.000 eksemplarer.Om forfatteren:Knud Illeris har arbejdet med lærings- og uddannelsesforhold siden slutningen af 1960'erne, har været professor i uddannelsesforskning og med til at udvikle projektarbejdsformen ved Roskilde Universitetscenter, senere forskningsleder ved Learning Lab Denmark og professor i livslang læring ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Knud Illeris
    365,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    I denne bog har Knud Illeris samlet 49 centrale tekster om læring helt tilbage fra Grundtvigs 'Skolen for livet' og ellers op gennem 1900-årene og med vægt på nyere tekster helt frem til et bidrag fra de seneste år. På denne måde præsenteres samtidig alle de væsentligste navne på området som f.eks. Dewey, Piaget, Vygotsky, Rogers, Freire, Bruner, Gardner, Lave, Wenger, Mezirow, Jarvis og Illeris selv. Teksterne er samlet i 15 temaer så alle sider af læringsbegrebet og læringsproblematikken bliver belyst, og Illeris har skrevet indledninger til hvert tema og alle teksterne, der kan guide læseren rundt i de omfattende og komplicerede landskab.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Jean-Jacques Rousseau
    218,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Rousseaus berømte og forkætrede bog om børneopdragelse, og om hvordan man henholdsvis forkvakler eller hjælper til frodig udfoldelse.En filosofisk klassiker om hvordan man forkvakler eller hjælper barnets frodige udfoldelse. Dengang den udkom, var den en enorm fornyelse af synet på, hvad børneopdragelse og kultur er. Den dag i dag er det provokerende stof til eftertanke! Rousseau er en af de væsentligste inspirationskilder bag en række af de forestillinger, der i dag styrer vores livsanskuelser. Det kan virke indlysende, at alle mennesker er født frie og lige, og at børn har rettigheder og skal opdrages til at udfolde deres muligheder bedst muligt. Det er imidlertid stadig ikke nogen selvfølge, når man ser sig om i verden. Og det var det så meget mindre i 1700-tallet, hvor Rousseau skrev. Hans tanker virker stadig – nu så mange år efter – nutidige og friske. Læs selv og tænk efter!

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Torben Næsby & Ekstern redaktion: Ida Kornerup
    451,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Pædagogens grundfaglighed. Grundbog til pædagoguddannelsen (inkl. hjemmeside)Pædagogens grundfaglighed – grundbog til pædagoguddannelsen er et forskningsinformeret, litterært bidrag ind i de kompetencemål, der er opstillet foruddannelsen. Derudover imødekommer bogen kravet om øget selvaktivitet ved også at være en aktiv opfordring til undervisere og studerende om at forfølge nogle af de pointer og vidensområder, kapitlerne berører. Dette kan gøres ved hjælp af bogens tilhørende hjemmeside, hvor der til hvert kapitel findes forslag til læsernes efterfølgende selvaktivitet.Forslag til selvaktivitet – individuelt og i grupper – findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagogBogen er inddelt i dele efter grundfaglighedens kompetenceområder. Hver del består af en række kapitler, der indledningsvist giver en generel beskrivelse af viden inden for et specifikt tema (”hvad ved vi om dette tema?”) samt peger på erfaringer med handlemuligheder, metode og didaktik i forhold til pædagogisk arbejde generelt. Sidste del af hvert kapitel giver eksempler fra praksis, og mange kapitler har anvisninger på, hvordan pædagogen kan bruge den fremstillede viden i praksis.Bogens indhold:Del 1: Uddannelse og dannelse1. Den moderne pædagog – dannelse, relevans og autoritet (Lars Qvortrup)2. Den studerendes selvaktivitet – når kommunikation om læring bliver det vigtigste (Preben Olund Kirkegaard og Kirsten Hyldahl) 3. Reference- og studiemetodik – biblioteket som platform (Pernille Frandsen)Del 2: Pædagogiske miljøer og aktiviteter 4. Kvalitet i pædagogisk praksis (Torben Næsby) 5. Børns læring – et interaktionistisk perspektiv (Torben Næsby)6. Neuropædagogik – neuroner og relationer (Anni Mortensen) Del 3: Profession og samfund 7. Børns rettigheder og medborgerskabsdannelse (Ida Kornerup og Mimi Petersen)8. Unge, uddannelse og netværk (Üzeyir Tireli) 9. Køn i pædagogisk praksis (Stine Thidemann Faber og Ana Lisa Valente) Del 4: Pædagogens praksis 10. Didaktik i dagtilbud (Ole Henrik Hansen) 11. Målsætning, dokumentation og evaluering (Tanja Miller og Margit Margrethe Nielsen) 12. Improvisation i et pædagogfagligt perspektiv (Kim Jerg og Kaare Werner Nielsen) 13. Kvalitative observationer som metode – om at undersøge pædagogisk praksis med fokus på deltagelse, interaktioner og sammenhænge (Kira SaabyeChristensen og Ida Kornerup) Se bogens indholdsfortegnelse Se bogens indledning Ekstern redaktion Ida Kornerup er lektor og cand.pæd. i almen pædagogik og didaktik. Ida har en ph.d. i uddannelsesforskning fra Roskilde Universitet og er ansat i forskningsprogrammet Læring og Didaktik, UCC, hvor hun blandt andet forsker i børns læring og udvikling af læringsmiljøer. Torben Næsby er lektor på pædagoguddannelsen ved UCN. Han er uddannetpædagog og cand.mag. i psykologi og pædagogik og er p.t. ph.d.-studerende ved LSP, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - i uddannelse og pædagogik
    af Gert J.J. Biesta
    270,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    ”Gert Biesta er en af Europas mest betydningsfulde uddannelsestænkere. Derfor er det en fornøjelse, at Klim nu igen går i front med en oversættelse til dansk af Biestas seneste værk.”Lene Tanggaard, professor i pædagogisk psykologi, Aalborg Universitet”Biestas bog om det smukke ved uddannelsens risiko er et stærkt forsvar for det, han kalder uddannelsens svaghed. Svaghed er i denne sammenhæng ikke noget dårligt, men et udtryk for, at uddannelse nødvendigvis er forbundet med risici, åbenhed og ikke kan eller bør kontrolleres. Uddannelsens indbyggede svaghed kommer af, at mennesker ikke er programmerbare maskiner, men levende, handlende subjekter, og Biesta viser, hvordan den nødvendige svaghed desværre er truet af en række regimer i det moderne samfund, der handler om at forudsige og kontrollere. Lærere vil i bogen finde argumenter for, at dømmekraften er uomgængelig i det pædagogiske arbejde og aldrig kan reduceres til opskrifter. Og enhver læser vil finde fine og opbyggelige eksistentielle analyser af de skrøbelige og åbne menneskelige relationer og praksisser, som vi alle har til opgave at passe på.”Svend Brinkmann, professor i psykologi, Aalborg Universitet”Biesta er mere i overensstemmelse med det bedste i den danske dannelses- og uddannelsestænkning, end denne tænkning er i overensstemmelse med sig selv. Det er tankevækkende! Med ’Den smukke risiko’ kommer vi ind til kernen i det, som er meningen med og værdierne i de begyndelser, der hele tiden skabes på ny, når vi som mennesker arbejder med og for mennesker i undervisning og pædagogik. Styrken ligger i at erkende svagheden i undervisningsrelationen som forudsætning for, at menneskelig dannelse kan finde sted. Bogen er et startskud for den nye begyndelse, som uddannelsestænkningen herhjemme har brug for, hvis den skal genvinde sin værdighed overfor måle- og modebølgers forsøg på ensretning af den menneskelige forstand.”Jan Tønnesvang, professor i psykologi, Aarhus Universitet

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Klaus Nielsen & Lene Tanggaard Pedersen
    268,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bemærk det er d. 1. udgave. D. 2. udgave fås her: https://tales.dk/paedagogisk-psykologi-2-udgave_klaus-nielsen_9788759331347

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Gert Biesta
    227,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    ”At starte en diskussion om god uddannelse kræver blot, at man stiller et enkelt spørgsmål: Hvad er uddannelse til for?” Så enkelt formulerer Gert J.J. Biesta selv sit udgangspunkt, og ud fra dette grundspørgsmål leverer han kritiske analyser af de neoliberale styringsformer med internationale sammenligninger, markedsgørelse og ”accountability”-systemer og af de virkninger, dette har, på relationerne mellem stat og borger, skoler og forældre, lærere og elever. Konsekvenserne heraf for moral og etik, politik og demokrati belyses med inddragelse af filosofiske begreber og perspektiver fra forskellige forfattere.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Hans Henrik Knoop, Martin E.P. Seligman, Mihaly Csikszentmihalyi, mfl.
    293,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Hvordan kan positiv psykologi bruges pædagogisk? Hvordan kan positiv psykologi skabe optimale læringsmiljøer? Positiv psykologi sætter fokus på glæde, trivsel, lykke og det gode liv. Antologien præsenterer den positive psykologis bagvedliggende teori og de deraf følgende pædagogiske implikationer i forhold til optimale læringsmiljøer, ledelse, undervisning, læring og arbejdsliv. Antologien henvender sig primært til lærere, pædagoger, psykologer, ledere og studerende.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af David Bugge med bidrag af Bente Kasper Madsen & tekster af K.E. Løgstrup
    183,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    De tre forfattere har hver sin egen plads i bogens tre dele, der består af David Bugges fremstilling og udfoldelse af Løgstrups tanker, Bente Kasper Madsens refleksioner og case-baserede anvendelse af disse og til sidst selve det tekstlige grundlag i form af Løgstrups egne artikler. Tilsammen udgør delene en velstruktureret og særdeles tankevækkende perspektivdragning til tidens debat om folkeskolen i lyset af den aktuelle reform og til synet på læring, uddannelse og undervisning i det hele taget. Få danske tænkere har øvet så stor indflydelse på vores skoletradition som K.E. Løgstrup. For længst er hans filosofi og hans begreber om bl.a. ’talens åbenhed’ og ’urørlighedszonen’ gået ind i den pædagogiske forskning og undervisning. Og fra et bredt spektrum af det politiske liv hører man jævnligt hans synspunkter inddraget i den løbende debat. ​ ’Løgstrup & skolen’ er en grundbog om Løgstrups skolesyn. Løgstrup-forskeren David Bugge fører læseren omkring de vigtigste tanker – i et sprog, så både forskere, studerende og alment interesserede kan have glæde af bogen. Seminarielektor Bente Kasper Madsen knytter i et perspektiverende bidrag emnet til den seneste udvikling i skolen, og endelig rummer bogen tre af Løgstrups vigtigste tekster om skole og pædagogik.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning
    af Kim Rasmussen
    285,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Antologien retter sit fokus mod det metodiske felt: “Visuelle tilgange og metoder”. Feltet har været i fremmarch igennem en del år både internationalt og herhjemme. Det er et omfattende og komplekst felt. Antologien foregiver ikke at give overblik over alle de måder, hvorpå man i dag kan arbejde med visuelle metoder. De enkelte kapitler tager derimod afsæt i afsluttede forsknings- og udviklingsprojekter, hvor der har været arbejdet med tegning og at tegne, maleri og at male, fotografi og at fotografere, videofilm og at filme. På den måde berettes der kritisk, konkret og kontekstnært om de erfaringer og refleksioner, der er gjort i projekterne. Vi hører både om nogle af de vanskeligheder og om de produktive indsigter, som arbejdet med visuelle tilgange og metoder har bidraget til. Det visuelle metodiske felt indskriver sig i de kvalitative metoders “familie” − og har samtidig aktualitet i praktisk pædagogisk arbejde. Antologien henvender sig således både til studerende og forskere indenfor social- og humanvidenskab (især pædagogiske, antropologiske og uddannelsessociologiske forskere). Men bogen har også en sekundær målgruppe: Pædagoger, socialarbejdere, lærere, psykologer og beslægtede professioner, der arbejder med at hjælpe og støtte andre mennesker i at kommunikere, ytre og udtrykke sig om eget liv. Altså professionelle, der kan se udviklingsmuligheder og dynamiske potentialer i at bruge visuelle metoder i praksis, og som kan lade sig inspirere af de tilgange og metoder, der beskrives og diskuteres.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  •  
    259,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Forskellige former for narrativ teori og tænkning har i mange år optrådt indenfor en række discipliner og fagområder såsom litteraturvidenskab, sociologi, antropologi, lingvistik samt almen-, kultur- og organisationspsykologi. Den omfattende mængde af litteratur på det narrative område vidner om et vidt omfavnende felt, hvor forskellige former for narrativ teori har indgået i og bidraget til forskning og praksis i utallige faglige sammenhænge. Ved hjælp af narrative begreber er vi i stand til at beskrive grundlæggende erkendelsesprocesser hos mennesker og i forlængelse heraf udarbejde strategier, tilgange og metoder til at understøtte nye og anderledes læreprocesser hos andre. Dette forandringsperspektiv er efterhånden velkendt indenfor f.eks. erhvervspsykologien og i terapisammenhæng, men har efter min opfattelse længe været underbelyst og derfor kun lidt udnyttet i pædagogikken. Nærværende antologi er et forsøg på at råde bod på denne underprioritering. Bogen har pædagogers praksis som omdrejningspunkt, hvor der sættes fokus på en række forskellige praksisområder indenfor både almen- og specialområdet. Bogens ambition er at gøre viden om det narrative tilgængelig for pædagoger og pædagogstuderende, hvor de forskellige kapitler belyser på hver deres måde, hvordan narrativ tænkning kan bidrage til udvikling af pædagogfaglighed og til opgaveløsning i praksis. Bogen er bygget op i flere sektioner, hvor de enkelte bidrag samles tematisk ud fra forskellige fællesnævnere. I kapitel 1 præsenterer jeg en narrativ tilgang, hvor et individorienteret og mere psykologisk perspektiv skildres. I det efterfølgende kapitel beskriver jeg en kontekstorienteret tilgang til praksis. Til sammen udgør de to kapitler et forsøg på at skabe en helhedstænkning, hvor de to niveauer forudsætter og komplementerer hinanden. Det har været bogens ambition, at denne helhedstænkning skulle være bogens udgangspunkt, som en grundforståelse, der afspejles på forskellig vis i de enkelte bidrag. Således udgør narrativ teori den røde tråd i bogen, hvor centrale narrative begreber optræder på tværs af de enkelte kapitler. Bogen tager udgangspunkt i den præmis, at det potentiale, der ligger i narrativ teori, ikke udnyttes tilstrækkeligt i pædagogikken i dag. Det er mit håb, at bogen kan bidrage til den pædagogiske debat, således at det spændende potentiale, som narrativ tænkning byder på, i langt højere grad kommer børn, unge og brugere til gode i hverdagen i pædagogens praksis.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Forskning, assessment, test, udviklingsarbejde og intervention
    af Poul Nissen, Tatiana Chemi, Gerd Christensen, mfl.
    191,95 - 215,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Den positive psykologi er kendetegnet ved en høj grad af diversitet. Feltet trækker på stort set hele viften af eksisterende psykologiske metoder, samtidig med at nye metoder udvikles med stor kreativitet. Antologien giver et indblik i en række af de metoder, som feltet benytter sig af. Desuden rummer den artikler, der er forankret i den kritiske psykologi, ligesom den diskuterer, på hvilke måder der er fællesskab mellem positiv psykologi og kritisk psykologi. Antologien er redigeret af Gerd Christensen og Frans Ørsted Andersen og indeholder bidrag fra en lang række danske og udenlandske eksperter inden for området. Henvender sig til konsulenter, forskere, HR-medarbejdere, ledere, undervisere, psykologer, socialrådgivere og studerende.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Lotte Hedegaard-Sørensen
    226,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Visionen om den inkluderende skole er ved at blive til virkelighed. Børn, som tidligere har været placeret i specialpædagogiske læringsmiljøer, overføres til almenpædagogiske læringsmiljøer. Og børn med funktionsnedsættelser skal undervises og lære på lige fod med andre elever i folkeskolens læringsfællesskaber. Denne bog præsenterer en pædagogisk og didaktisk tilgang til inklusion, der inddrager specialpædagogisk viden, der tidligere primært hørte specialpædagogiske institutioner til. Der er ikke tale om specialpædagogiske teorier og modeller, der kompenserer for ‘mangler’ hos fx diagnosticerede børn, men om en mangfoldighed af teorier og vidensformer, der udfoldes i praksissituationer. Forfatteren viser, hvordan lærere med afsæt i deres egen praksis kan udvikle en procesdidaktisk kompetence, der gør det muligt at håndtere komplicerede læringssituationer for alle børn. Med eksempler fra fire forskellige læringsmiljøer - en folkeskole, en specialklasse, en specialskole og en lilleskole - demonstrerer hun, hvordan lærerteamet kan udvikle en situeret professionalisme og procesdidaktisk kompetence gennem refleksion over egne praksisfortællinger. Dermed giver bogen læseren en grundlæggende indsigt i en inkluderende specialpædagogik, der imødekommer flere elever – med eller uden diagnoser. Bogen er henvendt til lærere i praksis og til det specialpædagogiske kompetenceområde i den nye læreruddannelse. Lotte Hedegaard-Sørensen er ph.d., lektor og koordinator for masteruddannelsen i specialpædagogik på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Århus Universitet. Hun har igennem en årrække forsket og undervist i inkluderende læringsmiljøer samt været konsulent på Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion ved UCC. Hun har de senere år udført en række empiriske studier med fokus på læreres kompetence i komplicerede undervisningssituationer i almen- og specialpædagogiske læringsmiljøer.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Bjørg Kjær, Anette Schulz, Dorte Kousholt, mfl.
    355,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Denne bog til morgendagens pædagoger præsenterer grundlæggende pædagogisk viden og er et bidrag til at styrke kommende pædagogers grundfaglighed. Kravene om tættere kobling mellem teori og praksis i den nye pædagoguddannelse er videreført i bogen, der er tematisk opbygget og veksler mellem teoretiske og forskningsbaserede kapitler og kapitler rettet mod anvendelse i praksis. Denne opbygning vil forhåbentlig lægge kimen til gode diskussioner og refleksioner mellem teori og praksis, mellem uddannelse og profession. Emnerne er: aktionsforskning, anerkendelse, børn og unges perspektiver, børnefællesskaber, forskning i egen praksis, forældresamarbejde, inklusion, innovation og entreprenørskab, kollegial feedback, professionsidentitet, pædagogisk dokumentation, refleksion, relationer, små udsatte børn, transfer, tværprofessionelt samarbejde Bogens 18 forfattere udgør en bred vifte af forskere, undervisere, konsulenter inden for det pædagogiske område og praktikere, som her deler deres erfaringer fra et vellykket udviklingsarbejde. På den måde repræsenterer bogen både det specialpædagogiske samt dagtilbuds- og fritidsområdet. Bogen kan inddrages i undervisningen fra 1. år på pædagoguddannelsen og henvender sig desuden til alle, der arbejder i, eller som kommer til at arbejde i den pædagogiske profession.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Karin Overballe & Helle Overballe Mogensen
    224,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Unge med særlige behov handler om de udfordringer, som sårbare unge møder, når de skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Bogen beskriver en række udbredte diagnoser, og der er fokus på både de særlige vanskeligheder og de særlige styrkesider, som unge med diagnoser har. Med den rette hjælp og pædagogik er der stor sandsynlighed for, at også sårbare unge vil kunne klare deres skolegang på næsten normale vilkår, men det kræver bl.a., at uddannelsesstederne møder dem med imødekommenhed, fleksibilitet og forståelse. Unge med særlige behov giver de professionelle konkrete pædagogiske værktøjer, de kan bruge til at støtte sårbare unge i at udvikle mestringsstrategier, så deres selvværd og oplevelse af sammenhæng øges. Metoden er dels personlig vejledning gennem mentorordninger og den gode samtale, dels en særligt tilrettelagt pædagogik, hvori bl.a. klasseledelse, miljøstrukturerende metoder og en tilpasset didaktik indgår. Bogen henvender sig til lærere, læsevejledere, studievejledere, mentorer og UU-vejledere på ungdomsuddannelserne. Også de sårbare unge selv og deres pårørende kan have glæde af bogen.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - seks aktuelle forståelser
    af Knud Illeris
    182,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Seks af verdens mest aktuelle læringsteoretikere har, med Knud Illeris i spidsen, sat hinanden stævne i en ny bog.Læring i både teori og praksis er for alvor kommet på den internationale dagsorden. I Læringsteorier - 6 aktuelle forståelser er det lykkedes at få seks af verdens toneangivende læringsteoretikere til at give hver deres meget forskellige bud på begrebet læring. Resultatet bliver et helhedsbillede af et forskningsfelt i rivende udvikling.Selv om forståelserne af læringsbegrebet er forskellige, har forfatterne dog en række fælles udgangspunkter. Herunder at læring altid finder sted i mødet mellem nye impulser og den eksisterende viden, kunnen eller forståelse, og at læring ikke kun er et individuelt anliggende, men også et socialt og samfundsmæssigt forhold.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Gert Biesta
    208,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Læring sendes retur til genfortolkning, for ifølge forfatteren skal læring ikke opfattes som tilegnelsen af noget udefra, men som en reaktion på, hvad der er anderledes. Det kræver at underviserne viser en interesse i deres elevers tanker og følelser og tillader, at de reagerer på deres egne, unikke måder. Det har konsekvenser for pædagogik og for den sociale organisering af læringen.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - arven fra Piaget og Vygotsky i socio-eksistentiel belysning
    af Steen Beck
    243,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    To positioner har præget læringsdebatten de senest år: Læring skal redde os danskere i den globale konkurrence!Læring bør ikke måles og vejes! Det er endt i mudderkastning, fordomme og sniksnak. Men læringsdebatten bør ikke handle om at diskutere og kritisere, men om at bidrage til, hvordan man kan forstå selve kernen i al uddannelse: relationen mellem den under­visende lærer og den lærende elev. SDU-forsker Steen Beck mener, at vi bør finde seriøse og undersøgende måder at diskutere på. I Al den snak om læring har han derfor genlæst den klassiske læringsteori fra Vygot­sky og Piaget, som han krydser med de moderne positioner fra bl.a. Hattie og Biesta. Det åbner for en helt ny position: det socio-eksistentielle per­spektiv. Denne tredje vej fokuserer på læringens sociale og kulturelle kontekst, det enkelte menneske, der lærer, samt på en vedvarende interesse for frihed og styring i under­visningen. Det baner vej uden om den fastlåste debat og viser hen til et perspektiv, hvor der er plads til selve læringen. Bogen henvender sig til alle, der underviser i den danske grundskole og på ungdoms­uddannelserne, samt alle, der forsker i eller tager beslutninger på området. Steen Beck er mag.art. i litteraturvidenskab samt ph.d. og lektor ved Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. Han forsker i lærings- og undervisnings­teori, didaktik og elevers læreprocesser. Han har skrevet en lang række bøger.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Udfordringen til en profession
    af Aldenmyr, Paulin & Zetterquist
    213,00 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  •  
    206,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    En af seminariernes mest benyttede lærebøger i 5. udgave. Redaktionen bag den ny udgave er Jens Rasmussen, Professor, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet Pædagogiske teorier præsenterer teorier om og for pædagogisk praksis. Teorierne fremstilles sådan, at de er befordrende for forståelsen af pædagogiske forhold og for handling i pædagogiske sammenhænge. I 5. udgave er en række artikler revideret og bragt up to date af redaktion og forfattere, og udgaven er udvidet med nye artikler om almen pædagogik, medborgerskabspædagogik, klasseledelse, skoleledelse, undervisningsdifferentiering, blended learning og anerkendende pædagogik. Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og studerende ved pædagog- og læreruddannelserne. Teorier kan man tilegne sig, men de skal afprøves i praksis. Derfor er det vigtigt, at den studerende allerede under indlæringen selv overvejer, hvordan teorierne kan anvendes. Forord Kapitel 1 Almen pædagogik – pædagogikkens grundlæggende spørgsmål af Alexander von Oettingen Kapitel 2 Medborgerskabspædagogik – et konfliktfelt af Hans Dorf Kapitel 3 Udvikling, lære- og undervisningsvirksomhed – eksemplificeret ved to drenges udvikling af motiver af Mariane Hedegaard Kapitel 4 Waldorfpædagogikken – en indføring i Rudolf Steiners pædagogik af PoulSvendsen Kapitel 5 Celestin Freinets pædagogik af Poul Svendsen Kapitel 6 En behavioristisk og adfærdsmodificerende pædagogik af Niels Bjerre Andersen Kapitel 7 Teorier om kognitiv udvikling som inspiration for pædagogikken af Hans Vejleskov Kapitel 8 Radikal og operativ konstruktivisme af Jens Rasmussen Kapitel 9 Klasseledelse af Per Fibæk Laursen Kapitel 10 Skoleledelse af Lars Qvortrup Kapitel 11 Mesterlære som læringsform af Klaus Nielsen Kapitel 12 Tosprogethedspædagogik af Anne Holmen Kapitel 13 Den lærende organisation af Lars Qvortrup Kapitel 14 Tænkningens og læringens stil – forskellige måder at tænke og lære på af Peter Andersen Kapitel 15 Howard Gardners intelligensteori og pædagogik af Hans Henrik Knoop Kapitel 16 Læseundervisning – teorier og indsigt af Carsten Elbro Kapitel 17 Undervisningsdifferentiering af Jens Rasmussen Kapitel 18 Blended learning af Karsten Gynther Kapitel 19 Anerkendelse i pædagogikken af Tom Richie Hvem er forfatterne?

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  •  
    235,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    "Forskning om Læringslaboratorier og -eksperimenter er i høj grad tiltrængt, fordi vi har behov for at skabe en samlet oversigt over et komplekst flerfagligt arbejdsfelt, som har stigende samfundsbetydning. Antologien går om bag de mange teoritilgange, metodeanvisninger og praksiserfaringer, som efterhånden er dokumenteret, ofte uden forsøg på klassifikation og struktur. De eksperimentelle arbejdsformer er i vor tid blevet genopdaget og tilskåret til at løse komplekse psykologiske, pædagogiske, organisatoriske og relationelle problemer i samfundet, uden at konsekvenserne af metodernes sociale og menneskelige effekter og affekter er blevet udforsket og problematiseret. Bogen leverer et værdifuldt bidrag til at afklare, hvad laboratorier og eksperimentarier bygger på i teorien og giver en solid referenceramme til at klarlægge feltets primære dimensioner i form af sted, formater, produkter og instrumenter. Bogen kan varmt anbefales til de mange forskere, ledere, konsulenter, organisationsfolk og ændringsagenter, der arbejder med disse ofte risikobetonede og grænseoverskridende menneskeforsøg." Preben MelanderProfessor i anvendt ledelsesforskning, Copenhagen Business School

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Hvad hjerneforskningen kan fortælle pædagogikken
    af Sarah-Jayne Blakemore¤Uta Frith
    213,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen er en sammenfatning af den forskning i hjernens funktion og udvikling, som har relevans for både almen- og specialpædagogikken. Bogen behandler temaer som: Sprogets udvikling, udvikling af basale talbegreber og færdighed i deres anvendelse, hukommelse og opmærksomhed og emotionel udvikling, læsning, at udtrykke sig på skrift og matematik. Desuden relateres dysfunktioner til hjernens funktion og livslang læring relateres til hjernens udvikling og funktioner set i et livsperspektiv. Bogen er først og fremmest en grundbog for praktikere inden for undervisning og uddannelse, der har brug for neuropsykologisk viden om udvikling og læring.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - i pædagogik og uddannelse
    af Marianne Abrahamsen, Ane Qvortrup & Dion Rüsselbæk Hansen
    226,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Vi er vidner til nye aktualiseringer af etik inden for pædagogik og uddannelse. Nye grænser sættes, og gamle grænser udviskes – blandt andet som følge af reform- og moderniseringstiltag. Det skaber på den ene side nye etikker på alle niveauer i uddannelsessystemet, fordi indholdet af og begrundelserne for, hvad der rangerer som mest nyttigt og etisk korrekt, ændres. På den anden side skaber det nye etiske problemstillinger for de professionelle. Der tegner sig således et behov for at få sat fokus på de etiske problemstillinger, som gør sig gældende i pædagogik og uddannelse på alle niveauer i dag. Denne antologi beskæftiger sig både med, hvordan de nye aktualiseringer viser sig i forskellige pædagogiske og uddannelsesmæssige sammenhænge og med de spørgsmål, som studerende, pædagoger, lærere og ledere mødes med: Hvordan skal man begrunde en handling som måske er etisk problematisk nu og her, men ikke på lang sigt? Skal man som lærer undlade at beskæftige sig med emner, der kan vække ubehag hos nogle elever i undervisningen? Hvor langt skal, kan og bør vi gå i inklusionens tegn? Hvor meget kan man som professionel tillade sig at intervenere i barnet, elevens og den studerendes privatsfære? Hvordan balancerer man som pædagog, lærer og ledelse mellem konfliktuerende hensyn, og hvordan begrundes et givent valg eller fravalg? Antologien illustrerer, hvordan de etiske aktualiseringer tager sig ud i forskellige pædagogiske og uddannelsesmæssige praksisser, og hvordan pædagoger, lærere og ledere må forholde sig til nye etiske dilemmaer og paradokser. Den henvender sig til alle, der beskæftiger sig med pædagogik og uddannelse.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Christer Stensmo
    269,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Denne bog giver en indføring i den pædagogiske filosofi til alle som studerer, arbejder med eller bare interesserer sig for pædagogik og dannelsesteori. De klassiske filosoffer præsenteres i kronologisk rækkefølge på en måde, som gør det nemt at skabe overblik over de forskellige dele af deres tænkning: ontologi, epistemologi, etik, menneske- og samfundssyn samt pædagogiske overvejelser. Alle de store klassiske filosoffer får selvstændige afsnit: Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau, Pestalozzi, Marx og Dewey. Men også mere moderne bidrag til pædagogikken som Vygotskij, Piaget og Cherryholmes tages under behandling. Bogen afsluttes med en række perspektiver på samtidig uddannelsesfilosofi og leverer dermed også et bidrag til den aktuelle dannelsesdiskussion.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - normative aspekter af den opdragende handlen
    af Klaus Prange
    226,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Børnetallet falder, og opdragelsens opgaver bliver flere og flere. Statens såvel som forældrenes pædagogiske anstrengelser vokser uden at føre til større vished i opdragelsen og undervisningen – eller til klarhed over målsætninger, muligheder og begrænsninger. Forfatteren introducerer en række begrebsafklaringer, inden han behandler pædagogikkens etiske områder systematisk: Omsorgens etik Indføringens etik Etik for det personlige ansvar Etikken i og for den pædagogiske profession Etikken i og for videnskabelig pædagogik, som er andet og mere end pædagogisk forskning I bogen præsenteres en pluralistisk, pædagogisk etik, der -tager hensyn til både mangfoldigheden og foranderligheden af værdier og den bindende karakter af de gældende normer. Bogens force er dens stringente diskussion af de etiske problem-stillinger, som er mere aktuelle end nogensinde. Pædagogikkens etik er relevant for studerende og praktiserende pædagoger, socialpædagoger og skolelærere såvel som i diplom-, master-, og kandidatuddannelser inden for feltet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - en pædagogik om eksistens og social handlingskompetence
    af Jens Bay
    269,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Jens Bay er konsekvenspædagogikkens fader. Han gennemgår konsekvenspædagogikkens indhold og argumenterer for dens holdbarhed. Med konsekvenspædagogikken undgår man at se på eleven som en behandlingskrævende person, men ligestiller ham/hende med alle andre og siger, at det er op til den enkelte at lære sig en adfærd, der gør, at vedkommende kan begå sig socialt og tage en uddannelse. Målgruppen er pædagoger på ungdomsuddannelser, i ungdomsklubber, fritidsklubber mm. Den kan også inspirere folkeskolelærere, der skal håndtere vanskelige elever. Konsekvensbegrebet er ifølge forfatteren oppe i tiden inden for alle pædagogiske områder.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Agi Csonka
    53,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Som samfund abonnerer vi på en grundlæggende ambition om social mobilitet – alle skal kunne blive lige, hvad de magter og agter. Vi har investeret betragteligt i vores skolesystem, vi har lige adgang til videregående uddannelser, og vi betaler endog vores unge for at tage en uddannelse. Alligevel er der fortsat en forbløffende stabil sammenhæng mellem social baggrund og hvor man ender i livet. Hvis vi vil sikre, at alle børn får lige muligheder for at lære og udvikle sig, skal vi se nærmere på ulighedens kulturelle udtryk. Vi skal forstå, at den sociale ulighed handler om andet og mere end adgang til smartphones og mærkevaretøj. Og vi skal håndtere uligheden allerede i dagtilbud og skole. I ”Hvordan får vi mere lighed i uddannelse?” fletter SFIs administrerende direktør Agi Csonka ulighedsforskningen sammen med sine egne både morsomme og gribende personlige erfaringer som flygtningebarn og ”social opkomling” i Velfærdsdanmark. Og hun ender op med en række konkrete tiltag, som pædagoger og lærere kan gøre brug af allerede i morgen. ANMELDELSER: "Bogen er velskrevet og fortjener mange læsere blandt, ledere og politikere i uddannelsessektoren." ★★★★★ - Danske Kommuner "Det kan være særdeles berigende at få sat nyt lys på ens vante tanker. Det er, hvad der er tilfældet i denne lille bog om mere lighed i uddannelse. Bogen er hurtigt læst; de tanker, den sætter gang i, er ikke sådan lige at slippe af med igen." - Folkeskolen Om forfatteren: Agi Csonka (f. 1960) er adm. direktør for SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Hun er uddannet cand.phil. og har en ph.d. i ledelse og organisation fra Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Derudover har Agi Csonka været leder i flere store virksomheder som TDC og Rambøll og har siden 2014 været formand for Rådet for Børns Læring.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  •  
    438,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen Det hævdes i dag fra flere sider, at Danmark i en globaliseret verden skal udmærke sig ved kreativitet. Flere mener desuden, at vi som børn er kreative, men at uddannelsessystemet og vores socialisering gennem opvæksten betyder, at vi aflærer de kreative kvaliteter. Vi bliver dårlige til at associere, til at tænke på nye måder og få ideer, til at turde prøve nyt og meget mere. Det er alvorlige anklager, men vi har brug for at vide mere om, hvad kreativitet kan være, hvad såkaldt kreative mennesker gør for at være kreative, og om hvordan man kan lave kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolen. Denne bog viser, at kreativitetsfremmende undervisning og læring er mere en kunstart end noget, der kan reduceres til en bestemt teknik. Det kræver lærerens kvalificerede dømmekraft at kunne vurdere, hvad en bestemt gruppe af elever kan arbejde med, og det kræver den rette kombination af faglig og pædagogisk kunnen at bedrive kreativitetsfremmende undervisning. Lene Tanggaard er cand.psych., ph.d. og professor ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet. Svend Brinkmann er cand. psych., ph.d. og professor (mso) i almenpsykologi og kvalitative metoder ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Svend Brinkmann, Lene Tanggaard & Thomas Aastrup Rømer
    228,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Både pædagogisk forskning og praksis får stor bevågenhed i disse år. Folkeskolens resultater måles og sammenlignes i internationale undersøgelser. Kravene til øget konkurrenceevne i det åbne, globale marked stiger, og uddannelserne skal levere videnskytset. Der sker en centralisering af beslutningsprocesserne i uddannelsessystemet, mens de økonomiske tøjler strammes. Men hvilken rolle kan og skal pædagogikken spille her? Må vi gå på kompromis med uddannelsestraditioner, for at vi i krisetider kan få mere viden til flere elever for færre penge, og er blåstemplede pædagogiske metoder vejen frem? Eller udfolder pædagogikken sig mere kreativt og uregerligt, alt imens den er med til at skabe mindre målbare værdier i vores samfund? ’Uren pædagogik 2’ er en opfølgning på den debat, som udgivelsen ’Uren pædagogik’ igangsatte. I bogen udbygges og nuanceres forståelsen af pædagogikken som ’uren’, det vil sige knyttet til kultur, fag, kontekst og materie. Begrebet uren pædagogik sættes ind i en aktuel sammenhæng, hvor mangeartede parametre er med til at forme de krav, som møder dansk pædagogik i daginstitutioner, folkeskole og videregående uddannelser – og bogens forfattere giver bud på, hvad den urene pædagogik kan bidrage med i dette udfordrende landskab. Med bidrag af: Søren Bengtsen Gert Biesta Svend Brinkmann Jørgen Carlsen Stefan Hermann Peter Kemp Leo Komischke-Konnerup Steen Nepper Larsen Klaus Nielsen Ove Kaj Pedersen Thomas Aastrup Rømer Lene Tanggaard Karsten Tuft

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Faglige pointer til den relationsprofessionelle
    af Claus Holm, Jørgen Lyhne, Ulla Schødt, mfl.
    381,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Overordnet set er ambitionen for det pædagogiske virke at sikre, at børn udvikler sig til at blive psykologisk robuste, og at de befinder sig godt i verden. Resiliente eller livsduelige børn formår, ligesom tumlingen, at rejse sig op og møde verden igen – selvom de bliver løbet over ende af modgang, nederlag og tab. Livsduelighed er ikke statisk, men kan forandres og påvirkes gennem hele livet. For at udvikle en sådan duelighed og mestring af livet har børn først og fremmest brug for relationel støtte fra de voksne, der omgiver dem til daglig. I denne bog kredser en række engagerede fagpersoner omkring livsduelighedenspædagogik. Der gives ingen entydige svar på, hvad det vil sige ”at du i livet”, men gennem bogens kapitler kommer læseren et spadestik dybere i forhold til at forstå, hvordan vi kan bruge det relationelle forhold som platform for børns læring, trivsel og udvikling – og dermed deres livsduelighed. Mange af kapitlerne inddrager ICDP som en metode til at nå dette mål. Bogen er egnet for fagpersoner og studerende i den pædagogiske verden, som ønsker en bred introduktion til livsduelighedens pædagogik, og som samtidig er interesseret i nye, faglige beskrivelser af begrebet ”pædagogisk relationsprofessionalisme”. Relationsprofessionsseriens omdrejningspunkt er kvalificeringen af det relationelle arbejde. Relationskompetente lærere og pædagoger har afgørende betydning for børns læring og livsforløb. Den pædagogiske relationsprofessionalisme er drivkraften i børnenes udvikling og læring, fordi en afbalanceret og følelsesmæssig kontakt skaber den nødvendige tryghed, så barnet tør takke ja til at deltage i det store sociale, kulturelle og inkluderende læringsfællesskab. Seriens udgivelser henvender sig primært til relationsprofessionelle i den pædagogiske verden – børnehave, vuggestue og folkeskole – men også professionelle, der arbejder inden for ungdomsuddannelser, familievejledning, ældrecenter, fysio- og ergoterapi, sundhedspleje og det sociale område kan have glæde af at læse med.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.