Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Uddannelsesstrategier og uddannelsespolitik

Her finder du spændende bøger om Uddannelsesstrategier og uddannelsespolitik. Nedenfor er et flot udvalg af over 34 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Strategier for udbredelse af læsefærdigheder, skrivefærdigheder og talforståelse osv. ; retningslinjer for streaming osv.

Vis mere
Filter
Filter
Bogtype
  • (34)
  • (5)
Format
  • (24)
  • (7)
  • (5)
  • (2)
Sprog
  • (33)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Serie
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (6)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (2)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Margrethe Hjerrild
    231,95 kr.

    Pædagoger er med til at fremme mangfoldighed og lige muligheder for alle i de danske institutioner.I Lige muligheder får pædagoger viden om:Hvordan sociale og kulturelle sammenhænge påvirker forståelsen af kønBiologiske faktorers betydning for pigers henholdsvis drenges udviklingBørns seksuelle udvikling fra 0 til 12 årMennesker med funktionsnedsættelsers mulighed for et aktivt seksuallivDen betydning som familiers sammensætning og hverdagsliv har for børns og unges livschancerDet problematiske i at forklare bestemte typer af adfærd ud fra kategorier som fx køn og etnicitet.Bogen er skrevet til det nationale modul ?Køn, seksualitet og mangfoldighed? på pædagoguddannelsen. I kapitlerne indgår eksempler fra praksis samt refleksionsspørgsmål og -øvelser.

  • af Ross W. Greene
    260,95 kr.

    Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Læ­rere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pæ­dagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kom­petencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hver­dagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at kata­logisere børn og putte dem i bestemte kas­ser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kær­lig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive for­andringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsfor­fatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejds­baseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbej­der med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Min­de Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk

  • - Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
    af Bo Morthorst Rasmussen, Hans Henrik Hjermitslev & Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen
    343,95 kr.

    Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.IndholdForordKapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskoleHans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst RasmussenDEL 1. Historiske og teoretiske perspektiverKapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundredeHans Henrik HjermitslevKapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskningBo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagogerKapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela GulløvKapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagogerBolette KvistKapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolenRikke Osbahr EbsenKapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighedLene Krogstrup JakobsenKapitel 9. Samarbejde om børns deltagelseChristina Holm PoulsenDEL 3. Organisation og ledelseKapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelseThomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann ChristiansenKapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolenHelle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenDEL 4. Skolen i samfundetKapitel 13. Den åbne og den lukkede skoleAlexander von OettingenKapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærereElse Marie OkkelsKapitel 15. Tidlig literacy på tværsLene Illum SkovKapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjdeBetina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm RasmussenBidragydere

  • - Læreres bog med øvelsesark
    af Michelle Garcia Winner & Linda K. Murphy
    219,95 kr.

    Lær børn og unge at tænke socialt ”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer. I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på. Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy. ”Social tænkning og mig – lærerens bog med øvelsesark” er bogen til læreren, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer og dermed lære at tænke og handle socialt. Bogen indeholder bl.a. 54 øvelsesark, lige til at kopiere. Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting. Hvad er social tænkning? Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt. Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre. Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.

  • - Børnenes lærebog
    af Michelle Garcia Winner & Linda K. Murphy
    206,69 kr.

    Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer. I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på. Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy. ”Social tænkning og mig – børnenes bog” er elevens arbejdsbog, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer, så barnet lærer at handle og tænke socialt. Uden disse evner bliver barnet ofte ensomt, udsat for mobning og social eksklusion.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre.Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt.Social tænkning har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.

  • - Årsager og indsatser
    af Helle Rabøl Hansen, Mikael Thastum, Marlene Stokholm, mfl.
    379,95 kr.

    Alle 200 skoledage tæller, og fravær medfører både mistet læring og manglende fællesskab. Skolens fraværende børn - årsager og indsatser er en håndsrækning til at forstå årsagerne til og at strukturere indsatserne for at nedbringe fraværet i skolen. Målet er, at de fraværende børn atter skal blive en del af skolens fællesskaber – og dermed lykkes bedre i livet.Bogen er skrevet af både praktikere og forskere, hvilket giver flere forskellige perspektiver på fravær i et helhedsorienteret perspektiv, hvor både forvaltning, skole og team spiller en vigtig rolle. Skribenterne giver bud blandt andet bud på, hvordan den enkelte skole skal forholde sig, når eleverne viser tegn på angst, kedsomhed eller manglende tilhørsforhold og trivsel. Og de giver indsigt i typer af fravær, forebyggelse samt målrettet intervention og intensive, fokuserede tiltag.Skolens fraværende børn - årsager og indsatser præsenterer blandt andet resultaterne fra en ny undersøgelse af karakteristika ved børn med bekymrende skolefravær, og hvad man kan gøre for at identificere disse børn og sætte ind. Bogen behandler endvidere emner som mobning, skolevægring, behandlingsprogrammer i praksis, angst, og nødvendigheden af at arbejde struktureret på tværs af faggrupper.Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, inklusionsvejledere, AKT-team og PPR-psykologer.

  • - Ralf Hemmingsen – elev, læge og leder i et samfund under forandring
    af Jens Thomsen
    240,95 kr.

    Politiske ambitioner og ledelse er afløst af teknokratisk styring af samfundsøkonomien, og bureaukratiske ledelseslag truer med at kvæle den faglige innovation og udvikling i sundhedssektoren og snart også resten af den offentlige sektor.Ralf Hemmingsen fortæller om sine erfaringer med den velfærdsstat, der nu er truet på sin eksistens - fra sin barndom i Brønshøj over lægestudiet og medicinsk forskning til højtplacerede lederstillinger på Bispebjerg Hospital og Københavns Universitet.

  • af Michael Wulff
    230,95 kr.

  • - om at udvikle inkluderende læringsmiljøer
    af Anne Marie Marquardsen
    232,95 kr.

    Anna er særlig sensitiv. Bushra er flygtet med sin familie fra krig. Carl har en autismediagnose. Lucas har diabetes, Magnus har ADHD og Sofie kæmper med forsinket sproglig udvikling. De går alle sammen i en hel normal børnehave, hvor pædagogerne skal inkludere dem i arbejdet med de andre børn og i institutionens dagligdag. Det kræver en bevidst pædagogisk tilgang og inspiration til pædagogiske aktiviteter. Bogen her giver pædagoger og ledere opskriften på, hvordan man skaber inkluderende læringsmiljøer og aktiviteter i institutionen. Bogen kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter, og den fortæller om de udfordringer, børn kan have. Teoridelens fokus er social trivsel og læring. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Modellerne bruges aktivt i bogens praksisdel, hvor læseren gennem de seks cases får et indblik i børn med særlige behov, og hvordan pædagogerne kan tilrettelægge et læringsmiljø og pædagogiske aktiviteter rundt om barnet. Målet med bogen er at skabe sammenhæng og mening i inklusionens mange lag samt at formidle inspiration til fortsat udvikling af inkluderende fællesskaber. Den er skrevet til ledere, pædagoger, studerende på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, ansatte i PPR, forvaltningsledere, specialpædagoger, specialkonsulenter, sagsbehandlere, socialrådgivere og politiske beslutningstagere. Anne Marie Marquardsen er pædagogisk konsulent med PD i organisation og ledelse. Hun er uddannet pædagog og har en bred erfaring inden for dagtilbudsområdet, både som pædagog, institutionsleder og konsulent. Hun gennemfører desuden uvildige tilsyn for kommuner. Hun driver firmaet DEN GODE DAGINSTITUTION, der yder konsulentbistand til daginstitutioner, der ønsker at fokusere på det gode læringsmiljø.

  • af Karsten Mellon
    168,95 - 205,95 kr.

    Hvad er et godt studieliv? Et godt studieliv kommer ikke af sig selv. Det afhænger af dine valg og handlinger – og ikke mindst af det studiemiljø, du er en del af. Det hele skal spille sammen, hvis dine faglige og sociale studiekompetencer skal have mulighed for at udvikle sig. GUIDE TIL ET GODT STUDIELIV er skrevet af fem forfattere med bred viden om læring, samarbejde og livet som studerende. De præsenterer i bogen deres bedste råd til at komme godt i gang med studielivet. I fem kapitler sættes der spot på dig og dine kompetencer og på de sammenhænge, du skal indgå i: • Kapitel 1 handler om din identitet som studerende • Kapitel 2 handler om at skrive opgave • Kapitel 3 handler om at forstå og tage hånd om din egen læring • Kapitel 4 handler om at håndtere tvivl og usikkerhed• Kapitel 5 handler om samarbejdet i studiegrupper "Hvad er i grunden formålet med at studere? Det kommer an på, hvem du spørger. Politikerne vil sige én ting, underviserne på uddannelsesstedet noget andet, din far eller mor noget tredje, og du har angiveligt din helt egen grund til at ville studere. Vi vil ikke komme med én opskrift, men vi vil gerne komme med perspektiver, som kan være hjælpsomme på vej mod et godt studieliv."- Fra bogens introduktionGUIDE TIL ET GODT STUDIELIV er redigeret af Karsten Mellon og indeholder kapitler af: - Karsten Mellon, ph.d., cand.mag. i pædagogik og master i organisationspsykologi.- Hanne B. Thingholm, ph.d. i professionsdidaktik og uddannet lærer. - Dorthe Lau, cand.pæd.psych. og autoriseret psykolog. - Marie Neergaard, cand.mag. i sprogpsykologi og lektor på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon. - Anne Krejberg Dalum, uddannet antropolog og cand.pæd. i pædagogisk psykologi.

  • - Indersiden af bæredygtighed
    af Center for Væredygtighed
    357,95 kr.

    BÆREDYGTIGHED er på dagsordenen over det meste af verden. Nutidens kriser viser, at vi har indrettet vores samfund og levevis på måder, som belaster klima og natur, bidrager til artudryddelse og ulighed mellem mennesker. FN’s 17 verdensmål sætter en ny retning for den samfundsmæssige og økonomiske udvikling. Men hvad med den menneskelige udvikling? Hvis vi skal lykkes med de ydre forandringer, har vi behov for en indre omstilling. VÆREDYGTIGHED peger indad og kan beskrives som indersiden af bæredygtighed. Begrebet væredygtighed åbner for nye perspektiver, nye tilgange til menneskers væren i verden og ikke mindst vores bidrag til den nødvendige omstilling til en bæredygtig verden. Væredygtighed er et nyt begreb og er som sådan ikke fasttømret eller fastlåst. I denne bog giver en række indsigtsfulde personer netop deres bud på væredygtighed ud fra deres faglige og personlige ståsted. Og vi kommer vidt omkring – fra meditation og natursyn, til digital dannelse og kvantefysik. Bogen kan læses fra ende til anden, eller du kan gå til den som et puslespil af emner, du selv sammensætter. Håbet er, at du finder netop de emner og perspektiver, som inspirerer dig til at skabe din egen forståelse og brug af begrebet væredygtighed. Bogens tekster er skrevet af: Jacob Aremark, P.C. Asmussen, Anders Holst Bodin, Stine Clasen, Rasmus Ejrnæs, Hans Fink, Jeppe D. Graugaard, Camilla Gregersen, Finn Thorbjørn Hansen, Nina Tofte Hansen, Steen Hildebrandt, Christina Baluna Hostrup, Lars Josephsen, Ole Fogh Kirkeby, Gull-Maja La Cour, Preben Mejer, Steen Møller, Holger Bech Nielsen, Anne Marie Pahuus, Katherine Richardson, Shadman Salih, Freja Schaumburg-Müller Pallesen, Laura Storm

  • - Procesmodel og -metoder
    af Marianne Tolstrup
    244,95 - 291,95 kr.

    Som vejleder kan det være en udfordring at balancere mellem individets og samfundets behov – uden at slippe sin humanistiske grundholdning af syne.SAMSKABENDE VEJLEDNING er et redskab i dette arbejde. Målet er at skabe udvikling og understøtte den vejledtes dannelse som et handlekompetent individ, der kan tage medansvar for eget liv. SAMSKABENDE VEJLEDNING giver brugbar viden og nye gode redskaber til alle, der arbejder med vejledning. Bogen er en håndsrækning til vejledere, der skal navigere i feltet af udefrakommende styring i form af karakterkrav, uddannelsespålæg mv. Den er også til vejledere, som gerne vil afstemme deres egen rolle og selv måske har tendens til at tage for meget styring i vejledninger. Bogen støtter vejlederen i arbejdet med at involvere de vejledte, så de tager aktivt, samskabende del i vejledningen. Til det arbejde introducerer bogen en nye procesmodel – den samskabende vejledningsmodel – og 24 tilhørende vejledningsmetoder. Modellen er udviklet på baggrund af et fællesnordisk udviklingsprojekt og bygger på teori, forskning og projektets resultater. Metoden er afprøvet og evalueret positivt af både vejledere og vejledte. Den samskabende vejledningsmodel er et praksisorienteret redskab, der understøtter en samskabende vejledning, hvor processen er tydelig for alle parter, og hvor der løbende skrives noter, så alle har overblik over, hvad der udvikles og besluttes. Målet er, at man arbejder hen imod at ændre adfærd eller forståelser hos vejledte. Bogen er skrevet til alle, der vejleder: i kommunernes vejledning af unge (KUI), i alle former for gennemførelses- og fastholdelsesvejledning i grundskoler, ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser, foruden i jobcentre og hos anden aktør i arbejdet med at få borgere i arbejde. Den kan også bruges i vejledning i forbindelse med kompetenceudvikling.Marianne Tolstrup er lærer og cand.pæd.pæd. med sidefag i psykologi, master i positiv psykologi. Har arbejdet i vejledningsfeltet i mere end 20 år og underviser bl.a. på Diplomuddannelsen i uddannelse, erhvervs- og karrierevejledning på UCL, Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

  • af Per Bregengaard
    191,95 kr.

    "Jeg ønsker, at samfundet skal kunne rumme mange forskellige kulturer. Samtidig erkender jeg, at et solidarisk samfund ikke kan eksistere uden et fælles værdigrundlag. Menneskerettighederne, ’den demokratiske samtale’ og de demokratiske processer skal efter min opfattelse være grundlæggende for harmonien og sammenhængskraften i samfundet. Men ligestiller man alle kulturer med dette? Og kan alle børn og unge indgå på lige fod i samfundet uden at have tilegnet sig denne kultur?"Indvandrere og deres efterkommere udgør en større og større del af Danmarks befolkning. Hvis integrationen skal lykkes, må man starte allerede i daginstitutioner, skoler og klubber med at tale om kultur, sammenhold og samfund. Per Bregengaards bog diskuterer blandt andet modersmålsundervisning i folkeskolen, interkulturel pædagogik og en lang række andre tiltag og værktøjer, der potentielt kan fremme eller hindre integrationen.Per Bregengaard (f. 1950) er en dansk forfatter og politiker, der i mange år har været aktiv som venstrefløjsaktivist. Han er uddannet cand.mag. i samfundsfag, historie og ulandspædagogik og har blandt andet været skoleborgmester for Enhedslisten og siddet i bestyrelsen for MFRs Venner, en venskabsforening med den senegalesiske bondebevægelse.

  • af Heidi Honig Spring
    344,95 kr.

    Mange lærere og pædagoger oplever, at udfordrende elevadfærd fylder meget i indskolingen. Også eleverne selv oplever, at konflikter og undervisningsforstyrrende uro gør det svært at lære, trives og være. Denne bog giver dig viden og værktøjer til at forebygge udfordrende adfærd i indskolingen, og skabe positive forandringer til glæde for både elever, lærere og pædagoger. Perspektiver på virkelighedsnære cases giver dig en nuanceret forståelse af udfordrende adfærd – både i forhold til den enkelte elevs individuelle udfordringer, men også i forhold til læringsmiljøet, klassens kultur, relationer og sprog samt organisering og samarbejde. Samarbejde er i fokus, såvel det mellem lærere, pædagoger og andre professionelle, som samarbejdet mellem lærere og elever, enkelte forældre og hele forældregruppen. Med bogens mange konkrete værktøjer får du udvidet dine handlemuligheder. Du får viden, tilgange og ideer til at forebygge, analysere og iværksætte indsatser, der skaber positiv udvikling og forandring i indskolingen. Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, ressourcepersoner, vejledere, pædagogiske ledere i indskolingen og PPR.

  • - Relationsarbejde og mentalisering i skolen
    af Guro Øiestad, Stig Torsteinson & Ida Brandtzæg
    303,95 kr.

    Se eleven indefra hjælper os til at opfatte børns adfærd som kommunikation og til at forstå det, barnet fortæller gennem adfærden. Det står lysende klart for læseren, at børns grundlæggende behov er kontakt og samhørighed – det er aldrig konflikt og aggression. Den viden hjælper os til at bevare sympatien – også for de børn, der udfordrer allermest. Som lærer har man brug for at skabe tryg tilknytning til de børn, der udviser hjælpeløshed, har en omklamrende, afvisende, fjendtlig og ulydig adfærd. Altså dér, hvor det er allersværest at optræde professionelt. For det er også dér, behovet er allerstørst. Brandtzæg, Torsteinson og Øiestad skriver, så ingen er i tvivl – ”det, som uregulerede børn har allermest brug for, er regulerede voksne”. Skolens krav, forventninger og strukturer skal være tilpasset børns utrolige forskellighed, bl.a. deres varierende temperamenter.

  • af Lars Qvortrup & Jens Rasmussen
    274,95 kr.

    Er friheden til at ytre sig også en frihed til at ytre sig usandt eller mod bedre vidende?Bogens forfattere er anerkendte professorer inden for pædagogik og uddannelse. Men de måtte selv stå skoleret, da beskyldninger om nazimetoder mødte dem på universitetet, mens kritik spredte sig med journalistisk hast. Alle anklager endte siden med at blive tilbagevist af Nævnet for Videnskabelig Uredelighed.Processen efter de seneste folkeskolereformer i Danmark har udviklet sig til et kafkask forløb. Det forelægges her som et lærestykke i ansvarsfordelingen mellem forskere, myndigheder og medier.

  • af Stine Clasen & Christina Baluna Hostrup
    345,95 kr.

    I denne bog retter forfatterne blikket mod rummets betydning for børns læring og trivsel i skolen.De præsenterer en tilgang, hvor der bevidst tages stilling til de fysiske rammer og rummets didaktik. I bære- og væredygtige rum oplever børn og voksne, at der er overensstemmelse mellem aktivitet og rammer. Disse rum er harmoniske i indretningen, tydeligt kodede, understøttende i de visuelle identiteter og opryddelige. En bevidst indretning kan være med til at etablere fællesskabende rum, der giver mulighed for fordybelse og tryghed for børnene.Gennem konkrete eksempler og fortællinger fra praksis introducererforfatterne begreber, rammer og modeller, som pædagogisk personale kan arbejde med for at understøtte læring og trivsel for børnene i skolen.Bogen er inspireret af Center for Væredygtigheds principper for menneskelig trivsel og kobles yderligere sammen med en pædagogisk grundet bæredygtighedstanke.Med bogen følger en stor flot plakat med illustrationer fra bogen til ophæng i klassen eller personalerummet. Plakaten findes også i A3-størrelse til print under fanen supplerende materialer.

  • - Dansk uddannelsespolitik og dens europæiske og angloamerikanske forbindelser
    af John Benedicto Krejsler
    316,95 kr.

    Dansk skole- og uddannelsespolitik styres stadig mere af transnationale uddannelsespolitiske samarbejder. OECD og EU, men også IEA og den europæiske Bolognaproces. Her opbygges konsensus om standarder og best practices, som forudsætter fælles statistik, performanceindikatorer og internationale sammenligninger. Skønt fx Danmark hævder sit skole- og uddannelsessystems egenart, gør sammenligninger som PISA-undersøgelserne deltagerlande til enten vindere eller tabere i rangordninger.Uddannelse er siden 1990’erne kravlet til tops på de transatlantiske, europæiske og nationale politiske dagsordener. Denne udvikling hænger sammen med fremvæksten af forestillinger om globale vidensøkonomier, der forudsætter, at individets og nationens humane kapital skal optimeres, hvis visionen om Danmarks og Europas fremtid skal realiseres. Bogen sætter denne komplekse udvikling samt den modstand den genererer ind i en større sammenhæng.

  • - Udfordringer og åbninger
     
    248,95 kr.

    Er almendidaktikken ved at være passé? Nej, tværtimod: En dagsorden som bæredygtighed medfører nye behov for at reflektere over almendidaktiske spørgsmål. Det samme gør reformerne af lærer- og pædagoguddannelserne og efterdønningerne fra skolereformen.På den baggrund vil bogens forfattere både inspirere og udfordre studerende, undervisere og pædagogiske forskere på videregående uddannelser inden for det pædagogiske område. Centrale temaer er formål, indhold, dannelse, læring, etik, inklusion, trivsel og bæredygtighed.Fremtidens skoler og daginstitutioner er til debat igen.Bidrag af Stig Brostrøm, Monica Carlsson, Per Fibæk Laursen, Carsten Fogh Nielsen, Lotte Hedegaard-Sørensen, Ole Henrik Hansen, Nanna Jordt Jørgensen, Anne Maj Nielsen, Anders Skriver Jensen, Mikkel Stovgaard, Merete Wiberg og Clemens Wieser

  • af Jesper Bruun & Per Lauvås
    317,95 kr.

    Denne bog er især skrevet for lærere og lærerstuderende. Vi ønsker at dele nogle tanker om ren formativ evaluering, som kan gøre arbejdet som lærer mindre tidskrævende samtidig med, at eleverne lærer bedre, mere og med mindst mulig stress.Evaluering og især måden, evalueringen gøres på, er af enorm betydning for elevernes læring. Det er bogens hovedpointe, at formativ og summativ evaluering skal holdes så adskilt som muligt. Mens summativ evaluering bruges til at vurdere, om den ønskede læring er opfyldt, bruges formativ evaluering til at støtte læringen, mens den sker og videre frem.Feedback i form af begrundelsen for en karakter er noget andet end feedback, som eleven både skal tage til sig og anvende videre i læringsprocessen. Sidstnævnte er netop formativ evaluering og kan sikres ved mindre arbejdsindsats fra lærerens side. Dermed burde den rene formative brug af evaluering være attraktiv for både elever og lærere, men her er vi oppe imod en lang tradition for uhensigtsmæssig sammenblanding af formativ og summativ brug af evaluering i uddannelsessystemet.‘Ren formativ evaluering’ i skolen udfordrer denne tradition og giver konkrete bud på forskningsbaserede og veldokumenterede alternativer til den eksisterende evalueringspraksis, som kan øge læringen og mindske arbejdspresset for både lærere og elever i grundskolen og gymnasiet.

  • - at skabe mening i skole, uddannelse og arbejdsliv
    af Inger-Lise Lund Petersen
    291,95 kr.

    At skabe meningsfuld forandring i menneskers liv. Vejledere stiller typisk spørgsmål som „hvad kunne du godt tænke dig?“, „hvad har du lyst til?“ og „hvad drømmer du om?“. Men vejledning handler om meget mere end valg i forbindelse med uddannelse og arbejde. Vejledning handler i lige så høj grad om at hjælpe vejledte med at tilegne sig meningsfulde livsstrategier, så de kan overkomme de udfordringer, de møder på uddannelsen, i løbet af arbejdslivet eller i seniortilværelsen. Og det gør man bedst i læringsrum, hvor vejledte sammen med vejleder sætter ord på tvivl, barrierer, ressourcer, værdier og drømme. Eksistentiel vejledning er en inspirations- og brugsbog, der viser hvordan man arbejder med eksistentiel vejledning, og hvordan man i vejledningen inddrager de spørgsmål, vi alle stiller os i livet. Bogen giver en samlet introduktion og værktøjer til eksistentiel vejledning med fokus på, hvordan vejledning i fællesskab kan skabe mening og føre til et mere bæredygtigt liv. Bogen er for alle, der arbejder med vejledning af børn, unge, voksne og ældre i forhold til skole, uddannelse, karriereveje og den tredje alder. Bogen er relevant på bl.a. diplom- og masteruddannelser og kan tjene som inspiration til fagprofessionelle i jobcenterregi, KUI (den kommunale ungeindsats), uddannelsessystemet, fagforeninger, ældreorganisationer m.m.Om forfatteren:Inger-Lise Lund Petersen er lektor på Københavns Professionshøjskole, hvor hun arbejder med efter- og videreuddannelse af vejledere. Hun er fagansvarlig og underviser på diplomuddannelserne i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning samt vejledning og supervision. Hun har arbejdet inden for vejledningsområdet i 25 år med praksiserfaring fra grund- og erhvervsskolen samt UU, Ungdommens Uddannelsesvejledning.

  • af Claus Haas & Christina Matthiesen
    325,95 kr.

    Uddannelsespolitikere, lærere og samfundsforskere er enige: Især skolen er stedet, hvor vi forberedes til at leve og virke i et demokrati. Men i Danmark er der stort set ingen forskningsbaserede bud på, hvordan dette er forbundet med skolens fag. Derfor er der god grund til at undersøge og diskutere, hvordan fagdidaktik og demokrati hænger sammen i teori og praksis, og netop det er formålet med denne bog. I bogen belyser forfatterne dominerende fag i grundskolen - fra matematik til håndværk og design - og deres relation til demokrati med afsæt i ny forskning, analyser og praksisorienterede cases. De tager livtag med spørgsmål som:• Hvordan er hvert enkelt fag i grundskolen i Danmark relateret til demokrati?• Hvilke udfordringer står vi i og overfor - både i og uden for skolen?• Hvilke spørgsmål i teori og praksis bør vi orientere os efter?Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionshøjskoler og andre med interesse for demokrati og fagdidaktik.

  • af Ole Hummelgaard
    115,95 - 160,95 kr.

    De danske skoler, daginstitutioner og uddannelses-steder burde være indrettet til og optaget af, hvordan børn og unge uddannes bedst muligt. Sådan er det desværre ikke. Uddannelsessystemet i dagens Danmark er ikke indrettet til at vidensudvikle og uddanne børn og unge til fremtiden. Meget tyder på, at dagens uddannelsessystem ej heller uddanner børn og unge til den aktuelle virkelighed. Trods mange fine ord om inklusion, innovation, kreativitet og dannelse praktiserer det danske uddannelsessystem det, den amerikanske psykolog Jerome S. Bruner kalder "de kendte svars pædagogik". Groft sagt lærer danske børn og unge at gentage de rigtige svar om allerede eksisterende viden. En gentagelseskultur, der fremmer automatiseret videns- tilegnelse med henblik på test og eksaminer. Det er, i sagens natur, nødvendigt, at basale skolefaglige kompetencer er en del af den grundlæggende uddannelse af børn og unge, men er det også nødvendigt, at gøre alle børn og unge til test-robotter? Er det nødvendigt og hensigtsmæssigt, at børn og unge skal slæbe sig gennem et uddannelsessystem, der i høj grad gør videnstilegnelse til et spørgsmål om at lære, hvilke svar der forventes? Det nuværende uddannelsessystem ruster ikke, i tilstrækkelig grad, børn og unge til nutidens og fremtidens udfordringer!

  • af Ulla Højmark Jensen & Stefan Ting Graf
    220,95 - 274,95 kr.

  • af Stefan Hermann
    33,95 - 48,95 kr.

    Uddannelsesverdenen er en slagmark. Der udspiller sig en kamp om dannelsen, om formningen af fremtidens borger og de fællesskaber, de skal indgå i. På den ene side findes en position med politisk-administrative fremtidsteknikere. På den anden side en pædagogisk-konservativ længsel efter en tid, der aldrig har været. Kampen er intens, men parternes strid fordummer os frem for at gøre os klogere. Imens forpasser vi, argumenterer Stefan Hermann, muligheden for at diskutere, hvad der ville være bedst for vores uddannelsessystem og for de kommende generationer, der skal dannes i det. OM FORFATTEREN Stefan Hermann er rektor for Professionshøjskolen Metropol. Han har tidligere bl.a. været vicedirektør på kunstmuseet ARKEN og chefkonsulent i Undervisningsministeriet. Han er forfatter til flere bøger bl.a.: Magt & oplysning. Folkeskolen 1950-2006 (2007); Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring (2002); Fodbold set fra månen (red. sm.m. Morten Albæk, 2002); Godnathistorier: Syv originale godnathistorier til det 20. århundrede (red., 1999).

  • - Studies of Welfare Work Addressing the Other
    af Bolette Moldenhawer, Trine Øland, Christian Ydesen & mfl.
    235,95 kr.

    Statecrafting on the Fringes draws critical attention to welfare practices in Denmark addressing the other: dislocated people within the post-1945 welfare state. The book deals with educational work, social work, and healthcare work addressing Greenlanders, the German minority, problem children, as well as immigrants and refugees. Through historical and sociological studies of welfare work understood as statecrafting practices, which are strengthened by the presence of the other within the Danish welfare nation-state, the authors present critical analyses of the humanitarian imperialism and the civilizing missions addressing the other. The book thus challenges the idealization of the Nordic welfare state model and characterizes Danish welfare universalism as being intertwined with national integrationism and understandings of cultural superiority. At its core, the book helps us to understand the inner workings of a much-celebrated welfare nation-state, what its implications are in an era of globalization and migration, and how we could think about it differently.

  • - Sæt med 2 x 10 refleksionskort og 1 plakat
    af Marilyn Friend
    291,95 kr.

    Kort om co-teaching er udviklet til at understøtte jeres didaktiske samtaler om co-teaching med henblik på videreudvikling af jeres praksis. Produktet består af to ens kortsæt med hver 10 refleksionskort, der er sat sammen med en ring samt en plakat. Kortene kan eksempelvis bruges ved opstarten af et co-teaching-samarbejde, til planlægning af undervisning eller til dialog på et team- eller personalemøde. Den tilhørende plakat giver et samlet overblik over de seks co-teaching-tilgange. Formålet med kortene og plakaten er at hjælpe jer på vej i jeres co-teaching-partnerskab med henblik på at øge alle elevers læring, tilgodese flere individuelle læringsbehov og understøtte elevernes oplevelse af at være inkluderet i klassens sociale såvel som læringsmæssige fællesskab. Materialet bygger på professor Marilyn Friends tilgang til co-teaching.

  • - Global dannelse i gymnasiet
    af Steen Beck, Anders Schultz, Louise Tranekjær, mfl.
    326,95 kr.

    Hvordan kan gymnasier arbejde organisatorisk og fagdidaktisk med global dannelse? I skyggen af fremtiden er det internationale perspektiv uomgængeligt. På deres vej ind i 2020'erne har studenter brug for at kunne forholde sig til en verden med klimaudfordringer, nye former for ulighed, migrationsproblemer, nye medier, nationer i gensidig afhængighed, nynationalisme og andre sammenstød mellem tradition og modernitet. Gymnasier skal værne om glæden ved læring, men også lære unge at tage livtag med tidens globale problemstillinger. Siden 2012 har Rysensteen Gymnasium arbejdet med dannelse i et verdensborgerperspektiv, og i denne bog belyses erfaringerne fra det udfoldede Global Citizenship Programme både af lærere og elever fra skolen, gæsteforskere og udenlandske partnerskoler.

  • af Torben Nørregaard Rasmussen & Kari Lyngholm Thomsen
    195,95 kr.

    Bogen giver en bred introduktion til fagområdet ’Lærerens Grundfaglighed’. Den har en særlig fælles tematisk indgang til alle LG-moduler, og tilbyder hermed også en overordnet tematisk tilgang til studerendes arbejde med PL-prøve og bacheloropgave. I forhold til den kompleksitet, der kendetegner skolens hverdag, kan det give god mening at anlægge et overordnet perspektiv på tværs af modulerne og de forskellige typer af emner, som de er optaget af. Alle LG-moduler og centrale emner inden for hvert enkelt modul behandles i denne bog i forhold til temaet Frihed og ansvar.

  • af Klaus Nielsen, Lene Tanggaard, Vibe Aarkrog, mfl.
    332,95 kr.

    En antologi målrettet lærere og ledere i EUD, som ønsker at udvikle deres kompetencer. Bogen henvender sig også til de medarbejdere, der har ansvaret for andres kompetenceudvikling.Denne bog er blevet til, fordi pædagogisk kompetenceudvikling af lærere og ledere i EUD både er et krav og et behov efter gennemførelsen af EUD-reformen i 2015. Bogen viser, at kompetenceudvikling kan foregå på mange måder – både formelt og ikke-formelt. Kapitlerne i bogen har fokus på den ikke-formelle kompetenceudvikling, som typisk er forankret i hverdagens undervisning.Formålet med bogen er at diskutere og konkretisere, hvilke muligheder lærerne og lederne har for at arbejde med ikke-formel kompetenceudvikling i hverdagen på er­hvervsskolerne. De enkelte bidrag kobler forsknings- og erfaringsbaseret viden og belyser forskellige former for situeret kompetenceudvikling. Bidragene dækker bredt og omhandler bl.a., hvordan pædagogisk ledelse, hverdagsinnovation, handlebårne kompetencer, mesterlære og forskningscirkler på hver deres måde kan indgå i kompetenceudviklingen.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.