Tidligere bogreolen.dk  |  Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Uddannelsesstrategier og uddannelsespolitik

Her finder du spændende bøger om Uddannelsesstrategier og uddannelsespolitik. Nedenfor er et flot udvalg af over 25 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Strategier for udbredelse af læsefærdigheder, skrivefærdigheder og talforståelse osv. ; retningslinjer for streaming osv.

Vis mere
Filter
Filter
Bogtype
  • (25)
  • (4)
Format
  • (19)
  • (4)
  • (3)
  • (2)
Sprog
  • (24)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Serie
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Vis flere
Sorter efterSorter Populære
  • af Margrethe Hjerrild
    227,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Pædagoger er med til at fremme mangfoldighed og lige muligheder for alle i de danske institutioner. Ingen børn, unge eller voksne bør stilles ringere på baggrund af køn, etnicitet, alder, religion, seksuel orientering eller funktionsnedsættelse. I Lige muligheder får pædagogen bl.a. viden om: · Hvordan sociale og kulturelle sammenhænge påvirker forståelsen af køn · Biologiske faktorers betydning for pigers henholdsvis drenges udvikling · Børns seksuelle udvikling fra 0 til 12 år · Mennesker med funktionsnedsættelsers mulighed for et aktivt seksualliv · Den betydning som familiers sammensætning og hverdagsliv har for børns og unges livschancer · Det problematiske i at forklare bestemte typer af adfærd ud fra kategorier som fx køn og etnicitet. Bogen er skrevet til det nationale modul "Køn, seksualitet og mangfoldighed" på pædagoguddannelsen. I kapitlerne indgår eksempler fra praksis samt refleksionsspørgsmål og -øvelser.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
    af Bo Morthorst Rasmussen, Hans Henrik Hjermitslev & Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen
    339,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund. Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde. I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis. IndholdForordKapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskoleHans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst Rasmussen DEL 1. Historiske og teoretiske perspektiverKapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundredeHans Henrik HjermitslevKapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskningBo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagogerKapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela GulløvKapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagogerBolette KvistKapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolenRikke Osbahr EbsenKapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighedLene Krogstrup JakobsenKapitel 9. Samarbejde om børns deltagelseChristina Holm Poulsen DEL 3. Organisation og ledelseKapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelseThomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann ChristiansenKapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolenHelle Bjerresgaard og Bo Morthorst Rasmussen DEL 4. Skolen i samfundetKapitel 13. Den åbne og den lukkede skoleAlexander von OettingenKapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærereElse Marie OkkelsKapitel 15. Tidlig literacy på tværsLene Illum SkovKapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjdeBetina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm RasmussenBidragydere

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Læreres bog med øvelsesark
    af Michelle Garcia Winner & Linda K. Murphy
    212,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Lær børn og unge at tænke socialt ”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer. I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på. Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy. ”Social tænkning og mig – lærerens bog med øvelsesark” er bogen til læreren, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer og dermed lære at tænke og handle socialt. Bogen indeholder bl.a. 54 øvelsesark, lige til at kopiere. Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting. Hvad er social tænkning? Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt. Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre. Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Børnenes lærebog
    af Michelle Garcia Winner & Linda K. Murphy
    212,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer. I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på. Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy. ”Social tænkning og mig – børnenes bog” er elevens arbejdsbog, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer, så barnet lærer at handle og tænke socialt. Uden disse evner bliver barnet ofte ensomt, udsat for mobning og social eksklusion.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre.Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt.Social tænkning har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Michael Wulff
    226,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Årsager og indsatser
    af Helle Rabøl Hansen, Mikael Thastum, Marlene Stokholm, mfl.
    369,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Alle 200 skoledage tæller, og fravær medfører både mistet læring og manglende fællesskab. Skolens fraværende børn - årsager og indsatser er en håndsrækning til at forstå årsagerne til og at strukturere indsatserne for at nedbringe fraværet i skolen. Målet er, at de fraværende børn atter skal blive en del af skolens fællesskaber – og dermed lykkes bedre i livet. Bogen er skrevet af både praktikere og forskere, hvilket giver flere forskellige perspektiver på fravær i et helhedsorienteret perspektiv, hvor både forvaltning, skole og team spiller en vigtig rolle. Skribenterne giver bud blandt andet bud på, hvordan den enkelte skole skal forholde sig, når eleverne viser tegn på angst, kedsomhed eller manglende tilhørsforhold og trivsel. Og de giver indsigt i typer af fravær, forebyggelse samt målrettet intervention og intensive, fokuserede tiltag. Skolens fraværende børn - årsager og indsatser præsenterer blandt andet resultaterne fra en ny undersøgelse af karakteristika ved børn med bekymrende skolefravær, og hvad man kan gøre for at identificere disse børn og sætte ind. Bogen behandler endvidere emner som mobning, skolevægring, behandlingsprogrammer i praksis, angst, og nødvendigheden af at arbejde struktureret på tværs af faggrupper. Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, inklusionsvejledere, AKT-team og PPR-psykologer.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Ralf Hemmingsen – elev, læge og leder i et samfund under forandring
    af Jens Thomsen
    232,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Politiske ambitioner og ledelse er afløst af teknokratisk styring af samfundsøkonomien, og bureaukratiske ledelseslag truer med at kvæle den faglige innovation og udvikling i sundhedssektoren og snart også resten af den offentlige sektor. Ralf Hemmingsen fortæller om sine erfaringer med den velfærdsstat, der nu er truet på sin eksistens - fra sin barndom i Brønshøj over lægestudiet og medicinsk forskning til højtplacerede lederstillinger på Bispebjerg Hospital og Københavns Universitet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - om at udvikle inkluderende læringsmiljøer
    af Anne Marie Marquardsen
    243,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Anna er særlig sensitiv. Bushra er flygtet med sin familie fra krig. Carl har en autismediagnose. Lucas har diabetes, Magnus har ADHD og Sofie kæmper med forsinket sproglig udvikling. De går alle sammen i en hel normal børnehave, hvor pædagogerne skal inkludere dem i arbejdet med de andre børn og i institutionens dagligdag. Det kræver en bevidst pædagogisk tilgang og inspiration til pædagogiske aktiviteter. Bogen her giver pædagoger og ledere opskriften på, hvordan man skaber inkluderende læringsmiljøer og aktiviteter i institutionen. Bogen kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter, og den fortæller om de udfordringer, børn kan have. Teoridelens fokus er social trivsel og læring. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Modellerne bruges aktivt i bogens praksisdel, hvor læseren gennem de seks cases får et indblik i børn med særlige behov, og hvordan pædagogerne kan tilrettelægge et læringsmiljø og pædagogiske aktiviteter rundt om barnet. Målet med bogen er at skabe sammenhæng og mening i inklusionens mange lag samt at formidle inspiration til fortsat udvikling af inkluderende fællesskaber. Den er skrevet til ledere, pædagoger, studerende på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, ansatte i PPR, forvaltningsledere, specialpædagoger, specialkonsulenter, sagsbehandlere, socialrådgivere og politiske beslutningstagere. Anne Marie Marquardsen er pædagogisk konsulent med PD i organisation og ledelse. Hun er uddannet pædagog og har en bred erfaring inden for dagtilbudsområdet, både som pædagog, institutionsleder og konsulent. Hun gennemfører desuden uvildige tilsyn for kommuner. Hun driver firmaet DEN GODE DAGINSTITUTION, der yder konsulentbistand til daginstitutioner, der ønsker at fokusere på det gode læringsmiljø.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Claus Haas & Christina Matthiesen
    312,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Uddannelsespolitikere, lærere og samfundsforskere er enige: Især skolen er stedet, hvor vi forberedes til at leve og virke i et demokrati. Men i Danmark er der stort set ingen forskningsbaserede bud på, hvordan dette er forbundet med skolens fag. Derfor er der god grund til at undersøge og diskutere, hvordan fagdidaktik og demokrati hænger sammen i teori og praksis, og netop det er formålet med denne bog. I bogen belyser forfatterne dominerende fag i grundskolen - fra matematik til håndværk og design - og deres relation til demokrati med afsæt i ny forskning, analyser og praksisorienterede cases. De tager livtag med spørgsmål som:• Hvordan er hvert enkelt fag i grundskolen i Danmark relateret til demokrati?• Hvilke udfordringer står vi i og overfor - både i og uden for skolen?• Hvilke spørgsmål i teori og praksis bør vi orientere os efter?Bogen henvender sig til studerende, undervisere og forskere på universiteter og professionshøjskoler og andre med interesse for demokrati og fagdidaktik.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Studies of Welfare Work Addressing the Other
    af Bolette Moldenhawer, Trine Øland, Christian Ydesen & mfl.
    234,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Statecrafting on the Fringes draws critical attention to welfare practices in Denmark addressing the other: dislocated people within the post-1945 welfare state. The book deals with educational work, social work, and healthcare work addressing Greenlanders, the German minority, problem children, as well as immigrants and refugees. Through historical and sociological studies of welfare work understood as statecrafting practices, which are strengthened by the presence of the other within the Danish welfare nation-state, the authors present critical analyses of the humanitarian imperialism and the civilizing missions addressing the other. The book thus challenges the idealization of the Nordic welfare state model and characterizes Danish welfare universalism as being intertwined with national integrationism and understandings of cultural superiority. At its core, the book helps us to understand the inner workings of a much-celebrated welfare nation-state, what its implications are in an era of globalization and migration, and how we could think about it differently.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Sæt med 2 x 10 refleksionskort og 1 plakat
    af Marilyn Friend
    287,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Kort om co-teaching er udviklet til at understøtte jeres didaktiske samtaler om co-teaching med henblik på videreudvikling af jeres praksis. Produktet består af to ens kortsæt med hver 10 refleksionskort, der er sat sammen med en ring samt en plakat. Kortene kan eksempelvis bruges ved opstarten af et co-teaching-samarbejde, til planlægning af undervisning eller til dialog på et team- eller personalemøde. Den tilhørende plakat giver et samlet overblik over de seks co-teaching-tilgange. Formålet med kortene og plakaten er at hjælpe jer på vej i jeres co-teaching-partnerskab med henblik på at øge alle elevers læring, tilgodese flere individuelle læringsbehov og understøtte elevernes oplevelse af at være inkluderet i klassens sociale såvel som læringsmæssige fællesskab. Materialet bygger på professor Marilyn Friends tilgang til co-teaching.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Global dannelse i gymnasiet
    af Steen Beck, Anders Schultz, Louise Tranekjær, mfl.
    270,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Hvordan kan gymnasier arbejde organisatorisk og fagdidaktisk med global dannelse? I skyggen af fremtiden er det internationale perspektiv uomgængeligt. På deres vej ind i 2020'erne har studenter brug for at kunne forholde sig til en verden med klimaudfordringer, nye former for ulighed, migrationsproblemer, nye medier, nationer i gensidig afhængighed, nynationalisme og andre sammenstød mellem tradition og modernitet. Gymnasier skal værne om glæden ved læring, men også lære unge at tage livtag med tidens globale problemstillinger. Siden 2012 har Rysensteen Gymnasium arbejdet med dannelse i et verdensborgerperspektiv, og i denne bog belyses erfaringerne fra det udfoldede Global Citizenship Programme både af lærere og elever fra skolen, gæsteforskere og udenlandske partnerskoler.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Torben Nørregaard Rasmussen & Kari Lyngholm Thomsen
    190,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen giver en bred introduktion til fagområdet ’Lærerens Grundfaglighed’. Den har en særlig fælles tematisk indgang til alle LG-moduler, og tilbyder hermed også en overordnet tematisk tilgang til studerendes arbejde med PL-prøve og bacheloropgave. I forhold til den kompleksitet, der kendetegner skolens hverdag, kan det give god mening at anlægge et overordnet perspektiv på tværs af modulerne og de forskellige typer af emner, som de er optaget af. Alle LG-moduler og centrale emner inden for hvert enkelt modul behandles i denne bog i forhold til temaet Frihed og ansvar.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Klaus Nielsen, Lene Tanggaard, Vibe Aarkrog, mfl.
    327,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    En antologi målrettet lærere og ledere i EUD, som ønsker at udvikle deres kompetencer. Bogen henvender sig også til de medarbejdere, der har ansvaret for andres kompetenceudvikling.Denne bog er blevet til, fordi pædagogisk kompetenceudvikling af lærere og ledere i EUD både er et krav og et behov efter gennemførelsen af EUD-reformen i 2015. Bogen viser, at kompetenceudvikling kan foregå på mange måder – både formelt og ikke-formelt. Kapitlerne i bogen har fokus på den ikke-formelle kompetenceudvikling, som typisk er forankret i hverdagens undervisning.Formålet med bogen er at diskutere og konkretisere, hvilke muligheder lærerne og lederne har for at arbejde med ikke-formel kompetenceudvikling i hverdagen på er­hvervsskolerne. De enkelte bidrag kobler forsknings- og erfaringsbaseret viden og belyser forskellige former for situeret kompetenceudvikling. Bidragene dækker bredt og omhandler bl.a., hvordan pædagogisk ledelse, hverdagsinnovation, handlebårne kompetencer, mesterlære og forskningscirkler på hver deres måde kan indgå i kompetenceudviklingen.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - En inspirationsbog om trivsel, læring og fysiske rammer
    af Regitze Siggaard & Anne Hopmann
    269,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Skøn Skole – sådan! er en inspirations- og lærebog, som sætter fokus på at skabe succes gennem konkrete maleprojekter, fælles­skab, innovation og kreativitet. Med høj faglighed, en god portion optimisme og ikke mindst en brændende lyst til at skabe og se elever og lærere blomstre – har forfatterne udviklet SKØN SKOLE. Bogen er spækket med de mange fantastiske forløb, der har givet elever og lærere ny indsigt og viden, som forankres både fysisk og mentalt. Bogen spænder bredt fra ungdomsuddannelser til folkeskole inden for fagene håndværk og design, billedkunst, innovation og iværksætteri samt matematik, dansk, it og medier. Korte fagartikler, tekster og udsagn fra både elever, lærere, sko-le­ledere og virksomheder samt et væld af billeder giver indsigt i, hvad der er muligt selv at udvikle og skabe i forhold til æstetiske og sociale læringsmiljøer. Bogen motiverer jer til selv at komme i gang. Den henvender sig til lærere, ledere og elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Kampen om Det Filosofiske Fakultet 1870-1920
    af Pelle Oliver Larsen
    309,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Hvem bestemmer hvad der er god videnskab? I det 19. og 20. århundrede har svaret været universitetets professorer: De fastlagde de videnskabelige normer, f.eks. gennem eksamenskrav, disputatsbedømmelser og lærerindstillinger. I Professoratet beskriver Pelle Oliver Larsen hvorledes akademikere opnåede en sådan magt ved Det Filosofiske Fakultet i København i årene 1870-1920: Hvordan blev man professor? Hvad var beslutningsgrundlaget for udnævnelsen? Da universitetets lærerforsamling i 1904 anbefalede at give kvinder adgang til universitetets videnskabelige stillinger, blev der argumenteret med at det var i overensstemmelse med "den nedarvede regel": Kun videnskabelige kvalifikationer tæller når et professorat skal besættes. I virkeligheden var denne nedarvede regel et resultat at endnu uafsluttede forhandlinger og kampe. Kampen om Det Filosofiske Fakultet blev udkæmpet på flere fronter. Det var en indre kamp i universitetet og fakultetet om videnskabelige idealer og betydningen af politik og religion, køn og moral i videnskabens verden. Men det var også en ydre kamp mod statsmagten, der krævede loyalitet af sine embedsmænd - også professorerne. I bogen fortælles om hvorledes modernisterne gradvis vandt denne kamp: Fakultetet løsrev sig fra staten og gjorde videnskabskriteriet til det eneste gyldige. Centralt i denne fortælling står sagen om Georg Brandes' forhold til universitetet. Brandes ansøgte i 1871 om ansættelse i litteraturhistorie, men blev afvist af politiske årsager. I løbet af de næste 30 år kom det ved flere lejligheder på tale at gøre Brandes til professor. Bogen indeholder den hidtil mest udførlige analyse af denne sag, der fik stor symbolsk betydning fordi den tydeliggjorde at videnskabelige og politiske kvalifikationer ikke nødvendigvis følges ad. Pelle Oliver Larsen er ph.d. i historie og ansat som videnskabelig assistens på Institut for Kultur og Smafund, Aarhus Universitet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Kathryn Geldard & David Geldard
    96,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    For at kunne hjælpe unge er det vigtigt at forstå de udviklingsprocesser, unge gennemgår. Rådgivning af unge introducerer en proaktiv tilgang, som engagerer den unge og dermed fremmer forandring hos den unge. Ved at introducere særlige rådgivningsstrategier - fx symbolske, kreative, kognitive adfærds- og psykoedukative strategier - bliver bogen en guide til ungerådgiveren med anvisning på, hvordan man synkroniserer rådgivningsprocessen og den unges egne oplevelser, samt hvordan man skaber en god relation til den enkelte unge på en sådan måde, at den unge oplever rådgivningen som meningsfuld og hjælpsom.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Leif Askland & Nina Rossholt
    96,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Køn i børnehøjde stiller skarpt på fortællinger om, hvordan vi kønner børn, og udfordrer den traditionelle forståelse af ligestilling. Det vi ser og gør, er ikke neutralt. Forfatterne viser, hvordan dette kommer til udtryk i det pædagogiske arbejde med børnene med forståelse for, at dette er et følsomt felt at berøre. Med afsæt heri præsenterer bogen konkrete metoder til, hvordan vi kan arbejde med værdierne ligestilling og ligeværd i daglig pædagogisk praksis. Det danske forord skrevet af Jette Kofoed sætter køn på dagordenen i forhold til det pædagogiske arbejde i den danske børnehave og skole. Bogen henvender sig til pædagoger og lærere i indskolingen og alle der er optaget af, at vi skal skabe lige muligheder for alle børn uanset køn.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Opgør med industrisamfundets skole
    af Per Fibæk Laursen & Steen Hildebrandt
    195,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Manglen på visioner skader folkeskolen Reformér folkeskolen grundlæggende! Ønsket er ofte formuleret, men sjældent med så megen vægt bag ordene som nu: Danmarks fremmeste ledelsesprofessor, Steen Hildebrandt, og landets førende professor i undervisning og skoleformer, Per Fibæk Laursen, har sat sig sammen og skrevet denne bog. De retter ikke alene en hård kritik mod folkeskolens overlevelsesmuligheder i fremtidens samfund, men kommer også med skitser til, hvilke former fremtidens skoler kan få. De afdækker, hvilke krav og omstændigheder skolerne rent faktisk skal leve op til, og forklarer, hvad de nuværende folkeskoler var gode til engang. Hildebrandt og Fibæk Laursen foreslår organisationsudvikling af folkeskolen. Deres kritik går bl.a. på, at nutidens folkeskole er for rigid og for enstrenget til at leve op til andet end det industrisamfund, som verden er ved at forlade. Og der skal god ledelse til for at forandre dette! Hildebrandt og Fibæk Laursen savner ledelse på alle planer; både skoleledelse og klasseledelse. Men ikke den gammeldags kontrolledelse, hvor flere regler og systemer skal løse problemerne! Snarere ledelse, der besidder og udvikler relations- og netværkskompetencer. Vidensamfundets skoler skal være i dialog med deres lokale omgivelser. De skal bygges til fleksibilitet og lokalerne fyldes af mere procesorienteret undervisning. Vidensamfundets skoler skal udvikle en mere støttende, igangsættende og ledelsespræget lærerrolle. Og forfatterne anfører det vigtige princip: Fremtidens skoler må ikke bedømmes udelukkende med fortidens målestok – for kravene til eleverne i fremtiden er ikke de samme som i fortiden. Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Ole Hummelgaard
    115,95 - 153,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    De danske skoler, daginstitutioner og uddannelses-steder burde være indrettet til og optaget af, hvordan børn og unge uddannes bedst muligt. Sådan er det desværre ikke. Uddannelsessystemet i dagens Danmark er ikke indrettet til at vidensudvikle og uddanne børn og unge til fremtiden. Meget tyder på, at dagens uddannelsessystem ej heller uddanner børn og unge til den aktuelle virkelighed. Trods mange fine ord om inklusion, innovation, kreativitet og dannelse praktiserer det danske uddannelsessystem det, den amerikanske psykolog Jerome S. Bruner kalder "de kendte svars pædagogik". Groft sagt lærer danske børn og unge at gentage de rigtige svar om allerede eksisterende viden. En gentagelseskultur, der fremmer automatiseret videns- tilegnelse med henblik på test og eksaminer. Det er, i sagens natur, nødvendigt, at basale skolefaglige kompetencer er en del af den grundlæggende uddannelse af børn og unge, men er det også nødvendigt, at gøre alle børn og unge til test-robotter? Er det nødvendigt og hensigtsmæssigt, at børn og unge skal slæbe sig gennem et uddannelsessystem, der i høj grad gør videnstilegnelse til et spørgsmål om at lære, hvilke svar der forventes? Det nuværende uddannelsessystem ruster ikke, i tilstrækkelig grad, børn og unge til nutidens og fremtidens udfordringer!

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Ulla Højmark Jensen & Stefan Ting Graf
    220,95 - 270,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Universitetsuddannelser mellem forskningsbaseret faglighed og relevans for arbejdsmarkedet
    af Hanne Leth Andersen & Jens Christian Jacobsen
    196,95 - 226,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Viden er blevet til en vare, og uddannelse til et konkurrenceparameter. Til dannelse eller nytte? handler om, hvordan internationale forestillinger om vidensøkonomi påvirker uddannelserne i kølvandet på den såkaldte Bologna-­proces. Forfatterne er Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet (RUC), og konsulent Jens Christian Jacobsen, tidl. centerleder på Københavns Universitet og lektor på UCC. I bogen diskuterer de, om det øgede fokus på erhvervslivet og den enkeltes employability kan forklare, at man på de videregående uddannelser indfører nye kursusforløb, nye styrings­modeller og nye udviklingsstrategier? Hvad betyder det for samfundet, for undervisere og studerende, at markedet kommer til at afgøre, hvordan undervisningen skrues sammen, og hvor længe en uddannelse skal vare? Bogen giver en fremstilling af de seneste års uddannelsespolitiske udvikling på især danske universiteter og diskuterer, hvordan vidensøkonomien skaber forandringer i politikken, i organiseringen og i undervisningen. En bog til ledere i universitetsverdenen, universitets- og folketingspolitikere samt ikke mindst alle forskere, undervisere og studerende, der ønsker at vide mere om den politiske verden, de skal agere inden for.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Folkeskolereformen i praksis
    af Jette Flindt Pedersen & Pia Kjær Poulsen
    183,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen beskriver et pædagogisk og didaktisk koncept, hvor lærere og elever indgår i en ligeværdig relation og får mulighed for at udfolde, hvad de hver især ved og kan. Bogen og metoden Det Blå Kontor viser vej til et stimulerende, inspirerende og roligt læringsmiljø, hvor folke­skolereformen danner grobund for et klasserum og en dagligdag, der øger læringslysten hos såvel lærere som elever. Eleverne får medindflydelse og løbende feedback på deres udvikling, samtidig med at ro og klasseledelse er en integreret del af læringsmiljøet. Metoden indfrier alle de undervisnings- og lærings­mæs­sige punkter i reformen og støtter op om en mere varieret skoledag:Læringsmålstyret undervisning og læring.Ro og klasseledelse.En mere alsidig skoledag.Inklusion og undervisningsdifferentiering.Skole-hjem-samarbejde.Elevinddragelse.Understøttende undervisning.Lektiehjælp og faglig fordybelse.Den åbne skole.Trivsel og undervisningsmiljø.Bogen henvender sig til lærere og skoleledere. Den tager udgangspunkt i Martin Bubers og K.E. Løgstrups tan­ker, og den giver et reflekteret indblik i egen under­vis­nings­praksis samt inspiration til videreudvikling af denne. Jette Flindt Pedersen er socialrådgiver, kursusleder og konsulent. Pia Kjær Poulsen er lærer på Tåsingeskolen. Hun har de seneste 10 år arbejdet med at udvikle Det Blå Kontor.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Stefan Hermann
    33,95 - 53,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Uddannelsesverdenen er en slagmark. Der udspiller sig en kamp om dannelsen, om formningen af fremtidens borger og de fællesskaber, de skal indgå i. På den ene side findes en position med politisk-administrative fremtidsteknikere. På den anden side en pædagogisk-konservativ længsel efter en tid, der aldrig har været. Kampen er intens, men parternes strid fordummer os frem for at gøre os klogere. Imens forpasser vi, argumenterer Stefan Hermann, muligheden for at diskutere, hvad der ville være bedst for vores uddannelsessystem og for de kommende generationer, der skal dannes i det. OM FORFATTEREN Stefan Hermann er rektor for Professionshøjskolen Metropol. Han har tidligere bl.a. været vicedirektør på kunstmuseet ARKEN og chefkonsulent i Undervisningsministeriet. Han er forfatter til flere bøger bl.a.: Magt & oplysning. Folkeskolen 1950-2006 (2007); Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring (2002); Fodbold set fra månen (red. sm.m. Morten Albæk, 2002); Godnathistorier: Syv originale godnathistorier til det 20. århundrede (red., 1999).

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Frederik C. Boll & Cecilie Rønnow Eskelund
    137,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.