Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
“Jeg har mødt nogle mennesker her, som jeg aldrig før i mit liv havde troet, jeg ville møde. Altså, nogle personligheder, som er helt vildt anderledes.” Sådan skriver Kristian og peger på, hvad efterskolen bl.a. betyder for unge menneskers uddannelses- og dannelsesvej. I denne overraskelse, som Kristian oplever sammen med tusinder af andre unge på landets efterskoler, findes ’hemmeligheden’ bag efterskolens dannelsesprojekt. Her bliver det tydeligt, at efterskolens særlige pædagogik yder et afgørende bidrag til unge menneskers almene dannelsesproces. Ved at deltage i venskabelige relationer, ved at dele interesser med andre og ved at indgå i et intergenerationelt fællesskab udvider eleverne deres selvtillid, selvværd og selvagtelse. Efterskolens samvær gør en forskel, som bevæger og forandrer – livet igennem! Denne bog bygger på en almenpædagogisk og dannelsesteoretisk undersøgelse af efterskolen som pædagogisk institution. Gennem to år har skoleforskere ved Professionshøjskolen University College Syddanmark i samarbejde med efterskoleforeningen undersøgt og dokumenteret efterskolens dannelsesprocesser og deres betydning – både for den enkelte og for samfundet. Bogen er således et bidrag til den evigt aktuelle diskussion om efterskolens betydning, og den forsøger at give en række bud på, hvordan efterskolens særlige pædagogik kan udvikles.
Fremtidens skole er en skole, som sætter trivsel, udfoldelse og tiltro til egne styrker i højsædet. I fremtidens skole findes skældud og straf ikke længere som fænomen. Med udgangspunkt i flere års forskning, interviews med lærere, pædagoger og ikke mindst børnenes egne ord giver denne bog et i dansk sammenhæng unikt indblik i, hvorfor skældud i undervisningen virker direkte modsat på børns læring, relationer, mentale sundhed og deltagelse i skolen. Skældud har en negativ betydning for børns liv, fordi skældud påvirker deres relationer til kammeraterne og de voksne i skolen, deres deltagelse i undervisningen og ikke mindst deres livsmod og livsglæde. Interviews med børn og unge viser, at lærere og pædagogers skældud gør børnene utrygge, vrede og demotiverede for undervisningen, giver koncentrationsvanskeligheder, og at barnet får det dårligt med sig selv. Men hvad kan du som lærer og pædagog gribe til, hvis klasserummet er præget af konflikter eller kaos? Bogen præsenterer en række værktøjer og tilgange til, hvordan det i højere grad bliver muligt at bedrive undervisning, som er præget af anerkendende rammesætning og venlighed ? til gavn for både børn og voksne. 'Skole uden skældud' er skrevet af ph.d., skoleforsker Louise Klinge, lektor emeritus og børneforsker Erik Sigsgaard samt skolekonsulent og skolelærer Mette Thor Jørgensen. Bogen har særlig relevans for lærere, pædagoger, skoleledere og alle med interesse for fremtidens skole og børns trivsel, læring og udfoldelse.
I denne bog giver Camilla Mehlsen et tankevækkende bud på, hvordan børn og unge bedst muligt bliver klar til en digital tidsalder med kunstig intelligens og informationseksplosion, hvor tendenser som hackschooling, fake news, filterbobler, just-in-time-læring og platformsøkonomi dominerer. Hun præsenterer 7 afgørende kompetencer for fremtidens menneske: 1. Koncentration 2. Kommunikation 3. Kollaboration4. Kritisk tænkning 5. Kreativitet 6. Kuriositet 7. Karakterdannelse Et centralt spørgsmål er: Hvilken verden vil vi skabe sammen, og hvilke kompetencer har vi brug for i vores stræben efter at løse tidens største udfordringer, få meningsfulde liv og lære nyt? Bogen giver dig brugbar indsigt i fremtidens kompetencer, uddannelsestendenser og den nye digitale verden, så du bliver klædt på til at hjælpe den digitale generation med kompetencer for livet. De 7 K'er giver dig en strategisk retning for, hvordan du kan handle, hvis du vil være med til at påvirke udviklingen ? for dig selv, for unge generationer og for kloden.
8 piger = 8 forskellige personligheder og oplevelser af hverdagen i 5.y og alt det uden om: veninder, drenge, intriger, misforståelser, skolearbejde, mode og (heldigvis) løsninger. I hver bog følger man en af de 8 piger særlig tæt.
Kaj er bange for at stå på mål. Men han vil gerne være sej til noget. Kaj vil lære at spille bas. Han kommer med i et band. Bandet skal spille til en fest på skolen. Foran alle dem fra klassen. Men tør Kaj stå på en scene? Tør han spille foran hele klassen?Lix 17
Kaj er ikke god til at skyde straffe.Men han er vild med skarpe knive.Som spejder skal man lære at bruge en dolk.Man skal også lære at lave ild.Men kan Kaj finde ud af at være spejder?Og må han få en stor dolk?En dag ser Kaj en hund, der er ved at blive kvalt.Kan Kaj mon redde hunden?
Kaj hader at spille fodbold.Max siger, at Kaj er et kvaj.Men Kaj vil gerne være sej til noget.Far synes, at Kaj skal prøve at gå til karate.Karate er svært. Kaj fjoller og får en straf.Og Aya er svær at vinde over.Men en dag ser Kaj en tyv i parken.Kan han huske det, han har lært til karate?
Mollys morfar kan ikke ramme en bold.Molly er vild med sin nye fodbold.Hun vil lære morfar at spille.Molly melder morfar ind i en fodboldklub.En blomstret kjole sikrer morfars hold sejren.
Kongen giver sin nye drage navnet Blå-Ild og lænker den til en ring i jorden foran sit slot.Ulf prøver at befri dragen, som han kender som Ægge.Men selv med dragens ild, kan de ikke smelte lænkerne over, og Ulf må flygte for ikke at blive taget til fange.Hver aften sidder Ulf på muren og ser ind til Ægge, mens dragen bliver tvunget til at lære at flyve.
Mollys morfar har en hemmelighed.Han er vild med dametøj.Men Molly synes, at morfar har en rædsom tøjsmag.Hun vil hjælpe morfar med at klæde sig pænt på.
Ulf er smidt i kongens fangekælder.Kongen vil bruge sin drage, Blå-Ild til at brænde Ulf, som straf for at prøve at stjæle kongens drage.Dragen har fået masser af tæsk.Måske er det lykkedes kongen at knække dragen, så den vil adlyde?Da Ulf ser dragen uden lænke, ved han, at det er slut.Blå-Ild er ikke længere hans drageven, Ægge.
Ulf og den lille drage, Ægge har det godt i bjergene.De fanger fisk og plukker bær, men en dag kommer ridder David og ser dragen.Han siger, at kun en konge må eje en drage.Derfor tager han Ægge med sig.Ulf følger ridder Davids spor ned fra bjergene for at befri dragen.
Ulf bliver jaget ud af byen efter at have stjålet brød.Han søger tilflugt i skoven neden for de grå bjerge.Efter mørkets frembrud prøver nogle mænd at finde ham.Ulf bliver nødt til at flygte op i bjergene, men det vrimler med vilde dyr, og Ulf føler sig meget ensom, indtil han finder et drageæg i en grotte.
UHA! - En rund, blank 10-krone fra farfar ’brænder’ i lommen på Kaj.Han drømmer om en nybagt, velduftende og snasket kanelsnegl fra Bager Bo.Men det med 10-kronen går ikke lige, som Kaj har planlagt ...
Else Højer er Kajs dansklærer.Hun har fået verdens mest åndssvage, dårlige og totalt nederen idé!Klassen skal skrive dagbog ...HVER dag!Hvad gør man så, når man aldrig oplever en skid?Det er sørme godt, at Kaj har Preben ...
Kan man gemme på en prut?Det er et ret godt spørgsmål, som Kaj og Kasper finder svaret på med lidt ’hjælp’ fra Preben.(Ja, altså Kajs gamle hund).Men, er det nu også så klogt at finde ud af ..?
Tokes mor er syg.Fiskene i floden dør.Toke ved, at der er noget helt galt.Kan han løse gåden og redde sin mor, før hun også dør?Sammen med Saga rider han ud for at kæmpe mod ondskab og magtsyge mænd.
Fie er så træt af, at hendes forældre aldrig har penge til at købe det, alle de andre har. Hvordan skal hun nogensinde få den ring, som hun ønsker sig? Flere af pigerne har den allerede. Det er snyd. En dag prøver hun Sandra fra parallelklassens ring. Det skulle hun aldrig have gjort, for da den bliver væk, beskylder hun Fie for at have stjålet den. Heldigvis tror veninderne på Fie. Gør de ikke?
Matilde er bedste veninde med Simone og Julie. De hænger sammen som en trekløver, siger deres lærer. Matilde elsker at være en del af trekløveren. De deler alt. Også hemmeligheder. Men da Julie og Simone bliver uvenner, ved hun ikke, hvad hun skal gøre. Det er som om, det hele er ødelagt. Der er også søde Sebastian fra 6.klasse og en skolefest, der skal gøres klar til. Men uden veninderne er det slet ikke så sjovt. Hun får brug for hjælp, hvis de nogensinde skal blive gode venner igen.
Toke og Saga er venner.Saga er genial med en pisk.Men hvad kan Toke? En dag finder han en falk, der sidder fast.Han må befri den, før ulven får fat i den.Men ulven angriber Toke. Kan Toke slå ulven og befri falken?Har han modet og evnen til at kæmpe?
Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Denne bog giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an.Skolens kerneopgave er undervisningen og elevernes læring. Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har dermed en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Ledelsens faglige ledelse skal både have direkte forbindelse til, hvad der konkret foregår i klasselokalet, og lederne skal tage aktiv del i lærerens didaktiske refleksioner. De skal med andre ord udføre didaktisk skoleledelse.DIDAKTISK SKOLELEDELSE giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an. Bogen består af to dele, en teoretisk og en praktisk.Del 1. Teoretisk og empirisk baggrund indeholder seks kapitler med bogens teoretiske afsæt og en lang række cases, modeller, skabeloner og refleksionsspørgsmål til udvikling af en didaktisk skoleledelse, bl.a. redskabet Guideline til didaktisk skoleledelse.Del 2. Redskabskasse indeholder modeller, dialogbaserede øvelser, skabeloner og taksonomier, bl.a. Grundskabelon til faglig sparring. Øvelserne kan både bruges i den didaktiske samtale mellem leder og lærer og internt i ledelsesteamet.DIDAKTISK SKOLELEDELSE er skrevet til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs. skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere og teamledere. Den dækker skoleledelse på flere niveauer, både i grundskolen, på FGU og EUD samt i hele gymnasiesektoren.
Toke og Saga får en opgave af Rådet.De skal hente en hellig sten til Rokul.Men de skal have Vilja med. Kan Toke stole på Vilja?Opgaven er svær og farefuld. De tre børn må kæmpe deres livs kamp.Kan de vinde kampen og klare opgaven?
Lau viser Milo et kort med et grønt dyr.”Det kan vækkes til live,” siger han.Kortet har Lau arvet efter sin farfar, der arbejdede med magi som ung. Drengene gennemfører et gammelt ritual, og snart begynder der at ske underlige ting.Har de to drenge vækket et mystisk, grønt dyr til live?
Feen, Brinas bedste ven bliver meget syg, og ingen ved, hvad han fejler.Den ældste fe sender derfor Brina ud på en lang og farlig rejse for at hente vand fra Livets Kilde - det eneste, som kan redde ham.
Selvom Otto helst vil kæmpe sine kampe på skakbrættet, er han også nogle gange nødt til at tage kampen op i den virkelige verden. For eksempel når hans forældre vil flytte fra København til Vestjylland – hvor der er ulve og hvor det stormer … men hvor der heldigvis også er Anna!
Selvom Otto helst vil kæmpe sine kampe på skakbrættet, er han også nogle gange nødt til at tage kampen op i den virkelige verden. For eksempel når hans forældre vil flytte fra København til Vestjylland – hvor der er ulve og hvor det stormer … men hvor der heldigvis også er Anna!
Selvom Otto helst vil kæmpe sine kampe på skakbrættet, er han også nogle gange nødt til at tage kampen op i den virkelige verden. For eksempel når hans forældre vil flytte fra København til Vestjylland – hvor der er ulve og hvor det stormer … men hvor der heldigvis også er Anna!
8 piger = 8 forskellige personligheder og oplevelser af hverdagen i 5.y og alt det uden om: veninder, drenge, intriger, misforståelser, skolearbejde, mode og (heldigvis) løsninger. I hver bog følger man en af de 8 piger særlig tæt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.