Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder

Her finder du spændende bøger om Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder. Nedenfor er et flot udvalg af over 1.000 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Kontrol i klasseværelset, mentorskab, pædagogiske færdigheder.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Bo Hejlskov Elvén
    254,50 kr.

    Hverdagen på mange skoler er præget af uro og konflikter, og lærere og pædagoger bruger meget tid på at skabe ro i klassen, så eleverne kan lære det, de skal. Nogle gange går det godt, men andre gange mangler der praktiske pædagogiske redskaber til at ændre problemadfærd og løse hverdagens konflikter i skolen. Redskaberne kommer her! Denne bog er en praktisk guide til, hvordan lærere og pædagoger kan håndtere konflikter og adfærdsproblemer i skolen. Ud fra 11 grundprincipper giver bogen viden om, hvad konflikter er, hvorfor de opstår, og hvordan man som lærer eller pædagog løser dem i hverdagen – trin for trin. Bogen opfordrer lærere og pædagoger til at tage ansvar for problemer og konflikter, der står i vejen for lærernes arbejde og elevernes indlæring.

  • af Cecilie Bogh & Maria Månsson
    238,95 kr.

    Det er en betydningsfuld opgave at være praktikvejleder. I denne bog får praktikvejlederen både baggrundsviden og praktiske redskaber til at udfylde rollen som praktikvejleder i social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.I bogen beskrives bl.a. fakta om uddannelserne, teori om læring og læringsrum, om at arbejde med mål, om relationen imellem elev og vejleder, om de vanskelige situationer og den gode praktik. Det hele er formidlet i en form, der gør det direkte anvendeligt i det daglige arbejde.

  • - Kompetence i en professionel sammenhæng
    af Bjarne Wahlgren. Vibe Aarkrog
    228,95 kr.

    Hvordan skabe sammenhæng mellem teori og praksis? Det er professionsuddannelsernes vigtigste spørgsmål, og transfer er nøglebegrebet,der knytter sig hertil.Transfer betyder 'anvendelse af viden og kunnen lært i én sammenhæng til at kvalificere handling i en anden sammenhæng'.Bogen er den første samlede indføring i transfer på dansk. Kommende pædagoger, lærere , sygeplejersker, jordemødre, socialrådgivere, offentlige forvaltere og andre studerende ved en professionshøjskole får her en introduktion til videnskaben om det at handle kompetent og professionelt. Bogen er relevant både i grunduddannelserne og i efteruddannelserne.Transfer kan anvendes som et praksis-filosofikum. Den giver en systematisk indsigt til den studerende, der spørger: Hvordan kan teoretisk viden bruges til at reflektere over handlinger i situationer, der passer til min fremtidige arbejdsplads?

  • Spar 10%
    af Tina Høegh
    360,50 kr.

    En stor del af al undervisning foregår mundtligt - men hvad er mundtlighed? Denne bog viser, hvordan man kan arbejde med mundtlighed i undervisningen, så eleverne bliver opmærksomme på mundtlighedens kendetegn og virkemidler. Med konkrete og illustrative eksempler beskrives: Mundtlighed som udtryk og samtale, samt analyse af tale og lytningMundtlighedsdidaktikkens formål og metoder: dannelse og kompetence, undersøgende dialog, præsentation og performance, observation, transskription, imitation og lyttestrategierKonkret mundtlighedsdidaktisk arbejde i forhold til litteraturtolkning, faglig formidling, mundtlige fortællinger og mundtlige essaysBogen henvender sig til alle undervisere, der har med litteratur-, medie- og førstesprogs-, andetsprogs- og fremmedsprogsundervisning at gøre - og altså ikke blot til dansklæreren.

  • - En bog til lærere og pædagoger om at håndtere forældre med store krav og stærke følelser
    af Rikke Yde Tordrup
    254,50 kr.

    Nogle forældre engagerer sig så meget, at lærere og pædagoger bliver modarbejdet og kritiseret. Samarbejdet går i hårdknude – og det går ud over børnene. Hvem er de markante forældre? Hvad driver dem så hårdt frem? Hvilke konsekvenser har deres adfærd for børnene og deres udvikling? Og hvordan kan lærere og pædagoger håndtere forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der er konflikt i luften? Det får du svarene på i denne bog, der er skrevet af psykolog Rikke YdeTordrup, som i 20 år har rådgivet og undervist lærere og pædagoger og holdt foredrag om emnet i hele landet. Bogen kortlægger de markante forældres motivation og viser med baggrund i Daniel N. Sterns udviklingspsykologi, hvordan deres adfærd påvirker børnene. Bogen giver et hav af konkrete råd til, hvordan skolen og forældrene kan støtte børnene. Der er mange cases fra danske skoler og gode tips til, hvordan man kan fremme et godt samarbejde med markante forældre – og hvordan man håndterer konflikter. MARKANTE FORÆLDRE er en fagligt velfunderet bog, forankret i praksis og formidlet knivskarpt med både hjertevarme og humor. Bogen er en kærlig opsang til markante forældre, men også til lærere og pædagoger. Den viser nye veje og minder om, at der i enhver voksenkonflikt er børn i klemme, og at det er de voksnes ansvar at løse dem og skabe gode rammer for børnene – både fagligt, socialt og i fællesskabet. MARKANTE FORÆLDRE henvender sig til lærere og pædagoger og andre faggrupper,der har kontakt til forældre. Forældre – både markante og alle andre– kan også få en masse ud af at læse bogen.

  • - Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
    af Bo Morthorst Rasmussen, Hans Henrik Hjermitslev & Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen
    359,95 kr.

    Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.IndholdForordKapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskoleHans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst RasmussenDEL 1. Historiske og teoretiske perspektiverKapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundredeHans Henrik HjermitslevKapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskningBo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagogerKapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela GulløvKapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagogerBolette KvistKapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolenRikke Osbahr EbsenKapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighedLene Krogstrup JakobsenKapitel 9. Samarbejde om børns deltagelseChristina Holm PoulsenDEL 3. Organisation og ledelseKapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelseThomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann ChristiansenKapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolenHelle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenDEL 4. Skolen i samfundetKapitel 13. Den åbne og den lukkede skoleAlexander von OettingenKapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærereElse Marie OkkelsKapitel 15. Tidlig literacy på tværsLene Illum SkovKapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjdeBetina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm RasmussenBidragydere

  • af Dorte Ågård
    198,95 kr.

    Bogen her er en letlæst guide til, hvordan man øger sine elevers motivation. Den er skrevet af Dorte Ågård, en af Danmarks førende forsker inden for feltet.Bogen præsenterer relevant teori om motivation fra international forskning, som hidtil ikke har været brugt i Danmark. Med afsæt i denne forskning giver bogen med inspiration og praktiske anbefalinger et bud på, hvordan man som lærer også får anvendt teorien i praksis. Forfatterens overordnede pointe er, at elevers motivation er et resultat af deres skoleerfaringer og oplevelse af læreren. Derfor har man som lærer stor indflydelse på, hvordan eleverne vælger at engagere sig i skolearbejdet.Bogen henvender sig til undervisere, der gerne vil blive klogere på:Hvad er det, der sætter elever i gang med og i stand til at arbejde engageret i skolen?Hvordan påvirkes elevers motivation af mødet med skolen?Hvad kan virke negativt på motivationen?Hvilken rolle spiller lærerne ift. elevernes motivation?Hvad kan læreren i praksis gøre for at styrke elevernes arbejdsglæde?Bogen udkommer i serien Didaktik til lærere i grundskole og på ungdomsuddannelser samt lærerstuderende. Alle bøger i serien går praktisk til værks, er fyldt med eksempler og øvelser og er baseret på den nyeste forskning inden for området.Dorte Ågård er ph.d. fra Aarhus Universitet og er ansat ved Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis på Aalborg Universitet.

  • - Ny opdateret 2023 udgave
    af Dale Carnegie
    278,95 kr.

    Ny Opdateret 2023 udgaveHvis du vil lære mere om, hvordan man lynhurtigt indgår venskaber og skaber personlige forhold, selv under de mest usandsynlige omstændigheder, bør du læse denne fantastiske bog af Dale Carnegie.Inden Dale Carnegie begyndte at skrive bøger, havde han opnået stor anerkendelse indenfor ledelses- og kommunikationskurser på en række af USA’s og Europas førende Universiteter. Vind venner, indflydelse og fremgang er skrevet med baggrund i erfaringer herfra og som en praktisk guide, der giver dig inspiration og viden til at hvordan du kan tænke og agere for at opnå succes i arbejds- og privatliv.Dale Carnegie var gennem hele forfatterskabet optaget af temaerne selvværd, assertion og kommunikation og han er bl.a. blevet kaldt ”venskabskunstens ypperstepræst” og ”selvhjælpsgenrens fadder”.Vind venner, indflydelse og fremgang har siden den udkom, revolutioneret måden at tænke, og leve livet på. Bogen er bl.a. i solgt over 30 millioner eksemplarer over hele verden. I 2011 lå den som nr.19 på TIME Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige bøger nogensinde skrevet.Bogens redskaber er struktureret omkring emnerne:• Få venner i en fart• Vind popularitet• Overbevis andre om dine synspunkter• Få nye klienter og kunder• Bliv en bedre taler• Smit andre med entusiasmeVind Venner, indflydelse og fremgang er samtidig en morsom læsning, der med konkrete eksempler, øvelser og historier, giver dig en viden om, hvorfor meget er mislykkedes, og gør dig klogere på, hvordan livet kan leves.Dale Carnegie har også skrevet ”Lev livet uden bekymringer” og ”Kunsten at blive en effektiv taler”, som alle er udgivet på dansk af Paludans forlag.

  • - observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning
    af Cato R.P. Bjørndal
    228,95 kr.

    Hvordan kan jeg blive en bedre lærer og vejleder? Det er et spørgsmål, som de fleste lærere og studerende givetvis ofte er optaget af. I læreruddannelsen bliver der lagt vægt på teoristudier, træning og refleksion, og disse elementer er alle nødvendige for at udvikle professionalitet som lærer. Hvis man ønsker at reflektere over egen praksis, kan der imidlertid rejses et vigtigt spørgsmål: Hvor godt et overblik har jeg egentlig over, hvad der sker i praksis? Hvor godt er jeg i stand til faktisk at se mine elever, studerende og kommunikere mine iagttagelser? Hvor godt ser jeg min undervisning eller min vejledning? Det er det, denne bog handler om – hvordan man som lærer eller studerende kan gå frem for bedre at se sin praksis. Forfatteren giver en grundig indføring i observation som fænomen og metode og redegør for blandt andet logskrivning, interview og spørgeskema. Bogen indeholder desuden et kapitel om audio-/videoobservation. Derudover drøftes valg af metode, analyse af information og konstruktiv brug af information som grundlag for pædagogisk udviklingsarbejde. Etiske overvejelser i observationsarbejde belyses også. 'Det vurderende øje' er skrevet i en konkret og direkte form og indeholder mange eksempler på observations- og evalueringsarbejde i undervisning og vejledning. Hvert kapitel afsluttes med øvelser og refleksionsopgaver. Formålet med bogen er at give lærerstuderende, lærere og praktikvejledere en indføring i observation og vurdering som et redskab til at udvikle pædagogisk professionalitet. Bogen kan derfor blive et vigtigt værktøj for lærerteam, i lærerstuderendes praktik og arbejde med empiri i studier og opgaveskrivning.

  • - Indføring i forskningsarbejde i skolen
    af Mary Brekke & Tom Tiller
    338,95 kr.

    ”Læreren som forsker” er et ideal for den gode læreruddannelse og den gode skole. Et ideal der er kommet nærmere en realisering med en ny læreruddannelseslov og en ny folkeskolelov.I ’Læreren som forsker’ bliver den studerende og læreren indført i en lang række forskningsmetoder og metaovervejelser over forskning og lærerarbejde. Studerende og lærere får teori og metode på bl.a. aktionslæring, casestudier, læringscafé, livshistorier, videoobservation og forskningsinterview.Bogen er et kompetenceudviklende studieredskab til bachelorprojekter, praktikprojekter og andre opgaver med empiriske undersøgelser. Den retter sig mod studerende og undervisere i læreruddannelsen og på praktikskolerne, og skifter man lærer ud med fx sygeplejerske, pædagog eller socialrådgiver, er bogen også fuldt ud anvendelig og aktuel på disse professionsuddannelser.Andre bøger i serien ’Vejledning & profession’Per Jensen & Inger Ulleberg’Mellem ordene – kommunikation i professionel praksis’Thorbjørn J. Karlsen’Vejledning under nye vilkår’Terje Ogden’Evidensbaseret praksis i arbejdet med børn og unge’Svein Aage Christoffersen (red.)’Professionsetik’Asbjørn Kärki Ulvestad & Freja Ulvestad Kärki’Flerstemmig Vejledning’’Vejledning & profession’ er studiebøger til professionsuddannelser ogprofessionsudøvere. Serien fokuserer på professionsområder som faglig etik, kommunikation, vejledningsteori og -metode.Bogen rummer bidrag af:Jarle BakkeCato R.P. BjørndalKristin Emilie W. BjørndalMary BrekkeAnne G. DanielsenTor Vidar EilertsenEli Moksnes FuruSidsel GermetenMatts MattssonMay Britt PostholmKarin RørnesPetri SaloHilde SollidGerd StølenOdd Arne ThunbergTom Tiller

  • - En grundbog for undervisere i læsning og stavning
    af Martin Hauerberg Olsen
    206,95 kr.

    Underviser man i læsning eller stavning, står man fagligt stærkt når man har indblik i dansk fonetik, fonologi og bogstavskrift. Såvel dansk som international læseforskning har vist, at lærerens viden om sprog, herunder om skriftsprogets forholdet mellem lyd og bogstav, er udslagsgivende for elevers succes med at tilegne sig skriftsproglige færdigheder. Denne bog er derfor mere end en lærebog i dansk fonetik og fonologi. Den fører også læseren ind i den på flere måder komplekse sammenhæng mellem lyd og bogstav på dansk og viser eksempler på til hvordan man kan forholde sig til og håndtere denne kompleksitet i praksis. Bogen retter også opmærksomheden mod fagbegreber og analysemetoder som er centrale i læse- og staveundervisning. Bogens første del giver en bred introduktion til dansk fonetik og fonologi, mens anden del gennem tekst og øvelser indfører læseren i, hvordan alfabetets lydprincip udmønter sig i det danske skriftsprog.Især bogens anden del har et gennemgående anvendelses­perspektiv, således at fagbegreber og analysemetoder sættes op imod analyseformål hentet direkte fra praksis, fx vurdering af læremidler, afdækning af læse- og stavestandpunkt, identifikation af ordblindhed, tilpasning af under­visnings­indhold med mere. Bogen henvender sig til undervisere i læsning og stavning, læsevejledere, specialundervisere og andre med interesse for undervisning i kernefærdigheder i ordlæsning og stavning. Det kan fx være i indskolingens og mellemtrinnets almene læse- og staveundervisning, i særligt tilrettelagte eller understøttende forløb i udskolingen og på ungdomsuddannelserne eller i læseundervisningen for unge og voksne (FGU, FVU, OBU m.v.).

  • - Trivsel og sociale kompetencer
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    288,95 kr.

    Samarbejdsøvelser. Trivsel og sociale kompetencer er en bog til lærere og pædagoger, der gerne vil arbejde med klassens trivsel og udvikling af elevernes personlige og sociale kompetencer. Gennem samarbejdsøvelserne og den eksperimentelle læring styrkes elevernes læring, fællesskabet og færdighederne til samarbejde. Bogen er til den refleksive praktiker og er fyldt med værktøjer og veje til, hvordan du faciliterer processen både før, under og efter en samarbejdsøvelse. Bogen giver dig - indsigt i, hvorfor samarbejdsøvelser er relevante i undervisningen - viden om, hvordan du succesfuldt faciliterer øvelserne - metoder, der forankrer læring - teknikker, øvelser og værktøjer til at udvikle personlige og sociale kompetencer - 60 samarbejdsøvelser, direkte klar til brug - mulighed for at reflektere over egen praksis. Samarbejdsøvelser. Trivsel og sociale kompetencer er til pædagoger, der arbejder med understøttende undervisning, og til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, der har brug for et stort repertoire af aktiviteter og værktøjer til at arbejde målrettet med at udvikle de personlige og sociale kompetencer. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • - Aktiviteter, der booster læring
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    238,95 kr.

    Hjernepauser giver mere reel læringstid og bidrager til øget trivsel i klassen. De er et nemt og effektivt virkemiddel, der på kort tid og med en relativ lille indsats kan gøre en stor forskel, som del af din klasseledelse. En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Den største effekt opnås ved krydsmodal perception, hvor højre og venstre kropsdel koordineres.Gennem bogen får du•indsigt i, hvorfor hjernepauser virker•viden om hjernens opbygning og sammenhæng mellem bevægelse, hjerneprocesser og læring•teknikker og værktøjer til at anvende hjernepauser og skabe glidende overgange til læringsaktiviteterne•84 hjernepauser til brug i undervisning•et refleksionsrum i forhold til din egen praksisHjernepauser - Aktiviteter der booster læring er til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Værktøjerne og hjernepauserne kan dog bruges i alle typer af undervisning og vil have lige så stor effekt på kurser for voksne og på videregående uddannelser. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • af John Hattie
    768,95 kr.

    I Visible Learning fra 2009 skrev John Hattie læringshistorie i form af verdens hidtil mest omfattende forskningsoversigt: en syntese af over 800 meta-analyser af faktorer, der påvirker elevers læring. Aldrig tidligere har vi set så overbevisende dokumentation for, hvad der rent faktisk virker. Synliggørelse af læringen, blandt andet i form af tydelige læringsmål, er grundlæggende den væsentligste faktor i forhold til at forbedre elevernes resultater. I Synlig læring - for lærere er denne viden sat i relation til lærerens undervisningspraksis med konkrete strategier til praktisk gennemførelse i klasserummet. Bogen giver anvisninger til forberedelse, gennemførelse og vurdering af undervisning og læring og indeholder tjeklister og øvelser ikke blot til den enkelte lærer, men også til brug i teamet og på hele skolen.Synlig læring - for lærere henvender sig til lærere, lærerstuderende, skoleledere og andre, som vil have evidensbaserede svar på, hvordan man kan forbedre elevernes læring. Bogen udkom første gang i 2012 og foreligger for første gang i dansk oversættelse i foråret 2013.

  • - Styrk relationer, opmærksomhed og kommunikation
    af Lene Straarup & Mette Holst Bertelsen
    238,95 kr.

    ADHD I SKOLEN er en let tilgængelig grundbog til lærere og pædagoger. Bogen giver teoretisk forståelse og praktisk inspiration til det daglige arbejde i og uden for klassen med alle børn – med eller uden diagnosen ADHD. ADHD I SKOLEN tilbyder lærere og pædagoger et mind set og en række konkrete strategier, som hjælper til at nedbringe konflikter og skældud, og som skaber en mere positiv stemning i klasseværelset for alle. Bogen kan være med til at styrke læreres og pædagogers tro på deres egne muligheder for atstøtte og hjælpe børn til bedre trivsel i klassen. Bogen er bygget op over en model med tre grundsten, der altid er i spil: • Opbygning og styrkelse af relationen • Brug af anvendt opmærksomhed • Bevidsthed om, hvad og hvordan der kommunikeres. På den baggrund behandler bogen fire emner: • Forældresamarbejde, som kan være særligt udfordret og konfliktfyldt, når et barn har ADHD. • Klasseledelse og styrkelse af børnefællesskabet, som er helt uundværligt for børn med ADHD og deres klassekammerater – men hvordan skal der ledes – på både makro- og mikroplan? • Håndtering af konflikter, som der kan være mange af i kølvandet på impulsive, uopmærksomme og let stressbare børn. • Udvikling af egen praksis, som er en fortløbende proces for og med én selv i lærerrollen og gerne med en kollega som sparringspartner. Bogen kan bruges som opslagsbog. Man behøver ikke at læse den fra ende til anden, men kan dykke ned i de kapitler, som man har brug for.

  • - En håndbog for lærere
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    278,95 kr.

    Klasseledelse i praksis inspirerer, støtter, giver viden og helt konkrete værktøjer til den daglige praksis som lærer og leder. Bogen skaber fokus på at gøre mere af det, der virker, og på at justere og gøre noget andet, der hvor man kan føle sig fastlåst og udfordret.Bogen er funderet på et solidt teoretisk og fagligt fundament, og forfatterne har omsat teori og forskning til praksis og til metoder, som direkte kan implementeres i den daglige praksis.Bogens værktøjer bidrager til at sætte rammer og skabe muligheder for et optimalt læringsmiljø, hvor eleverne får mere reel arbejdstid med øget trivsel og mere læring til følge. Bogen giver mulighed for at styrke selvindsigt, lederskab, relationskompetence og finde støtte til både egen og teamets udviklingsproces.Bogen giver• værktøjer til udvikling af ledelses- og undervisningsstil• metoder til at styrke relationerne• viden, der skaber mere reel arbejdstid og læringstid• nye vinkler på organisering og planlægning• større fokus på forventningsafstemning og målafklaring• grundlag for større overskud i hverdagenKlasseledelse i praksis er et direkte anvendeligt værktøj til din egen proces og udvikling som lærer og leder.

  • Spar 10%
    - En håndbog i at lære børn med socialkognitive vanskeligheder at forstå og handle i den sociale verden
    af Eva Bartram, Camilla Tan Høegh, Mads Rune Dahlstrøm, mfl.
    288,95 kr.

    SOCIAL LÆRING præsenterer en konkret og praksisnær metode til at give de professionelle i skoleverdenen retning og systematik i deres møde med børn med socialkognitive vanskeligheder.Social Læring-metoden er udviklet af bogens forfattere og bygger på et børnesyn, der er inspireret af positiv voksenstøtte og Nest programmet. Nest er oprindeligt udviklet i New York i USA som et skoleprogram til undervisning af børn med autisme sammen med børn uden autisme. Bogen og metoden udspringer af forfatternes mangeårige arbejde i Nest programmet i Danmark, der blev startet i Aarhus i 2016. Bogen tager udgangspunkt i en mindre gruppe og bruger den som platform til at implementere indsatser i det større klassefællesskab. Social Læring er således en metode, der har potentiale til at indgå og bidrage i de mellemformer, der løbende opstår mellem det almene og specielle i skoleverdenen.Bogens overordnede mål er således at støtte, vejlede og inspirere professionelle voksne i arbejdet med at få børn med socialkognitive vanskeligheder til at lykkes bedre i fællesskaber. SOCIAL LÆRING henvender sig til lærere, pædagoger og PPR-psykologer, der arbejder praksisnært ind i skoleverdenen samt uddannelsesinstitutioner, der er rettet mod pædagog- og læreruddannelsen.Bogens forfattere:Alle bogens forfattere har været en del af Nest projektet i Aarhus siden opstarten i 2016.- EVA BARTRAM (RED.) er aut. psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- MADS DAHLSTRØM (RED.) er lærer og cand.pæd. i pædagogisk filosofi og arbejder i dag som konsulent i Viborg Kommune.- CAMILLA TAN HØEGH er aut. psykolog og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- RIKKE LAMBÆK er lærer i en Nest klasse og konstitueret pædagogisk leder for Nest klasserne på Katrinebjergskolen.- KARINA DAMGAARD POULSEN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.- MORTEN BÆKKE RØNN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.

  • af Lone Nielsen & Helle Bundgaard Svendsen
    249,50 kr.

    Ordblinde elever skal have samme udbytte af undervisningen som andre elever i klassen. Denne bog giver inspiration til, hvordan du kan undervise i et hvilket som helst fag i skolen, så ordblinde elever kan deltage ligeværdigt. Til gavn for alle elever i klassen.Undervisning af ordblinde elever i alle fag er en praktisk brugsbog, der konkret og ligefremt giver gode råd, praktiske eksempler og bud på arbejdsformer og tilgange - teknologier, strategier og didaktiske tilgange til læsning og skrivning samt fordele ved at skrive langsomt - uden at sænke niveauet i fagundervisningen. Du bliver klogere på ordblindhed, hvordan elever oplever det, og hvordan alle elever får en stemme i klassefællesskabet.Bogens eksempler er især fra udskoling og ungdomsuddannelser, men det didaktiske indhold er relevant for lærerstuderende, læsevejledere og undervisere på alle trin.

  • - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    288,95 kr.

    Teamsamarbejde - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder er til lærere, team og uddannelsesinstitutioner, der er optaget af at udvikle teamsamarbejdet og styrke den professionelle praksis med fokus på elevernes læring. Det er et kollektivt ansvar at sørge for, at alle børn og unge lærer mest muligt. Bogen er en støtte til de team, der har ambitionen om at sætte endnu mere fokus på elevernes læring. Den er også en procesguide til at bevæge sig fra det nyetablerede team til det højtydende professionelle læringsfællesskab gennem viden om teamets fem faser for udvikling. Bogen rummer en række værktøjer og øvelser til at udvikle skolens teamsamarbejde som et professionelt læringsfællesskab. Bogen giver dig • baggrunden for, hvorfor vi i endnu højere grad end tidligere skal samarbejde og udvikle de professionelle læringsfællesskaber • viden om de fem faser i teamets udvikling • værktøjer og veje til at udvikle teamet fra første møde til teamets opløsning • anledning til at reflektere over jeres samarbejde i hverdagen – og styrke det. Teamsamarbejde - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder er til pædagoger, lærere og undervisere. Den er relevant for team både i grundskolen og på ungdomsuddannelser og indeholder også et særligt afsnit for ledere. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning og i jeres samarbejde for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • af Anette Elisabeth Krenzen
    228,95 kr.

    Børn er i dag omgivet af digitale tekster, men det er ikke ensbetydende med veludviklede digitale læsekompetencer."Digital læsedidaktik" fortæller om, hvordan lærere kan undervise elever i at læse digitale tekster, hvorfor det er så vigtigt at lære eleverne at læse digitale tekster med et kritisk blik, og hvordan brugen af digitale læremidler kan støtte læseforståelsen af digitale tekster. Endelig diskuteres, hvilke tekster og hvilket indhold eleverne skal arbejde med. Bogen præsenterer en læsedidaktik til grundskolens mellemtrin og overbygning. Den er et resultat af et projekt, hvor lærere, læsevejledere, læreruddannere og forskere har samarbejdet om at udvikle og afprøve nye didaktiske greb. Pædagogisk designforskning hedder metoden, som både kan bidrage til udvikling af praksis i skolen og til at skabe ny pædagogisk viden om digitale tekster og læsedidaktik.

  • af John M. Winslade Gerald D. Monk
    288,95 kr.

    Med udgangspunkt i den narrative vejledning fremlægger bogen casebeskrivelser, retningslinjer og eksempler på vejledningspraksis, der sigter på at hjælpe eleverne med at fortælle historier, som genfortæller deres person og deres muligheder.Bogen præsenterer kortfattede og effektive teknikker og beskriver en fremgangsmåde, hvormed vejledere kan få elevers viden om sig selv i spil som grundlag for at skabe nye beskrivelser og historier, der vil bidrage til at forandre elevernes skoleliv og adfærd.Bogen henvender sig til alle, der arbejder med professionel vejledning i skolen.

  • - Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser
    af Nikolaj Stegeager, Thomas Ryberg, Diana Stentoft, mfl.
    261,50 kr.

    Problembaseret læring og projektarbejde (PBL) anvendes på en lang række videregående uddannelser. Evnen til at arbejde problem- og projektbaseret er imidlertid ikke noget, der kommer af sig selv. Det er en kompetence, der skal tilegnes og opøves. Bogen giver et solidt afsæt for at få det bedste ud af arbejdsformen. Forfatterne præsenterer en række modeller, idéer og forslag til, hvordan man på succesfuld vis kan tage ansvar for egen læring gennem de udfordringer og muligheder, der følger med PBL. Bogen sætter bl.a. fokus på: problemfelt og problemformulering projektstyring og projektledelse samarbejde i projektgrupper og med vejledere kommunikation og konflikthåndtering brug af it evaluering PBL problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser er skrevet af forskere fra Aalborg Universitet, som har forsket og undervist i PBL inden for hhv. humanistiske, ingeniør-, natur- og samfundsvidenskabelige uddannelser. Bogen er således tænkt anvendt på tværs af fagene.

  • - En grundbog i morfologi for undervisere i læsning og stavning
    af Trine Lykke Gandil
    248,95 kr.

    Denne bog handler om sprogets mindste betydnings­bærende enheder, nemlig morfemerne. Forskning viser at god morfologisk opmærk­somhed og morfematiske færdigheder har betydning for både læseforståelse, læse­hastighed, ordkendskab og stavefærdig­heder. Vi ved også at morfologisk opmærksomhed kan styrkes hos elever og kursister med ringere sproglige forudsætninger gennem direkte undervisning i morfologisk opmærksomhed og brug af morfematiske strategier. Skal man undervise børn, unge eller voksne i læsning, stavning og skrivning, har man brug for et grundigt indblik i det danske sprogs indretning. Det kan være et godt udgangspunkt at være en god sprogbruger, men det er typisk ikke tilstrækkeligt i sig selv. Grundig viden om morfologi kan styrke den underviser der ønsker at kunne udpege, forklare og kategorisere ords opbygning og orddeles funktion i sproget for børn eller voksne på en pædagogisk måde. Gennem præsentation, praktiske øvelser med løsningsforslag og refleksions­øvelser gør bogen læseren fortrolig med morfologi. Bogen tilbyder ar­gumenter for at undervise i morfologi og et begrebs­apparat og analysemetoder til at vurdere og udvikle usikre stavere og læseres morfologiske opmærksomhed, ordlæse­strategier og stavestrategier. Bogen falder i tre dele. I første del introduceres centrale sproglige grundbegreber og relevansen ved at arbejde med morfologi. I anden del gås i dybden med de enkelte morfemtyper og herefter prin­cip­perne for sammensætning, afledning og bøjning. I bogens tredje del ses på vurdering af morfematiske færdigheder og undervisningstiltag. Bogen henvender sig til alle med interesse for dansk sprog, herunder nuværende eller kommende undervisere i læsning og stavning, læsevejledere og special­under­visere. Det kan fx være undervisere på mellemtrinnet og i udskolingens almene læse- og staveunder­visning, i særligt tilrettelagte eller understøttende forløb, på ungdomsuddannelserne eller i læseundervisningen for unge og voksne (FGU, FVU, OBU m.v.).

  • Spar 10%
    af Bjarne Nielsen
    323,95 kr.

    Hvad er inklusionsopgaven? Inklusionshåndbogen beskæftiger sig med skolens opgaver med undervisningen af de elever, der ikke socialt og fagligt får et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen. Det drejer sig om 15-20 procent af eleverne. Hvorfor er inklusion så svært? Der er tale om en så stor gruppe elever, at inklusionsopgaven kun kan løses som en del af en samlet skoleudvikling. Håndbogen beskriver de krav, der må stilles til skolens praktiske arbejde med inklusion af de mange elever. Hvad kendetegner eleverne? Hvad kræves der af kompetencer og samarbejdsformer? Hvilke faglige ressourcepersoner er nødvendige? Hvad kræves der af skoleledelsen? Hvordan inddrages forældrene? Inklusionshåndbogen gennemgår de mange betingelser, der er for at udvikle en skole, der inkluderer flest mulige. Den handler i særlig grad om skolens opgaver, men stat, kommuner og forældre skal også løse deres opgaver. Der er ingen lette eller hurtige løsninger, og det kræver sejt og langsigtet arbejde for alle implicerede. Målgrupper: Inklusionshåndbogen er en grundbog for alle skolens direkte aktører som lærere, AKT-, inklusions- og læsevejledere, pædagoger, skoleledere, konsulenter, PPR og den kommunale ledelse. Skolebestyrelser, forældre, politikere samt samarbejdsparter i dagtilbuds-, familie- og på sundhedsområdet vil også få nyttig viden om skolens inklusionsopgave. Inklusionshåndbogen inddrager den nyeste pædagogiske forskning og vil være velegnet til undervisere og studerende på pædagog- og ikke mindst læreruddannelsen. Forfatteren Bjarne Nielsen er autoriseret psykolog, specialist og supervisor i pædagogisk psykologi. Mangeårig formand for Pædagogiske Psykologers Forening, PPF, og forfatter til en række artikler og bøger om folkeskolen, specialundervisning og PPR’s virksomhed.

  • af Vibe Aarkrog
    288,95 kr.

    En bog til undervisere på erhvervsuddannelserne.En af opgaverne som lærer er at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til en meget varieret elevgruppe og under mange forskellige omstændigheder. Det kan gøres på mange måder, og med denne bog får læreren et teoretisk grundlag for at kunne træffe kvalificerede beslutninger.Bogens grundlæggende syn på kobling af teori og praksis er, at teori betragtes som en hjælp til at udføre og videreudvikle praksis.Først i bogen er der en gennemgang af en didaktisk refleksionsmodel, som helt overordnet kan bruges i planlægning af undervisningen. Derefter gennemgås ni forskellige teorier, som relateres til den didaktiske model, og som på hver deres måde er velegnede til at sætte din undervisning i perspektiv. For hver teori gennemgås de vigtigste begreber, og der er eksempler på, hvordan læreren kan anvende netop denne teori til at beskrive, forklare, forstå og udvikle sin praksis.

  • - Fra præstationskultur til læringskultur
    af Jeppe Agger Nielsen, Allan Andreasen Kortnum & Peter Arnborg Videsen
    238,95 kr.

    Mindsetbaseret undervisning udfordrer udsagn som ”matematik er bare ikke mig” og gør op med myten om det naturlige talent. Måden, man tænker om sig selv og sine evner på, har betydning for, hvor godt man klarer sig i sin uddannelse, på arbejdspladsen, i sport og i familielivet. Mindset-teori bygger på en forståelse af, at man enten har et overvejende fastlåst eller et udviklende mindset, hvor man hhv. anser sine evner for givne eller rodfæstede, eller som noget der udvikles over tid og derfor i høj grad kan påvirkes. Det er en central pointe i bogen, at arbejdet med at udvikle elevers mindset bør knyttes tæt til læringsmiljøet og relationen mellem elever og underviser. Bogen indeholder en række konkrete og umiddelbart anvendelige forslag til, hvordan undervisere og elever kan arbejde med udvikling af et udviklende mindset i klasselokalet. Den tager fat i temaer som klasserummet som risikofrit miljø, fejl og feedback. I bogen møder man elevtyper som ”den flittige pige”, ”højdespringeren” og ”det dovne talent” og får gennem mindset-teori flere bud på, hvad man som underviser kan gøre for at hjælpe forskellige elevtyper til bedre at forløse deres potentiale. Mindsetbaseret undervisning henvender sig til alle, der har med undervisning at gøre, hvad enten det er folkeskolen, gymnasieskolen, erhvervsskoler, universiteter eller lignende, såvel som til interesserede forældre. Om forfatterne: Allan Andreasen Kortnum, cand.mag. i historie og geografik. Rektor på Århus Akademi og var før det uddannelsesleder på Viborg Gymnasium og HF. Jeppe Agger Nielsen, lektor og ph.d. ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet. Peter Arnborg Videsen, lektor i fysik og matematik og projektkoordinator på Viborg Gymnasium og HF.

  • - Undervisning med fokus på transfer
    af Vibe Aarkrog
    308,95 kr.

    En bog til undervisere på erhvervsuddannelserne.Mange elever i erhvervsuddannelserne oplever et praksischok, når de første gang kommer ud i praktik. De overrumples af en virkelighed, der synes at ligge langt fra det, de har lært om på skolen. Sagt på en anden måde har de svært ved at overføre den viden, der har fra skolen, til de opgaver, de skal udføre i praksis.Fra teori til praksis – Undervisning med fokus på transfer er en bog om transfer, dvs. at overføre viden og færdigheder fra en situation til en anden. Med bogens teori og redskaber kan underviseren tilrettelægge undervisningsforløb, der både tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og samtidig hjælper eleven til at kunne anvende det lærte i praktikken.

  • - Social læring for børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.
    af Hanne Bendix
    224,95 kr.

    Legetræning er kongevejen til at hjælpe et barn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen. Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer.I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, hun har arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde.Bogen indeholder desuden beskrivelser af, hvordan en psykolog, en mor, en elev, en lærer og en pædagog har oplevet legetræningen.Om forfatteren:Hanne Bendix er uddannet lærer, og efter 10 år i den almindelige folkeskole har hun i mere end 25 år undervist børn og unge med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2008 tog hun til USA for at lære mere om legetræning af børn og blev uddannet som konsulent i ”PLAY Project”, som er et legetræningsprogram specielt beregnet til børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.Sundhedspolitisk Månedsblad skrev:" ... en ny, inspirerende og opmuntrende bog om legetræning af børn med autisme og ADHD. ... Bogen er ikke bare en avanceret, pædagogisk legemanual. Det er også en bog, der - i kraft af forfatterens helt særlige og nænsomme fornemmelse for udviklingsforstyrrede børn - giver alle os andre en chance for indsigt i, hvordan man tænker, når man har en udviklingsforstyrrelse."Specialpædagogisk månedsblad skrev:"En god bog, som bringer nyt om legetræning. Bogen er rigt udstyret med illustrative cases."

  • - Praktikvejledning på SOSU og PAU
    af Jan Bisgaard, Inge Lerbech Pedersen & Dorthe Thanning
    458,95 kr.

    Praktikkens didaktik er skrevet til alle, der er involveret i praktik på de danske vekseluddannelser, og især til dig der arbejder med praktikvejledning på SOSU og PAU.Bogen viser, hvordan vejledning i praktikken kan foregå på mange forskellige måder og giver en række anbefalinger til, hvordan du som praktikvejleder kan være med til at styrke elevernes læring og engagement i praktikken.Bogen tager afsæt i Jan Bisgaards ph.d.-projekt, der er et nybrud i forståelsen af praktikken, fordi det viser et helhedsbillede af samspillet mellem vejlederne, eleverne og de autentiske arbejdsopgaver samt af elevernes læring via deres praktikforløb.Bogen formidler forskning, og teorien præsenteres med afsæt i Inge Lerbech og Dorthe Thannings mange eksempler, der bygger på deres erfaringer fra den almindelige hverdag på mange praktiksteder og fra arbejdet med efteruddannelse af praktikvejledere.Et centralt element i bogen er modellen af praktikkens didaktik, der bliver gennemgået grundigt. I centrum af modellen står arbejdsopgaven, fordi grundlaget for al læring i praktik er arbejdet med autentiske arbejdsopgaver på en arbejdsplads.

  • - Veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år
    af Jørgen Lyhne & Anna Marie Langhoff Nielsen
    348,95 kr.

    DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer - som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Det er baseret på udviklingspsykologi og neuropsykologi og er tilpasset nutidens arbejdsformer i førskolepædagogikken. DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år. DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om: Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læringTeorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læringBaggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observationDet neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - årPlanlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udviklingHvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellenHvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-målMeningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder. I sidste del af bogen bliver metoderne belyst ud fra tre detaljerede eksempler fra praksis. DPU i praksis henvender sig til pædagoger og andre, der arbejder med børn i alderen 0-6 år, og som er fagligt optaget af, hvordan man styrker børn udvikling, trivsel og læring. Om forfatterne: Jørgen Lyhne er psykolog og lektor i psykologi og specialpædagogik ved VIA University College. Anna Marie Langhoff Nielsen er selvstændig konsulent og underviser i neuro- og specialpædagogik. Tilknyttet Specialområde Hjerneskade i Region Midt, hvor hun er VISO-specialist.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.