Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder

Her finder du spændende bøger om Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder. Nedenfor er et flot udvalg af over 201 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Kontrol i klasseværelset, mentorskab, pædagogiske færdigheder.

Vis mere
Filter
Filter
Bogtype
  • (200)
  • (35)
  • (1)
Format
  • (121)
  • (64)
  • (33)
  • (6)
  • (3)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (195)
  • (5)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
Serie
  • (11)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (4)
  • (2)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Tag
  • (19)
  • (12)
  • (10)
  • (9)
  • (8)
  • (7)
  • (6)
  • (6)
  • (5)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Bo Hejlskov Elven
    213,95 - 257,95 kr.

    Hverdagen på mange skoler er præget af uro og konflikter, og lærere og pædagoger bruger meget tid på at skabe ro i klassen, så eleverne kan lære det, de skal. Nogle gange går det godt, men andre gange mangler der praktiske pædagogiske redskaber til at ændre problemadfærd og løse hverdagens konflikter i skolen. Redskaberne kommer her! Denne bog er en praktisk guide til, hvordan lærere og pædagoger kan håndtere konflikter og adfærdsproblemer i skolen. Ud fra 11 grundprincipper giver bogen viden om, hvad konflikter er, hvorfor de opstår, og hvordan man som lærer eller pædagog løser dem i hverdagen – trin for trin. Bogen opfordrer lærere og pædagoger til at tage ansvar for problemer og konflikter, der står i vejen for lærernes arbejde og elevernes indlæring.

  • - Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser
    af Nikolaj Stegeager, Thomas Ryberg, Diana Stentoft, mfl.
    248,95 kr.

    Problembaseret læring og projektarbejde (PBL) anvendes på en lang række videregående uddannelser. Evnen til at arbejde problem- og projektbaseret er imidlertid ikke noget, der kommer af sig selv. Det er en kompetence, der skal tilegnes og opøves. Bogen giver et solidt afsæt for at få det bedste ud af arbejdsformen. Forfatterne præsenterer en række modeller, idéer og forslag til, hvordan man på succesfuld vis kan tage ansvar for egen læring gennem de udfordringer og muligheder, der følger med PBL. Bogen sætter bl.a. fokus på: problemfelt og problemformulering projektstyring og projektledelse samarbejde i projektgrupper og med vejledere kommunikation og konflikthåndtering brug af it evaluering PBL problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser er skrevet af forskere fra Aalborg Universitet, som har forsket og undervist i PBL inden for hhv. humanistiske, ingeniør-, natur- og samfundsvidenskabelige uddannelser. Bogen er således tænkt anvendt på tværs af fagene.

  • - Kompetence i en professionel sammenhæng
    af Bjarne Wahlgren. Vibe Aarkrog
    165,95 kr.

    Hvordan skabe sammenhæng mellem teori og praksis? Det er professionsuddannelsernes vigtigste spørgsmål, og transfer er nøglebegrebet,der knytter sig hertil. Transfer betyder 'anvendelse af viden og kunnen lært i én sammenhæng til at kvalificere handling i en anden sammenhæng'. Bogen er den første samlede indføring i transfer på dansk. Kommende pædagoger, lærere , sygeplejersker, jordemødre, socialrådgivere, offentlige forvaltere og andre studerende ved en professionshøjskole får her en introduktion til videnskaben om det at handle kompetent og professionelt. Bogen er relevant både i grunduddannelserne og i efteruddannelserne.Transfer kan anvendes som et praksis-filosofikum. Den giver en systematisk indsigt til den studerende, der spørger: Hvordan kan teoretisk viden bruges til at reflektere over handlinger i situationer, der passer til min fremtidige arbejdsplads?

  • af Dale Carnegie
    229,95 kr.

    Vi mennesker lever ofte med bekymringer og har vaner der understøtter disse i dagligdagen. Det hæmmer vores evne til at tænke positivt, i muligheder - og i konkrete mål. Med Dale Carnegies fascinerende og tidløse bog - Lev livet uden bekymringer - får du hjælp og råd til, hvordan du kan eliminere dårlige vaner såsom, angst og frygt - og i stedet opleve en bekymringsfri fremtid. Bogen er fyldt med råd, vejledninger og praktiske lektioner, som du vil kunne bruge resten af livet - og som vil give dig en gladere dagligdag.Læs om hvordan du ændrer en dagligdag med søvnløshed, melankoli og træthedsfølelse til i stedet at tænke positivt og styre herimod ønsker og mål. Oplev, hvordan du reducerer dine bekymringer, får bedre søvnrytme og får værktøjer til at tænke og arbejde mere effektivt og konstruktivt. Begynd eventuelt med denne påstand – ”næsten 80% af det vi bekymrer os om bliver ikke til noget alligevel” Lær at bryde bekymringsvanen, og lev dit liv uden bekymringer. Der er ingen grund til at leve med bekymring og ængstelse, der forhindrer dig i at nyde et fuldt, aktivt og lykkeligt liv. Hvis du beslutter at følge bogens anvisninger vil du uden tvivl få indsigt til at lykkes bedre i livet – til gavn for dig, din familie, dine venner – og i dit arbejdsliv. Dale Carnegie har med bogen begået et tidløst mesterværk. ”Lev livet uden bekymringer”, er læst af millioner af mennesker verden over, og er i Danmark nu trykt i 19. oplag. I serien fra Dale Carnegie som også er udgivet på Paludans forlag, findes andre store klassiske bestsellere som ”Vind Venner – indflydelse og fremgang ”, og ”Hvordan du bliver en effektiv taler”. Dale Carnegies teorier anvendes som baggrund for personlig udvikling og på lederkurser verden over. Verdens førende erhvervsmand Warren Buffet sværger til Dale Carnegies teorier og har offentligt udtalt, hvordan det har formet hans liv – privat og i erhvervslivet. Er du nysgerrig efter mere, kan du læse om det på nettet.

  • - Samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
    af Bo Morthorst Rasmussen, Hans Henrik Hjermitslev & Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen
    343,95 kr.

    Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.IndholdForordKapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskoleHans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst RasmussenDEL 1. Historiske og teoretiske perspektiverKapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundredeHans Henrik HjermitslevKapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskningBo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagogerKapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela GulløvKapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagogerBolette KvistKapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolenRikke Osbahr EbsenKapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighedLene Krogstrup JakobsenKapitel 9. Samarbejde om børns deltagelseChristina Holm PoulsenDEL 3. Organisation og ledelseKapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelseThomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann ChristiansenKapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolenHelle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenDEL 4. Skolen i samfundetKapitel 13. Den åbne og den lukkede skoleAlexander von OettingenKapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærereElse Marie OkkelsKapitel 15. Tidlig literacy på tværsLene Illum SkovKapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjdeBetina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm RasmussenBidragydere

  • - Aktiviteter, der booster læring
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    200,95 - 240,95 kr.

    Hjernepauser giver mere reel læringstid og bidrager til øget trivsel i klassen. De er et nemt og effektivt virkemiddel, der på kort tid og med en relativ lille indsats kan gøre en stor forskel, som del af din klasseledelse. En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Den største effekt opnås ved krydsmodal perception, hvor højre og venstre kropsdel koordineres.Gennem bogen får du•indsigt i, hvorfor hjernepauser virker•viden om hjernens opbygning og sammenhæng mellem bevægelse, hjerneprocesser og læring•teknikker og værktøjer til at anvende hjernepauser og skabe glidende overgange til læringsaktiviteterne•84 hjernepauser til brug i undervisning•et refleksionsrum i forhold til din egen praksisHjernepauser - Aktiviteter der booster læring er til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Værktøjerne og hjernepauserne kan dog bruges i alle typer af undervisning og vil have lige så stor effekt på kurser for voksne og på videregående uddannelser. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • - Trivsel og sociale kompetencer
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    230,95 - 274,95 kr.

    Samarbejdsøvelser. Trivsel og sociale kompetencer er en bog til lærere og pædagoger, der gerne vil arbejde med klassens trivsel og udvikling af elevernes personlige og sociale kompetencer. Gennem samarbejdsøvelserne og den eksperimentelle læring styrkes elevernes læring, fællesskabet og færdighederne til samarbejde. Bogen er til den refleksive praktiker og er fyldt med værktøjer og veje til, hvordan du faciliterer processen både før, under og efter en samarbejdsøvelse. Bogen giver dig - indsigt i, hvorfor samarbejdsøvelser er relevante i undervisningen - viden om, hvordan du succesfuldt faciliterer øvelserne - metoder, der forankrer læring - teknikker, øvelser og værktøjer til at udvikle personlige og sociale kompetencer - 60 samarbejdsøvelser, direkte klar til brug - mulighed for at reflektere over egen praksis. Samarbejdsøvelser. Trivsel og sociale kompetencer er til pædagoger, der arbejder med understøttende undervisning, og til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, der har brug for et stort repertoire af aktiviteter og værktøjer til at arbejde målrettet med at udvikle de personlige og sociale kompetencer. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • - observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning
    af Cato R.P. Bjørndal
    214,95 kr.

    Hvordan kan jeg blive en bedre lærer og vejleder? Det er et spørgsmål, som de fleste lærere og studerende givetvis ofte er optaget af. I læreruddannelsen bliver der lagt vægt på teoristudier, træning og refleksion, og disse elementer er alle nødvendige for at udvikle professionalitet som lærer. Hvis man ønsker at reflektere over egen praksis, kan der imidlertid rejses et vigtigt spørgsmål: Hvor godt et overblik har jeg egentlig over, hvad der sker i praksis? Hvor godt er jeg i stand til faktisk at se mine elever, studerende og kommunikere mine iagttagelser? Hvor godt ser jeg min undervisning eller min vejledning? Det er det, denne bog handler om – hvordan man som lærer eller studerende kan gå frem for bedre at se sin praksis. Forfatteren giver en grundig indføring i observation som fænomen og metode og redegør for blandt andet logskrivning, interview og spørgeskema. Bogen indeholder desuden et kapitel om audio-/videoobservation. Derudover drøftes valg af metode, analyse af information og konstruktiv brug af information som grundlag for pædagogisk udviklingsarbejde. Etiske overvejelser i observationsarbejde belyses også. 'Det vurderende øje' er skrevet i en konkret og direkte form og indeholder mange eksempler på observations- og evalueringsarbejde i undervisning og vejledning. Hvert kapitel afsluttes med øvelser og refleksionsopgaver. Formålet med bogen er at give lærerstuderende, lærere og praktikvejledere en indføring i observation og vurdering som et redskab til at udvikle pædagogisk professionalitet. Bogen kan derfor blive et vigtigt værktøj for lærerteam, i lærerstuderendes praktik og arbejde med empiri i studier og opgaveskrivning.

  • af Tina Høegh
    364,95 kr.

    En stor del af al undervisning foregår mundtligt - men hvad er mundtlighed? Denne bog viser, hvordan man kan arbejde med mundtlighed i undervisningen, så eleverne bliver opmærksomme på mundtlighedens kendetegn og virkemidler. Med konkrete og illustrative eksempler beskrives: Mundtlighed som udtryk og samtale, samt analyse af tale og lytningMundtlighedsdidaktikkens formål og metoder: dannelse og kompetence, undersøgende dialog, præsentation og performance, observation, transskription, imitation og lyttestrategierKonkret mundtlighedsdidaktisk arbejde i forhold til litteraturtolkning, faglig formidling, mundtlige fortællinger og mundtlige essaysBogen henvender sig til alle undervisere, der har med litteratur-, medie- og førstesprogs-, andetsprogs- og fremmedsprogsundervisning at gøre - og altså ikke blot til dansklæreren.  

  • af Cecilie Bogh & Maria Månsson
    200,00 kr.

    Det er en betydningsfuld opgave at være praktikvejleder. I denne bog får praktikvejlederen både baggrundsviden og praktiske redskaber til at udfylde rollen som praktikvejleder i social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse.I bogen beskrives bl.a. fakta om uddannelserne, teori om læring og læringsrum, om at arbejde med mål, om relationen imellem elev og vejleder, om de vanskelige situationer og den gode praktik. Det hele er formidlet i en form, der gør det direkte anvendeligt i det daglige arbejde.  

  • - En håndbog for lærere
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    214,95 - 257,95 kr.

    Klasseledelse i praksis inspirerer, støtter, giver viden og helt konkrete værktøjer til den daglige praksis som lærer og leder. Bogen skaber fokus på at gøre mere af det, der virker, og på at justere og gøre noget andet, der hvor man kan føle sig fastlåst og udfordret.Bogen er funderet på et solidt teoretisk og fagligt fundament, og forfatterne har omsat teori og forskning til praksis og til metoder, som direkte kan implementeres i den daglige praksis.Bogens værktøjer bidrager til at sætte rammer og skabe muligheder for et optimalt læringsmiljø, hvor eleverne får mere reel arbejdstid med øget trivsel og mere læring til følge. Bogen giver mulighed for at styrke selvindsigt, lederskab, relationskompetence og finde støtte til både egen og teamets udviklingsproces.Bogen giver• værktøjer til udvikling af ledelses- og undervisningsstil• metoder til at styrke relationerne• viden, der skaber mere reel arbejdstid og læringstid• nye vinkler på organisering og planlægning• større fokus på forventningsafstemning og målafklaring• grundlag for større overskud i hverdagenKlasseledelse i praksis er et direkte anvendeligt værktøj til din egen proces og udvikling som lærer og leder.

  • af John Hattie
    608,95 kr.

    I Visible Learning fra 2009 skrev John Hattie læringshistorie i form af verdens hidtil mest omfattende forskningsoversigt: en syntese af over 800 meta-analyser af faktorer, der påvirker elevers læring. Aldrig tidligere har vi set så overbevisende dokumentation for, hvad der rent faktisk virker. Synliggørelse af læringen, blandt andet i form af tydelige læringsmål, er grundlæggende den væsentligste faktor i forhold til at forbedre elevernes resultater. I Synlig læring - for lærere er denne viden sat i relation til lærerens undervisningspraksis med konkrete strategier til praktisk gennemførelse i klasserummet. Bogen giver anvisninger til forberedelse, gennemførelse og vurdering af undervisning og læring og indeholder tjeklister og øvelser ikke blot til den enkelte lærer, men også til brug i teamet og på hele skolen.Synlig læring - for lærere henvender sig til lærere, lærerstuderende, skoleledere og andre, som vil have evidensbaserede svar på, hvordan man kan forbedre elevernes læring. Bogen udkom første gang i 2012 og foreligger for første gang i dansk oversættelse i foråret 2013.

  • - Styrk relationer, opmærksomhed og kommunikation
    af Lene Straarup & Mette Holst Bertelsen
    198,95 - 240,95 kr.

    ADHD I SKOLEN er en let tilgængelig grundbog til lærere og pædagoger. Bogen giver teoretisk forståelse og praktisk inspiration til det daglige arbejde i og uden for klassen med alle børn – med eller uden diagnosen ADHD. ADHD I SKOLEN tilbyder lærere og pædagoger et mind set og en række konkrete strategier, som hjælper til at nedbringe konflikter og skældud, og som skaber en mere positiv stemning i klasseværelset for alle. Bogen kan være med til at styrke læreres og pædagogers tro på deres egne muligheder for atstøtte og hjælpe børn til bedre trivsel i klassen. Bogen er bygget op over en model med tre grundsten, der altid er i spil: • Opbygning og styrkelse af relationen • Brug af anvendt opmærksomhed • Bevidsthed om, hvad og hvordan der kommunikeres. På den baggrund behandler bogen fire emner: • Forældresamarbejde, som kan være særligt udfordret og konfliktfyldt, når et barn har ADHD. • Klasseledelse og styrkelse af børnefællesskabet, som er helt uundværligt for børn med ADHD og deres klassekammerater – men hvordan skal der ledes – på både makro- og mikroplan? • Håndtering af konflikter, som der kan være mange af i kølvandet på impulsive, uopmærksomme og let stressbare børn. • Udvikling af egen praksis, som er en fortløbende proces for og med én selv i lærerrollen og gerne med en kollega som sparringspartner. Bogen kan bruges som opslagsbog. Man behøver ikke at læse den fra ende til anden, men kan dykke ned i de kapitler, som man har brug for.

  • - Undervisning med samarbejdsstrukturer
    af Jette Stenlev & Spencer Kagan
    516,95 kr.

  • - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder
    af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
    229,95 - 374,95 kr.

    Teamsamarbejde - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder er til lærere, team og uddannelsesinstitutioner, der er optaget af at udvikle teamsamarbejdet og styrke den professionelle praksis med fokus på elevernes læring. Det er et kollektivt ansvar at sørge for, at alle børn og unge lærer mest muligt. Bogen er en støtte til de team, der har ambitionen om at sætte endnu mere fokus på elevernes læring. Den er også en procesguide til at bevæge sig fra det nyetablerede team til det højtydende professionelle læringsfællesskab gennem viden om teamets fem faser for udvikling. Bogen rummer en række værktøjer og øvelser til at udvikle skolens teamsamarbejde som et professionelt læringsfællesskab. Bogen giver dig • baggrunden for, hvorfor vi i endnu højere grad end tidligere skal samarbejde og udvikle de professionelle læringsfællesskaber • viden om de fem faser i teamets udvikling • værktøjer og veje til at udvikle teamet fra første møde til teamets opløsning • anledning til at reflektere over jeres samarbejde i hverdagen – og styrke det. Teamsamarbejde - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder er til pædagoger, lærere og undervisere. Den er relevant for team både i grundskolen og på ungdomsuddannelser og indeholder også et særligt afsnit for ledere. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning og i jeres samarbejde for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

  • af Bjarne Nielsen
    274,95 - 326,95 kr.

    Hvad er inklusionsopgaven? Inklusionshåndbogen beskæftiger sig med skolens opgaver med undervisningen af de elever, der ikke socialt og fagligt får et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen. Det drejer sig om 15-20 procent af eleverne. Hvorfor er inklusion så svært? Der er tale om en så stor gruppe elever, at inklusionsopgaven kun kan løses som en del af en samlet skoleudvikling. Håndbogen beskriver de krav, der må stilles til skolens praktiske arbejde med inklusion af de mange elever. Hvad kendetegner eleverne? Hvad kræves der af kompetencer og samarbejdsformer? Hvilke faglige ressourcepersoner er nødvendige? Hvad kræves der af skoleledelsen? Hvordan inddrages forældrene? Inklusionshåndbogen gennemgår de mange betingelser, der er for at udvikle en skole, der inkluderer flest mulige. Den handler i særlig grad om skolens opgaver, men stat, kommuner og forældre skal også løse deres opgaver. Der er ingen lette eller hurtige løsninger, og det kræver sejt og langsigtet arbejde for alle implicerede. Målgrupper: Inklusionshåndbogen er en grundbog for alle skolens direkte aktører som lærere, AKT-, inklusions- og læsevejledere, pædagoger, skoleledere, konsulenter, PPR og den kommunale ledelse. Skolebestyrelser, forældre, politikere samt samarbejdsparter i dagtilbuds-, familie- og på sundhedsområdet vil også få nyttig viden om skolens inklusionsopgave. Inklusionshåndbogen inddrager den nyeste pædagogiske forskning og vil være velegnet til undervisere og studerende på pædagog- og ikke mindst læreruddannelsen. Forfatteren Bjarne Nielsen er autoriseret psykolog, specialist og supervisor i pædagogisk psykologi. Mangeårig formand for Pædagogiske Psykologers Forening, PPF, og forfatter til en række artikler og bøger om folkeskolen, specialundervisning og PPR’s virksomhed.

  • - En forandring af undervisningen på alle skoler
    af Andy Hargreaves & Michael Fullan
    505,95 kr.

    I denne skelsættende bog gør to af verdens førende uddannelsesforskere op med myter, fejlslagne reformer og hurtige snuptagsløsninger i uddannelsessystemer verden over. I stedet for at tilbyde nye hurtige løsninger argumenterer Andy Hargreaves og Michael Fullan for, at man skal udvikle, værdsætte og udfordre det, man allerede har: lærerne. En langsigtet investering i dette aktiv giver nemlig langt større afkast – i form af dygtigere lærere, en professionel læringskultur og i sidste ende endnu dygtigere elever.Til at gøre det har forfatterne udviklet begrebet professionel kapital, der består af trekapitalformer:Menneskelig kapital, dvs. den enkeltes talent, engagement, viden og færdighederSocial kapital, dvs. mængden og kvaliteten af interaktioner og sociale relationer i gruppenBeslutningskapital, dvs. erfaring, dømmekraft og håndtering af kompleksitetGod undervisning forudsætter med andre ord individuelt kompetente lærere, engagerede lærere, der samarbejder, og lærere, der udøver dømmekraft i den konkrete undervisningssituation, det vil sige, som handler på grundlag af evidens og erfaring. Et af midlerne til det er professionelle læringsfællesskaber, der kan være den ramme, inden for hvilken den professionelle kapital kan investeres, vokse og give afkast. Som afslutning gives der handlingsanvisninger til at fremme professionel kapital til henholdsvis lærere, skoleledelse og forvaltning samt stater og interesseorganisationer.

  • af John M. Winslade Gerald D. Monk
    274,95 kr.

    Med udgangspunkt i den narrative vejledning fremlægger bogen casebeskrivelser, retningslinjer og eksempler på vejledningspraksis, der sigter på at hjælpe eleverne med at fortælle historier, som genfortæller deres person og deres muligheder.Bogen præsenterer kortfattede og effektive teknikker og beskriver en fremgangsmåde, hvormed vejledere kan få elevers viden om sig selv i spil som grundlag for at skabe nye beskrivelser og historier, der vil bidrage til at forandre elevernes skoleliv og adfærd.Bogen henvender sig til alle, der arbejder med professionel vejledning i skolen.

  • - i ungdomsuddannelserne
    af Dorte Ågård
    157,95 - 210,95 kr.

    Bogen giver dig teoretisk forståelse og praktisk inspiration, når du skal undervise på gymnasiet, hf, hhx, htx og andre ungdomsuddannelser. Dorte Ågård argumenter i bogen for, at de fleste elever er motiverede for undervisning, men at de har svært ved at navigere i de forventninger, der stilles. Ved at arbejde målrettet med klasseledelse og motivation kan læreren og skolen løse nogle af de problemer, der kan få både elever og lærere til at mistrives i klasselokalet. Bogen diskuterer en række centrale dilemmaer, der knytter sig til undervisning og lærerrollen, bl.a. begreber som autoritet og ansvar for egen læring. Læs om:Hvad er klasseledelse?Hvad er god klasseledelse?Hvorfor er det blevet mere udfordrende at være lærer?Hvordan kan man være en autoritet og samtidig have et godt forhold til sine elever? Forfatterens udgangspunktet er praksisnær klasseledelsesteori og styring-kontakt-modellen, som hun har tilpasset til danske forhold, og som her præsenteres for første gang i Danmark. Dorte Ågård er ph.d. fra Aarhus Universitet og er ansat ved Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis på Aalborg Universitet.

  • af Lone Nielsen & Helle Bundgaard Svendsen
    252,95 kr.

    Ordblinde elever skal have samme udbytte af undervisningen som andre elever i klassen. Denne bog giver inspiration til, hvordan du kan undervise i et hvilket som helst fag i skolen, så ordblinde elever kan deltage ligeværdigt. Til gavn for alle elever i klassen.Bogen er en praktisk brugsbog, der konkret og ligefremt giver gode råd, praktiske eksempler og bud på arbejdsformer og tilgange - teknologier, strategier og didaktiske tilgange til læsning og skrivning samt fordele ved at skrive langsomt - uden at sænke niveauet i fagundervisningen. Du bliver klogere på ordblindhed, hvordan elever oplever det, og hvordan alle elever får en stemme i klassefællesskabet.Bogens eksempler er især fra udskoling og ungdomsuddannelser, men det didaktiske indhold er relevant for lærerstuderende, læsevejledere og undervisere på alle trin.

  • - Undervisning med fokus på transfer
    af Vibe Aarkrog
    268,95 kr.

    En bog til undervisere på erhvervsuddannelserne.Mange elever i erhvervsuddannelserne oplever et praksischok, når de første gang kommer ud i praktik. De overrumples af en virkelighed, der synes at ligge langt fra det, de har lært om på skolen. Sagt på en anden måde har de svært ved at overføre den viden, der har fra skolen, til de opgaver, de skal udføre i praksis.Fra teori til praksis – Undervisning med fokus på transfer er en bog om transfer, dvs. at overføre viden og færdigheder fra en situation til en anden. Med bogens teori og redskaber kan underviseren tilrettelægge undervisningsforløb, der både tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og samtidig hjælper eleven til at kunne anvende det lærte i praktikken.  

  • af Vibe Aarkrog
    268,95 kr.

    En bog til undervisere på erhvervsuddannelserne.En af opgaverne som lærer er at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning til en meget varieret elevgruppe og under mange forskellige omstændigheder. Det kan gøres på mange måder, og med denne bog får læreren et teoretisk grundlag for at kunne træffe kvalificerede beslutninger.Bogens grundlæggende syn på kobling af teori og praksis er, at teori betragtes som en hjælp til at udføre og videreudvikle praksis.Først i bogen er der en gennemgang af en didaktisk refleksionsmodel, som helt overordnet kan bruges i planlægning af undervisningen. Derefter gennemgås ni forskellige teorier, som relateres til den didaktiske model, og som på hver deres måde er velegnede til at sætte din undervisning i perspektiv. For hver teori gennemgås de vigtigste begreber, og der er eksempler på, hvordan læreren kan anvende netop denne teori til at beskrive, forklare, forstå og udvikle sin praksis.

  • - En praksisguide i rummelighed
    af Helle Overballe Mogensen
    240,95 kr.

    Hvordan kan man tilpasse en almindelig skolehverdag til et barn med særlige behov, uden at det vælter klassens hverdag, eller påfører lærere og pædagoger mange timers ekstra forberedelse? Der findes mange bøger om særlig pædagogik, men hvordan denne skal udmøntes i praksis, i et klasselokale med 25 andre elever; det er straks sværere at finde beskrevet. Denne bog er skrevet af en praktiker og tænkt som en slags kogebog, om realistiske hensyn, til elever med særlige behov. Hensigten med bogen er, at give brugbare, pædagogiske redskaber, der er så simple og overkommelige, at bogen finder en naturlig plads på skrivebordet når timen, dagen og ugen skal planlægges. Med enkle handlinger kan der bid for bid skabes en mere positiv hverdag for eleven, klassen og læreren.

  • - En håndbog i at lære børn med socialkognitive vanskeligheder at forstå og handle i den sociale verden
    af Eva Bartram, Camilla Tan Høegh, Mads Rune Dahlstrøm, mfl.
    244,95 - 291,95 kr.

    SOCIAL LÆRING præsenterer en konkret og praksisnær metode til at give de professionelle i skoleverdenen retning og systematik i deres møde med børn med socialkognitive vanskeligheder.Social Læring-metoden er udviklet af bogens forfattere og bygger på et børnesyn, der er inspireret af positiv voksenstøtte og Nest programmet. Nest er oprindeligt udviklet i New York i USA som et skoleprogram til undervisning af børn med autisme sammen med børn uden autisme. Bogen og metoden udspringer af forfatternes mangeårige arbejde i Nest programmet i Danmark, der blev startet i Aarhus i 2016. Bogen tager udgangspunkt i en mindre gruppe og bruger den som platform til at implementere indsatser i det større klassefællesskab. Social Læring er således en metode, der har potentiale til at indgå og bidrage i de mellemformer, der løbende opstår mellem det almene og specielle i skoleverdenen.Bogens overordnede mål er således at støtte, vejlede og inspirere professionelle voksne i arbejdet med at få børn med socialkognitive vanskeligheder til at lykkes bedre i fællesskaber. SOCIAL LÆRING henvender sig til lærere, pædagoger og PPR-psykologer, der arbejder praksisnært ind i skoleverdenen samt uddannelsesinstitutioner, der er rettet mod pædagog- og læreruddannelsen.Bogens forfattere:Alle bogens forfattere har været en del af Nest projektet i Aarhus siden opstarten i 2016.- EVA BARTRAM (RED.) er aut. psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- MADS DAHLSTRØM (RED.) er lærer og cand.pæd. i pædagogisk filosofi og arbejder i dag som konsulent i Viborg Kommune.- CAMILLA TAN HØEGH er aut. psykolog og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- RIKKE LAMBÆK er lærer i en Nest klasse og konstitueret pædagogisk leder for Nest klasserne på Katrinebjergskolen.- KARINA DAMGAARD POULSEN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.- MORTEN BÆKKE RØNN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.

  • - Byg fundamentet til et sundt liv
    af Anette Sams
    116,95 - 208,95 kr.

    Er du en af de mange voksne, der ønsker at give næste generation de sundhedsfærdigheder, den fortjener? Leder du efter alternativer til den løftede pegefinger i forsøget på at få børn og unge til at spise sundt? Kan du acceptere, at alle skal vide det samme om sundhed, men at børn og voksne skal gøre noget forskelligt? Ønsker du at undgå at næste generations spisevaner tjener detailhandlens og reptilhjernens behov fremfor børnenes? Så vil denne bog hjælpe dig med at nå dit mål.I bogen får du: Den viden, som børn skal have om kroppen (inkl. Sukkers ABC i børnehøjde) Viden og overblik, som børn og unge skal have om mad Indsigt i forskellen mellem basiskost, energitilskud og nydelsestilskud Klar besked om, hvordan du undgår berøringsangst overfor noget så naturligt som mad og sundhed Et opgør med den løftede pegefinger og hjælp til at erstatte den med sundhedsfascination Guide til at lave jeres unikke sundhedsstrategi – hjemme hos jer, i klassen eller i institutionen Gode ideer til sjove aktiviteter og spil, der gør børn og unges nye viden til færdighederViden, fascination og nysgerrighed skal erstatte den løftede pegefinger og gøre vores børn til sundhedsbevidste livsnydere. Og det er faktisk ikke så svært, når både voksne og børn først forstår forskellen på viden, holdninger, følelser og handlinger omkring egen sundhed.Bogen er skrevet til forældre og professionelle på børne- og ungeområdet.

  • af Einar M. Skaalvik & Sidsel Skaalvik
    364,95 kr.

    Denne bog handler om læring og betingelser for læring. Bogen belyser læring fra forskellige perspektiver og giver en indføring i de mest centrale teorier. Forfatterne diskuterer nyere forskning og viser, hvilken betydning elevernes selvopfattelse har både for deres motivation og læring, for de valg, de gør, og for deres psykiske og emotionelle reaktioner. Med det udgangspunkt diskuteres centrale spørgsmål knyttet til læringmiljø, læringsstrategier og organisering af undervisning. Forfatternes intention er at give indsigt i vigtige principper for tilrettelægning af læring, fordi indsigt i principper og psykologiske processer giver handlefrihed i forhold til valg af virkemidler og arbejdsformer. Gennem hele bogen har de lagt stor vægt på formidlingen af stoffet, som også belyses ved hjælp af eksempler. Einar M. Skaalvik er professor i pædagogisk psykologi og forskningsmetode. Sidsel Skaalvik er professor i specialpædagogik. Begge ved Pedagogisk Institutt, Universitetet i Trondheim.

  • af Jette Stenlev & Spencer Kagan
    168,95 kr.

    Cooperative Learning strukturer MINIBOG Denne minibog handler om Cooperative Learnings hvordan og hvorfor. Som svar på hvordan får du bl.a. en systematisk gennemgang af de altafgørende syv nøgler i CL, samt fem strukturer belyst fra nye vinkler, der kan hjælpe dig til bedre implementering. Som svar på hvorfor behandles bl.a. teorier funderet i hjerneforskning, betydningen af hyppig og øjeblikkelig feedback, og du finder også et helt kapitel med dokumentation for effekterne af Cooperative Learning – ikke før publiceret på dansk. Hvis du har savnet evidens – eller gode argumenter – for Cooperative Learning, vil denne bog være svaret!Med denne bog kan du: · Skabe dynamik og høj aktivitet for alle elever medfem kraftfulde CL-strukturer· Opnå bedre klasseledelse og udvikling af elevernes sociale færdigheder· Få indblik i teorien, der forklarer, hvorfor Kagan Cooperative Learning virker· Få adgang til en stor mængde evidens for effekten af Kagan Cooperative Learning. Minibogen har QR-koder til liveoptagelser af alle fem CL strukturer.

  • - Et princip møder praksis
    af Charlotte Christiansen m.fl.
    247,95 kr.

    Alle lærere ved, at de skal differentiere deres undervisning. Men hvad indebærer det præcist? Hvordan definerer vi, hvad undervisningsdifferentiering er – og hvordan gør vi i praksis? Det giver et bud på. Forfatterne sætter begrebet undervisningsdifferentiering ind i skolens aktuelle kontekst, hvor kravet om inklusion af elever i komplicerede læringssituationer er skærpet. De præsenterer differentiering som del af en læringskultur og introducerer et redskab til at omsætte det pædagogiske princip om undervisningsdifferentiering til praksis: UVD-modellen. Modellen består af tre dimensioner: 1. En horisontal dimension, der beskriver undervisningens tre faser: målformulering, udforskning og evaluering. 2. En vertikal dimension, der beskriver forskellige niveauer for elevernes arbejde med det faglige indhold i undervisningen. 3. En dynamisk samarbejdsdimension, der beskriver det samarbejde og de interaktioner, der kan stilladsere elevernes motivation og deltagelse i undervisningen.Gennem seks konkrete undervisningsforløb i forskellige 5.-klasser i matematik og dansk viser forfatterne desuden, hvordan modellen kan anvendes i praksis. Bogen er baseret påerfaringer fra et omfattende forskningsprojekt under Undervisningsministeriet og tilpasset Forenklede Fælles Mål. Bogens bidragydere: E. Skibsted, H. B. Svensen, K. Østergaard, S. Langager, C. Christiansen, D. Østergren-Olsen, K. N. Jepsen, K. Baltzer, M. W. Andersen , S. Tetler, S. Arne-Hansen

  • - innovativ undervisning i folkeskolen
    af Irmelin Funch Jensen & Ebbe Kromann-Andersen
    154,00 kr.

    KIE-modellen er et pædagogisk, didaktisk redskab til innovativ læring. Den er enkel, og den kan bruges på alle niveauer i undervisningssystemet – i det hele taget alle vegne, hvor innovative processer skal styrkes. Ebbe og Irmelin har udviklet og praktiseret modellen gennem en årrække, både i konkret undervisning og gennem kurser i mange sammenhænge.Modellen er bygget op om tre læringsrum: det kreative, det innovative og det entreprenante, med hver sine klare regler og formål. Ved at opdele processen i tre adskilte rum får man styr på rammerne for den innovative læring i klassen eller organisationen.

  • af Karin Overballe & Helle Overballe Mogensen
    240,95 kr.

    Unge med særlige behov handler om de udfordringer, som sårbare unge møder, når de skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Bogen beskriver en række udbredte diagnoser, og der er fokus på både de særlige vanskeligheder og de særlige styrkesider, som unge med diagnoser har. Med den rette hjælp og pædagogik er der stor sandsynlighed for, at også sårbare unge vil kunne klare deres skolegang på næsten normale vilkår, men det kræver bl.a., at uddannelsesstederne møder dem med imødekommenhed, fleksibilitet og forståelse. Unge med særlige behov giver de professionelle konkrete pædagogiske værktøjer, de kan bruge til at støtte sårbare unge i at udvikle mestringsstrategier, så deres selvværd og oplevelse af sammenhæng øges. Metoden er dels personlig vejledning gennem mentorordninger og den gode samtale, dels en særligt tilrettelagt pædagogik, hvori bl.a. klasseledelse, miljøstrukturerende metoder og en tilpasset didaktik indgår. Bogen henvender sig til lærere, læsevejledere, studievejledere, mentorer og UU-vejledere på ungdomsuddannelserne. Også de sårbare unge selv og deres pårørende kan have glæde af bogen.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.