Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel. Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark. Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.
Ydmyg spørgen er den ædle kunst at få den anden til at fortælle frit, at stille spørgsmål, som man ikke i forvejen kender svaret på, og at opbygge en relation baseret på nysgerrighed og interesse for den anden.Når vi interagerer med andre mennesker – især dem, vi skal lede – sker det alt for ofte, at vi bare fortæller dem, hvad vi tror, de har brug for vide. Og det virker sjældent efter hensigten. Vi skal i stedet lære at spørge, at spørge ydmygt, med ægte interesse. Vi skal overvinde de kulturelle, organisatoriske og psykologiske barrierer, der afholder os fra at spørge, fordi, når vi spørger ydmygt, bliver vi bedre til at udvikle nye ideer, at undgå katastrofale fejl og vi opnår autentiske relationer baseret på tillid og respekt.At spørge styrker vores manøvredygtighed overfor vores medmennesker og i de organisationer, vi er i.
Dette er et anderledes portræt af skibsrederen og millionæren, Lars Juhl, der levede i overhalingsbanen, indtil han en dag faldt død om – og tog sit liv op til revision. En universel historie om den bagside af medaljen, som jagten på rigdom og anerkendelse kan have. Mit navn er Lars Juhl, og jeg har fucket mit liv op er et hæsblæsende, gribende og ærligt portræt af millionæren og skibsrederen Lars Juhl. Det er historien om erhvervsmanden, som tjente millioner af kroner, havde 45 skibe og kontorer på seks kontinenter. Han var så rig, at han købte dådyr for sjov, en hær af dyre biler og forkælede sin kone med fuldblodsheste, som om de var blomster. Men en eftermiddag faldt han død om på stuegulvet. Han overlevede og begyndte bagefter at tage sit liv op til revision. Som han selv udtrykker det: ”Først for sent lærte jeg alt, jeg burde have vidst. Alt, hvad jeg med et knips ville have ofret hele min formue på at have vidst.” Journalisten Steffen Stubager skrev for første gang Lars Juhls historie i en artikel i Morgenavisen Jyllands-Posten. Artiklen blev på nettet en af de mest delte og læste i Danmark, fordi den er en universel fortælling om medaljens dunkle bagside, om grådighed og om at glemme livets vigtigste værdier i jagten efter penge, storhed, succes og eventyr. Fortællingen kan vi alle spejle os i, og den bliver nu i bogen Mit navn er Lars Juhl, og jeg har fucket mit liv op bredt helt ud.
SOLO er en survival guide til dig, der er kreativ og går med drømmen om at starte dit eget, men måske ikke tør at sige dit faste job op og tage springet. Dig, der netop er sprunget ud i det og bokser med en masse spørgsmål om, hvordan du bedst muligt omsætter dine kreative evner til en levevej. Dig, der har været i gang i nogle år, men har brug for nye perspektiver på, hvordan du driver din virksomhed videre og skaber en mere solid økonomi, så der bliver mere plads til det, du brænder for – at være kreativ. Palle Schmidt har skrevet en personligt vinklet karrierebog, der indeholder en masse konkret viden om alt fra kreativitet, disciplin, produktivitet, skat og regnskab til strategi, netværk og kundepleje. Med SOLO vil han inspirere dig, klæde dig godt på og give dig modet til at stikke til søs som selvstændig. Han giver dig en masse praktiske redskaber, der skal hjælpe dig med at holde kursen i din lille båd på det store bølgende hav af muligheder, der byder sig i livet som kreativ freelancer. SOLO indeholder desuden interviews med kreative mennesker, der lever af det, de er gode til – herunder Anders Matthesen, Kim Fupz Aakeson, Nikolaj Peyk, Renée Toft Simonsen og Maren Uthaug.
»Det er som at være ung igen.« »Jeg besluttede, at jeg kun ville lave lystfyldt arbejde. Jeg har tjent det halve, men været dobbelt så glad.«Sådan lyder det fra et par af de medvirkende i Senior og selvstændig. De har valgt at skrotte pensionen og stedet arbejde videre efter den officielle pensionsalder – men nu som selvstændige.Senior og selvstændig er bogen til dig, der er tæt på eller har nået pensionsalderen, men som ikke er færdig med arbejdsmarkedet. Du har stadig lyst til at arbejde, men vil selv bestemme over din tid og over arbejdets indhold og omfang. Bogen giver dig inspiration og praktisk vejledning til, hvordan du kan komme i gang med din egen lille virksomhed. I bogens første del kan du læse om 15 seniorer, der har fundet en ny arbejdsidentitet, om deres erfaringer og det, der driver dem. Du møder ledelseskonsulenten, handymanden, bed & breakfast-parret, it-programmøren, strikkeeksperten, smykkedesigneren, oversætteren, skolelederen, parterapeuterne, podcasteren, arkitekten og familierådgiveren.Bogens anden del fortæller, hvad du skal være opmærksom på. Lige fra hvordan du opretter en virksomhed over forretningsplan, helbred og økonomisk serviceeftersyn til markedsføring, netværk, kunder og konkurrenter. Abelone Glahn er kommunikationsrådgiver, har skrevet en lang række bøger og blogger om downsizing af boligen på vej ind i den tredje alder.
Torben Ballegaard giver næring til det ambitiøse og engagerede bestyrelsesmedlem, som gennem sit hverv ønsker at tilføre reel værdi til virksomheden.Bestyrelsens eksistensberettigelse er ikke kun at sikre forsvarlig bagudrettet kontrol med selskabet, men i lige så høj grad at være en aktiv værdiskaber af fremtiden. Bestyrelsen skal med sin sunde fornuft rådgive, vejlede og støtte virksomhedens ledelse og kunne forstå det globale landskab, som virksomheden fungerer i, og det potentiale, den står over for. Bestyrelsen skal lytte til virksomhedens kunder, leverandører og interessenter. Den skal på helt jordnær vis forstå virksomhedens fundamentale værdiskabelse, forretningsmodel og kultur og dens samspil med sine omgivelser.På den baggrund skal bestyrelsen – med gode spørgsmål – bidrage til udviklingen af virksomhedens strategi, og den skal forvisse sig om, at strategien virkeliggøres. Derved bidrager bestyrelsen for alvor til virksomhedens liv og vækst.
I en blanding af analyser og personlige møder med ledere og medarbejdere kommer bogen bag om styrker og udfordringer ved forskellige former for medarbejdereje. Fælles for alle er, at medeje generelt bidrager til større produktivitet og stabilitet, bedre økonomi og en helt særlig entreprenørånd målt op imod andre typer af ejerskab. Alligevel halter Danmark, andelsbevægelsens hjemland, markant bagud i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med, når det gælder tilkomsten af medarbejderejede virksomheder.Hvordan vi kommer vi videre, og hvordan kan man konkret gribe det an, hvis man vil gøre sine medarbejdere til medejere giver bogen konkrete bud på.
Arvingerne er beretningen om de tre styrtende rige familier bag LEGO, ECCO og Bestseller – om hårdt arbejde, held og talent; om familiestridigheder, børnemilliardærer og social opstigning; om vilde investeringer, ekstravagance og formuer i skattely; men ikke mindst om, hvad der sker, hvis danske familievirksomheder mister deres lovhjemmel til at lade arbejdspladser og formuer gå i arv fra en generation til den næste.Seks ud af ti private arbejdspladser i Danmark er i familieeje, og op imod 40 procent af omsætningen i den private sektor kommer fra familievirksomheder. Hvordan arv og skifte i disse familievirksomheder foregår, er derfor ikke kun en privatsag, men også et samfundsanliggende.
Organisationer, der har været igennem fyringer eller store omlægninger, har ofte travlt med at tage sig af dem, der er afskediget. Men hvad med de medarbejdere, der er tilbage i organisationen? Typisk kæmper de med at finde arbejdsglæden og mangler hjælp til at genorientere sig i en organisation, der skal løbe hurtigere og arbejde mere effektivt. LEDELSE EFTER FYRINGER handler om, hvordan organisationer håndterer tabet af kolleger, genfinder mål og retning og reorganiserer arbejdsprocesser og arbejdsfællesskaber, så de tilbageværende medarbejdere kan løfte organisationen videre. Bogen henvender sig til ledere, HR-afdelinger, tillids-og arbejdsmiljørepræsentanter og konsulenter. ”Med tidens tendens til at lægge sit fokus så mange forkerte steder, er det glædeligt, at nogen endelig retter luppen mod en voksende gruppe af medarbejdere i det moderne arbejdsliv. Det er en vigtig bog med et vigtigt budskab og et seriøst bud på, hvad man kan og bør stille op med alle de efterladte.” – Alexandra Krautwald, stifter af Composing A/S,forfatter og blogger på Dagbladet Børsen ”Bogen beskriver praksisnært, hvordan vi som ledere kan være i det krydsfelt, hvor vi på den ene side skal anerkende alle parter i forandringerne, samtidig med at vi fastholder fokus på målet med tilpasningerne og udviklingen af et fortsat attraktivt arbejdsliv for de ansatte, som skal drive organisationen videre efter nedskæringerne.” – Randi Faldt, sektorchef og Lene Skov, TeamlederHR, IT og Digitalisering, Lolland Kommune ”Ledelsesmæssigt fokus på tiden efter fyringer er et helt afgørende konkurrenceparameter for alle virksomheder, som opererer i stadigt mere omskiftelige markeder.” – Niels Grøn Seirup, Underdirektør, DI
Rådgivning er en kompleks proces, der kræver indsigt i de irrationelle elementer, som ofte opstår under en rådgivning. For at bidrage til en værdiskabende rådgivning har rådgiveren brug for en rådgiverfaglighed, der inkluderer metoder og værktøjer, som rækker ud over rådgiverens faglige ekspertise, og hindrer den enkelte rådgiver i at brænde ud og føle sig professionel ensom.Når bevidstheden bliver skærpet, i forhold til de følelser og bagvedliggende historier der er i spil hos en selv, den rådgivne og mellem de involverede, bliver der åbnet op for nye handlerum og erfaringsudveksling med andre rådgivere.Rådgiverhåndbogen giver dig viden om og værktøjer til:Den psykologiske del af rådgivningsarbejdetEvnen til at positionere sig værdiskabendeVærdiskabende kommunikation og spørgemetodikVurdering og evaluering af rådgivningenRådgiverfaglighedens metoder konkretiseres med afsæt i cases fra rådgivernes hverdag opsamlet og gennemarbejdet af Birgitte Nortvig.Birgitte Nortvig har arbejdet med relationer og kommunikation gennem de sidste 20 år. Hun har stået for strategiske udviklingsprojekter, supervision og rådgiveruddannelser for private, statslige, kommunale og politiske organisationer og fagforeninger. Birgitte Nortvig har tidligere arbejdet som leder samt udviklings- og proceskonsulent. Siden 2008 har hun været selvstændig og etablerede sin nuværende konsulentvirksomhed ”Birgitte Nortvig – fra strategi til handling” tilbage i 2013. Hun er desuden ekstern lektor på DTU.
Kompendium i Køb og salg af virksomheder er udarbejdet i nær tilknytning til bogen Køb og salg af virksomheder (4. udgave, 2009) af Johannus Egholm Hansen, Christian Lundgren og Michael Nørremark, og fremstillingen benytter sig i størst mulig omfang af dette værks systematik. Kompendiet indeholder en detaljeret og samtidig overskuelig gennemgang af de juridiske forhold i forbindelse med virksomhedsoverdragelser. Kompendiet er inddelt i to dele. Den første del behandler de almindelige emner og redegør bl.a. for aktørerne, overdragelsesmåder, auktionssalg, transaktionsdokumenter og risikoafdækning. Den anden del omhandler de specifikke emner og gennemgår bl.a. de kapitalmarkedsretlige, skatteretlige, ansættelsesretlige, konkurrenceretlige og miljøretlige aspekter af relevans for virksomhedsoverdragelser. Kompendiets formål er at give de studerende et bedre overblik over pensum og sammenhængen mellem de forskellige emner inden for virksomhedsoverdragelser. Kompendiet er derfor et godt supplement til forståelsen af et ellers meget kompliceret retsområde. Fremstillingen tjener et dobbelt formål, idet den kan anvendes både til at lette læsningen af pensum og som repetitionsoversigt i eksamenssammenhæng. Det anbefales derfor, at man bruger kompendiet sideløbende med undervisningen og intenst lige inden eksamen. Kompendiet er ikke at betragte som en erstatning for pensum, men udgør et godt supplement ved at skabe overblik og en samlet forståelse for virksomhedsoverdragelser. Kompendiet er først og fremmest rettet mod de juridiske uddannelser. Derudover vil kompendiet også kunne benyttes på handelshøjskoler samt på andre universitetsuddannelser end jurastudiet.
A FINANCIAL TIMES BOOK OF THE YEARA call to action for the creative class and labour movement to rally against the power of Big Tech and Big Media.Corporate concentration has breached the stratosphere, as have corporate profits. An ever-expanding constellation of industries are now monopolies (where sellers have excessive power over buyers) or monopsonies (where buyers hold the whip hand over sellers) ¿ or both.Scholar Rebecca Giblin and writer and activist Cory Doctorow argue we¿re in a new era of `chokepoint capitalism¿, with exploitative businesses creating insurmountable barriers to competition that enable them to capture value that should rightfully go to others. All workers are weakened by this, but the problem is especially well illustrated by the plight of creative workers.By analysing book publishing and news, live music and music streaming, screenwriting, radio, and more, Giblin and Doctorow deftly show how powerful corporations construct `anti-competitive flywheels¿ designed to lock in users and suppliers, make their markets hostile to new entrants, and then force workers and suppliers to accept unfairly low prices.In the book¿s second half, Giblin and Doctorow explain how to batter through those chokepoints, with tools ranging from transparency rights to collective action and ownership, radical interoperability, contract terminations, job guarantees, and minimum wages for creative work.Chokepoint Capitalism is a call to workers of all sectors to unite to help smash these chokepoints and take back the power and profit that¿s being heisted away ¿ before it¿s too late.
Barry C. Lynn, en af Amerikas mest fremtrædende samtidstænkere, giver os en tydelig illustration af, hvor grelt det står til med friheden, efter den er blevet overtaget af Amerikas nye giga-monopoler. Amerikanere tørster efter frihed, og diskussioner om hvor meget frihed der skal til for at købe et våben, få en abort, gifte sig af kærlighed eller skifte køn fylder meget i medierne. Kampen for frisættelse fra statens reguleringer og oprør mod regeltyranni er et ideal for mange. Alligevel begynder amerikanerne først nu at indse det, som måske er den største trussel mod frihed i flere århundreder: Den ekstreme og hurtigvoksende koncentration af økonomisk magt. Store monopoler kontrollerer i dag næsten alle hjørner af den amerikanske økonomi. Konsekvensen er ikke kun lavere lønninger og højere priser, hvilket er et naturligt resultat af magtens og velstandens koncentration på meget få hænder. Også arbejdskraftens mobilitet, muligheden for at starte små virksomheder og se dem blomstre er udfordret. Kombineret med de store onlinemonopoler som Google og Amazons fremgang, skabes der grobund for en verden, hvor få, store konglomerater dels forringer den almindelige borgers generelle livskvalitet gennem dårligere lønninger og vilkår på arbejdspladsen, dels dikterer hvordan borgerne tænker, hvem de kommer i forbindelse med, og hvilket billede af omverdenen de præsenteres for. Hvordan stemmer det overens med USA’s fremherskende frihedsideal? Det undersøger Barry C. Lynn i Fri os fra alle herskere.
What if the real key to a more fulfilling career was not to scale up but to work for yourself and become a successful and sustainable company of one? The New York Times bestselling author of Deep Work Cal Newport calls this book a ΓÇ£must-read for any entrepreneur who prioritizes a rich life over riches.ΓÇ¥ Company of One offers a refreshingly original business strategy thatΓÇÖs focused on a commitment to being better instead of bigger. Why? Because staying small provides one with the freedom to pursue more meaningful pleasures in lifeΓÇöand avoid the headaches that come with traditional growth-oriented business. Having personally discovered the benefits of cutting out the corporate hierarchy that constantly demands more, author Paul Jarvis explains how you can do the same. With this groundbreaking guide, youΓÇÖll learn how to set up your shop, determine your desired revenues, deal with unexpected crises, keep your key clients happy, and find self-fulfillment every step of the way.
Bogen behandler spørgsmål om fondsbegrebet, de erhvervsdrivende fondes særlige forhold, begrebet ´erhvervsdrivende´, kravene til fondenes vedtægter og muligheden for at foretage ændringer deri. Desuden beskrives myndighedernes opgaver, herunder både Erhvervs- og Selskabsstyrelsens og Civilstyrelsens opgaver, fondens grundkapital og frie reserver, dens bestyrelses- og eventuelle direktionsforhold, årsrapporten og regnskabsmødet, uddelinger fra fonden, granskning og erstatning samt en række relevante skatte-, afgifts- og arvespørgsmål.I bogen er der nyttige råd og vink til fondene og deres rådgivere, og bogens skatte- og afgiftsretlige afsnit rummer modeller og forslag til generationsskifte mv.Forfatterne giver i bogen en lang række praktiske eksempler på løsningen af de behandlede fondsretlige spørgsmål.
What if buying your own business was as easy as following a blueprint? Are you one of the 86% of the population dissatisfied with your current career? If so, you are not alone. The majority of people are tired of corporate life, fixed schedules and little control over their future. Do you feel your talents and skills are being used to build someone else's dream business? The truth is you don't need to be a millionaire to own a franchise and there are thousands of options besides restaurants. By arming yourself with knowledge, preparation and determination you can realize your dreams. In this book you will learn: The #1 reason people do not open a franchise and how to overcome it. Bulletproof strategies for choosing the right franchise. Warning signs to look for in a franchise. Characteristics of a successful franchise. The realities of running a business. And much more Discover the six steps to successfully buying your own business starting today.
Unstuck: Disrupting the Status Quo will give you the tools to change your organization, and the way you think and lead. You can do things differently.Whether you're in nonprofits, government, or the corporate sector, the same systems and thinking problems persist. Organizational leaders, regardless of their particular background, personal strengths, or specific title, can recognize and disrupt status quo traps that keep us stuck. We can develop skills and practices that make change in our sphere of influence, and beyond.In this book, you will...Learn how cognitive biases affect everyone with a human brain, shaping our thinking, our work, and our relationshipsSee why "e;nice"e; is a problem that can block change and how scarcity thinking traps usReflect on a variety of questions about why we do things the way we doDiscover tools and strategies for challenging the status quo and creating change in your own sphere of influence, from asking powerful questions to developing values that ground your leadershipUnstuck will show you we have more power than we think to change the culture and systems we exist within.
Mergers & acquisitions are an essential instrument of strategic corporate management for companies of all sizes. The success of an M&A project highly depends on an optimal transaction preparation, fast execution and the experience of all parties involved. Due to numerous endogenous and exogenous influences, no two M&A transactions are alike at the detailed level.This book is designed as a practical M&A guide for students and professionals alike. In addition to dealing with important basics of mergers & acquisitions, the focus is on a structured and in-depth examination of the individual process steps of a typical company sale. At various points in this book, specific differences between a company sale of medium-sized companies (mid-caps) and large companies (large-caps) are discussed in detail.
Small business marketers don't need to understand technical minutia of websites or the high-level social media strategies of national consumer brands. They need to understand how to build successful marketing machines that they can sustain with the resources they have available. This book will help small-business B2B marketers build a strong digital presence that will drive growth. Most B2B buyers are about two-thirds of the way through their purchase process before they are willing to engage with a salesperson. Therefore, having a strong digital presence is the difference between making your prospect's short list and your prospect not even knowing you exist. Most critically, a strong digital presence relies on content written from your audience's perspective. This book provides insight and information about the questions that are critical to their business and that you can help them solve. It is the key to capturing their attention, gaining their trust, and winning their business. Marketing can't work its magic alone. It needs the support of strong branding and must provide support to well-executed sales processes. Marketing for Small B2B Businesses will dive into the relationship between each of these areas. What You'll LearnBuild a website that serves as the hub of your marketingEstablish a content promotion plan that puts your content in front of the right audienceDevelop strategies and tactical plans for finding the channels best suited to your message such as social media and email marketing Create effective content in a timely manner with the resources you have availableTrack what is working and what needs improvement via an analytics platform to consistently produce strong marketing returnsWho This Book Is ForThe primary audience is B2B small business owners and B2B small business marketing leaders.
Master the tricks and techniques of business analytics consulting, specifically applicable to small-to-medium businesses (SMEs). Written to help you hone your business analytics skills, this book applies data science techniques to help solve problems and improve upon many aspects of a business' operations. SMEs are looking for ways to use data science and analytics, and this need is becoming increasingly pressing with the ongoing digital revolution. The topics covered in the books will help to provide the knowledge leverage needed for implementing data science in small business. The demand of small business for data analytics are in conjunction with the growing number of freelance data science consulting opportunities; hence this book will provide insight on how to navigate this new terrain.This book uses a do-it-yourself approach to analytics and introduces tools that are easily available online and are non-programming based. Data science will allow SMEs to understand their customer loyalty, market segmentation, sales and revenue increase etc. more clearly. Data Science and Analytics for SMEs is particularly focused on small businesses and explores the analytics and data that can help them succeed further in their business. What You'll LearnCreate and measure the success of their analytics projectStart your business analytics consulting careerUse solutions taught in the book in practical uses cases and problems Who This Book Is ForBusiness analytics enthusiasts who are not particularly programming inclined, small business owners and data science consultants, data science and business students, and SME (small-to-medium enterprise) analysts
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.