Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Filmselskaber, TV & radioselskaber

Her finder du spændende bøger om Filmselskaber, TV & radioselskaber. Nedenfor er et flot udvalg af over 11 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Videobranchen.

Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (11)
  • (3)
Format
  • (7)
  • (3)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (11)
Pris
DKK
Tag
  • (3)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Paw Kåre Pedersen & Niels Jørgen Clement
    199,94 kr.

    Dette er 2. del af historien om Saga Studio. Det legendariske filmselskab, der stod bag en lang række af de nu klassiske film fra den folkelige, danske films guldalder. Selskabet var blevet drevet som et enkeltmandsfirma af grundlæggeren John Olsen frem til hans død i 1959. Hans sidste film blev en opsummering af hele hans produktion og et højdepunkt i den danske folkekomedietradition: Baronessen fra benzintanken. Efter John Olsens død blev filmselskabet omdannet til et aktieselskab, Saga Film A/S, som drev filmstudiet og den store Saga Biograf i København. Selskabet var ejet af John Olsens enke, Inger John Olsen, men sønnen Flemming John Olsen stod for den daglige drift sammen med nøglemedarbejdere fra farens tid. Ikke mindst direktøren Poul Bang og instruktøren Annelise Reenberg. Der blev blandt andet produceret populære film som Peters Baby, Frk. Nitouche, Støv-filmene og Min søsters børn-serien - men også en Bodil-belønnet filmatisering af Knud Sønderbys Midt i en Jazztid. I midten af 1960’erne flyttede Saga Film A/S sammen med Palladium i Hellerup, som de delte studier med frem til 1970. I 1970 måtte selskabet efter store tab reorganiseres og Sven Borre og Dirch Passer blev medejere af Saga Film A/S, som på den måde kunne fortsætte filmproduktionen. Det kom til at foregå på Risby-studierne, som Saga Film A/S blev medejere af. Denne bog er et kig ind bag kameraet, hvor vi følger filmselskabets videre historie, dets kamp for at overleve i en krisetid for den folkelige, danske film samt optagelserne af de enkelte film. Via interviews og udtalelser, givet gennem tiderne, er det et stykke hen ad vejen de implicerede Saga-folk og deres efterkommere, der selv fortæller historien. Uddrag af bogen Pludselig stod hele denne filmforretning uden sit naturlige overhoved og kreative drivkraft. Det stod dog klart, at ”Saga-familien” ville forsøge at køre foretagendet videre. Både hans familie i form af enken Inger John Olsen og børnene Jonna, Flemming og ”Bebs”, og de mange trofaste medarbejdere på Saga Studio i Charlottenlund, i udlejningen på Frederiksberg Allé og i biografen på Vesterbrogade. Få dage før John Olsens død havde man drøftet selskabets fremtid, når John Olsen engang ikke var der mere. Men man var ikke blevet færdig, og hans underskrift manglede på et afgørende dokument. John Olsen brød sig ikke om at tale om eller tænke på døden, og havde fået udskudt de endelige beslutninger så længe, at det endte med at blive for sent. Om forfatteren Paw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010 - 2012) samt linernotes til diverse cd-udgivelser. Senest også en LP: John Mogensen: Så Længe Jeg Lever – John’s Allerstørste Hits (Universal 2018). Uddannet inden for forsikring og har arbejdet på kontor i den branche i over 20 år. Niels Jørgen Clement (f. 1945) er uddannet civiløkonom (HD/Organisation) og selvstændig virksomhedskonsulent og underviser på videregående erhvervsuddannelser i ledelsesfag. Har i en lang årrække lavet research på de gamle danske filmselskabers organisation, ledelsesforhold og nøglepersoner. Desuden har han skrevet artikler til Det Danske Filminstituts Filmdatabase (2007) og til Filmleksikon (Gyldendal 2010).

  • - tak for al musikken
    af Jørgen de Mylius
    268,95 kr.

    I anledning af sit 50 års jubilæum i medierne; udsender Jørgen de Mylius sine erindringer. Jørgen de Mylius blev født den 5. marts 1946. Allerede som 17-årig; da han gik i 2. g på Østre Borgerdyd i 1963 blev han tilknyttet P3's nye musikradio for at lave musikprogrammer for de unge; og lige siden har han formidlet pop; rock og beat til skiftende generationer af danskere. I 1968 uddannede han sig til journalist.Jørgen de Mylius fortæller om sin lange og utrolige karriere inden for musikken; om alle programmerne i radioen; som begyndte med Top Tyve og Efter skoletid - til Eldoradio i 2012. På tv vil mange huske ham fra en lang række portrætudsendelser af kendte musikere og også her mange programmer Superchancen; Stardust; Eldorado mv.Hos meningsdannere i pressen og i radio-regi har han i perioder været inde i varmen og i perioder ude i kulden; men hans store engagement; hans trofaste publikum og hans enorme viden om musik har båret ham igennem. I dag vil der næppe kunne findes en voksen dansker; som ikke har lyttet til eller set hans programmer.I erindringerne kommer vi bag om personen Jørgen de Mylius fra hans barndom i 50'erne i København; hvor hans musikinteresse startede ved at lytte til Radio Mercur og Radio Luxembourg til hans mange møder med kendte musikere som bl.andre The Beatles; Rolling Stones; Cliff Richard; Abba samt mange kunstnere.På privatfronten har der i næsten hele perioden været børn i hans liv. Jørgen de Mylius fik sit første barn som ganske ung med sin første kone Jytte og blev far for sidste gang i en alder af 59 i sit nuværende ægteskab med Inger.Jørgen de Mylius' liv byder på en fantastisk kavalkade af musik og oplevelser; som han nu vil dele med os. nbsp;

  • - Auditiv kultur, historie og arkiver
     
    360,95 kr.

    I slutningen af det 20. århundrede troede de fleste, at radioen ville blive fortidens medium i kraft af web-mediets sejrsgang. Men i dag lever radioen i bedste velgående på nye præmisser, og den er med stor succes blevet integreret i det 21. århundredes digitale medieplatforme.Radioverdener. Auditiv kultur, historie og arkiver består af en række nedslag i radioens sammensatte historie, som den har udfoldet sig i Danmark siden begyndelsen af det 20. århundrede. Tilsammen danner bidragene en anderledes kulturhistorie, der afdækker lydens og lytningens rolle i det moderne Danmark lige fra, hvordan radioen skabte nye musikalske og journalistiske genrer til, hvordan Danmarks Radio kom til at indtage en nøglerolle i et demokratisk samfund under store forandringer. Og - måske vigtigst af alt - afslører bogen, hvem der kan tage æren af at være den første dj, der præsenterede danskerne for The Beatles.I denne indføring i Danmarks radiohistorie anlægger bogens forskere ikke kun et tilbageskuende blik. De udfolder også radioens rolle på det 21. århundredes digitale scene: Takket være podcasts og web-radio har vi ikke blot fået nye lyttevaner, vi har også fået adgang til mange af fortidens radioudsendelser og dermed til en helt ny og glemt del af vores kulturarv, hvis stemmer langt om længe er blevet tilgængelige. Både radioens nutid og dens fortid er forandret. Radioverdener. Auditiv kultur, historie og arkiver stiller skarpt på et medie, vi troede, vi kendte.

  • af Stig Hjarvard
    263,95 kr.

  • af Anne Jerslev
    140,95 kr.

    Reality-tv har fået en vigtig placering i tv's programudbud og den bredere mediekultur. Reality-tv dækker over en lang række forskelligartede programtyper, der har det tilfælles, at man følger almindelige mennesker eller celebrities i hverdagslige eller mere ekstraordinære situationer. Reality-programmer fokuserer på følelser og giver seerne en fornemmelse af at komme tæt på deltagerne, ikke mindst igennem de tværmediale tilbud om brugerinvolvering, flere af programmerne indeholder. Anne Jerslev belyser seernes interesse for og inddragelse i reality-tv og diskuterer reality-tv's sammenhæng med celebritykulturen. Desuden behandler hun reality-tv som genre, reality-tv's samspil med den mediemæssige udvikling og sætter fænomenet ind i en bredere kulturel kontekst.

  • - - Underholdning med kant
    af Hanne Bruun
    178,95 kr.

    Hvad er satire for en form for humor, og er det underholdning? Hvordan har satiren udviklet sig i dansk tv og hvorfor? Hvorfor gør tv-satiren grin med almindelige mennesker, og hvad blev der egentlig af den politiske satire i dansk tv? Hvorfor bliver tv-satiren næsten altid sendt på DR2? Det er nogle af de spørgsmål, som Dansk tv-satire. Underholdning med kant besvarer. Den belyser og diskuterer tv-satirens programudvikling siden 1968, og den fremhæver den danske tv-satires særlige karakteristika. Den ser på, hvordan tv-satiren er blevet produceret, og den beskriver og modstiller to produktionskulturer, der har præget dansk tv-satire og dermed de programmer, seerne er blevet tilbudt. Bogen er det første, større samlede bidrag om en dansk tv-satire. Den bygger på en omfattende genreanalyse af den danske satiretradition i spændingsfeltet mellem tradition og fornyelse. Den bygger desuden på interviews med producenterne af tv-satiren, fra tekstforfattere og komikere til redaktører og kanalchefer. På den baggrund diskuteres konsekvenserne af udviklingen for dansk public service-tv’s underholdningsprofil og de udfordringer, programtraditionen står overfor i et konkurrenceudsat mediemiljø.

  • af Ib Bondebjerg
    43,95 - 116,95 kr.

    Virkelighedens fortællinger er den første bog om den danske tv-dokumentarismes historie. Som Ib Bondebjerg skriver i bogens indledning, handler den om "danskernes virkelighed spejlet gennem tv-dokumentarismen i den begivenhedsrige år fra fjernsynets barndom i 1950'erne til den globaliserede medievirkelighed efter årtusindskiftet". Således er bogen både tv-historie, genrehistorie og kultur- og socialhistorie. Bogen rummer en delvis ny teori om dokumentarismens hovedgenrer og æstetik og deres forhold til virkeligheden og modtageren. Den danske dokumentarismes historie beskrives i tre store perioder: 1. I perioden 1951-1964 finder tv-dokumentarismen sine egne ben, men der laves allerede tidligt fremragende udsendelser. 2. Perioden 1964-1988 er DR's klassiske monopolperiode med et bredt register af dokumentariske genrer fra de kritisk undersøgende til de dramatiserede former og med B&U' s frække eksperimenter. 3. Perioden 1988-2001 er kendetegnet ved monopolbruddets og globaliseringens tidsalder. Perioden er først præget af en stærk periode og siden af en periode med krise og opbrud.

  • - i dansk tv-sport
    af Kirsten Frandsen
    92,95 - 165,95 kr.

    Sport er benhård træning, ekstreme fysiske præstationer og millionkontrakter. Sport er eliteidræt, storskærme og miniputterne på skolens mudrede fodboldbane. Sport er også - og i høj grad - afslapning, spænding og socialt fællesskab foran fjernsynet hjemme i stuen. Sport er derfor 'big business' af afgørende betydning for danske tv-stationer, der kæmper om de vigtigste sportsgrene og de store internationale sportsbegivenheder."Fascination og forretning i dansk tv-sport" sætter fokus på forholdet mellem sport, tv og sportspublikum i Danmark og trækker en linje fra tv-sportens tidlige barndom over Gunnar 'Nu' Hansen og frem til i dag, hvor komplekse og tætte former for samarbejder mellem tv-stationer, virksomheder og sportsorganisationer udøver en voksende kontrol over de sportsbegivenheder, der vises på fjernsynet.Bogen belyser, hvordan tv og sport er blevet mere og mere afhængige af hinanden i en politisk kamp om folkekultur, fascination, teknologi og penge.

  • - Fra min DR-kramkiste
    af Mikael Bramsen
    150,95 - 155,95 kr.

    "Jeg kan ikke genkende min gamle arbejdsplads gennem 22 år, når jeg i dag ser TV-Avis eller hører Radioavis."Sådan begynder Mikael Bramsen sine erindringer. En varm, morsom og selvironisk skildring af forfatterens 22 år på Danmarks Radio som journalist og korrespondent. Bogen er en selvbiografi, men den egentlige hovedperson er Danmarks Radio. Her er skildringer af politikere, mediefolk, teknikere. Af deres gøren og laden. Af drukkenskab. Af kreativitet og ramsaltet humor. Af møder med Per Stig Møller, Uffe Ellemann-Jensen, Margaret Thatcher, Jens Otto Krag, Jørgen Schleimann og mange flere.Vi får fortalt, hvordan tv- og radioarbejdet foregik i 60'erne frem til 80'erne. Både den tekniske opfindsomhed og den særlige saglige etos, der prægede redaktionerne. Heller ikke beskyldningerne om de røde lejesvende hos DR er forbigået. Det er lige så meget DR's historie som Bramsens egen. Mikael Bramsen udfylder et tomrum om DR med sin veloplagte og underholdende krønike om sin tid på det hæderkronede mediemonopol.

  • - nye vilkår
    af K. Frandsen & H. Bruun
    181,95 kr.

  •  
    238,95 kr.

    Redigeret af Hanne Bruun og Kirsten Frandsen Tv leverer i stigende grad underholdning: Programmer om boligen, haven, mad, sport, rejser og forbrug udfylder sammen med satire, sport og reklamer en stor del af sendefladen. Denne bog sætter fokus på, hvad tv-underholdning egentlig er i dag, hvor programmerne indgår i et komplekst landskab sammen med de nye digitale mediers tilbud. Underholdende tv beskriver underholdning som en særlig relation mellem det audiovisuelle produkt og modtageren, hvor ikke blot oplevelsen og afsenderens intention, men også produktionen og programmernes æstetik er afgørende faktorer. Bogen undersøger denne relation gennem analyser af udvalgte danske underholdningsprogrammer og -genrer, mens et afsluttende appendiks gengiver og præsenterer talmaterialet bag konklusionerne. Tilsammen giver bogens ni bidrag for første gang et nærbillede af, hvordan det underholdende som et særegent fænomen fungerer i dansk tv - hvor den globale tv-kultur og internationale tv-økonomi spiller en central rolle.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.