Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Maritim historie

Her finder du spændende bøger om Maritim historie. Nedenfor er et flot udvalg af over 39 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Søfartshistorie.
Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (39)
  • (6)
  • (5)
Format
  • (15)
  • (11)
  • (10)
  • (6)
  • (5)
  • (2)
  • (1)
Sprog
  • (36)
  • (3)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (2)
  • (4)
  • (4)
  • (4)
Tag
  • (10)
  • (8)
  • (7)
  • (7)
  • (7)
  • (6)
  • (6)
  • (5)
  • (4)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - Til Asien, Afrika og Amerika
    af Erik Gøbel
    219,95 - 277,95 kr.

    Under sejl fortæller historien om de danske langfarter i sejlskibenes tid. Både de dramatiske med mytteri, slaveoprør, sygdom og forlis og dem, hvor det meste gik som planlagt: hårdt arbejde, kummerlige forhold og lasten fuld af værdifuldt gods på vejen hjem. De allerlængste sørejser fra begyndelsen af 1600-tallet til midt i 1800-tallet gik oftest til de danske tropekolonier – Trankebar, Guldkysten og De Vestindiske Øer – eller til Kina og Sydamerika. Under sejl giver for første gang en samlet fremstilling af langfarterne under dansk flag, hvor handelsflådens største skibe var hjemmefra i flere år ad gangen. Bogen fortæller om navigation, mandskaber, forplejning, justits og kvinder, og den følger udviklingen i sejlruter og sejltider. Man kommer tæt på sømændene, fra små skibsdrenge til erfarne kaptajner. Erik Gøbel (f. 1949), historiker og seniorforsker i Rigsarkivet i København 1981-2017. Erik Gøbel er forfatter til en lang række artikler og bøger om søfartens og tropekoloniernes historie og har i en årrække været et af de store navne inden for dansk søfartshistorie.

  • af Jesper Clemmensen & Thomas Albrektsen
    139,95 - 238,95 kr.

    Den 5. maj 1945 om morgenen, mens beboerne på Møn langsomt vågnede efter at have fejret frihedsbudskabet, blev en synkefærdig flodpram bugseret ind til det lille fiskerleje Klintholm Havn. Ombord var 345 fanger fra kz-lejren Stutthof, og en redningsaktion uden sidestykke tog sin begyndelse.SKIBET FRA HELVEDE er den bemærkelsesværdige historie om, hvordan Anden Verdenskrigs rædsler drev i land i et lille dansk øsamfund og satte befrielsesfesten på pause. For mønboerne - med en gruppe modstandsfolk, lokale læger og Dansk Røde Kors-medlemmer i spidsen - satte deres eget liv på spil og kastede sig ind i arbejdet med at hjælpe de udsultede, syge og døende kz-fanger.SKIBET FRA HELVEDE er en fortælling om en lokalbefolkning, der ved et tilfælde blev hvirvlet ind i verdenshistoriske begivenheder og udviste et unikt sammenhold og hjælpsomhed - og en historie om at blive reddet fra rædsler og skulle slå sig ned i et nyt og fremmed land.

  • - En saga
    af Bergsveinn Birgisson
    73,95 - 218,95 kr.

    "Den sorte vikining - en saga" begynder i Rogaland i år 846 efter Kristus. Her fødtes en dag en helt speciel kongesøn. Han skulle blive ”Den sorte viking” – regnet for en af de største vikinger og den mægtigste landnamsmand i Island. Denne mørklødede høvding stod i spidsen for en international fangstøkonomi hovedsagelig baseret på hvalrosfangst. Han havde hundredvis af slaver under sig. Kristne slaver fra Skotland og Irland. Men vi ved næsten ingenting om den sorte viking, Geirmund Helskind.  Der findes ingen saga om ham, og eftertiden har forsøgt at glemme ham. Hvorfor?1100 år senere tager en fjern slægtning af Geirmund, den islandske forfatter og kulturhistoriker Bergsveinn Birgisson, fat på spørgsmålet om, hvordan Geirmunds liv formede sig, og hvorfor han gik i glemmebogen. Gamle fragmenter, moderne genetik og informationer indsamlet på rejser til fjerne egne er sammenstykket til en spændende skildring af en rå og poetisk fortid.

  • - En nostalgisk rejse på hovedvejene til søs
    af Flemming Søeborg
    288,95 kr.

    Danskerne har altid sejlet, når de skulle rundt i riget – utallige er de steder, hvor der har været en form for færgefart med robåd eller sejlskib. Med tiden blev disse færgefarter sat i system med privilegerede færgelaug, faste sejlplaner og bedre skibe og færger.Specielt udbygningen af jernbanenettet sidst i 1800-tallet medførte en voldsom ændring af færgeoverfarterne, og hjul- og dampfærger pløjede sig gennem sunde og bælter, dag og nat. De gamle dampfærger blev efterhånden afløst af dieseldrevne motorfærger eller af broer og enkelte tunneller, men det er nærmest utænkeligt, at Danmark nogensinde skulle blive så bebygget, at færgerne helt kan undværes. Her kan du (gen)opleve søluften, duften af storebæltskaffen og nyde de mange, smukke færger, der har sejlet i vore farvande.

  • - Danmarkshistorien til søs
    af Red: Anders Ravn Sørensen & Jeppe Nevers
    277,95 kr.

    Historieskrivningen om det moderne Danmark har traditionelt været domineret af de folkelige bevægelser og deres bedrifter i forhold til opbygning af demokrati og velfærdsstat. Til gengæld har fortællingen om Danmark som søfarts- og handelsnation ikke stået så stærkt, som den burde.Landets mange havnebyer og dets placering mellem Rusland, Den Skandinaviske Halvø, Det centrale Europa og De Britiske Øer gjorde tidligt de maritime erhverv afgørende for landets udvikling og internationale forbindelser – og det er de stadig. Det er således sigende, at flere af landets største virksomheder gennem de seneste 300 år har været knyttet til søfart.Søfarten har med andre ord været mere bærende for landets økonomi og udvikling, end den har været for vores historieskrivning.I Søfartshistorier tager forfatterne fat på en række udvalgte faser i Danmarkshistorien og fortæller historien påny med udgangspunkt i det maritime. Tilsammen fortæller bogen en anden historie, end den vi kender, om det moderne Danmarks tilblivelse.

  • - Danske frivillige i de baltiske uafhængighedskrige 1918-1920
    af Mikkel Kirkebæk
    277,96 - 464,95 kr.

    For første gang kortlægges én af de mest kontroversielle - og i dag mindst kendte - affærer i dansk politik i mellemkrigstiden: Udsendelsen af et privatfinansieret militærkorps til kamp mod bolsjevismen i Sovjet i 1919. Dansk Baltisk Auxiliær Corps bestod af lejesoldater og ideologisk motiverede frivillige, som trodsede den officielle neutralitetspolitik og drog i krig med regeringens hemmelige accept. Kampene var uhørt brutale og for mange af de frivillige blev deltagelsen i de baltiske uafhængighedskrige starten på en ny militant aktivisme efter hjemkomsten. Striden om den yderste grænse kom derfor ikke kun til at påvirke de frivillige, men også det danske samfund i tiden op mod og under Anden Verdenskrig. Historiker Mikkel Kirkebæk, tidligere modtager af Weekendavisen Litteraturpris, skildrer i dette illustrerede tobindsværk den danske indsats i Baltikum politisk, militært og sociologisk. Bogen er et resultat af flere års arkivstudier i ind- og udland og baserer sig på et omfattende og hidtil ukendt kildemateriale. Særligt gennem de mange breve og dagbogsnotater kommer vi helt tæt på de frivillige. Et glemt kapitel af vores historie, der ikke alene prægede samtid og efterkrigstid, men også trækker tråde til dansk sikkerhedspolitik i Østersøregionen i dag.???

  • - Mærsk Mc-Kinney Møller
    af Søren Ellemose
    149,95 kr.

    "En gedigen moppedreng af en bog. Glimrende fortalt.”5 stjerner i Jyllands-Posten"Velskrevet bog om Danmarks største virksomhed"InsideBusiness"ENESTE BOG AF SIN ART”Fyns Amts Avis“Dybdegående indblik i Mærsk”Dansk Aktionærforening“Det er et smukt værk med lækkert papirtryk og design.”Natten til mandag den 16. april 2012 døde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.Han havde skabt Danmarks største koncern med næsten 120.000 ansatte og en omsætning på mere end 300 milliarder kroner, men siden skibsrederens død er koncernen forandret markant. Især frasalget af aktieposterne i Danske Bank og Dansk Supermarked var epokegørende, men strategien kom under pres med tabsgivende fragtrater og historisk lave oliepriser, der i sidste ende førte til afskedigelsen af koncernchef Nils Smedegaard Andersen i juni 2016.Den strategiske omkalfatring kulminerede med en opsplitning af koncernen, danmarkshistoriens største underskud på 12 milliarder kroner og salget af Mærsk Olie og Gas og Maersk Tankers.SKIBSREDEREN er den samlede fortælling om Mærsk-koncernens historie og om slægtens afgørende betydning gennem fem generationer.Bogen er rigt illustreret med mere end 110 billeder.Om forfatterenSøren Ellemose (f. 1972) har fulgt A.P. Møller-Mærsk siden 1988 og er en af Danmarks mest vidende foredragsholdere om landets største erhvervsvirksomhed. Søren Ellemose har skrevet anmelderroste erhvervsbøger om A.P. Møller-Mærsk, ØK, FLSmidth, Herman Salling og Dansk Supermarked samt det finansielle system og Gullaschbaronen Harald Plum.

  • - Fortællinger, interesser og identitet gennem 250 år
    af Anders Ravn Sørensen
    277,95 kr.

    Siden slutningen af 1700-tallet har en særlig fortælling om Danmark som søfartsnation taget form. Denne bog skildrer det kulturelle og identitetsmæssige aftryk, som søfartsfortællingen har sat i dansk kultur, kunst og selvforståelse.Samtidig undersøger den, hvem det er, der har brugt søfartsfortællingen, bl.a. til at styrke de maritime erhvervs legitimitet. Bogen er et centralt, nyt bidrag til dansk identitetshistorie skrevet ud fra et erhvervshistorisk perspektiv, der sætter fokus på, hvordan en stærk dansk identitetsfortælling udvikles på bagtæppet af særlige erhvervsinteresser.Bogen viser, hvordan fortællingen om søfartsnationen Danmark har skiftet i styrke gennem tiden, og hvordan den løbende har været i konflikt med andre store grundfortællinger om, hvordan det moderne Danmark blev til, ikke mindst historien om Danmark som landbrugsnation og Danmark som velfærdsstat.Bogen udgives i samarbejde med M/S Museet for Søfart.

  • - Kronprins, konge og søofficer
    af Rasmus Dahlberg, Søren Nørby & Jakob Seerup
    231,95 kr.

    Den 20. september 1921 blev Danmarks kronprins, den senere kong Frederik 9., udnævnt til sekondløjtnant i Søværnet og indledte en karriere som officer i den danske flåde. Søen havde kronprinsen selv valgt, og her havde han følt sig hjemme, siden han som barn vaskede dæk på kongeskibet Dannebrog. For en dansk kronprins var det unikt at blive søofficer. Men den unge Frederik var på rette kurs, og hans tid som tjenstgørende var med til at definere ham som menneske. Han var værdsat af sine kolleger som en dygtig officer, der førte sit skib med sikkerhed og ledte mandskabet med respekt og tillid. Og han var afholdt for sit engagement, sin ligefremme facon og sit gode humør. Da Frederik i 1947 blev konge, måtte han sige farvel til karrieren i Søværnet, men livet igennem holdt han kontakten til gamle venner i flåden, optrådte i Søværnets uniform og inspicerede fartøjer og unge kadetter med et skarpt øje. Kongen nød også at tage kommandoen om bord på kongeskibet, når det sejlede til Grønland eller lagde til i danske havnebyer – hvor hans foretrukne morgenbad foregik med en spuleslange på dækket. Frederik i flåden. Kronprins, konge og søofficer fortæller historien om Frederik 9.s lange liv på havet og er rigt illustreret med fotografier fra hans virke som sømand. Bogen er krydret med små citater af Hendes Majestæt Dronningen.

  • - Indenfor middelaldervolden
    af Hanne Fabricius
    225,95 kr.

    Ny og revideret udgave af bogen med de seneste arkæologiske metroudgravninger i København, der daterer København tilbage til 1000-tallet. En historisk vandring tilbage til det København, der eksisterede før de store brande i 1728 og 1795. København skilter ikke med sin fortid før 1728, men den findes stadig mange steder i både gader, gadenavne, torve og bygninger. Hvem boede i disse gader? Hvordan så her ud? Hvordan fandt man frem til hinandens huse? Boede skomagerne i én gade og slagterne i en anden? Hvad er en rebslager, en plattenslager, en kålkone og en bartskærer? Det er nogle af de spørgsmål, som søges belyst i bogen. Bogen er opdelt efter kvarterer, så man kan bruge den til at planlægge sine egen ture gennem byens stræder og gader. Rigt illustreret med gamle stik, kort, malerier, kalkmalerier og fotografier. Bogens hjemmeside: www.tyra.dk

  • - Dramatiske beretninger fra Flådens historie
    af Søren Nørby
    138,95 - 277,95 kr.

    Den danske admiral Niels Juels motto, nec temere, nec timide (“hverken ubesindig ellerfrygtsom”), har siden 1700-tallet stået som ledetråd for søofficererne i den danske flåde. Som skibschef har søofficeren ansvaret for skib og besætning, og mangt en skibschef har igennem tiden måtte træffe beslutninger, der kunne betyde liv eller død for dem selv og deres besætning.Hverken ubesindig eller frygtsom fortæller 11 dramatiske beretninger fra Flådens virke. Fra kampen mod algeriske korsarer i 1700-tallet over krigene i 1848-51 og 1864 til 2. Verdenskrig og vor tids indsatser mod pirater ved Afrikas Horn. Det er beretningen om de søofficerer og orlogsgaster, der ofte fjernt fra Danmark gennem tiderne har gjort deres bedste for at udføre ordrer fra kongen eller Danmarks regering. Med deres egne ord fortæller de, hvordan de oplevede kampene på kanondækket, på broen, i riggen og i maskinrummet.Bogen er illustreret med over 200 billeder, hvoraf mange ikke tidligere har været offentliggjort.

  • af Kim Hjardar
    277,95 kr.

    Vikinger – vi danskere bliver aldrig færdige med dem. Alle dele af deres liv virker i dag eksotisk og spændende, og ingen del af vikingernes liv er mere spændende end emnet for denne bog: vikingernes største slag.Vikingetiden (ca. år 750 til ca. år 1100) var en ekspansiv og innovativ epoke i de nordiske landes historie. Handel, plyndring, krigsførelse og bosættelser førte vikingerne til alle hjørner af Europa og også endnu længere væk. Vikingernes samfund var yderst militariseret, og der var ikke forskel på krigere og civile, samfundets ledere var dets militære ledere. Alle frie mænd måtte og havde ret til at bære våben, og det var nødvendigt at kunne bruge dem. At dø i kamp var et naturligt endeligt for enhver våbenfør mand dengang.I den voldsomt populære, norske forfatter Kim Hjardars femte historiske bog om vikingerne får vi hele historien om vikingernes største slag i et smukt illustreret bind. Bogen er Kim Hjardars femte bog om vikinger på Turbine og efterfølger dermed titlerne Vikinger i krig, Vikingernes liv og færden, Vikinger – kort fortalt og Havets herskere.

  • - Danske sømandskirker i udlandet
    af Lone Kühlmann & Tine Harden
    314,95 kr.

    Journalisten og forfatteren Lone Kühlmann og den prisbelønnede fotograf Tine Harden har sammen besøgt de danske sømandskirker tæt på nogle af verdens travleste havne. Deres rejse er blevet til en bog med stemningsfulde fotografier og levende beretninger fra de ni byer, hvor sømandskirken stadig er tilstede: New York, Hull, Singapore, Pelepas, Hong Kong, Göteborg, Rotterdam, Hamborg og Algeciras. Sømandskirken blev grundlagt i 1867 på baggrund af en bekymring for sømændenes åndelige tilstand og hvad der kunne ske af ulykker, når de måtte undvære at høre Guds ord. Kirken skulle være et alternativ til gustne havneknejper, hvor sømændene blev plukket for deres hyre. Mange har spået sømandskirkernes undergang, fordi skibsfarten bliver stadig mere effektiv, og skibene kun ligger kort tid i havn, men I fremmed havn er et vidnesbyrd om, det rige liv, der er i kirkerne og deres vigtige funktion for danskere i udlandet.

  • - myter, afsavn og erotik i sømandens verden
    af Thomas Oldrup, Christian Graugaard, Morten Lassen, mfl.
    164,95 kr.

    Lyst og længsel - myter, afsavn og erotik i sømandens verden Bogen er en rejse ind i sømandens skjulte verden. En verden fyldt med eventyr, myter, kvinder, afsavn, sex og erotik. Bogen undersøger myter og virkelighed om den altid kække, virile og fandenivoldske sømandskarakter – med en pige i hver havn og en libido på størrelse med verdenshavet. Søfarten har til alle tider været en mandsdomineret verden, men kvinderne har altid været til stede: om bord på skibet og i havn, i hjemmet og i tanken, i køjen og på overarmen. Derfor har kvinder og kvindelige søfolk også en vigtig plads i bogen. Bogen berører desuden emner som mytologi, tatoveringer, sømandsknejper, homoseksualitet, kunst, sømandsfilm, elskovsmidler, prostitution, krig og kærlighed. Bogen er delt op i 12 kapitler/artikler og rettet mod et bredt publikum. Bogen er fuldt illustreret med 100 fotos og illustrationer - deribland en række unikke originalillustrationer af den kendte danske tegner og kunstner Simon Bang.

  • af Gustav Schmidt Hansen
    76,95 - 199,95 kr.

    Ved Danmark besættelse 9. april 1940 ændrede betingelserne sig for dansk skibsfart. 6.300 danske søfolk blev afskåret fra Danmark og sejlede i udeflåden. Andre 6.000 danske søfolk kom til at sejle på skibe i hjemmeflåden.Det nyoprettede fragtnævn førte på samarbejdspolitikkens vegne forhandlinger med Fachgruppe Reeder. Den danske handelsflåde indenfor spærringen skulle først og fremmest dække det danske samfunds behov - først derefter kunne skibene sejle for tysk regning, men kun med ladninger, der ikke anfægtede Danmarks forhold til andre lande. Tyskland havde hårdt brug for malm til krigsindustrien, hvilket betød at danske skibe i hjemmeflåden også skulle sejle med malm fra Sverige til Tyskland. Fragtnævnet var klar over, at transport af malm var et kritisk punkt, og man måtte leve med et uophørligt pres fra besættelsesmagten, der konstant pressede på for at få stillet skibstonnage til rådighed. I denne bog gennemgås hele udviklingen og alle historierne. Bogen er illustreret med en række historiske fotos.

  • af Søren Nørby
    277,95 kr.

    Med fornøden dristighed. Ordene er tilskrevet den danske søhelt Peter Wessel Tordenskiold, der under Store Nordiske Krig 1709-1720 viste, at han ikke var bange for at tage chancer, når han mødte fjenden.Bag begrebet ”fornøden dristighed” ligger den filosofi, at vil man vinde i krig, så kræver det en aggressiv og offensiv holdning. Skibschefen skal balancere ansvaret for skib og mandskab op mod gennemførelsen af den pålagte ordre, og Søværnets historie har mange eksempler på situationer, hvor skibschefer, befalingsmænd eller gaster har udvist en fornøden dristighed.Flådens historie har dog også eksempler på det modsatte, og Med fornøden dristighed samler 12 af disse dramatiske beretninger. Fra linjeskibet Dannebroges eksplosion i Køge Bugt i 1710 over krigen 1864 til 1. og 2. Verdenskrig og vor tids indsatser for at redde søfolk i nød. Hermed føjes flere spændende historier til beretningerne om flådens virke i Søren Nørbys tidligere bog Hverken ubesindig eller frygtsom.

  • - En vestjysk fortælling
    af Anders Bune
    159,95 kr.

    Som en slags dansk Atlantis fortælles om en bebyggelse, som under dramatiske omstændigheder er forsvundet i havets dyb. Der er i dag intet spor efter et lille samfund bestående af 14 husstande, hvor en række familier i perioden fra ca. 1870 til ca. 1940 skabte et dagligliv i lyst og nød under særdeles nøjsomme betingelser. Mens overklassen, borgerskabet og kultureliten trivedes i de større byer, var der mennesker, der levede under ganske anderledes betingelser. Hvor den daglige overlevelse var det centrale spørgsmål. Bogen fortæller om en livsform langt fra myndigheder og eksperters kontrolområder i det yderste Vestjylland. Social ulighed er ikke et nyt fænomen. Også dengang var der strid om kønsrollerne. Nutidens voldsomme diskussioner om vores sundhedssystem, skole- og postvæsen bliver sat i relief. Selv om vi er nær samfundets bund, giver bogen en indsigt i, hvordan livet også under sådanne omstændigheder kan udfolde sig muntert og fornøjeligt. Nu er det hele væk. Hvordan gik det til, og kan vi lære noget af det, der skete? Svarene blæser i vinden, mens havet buldrer mod kysten. Om forfatteren Anders Bune er pensioneret lærer, autodidakt maler, amatørmusiker, foredragsholder, debattør og foreningsmand. Udgav i 2014 bogen Fjaltringhistorier.

  • - Fortællinger om danske og norske søfolk som krigsfanger i
    af Niels Bjørn Hansen
    202,95 kr.

    ”Sorttjærede ligkister” fortæller den barske historie om de 7.000 danske og norske søfolk, der blev krigsfanger i England fra 1807-14 under krigen mellem Danmark og England. De blev placeret på de uhumske, flydende fangeskibe – ”Prisonen” - under kummerlige forhold, der betød sult, sygdom og død for mange. Prisonskibene, der var udrangerede krigsskibe, lå for anker ud for de engelske flådebyer, bl.a. Plymouth, Portsmouth og Chatham. Årsagen til krigen var, at englænderne krævede at få udleveret den danske flåde. Danmark sagde nej. Men efter et terrorbombardement af København i september 1807 kunne englænderne drage hjem med deres krigsbytte – den stolte danske flåde. Den engelske flåde erobrede under krigen 1381 fredelige danske handelsskibe og søfolkene ombord blev krigsfanger. Orlogsgaster fra den danske flådes kanonbåde og kapere – en slags statsautoriserede sørøvere – endte også i ”Prisonen”, hvis de blev fanget. Ved Chatham, hvor de fleste danskere og nordmænd var placeret, blev fangerne udsat for lidt af en ydmygelse. De blev en lokal turistattraktion, og dagligt blev der sejlet utallige turister ud i robåde for at se fangerne på nærmeste hold. Det var næsten ligesom en tur i zoologisk have. En skibsdreng ombord på et af skibene kaldte de flydende fængsler for ”Sorttjærede ligkister, der lugter ligesådan”. Bogen rummer mange andre beretninger fra fanger, der fortæller om kampen for overlevelse på de udrangerede krigsskibe. Søfolkenes officerer kunne i modsætning til matroserne leve et ganske frit liv i land i byen Reading. De skulle blot afgive deres æresord på ikke at flygte. Derfor deltog de i egnens sociale liv med baller og fine middage med engelske søofficerer. Det var en krig for gentlemen.

  • - The Danish Seamen´s Church Abroad
    af Lone Kühlmann & Tine Harden
    308,95 kr.

    Journalist and author Lone Kühlmann and award-winning photographer Tine Harden have visited the Danish seaman’s churches near some of the busiest harbors in the world. Their journey has resulted in a book of evocative pictures and vivid stories from the nine cities where the seaman’s churches are still represented: New York, Singapore, Pelepas, Hong Kong, Gothenburg, Rotterdam, Hamburg and Algeciras. The organization behind the seaman’s churches was founded in 1867 out of concern for the spiritual plight of the sailors and for any other potential calamities, when they had to go without the word of God. The church was to be an alternative to seedy harbor taverns, where sailors were fleeced and relived of their pay. Many have predicted the demise of the seaman’s churches since shipping is increasingly effective and ships only dock for short periods of time, but Ports of Call shows that the churches are still alive and well and still perform an important function for Danes abroad.

  • - nedslag i den maritime historie
    af Morten Tinning
    88,95 kr.

    I århundreder har krig og konflikt været en del af fortællingen om den civile søfart og dens søfolk. Det var civile søfolk, der bemandende kongens krigsskibe, og ombord på handelsskibet risikerer besætningerne angreb fra fjendtlige krigsskibe og pirater. Bogen er en rigt illustreret antologi, og artiklerne er skrevet af professionelle historikere med speciale i søfartshistorie. Hvorfor hyrede Christian 5. sine søfolk i Amsterdam? Hvilken rolle spillede de danske søfolk i D-dag den 6. juni 1944? Hvad så Niels Moss, da han var krigsfanget slav i Nordafrika i 1769? Hvordan oplevede en dansk maskinmester et iransk angreb under Golfkrigen i 1988. Denne antologi undersøger og formidler, hvordan krig har været en del af søfolks verden både før og nu.

  • af Mogens Holsøe
    118,95 kr.

    Vil du vide, hvordan det var at leve på Hirsholm for 300 år siden?”Livet på Hirsholm” er en gribende fortælling om Vigel Christensen, der blev født i august 1667 i det lille fiskersamfund på 140 mennesker. Bogen giver et troværdigt tidsbillede af forholdene på den lille, isolerede ø, hvor alle mændene er fiskere. Tidligt hver morgen sejler de ud i deres store sejl- og robåde for at røgte deres garn ude i Kattegat. Vigel Christensen rejste ud i verden i en ung alder, og da han kommer hjem møder han sit livs kærlighed. Han må sætte alle kræfter ind på at erobre sin udkårne, men også familierne må stilles tilpas, før det unge par kan få hinanden. Romanen er baseret på forfatterens egen slægtsforskning og indgående studier af Hirsholm under enevælden for 300 år siden. Om Forfatteren Mogens Holsøe (f. 1945) debuterer med en fængslende slægtsberetning om livet på Hirsholm. Forfatteren har gravet dybt i familiens og øens historie, og han er allerede på vej med en ny stor slægtsroman baseret på de omfattende studier.

  • - Søfolk og ekspeditioner i Arktis gennem 500 år
    af Thorbjørn Thaarup
    231,95 kr.

    I Nordstjernen står højt oplever vi søofficeren Per, bådsmanden Benny og dæksdrengen Rasmus, der fortæller os om livet om bord under sejladser i både smukke og farlige omgivelser. Vi ser også Grønland med kunstneren Carls blik, der ændres, i takt med at hans sind formørkes, og døden alene i den store natur føles som den eneste udvej. Og vi fornemmer, at stærke bånd knytter nutidens søfarende sammen med fortidens. Nordstjernen står højt er redigeret af museumsinspektør Thorbjørn Thaarup og indeholder bidrag fra bl.a. lektor Carsten Jahnke, pens. søofficer Per Herholdt Jensen, historiker Karsten Hermansen, journalist Martin Breum og shippingmand Christian Bonfils. Bogen er rigt illustreret. Hardcover, lærredindbundet med præg samt smudsomslag.

  • af Kim Hjardar
    150,95 kr.

    Vikingerne – vi danskere bliver aldrig færdige med at tale om dem, se skuespil, film og tv-programmer om dem, og ikke mindst læse i massevis af bøger om dem. Vores stolte forfædre, som underlagde sig vores naboer, plyndrede, myrdede, opdagede Amerika og Grønland og havde store horn på deres hjelme og spiste rød fluesvamp … eller hvordan var det nu lige, det var med det?I den voldsomt populære, norske forfatter Kim Hjardars tredje historiske bog om vikingerne får vi hele historien om dem i et lille, handy format. Vikinger for dummies, som forfatteren selv har kaldt bogen, og en rigtig fin, lilleguide med alle de vigtigste oplysninger om vikingerne; fra deres samfund til plyndringerne, og fra religion til invasionslyst. Når man har læst Vikingerne– kort fortalt så har man styr på alle de mest kendte navne, steder og årstal, og bogen afsluttes med et kapitel om vikingerne i de skandinaviske lande med særligt fokus på Danmark.Bogen er Kim Hjardars tredje bog på Turbine Forlaget og efterfølger dermed titlerne Vikinger i krig og Vikingernes liv og færden.

  • af Thorbjørn Thaarup & Morten Tinning (red)
    164,95 kr.

    En bog om naturens kræfter og havets farer. En bog om søsyge og skibsforlis, skibsbygning, skrøner, fabler, fortællinger og kunst. En bog om storm på havet. Forfatter Ib Michael slår det kraftfulde tema an med det introducerende essay Orkanen. Herefter følger artikler om storm på verdenshavene, søsyge, skibsbygning, storm i kunsten og fortællinger fra søfolk før og nu. Det hele krydres med stormfulde uddrag fra verdenslitteraturen samt historiske øjenvidneberetninger. Bogen er rigt illustreret. Hardcover, lærredindbundet med præg samt smudsomslag.

  • - Slaget på Reden 1801 og den dramatiske søkrig mod mægtige England fra 1807-14
    af Niels Bjørn Hansen i samarbejde med Magnus Nilaus Olsen
    202,95 kr.

  • - Slaget på Reden 1801 og den dramatiske søkrig mod mægtige England fra 1807-14
    af Niels Bjørn Hansen i samarbejde med Magnus Nilaus Olsen
    202,95 kr.

  • af Allan Mylius Thomsen
    191,95 kr.

    "Når vi i dag går en tur på solsiden af Nyhavn, kan det være svært at forestille sig, at den maleriske gamle havn er resultatet af en storslået byudvidelse. Historierne og anekdoterne klæber sig til den gamle havn. Årene som travl erhvervshavn med besøg fra de syv verdenshave. De mange ydmyge sømandsværtshuse, de gavmilde piger og de uheldige turister, der blev rullet, hvis de var lidt for åbenlyse med deres kontantbeholdning."Nyhavn er et af Københavns mest velbesøgte og karakteristiske steder, og hvert år flokkes turister dertil. Men Nyhavn har også en lang og spændende historie, som strækker sig helt tilbage til Christian VI’s tid. Allan Mylius Thomsen tager os med på en forrygende rejse gennem Nyhavns historie og fortæller, hvordan havnen har ændret karakter og funktion igennem århundrederne.Allan Mylius Thomsen (f. 1948) er dansk forfatter og byhistoriker og har udgivet en lang række bøger om Københavns historie. Oprindeligt er Allan Mylius Thomsen uddannet manuskriptforfatter fra Filmskolen, og han har siden hen lavet radio- og tv-udsendelser samt været guide på Dyrehavsbakken og på byvandringer i det historiske København.

  • - Galionsfigurer fra Den Danske Marine
    af Jens Riise Kristensen
    219,95 kr.

    Bogen er et katalog over de bevarede galionsfigurer fra Søværnets skibe. Der gives en grundig gennemgang af marinens symbolverden fra den tid, hvor figurer af tapre helte og fagre gudinder stod i spidsen for flådens skibe.Et orlogsskib var en repræsentant for staten og skulle derfor have en passende udsmykning der tålte sammenligning med udlandets skibe. Der blev derfor ofret megen omhu og opmærksomhed på de udsmykningsmæssige detaljer.De bevarede galionsfigurer er træskulpturer fra tiden omkring Bertel Thorvaldsen - og af ca. samme kvalitet – og en af dem er skåret efter forlæg af selveste Eckersberg.Jens Riise Kristensen har tegnet alle de stævnornamenter og galionsfigurer, der er bevaret fra marinens skibe, han viser andre former for skibsudsmykning og gengiver de mindste detaljer synligt og korrekt. Bogen handler om skibene fra stabelafløbning og deres videre færd i krig og fred. Bogen giver os en grundig gennemgang af marinens symbolverden.Motiverne blev primært hentet fra den klassiske oldtid og fra Danmarkshistorien.

  • - Fra det driftige århundrede til den moderne verden
    af Kurt Sørensen
    251,95 kr.

    Bind II fortæller om den moderne verdens hårdhændede indtog i Odsherred. Tørlægningen af Lammefjorden, vige og søer gav store landindvindinger, men prisen var høj. Samspillet imellem landet og vandet gik tabt, og idylliske havnebyer blev vendt på vrangen. Landliggerne fandt i begyndelsen af 1900-tallet til Odsherred og kyststrækninger udlagdes med stor hast til landets største sommerhusområde. Den moderne verden vandt indpas med sejlruter, jernbaner og vejanlæg, med institutioner, industrier og turisme – og med stor foretagsomhed. Kunstnerne fandt her et refugium, først i Rørvigs særlige lys og siden i hele Odsherred. Om alt dette og meget mere beretter bogen.

  • af Gustav Schmidt Hansen
    139,95 - 278,95 kr.

    Hos Maskinmestrenes Forening på Sankt Annæ Plads i København hænger en mindetavle over 195 danske maskinofficerer, der mistede livet på havet under Anden Verdenskrig. De står listet én efter én med navn – men uden historien om, hvordan de på tragisk vis mistede livet til søs."Mindetavlen" går derfor bag om navnene på tavlen og fortæller gennem dem den ofte glemte historie om de tusindvis af danske søfolk, der blev en del af Anden Verdenskrig. Da krigen kom, bestod dansk skibsfart af godt 550 skibe og 12.000 søfolk. Fem år senere var 427 danske skibe gået ned, og 1.900 danske søfolk havde mistet livet."Mindetavlen" er resultatet af mange års intenst arkivarbejde for at rekonstruere historien bag navnene på tavlen, og bogen tager læseren gennem de farer, der lurede som sømand under krigen, og fortæller skib for skib om den skæbne, der overgik sømændene.Gustav Schmidt Hansen (f. 1948) har sammenlagt været søfarende maskinassistent og maskinmester i 36 år og maskinmester på land i seks år. Han har fungeret som søfartssagkyndig i Vestre Landsret i 15 år og i Sø- og Handelsretten i otte år. Han har desuden i 12 år været Maskinmestrenes Forenings repræsentant i repræsentantskabet for Danske Sømands- og Udlandskirker, DSUK, og i Ankenævnet for Søfartsforhold i fem år.Gustav Schmidt Hansen har i en årrække gravet i arkiver i ind- og udland for at samle brikkerne til historien om "Mindetavlen".

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.