Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Maritim historie

Her finder du spændende bøger om Maritim historie. Nedenfor er et flot udvalg af over 285 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Søfartshistorie.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Til Asien, Afrika og Amerika
    af Erik Gøbel
    244,95 - 310,95 kr.

    Under sejl fortæller historien om de danske langfarter i sejlskibenes tid. Både de dramatiske med mytteri, slaveoprør, sygdom og forlis og dem, hvor det meste gik som planlagt: hårdt arbejde, kummerlige forhold og lasten fuld af værdifuldt gods på vejen hjem. De allerlængste sørejser fra begyndelsen af 1600-tallet til midt i 1800-tallet gik oftest til de danske tropekolonier – Trankebar, Guldkysten og De Vestindiske Øer – eller til Kina og Sydamerika. Under sejl giver for første gang en samlet fremstilling af langfarterne under dansk flag, hvor handelsflådens største skibe var hjemmefra i flere år ad gangen. Bogen fortæller om navigation, mandskaber, forplejning, justits og kvinder, og den følger udviklingen i sejlruter og sejltider. Man kommer tæt på sømændene, fra små skibsdrenge til erfarne kaptajner. Erik Gøbel (f. 1949), historiker og seniorforsker i Rigsarkivet i København 1981-2017. Erik Gøbel er forfatter til en lang række artikler og bøger om søfartens og tropekoloniernes historie og har i en årrække været et af de store navne inden for dansk søfartshistorie.

  • af Jesper Clemmensen & Thomas Albrektsen
    137,95 - 288,95 kr.

    Den 5. maj 1945 om morgenen, mens beboerne på Møn langsomt vågnede efter at have fejret frihedsbudskabet, blev en synkefærdig flodpram bugseret ind til det lille fiskerleje Klintholm Havn. Ombord var 345 fanger fra kz-lejren Stutthof, og en redningsaktion uden sidestykke tog sin begyndelse.SKIBET FRA HELVEDE er den bemærkelsesværdige historie om, hvordan Anden Verdenskrigs rædsler drev i land i et lille dansk øsamfund og satte befrielsesfesten på pause. For mønboerne - med en gruppe modstandsfolk, lokale læger og Dansk Røde Kors-medlemmer i spidsen - satte deres eget liv på spil og kastede sig ind i arbejdet med at hjælpe de udsultede, syge og døende kz-fanger.SKIBET FRA HELVEDE er en fortælling om en lokalbefolkning, der ved et tilfælde blev hvirvlet ind i verdenshistoriske begivenheder og udviste et unikt sammenhold og hjælpsomhed - og en historie om at blive reddet fra rædsler og skulle slå sig ned i et nyt og fremmed land.

  • - En nostalgisk rejse på hovedvejene til søs
    af Flemming Søeborg
    287,95 kr.

    Danskerne har altid sejlet, når de skulle rundt i riget – utallige er de steder, hvor der har været en form for færgefart med robåd eller sejlskib. Med tiden blev disse færgefarter sat i system med privilegerede færgelaug, faste sejlplaner og bedre skibe og færger.Specielt udbygningen af jernbanenettet sidst i 1800-tallet medførte en voldsom ændring af færgeoverfarterne, og hjul- og dampfærger pløjede sig gennem sunde og bælter, dag og nat. De gamle dampfærger blev efterhånden afløst af dieseldrevne motorfærger eller af broer og enkelte tunneller, men det er nærmest utænkeligt, at Danmark nogensinde skulle blive så bebygget, at færgerne helt kan undværes. Her kan du (gen)opleve søluften, duften af storebæltskaffen og nyde de mange, smukke færger, der har sejlet i vore farvande.

  • - Danske frivillige i de baltiske uafhængighedskrige 1918-1920
    af Mikkel Kirkebæk
    274,95 - 407,95 kr.

    For første gang kortlægges én af de mest kontroversielle - og i dag mindst kendte - affærer i dansk politik i mellemkrigstiden: Udsendelsen af et privatfinansieret militærkorps til kamp mod bolsjevismen i Sovjet i 1919. Dansk Baltisk Auxiliær Corps bestod af lejesoldater og ideologisk motiverede frivillige, som trodsede den officielle neutralitetspolitik og drog i krig med regeringens hemmelige accept. Kampene var uhørt brutale og for mange af de frivillige blev deltagelsen i de baltiske uafhængighedskrige starten på en ny militant aktivisme efter hjemkomsten. Striden om den yderste grænse kom derfor ikke kun til at påvirke de frivillige, men også det danske samfund i tiden op mod og under Anden Verdenskrig. Historiker Mikkel Kirkebæk, tidligere modtager af Weekendavisen Litteraturpris, skildrer i dette illustrerede tobindsværk den danske indsats i Baltikum politisk, militært og sociologisk. Bogen er et resultat af flere års arkivstudier i ind- og udland og baserer sig på et omfattende og hidtil ukendt kildemateriale. Særligt gennem de mange breve og dagbogsnotater kommer vi helt tæt på de frivillige. Et glemt kapitel af vores historie, der ikke alene prægede samtid og efterkrigstid, men også trækker tråde til dansk sikkerhedspolitik i Østersøregionen i dag.???

  • - Mærsk Mc-Kinney Møller
    af Søren Ellemose
    182,95 kr.

    "En gedigen moppedreng af en bog. Glimrende fortalt.”5 stjerner i Jyllands-Posten"Velskrevet bog om Danmarks største virksomhed"InsideBusiness"ENESTE BOG AF SIN ART”Fyns Amts Avis“Dybdegående indblik i Mærsk”Dansk Aktionærforening“Det er et smukt værk med lækkert papirtryk og design.”Natten til mandag den 16. april 2012 døde skibsreder Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.Han havde skabt Danmarks største koncern med næsten 120.000 ansatte og en omsætning på mere end 300 milliarder kroner, men siden skibsrederens død er koncernen forandret markant. Især frasalget af aktieposterne i Danske Bank og Dansk Supermarked var epokegørende, men strategien kom under pres med tabsgivende fragtrater og historisk lave oliepriser, der i sidste ende førte til afskedigelsen af koncernchef Nils Smedegaard Andersen i juni 2016.Den strategiske omkalfatring kulminerede med en opsplitning af koncernen, danmarkshistoriens største underskud på 12 milliarder kroner og salget af Mærsk Olie og Gas og Maersk Tankers.SKIBSREDEREN er den samlede fortælling om Mærsk-koncernens historie og om slægtens afgørende betydning gennem fem generationer.Bogen er rigt illustreret med mere end 110 billeder.Om forfatterenSøren Ellemose (f. 1972) har fulgt A.P. Møller-Mærsk siden 1988 og er en af Danmarks mest vidende foredragsholdere om landets største erhvervsvirksomhed. Søren Ellemose har skrevet anmelderroste erhvervsbøger om A.P. Møller-Mærsk, ØK, FLSmidth, Herman Salling og Dansk Supermarked samt det finansielle system og Gullaschbaronen Harald Plum.

  • - En saga
    af Bergsveinn Birgisson
    72,95 - 227,95 kr.

    "Den sorte vikining - en saga" begynder i Rogaland i år 846 efter Kristus. Her fødtes en dag en helt speciel kongesøn. Han skulle blive ”Den sorte viking” – regnet for en af de største vikinger og den mægtigste landnamsmand i Island. Denne mørklødede høvding stod i spidsen for en international fangstøkonomi hovedsagelig baseret på hvalrosfangst. Han havde hundredvis af slaver under sig. Kristne slaver fra Skotland og Irland. Men vi ved næsten ingenting om den sorte viking, Geirmund Helskind.  Der findes ingen saga om ham, og eftertiden har forsøgt at glemme ham. Hvorfor?1100 år senere tager en fjern slægtning af Geirmund, den islandske forfatter og kulturhistoriker Bergsveinn Birgisson, fat på spørgsmålet om, hvordan Geirmunds liv formede sig, og hvorfor han gik i glemmebogen. Gamle fragmenter, moderne genetik og informationer indsamlet på rejser til fjerne egne er sammenstykket til en spændende skildring af en rå og poetisk fortid.

  • - En sand historie om at overleve
    af Lasse Spang Olsen
    115,95 - 198,95 kr.

    Dette er den sande historie om to mænds heroiske, men tilsyneladende umulige kamp for at overleve. En skibskok er strandet i en luftlomme i vraget af et sunket skib 34 meter under havets overflade. Med næsten ingen ilt og uden at nogen aner, at han er i live. Men nogen kommer ham alligevel til undsætning.Tre dage senere ankommer et redningsskib for at bjærge de døde. En nyuddannet dykker bliver som den første sendt ind, og til sin skræk og store overraskelse finder han kokken i live, dybt inde i det sunkne skib.Men det er først nu problemerne virkelig begynder, og de er begge i livsfare.Bogen bygger på Lasse Spang Olsens nye dokumentarfilm; på Lasses interviews med alle involverede samt blandt andet på de utrolige autentiske optagelser fra dykkerhjelme, kameraer og radiokommunikation. Og bogen er rigt illustreret med Lasse Spang Olsens egne stills, framegrabs og fotos.

  • - Kronprins, konge og søofficer
    af Rasmus Dahlberg, Søren Nørby & Jakob Seerup
    235,95 kr.

    Den 20. september 1921 blev Danmarks kronprins, den senere kong Frederik 9., udnævnt til sekondløjtnant i Søværnet og indledte en karriere som officer i den danske flåde. Søen havde kronprinsen selv valgt, og her havde han følt sig hjemme, siden han som barn vaskede dæk på kongeskibet Dannebrog. For en dansk kronprins var det unikt at blive søofficer. Men den unge Frederik var på rette kurs, og hans tid som tjenstgørende var med til at definere ham som menneske. Han var værdsat af sine kolleger som en dygtig officer, der førte sit skib med sikkerhed og ledte mandskabet med respekt og tillid. Og han var afholdt for sit engagement, sin ligefremme facon og sit gode humør. Da Frederik i 1947 blev konge, måtte han sige farvel til karrieren i Søværnet, men livet igennem holdt han kontakten til gamle venner i flåden, optrådte i Søværnets uniform og inspicerede fartøjer og unge kadetter med et skarpt øje. Kongen nød også at tage kommandoen om bord på kongeskibet, når det sejlede til Grønland eller lagde til i danske havnebyer – hvor hans foretrukne morgenbad foregik med en spuleslange på dækket. Frederik i flåden. Kronprins, konge og søofficer fortæller historien om Frederik 9.s lange liv på havet og er rigt illustreret med fotografier fra hans virke som sømand. Bogen er krydret med små citater af Hendes Majestæt Dronningen.

  • - Indenfor middelaldervolden
    af Hanne Fabricius
    182,95 kr.

    Ny og revideret udgave af bogen med de seneste arkæologiske metroudgravninger i København, der daterer København tilbage til 1000-tallet. En historisk vandring tilbage til det København, der eksisterede før de store brande i 1728 og 1795. København skilter ikke med sin fortid før 1728, men den findes stadig mange steder i både gader, gadenavne, torve og bygninger. Hvem boede i disse gader? Hvordan så her ud? Hvordan fandt man frem til hinandens huse? Boede skomagerne i én gade og slagterne i en anden? Hvad er en rebslager, en plattenslager, en kålkone og en bartskærer? Det er nogle af de spørgsmål, som søges belyst i bogen. Bogen er opdelt efter kvarterer, så man kan bruge den til at planlægge sine egen ture gennem byens stræder og gader. Rigt illustreret med gamle stik, kort, malerier, kalkmalerier og fotografier. Bogens hjemmeside: www.tyra.dk

  • - Dramatiske beretninger fra Flådens historie
    af Søren Nørby
    187,95 - 273,95 kr.

    Den danske admiral Niels Juels motto, nec temere, nec timide (“hverken ubesindig ellerfrygtsom”), har siden 1700-tallet stået som ledetråd for søofficererne i den danske flåde. Som skibschef har søofficeren ansvaret for skib og besætning, og mangt en skibschef har igennem tiden måtte træffe beslutninger, der kunne betyde liv eller død for dem selv og deres besætning.Hverken ubesindig eller frygtsom fortæller 11 dramatiske beretninger fra Flådens virke. Fra kampen mod algeriske korsarer i 1700-tallet over krigene i 1848-51 og 1864 til 2. Verdenskrig og vor tids indsatser mod pirater ved Afrikas Horn. Det er beretningen om de søofficerer og orlogsgaster, der ofte fjernt fra Danmark gennem tiderne har gjort deres bedste for at udføre ordrer fra kongen eller Danmarks regering. Med deres egne ord fortæller de, hvordan de oplevede kampene på kanondækket, på broen, i riggen og i maskinrummet.Bogen er illustreret med over 200 billeder, hvoraf mange ikke tidligere har været offentliggjort.

  • - Et liv i den blå verden
    af Torben Ravn
    277,95 kr.

    I 1964 stod en dreng til søs. Det blev til et langt liv med vand under kølen – et med dagens målestok barsk liv, hvor hårdt arbejde og tugt var en del af hverdagen, men hvor resultatet blev et disciplineret menneske, der endte som skibsingeniør og skibsreder.Følg ham fra dreng til mand på de syv verdenshave og de bonede gulve på rederikontorerne, gennem fire skibsforlis og et militærkup i Liberia, mens han stiger gennem graderne til styrmand, skibsfører og senere skibsingeniør, indtil han i 1991 etablerer eget rederi.Undervejs til de dengang eksotiske lande må han opleve en blind passager med en krank skæbne og tabe en voldgiftssag mod Mærsk, samtidig med at han er teknisk ansvarlig for milliardinvesteringer i skibsbyggerier verden over.Torben Ravn, der ikke sovende, er kommet til en fantastisk karriere, har haft hele verden som sin arbejdsplads og er øjenvidne til den for Danmark så vigtige maritime industri – tag med ham på en rejse ind i Den Blå Verden.Vand under kølen – Et liv i Den Blå Verden er ikke blot en erindringsbog, men også en fascinerende bog om Danmarks historie som maritim nation.

  • af David Grann
    125,95 - 192,95 kr.

  • af Kim Hjardar
    273,95 kr.

    Vikinger – vi danskere bliver aldrig færdige med dem. Alle dele af deres liv virker i dag eksotisk og spændende, og ingen del af vikingernes liv er mere spændende end emnet for denne bog: vikingernes største slag.Vikingetiden (ca. år 750 til ca. år 1100) var en ekspansiv og innovativ epoke i de nordiske landes historie. Handel, plyndring, krigsførelse og bosættelser førte vikingerne til alle hjørner af Europa og også endnu længere væk. Vikingernes samfund var yderst militariseret, og der var ikke forskel på krigere og civile, samfundets ledere var dets militære ledere. Alle frie mænd måtte og havde ret til at bære våben, og det var nødvendigt at kunne bruge dem. At dø i kamp var et naturligt endeligt for enhver våbenfør mand dengang.I den voldsomt populære, norske forfatter Kim Hjardars femte historiske bog om vikingerne får vi hele historien om vikingernes største slag i et smukt illustreret bind. Bogen er Kim Hjardars femte bog om vikinger på Turbine og efterfølger dermed titlerne Vikinger i krig, Vikingernes liv og færden, Vikinger – kort fortalt og Havets herskere.

  • af David Grann
    248,95 - 265,95 kr.

    "From the #1 New York Times bestselling author of Killers of the Flower Moon and The Lost City of Z, a mesmerizing story of shipwreck, survival, and savagery, culminating in a court martial that reveals a shocking truth On January 28, 1742, a ramshackle vessel of patched-together wood and cloth washed up on the coast of Brazil. Inside were thirty emaciated men, barely alive, and they had an extraordinary tale to tell. They were survivors of His Majesty's Ship the Wager, a British vessel that had left England in 1740 on a secret mission during an imperial war with Spain. While the Wager had been chasing a Spanish treasure-filled galleon known as "the prize of all the oceans," it had wrecked on a desolate island off the coast of Patagonia. The men, after being marooned for months and facing starvation, built the flimsy craft and sailed for more than a hundred days, traversing 2500 miles of storm-wracked seas. They were greeted as heroes. But then ... six months later, another, even more decrepit craft landed on the coast of Chile. This boat contained just three castaways, and they had a very different story to tell. The thirty sailors who landed in Brazil were not heroes - they were mutineers. The first group responded with countercharges of their own, of a tyrannical and murderous captain and his henchmen. It became clear that while stranded on the island the crew had fallen into anarchy, with warring factions fighting for dominion over the barren wilderness. As accusations of treachery and murder flew, the Admiralty convened a court martial to determine who was telling the truth. The stakes were life-and-death-for whomever the court found guilty could hang. The Wager is a grand tale of human behavior at the extremes told by one of our greatest nonfiction writers. Grann's recreation of the hidden world on a British warship rivals the work of Patrick O'Brian, his portrayal of the castaways' desperate straits stands up to the classics of survival writing such as The Endurance, and his account of the court martial has the savvy of a Scott Turow thriller. As always with Grann's work, the incredible twists of the narrative hold the reader spellbound. Most powerfully, he unearths the deeper meaning of the events, showing that it was not only the Wager's captain and crew who were on trial - it was the very idea of empire"--

  • af Gustav Schmidt Hansen
    162,95 - 197,95 kr.

    Ved Danmark besættelse 9. april 1940 ændrede betingelserne sig for dansk skibsfart. 6.300 danske søfolk blev afskåret fra Danmark og sejlede i udeflåden. Andre 6.000 danske søfolk kom til at sejle på skibe i hjemmeflåden.Det nyoprettede fragtnævn førte på samarbejdspolitikkens vegne forhandlinger med Fachgruppe Reeder. Den danske handelsflåde indenfor spærringen skulle først og fremmest dække det danske samfunds behov - først derefter kunne skibene sejle for tysk regning, men kun med ladninger, der ikke anfægtede Danmarks forhold til andre lande. Tyskland havde hårdt brug for malm til krigsindustrien, hvilket betød at danske skibe i hjemmeflåden også skulle sejle med malm fra Sverige til Tyskland. Fragtnævnet var klar over, at transport af malm var et kritisk punkt, og man måtte leve med et uophørligt pres fra besættelsesmagten, der konstant pressede på for at få stillet skibstonnage til rådighed. I denne bog gennemgås hele udviklingen og alle historierne. Bogen er illustreret med en række historiske fotos.

  • af Søren Nørby
    273,95 kr.

    Med fornøden dristighed. Ordene er tilskrevet den danske søhelt Peter Wessel Tordenskiold, der under Store Nordiske Krig 1709-1720 viste, at han ikke var bange for at tage chancer, når han mødte fjenden.Bag begrebet ”fornøden dristighed” ligger den filosofi, at vil man vinde i krig, så kræver det en aggressiv og offensiv holdning. Skibschefen skal balancere ansvaret for skib og mandskab op mod gennemførelsen af den pålagte ordre, og Søværnets historie har mange eksempler på situationer, hvor skibschefer, befalingsmænd eller gaster har udvist en fornøden dristighed.Flådens historie har dog også eksempler på det modsatte, og Med fornøden dristighed samler 12 af disse dramatiske beretninger. Fra linjeskibet Dannebroges eksplosion i Køge Bugt i 1710 over krigen 1864 til 1. og 2. Verdenskrig og vor tids indsatser for at redde søfolk i nød. Hermed føjes flere spændende historier til beretningerne om flådens virke i Søren Nørbys tidligere bog Hverken ubesindig eller frygtsom.

  • - En vestjysk fortælling
    af Anders Bune
    167,95 kr.

    Som en slags dansk Atlantis fortælles om en bebyggelse, som under dramatiske omstændigheder er forsvundet i havets dyb. Der er i dag intet spor efter et lille samfund bestående af 14 husstande, hvor en række familier i perioden fra ca. 1870 til ca. 1940 skabte et dagligliv i lyst og nød under særdeles nøjsomme betingelser.Mens overklassen, borgerskabet og kultureliten trivedes i de større byer, var der mennesker, der levede under ganske anderledes betingelser. Hvor den daglige overlevelse var det centrale spørgsmål. Bogen fortæller om en livsform langt fra myndigheder og eksperters kontrolområder i det yderste Vestjylland.Social ulighed er ikke et nyt fænomen. Også dengang var der strid om kønsrollerne. Nutidens voldsomme diskussioner om vores sundhedssystem, skole- og postvæsen bliver sat i relief.Selv om vi er nær samfundets bund, giver bogen en indsigt i, hvordan livet også under sådanne omstændigheder kan udfolde sig muntert og fornøjeligt.Nu er det hele væk. Hvordan gik det til, og kan vi lære noget af det, der skete?Svarene blæser i vinden, mens havet buldrer mod kysten.Om forfatterenAnders Bune er pensioneret lærer, autodidakt maler, amatørmusiker, foredragsholder, debattør og foreningsmand. Udgav i 2014 bogen Fjaltringhistorier.

  • - Fortællinger om danske og norske søfolk som krigsfanger i
    af Niels Bjørn Hansen
    87,95 kr.

    ”Sorttjærede ligkister” fortæller den barske historie om de 7.000 danske og norske søfolk, der blev krigsfanger i England fra 1807-14 under krigen mellem Danmark og England. De blev placeret på de uhumske, flydende fangeskibe – ”Prisonen” - under kummerlige forhold, der betød sult, sygdom og død for mange. Prisonskibene, der var udrangerede krigsskibe, lå for anker ud for de engelske flådebyer, bl.a. Plymouth, Portsmouth og Chatham. Årsagen til krigen var, at englænderne krævede at få udleveret den danske flåde. Danmark sagde nej. Men efter et terrorbombardement af København i september 1807 kunne englænderne drage hjem med deres krigsbytte – den stolte danske flåde. Den engelske flåde erobrede under krigen 1381 fredelige danske handelsskibe og søfolkene ombord blev krigsfanger. Orlogsgaster fra den danske flådes kanonbåde og kapere – en slags statsautoriserede sørøvere – endte også i ”Prisonen”, hvis de blev fanget. Ved Chatham, hvor de fleste danskere og nordmænd var placeret, blev fangerne udsat for lidt af en ydmygelse. De blev en lokal turistattraktion, og dagligt blev der sejlet utallige turister ud i robåde for at se fangerne på nærmeste hold. Det var næsten ligesom en tur i zoologisk have. En skibsdreng ombord på et af skibene kaldte de flydende fængsler for ”Sorttjærede ligkister, der lugter ligesådan”. Bogen rummer mange andre beretninger fra fanger, der fortæller om kampen for overlevelse på de udrangerede krigsskibe. Søfolkenes officerer kunne i modsætning til matroserne leve et ganske frit liv i land i byen Reading. De skulle blot afgive deres æresord på ikke at flygte. Derfor deltog de i egnens sociale liv med baller og fine middage med engelske søofficerer. Det var en krig for gentlemen.

  • af Helen Czerski
    179,95 kr.

    RADIO 4 BOOK OF THE WEEKFINANCIAL TIMES 2023 BOOK OF THE YEARTHE TIMES SCIENCE BOOK OF THE YEAR: 'This beautifully written, sweeping guide shows how the deep movement of the seas have ruled our lives in unexpected ways over millennia.''The world needs a 'David Attenborough for physics' and Helen Czerski is a prime contender - she's brilliant, clear, passionate, modern and inspiring.' - Emma Freud, BBC Radio 4 Loose Ends'A dazzle of stories beautifully told...Outstanding ... Her readers will see the seas anew.'Horatio Clare, Telegraph'Excellent and important.' Spectator'Czerski is a wonderful writer ... Blue Machine really does change the way you see the world.' Daily Mail'In Helen Czerski's hands, the mechanical becomes magical. An instant classic.'Tristan Gooley, author of How to Read Water'Blue Machine is quite simply one of the best books I have ever read.'Dr George McGavin, zoologist, entomologist and broadcaster'A fascinating dive into the essential engine that drives our world.'Gaia Vince, science journalist, broadcaster and author of Nomad Century All of the Earth's ocean, from the equator to the poles, is a single engine powered by sunlight - a blue machine. Earth is home to a huge story that is rarely told - that of our ocean. Not the fish or the dolphins, but the massive ocean engine itself: what it does, why it works, and the many ways it has influenced animals, weather and human history & culture. In a book that will recalibrate our view of this defining feature of our planet, physicist Helen Czerski dives deep to illuminate the murky depths of the ocean engine, examining the messengers, passengers and voyagers that live in it, travel over it, and survive because of it. From the ancient Polynesians who navigated the Pacific by reading the waves to permanent residents of the deep such as the Greenland shark that can live for hundreds of years, she explains the vast currents, invisible ocean walls and underwater waterfalls that all have their place in the ocean's complex, interlinked system. Timely, elegant and passionately argued, Blue Machine presents a fresh perspective on what it means to be a citizen of an ocean planet. The understanding it offers is crucial to our future. Drawing on years of experience at the forefront of marine science, Helen Czerski captures the magnitude and subtlety of Earth's defining feature, showing us the thrilling extent to which we are at the mercy of this great engine. ................................... 'Helen Czerski weaves together physics and biology, history and science, in a beautifully poetic way.'Professor Alice Roberts

  • af Carol Cope
    97,95 kr.

  • af A. T. Mahan
    229,95 kr.

    A.T. Mahan's The Influence of Sea Power Upon History is a seminal exploration of naval strategy's profound impact on global affairs. Analyzing historical events, Mahan asserts that a nation's maritime prowess is central to its dominance. This influential classic offers strategic wisdom that transcends time, shaping naval doctrines worldwide.

  • af James A. Michener
    192,95 kr.

  • af Kenn Harper
    156,95 kr.

    Arctic historian Kenn Harper takes readers alongside Knud Rasmussen's spearheading Fifth Thule Expedition.

  • af Rod Scher
    276,95 kr.

    This book pieces together the story of the Valencia and her tragic end, weaving together not just the threads of the ill-fated voyage itself, but also relevant contextual history, including the development of radio technologies and lifesaving equipment and services that simply came too late to help the doomed voyagers.

  • af David Gendell
    326,95 kr.

    The history of the famous vessel, from her design, build, and early racing career, through her lesser-known Civil War service and the never-before-told story of her final days and moments on the ground at Annapolis. The America's story is set against a vivid picture of the entrepreneurial forces behind the fast, focused rise of the Annapolis Yacht Yard as the United States enters WWII.

  • af Eric Tagliacozzo
    310,95 kr.

    "A sweeping account of how the sea routes of Asia have transformed a vast expanse of the globe over the past five hundred years, powerfully shaping the modern world in the centuries leading up to our own, the volume of traffic across Asian sea routes-an area stretching from East Africa and the Middle East to Japan-exploded, eventually making them the busiest in the world. The result was a massive circulation of people, commodities, religion, culture, technology, and ideas. In this book, Eric Tagliacozzo chronicles how the seas and oceans of Asia have shaped the history of the largest continent for the past half millennium, leaving an indelible mark on the modern world in the process.Paying special attention to migration, trade, the environment, and cities, In Asian Waters examines the long history of contact between China and East Africa; the spread of Hinduism and Buddhism across the Bay of Bengal; and the intertwined histories of Islam and Christianity in the Philippines. The book illustrates how India became central to the spice trade; how the Indian Ocean became a 'British lake' between the seventeenth and nineteenth centuries; and how lighthouses and sea mapping played important roles in imperialism. The volume ends by asking what may happen if China comes to rule the waves of Asia, as Britain once did. A novel account showing how Asian history can be seen as a whole when seen from the water, In Asian Waters presents a voyage into a past that is still alive in the present"--

  • af Marc Suttor
    394,95 kr.

    Cet ouvrage résume un itinéraire scientifique fondé sur une thématique originale, l¿évolution d¿une vallée et des villes riveraines de la Meuse en partant de l¿étude du fleuve. Celle-ci repose sur des échelles spatiales et chronologiques à la mesure de la nature, le temps long et de larges espaces. Elle s¿appuie sur les données de l¿archéologie et de la géographie, afin d¿envisager tous les sujets qui touchent à la rivière : le cours d¿eau lui-même, les bateaux, les techniques de navigation, les « infrastructures fluviales ». Ces analyses enrichissent des problématiques plus vastes les pouvoirs, des questions relatives à l¿économie ou à la vie sociale. Cet autre regard, sans cloisonnements, cette grande diversité de thématiques s¿éclairant l¿une l¿autre se nomme aujourd¿hui « Histoire connectée ». Cela a encouragé l¿auteur à élargir l¿espace envisagé à l¿ensemble des cours d¿eau entre les Pyrénées et le Rhin. L¿intérêt d¿une telle étude réside en effet dans les comparaisons ainsi permises.

  • af Lars K. Christensen
    272,95 kr.

    Skibsværfternes historie sætter ord og billeder på det 20. århundredes værftshistorie. Engang var mange tusinde mænd – og senere også en hel del kvinder – beskæftigede i en industri, som var med til at definere Danmark. Gennem 150 år blev der hamret, svejset og bygget skibe af jern og stål i næsten alle større danske kystbyer. I dag ligger værfterne tyste hen, revet ned eller ombygget til andre formål.Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter.Lars K. Christiansen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.

  • af Agustín Guimerá
    874,95 kr.

    Explores the varied relationship between political leaders and naval experts, from the 16th to 21st centuries

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.