Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Håndtering af neuroudviklingsforstyrrelser

Her finder du spændende bøger om Håndtering af neuroudviklingsforstyrrelser. Nedenfor er et flot udvalg af over 78 bøger om emnet.
Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (78)
  • (8)
  • (6)
Format
  • (35)
  • (25)
  • (18)
  • (8)
  • (6)
  • (2)
  • (1)
Sprog
  • (46)
  • (32)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (3)
  • (5)
  • (13)
  • (13)
  • (13)
Serie
  • (1)
Tag
  • (19)
  • (17)
  • (6)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (4)
  • (4)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - Fra dygtig pige til udbrændt kvinde
    af Lotta Borg Skoglund
    216,95 - 230,95 kr.

    Piger og kvinder med ADHD slås ikke bare med en hård og stresset hverdag. I kraft af deres køn har de også en række ekstra udfordringer, som drenge og mænd med ADHD ikke oplever. F.eks. er diagnosekriterierne baseret på de symptomer, drenge og mænd har, og derfor får piger og kvinder betydeligt mindre hjælp i skolen, i sundhedsvæsenet og i psykiatrien. Lotta Bog Skoglund har som læge og psykiater specialiseret sig i at hjælpe disse piger og kvinder. I bogen gennemgår hun den viden, der er om de særlige udfordringer, piger og kvinder med ADHD er udsat for, og hun beskriver alle aspekter af hverdagen fra at være teenager til at blive pensionist. Dette suppleres med en række eksempler og historier, hun har hørt i sin private praksis. Bogen er blevet kåret til årets populærvidenskabelige bog i Sverige i 2020. Lotta Bog Skoglund skriver i bogens forord bl.a.: ”I løbet af mine år som læge og psykiater har jeg mødt mange piger og kvinder med udiagnosticeret ADHD, som har kæmpet så hjerteskærende hårdt for at få deres liv til at hænge sammen. Desværre har hverken forskningsverdenen eller sundhedsvæsenet været specielt interesseret i de særlige udfordringer, som disse piger og kvinder har, og kendskabet til deres særlige situation, er stadig skræmmende lav. Denne bog er til Jer.”

  • - Viden og redskaber til at mestre livet
    af Kristin Leer
    204,95 kr.

    Kristin Leer var 44 år gammel, mor til tre børn og på vej til at uddanne sig til psykiater, da hun endelig fandt ud af, hvad det var, hun kæmpede med. Til trods for sin lægeuddannelse forstod hun ikke selv, hvorfor simple hverdagsopgaver var uoverkommelige eller hvorfor hun havde problemer med at huske aftaler, at betale regninger til tiden og følge med i børnenes fritidsinteresser. Samtidig var hun så stresset på sit job, at hun overvejede at forlade arbejdsmarkedet.Det var en stor lettelse for forfatteren at få at vide, at det er fordi, hun har ADHD. Og et af hendes budskaber i denne bog er, at man får et bedre liv med en diagnosticeret og behandlet ADHD. En ubehandlet ADHD kan let føre til, at man som voksen bliver ensom, ikke får en uddannelse, glider ud af arbejdsmarkedet og bruger alkohol eller stoffer som selvmedicinering. ADHD kan have nogle forbløffende positive sider, men kan også betyde et liv med mange svære udfordringer, og spændet i funktionssvigt kan være meget stort. Kristin Leers bog giver nye indfaldsvinkler til, hvordan ADHD kan forstås, den gennemgår diagnosekriterier og behandlingsformer og tilbyder fremragende mestringsstrategier for hverdagen. Bogen er skrevet til dig der har ADHD, din kæreste, forældre, søskende, lægen, læreren og alle andre, der gerne vil være klogere på, hvordan et liv som barn, ung og voksen med ADHD kan leves og mestres. Kristin Leer er fra Trondheim og er uddannet psykiater og psykofarmakolog. Hun arbejder i dag med misbrugere og underviser sundhedspersonale og pårørende om ADHD.

  • - Fortællinger om unge og voksne med ADD
    af Majbritt Augustinus
    195,95 - 255,95 kr.

    'Stille ADHD' er et andet navn for den variant af ADHD, der hedder ADD - altså uden H'et for hyperaktivitet. Mennesker med ADD bliver hele tiden forstyrret af både indre og ydre stimuli, og de har ofte tankemylder og indre uro. ADD kan være svær at opdage, fordi symptomerne er utydelige eller bliver misforstået og mange får først diagnosen i ungdomsårene eller som voksne. I bogen kan man møde en række unge og voksne, der fortæller om deres liv med ADD. Undervejs får vi sagkundskabens blik på fortællingerne fra Lene Straarup, der er psykolog på Center for ADHD. Stille ADHD præsenterer også viden om ADD, symptomer, årsager og om udfordringer og positive sider ved diagnosen. Disse afsnit bygger på forskning og interviews med eksperter i ADD, pædagoger og lærere, der møder mennesker med ADD i deres arbejde. Stille ADHD er skrevet til unge og voksne med ADD, deres forældre og andre tæt på. Bogen kan også bruges af lærere, pædagoger og fagfolk, der møder mennesker med ADD. "Bogen er et must for alle, der enten privat eller professionelt kommer i kontakt med mennesker, der har fået diagnosen." – Lene Straarup, psykolog med speciale i klinisk børneneuropsykologi, Center for ADHD "Mennesker med ADD fortjener i højere grad opmærksomhed og fokus, og det får de med denne bog." – Per Hove Thomsen, overlæge, dr.med. og professor i børne- og ungdomspsykiatri ved Aarhus Universitet. Om forfatteren: Majbritt Augustinus er cand.merc. og master i Journalistik. Hun arbejder som journalist, forfatter og foredragsholder med fokus på sundhed, psykiske vanskeligheder og særligt udsatte. Hun formidler og holder foredrag på både dansk og engelsk. Se mere på majbrittaugustinus.dk

  • - En håndbog for voksne med ADHD
    af Sverre Hoem
    252,95 - 272,95 kr.

    Denne bog beskriver i et klart og forståeligt sprog konkrete metoder til at klare livet med ADHD og giver indsigt i de udfordringer, der er forbundet med et liv med ADHD.En af bogens pointer er, at den voksne med ADHD må kende til såvel symptomer som behandlingsmuligheder for at blive i stand til at tage ansvar for sit eget liv. Fokus er på muligheder for at blive selvhjulpen og på mestring af de udfordringer, som vanskelighederne medfører. Bogen kommer derved til også at fungere som en selvhjælpsbog, der meget klart formidler praktiske eksempler og erfaringer. Den beskriver med indlevelse, hvordan det er at leve med ADHD, samtidig med at den gennemgår symptomer og giver præcise anvisninger til den professionelle.Livet som voksen med ADHD illustreres levende med tre casehistorier, der viser både vanskeligheder og handlemuligheder. Forfatteren giver en intens beskrivelse af, hvordan det opleves at få en diagnose, hvordan det påvirker ens selvopfattelse – og beskriver mulige følelsesmæssige reaktioner i form af chok, forvirring og tristhed. Hverdagens konkrete udfordringer, irritationsmomenter og glæder illustreres, og forfatteren giver håndfaste råd om, hvordan det kan lade sig gøre at få tingene til at fungere og leve et godt liv med ADHD.Bogen har forord af psykolog Dorte Damm, og professor Per Hove Thomsen har tilpasset afsnittet om medikamentel behandling af ADHD til danske forhold.Oversat fra norsk af Søren Søgaard.

  • - læring, undervisning og vejledning
    af Michael Wahl Andersen & Peter Weng
    380,95 - 445,95 kr.

    Håndbog om matematik i grundskolen er tænkt som et redskab i det nødvendige arbejde med at udvikle og styrke undervisningen i faget matematik. Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med og er interesseret i læring og undervisning i matematik i grundskolen, dvs. studerende, pædagoger, matematiklærere, diplomstuderende og matematikvejledere. Et af bogens fokusområder er matematikvanskeligheder, og den vil derfor også være relevant for PPR-medarbejdere, psykologer og andre, der arbejder med elever i vanskeligheder i matematik.Håndbogen omfatter syv temaer, som hver især behandles fra flere forskellige vinkler i to eller flere kapitler.1. Matematik som fag - kapitel 1-42. Læring i matematik - kapitel 5-73. Undervisning i matematik - kapitel 8-154. Vejledning og rådgivning - kapitel 16-195. Elever med særlige behov - kapitel 20-246. Læremidler - kapitel 25-267. It og matematik - kapitel 27-29Kapitlerne er skrevet af en lang række forfattere med særlig interesse i og viden om netop deres område. Den nyeste forskning inddrages, og også relevant ny viden fra Sverige og Norge præsenteres, idet flere kapitler er skrevet af førende svenske og norske forskere.

  • af Ross W. Greene
    258,95 kr.

    Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Læ­rere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pæ­dagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kom­petencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hver­dagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at kata­logisere børn og putte dem i bestemte kas­ser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kær­lig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive for­andringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsfor­fatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejds­baseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbej­der med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Min­de Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk

  • - Historien om, hvordan Anton lærte at tæmme tigeren i maven.
    af Camilla Grann & Claus Riis
    139,40 kr.

    Anton Tigertæmmer er en sjov, lærerig og tankevækkende historie om, hvordan Anton lærer at tæmme den tiger, han har inde i maven, så den nøjes med at knurre lidt, når han bliver vred eller bange. Anton synes, det er svært at have en tiger i maven, for de andre børn bliver bange. Men andre gange er han glad for tigeren, Den kan hjælpe ham til at sige stop, når nogen gør noget, Anton virkelig ikke kan lide. Men det ville være bedre, hvis den ikke var så voldsom og skræmmende. Skrevet med respekt for barnet"Historien er skrevet med respekt for barnet, og gør det tydeligt, at vrede er en naturlig følelse, som altså ikke skal udryddes fuldstændig. Men som skal tæmmes lidt, så banet kan begå sig i sociale sammenhænge uden at skræmme sine venner".(Anmeldelse i Lektørudtalelse til bibliotekerne.)Psykologisk metodeBogen indgår i en serie børnebøger, hvor der bliver talt om et problem, som barnet bøvler med, på en legende måde, så problemet bliver til noget eller nogen, der er uden for barnet og ikke inden i barnet selv. Der giver barnet en lettere tilgang til at lære at mestre noget svært og samtidig blive mindre tynget af problemet.Metoden, der kaldes eksternalisering, forklares bagest i bogen på en måde, så forældre og andre kan anvende den på andre af de problemer og tanker, mange børn bøvler med.

  • - 11 mødre fortæller om at have børn med autisme
    af Dorthe Stieper
    229,95 kr.

    11 mødre til børn med autisme fortæller åbenhjertigt om, hvordan det er at have børn, der er anderledes.Det er beretninger om at være sit barns oversætter og faste holdepunkt i verden, om at kæmpe for den rette hjælp til sit barn, om bekymringer og udfordringer på hjemmefronten, om skyld og skam, sorg og tab og om at betale kærlighedens pris – men også historier om små sejre i hverdagen, om at glæde sig over sit barn og finde sig til rette i livet, som det nu former sig.Beretningerne kan vække genkendelse hos andre mødre til børn med autisme, ligesom de kan give fagfolk og pårørende større forståelse for, hvem disse mødre er, og hvorfor de handler, som de gør."En glimrende bog til indsigt i og med forståelse for de mange forskelligartede udfordringer mødre til autisme står med. Barsk, rørende og tankevækkende - en vigtig udgivelse." Lektørudtalelse, DBC"Bogen anbefales varmt – til fagprofessionelle, der gerne vil blive dygtigere til deres arbejde, og til mødre, som finder styrke ved tanken om ikke ’at være alene i’ det." Hanne Gullestrup på Pårørende i Danmarks hjemmeside: paaroer.dk"Bogen lader en række modige mødre på en sand og levende måde beskrive, hvor vigtig kampen er for at blive forstået som sit barns talerør, advokat, støtte, ven og en af de primære personer, som skal ruste barnet til at klare sig i livet ... Allermest handler bogen om kunsten at elske som mor – uforbeholdent, råt, tilgivende – og at forsøge at elske sig selv som mor." Kirsten Callesen, psykolog og leder af Psykologisk Ressource Center

  • - En guide til familie, venner og professionelle
    af Jude Welton
    149,95 kr.

    I denne bog kan du møde Tom – en dreng, der har autisme. Tom fortæller om sit liv med autisme set med hans øjne. Bogen kan hjælpe børn og voksne til bedre at forstå de udfordringer, der følger, når man har autisme.Tom beskriver bl.a.:• sin følsomhed over for sanseindtryk som lyde, syn, berøring, smagog lugte• hvad det vil sige at være ’socialt blind’• hvordan faste rutiner og gentagelser kan gøre hans verden mindre forvirrende• hvordan kammerater, forældre, lærere og pædagoger kan hjælpe ham med de udfordringer, der følger med at have autisme.Denne flot illustrerede bog er en ideel introduktion til autisme til børn og unge i alderen syv år og opefter samt til forældre, venner, lærere og andre fagfolk, der arbejder med børn med autisme. Bogen kan også bruges som udgangspunkt for en diskussion i klassen. "Jo tydeligere børn med autisme er for andre, desto bedre bliver de forstået. Og jo tydeligere børn med autisme er for sig selv, jo bedre kan børn med autisme forstå andre. Begge dele kan denne bog hjælpe med til".– Anne Vibeke Fleischer, neuropsykolog

  • af Per Hove Thomsen
    142,95 - 208,95 kr.

    Hvad er ADHD? Hvad sker der, når man har ADHD? Hvorfor får man ADHD? Hvordan stilles diagnosen? Hvordan foregår behandlingen? Hvad kan man selv gøre? Og hvordan kan man hjælpe, hvis man er forældre eller tæt på et menneske med ADHD?Kort & godt om ADHD henvender sig til dig, der har ADHD eller er tæt på et barn, ung eller voksen med ADHD og gerne vil have mere at vide om emnet, hvordan behandlingen foregår, og hvad man selv kan gøre. I bogen finder du kort og klar viden om ADHD, om symptomer, årsager og behandling, særlige forhold for børn, unge og voksne med ADHD, og om hvordan man kan forholde sig til ADHD i hverdagen. Bogen indeholder viden og råd om opmærksomhed, hyperaktivitet, impulsivitet og andre vanskeligheder som søvn- og spiseproblemer mv.Bogen er også relevant for lærere, pædagoger, behandlere, ledere og andre, der er i kontakt med mennesker med ADHD.Serien Kort & godt:Kort & godt-serien er en række bøger, der beskriver det vigtigste, man skal vide om forskellige emner inden for psykologi, sundhed og det gode liv. Bøgerne er skrevet af førende eksperter på området og formidler den vigtigste viden på feltet i et sprog, der er til at forstå. Kort & godt!

  • - en vejledning om ekstrem kravundgåelse til forældre og fagfolk
    af Margaret Duncan, Zara Healy, Ruth Fidler & mfl.
    250,95 kr.

    PDA – ekstrem kravundgåelse er en profil på autismespektret. Men børn med PDA reagerer ikke som andre børn med autisme. Hvor sidstnævnte har brug for rutiner og faste regler, vil børn med PDA opleve angst og kontroltab, hvis de bliver stillet over for krav. Derfor oplevelse de ofte som uopdragne og svære at omgås af både jævnaldrende og voksne. I virkeligheden kæmper børnene med angst og stress, og dagligdagens normale gøremål kan virke ganske uoverkommelige.En børnepsykolog og en lærer med speciale i PDA samt to mødre til børn med PDA fortæller i bogen her, hvordan man som forælder og fagperson kan hjælpe og støtte barnet og dermed trin for trin afhjælpe kravundgåelsen hos barnet.Bogen beskriver både de teoretiske overvejelser bag profilen, og den kommer med en lang række praktiske anvisninger og strategier til forældre, lærere, pædagoger, psykologer og psykiatere.

  • - En guide til familie, venner og professionelle
    af Jude Welton
    149,95 kr.

    I denne bog kan du møde Adam – en dreng med Aspergers syndrom, der fortæller om sig selv og sin hverdag set fra hans perspektiv. Bogen kan hjælpe børn og voksne til bedre at forstå de udfordringer, der følger, når man har Aspergers syndrom. Adam beskriver bl.a.: • hvad Aspergers syndrom er, og hvordan det føles• hvad han har svært ved, som for eksempel ’social forståelse’, høje lyde eller uventede ændringer• sine særlige interesser• hvordan kammerater, forældre, lærere og pædagoger kan hjælpe et barn med Aspergers syndrom til at klare udfordringerne hjemme og i skolen.Denne flot illustrerede bog er en ideel introduktion til Aspergers syndrom til børn og unge i alderen syv år og opefter samt til forældre, venner, lærere og andre fagfolk, der arbejder med børn med Aspergers syndrom. Bogen kan også bruges som et godt udgangspunkt for en diskussion i klassen.

  • - sjove lege, der styrker sociale og motoriske færdigheder
    af Barbara Sher
    272,95 kr.

    Børn har brug for leg, og de har brug for den variation, udfordring, forandring og indsigt, som legen fører med sig. Børn med autismespektrum- eller sanseintegrationsforstyrrelser står med en særlig udfordring, da de mangler en del af de sociale, kommunikative og forestillingsmæssige kompetencer, som børn både benytter og udvikler gennem leg.Disse børn har behov for en ekstra håndsrækning for at blive inkluderet og motiveret til at indgå i et fællesskab med andre børn – i institutionen, skolen eller i hjemmet. I denne bog giver forfatteren Barbara Sher en række bud på, hvilke lege man med fordel kan afprøve, når et eller flere børn i en gruppe har udfordringer i forhold til sanseintegration eller autisme.Bogen indledes med en introduktion til teorien bag sanseintegrationsproblemer, hvor forfatteren inddrager sine professionelle erfaringer og personligeoplevelser med sensorisk følsomme børn. Derefter følger legene opdelt i tre kategorier: sociale grovmotoriske lege, sociale finmotoriske lege samt vandlege. Der gives en grundig og overskuelig instruktion til hver enkelt leg, bl.a. med enbeskrivelse af de færdigheder, som udvikles gennem aktiviteten, og hvad man kan gøre for at modificere legen, så også de sartere børn kan deltage.Bogen henvender sig i et letforståeligt sprog til forældre, ergo- og fysioterapeuter og lærere med konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge leg og anden social aktivitet, der fremmer udviklingen af socialt samspil.

  • - Udfordringer og indsatser
    af Anne Vibeke Fleischer & Käte From
    244,95 - 290,95 kr.

    Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på. Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis. Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på..Om forfatterne:Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psych. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Har i mange år arbejdet med børn og unge med og uden diagnoser og udviklingsforstyr­relser. I sin private praksis beskæftiger hun sig med undersøgelse, rådgivning og supervision. Forfatter og medforfatter til adskillige bøger, bl.a. Jeg vil ikke i skole og Eksekutive funktioner hos børn og unge.Käte From er cand.psych., autoriseret psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Hun er privatpraktiserende psykolog og beskæftiger sig især med terapi og udredning af børn og unge med særlige udfordringer, udviklingsforstyrrelser og anderledeshed. Hun superviserer og underviser i mange forskellige sammenhænge, og har blandt andet været ekstern lektor i børneneuropsykologi på Københavns Universitet. Hun er også forfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. Den sårbare hjerne og Eksekutive funktioner hos børn og unge.

  • af Trine & Trentemøller
    149,95 kr.

    Børn med dysleksi oplever ofte nederlag, når de møder den skriftsprogskultur skolen bygger på. Børnene oplever, at de ikke kan følge med deres kammerater fagligt, og den oplevelse kan have store psykiske konsekvenser for børnene, ligesom det kan få afgørende betydning for deres fremtidige uddannelsesvalg. Det er vigtigt, at både forældre og lærere kan motivere børnene, og det er vigtigt, at de voksne omkring børnene arbejder sammen om at styrke børnenes robusthed, så de kan overkomme de udfordringer de møder.Trine Trentemøller formidler viden om dysleksi, motivation og robusthed og giver bud på strategier til, hvordan man kan arbejde med børnene både i skolen og i hjemmet. Det er barnets perspektiv, der er i fokus, og børnenes stemmer kommer til udtryk gennem tegninger, der illustrere, hvordan det opleves at have dysleksi: Hvad bør der være mere af i skolen og hvad bør der være mindre af, hvis det skal være nemmere at gå i skole, når man har dysleksi. Bogen opfordrer til, at børnenes stemmer inddrages, og den peger på, hvor vigtigt et godt samarbejde mellem skole og hjem er, når et barn er udfordret i skolen.

  • - sådan taler vi om det
    af Raelene Dundon
    246,95 kr.

    »Jeg er HELT vild med bogen. Det er et emne, jeg meget ofte bliver spurgt om. Forfatteren er yderst respektfuld, og bogen viluden tvivl kunne hjælpe mange«.– Anne Skov Jensen, autist, foredragsholder og grundlægger af Overlevelsesguidens vidensbank om ADHD og autismeEr I klar til at tage 'autisme-snakken'? Det er ikke altid lige nemt at fortælle sin søn eller datter, at det har en autismediagnose. Hvornår er den rette alder? Hvad skal man sige? Hvad, hvis barnet ikke forstår, hvad I mener? Og hvad med omgivelserne: Hvordan tager I som forældre snakken med jeres barns pædagoger, lærere, sportstrænere, spejderledere osv.? For slet ikke at tale om, hvad man skal sige til bedsteforældre, tanter, onkler m.v.?Psykolog Raelene Dundon giver jer i bogen her alle de gode råd, eksempler og ressourcer, I får brug for, når I som forældre skal indgå i positive samtaler om jeres barns autisme.Raelene Dundon driver et psykologhus i Melbourne, Australien, hvor hun giver vejledning til børn og unge med angst og autisme (og deres forældre). Hun er selv mor til tre, hvoraf de to har autisme. Hun har delt bogen op i tre dele:Første del præsenterer dig for de mest hensigtsmæssige måder at fortælle om diagnosen til børn i forskellige aldersgrupper og på forskellige udviklingsstadier. Anden del undersøger fordele og ulemper ved at dele diagnosen med andre, herunder familie, venner, skolepersonale og dit barns klassekammerater. Tredje del består af arbejdsark, der nemt kan kopieres, og som er udarbejdet specielt til at hjælpe børn til at forstå deres autismediagnose.Bogens primære målgruppe er forældre, men bedsteforældre, lærere, pædagoger og andre i barnets nærmeste kreds kan også med fordel læse med.

  • - 5 fortællinger om parforhold, baseret på evig længsel og stor kærlighed
    af Marianne Merling
    272,95 kr.

    Schh, min mand er asperger er 5 fortællinger om livet og parforholdet med en udiagnosticeret asperger-mand. Fortællingerne er ud fra 5 forskellige kvinders liv, og viser nogle af de temaer, der præger hverdagen i deres forhold med deres mand. Vi møder eksempelvis Charlotte der er gift med børnelægen Kim, samt deres to børn, Tristan og Liv. Charlotte føler, at hun er ved at gå i stykker, når børnene har det svært. Charlotte vidste godt, at Tristan var udmattet efter en lang dag i skolen, men hun måtte hellere være solidarisk med Kim. Hun sendte Tristan lidt strenge øjne og sagde, at nu skulle han sætte sig ved bordet. Han begyndte at græde, men satte sig. Kim ignorerede ham og spiste bare videre, mens han forklarede Liv, at han havde ordnet hendes kæde og kædeskærm. Han pointerede, at hvis hun brugte støttebenet frem for at smide cyklen, ville den holde længere. Charlotte sad og prøvede at finde en god måde at være ved bordet på. Tristan græd, Kim snakkede og snakkede om cyklen, og Liv sad tavst med maden foran sig og lod sin far snakke. Charlotte følte nogen gange, at det var et galehus! I bogen er der, ud over de 5 fortællinger, ideer og tips til, hvordan parforholdet kan bedres, så kærligheden får mere plads i parforholdet.Marianne Merling har som autismekonsulent i en årrække vejledt og rådgivet kvinder og mænd, som lever i et kærlighedsforhold med en autist.

  • - Håndbog for forældre og professionelle
    af Camilla Grann
    247,95 kr.

    "Livet med et udviklingshæmmet barn" beskriver de særlige vilkår og udfordringer, man har i en familie med et handicappet barn. Bogen dykker ned i de forskellige dele af barnets opvækst fra fødsel over ungdomsliv og til tidlig voksenalder. Hver alder har sine egne udfordringer, hvor der kan være brug for at høre andres erfaringer eller blive udfordret på egen tænkning. Bogen er derfor krydret med citater og udsagn fra forældre, der selv har børn med udviklingshæmning. Deres bidrag gør bogen nuanceret og levende. Bogen giver kortt sagt svar på nogle af de uendeligt mange spørgsmål, der melder sig, og som man ikke kan gå ét sted hen og få svar på. Nogle af disse spørgsmål er eksistentielle og personlige – andre af mere lavpraktisk art. Bogens kapitler veksler fra letforståelig formidling af faglige emner som kromosomer og syndromer, regler og rettigheder og beskrivelse af barnets funktionsniveau til nære emner som tilknytning, sorg, opdragelse, handicapidentitet og familiedynamik. Bogen indeholder desuden praktiske informationer om merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, hjælpemidler, relevante foreninger mv. Bogen kan også bruges som opslagsværk, hvis der er en bestemt problemstilling i livet med det udviklingshæmmede barn, der kræver særlig opmærksomhed. Bogen henvender sig især til forældre, bedsteforældre og andre pårørende til børn med udviklingshæmning samt til professionelle, der arbejder med området i kommunalt eller specialpædagogisk regi.

  • - Om autisme, angst og adhd
    af Nathalie Pade
    203,95 kr.

    Jeg ER er en fagbog, en erfaringsbog og en opdagelsesrejse ind i diagnosernes univers, med udgangspunkt i den personlige historie. Bogen rummer personlige historier, interviews med fagpersoner og viden fra den seneste forskning i emnet. Herudover er indslag fra samfundsdebatten om diagnoser inddraget i forfatterens egen refleksion.

  • - Når en med autisme betyder noget for dig
    af Ellen Sabin
    162,95 kr.

    Bogen ”Min ven med autisme” giver læseren indsigt i autisme og introducerer de udfordringer, som mennesker med autisme står over for. Bogen støtter samtidig læserens personlige rejse mod at værdsætte og respektere folks forskelle. Det er en samtalestarter, en aktivitets bog og et pædagogisk værktøj, der opfordrer børn og voksne til at ”gå i andres sko”, så de lærer at behandle andre på samme måde, som de selv ønsker at blive behandlet.Bogen er ideel til børn fra 6 år+ samt familiemedlemmer, der har brug for at kunne sætte sig i barnet sted. Den kan bruges i klassesammenhænge eller til gruppesport, hvor de kan opnå en bedre forståelse for deres kammerat, der har autisme.Bogen er oversat fra amerikansk, hvor den har været brugt til at hjælpe med at lancere den første World Autism Awareness Day. Samt i mange skoler og husstande for at hjælpe til en bedre forståelse og accept for mennesker med autisme.

  • - Se hvordan deres muligheder afhænger af de valg, de træffer
    af Michelle Winner & Pamela Crooke
    130,95 kr.

    Ved hjælp af små tegneserier i japansk animé-tegneseriestil lærer de unge at forstå sociale koder og at tyde de uskrevne regler, der gælder i forskellige sociale sammenhænge. Hver episode er på 1 side og findes i to varianter: én, hvor de unge reagerer ”rigtigt” og dermed undgår konflikter, skænderier og dårlig stemning, og én, hvor de går ned ad vejen mod ”sociale unoder”. Bogen kan således vendes om og bogstavelig talt læses både forfra og bagfra!De enkelte episoder handler om typiske hverdagsoplevelser i skolen: at kede sig, at vente med at tale til det er ens tur, at blive enige om, hvordan man løser en opgave i en gruppe og ikke altid at buse ud med, hvad man mener – f.eks. hvis en kammerat har fået en ny frisure, man synes er grim. Ved hver episode er der en kort forklaring på, hvad den unge skal være opmærksom på, og en beskrivelse af forskellige begreber og redskaber, de kan tage i brug. Det kan være TOV (Tænk Over Valgmulighederne), RERU (Regn Reglerne Ud) eller MIRP (Minimer Reaktionen på Problemet). Forrest i bogen er der en indledende gennemgang af, hvad det vil sige at tænke og reagere socialt, der er skrevet i et mundret sprog tilpasset de unge. Bogen er baseret på konceptet Social Tænkning, der er udviklet af amerikanske Michelle Winner, og hvis positive effekt efterhånden er dokumenteret i flere forskningsrapporter. Målgruppen er unge med autisme, ADHD og lignende diagnoser og udfordringer.

  • af Ronald D. Davis
    272,95 kr.

    Dyslektiske indlæringsvanskeligheder bliver ofte fejl-agtigt tilskrevet problemer med begavelsen, fordi noget, der for de fleste er forholdsvist nemt at lære, bliver til næsten uoverstigelige problemer for dyslektikeren. Ronald D. Davis, der selv er dyslektiker, beskriver i sin bog den særlige begavelse og den specielle læringsstil, der kaldes dysleksi: en kombination af en kreativ, intuitiv opfattelsemåde og en deraf følgende desorientering.

  • af Christina Wex & Charlotte Jokumsen
    192,95 kr.

    En inspirationsguide med konkrete tiltag og anbefalinger til at gøre hverdagen nemmere for piger og kvinder med ADHD/ADD.Bogen beskriver de typiske kønsspecifikke symptomer ved ADHD/ADD med fokus på hormonelle forandringer i puberteten, ved menstruation og graviditet samt i klimakteriet, men også de stresslignende symptomer som angst, depression og spiseforstyrrelser, som ofte følger med diagnosen ADHD/ADD. Sideløbende diagnoser som autisme, bipolar lidelse og misbrug vil også blive berørt.I bogen fortæller en række kvinder om deres udfordringer i hverdagen i forhold til bl.a. uddannelse, arbejdsliv, parhold, morrollen, psykisk velbefindende og selvfølelse og om deres kamp om at blive udredt med den korrekte diagnose.Bogen henvender sig til dig, som har mistanke om at have en opmærksomhedsforstyrrelse, dig som allerede er diagnosticeret samt til dine pårørende og andre i dit netværk. Fagpersoner, som er i berøring med ADHD/ADD, vil også have stor glæde af bogen, som er baseret på danske forhold og videnskabelig litteratur.

  • - Social læring for børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.
    af Hanne Bendix
    214,95 kr.

    Legetræning er kongevejen til at hjælpe et barn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser. At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen. Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer. I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, hun har arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde. Bogen indeholder desuden beskrivelser af, hvordan en psykolog, en mor, en elev, en lærer og en pædagog har oplevet legetræningen. Om forfatteren:Hanne Bendix er uddannet lærer, og efter 10 år i den almindelige folkeskole har hun i mere end 25 år undervist børn og unge med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2008 tog hun til USA for at lære mere om legetræning af børn og blev uddannet som konsulent i ”PLAY Project”, som er et legetræningsprogram specielt beregnet til børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.

  • - En effektiv metode til at afhjælpe ubalancer i hjernen
    af Meike Wiedemann & Kirsten Segler
    192,95 kr.

    Neurofeedback er en let, behagelig og effektiv måde at træne hjernen, så den bliver bedre til at afhjælpe en lang række forskellige ubalancer i hjernen. I et letforståeligt sprog gennemgår de to forfattere, hvad neurofeedback ”går ud på”, og hvordan det kan hjælpe i forbindelse med en lang række lidelser. Det gælder bl.a.: ADHD og ADD Autismespektrumforstyrrelser Stress Spiseforstyrrelser Depression og bipolare forstyrrelser Angsttilstande PTSD Afhængighed Epilepsi Migræne Kroniske smerter Neurofeedback er en behandlingsform, der er på vej frem overalt i verden, og bogen er den første om emnet på dansk. Lektørudtalelse:"Forfatterne beskriver emnet entusiastisk og i et letforståeligt sprog, og specielt i baggrundsafsnittet om hjernen og nervesystemet også med et glimt i øjet."Fra bogens forord: ”Mange mennesker reagerer skeptisk, når de hører om den omfangsrige liste af symptomer og tilstande, som neurofeedback med held kan anvendes ved.Der kan hurtigt opstå et indtryk af, at metoden markedsføres som et vidundermiddel. Men det er let at forklare, hvorfor så mange forstyrrelsestilstande kan påvirkes positivt af metoden. De har alle en afgørende ting til fælles: Stimuleringen af nervesystemet bliver ikke reguleret optimalt. Hvis du leder efter en ny behandlingsform for en psykisk lidelse, en neurologisk forstyrrelse eller andre kroniske problemer, så kan neurofeedback måske være det rigtige for dig. Med denne bog kan du finde ud af, om du har lyst til at afprøve denne terapiform på dig selv eller dit barn eller en slægtning.”

  • af Manu Sareen
    221,95 kr.

    Børn, unge og deres forældre fortæller modigt og reflekteret om livet med ADHD og ADD. I Der er ALT for meget i mit hoved fortæller Manu Sareen om sin egen barndom og ungdom med uopdaget ADHD, og han bliver inviteret indenfor hos 15 børn mellem 8 og17 år, der åbner op om deres liv med ADHD eller ADD.

  • - til dig der har et barn med autisme
    af Mandi Erlandsen
    167,95 kr.

    Kære Far – til dig der har et barn med autisme er en ’helt nede på jorden’ bog af lærer og forfatter Mandi Erlandsen.Mandi Erlandsen har tidligere udgivet ”Autismens små og store stjerner”. Nu er hun igen på banen med en bog, som er til at forstå. Denne gang i et sprog og en længde målrettet fædre.”Når dit barn kan noget af sig selv eller noget, som er blevet øvet og trænet og har kostet ’blod, sved og tårer’… Så er det stort!! Og du må gerne være stolt og tænke: ”Hold kæft – det kører godt!”At være far til et barn med autisme kræver en superhelt. Men allerførst skal du lære at skrue på de rigtige knapper.Mandi så et behov for at formidle vigtig viden om børn med autisme, da der ikke fandtes en let læselig bog på dansk. Derfor skrev hun ”Autismens små og store stjerner”: en fagbog om autisme – fortalt så alle kan være med. Men ikke alle har lyst til at læse en traditionel fagbog. Og mange fædre får ikke rigtig sat sig ind i de udfordringer, som deres børn med autisme har. Men der er brug for far – så hvordan får man ham i tale?Sproget i Kære Far er målrettet det mandlige publikum. Der benyttes metaforer som ’at gå ind i maskinrummet’ og brug af ’værktøjskassen’.

  • - Kortlægning gennem samtale
    af Peter Weng & Lena Lindenskov
    538,95 kr.

    Bogen er et redskab til matematiklærere i arbejdet med at støtte elever i matematikvanskeligheder på mellemtrinnet.Når en elev er gået i stå i matematikundervisningen, kan læreren med dette redskab gennemføre en samtale med eleven og kortlægge elevens problemer. Kortlægningen kan inspirere læreren til handlinger, der styrker og udviklereleven positivt i matematikundervisningen. Målet er ogsåat modvirke elevens negative oplevelser og vanskelighederi faget. Materialet har fokus på de ændringer i forventninger, krav og mål, som eleverne møder i skiftet fra indskoling til mellemtrin. Samtidig er der fokus på, hvordan man som lærer opdager, kortlægger og afhjælper regnehuller i forhold til elevens færdigheder og viden.Svage præstationer i matematik kan få alvorlige personlige og sociale konsekvenser. Alle elever har derfor krav på at blive mødt med lærings- og undervisningsbetingelser, der forebygger og afhjælper matematikvanskeligheder. Materialets tilgang bygger på forfatternes begreb ’regnehuller’,der bl.a. indebærer, at matematikvanskeligheder kan imødegås med mange forskellige strategier, og at den bedste strategi ikke altid er at starte med ’at fylde hullet op’.Bogen er en del af serien Matematikvanskeligheder, der dækker grundlæggende matematik på alle alders- og klassetrin. De tre bøger har samme tilgang til undervisning af elever med matematikvanskeligheder. I denne bog er der særligt fokus på samtale i matematikundervisningen og på den direkte dialog mellem lærer og elev, når læreren skal undersøge, hvordan en elev er kommet i vanskeligheder med matematik. Erfaringer viser, at der er en stor spredning af elevers begrebsudvikling i matematik. Mange elever følger ikke den lineære progression, der er indbygget i klassetrin eller alder i den officielle beskrivelse af fagformål. Derfor kan bogen med fordel bruges i arbejdet med elever på andre klassetrin, selvom det fagfaglige udgangspunkt er mellemtrinnet.Bogen henvender sig til matematiklærere og matematikvejledere i grundskolen. Alle, der arbejder med elever i matematikvanskeligheder på ungdomsuddannelser, efterskoler, i støttecentre eller på specialskoler, vil også kunne finde inspiration i bogen.

  • af Ryan Hendrix, Kari Zweber Palmer, Nancy Tarshis & mfl.
    247,95 kr.

    GPS – Gruppesamarbejde, Problemløsning, Social leg er udformet til at hjælpe dig som lærer og pædagog til bedre at forstå, hvordan børn med forskellige niveauer af social kompetence kan deltage i social leg – og til at bruge den viden til at lære børnene at bruge de centrale begreber i Social Tænkning: Gruppesamarbejde, Problemløsning og Social leg. GPS-bogen vil lære dig:Hvorfor social leg med jævnaldrende er så afgørende for børns udvikling, både følelsesmæssigt, socialt og fagligt. Hvorfor der er behov for en legeskala, som kan vise forskellene på børns evner til at lege med deres jævnaldrende.At forstå GPS-legeskalaens fem niveauer og fastslå et barns legeniveau ved hjælp af GPS-observationsredskaberne. Hvordan du kan strukturere barnets social læring og vælge de af GPS-bogens Differentierede Interaktive Legeaktiviteter, der bedst passer til barnets nuværende niveau. GPS’en er den sidste brik i Vi Tænker!-serien. Bogens materialer bør bruges parallelt med Lærebog for sociale problemløsere for bedst muligt at understøtte børnenes sociale læring. Yderligere baggrund: At lege med andre børn er en vigtig men som regel underforstået del af barndommen – for hvor ofte standser vi egentligt op og tænker over selve legeoplevelsen? Social leg er nemlig alt andet end simpelt. For børn, der er udfordret på det sociale og følelsesmæssige område, er det langt fra altid sjovt at lege med andre. Desuden er social eller interaktiv leg et temmelig vidt begreb. Nogle børn leger kun med voksne. Andre prøver at lege med deres jævnaldrende men har svært ved at få legen til at lykkes. Andre igen får det hele til at virke, ja, legende let. Og leg er ikke bare leg. Samarbejdsbaseret leg er den primære måde, børn lærer at deltage i alle former for fælles aktiviteter på. Leg med jævnaldrende bidrager til deres sproglige udvikling, lærer dem at tænke abstrakt, se ting fra andres perspektiv, forstå sociale konventioner og samarbejde om et fælles mål.

  • af William Gilreath
    356,95 kr.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.