Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Tog og jernbaner: for alment interesserede

Her finder du spændende bøger om Tog og jernbaner: for alment interesserede. Nedenfor er et flot udvalg af over 318 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Company histories, maps & atlases, general works on railways.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Flemming Søeborg
    269,95 kr.

  • - En nostalgisk rejse med jernbanerne
    af Flemming Søeborg
    273,95 kr.

    DER KOMMER TOG tager dig med tilbage til dengang, jernbanerne var rygraden i samfundet og det lokale omdrejningspunkt i hver en købstad og stationsby. Til dengang et tog var et tog, og en mand vidste at betjene sin maskine.Det er en nostalgisk rejse gennem de danske jernbaners historie – fyldt med damplokomotiver, ledvogtere, lyntog, brobyggerier, ventesale, værksteder, godstog, pakhuse og stationsbygninger. Alt sammen medrivende fortalt og rigt illustreret med flotte fotos fra gamle dage.Flemming Søeborg, født 1954, er livslang togentusiast og udgiver bladet Spor og baner om modeljernbaner. Han er desuden forfatter til en rækkehistoriske bøger, bl.a. om Besættelsen.

  • af Niklas Havresøe m.fl.
    247,95 kr.

    Det forløbne år har været særdeles begivenhedsrigt for den danske jernbane. Desværre ikke kun af den positive slags. Kort inde i det nye år skete den forfærdelige ulykke på lavbroen over Storebælt, som kostede otte mennesker livet. Det blev et endegyldigt farvel til de aldrende MR togsæt, mens der var to indvielser og en genindvielse, højhastighedsbanen mellem København og Ringsted, den københavnske metro blev udvidet med Cityringen, mens Grenaabanen blev genindviet i form af en letbane efter flere års lukning. Det nye signalsystem på fjernbanen kom omsider i gang i Vendsyssel på strækningen mellem Lindholm og Frederikshavn.

  • - 470 tips og syv ruter
    af Anna W. Thorbjörnsson & Marko T. Wramén
    247,95 kr.

    Det her er bogen til dig, som vælger toget frem for flyet, men også en bog til dig, som bare elsker at rejse! Flere og flere rejser på skinner, både når det handler om en forlænget weekend i storbyen, en familieferie med sol og strand eller en rejse med arbejdet. Og grundene til det er mange: Klimaet, naturligvis, men også det roligere tempo og muligheden for at se og opdage rejsevejen og ikke kun rejsemålet.I Med tog gennem Europa skildres syv spændende og smukke togstrækninger med tips til ruterne, tog og togskift, men også seværdigheder og restauranter, som man kommer frem. Bogen giver dig masser af praktiske tips til, hvordan du lettest planlægger en togrejse og booker togbilletter, pladsbilletter og sovevogn.Hvilke apps er bedst og til hvad? Hvilke bookingsider på nettet? Hvordan pakker man bedst til togrejsen, hvad er smart at have med, og hvordan rejser man bedst og mest sikkert?

  • af Jens Birch & Ole Gold
    377,95 kr.

    I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.

  • af Niklas Havresøe m.fl.
    217,95 kr.

    Efter en stille opstart, endte 2017 trods oddsene alligevel med at blive et godt år for jernbanen, da forligspartierne bag Togfonden uden om Regeringen fik trumfet den nye bane over Vestfyn igennem og fandt ekstra midler til elektrificering og hastighedsopgradering af den Østjyske længdebane. Banedanmark kunne afslutte elektrificeringen mellem Lunderskov og Esbjerg og der kører nu eltog mellem København og Esbjerg. Ved DSB siger man endegyldigt farvel til BR 605, som i godt ti år har transporteret mange rejsende mellem Danmark og Hamburg. Nordjyske Jernbaner overtog regionaltogstrafikken mellem Frederikshavn og Skørping. Det skrider også fremad med letbanen i Aarhus, selv om åbningen er udskudt.

  • - MotorMateriel 9
    af John Poulsen
    309,95 kr.

    De første benzindrevne rangertraktorer, som dukkede op midt i 1920erne, havde ringe motorkraft og kunne reelt kun erstatte rangerheste. Fra 1926 anskaffede DSB mindre serier af rangertraktorer, først franske type ”Vermot”, senere tyske Breuer – fulgt af en ”kopi-serie” fra Pederhaab Maskinfabrik. De to sidstnævnte typer fik pga. deres højtsiddende, smalle førerhus tilnavnet ”klædeskabe”. Et par fynske og tre nordjyske privatbaner købte nogle få tilsvarende traktorer, mens Frederiksværkbanen anskaffede et par svenskkonstruerede. Den første dieseltraktor indkøbte Skagensbanen fra Tyskland i 1930 og DSB fik året efter én magen til. Fra 1933 fulgte til DSB 14 lignende bygget af Frichs A/S, som desuden til Hammelbanen byggede to med et lille førerhus. Frichs udviklede også en noget kraftigere dieselelektrisk traktor, der dog kun byggedes i få eksemplarer. Efter 2. Verdenskrig byggede Pederhaab Maskinfabrik en serie ret små traktorer med benzinmotor til en række privatbaner, ligesom DSB fik et par stykker. Karl Møllers Maskinfabrik, Nagbøl byggede et par traktorer, og Aalborg Privatbaner købte i England to dieseltraktorer. Endelig købte Frederiksværkbanen i 1972 en nybygget dieselhydraulisk rangertraktor fra Jung. DSB bestilte hos Ardelt-Werke i Vesttyskland to serier af kraftige dieselmeka­niske traktorer, og efterfølgende byggede Frichs i Aarhus 30 let ændrede kopier. Alle disse traktorer kaldtes generelt „Ardelt’er“. Efter at have prøvekørt en tysk traktor af „Köf“-typen, bestilte DSB hos Frichs i Aarhus to serier af sådanne traktorer, der omtaltes som „køffer“. Også en række privatbaner fik ”køffer”, idet de midt i 1980erne købte brugte rangertraktorer fra Tyskland.

  • - En togrejse
    af Torbjørn Færøvik
    121,95 - 257,95 kr.

    Velkommen til en velfortalt og sansemættet rejse fra London til Samarkand med den berømte Orientekspressen. Orientekspressen var et eksklusivt og legendarisk tog, der i knap hundrede år fra 1883 til 1977 fragtede passagerer mellem Paris og Istanbul. Ruten blev især berømt takket være krimiforfatteren Agatha Christie, der lader et af sine mest berømte mord foregå om bord på netop dette tog. Journalist og forfatter Torbjørn Færøvik rejser i denne bog på sporet af nogle af historiens mest centrale kulturpersonligheder - fra Ernest Hemingway til Stefan Zweig, Imre Kertész og Kemal Atatürk - på en virkelig togtur fra London til Samarkand. Rejsen fører læseren fra det velkendte Europa til det ufremkommelige Centralasien. Undervejs fortæller Færøvik, inspireret af de historiske landskaber, han kan se fra sit togvindue, om store slag og kulturmødet. Og når han slentrer gennem byer som Paris, München, Budapest og Istanbul, blander fortidens bygninger og begivenheder sig med nutidens lugte og lyde. Orientekspressen er en original og velfortalt rejseskildring, der genopliver togturen som langsom og bæredygtig rejseform med tid og plads til at lade sansninger, historiens vingesus og eksistentielle refleksioner rodfæste sig undervejs. Om forfatterenTorbjørn Færøvik, født 1948, er prisvindende norsk forfatter og journalist. Han var i næsten tre årtier journalist ved Arbeiderbladet og udenrigskorrespondent hos NRK mellem 1991 og 1999. Har udgivet flere anmelderroste rejseskildringer og er til dato den eneste norske forfatter, der har modtaget den prestigefyldte faglitterære Bragepris hele tre gange.

  • af Niklas Havresøe m.fl.
    247,95 kr.

    På sporet af 2018 har fået vokseværk med otte ekstra sider til i alt 100 sider. Det har givet plads til et fyldigt interview med Danmarks Jernbanemuseums direktør Steen Ousager om Jernbanemuseets fremtidsperspektiver.Museets værkstedsansvarlige Jørgen Lindevall beskriver kort byggeriet af Danmarks ældste damplokomotiv eller rettere en replika af Odin.I december 2017 lykkedes det endelig for Aarhus Letbane at få godkendelsen i hus til at køre med passagerer mellem Aarhus H og Skejby. I 2018 blev letbanen udvidet til Odder og Lisbjerg. Der blev indgået aftaler om at overdrage trafikken Roskilde–Køge og Skjern–Holstebro til henholdsvis Region Sjælland og Region Midtjylland. DSB bestilte 26 nye ellokomotiver som erstatning for de aldrende el- og diesellokomotiver. DSB indførte forsøgsvis et nyt design til både S-tog og fjerntog. Kultur på Skinner – en tidsrejse med tog og sporvogn, var et samarbejde mellem tolv veteranbaner, Danmarks Jernbanemuseum og Sporvejshistorisk Selskab for at markere Det europæiske år for kulturarv.

  • - MotorMateriel 4.2
    af John Poulsen
    345,95 kr.

    Bogen omhandler Y-togene og MR-togene, der en gang var dominerende på privatbanerne hhv. DSBs baner vest for Storebælt. De to togtypers tilblivelseshistorie og anvendelsen ved de danske baner behandles ligesom de talrige varianter og ombygninger grundigt. De overvejede alternativer, ML/SL projektet og ideer om fællesanskaffelser for DSB og privatbanerne skildres, ligesom togenes anvendelse ved DSB og Arriva. I forbindelse med forarbejdet til nye privatbanetog vakte Regiosprinteren (udviklet af Duewag) interesse, og typen - der kører på Nærumbanen - er naturligvis også med i bogen. Bogen rummer masser af illustrationer fortrinsvis i farver samt 40 superdetaljerede HO-tegninger.

  •  
    242,95 kr.

    2022 blev et meget begivenhedsrigt år. Fra det tidlige forår var det slut med det obligatoriske mundbind i kollektiv trafik. Ruslands invasion i Ukraine medførte voldsomt stigende energipriser. For de mere jernbaneinteresserede forsvandt DSBs sidste store diesellokomotiver, litra ME, som trækkraft for de sjællandske regionaltog, den opgave overtog de nye elektriske EB-lokomotiver. ARRIVA fik nyt design, mens Midtjyske Jernbaner løftede sløret for de kommende batteritog i det vestjyske. Odense blev igen en sporvognsby på godt og ondt, mens der stadig bygges på den kommende letbane langs Ring 3 i Storkøbenhavn. Og så har der igen igen været mange sporarbejder.

  •  
    226,95 kr.

    Også2021 blev et år præget af corona, som igen frarøvede denoffentlige transport mange passagerer. Man regner med at ca. 20% ikkekommer tilbage i togene indenfor de næste par år. Derbliver heldigvis stadig investeret i jernbanen, DSB modtager nyeellokomotiver, som er i drift, og fremtidens togsæt er bestilt,Aalborg fik sin lufthavnsbane og der blev åbnet yderligere tre nyestationer i Jerne, Gødstrup og Vinge. Der arbejdes fortsat påletbanerne i Odense og langs Ring 3 i Storkøbenhavn samt påudvidelsen af Sydhavnsmetroen i København. Politikernefandt en løsning, så Østbanen mellem Køge og FaxeLadeplads/Rødvig får nyt spor.

  • af Anna W. Thorbjörnsson & Marko T. Wramén
    247,95 kr.

    Det her er bogen til dig, som vælger toget frem for flyet, men også en bog til dig, som bare elsker at rejse! Flere og flere rejser på skinner, både når det handler om en forlænget weekend i storbyen, en familieferie med sol og strand eller en rejse med arbejdet. Og grundene til det er mange: Klimaet, naturligvis, men også det roligere tempo og muligheden for at se og opdage rejsevejen og ikke kun rejsemålet.Italien er et land, som man skal bruge god tid til rigtigt at udforske. Det gælder om at finde den lille vinproducent i landsbyen eller det allerbedste gelateria på byens torv. Og der findes ikke en bedre måde at opdage det rigtige Italien end med tog! Bogen indeholder ni planlagte ruter, der fører den rejsende gennem både smuk natur og områder med en skøn madkultur. Personlige tips, letlæselige kort og en vejledning til, hvordan man bedst booker billetter gør bogen til en forrygende rejsepartner.

  • - The Definitive Visual History
    af Dk
    264,95 - 296,95 kr.

    Definite visual history and glorious celebration of all things train and trackThe Train Book traces the history and role of trains from the first steam engines to diesel engines and then to today's high-speed bullet trains. You'll take a journey through the most important trains of each period and see iconic trains such as the Orient Express, the Fairy Queen, the Mallard and the Javelin in incredible detail, discovering the anatomy of these legendary engines. The Train Book gives you a truly international view of trains, exploring some of the world's most impressive rail routes from South Africa to Siberia, including the Darjeeling Himalayan Railway and the high-speed Japanese Tokaido Shinkansen line. You'll discover the stories of key innovators, designers and engineers who advanced rail travel, the challenges they faced and the cultural backdrop against which the railways were built.The Train Book is the perfect gift for train enthusiasts of all ages.

  • - A Great Novelist's Travels by Train
    af Charles Dickens
    197,95 kr.

    A collection of Dickens' many writings on railways, from ghost stories to Dombey and Son, travel pieces to letters.

  • af Karin Michaëlis
    227,95 kr.

    Velkommen til Bibis verden: Bibi er en lille pige med lange tynde ben, blå øjne og lyse fletninger. Hun er datter af en stationsforstander og rejser derfor gratis med toget – og det gør hun brug af! Hun får set det meste af Danmark og møder mange slags mennesker og dyr, og hun bliver venner med alle! Man kan altid regne med, at hvor Bibi kommer, er der glæde.Bogen er skrevet i og med datidens retsstavning.Ungpigeromanerne om Bibi kom i syv bind mellem 1929-39 og blev en stor international succes. Bibi er en stationsforstanders datter og vokser op uden mor. Hun er en idealistisk drengepige, der rejser gratis med statsbanerne og kæmper for dyrenes sag. Bibi-serien er illusteret af Hedwig Collin.Karin Michaëlis (1872-1950) var en dansk forfatter og kulturpersonlighed, der ikke skyede bort fra sin samtids mere kontroversielle emner som kvinderettigheder og samliv. Da hun udgav Bibi-seriens første bog med undertitlen „En lille piges liv", var hun allerede en veletableret forfatter med mere end 20 voksenromaner bag sig.

  • - Danmarks første lokomotiv og dets placering i teknologiudviklingen
    af Poul Thestrup
    306,95 kr.

    Danmarks første lokomotiv Odin blev leveret i 1846. I bogen beskrives lokomotivudviklingen i England, USA og Centraleuropa til 1850 på grundlag af international forskning. Sjællandske Jernbaneselskab bestilte tidens mest moderne lokomotivtype, men fik i stedet noget meget traditionelt. For første gang gives en dækkende forklaring herpå, på baggrund af omfattende studier i danske og fremmede arkiver og ved at inddrage den samtidige engelske debat. Afslutningsvis behandles de følgende 20 års danske lokomotivkøb. Bogen er skrevet af forhenværende chef for Danmarks Jernbanemuseum, dr. phil. Poul Thestrup.

  • af John Poulsen & Peter Christensen
    337,95 kr.

    Dette bind behandler den samlede produktion af motormateriel fra Nakskov Skibsværft og fra B&W, samt Scandia og Frichs’ produktion frem til omkring 1932. Såvel DSBs første erfaringer med dieselmateriel som privatbanernes træbyggede motormateriel, herunder de danske Kieler-vogne, behandles i bogen. For første gang fortælles hele historien om DSBs tidlige dieselmaterielanskaffelser, og om B&Ws produktion af motormateriel ogsdå til udlandet.

  • af Wallis Nash
    192,95 - 283,95 kr.

  • - Capitalization, Location, Building And Keeping Up Of The Organization And Property Of Railroads (1896)
    af Marshall Monroe Kirkman
    369,95 - 392,95 kr.

    This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.

  • af Howard Fleming
    170,95 - 324,95 kr.

    This scarce antiquarian book is a facsimile reprint of the original. Due to its age, it may contain imperfections such as marks, notations, marginalia and flawed pages. Because we believe this work is culturally important, we have made it available as part of our commitment for protecting, preserving, and promoting the world's literature in affordable, high quality, modern editions that are true to the original work.

  • af Simon Bendall
    167,95 kr.

  • af Cecil Brunswick Smith
    347,95 kr.

  • af George Ellsworth Hooker
    362,95 kr.

  • af Paul Shannon
    147,95 - 167,95 kr.

  • af S. Tyson Gardner
    317,95 kr.

  • af Philadelphia Rapid Transit Company
    177,95 kr.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.