Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Håndbogen beskriver hårdføre palmer, og alle aspekter af deres dyrkning i det danske klima. Bogen er til dig der gerne vil lykkes med palmer i haven. Om du er nybegynder eller erfaren er uden betydning, for bogen gennemgår på en let forståelig måde hvordan det gøres.Skrevet af Henrik Pedersen der er ekspert i hårdføre palmer, uddannet miljøgeolog og søn af en planteforsker. Han har spiret en palme som i dag er 4 meter høj, og han har egen palmeproduktion på friland. Det er derfor også historien om iværksætteri uden sidestykke i Danmark.
Kirsten Engholm er slotsgartner på Fredensborg Slot.Med udgangspunkt i Orangeriets historie genemgås dyrknng og pasning af de fleste traditionelle orangeriplanter. Inspiration til alle, der drømmer om at skabe sit eget lille eller store orangeri.Størstedelen af bogens fotos er optaget i Orangeriet på Fredensborg Slot.
Vi drømmer alle om forår, og på denne årstid har mange haver en nærmest paradisisk stemning. Claus Dalby har besøgt en række forårshaver rundt omkring i Europa og viser, hvor forskellige haver sæsonens første måneder kan tage sig ud. Der er ikke alene fokus på løgvækster, men også på buske og stauder, der udfolder sig i foråret.
I haver foldes menneskers drømme ud som et 'anderledes sted' forskånet for tilværelsens sorger og bekymringer, et arkadien, et elysium, et levende paradis. Myten er velkendt, og dog må man undre sig: Hvorfor er paradisforestillingen specielt knyttet til en have?Meningen med at dyrke sin have har ændret sig gennem tiden fra middelalderens klosterhaver til nutidens urban gardening. Historisk har alt fra små rosenhaver til store romantiske landskabshaver været rum for religiøs fordybelse og kontemplation, for høvisk og erotisk kærlighed, for lærdom og anet sammenhæng mellem menneske og natur. Haven som begreb, dens historie og praktisk-sanselige dimension flettes i denne bog sammen med litteratur tilbage fra Augustins åbenbaringer over Jane Austins pittoreske landskaber og helt frem til moderne økopoesi og ny viden om planter i kunst, arkitektur og medieformidling, hvor herhjemme Søren Ryge Petersen, Signe Wenneberg, Rasmus Ejrnæs, Christian Yde Frostholm, Camilla Berner, Stig L. Andersson og andre inspirerer naturfølelse og hverdagsliv i haven. Det sker med visionen om et bæredygtigt samfund, der bygger på økologi, biodiversitet, grøn aktivisme og et genfortolket ideal om det aktive liv, vita activa.
JANE AUSTEN ∙ SUZANNE BRØGGER ∙ FREUD ∙ FRUGTHAVE ∙ GEORGE HARRISON ∙ MAGNOLIA ∙ MONETS KØKKENHAVE ∙ MÆLKEBØTTE ∙ NAPOLEON ∙ NATTERGALEN ∙ PLANTEJÆGERE ∙ PRÆRIEHAVE ∙ PÆONER ∙ PIET OUDOLF ∙ ROSARIER ∙ SISSINGHURST ∙ SOLBRUD ∙ SOMMERFUGLE ∙ SYRENTID ∙ TAGHAVER ∙ VERTIKALE HAVER ∙ VILDE HAVER ∙ VIRGINIA WOOLF ∙ WOODLAND ∙ ZENHAVEHaver er levende fortællinger. Selv den vildeste have gemmer på historier om de mennesker og planter, der har formet haven og fyldt den med liv. I 33 kapitler fortæller Birgitte Krejsager i et farvestrålende kalejdoskop af ord og billeder om planter, passionerede havedyrkere og haver. Det er fortællinger om menneskers samhørighed med havens natur og bogens havehistorier strækker sig fra de ældste haver til i dag.Bogens kapitler kan læses uafhængigt af hinanden. På overraskende vis krydser menneskenes og havernes veje hinanden og nye historier og facetter føjes til det allerede kendte billede på denne dannelsesrejse for havedyrkere.Bogen er gennemillustreret af forfatteren med 39 smukke decoupager, der inviterer øjet til at gå på opdagelse i havehistorien. En illustreret tidslinje er anbragt bag i bogen sammen med et register.”Ganske enkelt: - en aldeles fremragende bog!” - Kristian F. Møller boghandel “En skøn og anderledes havebog” -Jyllands-Posten "én af de mest fantastisk skønne havebøger jeg længe har læst... Jeg følte mig sendt ud på en dannelsesrejse i planternes, havernes og kunstnernes historie og kultur... den ene interessante historie efter den anden.... Jeg er meget imponeret over denne bog. Den er ganske enkelt fremragende. Det er en bog, som både haveelskere og kulturelt og historisk interesserede vil få stor glæde af" - Rudersdal Bibliotek "en spændende, vidtfavnende og velskrevet fremstilling af haver, kunst og passion gennem tiden. De 39 decoupager er meget smukke og indbyder til fordybelse" -Lektørudtalelsen
Dejlig bog om livet i drømmehuset på landet - på godt og ondt. Fint illustreret med akvareller.
Ukrudt er planter, som med deres utrolige egenskaber og sammenspil med vores insekt- og dyreliv er en kilde til glæde, oplevelser, biodiversitet og liv i haven. Ukrudt er også traditionelt planter, der er uønskede, og som igennem mange år er blevet bekæmpet og luget væk. Men hver en ukrudtsplante har sin egen historie, og vores syn på, hvilke planter der er uønskede er så småt ved at ændre sig. I denne bog har forfatteren samlet 50 af de mest interessante ukrudtsarter og fortæller planternes historie. Alle fortællingerne er smukt illustreret med de klassiske og unikke Flora Danica-tegninger.
Denne bog beskriver udviklingen af kongelige og adelige haver og havebrug i vort klima- og kulturområde i 1600-tallet. Arbejdet med disse haver, de erfaringer man gjorde sig med anlæggelse, plantesortiment og dyrkningsfaciliteter, blev optakten til de meget kendte og grundigt beskrevne haver fra 1700-tallet, som f.eks. Frederik IV’s smukke haver ved Fredensborg, Frederiksberg og Frederiksborg.Før 1600-tallet dyrkedes næsten kun nytteplanter i haverne i vort klima- og kulturområde; dvs. uden for de områder, som havde været under romersk indflydelse. Inspirationen til det moderne havebrug kom sydfra. Man begyndte at importere kostbare planter og frø, og man hentede udenlandske gartnere til landet. Både Christian IV og Frederik III arbejdede intenst med Rosenborghaven – sidstnævnte med hjælp fra Paul Klingenberg – men den helt store haveanlægger var Frederik III’s dronning Sophie Amalie.Hendes meget righoldige arkiv fortæller om anlæggelsen af Sophieamaliehaven ved Sophieamalienborg. Til anlæggelsen indkaldte dronningen fire franske gartnere, den ene efter den anden. Da dronningen døde i 1685, var haven fuld af blomster og springvand.Den store udfordring lå i at få de sarte planter til at overleve i vort klima. På dette tidspunkt gjorde ”Den lille Istid” – en usædvanligt kold periode, som var værst i årene fra 1650 og ca. 70 år frem – ikke de dyrkningsmæssige udfordringer mindre. Dronning Sophie Amalie løste problemet med sine kakkelovnsopvarmede ”pommerantzhuse”, hvor hun dyrkede et stort udvalg af importerede planter, som kun kom ud i haven i sommerperioden. Annie Christensen har foretaget en minutiøs gennemgang af private arkiver, bevarede regnskaber i Rigsarkivet, og Det kongelige Biblioteks store samling af havelitteratur fra 1600-tallet. Hun beskriver haverne ved Gottorp, Nykøbing Slots haver, haven omkring Rosenborg, Dronning Sophie Amalies haver og en række andre haver fra 1600-tallet, bl.a. Frederiksdalhaven, hvorfra der findes fyldige plantelister, som belyser hvordan man tilplantede bedene i 1600-tallet.I bogen citeres talrige plantelister fra 1600-tallet og det giver et unikt indblik i udviklingen af plantesortimentet i århundredet. Her findes selvstændige kapitler om dyrkningsfaciliteter og plantesortiment på Gottorp, dyrkning af eksotiske planter og dyrkning af køkkenurter. Hertil kommer fyldige bilag, appendiks, litteraturliste og kilder, som kan hjælpe interesserede videre i udforskningen af den tids havebrug.Indbundet, shirtinghelbind, med smudsomslag. Stort format, ca. 25 x 32,5 cm. 2000. Bogen er på 396 sider og indeholder 30 smukke farvegengivelser fra Gottorfer Codex, samt mere end 50 sort-hvide illustrationer, som bl.a. viser datidens haveredskaber, drivhuse, samt planer og stik med gengivelser af udvalgte haver og slotte.Forsiden viser Kong Frederik III og dronning Sophie Amalie til hest, omgivet af blomster og løvværk. Kunstneren er O. Ellinger. De danske Kongers kronologiske Samling, Rosenborg.”Annie Christensens bøger er rige på viden og tanker, meninger og holdninger. De rager op over havelitteraturens frodige underbevoksning som store bredkronede træer”. (Marie Louise Paludan, anmeldelse af Annie Christensens bøger i Weekendavisen).Havehistorikeren Annie Christensen er cand.hort. med afgangsopgave i klimatologi 1979. Licentiatgrad, lic.agro., i 1986, på en afhandling om udviklingen af Gisselfelds haver 1500-1900. Annie Christensen har også udgivet ”The Klingenberg Garden Day-Book 1659-1722” (1997) og ”500 år i en dansk have - tusinder af hænders arbejde” (om Gisselfeldhaven, udgivet i 2004) hos os.
Aldrig før har så mange ønsket at få en mere vild have. Men hvordan kommer man i gang, og hvad skal man gøre anderledes?TV-værten Lene Beier elsker sin have, for her er plads til pindsvin, insekter, fugle, blomster og selvfølgelig ukrudt. Men alligevel vil hun gerne vide endnu mere om den vilde natur. Derfor tager Lene Beier os med rundt i Danmark for at se, hvordan forskellige haveejere griber netop det an.VILDERE HAVE er historien om Lene Beiers egen frodige have, fortællinger fra otte spændende steder og ekspertens råd om biodiversitet. Og så er bogen fuld af smukke, inspirerende billeder og tips til alle, der gerne vil have mere vildskab ind bag hækken.
Hverdagshaven – året rundt tager gennem personlige fortællinger læseren med i haven og forklarer på en lettilgængelig måde, hvordan den dyrkes året rundt. Bogen egner sig til alle niveauer og giver den nye og erfarne haveejer et grundlæggende indblik i, hvordan haver anlægges, dyrkes og vedligeholdes med vægt på biodiversitet og økologiske dyrkningsprincipper.Bogen henvender sig til læsere med store og små haver, så her kan både landbohaveejeren, drivhusdyrkeren og børnefamilien med krukker på altanen finde ny viden og inspiration uanset ambitionsniveauet.Forfatteren folder havens udfordringer ud og giver konkrete svar på, hvordan de løses. Gennem praktiske tiltag gennemgås havearbejdet med blomster, grøntsager og frugt året rundt. Fra forspiring, såning, høst og vinteropbevaring til afsnit om beskæring, kompost, gødning og efterafgrøder formidles et dybdegående indblik i havelivets mange aspekter på en simpel måde.Læseren guides til valg af haveredskaber og får DIY-forslag til, hvordan man på bæredygtig vis kan lave sine egne eller bruge haven til hygge, når arbejdsredskaberne stilles i skuret.Christine Granild har formidlet sin store praktiske og teoretiske viden i landsdækkende medier og driver havemagasinet HVERDAGSHAVEN.dkCHRISTINE GRANILD fik sin første have lang tid før, hun begyndte i skole. Den var fyldt med farvestrålende sommerblomster, og senere voksede rækker med ærter, gulerødder og radiser frem. Det blev begyndelsen på et liv med hverdagshaver og jord under neglene.Fra sit landsted dyrker hun i dag en selvforsynende køkkenhave på 400 m2, har to drivhuse og alt det løse, hvor blomster, træer og buske folder sig ud. Året rundt er haven et levende sted med sommerblomster, grøntsager, stauder, frugttræer, bærbuske, ukrudt mellem rækkerne og skræppende høns, ænder, bier, insekter og sommerfugle.
Elizabeth betror sin dagbog alt, både frustrationer og glæder. Igennem et år følger vi den unge frue, som har sat sig for at lave den forsømte have på sit preussiske gods om til et paradis på jord. Med masser af gåpåmod, og absolut ingen erfaring, kaster hun sig ud i arbejdet. Men med mand, børn, uforstående tjenestefolk – herunder en vanvittig gartner, en uduelig kohyrde og en obsternasig guvernante – samt ikke at forglemme gæster, der nægter at tage hjem igen, er det ikke nogen let opgave.Elizabeth von Arnims debutroman veksler mellem melankolsk poesi og sprudlende satire. Dels en charmerende kærlighedserklæring til havearbejdet med alle dets overraskelser, dels et selvportræt af en kvinde, som ikke rigtig kan finde sig til rette, hverken som preussisk herregårdsfrue, veninde eller mor – og da slet ikke som hustru til Den harmfulde Mand.Elizabeth og den tyske have udkom i 1898 og foreligger nu for første gang på dansk, oversat af Jens Pedersen.
En bog om havearkitekten Morten Klint kommer automatisk til at handle om have- og landskabsfagets udvikling fra 1930 til 1980, en periode, der i Danmark opfattes som fagets guldalder. Danskhavekunst stod i høj kurs i Europa, og landskabsgartneren blev undervejs til havearkitekten og siden til landskabsarkitekten. Selv startede Morten Klint som gartnerelev og stiftede bekendtskab med havearkitekturen da han i 1935 blev medhjælper hos dansk havekunsts store gamle mand, C.Th. Sørensen. Bogens forfatter, landskabsarkitekten Lone van Deurs, kom som ung til at arbejde sammen med Morten Klint, og hun beskriver i planer, tegninger og fotos en række af hans anlæg, skabt i periodenfra sidst i 1930’erne til hans død i 1978. Kun få af haverne eksistereruændret i dag. Størsteparten er hverdagsanlæg, udformet med tankepå, at børn og voksne skulle have skønne, livgivende udearealer at udfolde sig i. Morten Klint lavede villahaver, sommerhushaver,gårdrum til byens boligkarreer og friarealer omkring forstædernes store boligbebyggelser. Hans anlæg skulle kunne bruges og slides og skulle kunne ændres af de mennesker, der boede der. Mange af dem ville blive udviklet til noget andet, og det var fint med ham.Som landskabsarkitekt lagde han vægt på at etablere de bærende, robuste rammer.”[Morten Klint] var en særegen begavelse og ikke så arkitektet som så mange arkitekter. De forstår sikkert, hvad jeg mener?”siger arkitekten Steen Eiler Rasmussen i bogens indledning.
RHS Wild in the Garden Diary 2024 is the best-selling wildlife photographic diary from the Royal Horticultural Society.
RHS Pocket Diary 2024 is the best-selling illustrated pocket diary from the Royal Horticultural Society.
RHS Desk Diary 2024 is the best-selling illustrated desk diary from the Royal Horticultural Society.
Isabel Bannerman reflects on the gardens she and her husband, Julian, have made together for the various houses in which they have lived, and the garden they are making now, at Ashington Manor in Somerset
Kabul war einst als Stadt der blühenden Gärten berühmt. Und was gewesen ist, kann wieder sein, schrieb der Politikwissenschaftler Ekkehart Krippendorff. Diesem Motto folgend reflektieren rund 20 Künstler*innen aus Afghanistan, Kasachstan, dem Iran, der Türkei, den USA und der Schweiz über ein anderes Kabul, ohne die vergangenen und aktuellen Krisen auszublenden.Ob mit lokalem Ortsbezug oder ausgehend von Intuition und Vorstellungskraft - der Band versammelt neu geschaffene Kunstwerke, die über den afghanischen Garten als Mikrokosmos der ganzen Welt reflektieren. Er enthält das Leben der Menschen mit den Tieren und Pflanzen, in all seinen Wundern und all seiner Schönheit. Beiträge zu den Gärten Kabuls, dem Garten als Sinnbild für Großzügigkeit und Freundschaft und der Geschichte eines privaten Gartens unweit Teherans erweitern die zukunftsweisende Schau.
Renommierte und international bekannte Garten- und Architekturtheoretiker, Kunsthistoriker, Kulturvermittler und Publizisten nähern sich dem Phänomen Wörlitz. Diese Annäherungen gehen von Entwicklungen des 18. Jahrhunderts aus, in die sie das Gartenreich des Fürsten Franz als exponiertes europäisches Beispiel einordnen. Die neuen Vorstellungen von Architektur und Landschaftsgestaltung in der Epoche der Aufklärung wurden im kleinen Musterstaat vorbildlich und exemplarisch umgesetzt. Indem sie die historischen Hintergründe analysieren, eröffnen die Autoren neue Perspektiven der Wahrnehmung eines Weltkulturerbes. Dem Ansatz, mit geschärftem Blick vom Kleinen auf die Gesamtkomposition zu schließen, entsprechen die Fotografien dieses Bandes. Das Buch ist keine nüchterne wissenschaftliche Abhandlung, sondern überzeugt vielmehr mit unverhofften Geistesblitzen. Ein Band für Ästheten, eine außergewöhnliche Hommage: faszinierend, instruktiv und bildmächtig. Mit Essays von Bazon Brock, Adrian von Buttlar, Hans-Dieter Gelfert, Vittorio Magnago Lampugnani, Michael Stürmer und Thomas Weiß
The story of how Xa Tollemache re-created the garden at Helmingham Hall, in Suffolk - and became a garden designer
These ten essays examine the role of gardens and gardening in the settlement of New South Wales and in growing a colony and a state. They explore the significance of gardens for the health of the colony, for its economy, for the construction of social order and moral worth.
Haven til lyst og glæde – den danske havekultur gennem 200 år handler om almindelige danske haver, ikke parker og store arkitektoniske anlæg. Fokus ligger på prydhaven som den have, der skal beundres og duftes til i modsætning til nyttehaven, der har et praktisk formål.Vi er mere end 60 % danskere, der har en have. Og haverne er en kilde til lys og luft, til glæde og fornøjelse, til skabertrang, til dyrkning af grøntsager og for nogen også til evig dårlig samvittighed og irritation over havearbejdet. Haven til lyst og glæde – den danske havekultur er den første bog, som analyserer og beskriver den almindelige danskers havekultur fra dens spæde start omkring 1800 til vore dage.Haven til lyst og glæde – den danske havekultur er imidlertid langt fra blot en historisk redegørelse. Den ses hele tiden som et spejlbillede af de mennesker, der kerer sig om den, om deres vilkår og samfundsudviklingen. Dermed bliver bogen også en beretning om, hvordan danskerne udtrykker sig gennem anlæggelsen og pasningen af prydhaven som en væsentlig del af deres tilværelse. Bogen er meget veldokumenteret og velillustreret.
A personal invitation into the private gardens - and private lives - of a roll call of fascinating (and mostly famous) people, in varied walks of life
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.