Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering
Filter
Filter
Bogtype
  • (190)
  • (9)
  • (1)
Format
  • (111)
  • (45)
  • (11)
  • (9)
  • (8)
  • (7)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (190)
Pris
DKK
Serie
  • (21)
  • (14)
  • (9)
  • (7)
  • (6)
  • (4)
  • (3)
  • (2)
  • (1)
Vis mere
Tag
  • (93)
  • (73)
  • (19)
  • (18)
  • (15)
  • (14)
  • (13)
  • (13)
  • (12)
Vis mere
Sorter efterSorter
  • - Sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver
    af Bjørg Bogisch & Britta Kornholt
    296,95 kr.

    NY UDGAVE: 9788759330586KLM på tværs sætter fokus på de mange etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer, som en underviser møder i skolen i dag, hvorfor den arbejder på tværs af de videns- og færdighedsmål, som den studerende skal tilegne sig i faget. Bogen er opbygget over fem temaer: globalisering og modernitet – individ og fællesskab – majoritet og minoritet – magten til fortolkning – samt læreren som værdiformidler. Behandlingen af disse temaer er diskuterende og inviterer til, at den studerende får blik for nye perspektiver på sig selv, samfundet og skolen. I sidste ende sætter det den kommende lærer i stand til at ”forholde sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer, som er forbundet med undervisning, forældresamarbejde og skole i et globaliseret samfund”, som målsætningen for KLM lægger op til. OBS! Ny udgave udkommer januar 2018, benyt SBN 9788759330586

  • - Håndbog i børnegudstjenster
    af Peter Nejsum, Annelise Søndengaard, Lena Kjems & mfl.
    429,95 kr.

    Gud flyver forrest er en uudtømmelig kilde af inspiration til den præst, der holder børnegudstjenester. Gud flyver forrest · er en håndbog i børnegudstjenester · er et uudtømmeligt inspirationskatalog · følger både kirkeåret og kalenderåret · er teologiske og pædagogiske overvejelser · over forkyndelse for børn · er spækket med fortællinger og liturgier · lægger stor vægt på salmevalget · er et kreativt værksted · har et omfattende register og en gedigen litteraturlistePressen skriver:Bogen er længe ventet. Og den lever til fulde op til forventningerne… En klar og overskuelig bog, der lægger op til refleksion og til egen videre planlægning, men også kan fungere som ”kogebog”, hvor man kan følge en opskrift. Den er værd at købe for både uerfarne, mellemerfarne og fuldbefarne!Præsteforeningens Blad Mangler du idéer, fortællinger eller bønner til en børnegudstjeneste, så er her masser af stof at gå i gang med.Kirkekultur.nu

  • af Peter Lodberg
    118,95 - 202,95 kr.

    DANSKERNES TO GENNEM 1000 ÅR er en fortælling om, hvordan vi blev dannet som nation og borgere gennem løbende impulser udefra. For 1000 år siden blev vikingekongerne efterhånden overbevist om, at de skulle tilbede én frem for flere guder. Landsbykirken opstår som fælles samlingspunkt i landbrugssamfundet. Den kristne jul overtager den hedenske solfest, men som det ofte er tilfældet, når nye ritualer og traditioner skal finde folkeligt fodfæste, sker det ved, at det nye bygger oven på det gamle. Det næste store brud sker med Reformationen i 1530’erne, hvor den katolske kirke og dens mænd taber til kongemagten, der med Christian 3. gør Danmark protestantisk. Frem vokser forestillingen om det kristne menneske som en god samfundsborger, der gør sin pligt. I 1800-tallet ser vi, at religiøs vækkelse kan gå hånd i hånd med social forandring. Grundtvigs tanker om at oplyse og danne det hele mennesker via fri- og højskoler får enorm indflydelse ikke mindst blandt landbefolkningen. Begrebet nation og folk opstår. Efter Anden Verdenskrig sker der en gradvis sekularisering. Velfærdsstaten kan måske kaldes den nye statsreligion? Senere kommer indvandrere fra ikke-vestlige lande til Danmark med helt nye religiøse og kulturelle traditioner. Er Danmark på vej til at blive multikulturelt? Religionsfrihed er en grundlovssikret borgerrettighed, men som et af de få lande i Europa har vi stadig en officiel binding mellem stat og kirke, men også den er under pres. Det moderne menneske vil selv definere sin religiøsitet og føler sig ikke bundet eller begrænset af dogmer eller kirkelige fællesskaber. Men igen kommer udfordringen fra verden omkring os: Hvad kommer det til at betyde for fortællingen om stat og religion, at vi bliver konfronteret med religiøs motiveret vold og terror? Historien har vist, at religion er et magtfuldt og effektivt middel til at samle et folk. Peter Lodberg, født 1958, er teolog og professor i teologi ved Aarhus Universitet.

  • - Kristendommen, den enkelte og kirken
    af Hans Raun Iversen
    166,95 - 317,95 kr.

    I denne bog sammenfatter Hans Raun Iversen sine 44 års studier i emnet praktisk teologi i Danmark. Bogen er skrevet som en lærebog til faget Praktisk Teologi i det teologiske studium på universitetet og kan også bruges som en håndbog for dem, der blot søger viden om bogens emne. Samtidig har den også karakter af en monografi, der fremlægger en teologisk grundposition.I bogen er kristendommens og kirkens samfundsmæssige stilling i fokus. Det gælder uanset, om der arbejdes overvejede empirisk, historisk eller teologisk, og på trods af at der fokuseres på den enkeltes forhold til kristendommen i dagens individualiserede samfund. Når alle i dag er individualister, er det netop et dybt samfundsmæssigt træk ved vores selvopfattelse! Bogen afgrænses til det danske område, og søger at medtænke alle kirke- og kristendomsformer i Danmark. Bogens første kapitel bringer – for første gang på dansk – en introduktion til metoder i empiriske studier og feltarbejde for teologer. Bogens hovedemner er i øvrigt: Kirkekundskab, kirkesociologi, mission, diakoni, kirke og menighed samt præsterne og de frivillige. Hans Raun Iversen har arbejdet med forholdet mellem folk og kirke i Danmark og Tanzania i flere ansættelser ved Aarhus Universitet 1974-1982 og med udviklingen af dansk, praktisk teologi som lektor ved Københavns Universitet 1982-2018.

  • - religiøse dilemmaer i skolens praksis
    af Pia Rose Böwadt & Ane Kirstine Brandt
    204,95 kr.

    Er det i orden, at en censor af religiøse grunde ikke vil give hånd til kvinder? Er det i orden, at en skole går til juleafslutning i den lokale sognekirke? Skal skolen tage særlige hensyn til religiøse minoriteter? Og må der overhovedet være religiøse symboler i skolen? Spørgsmålene er mange og svære. Ikke desto mindre er det aktuelle spørgsmål, man som professionel lærer bliver nødt til at tage stilling til. Religion har med følelser at gøre ofte stærke følelser. Som professionel er det imidlertid vigtigt, at man kan holde hovedet koldt og netop agere professionelt. I Gud i skolen - Religiøse dilemmaer i skolens praksis giver forfatterne ikke færdige svar på, hvilken rolle religion skal spille i de danske institutioner, men de analyserer og diskuterer de forskellige strategier, der kan ligge til grund for beslutninger om, hvilken rolle og vægt religion skal have i skolen. I bogens afsluttende kapitel opstiller forfatterne nogle guidelines, som læreren kan støtte sig til i mødet med religiøse dilemmaer i skolens praksis. Bogen tager udgangspunkt i en række interview med skoleledere, fagfolk og repræsentanter for forskellige trossamfund. Den nye udgave er gennemgribende revideret, og der er bl.a. tilføjet et nyt afsnit om den danske friskoletradition. Listen over interviewpersoner er ligeledes blevet udvidet og tæller nu overrabbiner Jair Melchior, undervisningsminister Merete Riisager, formand for Dansk Friskoleforening Peter Bendix Pedersen og nye repræsentanter for Ateistisk Selskab og Humanistisk Samfund. Bogens primære målgruppe er lærerstuderende i faget Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab, men den henvender sig også til alle andre, der er i berøring med religion i institutioner: lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, pædagoger, skoleledere, skolebestyrelser m.fl.

  • - Faglige tilgange og konkrete undervisningsforløb
    af Carsten Bo Mortensen m.fl.
    326,95 kr.

    En letlæselig gennemgang af metoder til religionsfaget samt konkrete undervisningseksempler i relation til de forskellige metoder.Teoretiske artikler om religionspædagogik og didaktik samt en række tilhørende beskrivelser af konkrete undervisningseksempler til skolens forskellige klassetrin.Den fænomenologisk-hermeneutiske tilgang (John Rydahl) Den historisk-kritiske tilgang (Mogens Müller) Den narrative tilgang (Ingrid Ank) Den religionsfænomenologisk-komparative tilgang (Marianne Qvortrup Fibiger og René Dybdahl Pedersen) Den religionssociologiske tilgang (Mette Buchardt) Den biografiske tilgang (Karen Schousboe) Den æstetiske tilgang (Dorthe Jørgensen) Samt to indledende kapitler af Mette Rold og Keld Skovmand.

  • af Sigurd Barrett, Rasmus Welling, Mette Kongstad Welling & mfl.
    154,95 kr.

    Det er 10 år siden, Sigurd Barretts nyklassiker og bestseller Sigurd fortæller bibelhistorier udkom, og det fejres i år med udgivelse af en jubilæumsudgave, en aktivitetsbog samt en kuffert med 31 kort om bibelhistorierne.Aktivitetsbogen understøtter Sigurd fortæller bibelhistorier med en lang række varierede opgaver, kreative lege og aktivi- teter inden for fagene kristendom, dansk, historie, samfundsfag og billedkunst.Bogen lægger op til leg, eftertænksomhed, kreativitet og samtale om mange af bibelens vigtige emner på en pædagogisk, inkluderende og sjov måde for børnene. Alle opgaver er illustreret med trin for trin-guide og materialeliste og er inddelt i sværhedsgrader, så det er let at navigere i bogens mange muligheder.Opgaverne kan løses både i grupper eller alene, og der er rig mulighed for at tage bogen under armen og tage ud i landet og opdage nogle af de mange historiske steder og kirker, der omtales i bogen.Aktiviteterne er udarbejdet af de tre lærere Rasmus Welling, Mette Kongstad Welling og Dennis Hornhave Jacobsen og kan anvendes både privat af forældreog i undervisningsøjemed.

  • - Hvorfor er Koranen ikke en hellig bog?
    af Per Holbo & Massoud Fouroozandeh
    216,95 kr.

    Hvordan blev Koranen til? Er den en åbenbaring fra Alläh? Eller er den en menneskelig opfindelse og et magtredskab? ”Koranens Dilemma – sociologisk” er den første i en serie af bøger, der stiller spørgsmålstegn ved den fortælling om Koranen, som vi her i vesten ellers ukritisk har købt, uden at undersøge, om det nu også holder stik. I bogen opstiller forfatterne en alternativ hypotese om Koranens oprindelse og underbygger hypotesen med kildemateriale fra både Koranen selv og de kilder, som muslimske teologer typisk henter inspiration fra til fredagsbøn. De indsatte spørgeark i slutningen gør bogen velegnet til studieforløb i folkeskoler og på gymnasiet, men bogen kan også bruges som almindelig læsning i lænestolen for den, der gerne vil vide mere om Islam og som ønsker at kunne deltage i debatten om Islam på et mere velfunderet grundlag.

  • - Religionsundervisning og religionspædagogik
    af Inger Toftgaard Barret m.fl
    388,95 kr.

    Bag historisk og kulturelt variable og skiftende fremtrædelsesformer består afgørende eksistentielle grundvilkår og grundtræk. Den filosofiske, teologiske, religiøse og kunstneriske tradition kan kaste lys over og bevidstgøre om disse grundvilkår og disse grundtræks tilsynekomster under nye historisk-kulturelle vilkår. Hvad der består er, hvad der i historiens og kulturens udvikling viser sig at være bestand i. Noget forandres for at forgå i tidens strøm, andet forandres for at bevares. Bestand såvel som bevægelse.Bestand og bevægelse er en bog om religionsundervisning og religionspædagogik for folkeskolefaget kristendomskundskab. I bogens Afsnit A fremlægges indledningsvist de grundlagsovervejelser, der udgør forståelsesrammen omkring faget og dets historie. Afsnit B behandler mere konkret undervisningens indholdsside. Hvert af kristendomskundskabsfagets fire kompetenceområder behandles, Livsfilosofi og etik, Bibelske fortællinger, Kristendom, Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser. Afsnit C behandler fagets metodiske aspekter.Som religionspædagogisk grundbog er værket rettet til lærerstuderende i undervisningsfaget ”Kristendomskundskab/religion” samt til folkeskolens lærere i den daglige forberedelse til undervisningen i faget og i forbindelse med efteruddannelse.Forfatterne til bogen er alle undervisere med tilknytning til Læreruddannelsen i Aalborg.

  • - Om kristendom i en sekulær verden
    af Kåre Egholm Pedersen
    84,95 - 162,95 kr.

    Med afsæt i filosoffen Charles Taylors tanker om sekularisering, sætter bogen fokus på troens vilkår i en moderne verden. Der var engang, hvor troen på Gud ikke stod til diskussion. Den kristne Gud var ikke alene skaber og opretholder, men også garanten for tilværelsens urokkelige orden i universet, i samfundet og på det moralske plan. I dag forholder det sig nærmest lige omvendt. For de fleste nutidige, vest­lige mennesker er det lige så svært at tro på Gud, som det var for datidens mennesker at tvivle på Guds eksistens. Som følge af en række ændrede betingelser for det, vi kan tænke og forestille os, er troen på Gud med tiden blevet til én omstridt mulighed blandt flere andre. Denne bog handler om, hvad det vil sige at leve i en sekulær tid. Med afsæt i filosoffen Charles Taylors tanker om sekularisering, søger forfatteren svar på, hvorfor det moderne, gudløse menneske hjemsøges af tvivl, og om hvorfor mange stadig længes efter at finde den dybe mening og sjæle­lige fred, som fulgte med de gamles gudstro. Undervejs tager bogens forfatter livtag med nogle af de mest almindelige indvendinger mod kristendommen. Forfatteren vil vise både den troende og den søgende skeptiker, at det er muligt at tro, trods den dominerende sekularisering og uden at gøre vold på forstanden. Pressen skriver: ★★★★ Sognepræst Kåre Egholm Pedersen har med Tro på Gud skrevet en god og mild bog, hvor man kan søge et øjebliks ro i kampen mellem ateister og religiøse. - Kristeligt Dagblad Det er en bog til præster, der gerne vil tale med moderne mennesker om deres anfægtelser og tvivl … Og det er en bog til alle dem, der ikke er præster eller kristne, men nysgerrige på troen og dog i tvivl. - Kirke.dk

  • af Lene Madsen, Dorte Thelander Motzfeldt, Bodil Juncker, mfl.
    490,95 kr.

    Grundbogen til Religion C matcher gymnasiereformerne og rummer nye vinkler på faget og undervisningen – både fagligt og pædagogisk.Bogens grundidé er at aktivere eleverne mest muligt med øvelser, som styrker deres religionsfaglige kunnen og viden. Et indledende brillekursus præsenterer faget og herefter følger kapitler om verdensreligionerne, ateisme og fagets teorier. Bogen afrundes med en værktøjskasse til elevens arbejde med fagets materiale. Grundbogen til Religion C behandler: Kristendom, islam, jødedom, hinduisme og buddhismeReligioner i Kina og JapanAteisme og sekulariseringReligionsvidenskabelig teori og metodeReligionsfaglige begreberLigheder og forskelle mellem religionerne. I 2. udgaven er der foretaget enkelte rettelser i omtalen af den katolske kirke. Det drejer sig om siderne 61 og 62. 1. og 2. udgaven kan bruges parallelt, idet sidetallene ikke skrider.

  • - spar seks år på universitetet
    af Michael Esper Andersen
    208,95 kr.

    "Veloplagt bog, der fungerer som en art "maggiterning" af teologistudiet for lægfolk. Forfatteren brænder for sit stof og får sat mange interessante teologiske og filosofiske emner i spil på en pædagogisk måde." Lektørudtalelse af Inger Nygaard Kaad, Dansk BiblioteksCenter, til brug for bibliotekers indkøb "Michael Esper Andersen har skrevet en fremragende og hurtig indføring for lægmænd i teologiens komplekse univers og præsters tankegang ... Bogen er skrevet for alle, der interesserer sig for vores kulturhistorie og identitet, det vil sige alle lige fra ateister over de kulturkristne og tvivlerne til de troende ... " Annemette Norsker, præst i Høsterkøb Sogn, og Peter Gerlach-Hansen, menighedsrådsformand i Høsterkøb Sogn, i Kristeligt Dagblad Faglig redaktion: professorer og lektorer i teologi ved Københavns UniversitetSproglig redaktion: Ole Troelsø, journalist og gastronomiredaktør på BørsenIllustrationer: Claus Bigum, tegner ved bl.a. Berlingske og B.T.Korrektur: cand.mag. Lisbeth Rindholt, korrekturlæser på WeekendavisenGrafisk tilrettelæggelse: Akaprint A/S Bogens fem hovedkapitler er opbygget på samme overskuelige måde: overblik, opvarmning, neddykning i tre til fem emner og en opsummering. Derudover er der faktabokse, frække spørgsmål til din lokale præst og en håndfuld tegninger, der handler om nogle af bogens emner.

  • af Helle Krogh Madsen & John Rydahl
    122,95 kr.

    Den røde tråd i Bibelen sætter fokus på de store linjer i Bibelen, så eleverne får et overblik over den bibelske grundfortælling. Elevbogen består af to dele, en sammenhængende genfortælling af Bibelen og fem fordybelsestemaer. I temaerne tages der fat på nogle centrale temaer inden for kristendommen, som uddyber og supplerer den fortløbende bibelfortælling. Temaerne er spækket med faktabokse, hvor centrale bibelske begreber og fagudtryk bliver forklaret i et enkelt sprog. Genfortællingen er illustreret med sjove og finurlige tegninger af Otto Dickmeiss, som understøtter genfortællingen. Temaerne er illustreret med verdenskunst og fotos. Bogen er udarbejdet med henblik på undervisningen i kristendomskundskab, dansk, billedkunst og musik - primært kristendomskundskab på folkeskolens mellemtrin, men vil også kunne anvendes i overbygningen.

  • - Et materiale til minikonfirmander
    af Ingrid Schrøder-Hansen
    934,95 kr.

    Kom og se er et undervisningsmateriale til minikonfirmander (2.-5. klasse). Det indbyder børnene til en oplevelsesrejse gennem deres kirke og kristendom i et forløb på 13 uger med hver sit tema. Bogen er på 88 sider, heraf 24 sider til fri kopiering.Temaerne tager udgangspunkt i den lokale kirkes inventar og billeder, så børnene får set, rørt og brugt det hele. Samtidig parres kirkens genstande sammen med bibelhistoriske fortællinger sådan, at børnene får Jesus-fortællingen som føljeton.Hensigten er, at børnene oplever kristendom i levende brug, og at de lærer gennem indlevelse og oplevelse. De foretrukne arbejdsformer er derfor fortælling, aktivitet og leg.Materialet er samlet i én bog med spiralryg, der fungerer som en resurcemappe for underviseren og indeholder en kort introduktion til hele forløbet de principielle overvejelser om minikonfirmandundervisningens stofområder, om arbejdsmetoder, om forældrekontakt osv. selve undervisningsvejledningen med en grundig trin-for-trin gennemgang af de 13 temaer. illustrerede kopisider til børnenes ark, der skal samles til en elevmappe (fri kopiering).Inger Schrøder-Hansen har afprøvet materialet med minikonfirmander igennem flere år. Hendes fortælleevne og engagement giver sig udtryk i hele gennemgangen, hvor underviseren får foræret et væld af ideer til at kombinere fortælling, lege og aktivitet til legende læring.Inger Schrøder-Hansen, sognepræst i Taastrup, har udgivet flere bøger og skrevet salmer, er medforfatter til småbørnsbogen Nu skal I bare høre, og i 1999 udkom to bøger med hendes store Bibel-genfortælling i to bind, Bibelens Historier.

  • af Jørn Borup, Andreasen & Esben
    192,95 kr.

    Japan er en væsentlig medspiller i den globale verden, og har kulturel indflydelse langt ud over egne grænser. Som en hybrid mellem Øst og Vest, mellem tradition og modernitet er det japanske univers vigtigt at kende til. Desuden er kendskab til japansk religion afgørende for en forståelse af japansk kultur, og for indsigt i religioner og kulturer i et globalt og komparativt perspektiv. Japansk religion er særdeles velegnet til at stille historiske, filosofiske, fænomenologiske og sociologiske spørgsmål i både religionsundervisningen og i samarbejde med andre fag. Japansk religion omhandler shinto, buddhisme, nye religioner og japansk buddhisme i udlandet. Den indeholder klassiske myter og magiske ritualer, politisk religion og moderne udfordringer, sekularisering og spiritualitet, subtil filosofi og levende folkereligiøsitet. Teksterne afspejler religiøs tradition og diversitet indenfor en fascinerende religionshistorie. Bogen henvender sig primært til religionsundervisningen i gymnasiale uddannelser og ved højere uddannelser, men kan også læses af alment interesserede, der vil i dybden med emnet. Bogen er skrevet af to eksperter indenfor området i et formidlingsvenligt sprog. Hjemmesiden www.japanskreligion.dk har ekstramateriale til bogen. Her finder du flere tekster og billeder, videoer og links til hele feltet japansk religion.

  • - Dannelse til religiøs myndighed
    af Lakshmi Sigurdsson & Kirsten M. Andersen
    295,95 kr.

    Denne bog sætter selve religionsundervisningen i centrum. Bogenrummer otte gennemførte forløb, begrundet, reflekteret og med modeller tilanalyse af undervisningspraksis. Formålet med bogen er at formidle en samtale mellem praktikere ogstuderende, som har det til fælles, at de gerne vil udvikle religionspædagogiki praksis.Bogens forløb og modeller til analyse af undervisning er blevettil gennem aktionsforskning, projekteret og styret af to undervisere fralæreruddannelsen og med deltagelse af fire folkeskolelærere og firefolkekirkepræster. • Fireundervisningsforløb i kristendomskundskab 6-9. klasse. • Fireforløb i konfirmandforberedelsen 7-8. klasse.Bogen kan læses i et skoleperspektiv og ikonfirmandforberedelsesperspektiv, men den lægger også op til, at man kananlægge en tværprofessionel vinkel og undersøge, hvad undervisningen iskolefaget kristendomskundskab og kirkens konfirmandundervisning bidrager med.Bogen antager ikke, at skole og kirke deler formål. Det er en præmis, at børnog unge henter og får viden og erfaringer med religion fra forskelligeinstitutioner og sammenhænge. Kapitlerne i bogen er formet, så de kan give inspiration til,hvordan man som underviser kan • udviklesin undervisning gennem aktionslæring• udviklesin planlægning, gennemførelse og evaluering af didaktik, læring og formål• udvikleet didaktisk sprog gennem samtale om praktiske eksempler og overvejelser overindhold og aktiviteter • udvikle undervisning,kritisk, undersøgende, fantasifuldt og erfaringsbaseret

  • af Saer El-Jaichi & Christian Høgel
    220,95 kr.

    Denne temabog giver en ny og nuanceret vinkel på arabisk kultur gennem et indblik i dens tidlige filosofiske tradition.Fra det ottende århundrede og frem skrev store tænkere – muslimer, kristne og jøder – banebrydende værker om filosofi og teologi på arabisk, som skulle få stor betydning også i vesten, og som stadig er fascinerende læsning i dag.Arabisk filosofi indeholder 14 uddrag af originale tekster. De fleste i forfatternes egen oversættelse fra arabisk, og kan derfor nu for første gang læses på dansk.Udgivelsen rummer desuden introduktioner og arbejdsspørgsmål.Arabisk filosofi er målrettet undervisningen i filosofi på ungdomsuddannelserne, men henvender sig til alle, der beskæftiger sig med filosofi- og idéhistorie.

  • af Jesper Østergaard
    192,95 kr.

    Tibetansk buddhisme har en udbredelse, som rækker langt udover Tibets egne grænser. I flere årtier er vesterlændinge og andre udlændinge draget mod Indien og Nepal for at studerere buddhisme, og tibetanske lamaer rejser rundt i hele verden for at holde foredrag og undervise. Baggrunden for denne udvikling er delvis en politisk konflikt mellem Tibet og Kina. Den helt særlige udgave af buddhisme, som er blevet udviklet i Tibet gennem næsten 1.500 år, har en global tiltrækningskraft. Tibetansk buddhisme omhandler buddhisme, som den er blevet udviklet og dyrket i Tibet. Den indeholder myter om Buddha, fremstillinger af centrale forestillinger og begreber, beskrivelser af ritualer, digte om religiøse overvejelser og forudsigelser om Dalai Lamas næste inkarnation. Teksterne afspejler bredden af tibetansk buddhisme, fra sange om munkenes brug af øl til filosofiske overvejelser over alle modsætningers opløsning i tomhed. Bogen henvender sig primært til religionsundervisningen i gymnasiale uddannelser og ved højere uddannelser, men kan også læses af den alment interesserede, der vil i dybden med emnet. Bogen er skrevet af en ekspert indenfor området i et formidlingsvenligt sprog.

  • - Elevbog til tematisk analyse af romanen Intet
    af John Rydahl & Lene Bekhøj
    73,95 kr.

    Et selvinstruerende undervisningsmateriale for 7.-10.kl., der med afsæt i romanen Intet (af Janne Teller), udforsker de temaer, romanen åbner for, herunder ikke mindst spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet findes noget, der har betydning. Fag: dansk og kristendomskundskab. Romanen Intet af Janne Teller er en af de mest læste romaner i folkeskolens ældste klasser. Med undervisningsmaterialet Alt om intet kommer eleverne i dybden med den helt afgørende udfordring, som romanen stiller sin læser: er der overhovedet noget i livet, som har betydning? Romanen anslår desuden en lang række andre temaer: Tabu og provokation, At ofre og at ofre sig, Bibelen som inspirationskilde, Overgangen fra barn til voksen, Tiden, Kærlighed som ’svar’ på spørgsmålet om livets mening, Valg og eksistens. I Alt om intet behandles hver af disse temaer for sig med oplæg til elevernes selvstændige gruppearbejde og med inddragelse af billeder, parallelle tekster, øvelser m.m. Materialet er selvinstruerende og lige til at gå til for eleverne. Fag: Dansk og Kristendomskundskab Klassetrin: 7.-9./10. kl.

  • af Maria Baastrup Jørgensen
    202,95 kr.

    Kirke for de allermindste er 10 grydeklare, enkle og konkrete opskrifter til at invitere de 1-5 årige ind i kirken.Sognepræst Maria Baastrup Jørgensen lægger stor vægt på krop og sanser, der er de helt små børns indgang til lærdom. Hvert af kirkebesøgene har et centralt kristent eller bibelsk tema som omdrejningspunkt, der udfoldes gennem rytmik, leg, bevægelse, musik og sang. Aller aktiviteterne er gennemtænkt i detaljer og der følger en huskelisten med til hver gang.

  • - Grundbog
    af John Rydahl, Carsten Bo Mortensen & Mette Tunebjerg
    258,95 kr.

    Liv og religion tager udgangspunkt i elevernes undren og inddrager derfra centrale dele af fagets indhold.Materialet til 3. klasse indeholder følgende kapitler: Hvor kommer verden fra? Paulus og de første kristne Hvad er løgn? Hellige steder Hvad er et mirakel? Pinsen

  • - Arbejdsbog
    af John Rydahl, Carsten Bo Mortensen & Mette Tunebjerg
    94,95 kr.

    Liv og religion tager udgangspunkt i elevernes undren og inddrager derfra centrale dele af fagets indhold.Materialet til 3. klasse indeholder følgende kapitler: Hvor kommer verden fra? Paulus og de første kristne Hvad er løgn? Hellige steder Hvad er et mirakel? Pinsen

  • - Fra Pyramideteksterne til Hermes Trismegistos
    af Jørgen Podeman Sørensen
    230,95 kr.

    Det gamle Ægyptens religiøse litteratur spænder over mere end 2000 år, fra Pyramideteksterne i slutningen af det 3. årtusinde f.v.t. til Isiskultens internationalisering og de hermetiske tekster i Senantikken. Religionshistoriker J. Podemann Sørensen giver i bogen et fyldigt og repræsentativt udvalg af ægyptiske religiøse tekster i dansk oversættelse og en omfattende litteratur- og religionshistorisk indledning.

  • af THOMAS A KEMPIS
    208,95 kr.

    Forfatteren til denne navnkundige bog menes at være den flamske augustinermunk Thomas á Kempis, som fødtes i begyndelsen af 1400-tallet. Næst efter Bibelen er denne kristne klassiker den mest udbredte bog i verden. På femhundrede år er der blevet trykt 550 forskellige udgaver af den latinske grundtekst. Der har været 2500 oversættelser til forskellige sprog. Ikke alene i de kristne lande, men overalt i Østen og Mellemøsten, er den blevet oversat og læst, idet dens visdom og dybe fromhed synes at blive værdsat af troende i alle de store religioner.

  • af Sara Nørholm
    165,95 kr.

    Bibelen for nysgerrige er for alle, der har lyst til at gå på opdagelse i Bibelen og blive klogere på, hvad Bibelen er for en bog.Bibelen fortalt og udfoldet i ekstra stort format.Hvad står der i Bibelen – og hvorfor? Og hvordan hænger den sammen? Bibelens mange tekster har forskellige stemmer. De synger og hvisker, græder og råber, truer og beder og beretter om det mest utrolige.For at Bibelens forskellige stemmer og fortællestil kan træde tydeligt frem er teksterne i denne bog genfortalt så tæt som muligt på den originale danske oversættelse af Bibelen. De er udvalgt, forkortet og forenklet, men uden fortolkende kommentarer.Bibelen for nysgerriges store format inviterer til udforskning og fordybelse, og til alle fortællinger er der en række leksikalske opslag. Her er væsentlige begreber og fænomener udfoldet og kan fungere som oplæg til samtale mellem forældre og børn – og de større børn kan selv gå på opdagelse. Fortællingerne er ledsaget af illustrationer, der sætter endnu flere tanker i gang.Bogen indeholder 37 fortællinger, fordelt påDet Gamle og Det Nye Testamente. Teksten er forfattet og udfoldet af Sara Nørholm og illustreret af Lars Vegas Nielsen.

  • - Grundbog til religion B
    af Dorte Thelander Motzfeldt
    364,95 kr.

    Denne grundbog anviser metoder, der kan bruges direkte i undervisningen. Bogen tager højde for læreplanens krav om kobling af teori og metode, ikke mindst i kraft af opgaverne i bogen.Bogen indeholder en generel præsentation af faget og dets teoretikere belysning af fænomenerne ritual, myte, magi, mystik og hellige steder en introduktion til hermeneutiske og sociologiske metoder en gennemgang af projektrapporten

  • af Dorthe Enger
    278,95 kr.

    Denne temaudgivelse sætter sig for at stimulere nysgerrighed og for at ”afmystificere” det religiøse fænomen mystik. Udgivelsens didaktiske mål er at formidle viden om det (underbelyste?) emne mystik. Mystikken vedrører de religiøse oplevelser, som har været med til at danne religionerne. Mystikken spiller en vigtig rolle i dag i postmoderne religiøsitet, men også uden for religionerne og i underholdningsindustrien. Udgivelsen fokuserer på følgende hovedtemaer: Mystik som fænomenMystik som ritual og fortællingMystik og kulturMystik og videnskab.

  • - En forestilling?
    af Anna Mejlhede
    100,95 kr.

    For Helvede ... er et magasin, der tager Helvede under kærlig behandling. Hvad er Helvede og hvor ligger det henne? Et undremagasin, der lægger op til debat og eftertanke. Er Helvede et sted dybt nede, befolket med ondskabsfulde djævle, med evig pine og klageråb, omgivet af flammer og mørke? Eller er Helvede et billede på noget, der er særlig slemt; et sted i vores bevidsthed; den følelse af ubodelig ensomhed og dybe sjælekvaler, de fleste mennesker kender til? Og hvem kan frelse os fra Helvede? Kan Gud? Kan vi selv? I magasinet dykker forfatteren ned i Helvedes mørke og tager temperaturen på det. For Helvede ... tager dig med på kryds og tværs i historiens, kirkens og kulturens helvedesforestillinger. Læs det fx med konfirmanderne, i en studiekreds eller i udskolingen. Pressen skriver: Hæftet lægger op til eftertanke og debat. - Dansk Kirketidende Et rigtig fint og spændende lille magasin, som har noget til både øjne og hoved. Det kommer virkelig vidt omkring på få sider og med mange gode oplæg til undervisning og eftertanke. Og så er prisen bestemt overkommelig. - Religionslæreren

  • - Underviserens bog
    af Ane Ørgård Bramstoft & Iben Johanne Thomsen
    326,95 kr.

    Guds Ord - vores sprog er det første komplette danskproducerede konfirmandmateriale siden 2008. Materialet læner sig op ad de nyeste metoder inden for læringspædagogikken og fokuserer på at få alle konfirmander inddraget i undervisningen via et varieret forløb, der består af bl.a. opgaver, leg og dialog.Underviserens bog indeholder helt konkrete anvisninger på den enkelte lek­tion. Der er angivelser af, hvilke materialer der skal anvendes, og beskrivelse af, hvordan undervisningen kan gennemføres trin for trin.Der indledes med en beskrivelse af det enkelte forløbs struktur og hensigt. Derefter følger teologiske overvejelser over emnet, som er tænkt som inspiration til samtalerne med konfir­manderne. Efter hvert forløb findes et forslag til andagt i kirken med salmer og fortællinger, der passer til emnet. Bagerst i bogen findes kopiark til de enkelte lektioner.Materialet desuden indeholder en bog til konfirmanden og en æske med kort til brug i undervisningen.Både bogen til underviseren og den, konfirmanderne skal benytte, er virkelig velskrevne. Opgaverne giver plads til både differentiering i undervisningen, og så får den enkelte elev selv mulighed og plads til at tænke over sin egen tro.Torben Bille, Kulturkapellet

  • - Konfirmandbog
    af Ane Ørgård Bramstoft & Iben Johanne Thomsen
    170,95 kr.

    Konfirmanderne kommer til at lære, leg og udvikle sprog, så de kan tale med om GUDS ORD.Konfirmandens bog er konfirmandens primære arbejdsredskab, hvor emnerne præsenteres med en righoldig variation af opgaver, billeder, katekismusstof og små refleksionstekster. Konfir­manderne indbydes til selv at formulere sig mundtligt såvel som skriftligt.Bogen er desuden et dynamisk værktøj, som kan tages i hånden og bruges i de opgaver, der ikke foregår ved bordet. Væsentligt er det også, at bogen åbner mulighed for undervisningsdifferentiering i den forstand, at de hurtige konfirmander kan anvende bogen til fordybelse.Konfirmandbogen er desuden tænkt som en minikatekismus, der kan gemmes og tages frem senere i livet, hvis og når konfirmanden – i den bedste af alle verdener – vil uddybe sit kendskab til kristendommen. Bogen begynder med en INTRO, hvor konfirmanderne skal præsentere sig selv, og slutter med en OUTRO, der fungerer som en scrapbog over deres egen konfirmation og tiden som konfirmand.Både bogen til underviseren og den, konfirmanderne skal benytte, er virkelig velskrevne. Opgaverne giver plads til både differentiering i undervisningen, og så får den enkelte elev selv mulighed og plads til at tænke over sin egen tro.Torben Bille, Kulturkapellet

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.