Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
For nogle børn og unge bliver det for svært at gå i skole. De har skolevægring. Det betyder, at børnene vægrer sig mod skolen. De forsvarer sig og gør modstand mod noget ubehageligt. Altså mod noget, som barnet oplever som ubehageligt. Måske synes de voksne ikke, at det er slemt. Men man må nødvendigvis tage udgangspunkt i barnets virkelighed. Barnets virkelighed styrer barnets adfærd. Skolevægring kan beskrives som undgåelsesadfærd. Barnet undgår skolen, fordi det giver en øjeblikkelig lettelse. Men på lidt længere sigt er det skidt at møde svære situationer med undgåelsesadfærd. Det kommer til at gå ud over skolegang og uddannelse. Bogen handler om børn og unge i alderen 6-16 år. Man regner med, at omkring 5 % af alle børn rammes af skolevægring, så alle lærere og pædagoger har erfaring med børn, der ikke vil i skole. Det er et sammensat problem, der stiller krav til et tæt samarbejde mellem hjem og skole. JEG VIL IKKE I SKOLE henvender sig til forældre, lærere og pædagoger, der er tæt på barnet. Formålet er at give de voksne redskaber og strategier til at få barnet i skole igen. ANNE VIBEKE FLEISCHER er cand.pæd.psyk. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Hun har gennem mange år arbejdet med børn og unge, der har diagnoser og udviklingsforstyrrelser, og med børn og unge uden diagnoser, men med en adfærd, der gør tilværelsen besværlig for dem selv og deres omgivelser. Hun er også forfatter til adskillige bøger,bl.a. Eksekutive funktioner hos børn og unge, Indsigt og adfærd i børnehøjde, Set med børns øjne, Ung med autisme og mere end ti bøger i serien Psykologi for børn.
Hvad gør du som forælder, når dit barn ikke trives i skolen? Hvem henvender du dig til? Hvad er dit ansvar, og hvad er skolens?Nogle børn trives ikke i skolen. Helt normale og søde børn, som af den ene eller anden grund kommer i klemme i skolen. I ekstreme tilfælde udvikler det sig til skolevægring, men heldigvis kan man som forældre ændre på det, så barnet genfinder lysten til at gå i skole. Når skolen er svær giver råd og vejledning til, hvordan I gør. Lærer og konsulent Maria Baldus viser jer de muligheder, I har som forældre, så I og jeres barn igen kan finde mening med skolen. Bogen er fuld af eksempler fra dagligdagen, udtalelser fra forældre og lærere samt konkrete tips og værktøjer. Det kan ikke gøres på en nat, men med vilje og ihærdighed kan I samme genfinde glæden ved at gå i skole.Bogens fokus er på børn i indskolingen og på mellemtrinnet, der kæmper med fagene dansk og matematik eller det sociale samspil med klassekammeraterne. Bogens øvelser og anvisninger kan tilpasses og bruges inden for alle fag på de to niveauer.Maria Baldus er lærer og mor til fire. Hun driver firmaet God i Skolen, hvor hun rådgiver og hjælper familier, hvor børnene har det svært med enten det faglige eller sociale i skolen.
Ny udgave.Radio Silence er en eftertænksom, sjov og rørende roman om at turde sige fra og være tro mod sig selv - skrevet af en ung forfatter, som henvender sig realistisk og troværdigt til sine jævnaldrende læsere.Frances Janvier bruger nærmest al sin tid på at studere. Alle kender Aled Last som den stille fyr, der altid får 12.Nu tror du sikkert, at det her er historien om, hvordan de forelsker sig. Du ved, fordi han er en dreng, og hun er en pige.Men det gør de altså ikke. De laver en podcast.En podcast, der går viralt og ændrer alt …
To nye historier om bedsteveninderne Hanna & Emma. Varme fortællinger om hverdagsdramatik i øjenhøjde med pigerne.I Fang tyven! bliver Hanna og Emmas detektivevner sat på prøve. For der er en tyv på spil i klassen. Men hvem kan dog finde på at stjæle?I På skitur skal Hanna, Emma og Jill på skitur med Hannas mor og Jills far, der er kærester. Amalie fra klassen skal også med, men Hanna bliver i tvivl om, om hun i virkeligheden ikke bare gerne vil have Emma helt for sig selv?Hanna & Emma. Fang tyven! / På skitur er femte bind i serien om Hanna & Emma, to bedsteveninder, der altid er der for hinanden. Hver bog i serien fortæller to korte historier om pigerne og de ting, der fylder i deres hverdag: Skole, venner, familie.Letlæst fra ca. 7 år.Pressen skriver:»Historierne er godt fortalt og velfungerende med fine spændingskurver.«– Lektør, uge 45 2015
Årgang 2023 er en novelleserie for de 13-16 årige, hvor en række forfattere har givet deres bud på historier med udgangspunkt i samme tema. 2023-temaet er USKYLD.Klammo Kong was here:En ny by, et nyt hus, en ny begyndelse, så Amanda og hendes forældre kan starte på en frisk og lægge fortiden bag sig.Amandas selvsikre og tjekkede klassekammerat Liv tager hende straks under sin vinge og udstikker nøje klassens spilleregler, både hvem der er cool og hvem der er klam.Men ingenting er helt, som det ser ud - og Amanda føler sig mærkelig tiltrukket af den indestængte Klaes, på trods af at resten af klassen kalder ham Klammo Kong.
Årgang 2023 er en novelleserie for de 13-16 årige, hvor en række forfattere har givet deres bud på historier med udgangspunkt i samme tema. 2023-temaet er USKYLD.Elsk mig i stumper og stykker:Aron spiller håndbold. Hans træner Claus hjælper ham med at håndtere sin fars død. De kommer tæt på hinanden. Helt tæt.Aron elsker, at Claus elsker ham. Det giver ham en styrke og et mod. På banen er han ustoppelig. Bolden mellem hans hænder er som en bombe. Noget skal eksplodere, men hverken Aron eller Claus ved helt hvad, det kommer til at koste, når og hvis alting bliver sandhed.
“I Nikolajs hoved fløj alt rundt i et stort kaos, der var ved at eksplodere… Slimmonsteret elskede det. I det ene sekund hang det i luften lige foran Nikolajs hoved, i det næste splattede det ud på siden, som han skulle til at læse op…” Historien om Nikolaj er en højtlæsningsbog målrettet dit barn i 1. til 3. klasse. Dit barn kan bruge fortællingen til at tale om at have svært ved at lære at læse og stave eller i det hele taget have svært ved noget i skolen. Med spørgsmålene undervejs i historien får dit barn mulighed for at sætte ord på tanker og følelser, når bogstaverne driller.“Min søn kunne genkende sig selv flere gange i historien. Han troede, det var ham, der blev skrevet om.” - Helle J., forælder til søn i 2. klasse.“Bogen fortalte mine børn, at man ikke er forkert og man er ikke alene. Der er altid en eller anden ting man er god til, som man kan lære andre, der er mindre gode til det.” - Pia C., forælder til søn i 3. klasse og datter i 4. klasse“Min søn forstod, at ‘uhensigtsmæssig’ adfærd blandt børn ikke er selvvalgt, men den kommer fordi situationer bliver uoverskuelige og spidser til, når ‘bogstavemonstret’ viser sig fra sin værste side!” - Yoanna S., forælder til dreng i 3. klasse
Der er de seneste år kommet meget fokus på ordblindhed i relation til smartphones, it-hjælpemidler og ordblindetests. Det er godt, men hvis arbejdet med at hjælpe ordblinde til en hverdag uden store frustrationer og nederlag skal bære frugt, så er der også brug for et andet fokus.Som ikke-ordblind kan udfordringerne hos ordblinde være svære at forstå. For at skabe denne forståelse må vi se på, hvordan det føles at være ordblind.Bogen er derfor skrevet for at give et indblik i ordblindes hverdag i folkeskolen, og de følelser og situationer, som ordblinde oplever.“Det kan være svært som underviser at sætte sig ind i, hvad det vil sige at være ordblind. Bogen er oplagt til at skabe refleksion over praksis. Hvordan tilrettelægges undervisningen, så de ordblinde elever inkluderes, og hvordan arbejdes der med elevernes og klassens mindset?” - Sisse BollLæringsvejleder og tovholder i Ordblindepatruljen - Smidstrup-Skærup SkoleForfatter Jesper Sehested, er ordblind, og prøvet at føle sig fortabt i folkeskolen, men også fundet sin vej tilbage. I dag har jeg holdt foredrag for over 6.000 elever, forældre og lærer, om min vej som ordblind.En vej fra 71 fejl i diktat i 9. klasse til i dag at have en lang videregående uddannelse og skrevet bøgerne ‘Michael og Bogstavbjerget’ og ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ samt hjemmesiden Etlivsomordblind.dk. Til mine foredrag fortæller jeg åben og ærligt om de op- og nedture, og de strategier, der har gjort, at jeg har en uddannelse i dag.
Årgang 2023 er en serie kortromaner for de 13-16 årige. Fem kendte forfattere har skrevet en kortroman hver, alle med samme tema, nemlig USKYLD.Et liv som dit:Den sofistikerede Fleur og den dydige Emma er bedste fjendevenner fra 6. til 9. klasse.Emma, der har et trygt bagland, vil gerne være lige så sej som Fleur - og Fleur, der er skilsmissebarn, vil gerne være lige så uskyldig, som Emma fremstår.Pigerne er hinandens spejl, men nogle gange går spejle i stykker ...
Årgang 2023 er en serie kortromaner for de 13-16 årige. Fem kendte forfattere har skrevet en kortroman hver, alle med samme tema, nemlig USKYLD.Et liv som dit:Den sofistikerede Fleur og den dydige Emma er bedste fjendevenner fra 6. til 9. klasse.Emma, der har et trygt bagland, vil gerne være lige så sej som Fleur - og Fleur, der er skilsmissebarn, vil gerne være lige så uskyldig, som Emma fremstår.Pigerne er hinandens spejl, men nogle gange går spejle i stykker ...
”Dagen er klar. ’Kom nu,’ siger Dagen og bakser med lyset, rumsterer i værelset, buldrer fra hjørnet. ’Op og slå på tromme,’ råber Dagen, men Po orker ikke at tromme, orker ikke vinduets lys, magter ikke lyde, ikke stemmer, magter ikke endnu en dag som Dagen i går, som Dagen før den.” "Smil til Dagen, og Dagen smiler til dig," siger Far. "Dagen bliver, hvad du gør den til," siger Mor. "Du må blive venner med Dagen," siger Mormor. Det er nemt for dem at sige, de ved ikke, hvor tung Dagen er for Po. Alligevel viser det sig, at Po kan blive venner med Dagen.Norske Gro Dahle er kendt for sin nænsomme behandling af svære følelser hos børn i bl.a. bøgerne Silkesød, Vrede mand, Akvarium, Sesam Sesam og Grævlingedage. De to sidstnævnte samt Dagen er illustreret af hendes datter, Kaia Dahle Nyhus, der foruden at være illustrator også selv er forfatter til en række bøger, bl.a. Hvor blev mor af, Verden sagde ja og senest Hvorfor det?
”Glade stemmer i skolen – sang, bevægelse og læring” er en håndbog til dig, der underviser i musik i grundskolen. Bogen præsenterer en række faglige metoder til undervisning i sang og bevægelse, som kan bruges uafhængigt af repertoire. Hvert kapitel byder på konkrete øvelser, metoder og redskaber til arbejdet med: Stemmen, Nyt og kendt repertoire, Puls og rytme, Flerstemmighed, Musikalsk skaben og Den gode musiktime. Bogen er udviklet i forlængelse af det praksisnære kursusforløb ”Sang, bevægelse og læring” (SBL) for lærere og pædagoger, men kan bruges af alle, der ønsker inspiration og faglige perspektiver på musikundervisningen i grundskolen. På sbl.sangenshus.dk finder du sange, øvelser og metodevideoer til bogen og endnu flere ideer til din undervisning.
The fast-paced, zany third book in the A Dinosaur Ate My Sister series by Pooja Puri, illustrated throughout by Allen Fatimaharan.
”Illustrationerne fejer alle indvendinger af banen” ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Politiken”En bog der kan være afsæt for en samtale om og med de særlige og stille børn” Nordjyske ”Stærk og vigtig billedbog, der vil være god i indskolingen, men også relevant højere oppe i skolesystemet, hvis man har lyst til at arbejde med det psykologiske og billedmæssige” Folkeskolen.dk Grævlingedage er en bog om skolevægring og om hvad der kan ske, når man begynder at grave sig ned. Pelle er ikke en grævling, da han begynder i skole. Han har glædet sig! Men han bliver med tiden gradvis til en grævling, der mest har brug for at blive hjemme i hulen. Ingen forstår grævlinger. Indtil det viser sig, at far også engang var grævling. Norske Gro Dahle er kendt for sin nænsomme behandling af svære følelser hos børn i bl.a. bøgerne Silkesød, Vrede mand, Blæksprutten og Sesam Sesam. Grævlingedage er illustreret af hendes datter, Kaia Dahle Nyhus, der foruden at være illustrator også selv er forfatter til en række bøger, bl.a. Hvor blev mor af.
Michael og Bogstavbjerget handler om, at have det svært med bogstaver og ord (ordblind). Om at føle sig anderledes end de andre og ikke tro på sig selv og fremtiden. Heldigvis kan der laves om på det!På Michaels rejse op af Bogstavbjerget lærer han meget om sig selv og sine udfordringer. Så meget at fremtiden skal stå på flere eventyr, også selvom det bliver hårdt.Bogen er skrevet af Jesper Sehested, der selv har oplevet kampen med bogstaverne, på egen krop (Ordblind). I afsluttende diktat i 9. klasse, fik han 71 fejl ud af 92. I dag står han bag hjemmesiden Etlivsomordblind.dk, har holdt foredrag for over 8.500, om livet som ordblind, og har studeret i Danmark, USA og Kina - Bogstaverne skal ikke stoppe dig fra at nå dine drømme!“Jeg satte mig ned og læste bogen højt for mine to børn på 8 og 11, hvoraf den ældste er ordblind, og den yngste har meget svært ved at knække læsekoden. Der gik ikke længe, før jeg opdagede, at Michael og Bogstavbjerget åbnede op for en dialog, jeg aldrig havde haft med dem før. Hvert afsnit i bogen bliver afsluttet med et spørgsmål, de skulle besvare. Spørgsmål såsom; ’Hvorfor tror du, at Michael ikke vil have andre til at se, hvad han har skrevet?’ Jeg blev simpelthen så rørt over alle de tanker mine børn havde haft i skolen, og alle de følelser de havde haft om ikke at være gode nok.Det er ikke en bog, der kun kan læses højt for børn med læsevanskeligheder. Det er lige så relevant for deres venner at forstå, hvad det er, der kan være så svært. Bogen har også fokus på alt det andet, børnene er gode til, og at det ikke kun skal være de svære ting, der fylder. At de ikke må give op, og at de kan alt, det de vil, så længe de tror på det. Michael og Bogstavbjerget vil være perfekt at have på enhver skole.”- Karen Rosenfeldt“Bogstavbjerget er en sjov og inspirerende fortælling, der kan hjælpe forældre og børn til en dialog om alt det der er svært, når man er ordblind.”- Anette“Den var en fornøjelse at læse, også som voksen. Så kan helt sikkert anbefale den til alle – men selvfølgelig især til de mindre børn der lige er kommet i gang med at læse.”-Bogrummetwp.dk“Bogen er usentimental, empatisk og fuld af respekt for livets udfordringer … også ordblindes. For selvom bogen er målrettet ordblinde, er et af bogens budskaber: Vi er forskellige og har alle udfordringer, der skal tages op. Når vi respekterer og erkender denne forskellighed, kan vi hjælpe hinanden. Ordblindhed er en udfordring som alle andre, og alle har udfordringer at kæmpe med.”-Steen Dorumlu – Lærer
I Konsekvenspædagogisk vejledning giver forfatterne et bud på, hvordan konsekvenspædagogik kan kvalificere almindeligt kendte vejledningssituationer, hvad enten vejledningen er individuel, kollektiv, faglig eller spontan.Konsekvenspædagogik er en praksisbaseret pædagogik med rødder i eksistensfilosofien. Udgangspunktet er at opbygge sociale handlingskompetencer hos deltageren, så han eller hun bliver bedre rustet til at overskue og tage ansvar for konsekvenserne af sine handlinger.Bogen er blevet til som et strategisk samarbejde mellem fem helt forskellige uddannelses- og vejledningsinstitutioner fra Sverige, Norge og Danmark. Med det brede blik på vejledning i praksis, vil bogen være relevant at læse for både undervisere, vejledere og mentorer, der ønsker at vejlede andre til at begå sig socialt.
DON'T LIKE MONDAYS? is a feast of facts, personal stories and practical ideas from young people for young people. This book aims to enrich the educational experience for those who find school tough, and to empower them to make a change in the classroom that will benefit everyone else too.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.