Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Nu hvor jeg er blevet kreditværdig er en antologi om forfatteres arbejdsliv og -vilkår. Mere end 20 danske forfattere har bidraget med alt fra brev, digt, drama, essay og sågar et par trylleformularer til et værk, som både er et indspark i den større samtale om det prækære arbejdsliv og en ven i nøden for andre forfattere som sidder alene derude i virkeligheden. Og en samling af både tunge, opløftende, rørende og skarpe tekster, der leverer hver sit præcise snit ned igennem det nære, personlige og de store samfundsmæssige sammenhænge. Nu hvor jeg er blevet kreditværdig er nr. 14 i Legenda, som er Forfatterskolens serie for skrift.Med bidrag fra Anders Abildgaard, Andreas Vermehren Holm, Anne-Louise Bosmans, Asta Olivia Nordenhof, Bjørn Rasmussen, Claus Ankersen, Glenn Bech, Glenn Christian, Gry Stokkendal Dalgas, Ida Marie Hede, Jesper Wamsler, Joan Rang Christensen, Kenneth Jensen, Lola Baidel, Lone Aburas, Luka Holmegaard, Mikas Lang, Mikkel Thykier, Naiha Khiljee, Olga Ravn, Peder Frederik Jensen, Rolf Sparre Johansson, Runa Marie Luth, Siri Ranva Hjelm Jacobsen og Steven Zultanski.
”Den personlige historie kan anklages for at være falsk, den kan bruges til at hævne sig, til at få genoprejsning eller sætte hændelser i nyt perspektiv. Jeg er spændt ud mellem et ønske om at være loyal mod virkeligheden, og et ønske om at skabe noget, der er mit, som virkeligheden ikke har krav på.” Sådan skriver Anne-Louise Bosmans i sin poetik Jeg kan godt genkende mit ansigt, når jeg ser det, men jeg tror ikke på, at det er sådan, jeg ser ud, der handler om forholdet mellem det personlige og det upersonlige, mellem sandheden om en punkt-for-punkt forståelse af verden og løgnen, der opstår, idet man begynder at fortælle. Bosmans poetik nærmer sige essayet eller brevet, og arbejder med en spørgende og søgende struktur. Poetikken blev oprindeligt udgivet i 2018 på det svenske forlag Autor knyttet til den svenske forfatterskole Litterär Gestaltning i Göteborg.
”Den personlige historie kan anklages for at være falsk, den kan bruges til at hævne sig, til at få genoprejsning eller sætte hændelser i nyt perspektiv. Jeg er spændt ud mellem et ønske om at være loyal mod virkeligheden, og et ønske om at skabe noget, der er mit, som virkeligheden ikke har krav på.” Sådan skriver Anne-Louise Bosmans i sin poetik Jeg kan godt genkende mit ansigt, når jeg ser det, men jeg tror ikke på, at det er sådan, jeg ser ud (Antipyrine, 2021). Bosmans nye digtsamling Mens jeg sover, glemmer jeg dig ligger i klar forlængelse af hendes forrige Bruxelles (Antipyrine, 2018). Men hvor Bruxelles var relativ kølig, tilbageholdende og vrængede af at have mange følelser men ikke vide noget, skrives følelserne og temperamenterne ud i et mere intimt og henvendende rum . Mens jeg sover, glemmer jeg dig handler om forskellige rum, sandhed(er) og temperamenter, om at finde sig til rette, om at skrive, få et barn, om at være dansker i Bruxelles, om at være gift med en muslimsk mand, om at være i flere kulturer.
Den Blå Port er smækket i for længst, Gyldendal har lukket ned for Kritik, Passage er en afspærret og godt glemt blindgyde. Kun Mr Antipyrine består, slår, sparker, bider, vrinsker, kradser, river, tvangsmuterer, krydsbefrugter, poder, fortærer, diskriminerer og skider og pisser på alt, hvad monsieur får fingrene i af kritik, politik, krig, poesi, polemik, klassekamp, billedstorm, kønskirurgi, imaginære plastikoperationer og skandinavisk gastronomi. Det er Monsieur Antipyrine i køkkenet: Det nye nordiske knivudvalg. Det er Monsieur Antipyrine i skole: Den nye heldags anarkoskolastik. Det er Monsieur Antipyrine ved hybridmotoren: Monsieur Antipyrine tænker for meget, når monsieur skriver poesi; Monsieur Antipyrine skriver for meget, når monsieur konciperer kunst; Monsieur Antipyrine politiserer for meget, når monsieur bedriver kunsthistorie; Monsieur Antipyrine digter for meget, når monsieur oversætter. Det er Monsieur Antipyrine ved grænsen: Den danske nation tolerer virkelig ikke hybrider, start udrensningen. Det er Monsieur Antipyrine på den anden side af Øresund og Kattegat: Skandinavien tåler virkelig ikke andet end hybrider. Det er monsieur Antipyrine i maskinrummet: Start hybridmotorerne, tænd multimedie og multihumanitetsmaskinen. Det er Monsieur Antipyrine på kokkeskole: monsieur er taktilt disponeret, monsieur lærer ved at sætte fingrene i den døde fisk; monsieur er visuelt disponeret, monsieur lærer ved at betragte de glitrende skæl; monsieur er auditivt disponeret, monsieur lærer ved at lytte til det stadig bankende hjerte; monsieur er gustatorisk disponeret, monsieur lærer ved at smage på det bitre blod; monsieur er olfaktorisk disponeret, monsieur lærer ved at lugte til de viscerale svovlgasser; alle sanser i brug i det kunstneriske køkken, den kritiske praksis, de polemiske udladninger!Det er Monsieur Antipyrine i hjemløsebarakkerne, asylcentrene og ungdomsforsorgen: Jord os i stedet for at fortie os! Det er Monsieur Antipyrine på gaden: Tavsheden er den værste form for mobning. Det er Monsieur Antipyrine på kunstmesse: Opgøret med magtstrukturer i samfundet fremføres af folk, der reproducerer samme magtstrukturer i kunsten. Det er Monsieur Antipyrine i Cirkus Dannebrog: monsieur indtager rollen som klovnen Jeronimus, en ny tidsløs tids kritiske kirkefader, monsieur prædiker ved at slå kolbøtter efter tæppefald og sidste bifald. Det er Monsieur Antipyrine på plejehjemmet: knarvorn, humorforladt og utilfreds med al kritik – altid en kritik af ‘måden hvorpå’, ikke af ideerne, udsagnene, meningerne, udfaldene! Det er Monsieur Antipyrine i Anonyme Pessimisters Selskab: Monsieur nærer intet ressentiment på bogens vegne, på kunstens vegne, på politikkens vegne, på den kritiske tankes vegne, monsieur afviser det hele, litteraturen, kunsten, politikken, kritikken, tanken, sproget. Det er Monsieur Antipyrine med Post-Finansielt Syndrom og lommesmerter: Muleposen er tom, og børnene fryser. Det er Monsieur Antipyrine på apoteket: Hvor er monsieurs kvalmedæmpende piller? Det er Monsieur Antipyrine i tidens store bølger: Monsieur surfer på stormfloden med sine papirer under armen. Det er Monsieur Antipyrines valgkampagne: Den transatlantiske rute er ensrettet, monsieur kommer også til Høje Tåstrup. Det er Monsieur Antipyrine som billeddæmonolog: Der er monsieur, og der er fjenderne, og fjenderne skal indhegnes. Det er Monsieur Antipyrine i Det Hvide Hus: blond hævn serveret kold. DET ER MONSIEUR ANTIPYRINE SOM USA’S 45’NDE PRÆSIDENT. Følgende har bidraget til de rørende scener:Ulrike MeinhofAlex Williams & Nick SrnicekLars MathisenMikkel ThykierGrégoire ChamayouAnne-Louise BosmansMcKenzie WarkDouglas ParkClaus HandbergMikkel Bolt & Dominique RouthierSYNSMASKINENMichael HardtKathy Acker & McKenzie WarkTine Tvergaard Laboria CuboniksMaurice BlanchotSarah KofmanGeorges BatailleMarie Louise KroghMorehshin Allahyari & Daniel RourkeEyal WeizmanKristoffer HultenbergMark FisherFrancois LaruelleJakob Jakobsen
Monsieur Antipyrine åbner en ny genetisk massegrav i det kapitalistisk-postmarxistiske imaginære og nærmeste omegn: en virkelig fesen, sen, blå-i-blå affære. Vi kan slet ikke blive ortolitterært-tænksomme eller akademisk-normative eller kunstnerisk-klæbrige eller dumkritisk-medløberiske eller poetisk-idiotiske nok. Vi kan ikke tilstrækkeligt bekræfte al den vederhæftige kanonicitet, på størrelse med et fordøjelsessystem-forvekslet-med-et-kønsorgan, eller alt det mægtig, mægtig sukkersubtile. Og ganske specielt ikke når det drejer sig om dem, der for eksempel måtte bilde sig noget særligt ind vedrørende nogen som helst fordrejnings strategiske habitus, status eller vomitus lige nu. Se blot alle disse fodnoter hos Monsieur Antipyrine: en interplanetarisk forvokset klump af møllesten, der ikke kan kyles noget sted hen, men kun være på en eller anden fæl forkant hos hele den godmodige bestand af for længst givne individer. Rundtomkring gnider alt mod alt. Alle disse uendelige litteraturlister: amazon.coms demokratiske genitalier, Marx the Profit. Fra skridtets forfængeligheder og helt ned i knæ på de højere læreanstalter. Monsieur Antipyrine kan simpelthen ikke komme af med sig selv, det er ikke nogen misforståelse. Og der bliver ingen metastasering til nye, hidtil usete højder af modifikation, heller ikke denne gang, ikke en globalobskøn skid. Monsieur Antipyrine tager afstand fra al etableret diskurs og tænker mere eller mindre, som en tumpe tegner, og fatter ikke, hvad der menes, når andre påstår i det hele taget at kunne ‘se noget’ i en tegning. Nogle vil sikkert spørge: Tager Monsieur Antipyrine afstand fra eller afstand fra al etableret diskurs? Altså, er det ikke diskursen i sig selv, den er gal med, så må det fandme være det etablerede — etableringen og, øh, snarere diskursen, den skrumper rent faktisk iøjnefaldende for dernæst at eskalere sit verdensomspændende grovæderi, sit mentale tyngdepunkts objektive diktatur. Ja, vi kender det jo alligevel ikke. Det private er sgu da ikke nulpunkt nok. Ærlig talt, det er snarere Monsieur Antipyrine, den er gal med: Antipyrine-i-kapitalismen. Og vi kan godt gentage det, bare med os selv som modsat fortegn. […]Følgende har bidraget til de rørende scener:Claus HandbergSimone WeilEva La CourJørgen MichaelsenAnne-Louise BosmansGayatri Chakravorty SpivakMathias SæderupCæcilie H. PoulsenErik SteinskogRoswitha ScholzRobert KurzJonas Georg ChristensenLaura JacksonAlexander TrocchiHenriette HeiseMorten Holm LarsenElizabeth BishopLaureNaja Vucina PedersenMikkel ThykierMikkel BoltHenrik HaveDen redaktionelle uorden varetages af: Mikkel Bolt Claus Handberg Mathias Kokholm Jørgen Michaelsen Mikkel Thykier
Anne-Louise Bosmans' novelle om at få Bruxelles byttet ud med Fredensborg.Vi kommer alle et sted fra. 12 yngre danske forfattere, herunder Anne-Louise Bosmans, har skrevet et bud på en hjemstavnsnovelle anno 2008. Novellen 'Bruxelles - Fredensborg' er en del af serien 'Moderne hjemstavnsnoveller', der blev trykt første gang i DSB's magasin Ud & Se i 2008. E-novellen er udgivet i samarbejde mellem forfatteren, Lindhardt og Ringhof og Ud & Se.Vi kommer alle et sted fra. 12 yngre danske forfattere har skrevet et bud på en moderne hjemstavnsnovelle. Novelleserien blev trykt første gang i DSB's magasin Ud & Se i 2008. E-bogen er udgivet i samarbejde mellem forfatteren, Lindhardt og Ringhof og Ud & Se.Noveller: Christina Hagen: Hjemstavn, fuglekvarteret, Kristian Bang Foss: Om Olsen, Julia Butschkow: Solskin på den høje himmerlandske himmel, Majse Aymo-Boot: Karakteristik af eleven, Katrine Buchhave Andersen: Fjellerad, Kasper Nørgaard Thomsen: Bonny von Bøjden, Jesper Wamsler: e, Anne-Louise Bosmans: Bruxelles - Fredensborg, Marius Nørup-Nielsen: Ritualer, Lene Asp Frederiksen: Jeg ville helst aldrig have mødt min frisør, Mikkel Thykier: I stedet for en dagbog, Harald Voetmann: Den lærdes hjemkomst, Novellerne er både udgivet samlet og separat.Anne-Louise Bosmans (f. 1978) debuterede i 2002 med `Punkter, poler og par‘. I 2007 udkom `Villa‘, en digtsamling, der blandt andet henter materiale fra den belgiske symbolistiske maler Fernand Khnopff, særlig dennes hjem. I 2009 udkom hendes tredje digtsamling, `Vi er amøber‘, hvor menneskene på skræmmende vis fremstilles som dyr eller umennesker. I Bosmans‘ bøger mødes man af et mættet, tænkende sprog. Hendes minimalisme rummer formmangfoldighed og bevægelighed; i de på en gang abstrakte og konkrete universer, Bosmans udfolder, er den klare sansning og fornemmelsen for henvendelse og nærvær altid bærende.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.