Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Iværksætteren møder mange udfordringer i kampen for at gøre sin gode idé til en levedygtig virksomhed. Juraen burde være en hjælp, men opleves ofte som en hindring. Sådan behøver det ikke være. Denne bog er skrevet af en kreds af eksperter med tilknytning til Københavns Universitet, der er udvalgt for deres ekspertise inden for en kreds af juridiske områder af særlig betydning for iværksættere. Den er skrevet til iværksætterens juridiske rådgivere, men iværksætteren kan også læse med.”Danmark lever af de iværksættere, der skaber vækstvirksomheder og fremtidens arbejdspladser. Selvom Danmark på nogle områder er et godt land at starte egen virksomhed i, har vi stadig alt for mange bøvlede regler, der risikerer at spænde ben for iværksætterne. Iværksætterens juridiske udfordringer er et værdifuldt opslagsværk til at undgå de juridiske blindgyder, der får iværksættere til at snuble i opstarten. Bogen er skrevet i et sprog, man ikke skal have en juridisk kandidatuddannelse for at forstå. Lad os håbe, at bogen kan være med til at sikre, at flere iværksættere når fra idé og opstart til succesfuld vækstvirksomhed.” - Jannick Nytoft, adm. direktør, DVCA , brancheforeningen for venture- og kapitalfonde
Bogen er baseret på Mogens Koktvedgaards Lærebog i konkurrenceret. Nu som før er formålet med bogen fortsat at tjene som lærebog ved kursusfagsundervisningen i Konkurrence- og Markedsføringsret ved jurastudiet ved Københavns Universitet. Denne tredje udgave af Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret er baseret på de tidligere udgaver af bogen. Der er foretaget en del ændringer og opdateringer i forhold til de tidligere udgaver, men bogens struktur og opbygning er bibeholdt. Bogen er søgt ført ajour til 1. juli 2017.IndholdsoversigtForordForord til 2. udgaveForord til 3. udgaveFørste hovedafsnit: RetsgrundlagetKapitel I. Retsområdets afgrænsning, udvikling og terminologiKapitel II. MarkedsføringslovgivningenKapitel III. EU’s konkurrencereglerKapitel IV. Dansk konkurrencelovgivningAndet hovedafsnit: Konkurrence- og Markedsføringsrettens hovedproblemerKapitel V. Adgangen til markedetKapitel VI. Kontakten med markedet: Handelspraksis, kommerciel kommunikation og reklameKapitel VII. PrisforholdKapitel VIII. Retsstridig markedsfortrængningDoms- og afgørelsesregisterStikordsregister
Reklamer spiller en stor, økonomisk rolle i det moderne informationssamfund, og reguleringen af dem rejser derfor også væsentlige, retlige spørgsmål. Reklameret. Konkurrenceret og kommerciel ytringsfrihed er en markedsførings- og grundretlig analyse af reklamen. Traditionelt har regulering af reklamer været opfattet som et spørgsmål om markedsføringsretlig regulering, men i de seneste 20-30 år har der på internationalt plan langsomt udviklet sig en forståelse af, at reklamer også er kommercielle ytringer og som sådanne omfattede af den almindelige ytringsfrihedsbeskyttelse. Bogen indeholder analyser af de retlige spørgsmål, som den markedsføringsretlige regulering rejser - set fra et grundretligt synspunkt. Bogen gennemgår den markedsføringsretlige regulering af reklamen og beskyttelsen af den kommercielle ytringsfrihed i en række lande.Bogens forfatter, Caroline Heide-Jørgensen, har været tilknyttet Københavns Universitets Juridiske Fakultet siden 1995, nu som lektor i Konkurrence- og Markedsføringsret. Hun forsker og underviser i konkurrence- og markedsføringsretlige emnekredse. Hendes Ph.d.-afhandling Liberale erhverv fra 2000 omhandlede den konkurrenceretlige regulering af liberale erhverv. Hun har siden i artikel - og bogform beskæftiget sig med konkurrence- og markedsføringsretlige emnekredse. Reklameret. Konkurrenceret og kommerciel ytringsfrihed er hendes disputats.
Denne lærebog er baseret på Mogens Koktvedgaards Lærebog i konkurrenceret. Der er i denne anden udgave af Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret foretaget en del ændringer op opdateringer i forhold til første udgaven, men bogens struktur og opbygning er i meget vidt omfang en fortsættelse af Koktvedgaards lærebog. Nu som før er formålet med bogen fortsat at tjene som lærebog ved kursusfagsundervisningen i Konkurrence- og Markedsføringsret ved jurastudiet ved Københavns Universitet.
Den 2. januar 2022 fyldte professor, dr.jur. Linda Nielsen 70 år. Det er sværtat tro, hvis man ikke lige vidste det. Få har vel haft så vidtspændende ogfrugtbar en karriere som hun, og selvom Linda – heldigvis – fortsætter sit virkesom professor ved Det Juridiske Fakultet ved Københavns Universitet, erden runde dag en oplagt anledning til at fejre Linda med dette festskrift medbidrag fra en lang række venner og kolleger, nye som gamle. Bidragene afspejlerforhåbentlig den store spændvidde og nysgerrighed, der har karakteriseretLinda gennem hele hendes lange juridiske karriere.
Denne regelsamling er rettet mod undervisningen i Konkurrence- og Markedsføringsret ved Det Juridiske Fakultet ved Københavns Universitet. Bogen er delt op i to dele, der giver overblik over henholdsvis de danske og de EU-relaterede regler, love og bekendtgørelser. Denne fyldestgørende samling vil gøre det muligt for de studerende, at holde sig orienteret i det relevante regelmateriale og dermed opnå en større forståelse for området. Indholdsoversigt Forord Danske regler Love Bekendtgørelser Gruppefritagelser Fusioner EU regler Generelle spørgsmål & meddelelser Gruppefritagelsesordninger Fusioner
Regelsamling i markedsføringsret tilbyder både et solidt indblik i de generelle markedsføringslove og regler, samt i specialområder som fx reklame og sponsorering af fødevarer, tobak og lægemidler. Regelsamling i markedsføringsret er bygget op i to dele og indeholder både de danske og EU regler samt internationale vedtagelser.Denne regelsamling i markedsføringsret er udgivet til brug for undervisningen i Konkurrence- og Markedsføringsret ved Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet. Studerende ved landets andre juridiske fakulteter kan med fordel anvende regelsamlingen.
En af de vigtigste forudsætninger for den moderne markedsøkonomi er at erhvervsdrivende, der er involveret i handel bør have ret til at informere markedet om de varer og tjenesteydelser, de tilbyder. Denne ret til at foretage kommerciel kommunikation, herunder reklame, er grundlæggende for god forretningsskik og konkurrencen. Reguleringen af reklame er derfor af stor betydning, både økonomisk og juridisk. Retten til at annoncere er en del af retten til at udøve en forretning, og derfor én af vores mest grundlæggende juridiske rettigheder.
Bogen behandler de EU-konkurrenceretlige regler for virksomhederne. Dette vedrører EF-traktatens artiekl 81 om konkurrencebegrænsende aftaler, artikel 82 om misbrug af en dominerende markedspoaition, artikel 86 om offentlige virksomheder samt reglerne om fusionskontrol. Endvidere behandles procedurereglerne for behandlingen af konkurrencesager og fusioner. I tilknytning hertil behandles den konkurrenceretlige regulering i EØS-landene. Denne 3. udgave af bogen omfatter de seneste års tilpasninger af de EU-konkurrenceretlige regler. Flere af bogens kapitler er helt eller delvist omskrevet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.