Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Bøger af Dorte Kousholt

Filter
Filter
Genre
  • (3)
  • (3)
  • (3)
Bogtype
  • (9)
  • (3)
Format
  • (7)
  • (3)
  • (2)
Sprog
  • (10)
Pris
DKK
Tag
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt
    af Dorte Kousholt, Louise Bøttcher & Ditte Winther-Lindqvist
    355,95 kr.

    Kvalitative analyseprocesser giver konkret indblik i, hvordan du kan analysere empirisk materiale. Bogen starter der, hvor mange metodebøger stopper: Når du har dit empiriske materiale i hus, hvad gør du så? Analysearbejdet er helt centralt for kvalitativ forskning – det er gennem analyserne, at resultaterne fremkommer. Alligevel er det ofte ret dunkelt, hvordan analysen egentlig er foretaget. Denne bog sætter spot på selve analyseprocessen, de analytiske greb, som er anvendt, og hvordan teoretisk begrebsarbejde har guidet analysen undervejs. På den måde inviterer bogen læseren ind i forskerens værksted og retter fokus på selve analyseprocessen med dens kringlede proces, trin og vildveje, tilrettelæggelse og strategier. Bogen er inddelt i hermeneutiske, poststrukturalistiske og dialektiske analyseperspektiver. Det er imidlertid en væsentlig pointe, at det teoretiske afsæt ikke på nogen entydig måde giver én bestemt analysemetode. Derfor præsenterer bogen forskellige analysetilgange under hver af de tre overskrifter og viser, hvordan man på forskellige måder kan arbejde sig igennem den analytiske proces. Forfatterne tilbyder desuden anvisninger i form af modeller, analytikker og spørgsmål, som man kan lade sig inspirere af, når man skal planlægge og gennemføre sine egne analyser. Kvalitative analyseprocesser henvender sig primært til studerende, der skal analysere kvalitativt empirisk materiale som led i en lang eller mellemlang videregående uddannelse eller et ph.d.-forløb. Den er især anvendelig indenfor det pædagogisk-psykologiske felt og beslægtede områder. De beskrevne analyseprocesser har dog samme relevans udover disse felter, og bogen kan derfor anvendes af alle, som ønsker at blive klædt bedre på til at gennemføre teoretisk informerede kvalitative analyser.

  • - Samarbejde på tværs
    af Tine Jensen, Charlotte Højholt, Dorte Kousholt, mfl.
    198,00 kr.

    Børn lever deres liv forskellige steder og sammen med andre børn. Også når børn er i vanskeligheder, ser de ud til at være optaget af, hvordan de kan være med blandt andre børn og gøre sig gældende her. Forholdet mellem børns steder – som fx familie, skole, SFO og specialhjælp – har fundamental betydning for, hvordan børnene kan være med, og hvordan der opstår vanskeligheder i deres liv. Støtte til børn og forældre i vanskeligheder virker derfor i et samspil mellem forskellige steder og forskellige professionelle – som fx mellem forældre, lærere, pædagoger og psykologer. Og børnenes rettethed mod andre børn i et liv på tværs af steder sætter fokus på de voksnes samarbejde på tværs af fag, traditioner og ansvarsområder. Forfatterne i denne bog har fulgt børn i vanskeligheder på tværs af deres liv blandt andet i skoler, SFO, specialklasser, familieklasser og en døgninstitution for familier. I bogen fremlægges eksempler på børnenes perspektiver, hverdagsliv, engagementer og fællesskaber og de voksnes samarbejdsprocesser, tværfaglige møder og visitationsprocesser. På den baggrund diskuteres spørgsmål som: · Hvordan kan professionelles interventioner organiseres, så de styrker børns liv og læring på tværs af deres liv? · Hvordan får indsatserne betydning i børns og familiers liv og de fællesskaber, de deltager i? · Hvordan skal vi beskrive den faglighed, der knytter sig til at arbejde med forandringer i fællesskaber? Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, psykologer, socialrådgivere, embedsmænd, forskere og studerende, der beskæftiger sig med problematikker omkring børn og deres forældre.

  • - En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener
    af Carsten René Jørgensen, Svend Brinkmann, Klaus Nielsen, mfl.
    260,95 kr.

    Deltagerobservation sætter fokus på en overset kvalitativ metode inden for psykologien. Med deltagerobservation bliver det muligt at lave nuancerede og detaljerige beskrivelser af psykologiske fænomener, eftersom disse fænomener undersøges som en del af den kontekst, de udfolder sig i. Man indsamler data dels gennem deltagelse i aktiviteter, dels gennem observation, idet man som forsker registrerer, hvad andre foretager sig – enten uden at gribe ind eller ved at deltage aktivt som en del af gruppen. Hvert kapitel fokuserer på en central problemstilling ved brugen af deltagerobservation. Bogen omfatter alle metodens væsentligste tematikker, og der tages udgangspunkt i centrale spørgsmål som:   Hvordan tilrettelægger man et projekt, hvor man bruger deltagerobservation som metode? Hvilke styrker og problemer er der i anvendelsen af deltagerobservation? Hvordan analyserer og fortolker man data? Er data fra deltagerobservation valide?  Bogen henvender sig både til forskere og studerende inden for de humanistiske og samfundsvidenskabelige fagområder. Den er målrettet undervisningen på universiteter, professionshøjskoler og andre læreanstalter.  

  • af Bjørg Kjær, Anette Schulz, Dorte Kousholt, mfl.
    355,95 kr.

    Denne bog til morgendagens pædagoger præsenterer grundlæggende pædagogisk viden og er et bidrag til at styrke kommende pædagogers grundfaglighed. Kravene om tættere kobling mellem teori og praksis i den nye pædagoguddannelse er videreført i bogen, der er tematisk opbygget og veksler mellem teoretiske og forskningsbaserede kapitler og kapitler rettet mod anvendelse i praksis. Denne opbygning vil forhåbentlig lægge kimen til gode diskussioner og refleksioner mellem teori og praksis, mellem uddannelse og profession. Emnerne er: aktionsforskning, anerkendelse, børn og unges perspektiver, børnefællesskaber, forskning i egen praksis, forældresamarbejde, inklusion, innovation og entreprenørskab, kollegial feedback, professionsidentitet, pædagogisk dokumentation, refleksion, relationer, små udsatte børn, transfer, tværprofessionelt samarbejde Bogens 18 forfattere udgør en bred vifte af forskere, undervisere, konsulenter inden for det pædagogiske område og praktikere, som her deler deres erfaringer fra et vellykket udviklingsarbejde. På den måde repræsenterer bogen både det specialpædagogiske samt dagtilbuds- og fritidsområdet. Bogen kan inddrages i undervisningen fra 1. år på pædagoguddannelsen og henvender sig desuden til alle, der arbejder i, eller som kommer til at arbejde i den pædagogiske profession.

  • - Børns hverdagsliv på tværs af daginstitution og hjem
    af Dorte Kousholt
    260,95 kr.

    Børn i dag lever deres liv på tværs af institution og hjem - og det har betydning for børns udvikling og børnefamiliernes hverdag. Denne bog tager afsæt i spørgsmål om hvordan børnenes sammensatte hverdagsliv har betydning for familiens liv og hvordan familiens liv har betydning for børnenes hverdag i børnehaven. Gennem eksempler fra seks børn liv, giver bogen et konkret indblik i aktuelle problemstillinger og dilemmaer i børns og familiers hverdag på tværs af børnehave og hjem. Den moderne familie får i høj grad sin betydning i relation til børns og forældres liv andre steder. Vi kan ikke forstå eller udforske familien som en isoleret enhed, men må se den som en del af børns og forældres samlede hverdag. Bogen viser, hvordan børnenes fællesskaber i børnehaven har betydning i forhold til børnenes muligheder for at skabe sammenhæng i deres liv. Gennem forældrenes fortællinger får vi indblik i, hvordan børnenes sociale liv i børnehaven har betydning for forældrenes muligheder og familiens hverdag. Børnefællesskaber og familieliv henvender sig til professionelle, der arbejder med børn og familier, og til studerende inden for pædagogik og psykologis på mellemlange og videregående uddannelser.

  • af Charlotte Højholt & Dorte Kousholt
    256,95 - 286,95 kr.

    Der har altid været konflikter i og om skolen. Nogle børn bliver udpeget som problematiske eller særlige, andre har store personlige vanskeligheder i skolen. Men konflikterne bliver sjældent inddraget i de psykologiske undersøgelser af børnenes problemer, selvom de både kan dominere skolens sociale samspil og skjules i måden, vi taler om skolevanskeligheder på. Bogens sigte er at skabe forståelse for disse omstændigheder og undersøge vanskeligheder i børns skoleliv på måder, der ikke blot udpeger problematiske parter. Vi må i stedet knytte vanskelighederne til historiske udfordringer og modsætninger i det at skabe skole – og forsøge at løse dem. Bogen bygger på et forskningsprojekt i konflikter og skolens hverdagsliv set fra børns, forældres, læreres, pædagogers, skolelederes og samarbejdspartneres perspektiv. Bogen diskuterer og lægger op til en ny forståelse af konflikter i skolen og af, hvordan vi skal prøve at løse dem. Konflikter om børns skoleliv rummer bidrag af : Charlotte Højholt, professor i psykologi, Roskilde Universitet Dorte Kousholt, lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Ida Schwartz, cand.psych., ph.d. og leder af forskningsprogrammet "Inklusion og hverdagsliv" ved UC Lillebælt. Lærke Testmann, pædagog, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d.-studerende ved DPU og adjunkt på Professionshøjskolen København. Maja Røn Larsen, cand.mag. i psykologi og socialvidenskab, lektor på Roskilde Universitet. Pernille Juhl, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, ph.d. og adjunkt på Roskilde Universitet. Peter Busch-Jensen, cand.mag. i psykologi og kommunikation, lektor på Roskilde Universitet. Tilde Mardahl-Hansen, cand.comm. i psykologi og performancedesign, ekstern lektor ved Roskilde Universitet og adjunkt ved UC Lillebælt.

  • af Pernille Hviid, Sven Mørch, Pernille Juhl, mfl.
    221,89 kr.

    Fritidspædagogik og børneliv handler om børns livsbetingelser i SFO og fritidshjem. Bogens kapitler er skrevet af en række af landets førende forskere på området og omhandler emner som børns liv og læring på tværs af institutioner, inklusion, organisering i SFO’en, betydningen af børns venskaber, pædagogfaglighed, fritidsbegrebet samt samarbejdet mellem skole og SFO.Bogen er redigeret af Pernille Hviid (cand.psych. og ph.d., lektor ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet) og Charlotte Højholt(cand.psych. og ph.d., lektor ved Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, RUC).

  • af Charlotte Højholt, Dorte Kousholt & Anja Stanek
    321,95 kr.

    Fritidspædagogikken er under forandring. Grænserne mellem skolens undervisningsdel og fritidsdel opblødes, ligesom det debatteres, hvordan disse dele skal organiseres, integreres og prioriteres.Denne bog sætter fokus på de særlige fritidspædagogiske bidrag til børnelivet. Den ser nærmere på den pædagogiske faglighed i forhold til at understøtte og tilrettelægge betingelser for børns fælles hverdagsliv, læring og udvikling. Og her bliver pædagogers viden og måder at arbejde med børns fællesskaber et centralt omdrejningspunkt. Bogen tilbyder et praksisnært blik på pædagogers profession og måder at arbejde professionelt med muligheder for børns samspil. Centrale temaer i bogen er:Den fritidspædagogiske faglighed - aktiviteter og fællesskaberFritidspædagogik og inklusionForældresamarbejde og forældreperspektiver på fritidspædagogikkenDet tværfaglige samarbejde i skolen - betingelser, muligheder og dilemmaerBetydninger for udvikling af den fritidspædagogiske praksisBogen henvender sig til pædagoger i fritidstilbud og skole samt til studerende på pædagoguddannelsen.

  • - Forskning i fællesskab
    af Charlotte Højholt, Dorte Kousholt, Lise Behrend & mfl.
    217,49 - 220,95 kr.

    Hvorfor og hvordan har børn brug for, at deres forældre og deres professionelle voksne finder sammen? Hvad betyder forholdet mellem de voksne for børnene og deres relationer? På baggrund af interview og døgnobservationer følges børns hverdagsliv på tværs af daginstitution og familieliv med fokus på relationerne mellem børnenes voksne. Forfatterne leverer både teoretisk baggrund og praktiske ideer til at organisere forskning, samarbejde, børnefællesskaber og udviklingsprojekter.Bogen bygger på forskning udført i fællesskab mellem pædagoger, psykologer og forskere inden for psykologi, socialvidenskab og pædagogik

  • af Charlotte Højholt, Dorte Kousholt & Anja Hvidtfeldt Stanek
    243,95 kr.

    Fritidspædagogikken er under forandring. Forbindelserne mellem skolens undervisningsdel og fritidsdel debatteres – hvordan kan disse dele organiseres, integreres og prioriteres?Denne bog sætter fokus på de særlige fritidspædagogiske bidrag til børnelivet. Den ser nærmere på den pædagogiske faglighed i forhold til at understøtte og tilrettelægge betingelser for børns fælles hverdagsliv, læring og udvikling. Pædagogers viden og måder at arbejde med børns fællesskaber bliver her et centralt omdrejningspunkt. Bogen tilbyder et praksisnært blik på pædagogers profession og måder at arbejde professionelt med muligheder for børns samspil.Centrale temaer i bogen er:- Den fritidspædagogiske faglighed – aktiviteter og fællesskaber- Fritidspædagogik og inklusion- Forældresamarbejde og forældreperspektiver på fritidspædagogikken- Det tværfaglige samarbejde i skolen – betingelser, muligheder og dilemmaer- Betydninger for udvikling af den fritidspædagogiske praksisBogen henvender sig til pædagoger i fritidstilbud og skole samt til studerende på pædagoguddannelsen.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.