Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Historiedidaktik består af tre dele: I første del beskrives, hvordan historie er blevet et videnskabsfag og siden et skolefag, og hvordan og hvorfor skolefagets sigte og indhold har ændret sig i tidens løb. Anden del diskuterer didaktiske potentialer i en række læremidler, der anvendes i historieundervisningen – både traditionelle og nye. Der er også ideer til, hvordan læremidlerne kan bruges. Tredje del giver forslag til, hvordan man kan organisere indholdet i sin undervisning, så det knytter sig til elevernes livsverden. Til sidst i denne del er der et par konkrete eksempler på undervisningsforløb. Historiedidaktik henvender sig til linjefagsundervisningen på læreruddannelsen, efteruddannelse, historielærere og andre der beskæftiger sig med historieformidling og -didaktik.
INTERVIEW: PETER BRODERSEN OG TO LÆRERSTUDERENDE FORTÆLLER OM BOGENBogen stiller skarpt på 61 opslag om klassiske og moderne didaktiske begreber. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse eller evaluering af undervisning. Det er f.eks. ”Lærerroller”, ”Stilladsering”, "Øvelse”.Didaktisk opslagsbog er en værktøjskasse: opslagene er redskaber til at kvalificere lærerens begreber om og handlemuligheder i praksis.Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som underviser på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.
Det historiske overblik Illustreret kronologisk overblik. Det historiske overblik giver et kronologisk overblik over verdenshistorien med særligt fokus på Danmark - fra homo sapiens til Muhammedkrisen. Hvert kapitel afsluttes med en oversigt over væsentlige begivenheder i den beskrevne periode. Illustrationer understøtter teksten hele bogen igennem. Integrerer historiekanon. Undervisningsministeriets kanonpunkter for historie fremhæves igennem bogen, hvor de indgår naturligt i den større kronologiske sammenhæng. Til overbygningen. Bogen henvender sig til grundskolens ældste elever. Med bogen som faglig ballast får eleverne en grundlæggende kronologisk sammenhængsforståelse. Gratis ekstramaterialer. Under EKSTRAMATERIALER finder du fire pdf'er til download: Opgaver i form af kopisider, materialelister, forslag til arbejdet med kanonpunkterne og ideer til temaer,
Hvordan underviser man alsidigt, varieret og med den nyeste forskning i ryggen? Det spørgsmål besvarer Gyldendals metodehåndbog med 28 artikler om forskellige pædagogiske metoder. Her er anvisninger på: hvordan man rammesætter undervisningen hvilke læringsfremmende aktiviteter eleverne kan lave hvordan man opdeler eleverne og organiserer undervisningen hvordan man udøver pædagogisk ledelse. De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel.Cooperative Learning, Learning Styles, Multiple Intelligenser, LP-modellen, metoder der trækker på forskellige kompetencer og meget mere er samlet i denne ene bog. Bogen henvender sig særligt til lærerstuderende.
Historieundervisningen skal være varieret, vedkommende og interessant for eleverne, og rækken af mulige metoder er da også meget lang.Historieundervisning – en fagmetodik består derfor af en lang række kapitler, der sammen udfolder en bred og varieret palet af undervisningsmuligheder. Hvert kapitel beskriver en faglig tematik og eksemplificeringer af metoder og fremgangsmåder til at undervise i denne tematik. Artiklerne afsluttes med enkelte, udvalgte studiereferencer, som den interesserede her og nu kan gå videre med – og til studiebrug i læreruddannelsen eller til individuel refleksion rummer hvert kapitel yderligere enkelte studiespørgsmål. Bogen er møntet på studiebrug i læreruddannelsen og samtidig ment som en håndsrækning til historielærere i grundskolen.
Grundbogen Historie 6 er struktureret i følgende emner og temaer: At arbejde med kilder Renæssancen Danmark som kolonimagt Sørøvere Osmannerriget 1. Verdenskrig Børn og ungeTil grundbogen hører Lærerens bog med kopisider.På systemets hjemmeside http://historie3-9.gyldendal.dk/ kan man gratis downloade forslag til årsplaner, bestille tidslinjeplakater m.m.
Opgaverne i arbejdsbogen relaterer sig til indholdet i Historie 4. Der er opgaver til kontrol, analyse og perspektivering samt kreative opgaver og øvelser, der specifikt har fokus på faglig læsning.
Grundbogen Historie 4 er struktureret i følgende emner og temaer: Kilder i historie - Romerriget - Sundhed og sygdom - Vikingerne - Børnearbejde - Absalon og hans tid - Børneopdragelse.Kanonpunkterne Kejser Augustus, Jellingstenen og Absalon indgår i Historie 4.Både i grundbogen og i den tilhørende arbejdsbog er faglig læsning medtænkt. I arbejdsbogen findes opgaver, der specifikt retter sig mod faglig læsning, samt kontrolopgaver, skriftlige opgaver og opgaver af kreativ art.På systemets hjemmeside http://historie3-9.gyldendal.dk/ kan man gratis downloade forslag til årsplaner, bestille tidslinjeplakater m.m.
1. Verdenskrig giver eleverne viden om, hvorfor 1. Verdenskrig brød ud, hvordan den udviklede sig, og hvilke følger krigen fik.Europa har gennem historien været plaget af mange krige. Men krigen fra 1914 til 1918 var anderledes end tidligere krige. Nye våben gjorde kampene grusomme. Næsten 70 millioner soldater deltog i krigen, og mere end halvdelen af dem blev dræbt eller såret. De største slag fandt sted i Europa, men der blev også kæmpet i andre dele af verden. Derfor kalder man krigen for 1. Verdenskrig.Til bogen er der udarbejdet opgaver til faglig læsning på www.fagliglaesning.dk.
På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav. Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag. Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.
Under anden verdenskrig kommer der masser af tyske soldater til Danmark. Lise på 16 bliver forelsket i den tyske soldat Gerd, og det får store konsekvenser for hende. Under besættelsen ser folk skævt til hende, og da krigen er slut, bliver hun stemplet som tyskertøs. Pludselig kan hun ikke blive i sin hjemby længere.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
I arbejdsbogen til 4. klasse arbejder eleverne selvstændigt eller i grupper videre med grundbogens faglige stof. Opgavernes variation og bredde indbyder til aktivitet for alle elever.
HISTORIE 4 - Lærerens bog indeholder bl.a .: didaktiske og faglige overvejelser vedrørende historie i 4. klasse og brug af Historie 4 fagligt baggrundsstof til emner og temaer kommentarer og forslag til arbejdet med emner og temaer svar på grundbogens kildespørgsmål kommentarer og facit til arbejdsbogen om evaluering eksempel på en årsplan
Kommentarer og svar til kilder i Historie 9 knytter sig til Historie 9. Grundbog og er en vejledning henvendt til underviseren i historie.
Grundbogen Historie 3 er struktureret i følgende emner og temaer: Velkommen til historie - Stenalderen - Det legede vi - Det gamle Egypten - Sådan levede vi år 1800 og 1900 - Bronzealderen. Kanonpunkterne Ertebøllekulturen, Tutankhamon og Solvognen indgår i Historie 3.Både i grundbogen og i den tilhørende arbejdsbog er faglig læsning medtænkt. I arbejdsbogen findes opgaver, der specifikt retter sig mod faglig læsning, samt kontrolopgaver, skriftlige opgaver og opgaver af kreativ art.På systemets hjemmeside http://historie3-9.gyldendal.dk/ kan man gratis downloade forslag til årsplaner, bestille tidslinjeplakater m.m.
Hit med Historien! er et grundbogssystem til historieundervisningen på 3.-8. klassetrin.Indholdet er vedkommende for eleverne, og de får rig mulighed for at sætte deres egen livsverden ind i et historisk perspektiv. Via historiske faktioner bevæger eleverne sig, med deres egne erfaringer som udgangspunkt, ind i et univers, hvor de møder både historieskabende og historieskabte mennesker.Temaer på 4. klassetrin: Ret/retfærdighed Forbrydelse/straf Grupper/fællesskab Samfundets love og opbygningFaktionerne guider eleverne rundt i både nutiden, slutningen af 1800-tallet, tidlig enevælde, middelalderen og vikingetiden.
Historie 3 - Lærerens bog indeholder: didaktiske og faglige overvejelser om historie i 3. klasse og brug af systemet Historie 3 fagligt baggrundstof til emner og temaer kommentarer og forslag til arbejdet med grundbogens indhold svar på grundbogens kildespørgsmål kommentarer til arbejdsbogen om evaluering eksempel på en årsplan.
Opgaverne i arbejdsbogen til Historie 3 relaterer til grundbogens indhold. Der er opgaver til kontrol, analyse og perspektivering samt kreative opgaver og øvelser, der specifikt har fokus på faglig læsning.
I et demokrati kan man frit give udtryk for sine holdninger.Må man så udtrykke hvad som helst? Eller er der i alle fællesskaber grænser for ytringsfriheden? Og hvem skal bestemme grænserne?Censur er love, der begrænser, hvad man må sige, skrive, vise osv. I mange lande er censuren streng, og der er hårde straffe for at overtræde lovene.Denne bog giver eleverne viden om ytringsfrihedens og censurens historie. De kan også læse om nogle af de dilemmaer, som knytter sig til ytringsfriheden.Gratis opgaver på fagbog.gyldendal.dk
Mennesket har altid forsøgt at gøre tingene lettere og hurtigere. Vi har opfundet nye redskaber og maskiner, der gør vores arbejde lettere, eller som vi på andre måder har glæde af. I bogen kan eleverne læse om vigtige opfindelser gennem tiderne. De får viden om, hvordan og hvorfor de blev opfundet, og den betydning de fik.Til bogen er der udarbejdet opgaver til faglig læsning på www.fagbog.gyldendal.dk
I 1300-tallets Danmark var folk meget overtroiske. Man mente, at varulve forsøgte at spise ufødte børns hjerter, og det var et faktum, at børnefødsler var meget farlige for både mor og barn. Da 7-årige Anders hører, at mor ligger og skriger i barselssengen, får han travlt med at holde varulvene på afstand!Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Da Søren bliver konfirmeret i år 1885, har han allerede været ude at tjene i et stykke tid. Hans familie er fattig og kan ikke forsørge ham mere. Nu, hvor Søren er blevet konfirmeret, er han gammel nok til at arbejde på en klædefabrik. Det er et hårdt og farligt job, men Søren kan godt lide at komme på der – ikke på grund af selve arbejdet, men fordi han kan være sammen med Kirstine."Nye tider" er fortsættelsen til "På egen hånd". Bøgerne kan læses i forlængelse af hinanden eller hver for sig.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Søren på 13 år lever et hårdt og opslidende liv som tjenestedreng i nærheden af Viborg i 1880‘erne. Selvom han gør sit bedste, bliver han både dårligt behandlet og dårligt betalt. I det mindste holder tjenestefolkene sammen og gør livet lidt bedre for hinanden gennem deres kammeratskab. Søren drømmer om at få et bedre liv, måske som fabrikskarl.Historien om Søren fortsættes i bogen "Nye tider". Bøgerne kan læses i forlængelse af hinanden eller hver for sig.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Da Peder Wessel er 13 år, er han i lære i Trondhjem. Men han keder sig og kan mærke, at han må opnå mere i livet. Derfor stikker han af og begiver sig ud på den lange vej til København, hvor han vil forsøge at komme med i flåden, så han kan komme til søs. Det lykkes også, og senere bliver han kendt som den største danske søhelt, Tordenskjold!"Købmandens knægt" er første del af Jens Aage Poulsens spændende trilogi om Tordenskjold. Den efterfølges af "Havenes skræk" og "Admiralen".Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
En række lærere deltog i 2016-2018 i kompetenceløft-forløbet Sammen om historie. Dette er følgeforskningen bag uddannelsen. Gennem tre analyser sætter forskningen fokus på lærernes udvikling af faglige kompetencer som historielærere, på aktionslæringsforløb som afsæt for relationer mellem teori og praksis og på samarbejder om at bruge kulturinstitutionen som læremiddel i historieundervisning.
En række rutinerede lærere deltog fra 2017 til 2019 i kompetenceløft-forløbet "Sammen om historie". Under forløbet udviklede og afprøvede de ideer til historieundervisningen. Et udvalg af dem kan du blive inspireret af i denne bog, der også indeholder en didaktisk artikel om tilrettelæggelse af undervisningen i faget.
På Jans skole er der mange, der bliver mobbet. Det er rødderne fra 7. klasse, der er værst til at mobbe, og de går altid efter dem i de yngre klasser. Da de begynder at mobbe Jan og hans kammerater i 4.b, bliver det for meget. Jan og nogle af hans klassekammerater beslutter sig for at tage hævn.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Karen Lommelev er klog kone på Falster i 1600-tallet. Hun ved meget om urter og naturlægemidler, så hun kan hjælpe folk, når de bliver syge. Men folk i 1600-tallet er overtroiske, og en dag anklager herredsfogeden hende for at være heks. Hvordan kan Karen overbevise folk om, at hun er uskyldig og blot forsøger at hjælpe de syge?Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Rigsfællesskabet består af Danmark, Grønland og Færøerne. Island var med i rigsfællesskabet, indtil landet blev en selvstændig republik i 1944.Hvorfor har landområder, der ligger meget langt fra hinanden, overhovedet noget med hinanden at gøre? Hvordan opstod rigsfællesskabet, og hvordan fungerer det i dag? Det giver denne bog svar på.
Peter Wessel, i dag kendt som Tordenskjold, er lykkelig, da han endelig bliver optaget på søkrigsskolen. Men skolen er en skuffelse, og Peter keder sig hurtigt. Derfor beslutter han sig for at stikke til søs med fregatten Løvendals Galej. Her får han langt om længe mulighed for at bevise sit mod og sin dygtighed i krigen mod svenskerne."Havenes skræk" er anden del i Jens Aage Poulsens trilogi om Tordenskjolds liv.Jens Aage Poulsen (f. 1953) er en dansk forfatter og lærer. Han har skrevet en lang række børne- og ungdomsbøger, hvoraf nogle foregår i nutiden, og andre fortæller om unges liv i 1800-tallet og under anden verdenskrig.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.