Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Socialkonstruktionisme og uddannelse introducerer til tænkningen og metateorien bag socialkonstruktionismen, der i løbet af de sidste 40 år er blevet udbredt verden over. Dette er, takket være Kenneth J. Gergen, der ofte nævnes som ”faderen til socialkonstruktionismen”, og som er hovedforfatteren bag denne bog.Bogen falder i to dele. Første del introducerer til socialkonstruktionismen og går tæt på den sociale konstruktion af fællesskaber, viden og forandringer i almindelighed. Anden del handler om fremtidens uddannelse i et socialkonstruktionistisk perspektiv, herunder hvordan uddannelse, undervisning, relationer og viden konstrueres mv.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med uddannelsessociologi og pædagogik.Se videointerview med Kenneth Gergen her.
En lettilgængelig introduktion til de socialkonstruktionistiske tanker præsenteret af to meget anerkendte tænkere og forskere inden for feltet. De fremlægger grundantagelserne og historien bag denne nyudvikling af socialpsykologien, hvor selvet og den sociale verden ses som et fænomen, der kommer til syne og opretholdes i vores sprog og relationer til hinanden. Bogen giver en grundlæggende indsigt i, hvordan den konstruktionistiske teori kan omsættes til handling i organisationer, psykoterapi, uddannelse, konfliktløsning, social forskning og i dagliglivet.Oversat fra amerikansk af Inge Damm.
Lettilgængelig og grundig indføring i teorien bag og praksis af socialkonstruktionisme. Med et væld af gode tankeprovokerende hverdagseksempler og anskueliggørende billedmateriale inviterer Kenneth J. Gergen os til at reflektere over, hvordan vi sammen gennem vores relationer og det sprog, vi anvender, konstruerer, hvad vi forstår ved virkeligheden og os selv. En invitation til social konstruktion argumenterer veloplagt for, hvorfor og hvordan ideerne og dialogerne om social konstruktion finder anvendelse inden for så forskellige områder som: Undervisning, organisationsforandring og ledelse, konfliktmægling og socialt arbejde, terapi samt forskning. Med hovedfokus lagt på praksis vil især professionelle faggrupper såsom lærere, terapeuter, konsulenter, ledere og konfliktløsere have glæde af de illustrative beskrivelser af, hvordan man samskaber ønskede sociale verdener. Bogen kan anvendes som lærebog lige fra gymnasiet til universitetsuddannelserne.
Det er sund fornuft at forholde sig kritisk til sig selv og til sine omgivelser. Der kan være brug for at gå nye veje, og det kan være nødvendigt at se egne og andres antagelser og handlinger efter i sømmene. At forholde sig refleksivt og kritisk - at kunne gå distancen i moderne ledelse - det er essensen ved den kritiske leder. Hensigten med denne antologis 11 artikler er at tilbyde ledere og andre interesserede i såvel private som offentlige virksomheder indblik i, hvordan man kan være en kritisk leder. De internationale og danske bidrag tilbyder en bred vifte af forståelser af det at være en kritisk leder. Artiklerne forholder sig kritisk til de klassiske ledelsesidealer og opfordrer i stedet til, at ledere og ledelse gribes langt mere refleksivt og kritisk an, end der måske har været tradition for.
Socialkonstruktionisme – Ledelse og organisation består af to dele.Første del introducerer til socialkonstruktionismen og går tæt på den sociale konstruktion af fællesskaber, viden og forandringer i almindelighed.Anden del handler om ledelse og organisation set i et socialkonstruktionistisk perspektiv. Her er fokus på tankerne bag moderne, socialkonstruktionistiske former for ledelse og organisation.Forfatterne er den amerikanske professor Kenneth J. Gergen, som er “socialkonstruktionismens far”, og den danske lektor Karsten Mellon.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse og organisation i praksis såvel som inden for forskning, psykologi, pædagogik og uddannelse.
Considers the shift in social psychology and across the social sciences during the last decade toward a social constructionist perspective. This work rejects the dominance of objective science and embraces the socially embedded nature of our knowledge.
Drawing from social and literary accounts of discourse, Gergen outlines the major elements of a social constructionist perspective and illustrates its potential, with an aim to initiate debate on the future of constructionist pursuits in the human sciences generally and psychology in particular.
This latest edition of Kenneth J Gergen's bestselling textbook is now even more accessible for students, offering a clear and thorough introduction to one of the most significant movements in contemporary social science. It will be adopted widely across psychology, sociology, business, education, counselling, social work, health and linguistics degrees.
I en dialog kan selv små skift og variationer i ordvalg resultere i store forskelle. Vi er afhængige af hinanden for at få sagt det rette og blive forstået på en konstruktiv måde. Respekt og distance, følelsen af velvære eller stress, venskab og fjendskab skabes gennem dialogers tvist og drejninger. Ledelse i dag kræver i stigende grad dialogiske og relationelle færdigheder. Gennem en række engagerende kommunikative udfordringer i form af små scenarier fra det organisatoriske hverdagsliv inviteres du i denne bog til at læse, reflektere, forestille dig og afprøve nye kommunikative scenarier. Hvis det lykkes, bør du dukke op i slutningen af bogen, som en anden slags leder, mere kvalificeret end nogensinde til at skabe relationer og gå i dialog.Bogens ni kapitler introducerer dig blandt andet for relationel dialogisk ledelse i forhold til:- teamsamarbejde og coaching - konflikthåndtering og facilitering af kreative processer- organisatorisk udvikling og læring
'Glæd dig til bogen [...] Kapitlerne viser, hvordan noget kan og bør gøres anderledes, og de inspirerer til nye handlinger. Det må være essensen af en nyfortolkning af kritikbegrebet, som denne bog inspirerer til at udvikle.' - Professor Lene Tanggaard Det er sund fornuft at forholde sig kritisk til sig selv og til sine omgivelser. Der kan være brug for at gå nye veje, og det kan være nødvendigt at se egne og andres antagelser og handlinger efter i sømmene. At forholde sig refleksivt og kritisk - at kunne gå distancen i moderne ledelse - det er essensen ved den kritiske leder. Hensigten med denne antologis 11 artikler er at tilbyde ledere og andre interesserede i såvel private som offentlige virksomheder indblik i, hvordan man kan være en kritisk leder. De internationale og danske bidrag tilbyder en bred vifte af forståelser af det at være en kritisk leder. Artiklerne forholder sig kritisk til de klassiske ledelsesidealer og opfordrer i stedet til, at ledere og ledelse gribes langt mere refleksivt og kritisk an, end der måske har været tradition for. Målgruppen er ledere og derudover studerende på forskellige ledelsesuddannelser herunder diplom- og masteruddannelser i ledelse. Bogen er redigeret af Karsten Mellon, lektor ved University College Sjælland, ph.d.-stipendiat ved Roskilde Universitet og ekstern lektor ved Syddansk Universitet. Desuden har han en cand.mag. i pædagogik, en master i organisationspsykologi og en diplom i ledelse.
Questioning the tradition of individual responsibility, this pioneering book also transforms the concept of responsibility by giving centre stage to the relational process rather than to the individual - replacing alienation and isolation with meaningful dialogue.The first three chapters are the editors' own contribution on relational responsibility - followed by their analysis of a challenging case study involving the issue of child sexual abuse. The next 14 chapters contain responses from leading academics and professionals in the fields of communication, psychology and organizational development, which extend the editors' original dialogue. In conclusion, Sheila McNamee and Kenneth Gergen illustrate relational responsi
Psykologisk Set 81 indeholder artiklerne ”Børn af fængslede – en udsat gruppe”, ”Personlighedens fem træk”, ”Ensomhed – er det prisen for velstand?”, ”Afvigelser i mørket”.Psykologisk Set er et populærvidenskabeligt tidsskrift, der udkommer fire gange om året og udgives af Bogforlaget Frydenlund. Formålet med Psykologisk Set er at give psykologiske synsvinkler på spørgsmål, man i dagligdagen stiller sig selv samt at fortælle om de emner og problemer, som psykologer beskæftiger sig med. Psykologisk Set henvender sig til alle med interesse for psykologi. Artiklerne er skrevet i et let tilgængeligt sprog, der ikke kræver specielle forhåndskundskaber af læserne.
This book builds on two current developments in psychology scholarship and practice. The first centers on broad discontent with the individualist tradition in which the rational agent, or autonomous self, is considered the fundamental atom of social life. Critique of individualism spring not only from psychologists working in the academy, but also from communities of therapy and counseling. The second, and related development from which this work builds, is the search for alternatives to individualist understanding. Thus, therapists such as Steve Mitchell, along with feminists at the Stone Center, expand the psychoanalytic tradition to include a relational orientation to therapy. The present volume will give voice to the critique of individualism, but its major thrust is to develop and illustrate a far more radical and potentially exciting landscape of relational thought and practice that now exists. Most existing attempts to build a relational foundation remain committed to a residual form of individualist psychology. The present work carves out a space of understanding in which relational process stands prior to the very concept of the individual. More broadly, the book attempts to develop a thoroughgoing relational account of human activity. In doing so, Gergen reconstitutes 'the mind' as a manifestation of relationships and bears out these ideas in a range of everyday professional practices, including family therapy, collaborative classrooms, and organizational psychology.
This latest book by one the world's leading protagonists in the field will be welcomed not just by psychologists but by students, academics and professionals interested in social constructionism across a wide range of subjects. Social Construction in Context explores the potentials of social constructionist theory when placed in diverse intellectual and practical contexts. It demonstrates the achievements of social constructionism, and what it can now offer various fields of inquiry, both academic, professional and applied, given the proliferation of the theory across the social sciences and humanities. First order issues of concern within the academic world, objectivity, truth, power and ideology, are now being augmented by widespread developments in practice - therapeutic, pedagogical, organizational and political. This book looks closely at these developments and examines both the positive potentials and limitations of social constructionist theory when applied to a variety of domains. It has been written in an accessible and scholarly manner making it suitable for a wide-ranging readership.
Distilling decades of work spanning their prestigious careers, Mary M. and Kenneth J. Gergen make a strong case for enriching the social sciences through performative work. They present a unique exploration of the origins of performative social science and provide an intellectually rich overview of its significance in the field, as well as its evolving potential. Many of their own performance pieces are included in the volume. The authors envision a broadening of the social sciences, making it more accessible to non-experts and opening up new dialogues between society and science-and changing the world in the process. Social scientists and researchers will gain a valuable new perspective from this insightful tome.
This new edition of Kenneth J. Gergen's celebrated text An Invitation to Social Construction is now even more accessible for students, offering a clear and thorough introduction to one of the most significant movements in contemporary social science. The Third Edition includes: updates reflecting the many new developments in theory, research, and practice a more student-friendly, personal writing style three new chapters on education, and therapy and health care, and organizations key insights into how social construction can help support you in your research projects, from start to finish.An Invitation to Social Construction is the must-read text for all social science students, academics and practitioners wishing to learn about social constructionism, along with the forms of inquiry and practice central to its impact.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.