Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Lejf Moos

Filter
Filter
Genre
  • (1)
  • (1)
  • (13)
  • (1)
Type
  • (12)
  • (9)
Format
  • (11)
  • (4)
  • (3)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (15)
  • (6)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (0)
  • (0)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
Serie
  • (3)
  • (3)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Elsebeth Jensen, Sofia Esmann, Andy Højholdt, mfl.
    382,95 kr.

    Pædagogik og lærerfaglighed er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområder inden for kompetencefaget lærerens grundfaglighed. Bogen leverer rygsøjlen af læreruddannelsens pædagogiske refleksionsgrundlag, som de studerende skal tilegne sig og have med sig i deres videre studieforløb, der skal gøre dem til kompetente undervisere og opdragere.Pædagogik og lærerfaglighed består af 10 artikler til læreruddannelsens pædagogiske moduler og derudover af 11 tværgående redskabsartikler, der gør den studerende i stand til at analysere og perspektivere pædagogiske udfordringer i klasserummet, lærerværelset og skolepolitikken.Til hver af bogens kapitler er knyttet en video, lavet af lærerstuderende til lærerstuderende, som perspektiverer kapitlerne.

  • - Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik
    af Lejf Moos & Red. John Benedicto Krejsler
    575,95 kr.

    Klasseledelsens dilemmaer Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politikDer er stor usikkerhed om, hvad der skal læres i skolen, og hvilke normer der skal gælde for socialt samvær. Der tales om disciplinkrise, og det frygtes, at børnene ikke lærer nok i skolen. Klasseledelse er derfor kommet på dagsordenen – i praksis, pædagogik og politik. På alle niveauer er der fokus på, hvordan der kan skabes ro og orden som baggrund for et læringsorienteret miljø i klasseværelset, samt hvilke midler læreren må have til rådighed og kunne mestre for at håndtere denne opgave.Klasseledelsens dilemmaer bidrager med viden om klassens praksis og forudsætningerne for udviklingen af læringsmiljøet, således at begrebet klasseledelse bedre kan forstås og praktiseres med reference til nordiske pædagogiske traditioner og værdier. Formålet med bogen er således at udvide diskussionen om klasseledelse, så den dækker bredere end lærerens adfærds- og læringsledelse.I bogen belyses klasseledelsens betingethed af:skolens organisering og ressourcer; politiske krav; sociale teknologier (elevplan, test); betydningen af skolens arkitektur og møblering; styringen af følelser og sanser;dynamik i lærerteam; dynamik mellem lærere og elever; betydningen af elevinteresser og ungdomskulturer; elevernes sociale baggrund;evidens og didaktik som ledelsesinstrument; nye krav til inklusion og differentiering;den særlige danske version af skoleklassen som familieagtigt fænomen; udblik til USA og Finland;og der redegøres for klasseledelsens historie fra tugt over disciplin og skældud til nutidens klasseledelse med fokus på såvel evidensinformeret ”viden om, hvad der virker” som på elevens selvledelse.Klasseledelsens dilemmaer er en grundbog i klasseledelse, der sætter klassen og dens ledelse under lup som det strategiske spillerum, lærere og elever må handle indenfor i en kompleks skolekontekst. Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning, læring og ledelse, særligt folkeskolelærere, ledere og studerende på alle niveauer.Besøg bogens hjemmeside på www.dafolo.dk/undervisningBogen er redigeret af John Benedicto Krejsler og Lejf Moos fra Institut for Uddannelse & Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet, og kapitlerne er skrevet af: Frans Ørsted Andersen, Sally Anderson, Helle Bjerg, Ulf Brinkkjær, Konstancja Ford, Laura Gilliam, Lars Holm, Elsebeth Jensen, Christina Jørgensen, Malou Juelskjær, Hanne Knudsen, Klaus Kasper Kofod, John Benedicto Krejsler, Niels Kryger, Per Fibæk Laursen, Lejf Moos, Martha Mottelson, Sven Erik Nordenbo, Marta Padovan-Özdemir, Helle Plauborg, Birte Ravn, Lotte Rahbek Schou og Dorthe Staunæs.Se videoklip med introduktion til antologienBogen har relevans for undervisere, skoleledere og lærerstuderende. (…) Det er en virkelig god bog, som er meget teoretisk velfunderet. Hvilket gør bogen til en stor hjælp for lærerstuderende både i forbindelse med opgaver på studiet og deres kommende virke i grundskolen.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter'Arbejder man med klasseledelse så er denne bog ikke til at komme udenom. Det er ikke en bog om 'classroom management' som er den engelsk-amerikanske version af fænomenet, men en bog der omfattende behandler den danske version af fænomenet eller skal jeg hellere sige arbejdsproceduren. Det er en omfattende bog på 398 sider, og den kommer hele vejen rundt, alle dilemmaerne kommer frem i lyset. Jeg må indrømme, at den absolut har fremmet min forståelse af klasseledelse i en dansk sammenhæng. Bogens 20 kapitler er skrevet af 23 forfattere og bogens redaktører, Moos og Krejsler, har gjort et godt stykke arbejde.' - Kai Pedersen, AKTbladet., januar 2015

  • af Lejf Moos
    343,95 kr.

    Skoleledelse er mere end nogensinde blevet placeret midt i et uddannelsespolitisk kampfelt. Med skolereformen er folkeskolen splittet mellem neoliberal uddannelsesøkonomi og pædagogisk ansvar. Skoleledelserne skal derfor balancere mellem hensyn til den globale konkurrence på læringsresultater og hensyn til skolens formål: elevernes demokratiske dannelse.I bogen beskrives og analyseres en læringsdiskurs over for en dannelsesdiskurs, som kæmper om dominansen af skolen. De har forskellige begrundelser og betydninger for skoleledelsens refleksioner og praksis på mange områder: forståelsen af skolens formål, styringen af skolen som en del af den globale økonomi, ledelse i relation til klassen og undervisningen, klasseledelse, ledelse af læring og lærere, skolen som organisation m.m.Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole? kaster et nyt og forhåbentligt klarere lys over de forventninger, vilkår og muligheder, som skoleledere må leve med. Bogen giver ikke løsningerne, men diskuterer præmisserne.Bogen er skrevet til skoleledere og andre beslutningstagere inden for folkeskoleområdet.

  • - Metoder til undervisning og pædagogisk ledelse
    af Vibeke Boelt, Per Fibæk Laursen, Ole Goldbech, mfl.
    360,95 kr.

    Hvordan underviser man alsidigt, varieret og med den nyeste forskning i ryggen? Det spørgsmål besvarer Gyldendals metodehåndbog med 28 artikler om forskellige pædagogiske metoder. Her er anvisninger på: hvordan man rammesætter undervisningen hvilke læringsfremmende aktiviteter eleverne kan lave hvordan man opdeler eleverne og organiserer undervisningen hvordan man udøver pædagogisk ledelse. De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel.Cooperative Learning, Learning Styles, Multiple Intelligenser, LP-modellen, metoder der trækker på forskellige kompetencer og meget mere er samlet i denne ene bog. Bogen henvender sig særligt til lærerstuderende.

  • - Kontekster, visioner, temaer og processer
    af Jens Erik Kristensen, Peter Kemp, Lejf Moos, mfl.
    252,95 kr.

    Dannelse er ligesom demokrati et rummeligt begreb, men det er derfor også uskarpt og flydende. Det er betingelserne for de centrale begreber i vores kultur, at de hele tiden står til diskussion og forhandling mellem forskellige interesser. I skolen er dannelsen en kampplads mellem politikere, praktikere og forskere etc. I de senere år har kampen dog ofte været ført mellem økonomer, planlæggere, administratorer og pædagoger, lærere og filosoffer. Diskussionen om, hvad skolens formål må være, har i de diskussioner været underbelyst og erstattet af diskussioner om resultatmål. Samtidig er skolens indhold blevet defineret som smalle, grundlæggende kundskaber uden blik for den verden, eleverne lever i.  Dannelses- og undervisningsprocesserne er nedprioriteret i diskussionen til fordel for læring, digitalisering og læringsresultater.I denne bog fører vi i et bredere perspektiv diskussionerne om dannelse helt op til nutiden ved hjælp af fire perspektiver: Dannelseskontekster, -visioner, - temaer og -processer. Kapitlerne fremstår samlet som et kalejdoskopisk udvalg af dannelsesteorier og -diskussioner ud fra disse fire perspektiver.Dannelse henvender sig til de mange, der arbejder med eller studerer for at bidrage til fremtidens folkeskole.

  • af Jørgen Gleerup, Steen Visholm, Kenneth J. Gergen, mfl.
    459,95 kr.

    Det er sund fornuft at forholde sig kritisk til sig selv og til sine omgivelser. Der kan være brug for at gå nye veje, og det kan være nødvendigt at se egne og andres antagelser og handlinger efter i sømmene. At forholde sig refleksivt og kritisk - at kunne gå distancen i moderne ledelse - det er essensen ved den kritiske leder. Hensigten med denne antologis 11 artikler er at tilbyde ledere og andre interesserede i såvel private som offentlige virksomheder indblik i, hvordan man kan være en kritisk leder. De internationale og danske bidrag tilbyder en bred vifte af forståelser af det at være en kritisk leder. Artiklerne forholder sig kritisk til de klassiske ledelsesidealer og opfordrer i stedet til, at ledere og ledelse gribes langt mere refleksivt og kritisk an, end der måske har været tradition for.

  • af Lejf Moos, Poula Helth, Sverri Hammer, mfl.
    379,95 kr.

    Mellemledelse er en særlig organisatorisk og ledelsesmæssig dimension, som i det seneste årti synes at have fået øget opmærksomhed hos såvel ledelsesforskere som den kommunale praksis - hos politikere, forvaltninger og i dagtilbud og skoler. Mellemlederen befinder sig i en kompleks position og har ikke altid en tydelig plads i autoritets- og beslutningshierarkiet. Som betegnelsen antyder, befinder mellemlederen sig mellem positioner, som han/hun skal forholde sig til. Mellemlederen har kontakten til og administrationen af medarbejderne i den daglige praksis og er samtidig leverandør af kvalitetsmålinger og diverse driftsredegørelser opad til den øverste ledelse. Med andre ord skal mellemlederen agere i mellemrummet mellem fagligheden og driftsledelse og står i et særligt pres mellem krav oppefra og behov nedefra. Mellemledelse i skole og dagtilbud præsenterer otte kapitler, der på hver sin måde har rettet et særligt fokus på det at være mellemleder. Der gives ikke en færdig opskrift på, hvad mellemledelse er og bør være. I stedet tilbyder de enkelte kapitler en variation af forskellige positioner og perspektiver på emnet, der lægger op til at revidere og udvikle fænomenet mellemledelse. Det er håbet, at kapitlerne vil give dig som mellemleder inspiration til at reflektere over nye spørgsmål, som også kan diskuteres med din ledelsesgruppe og dine medarbejdere. Bogen retter sig mod mellemledere i folkeskole og dagtilbud samt studerende på uddannelser, der beskæftiger sig med ledelse.

  • - Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
    af Per Fibæk Laursen, Lejf Moos, Alexander von Oettingen, mfl.
    437,95 kr.

    Hvad kendetegner den gode undervisning? Hvilken læreruddannelse har skolen brug for, og hvilken uddannelsesforskning er den relevante for lærernes professionalitet? Antologien Universitetsskolen - mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling giver svar på disse spørgsmål, der har drevet den uddannelsespolitiske og uddannelsesfilosofiske udvikling og til stadighed diskuteres i dag.Universitetsskolen er en samarbejdskonstellation, hvor lærerstuderende, lærere, forskere og læreruddannere samarbejder om at udvikle folkeskolens undervisning gennem undersøgende forløb med udgangspunkt i lærernes problemstillinger. Universitetsskolen understøtter dermed, at forskning, uddannelse og praksis kommer tættere på hinanden.I 15 danske og internationale bidrag undersøges mulighederne og kompleksiteten i at kombinere skoleudvikling, læreruddannelse og didaktisk forskning på universitetsskoler. Antologien viser, at universitetsskoletanken ikke er et nyt fænomen, men griber tilbage til en spændende og mangfoldig uddannelseshistorie. Øvelsesskoler, praktikskoler, forsøgsskoler, partnerskabsskoler eller laboratorieskoler er alle forsøg på at bringe skolens praksis og uddannelsens teori i spil. Universitetsskolen knytter an til denne udvikling og de kendte problemstillinger,men udvikler samtidig nye svar for at styrke samspillet mellem skolen, uddannelsen og forskningen.Antologien er redigeret af Alexander von Oettingen og Keld Thorgård, og sammen med skribenterne inviterer de til videns- og erfaringsdeling på tværs af professionshøjskoler, kommuner, universiteter og skoler for at styrke udviklingen af skolen, den didaktiske forskning og læreruddannelsen.

  • - succesfuld skoleledelse mellem visioner og selvledelse
    af John Krejsler, Lejf Moos & Klaus Kasper Kofod
    333,95 kr.

  • - Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik
    af Per Fibæk Laursen, Elsebeth Jensen, Helle Plauborg, mfl.
    519,95 kr.

    Der er stor usikkerhed om, hvad der skal læres i skolen, og hvilke normer der skal gælde for socialt samvær. Der tales om disciplinkrise, og det frygtes, at børnene ikke lærer nok i skolen. Klasseledelse er derfor kommet på dagsordenen – i praksis, pædagogik og politik. På alle niveauer er der fokus på, hvordan der kan skabes ro og orden som baggrund for et læringsorienteret miljø i klasseværelset, samt hvilke midler læreren må have til rådighed og kunne mestre for at håndtere denne opgave.Klasseledelsens dilemmaer bidrager med viden om klassens praksis og forudsætningerne for udviklingen af læringsmiljøet, således at begrebet klasseledelse bedre kan forstås og praktiseres med reference til nordiske pædagogiske traditioner og værdier. Formålet med bogen er således at udvide diskussionen om klasseledelse, så den dækker bredere end lærerens adfærds- og læringsledelse.I bogen belyses klasseledelsens betingethed af:skolens organisering og ressourcer; politiske krav; sociale teknologier (elevplan, test); betydningen af skolens arkitektur og møblering; styringen af følelser og sanser;dynamik i lærerteam; dynamik mellem lærere og elever; betydningen af elevinteresser og ungdomskulturer; elevernes sociale baggrund;evidens og didaktik som ledelsesinstrument; nye krav til inklusion og differentiering;den særlige danske version af skoleklassen som familieagtigt fænomen; udblik til USA og Finland;og der redegøres for klasseledelsens historie fra tugt over disciplin og skældud til nutidens klasseledelse med fokus på såvel evidensinformeret ”viden om, hvad der virker” som på elevens selvledelse.Klasseledelsens dilemmaer er en grundbog i klasseledelse, der sætter klassen og dens ledelse under lup som det strategiske spillerum, lærere og elever må handle indenfor i en kompleks skolekontekst. Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning, læring og ledelse, særligt folkeskolelærere, ledere og studerende på alle niveauer.Besøg bogens hjemmeside på www.dafolo.dk/undervisning

  • af John Krejsler, Per Fibæk Laursen, Karen Bønløkke Braad, mfl.
    80,95 kr.

    Evidensbegrebet er et nyt begreb i dansk uddannelsespolitik, men det har haft stor international gennemslagskraft inden for især medicin og public management, hvilket på godt og ondt er med til at præge det. Ad den vej er det nu kommet til uddannelsessystemet.  Denne bog bidrager til en afklaring af, hvad man kan mene, når man siger, at en praksis eller en viden er evidensbaseret, således at man bruger evidensbegrebet med respekt for det særegne i enhver pædagogisk praksis.  Evidensbegrebet blev sat på dagsordenen af OECD-reviewet af den pædagogiske forskning i Danmark fra 2004, som både Undervisningsministeriet og Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling har læst og kommenteret med stor interesse. Man kan derfor forudse, at begrebet vil få stor betydning for dansk uddannelsespolitik.  Bogen henvender sig til politikere, forskere, undervisere og praktikere i uddannelsessektoren.

  • - Fundamental, but often forgotten perspectives
    af Lejf Moos
    1.172,95 kr.

    This volume contributes significantly to the ongoing international and Nordic paradigm shift in educational leadership research. It advocates for going from a contemporary, mainstream functionalist paradigm to a reflexive paradigm, based on educational values and knowledge. The volume is built on the shared basis, that the purpose of education is, and must be, fundamental for school leadership practice. However, that is often forgotten in educational governance and policy. The basis of the argument is, that educational leadership needs to change from focusing on effectiveness and narrowly defined accountability towards focusing on leadership that is contributing to the general education of students. That entails that leadership research need to focus on complex perspectives like context, relations, trust, sense making and social and human values, and less on control, outcomes, accountability and testing. The volume reminds readers about the need to raise awareness of the contexts of education and research, be they political, cultural, economic or ideological. Chapters analyze, discuss and compare research from Nordic educational leadership research systems: Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. The cross-system insights clarify the fundamental relations between policy/governance and research/practice are and discuss forgotten dependencies and opportunities.

  • - Discourse and Systems in Europe
    af Lejf Moos
    536,95 kr.

    This book analyses selected critical concepts of policy and practice in educational leadership in five European countries. The editors and contributors cover Croatia, Slovenia, Lithuania, Denmark and Norway, spanning a wide geographical region as well as diverse historical and political contexts. The analyses primarily consider the issues of convergence and divergence in local educational leadership policies and practice that are developing and emerging from traditional structures and discourses under global, trans-national and regional influences. Focusing on both the macro and micro levels, this book examines a range of topics including international benchmarking, inclusive education practices and digital transformation. It will be of interest and value to scholars of educational leadership in Europe, particularly within smaller countries."e;Today's local educational leadership policies and practice are connected with the historical roots of five small European countries. In the analysis, perspectives from within each country and comparisons are used interestingly. Both levels of analysis bring out new understandings of the relationship between policy and practice and how they have been related to leadership in a historical discourse. In my opinion the different country chapters and the comparisons represent important new knowledge and I recommended the book as reading for school leaders and policy makers in the field of educational leadership."e; -Professor Olof Johansson, Ume University, Sweden "e;The book fills a gap in the research of cross-national research, comparing school leadership issues in two Balkan countries, Croatia and Slovenia, one Baltic country, Lithuania, and two Scandinavian countries, Norway and Denmark. To my knowledge it is the first time there has been this sort of cross-investigation of commonalities and differences in school leadership conditions between these countries in the age of globalization. I am sure that many scholars and practitioners can benefit from this book and hereby recommend it. "e;-Associate Professor Emeritus Klaus Kasper Kofod, Aarhus University, Denmark

  • af Lejf Moos, Poula Helth, Sverri Hammer, mfl.
    306,95 kr.

    Mellemledelse er en særlig organisatorisk og ledelsesmæssig dimension, som i det seneste årti synes at have fået øget opmærksomhed hos såvel ledelsesforskere som den kommunale praksis - hos politikere, forvaltninger og i dagtilbud og skoler. Mellemlederen befinder sig i en kompleks position og har ikke altid en tydelig plads i autoritets- og beslutningshierarkiet. Som betegnelsen antyder, befinder mellemlederen sig mellem positioner, som han/hun skal forholde sig til. Mellemlederen har kontakten til og administrationen af medarbejderne i den daglige praksis og er samtidig leverandør af kvalitetsmålinger og diverse driftsredegørelser opad til den øverste ledelse. Med andre ord skal mellemlederen agere i mellemrummet mellem fagligheden og driftsledelse og står i et særligt pres mellem krav oppefra og behov nedefra. Mellemledelse i skole og dagtilbud præsenterer otte kapitler, der på hver sin måde har rettet et særligt fokus på det at være mellemleder. Der gives ikke en færdig opskrift på, hvad mellemledelse er og bør være. I stedet tilbyder de enkelte kapitler en variation af forskellige positioner og perspektiver på emnet, der lægger op til at revidere og udvikle fænomenet mellemledelse. Det er håbet, at kapitlerne vil give dig som mellemleder inspiration til at reflektere over nye spørgsmål, som også kan diskuteres med din ledelsesgruppe og dine medarbejdere. Bogen retter sig mod mellemledere i folkeskole og dagtilbud samt studerende på uddannelser, der beskæftiger sig med ledelse.Omtale af bogen 'Bogens force er som nævnt de mange tilgange … Jeg havde fornøjelse af bogen, og det vil andre sikkert også have.' - Anmeldelse i Plenunm 'En vigtig bog, der viser den komplekse position, som mellemlederen står i. Det er ikke en manual, men de forskellige vinkler på ledelse kan skabe forståelse og refleksioner både for den enkelte leder og hele ledelsesgruppen.' - Dansk bibliotekscenter

  • - Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
    af Per Fibæk Laursen, Lejf Moos, Alexander von Oettingen, mfl.
    354,95 kr.

    Hvad kendetegner den gode undervisning? Hvilken læreruddannelse har skolen brug for, og hvilken uddannelsesforskning er den relevante for lærernes professionalitet? Antologien Universitetsskolen - mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling giver svar på disse spørgsmål, der har drevet den uddannelsespolitiske og uddannelsesfilosofiske udvikling og til stadighed diskuteres i dag. Universitetsskolen er en samarbejdskonstellation, hvor lærerstuderende, lærere, forskere og læreruddannere samarbejder om at udvikle folkeskolens undervisning gennem undersøgende forløb med udgangspunkt i lærernes problemstillinger. Universitetsskolen understøtter dermed, at forskning, uddannelse og praksis kommer tættere på hinanden.I 15 danske og internationale bidrag undersøges mulighederne og kompleksiteten i at kombinere skoleudvikling, læreruddannelse og didaktisk forskning på universitetsskoler. Antologien viser, at universitetsskoletanken ikke er et nyt fænomen, men griber tilbage til en spændende og mangfoldig uddannelseshistorie. Øvelsesskoler, praktikskoler, forsøgsskoler, partnerskabsskoler eller laboratorieskoler er alle forsøg på at bringe skolens praksis og uddannelsens teori i spil. Universitetsskolen knytter an til denne udvikling og de kendte problemstillinger, men udvikler samtidig nye svar for at styrke samspillet mellem skolen, uddannelsen og forskningen.Antologien er redigeret af Alexander von Oettingen og Keld Thorgård, og sammen med skribenterne inviterer de til videns- og erfaringsdeling på tværs af professionshøjskoler, kommuner, universiteter og skoler for at styrke udviklingen af skolen, den didaktiske forskning og læreruddannelsen.Omtale af bogen'Bogen er meget relevant i forhold til det store fokus, der er på skolen i dag, og som der egentlig altid har været. Alle er optaget af om outputtet fra grundskolen er godt nok, og hele tiden er der diskussion om, hvordan skolen bliver bedre. Bogen er klar i sit budskab: En styrkelse af samspillet mellem skolen, læreruddannelsen og forskningen er altafgørende for at få en bedre skole.' - Dansk BiblioteksCenter

  • af Jørgen Gleerup, Steen Visholm, Kenneth J. Gergen, mfl.
    347,00 kr.

    'Glæd dig til bogen [...] Kapitlerne viser, hvordan noget kan og bør gøres anderledes, og de inspirerer til nye handlinger. Det må være essensen af en nyfortolkning af kritikbegrebet, som denne bog inspirerer til at udvikle.' - Professor Lene Tanggaard Det er sund fornuft at forholde sig kritisk til sig selv og til sine omgivelser. Der kan være brug for at gå nye veje, og det kan være nødvendigt at se egne og andres antagelser og handlinger efter i sømmene. At forholde sig refleksivt og kritisk - at kunne gå distancen i moderne ledelse - det er essensen ved den kritiske leder. Hensigten med denne antologis 11 artikler er at tilbyde ledere og andre interesserede i såvel private som offentlige virksomheder indblik i, hvordan man kan være en kritisk leder. De internationale og danske bidrag tilbyder en bred vifte af forståelser af det at være en kritisk leder. Artiklerne forholder sig kritisk til de klassiske ledelsesidealer og opfordrer i stedet til, at ledere og ledelse gribes langt mere refleksivt og kritisk an, end der måske har været tradition for. Målgruppen er ledere og derudover studerende på forskellige ledelsesuddannelser herunder diplom- og masteruddannelser i ledelse. Bogen er redigeret af Karsten Mellon, lektor ved University College Sjælland, ph.d.-stipendiat ved Roskilde Universitet og ekstern lektor ved Syddansk Universitet. Desuden har han en cand.mag. i pædagogik, en master i organisationspsykologi og en diplom i ledelse.

  • - Is there a Nordic Model?
    af Lejf Moos
    1.172,95 kr.

    This book explores to what extent transnational influences change national/local values and practices in the Nordic educational systems. It provides country cases and thematic chapters that give nuanced insights into the influence of transnational agencies on national governance and discourses. It describes how national discourses and regulation influences school leadership values, culture and practice, in competition with traditional values. The transnational and global discourse on educational leadership is mostly formed according to Anglo-American thinking and tradition. Pivotal foundations of this discourse are strong hierarchical societies/class societies with liberal democracies, and clearly streamed education systems. The Nordic discourse, however, builds on a more equal society and flat hierarchies with participatory democracy, and on comprehensive schooling with strong local community roots. Leadership thinking and practices are formed by the culture and context they are part of: they are primarily shaped by the national/local values, traditions and practices, and only partially shaped by politics, discourses and literature. Due to the fact that a great deal of the literature that is being used in the Nordic contexts is of Anglo-American origin and many of the research projects have Anglo-American foundations, it is difficult to distinguish the sources for leadership thinking and practice. This book distinguishes the Nordic from the Anglo-American thinking and presents important findings and arguments for leadership practitioners inside as well as outside the Nordic countries.

  • - International Perspectives
    af Lejf Moos
    1.599,95 kr.

    This work represents a publishing event in education research. Genuinely groundbreaking, it is the result of longitudinal research from five nations over five years. The authors set themselves an unprecedented task: to analyze how it is that successful school principals sustain positive outcomes over a significant period of time. To find out, they initiated the International Successful School Principal Project (ISSPP) assembling 30 multinational case histories and numerous comparative analyses. In doing so, they recorded fresh perspectives on the influence school principals can have on their schools, the quality of teaching in their classrooms, and student outcomes. Revisiting the subject schools in 2007, they found many principals still in place, having steered their organizations through various minefields of political, governance and educational reform.As the most penetrating longitudinal investigation of the subject, this research has unearthed fascinating new insights into school leadership that add real substance to the sum of our knowledge. It incorporates data from educational systems in Australia, Denmark, Norway, Sweden, England and the USA. One key finding is that while all principals delegate a range of leadership tasks, successful ones distribute responsibility on a case-by-case basis founded on personal assessments of their staff as well as on organizational and policy contexts. The research also demonstrates that successful principals maintain close communication with their staff and the wider school environment, and that they are adaptive, maximizing the opportunities presented by new political contexts and expectations, yet without losing sight of their school's core moral and ethical principles. The volume's international thematic analysis has allowed comparative conclusions to be drawn on what the principals do to sustain and foster pedagogical and institutional success.

  • af Lejf Moos
    1.172,95 kr.

    This book analyses the superintendent position and relations and shows how the well-known policy umbrella, the New Public Management (NPM), is being adapted to national contexts. School superintendents are civil servants at the heart of the governance of municipal education. Educational governance in the Nordic countries - Denmark, Finland, Norway and Sweden - is currently undergoing comprehensive restructuring and reconceptualisation at the hands of national governments influenced by transnational agencies. Our analyses of the superintendent position and relations show that the well-known policy umbrella, the New Public Management (NPM), is moving towards focusing on soft governance and social technologies as the preferred means of influences. Thus we rename it New Public Governance (NPG).

  • af Lejf Moos
    958,95 kr.

    This book analyses local school district governance in a comparative, cross-cultural perspective based on national studies of local school boards in the Nordic countries, Denmark, Finland, Norway and Sweden. The overarching research question explored by the national studies contained in this volume is: How are transnational influences of standardization and accountability, alongside national policies, transformed into local policy cultures by the school boards? In all the Nordic countries, the municipalities are equivalent with the school district level, and municipalities, as such, play a role as the interface between state policies and the schools. This book discusses the variation across different national systems in the Nordic countries in the degree of decentralism, as well as the processes through which sources of political autonomy are put into practice by school boards. It explores the interplay between context and policy-making at the local level, and analyses how local discourses expressed by school boards differ from national policies and trans-national influences. The book's analysis of the country-cases and thematic chapters shows that there are both important similarities and significant differences in governance functions, power relations and understandings of school board chairs and members between the countries studied. Moreover, the book analyses the many ways in which these similarities and differences affect the work context of school leaders and teachers in the Nordic countries.

  • - Kampen om dannelsen
    af John Krejsler, Per Fibæk Laursen, Lejf Moos, mfl.
    217,95 kr.

    Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske dannelse. I denne bog tolker vi det som en vision om at provokere eleverne til at blive myndige, selvstændige og kritiske medborgere i et demokrati. Visionen stiller krav til den pædagogiske tænkning og praksis, som udvikles i komplicerede samspil mellem skolens aktører inden for dens traditioner, rammer og forskrifter. Det drejer sig blandt andet om: hvordan man sikrer arbejdsro i klassen, hvordan man underviser i demokrati, hvordan man tester elevernes udbytte af undervisningen, hvordan man formulerer planer for elevernes arbejde, hvordan lærerne arbejder sammen i team, hvordan skoleledelse fungerer, eller hvordan samarbejdet mellem skole og hjem foregår. Det er disse sociale teknologier, vi har valgt at analysere og diskutere i denne bog. Udgangspunktet for analyserne har været, at der altid har været sociale teknologier i skolen og undervisningen, men at de hele tiden udvikles, og nye indføres. Det interessante er, hvordan de indføres eller udvikles, og hvordan de virker – i dannelsesarbejdet.Forfatterne til kapitlerne forsker i dannelsesteori og de sociale teknologier på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.Bogen retter sig mod studerende ved universiteter og professionshøjskoler, herunder lærerstuderende, som vil skaffe sig indsigt i den del af medborgeropdragelsen, der foregår i skolen. Desuden henvender den sig til lærere, skoleledere og forældre, der anvender og lever med de beskrevne sociale teknologier.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.