Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Mette Vedsgaard Christensen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Elsebeth Jensen, Sofia Esmann, Andy Højholdt, mfl.
    378,95 kr.

    En grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområder inden for kompetencefaget lærerens grundfaglighed. Bogen leverer rygsøjlen af læreruddannelsens pædagogiske refleksionsgrundlag, som de studerende skal tilegne sig og have med sig i deres videre studieforløb, der skal gøre dem til kompetente undervisere og opdragere.Bogen består af 10 artikler til læreruddannelsens pædagogiske moduler og derudover af 11 tværgående redskabsartikler, der gør den studerende i stand til at analysere og perspektivere pædagogiske udfordringer i klasserummet, lærerværelset og skolepolitikken.Til hver af bogens kapitler er knyttet en video, lavet af lærerstuderende til lærerstuderende, som perspektiverer kapitlerne.

  • af Bodil Nielsen, Mette Vedsgaard Christensen, Joy Lieberkind, mfl.
    485,95 kr.

    Danskundervisning 1.-6. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 1.-6. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 1.-6.

  • - Undervisning i tekster og kommunikation
    af Benny Bang Carlsen, Niels Mølgaard & Mette Vedsgaard Christensen
    93,95 kr.

    Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencer I dette hæfte, som introducerer til kompetenceområdet Fortsat læsning og skrivning (4.-10. klassetrin), præsenterer Mette Vedsgaard Christensen forskellige syn på sprog og tekster. I hæftet lægges særlig vægt på at fremstille teorier om tekster og genrer, der demonstrerer forskelle mellem henholdsvis form- og funktionstilgange til genrebegrebet. Efter et kort historisk rids over forskellige skrivedidaktikker diskuteres pædagogiske teoriers didaktisering i skriveundervisningen. Genrepædagogikkens skrivedidaktik beskrives og forklares, og der lægges især vægt på den læringsteoretiske baggrund for genrepædagogikkens faseopdelte undervisning i skrivning og tekster. Hæftets fremstillingsform veksler mellem teoretiske forklaringer og undervisningsklip konkrete undervisningsaktiviteter, som illustrerer teori og metode i praksis. Især de modellerende og stilladserende princippers teori og praksis beskrives og konkretiseres.Hæftet afsluttes med et bud på, hvordan elevers skrivning kan evalueres systematisk og på et ekspliciteret tekst- og sprogteoretisk grundlag. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • af Mette Vedsgaard Christensen
    45,95 - 117,95 kr.

    I dette hæfte, som introducerer til området Sprog og kommunikationsundervisning (1.-6. klassetrin), redegør Mette Vedsgaard Christensen for forskellige perspektiver på sprog og deres konsekvenser for undervisning. Hæftet præsenterer tre forskellige teoretiske syn på sprog og deres relevans for danskundervisningen. Først gennemgås det formelt-strukturelle sprogparadigme, og dette paradigmes didaktiske muligheder og begrænsninger diskuteres. Dernæst gennemgås feltanalysen som beskrivelsesramme for dansk sprogbrug, inden det systemisk-funktionelle syn på sprog i teori og undervisning præsenteres. Formålet med kapitlet er todelt. For det første tegnes konturerne af det sprogteoretiske landskab. For det andet præsenterer hæftet en ny sprogdidaktik til danskfaget, en sprogdidaktik, som bygger på det systemisk-funktionelle sprogsyn. I denne sprogdidaktik er både sprogundervisningens indhold, målsætninger og undervisningsformer anderledes end i traditionel sprogundervisning, og derfor præsenterer hæftet konkrete eksempler på, hvordan den funktionelle lingvistik kan didaktiseres i undervisningen. Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

  • - - og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen
    af Susan Tetler, Mette Vedsgaard Christensen, Kathrin Bock, mfl.
    471,95 kr.

    Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen samler en række forsknings- og udviklingsarbejder fra og omkring læseforskningsmiljøet på VIA University College.Bogen præsenterer dermed ny viden om læse- og skrivepædagogik, en viden der er udviklet og afprøvet i et tæt samarbejde med den undervisningspraksis, som forskernes projekter er knyttet til. Projekterne tegner tilsammen et billede af et bredt og komplekst syn på læse- og skriveundervisningen i skolens fag. Elever med vidt forskellige forudsætninger indgår i undersøgelserne, ligesom bogen både rummer nye bud på litteraturpædagogik og faglig læseundervisning. Kapitlerne formidler altså pædagogiske svar på aktuelle udfordringer i læse- og skriveundervisningen.Forløb og aktiviteter er for de flestes vedkommende blevet afprøvet i en eller flere klasser, og dermed er projekterne blevet præget af alle de muligheder og begrænsninger, en almindelig skolehverdag byder på. Disse forløb skal ses som inspiration, der forhåbentlig overbeviser og giver andre lyst til selv at kaste sig ud i sprogbaserede forløb af alle størrelsesordener.

  • af Bodil Nielsen, Mette Vedsgaard Christensen, Joy Lieberkind, mfl.
    537,95 kr.

    Danskundervisning 4.-9. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 4.-9. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 4.-9.

  • af Hanne Møller, Lene Storgaard Brok, Mette Vedsgaard Christensen, mfl.
    227,95 kr.

    Grammatikundervisning handler ikke blot om at øve korrekt stavning og tegnsætning, ordklasser og sætningsstrukturer gennem individuelle udfyldningsopgaver.Den grammatikundervisning, der præsenteres her i bogen, sætter grammatikken ind i kontekst. Den kan ikke stå alene, men den viser, hvordan undervisningen kan udvikle elevernes bredere kommunikative kompetencer. Det sker gennem dialog om og refleksion over de grammatiske sproglige valg, eleverne møder og selv træffer i mundtlige og skriftlige tekster.Bogen giver lærere nye didaktiske forslag til, hvordan refleksion over forskellige grammatiske muligheder kan udfoldes eksplicit i undervisningen. Og den viser betydningen af at betragte grammatikken som en meningsfuld del af et bredere sprogbegreb.Bogen tager afsæt i elevers og læreres erfaringer med grammatikundervisning i praksis og i aktuel forskning. Den er henvendt til dansk- og fremmedsprogsfagene på læreruddannelsen og universitetet.Bogens centrale temaer:• Elevperspektiver• Didaktisk refleksion• Traditionelle og nye tilgange• Kontekst og mening• Praksisudvikling

  • af Michael Wahl Andersen, Inger Maibom, Peter Heller Lützen, mfl.
    400,95 kr.

    Denne bog introducerer og diskuterer literacybegrebet generelt og i forhold til undervisningen i børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. I bogens kapitler giver forskere og praktikere bud på, hvordan literacy kan forstås, praktiseres og kobles med læringsmål. Her er eksempler på pædagogisk praksis, som kan inspirere til egen praksis i forskellige fag og på tværs af fag, idet der er fokus på, at eleverne er aktive og meningsskabende i deres læring. Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen 'Samlet set giver Literacy og læringsmål i indskolingen et inspirerende dynamisk billede af, hvordan man kan forstå literacy i indskolingen i disse år på en måde, der gør en klogere på de fleste fag i skolen, samtidig med at der bliver knyttet an til de spændinger, der er i den nuværende målforståelse.' - Søren Eefsen, lektor i dansk ved professionshøjskolen UCC 'Literacy og læringsmål i indskolingen er en fantastisk bog (...) Dette er en bog, der inspirerer på hver eneste side med teori og ikke mindst konkrete og let håndgribelige praksiseksempler.' - Nina R. Kledal, læsekonsulent 'Spændende og inspirerende bog. Vigtig pointering af at literacybegrebet hører til i alle fag, så eleverne bliver dygtige til sprog i alle afskygninger. God blanding af teori og praksiseksempler.' - lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter'Bogens 11 kapitler indkredser de to centrale begreber literacy og læringsmål, og det er en indsigtsfuld bog for alle' - Folkeskolen- Læs resten af anmeldelsen her'Det er fra ende til anden en meget inspirerende bog set ud fra såvel den teoretiske som den praktiske synsvinkel.' – Børnehaveklasselederforeningen - Læs resten af anmeldelsen her

  • af Jeppe Bundsgaard, Mette Vedsgaard Christensen & Anne K. Skyggebjerg
    197,95 kr.

    Bogen introducerer til de fire studiekompetenceområder, der knytter sig til undervisningen i folkeskolen. Fokus ligger på 4.-10. klassetrin.Gennem fire eksemplariske nedslag sigter bogen mod at inspirere til fortsatte studier af faget på egen hånd, hvor den studerende selv skaber sin faglige profil med henblik på siden at kunne tilrettelægge, begrunde og udvikle egen danskundervisning i skolen.Hvert kapitel præsenterer central forskningsbaseret viden og der gives løbende eksempler på analytisk tekstarbejde, som på en gang er teoretisk forankrede og med et udblik på fagdidaktiske overvejelser. Endelig rummer hvert af de fire kapitler forslag til videre læsning samt studieopgaver med forslag til fx læremiddelanalyser, casestudier, udarbejdelse af studieprodukter, vejledninger, mm.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.