Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.
Når der sker store forandringer, og når fokus er rettet på høj effektivitet og løbende tilpasning til samfundets krav, er der et særligt behov for virkningsfuld ledelse. Flere og flere medarbejdere på sundhedsområdet ønsker at dygtiggøre sig netop på det område. Denne bog er skrevet til alle dem. Bogen kommer rundt om hele ledelsesfeltet. Den giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse – herunder et indblik i det magtmæssige samspil mellem de primære grupperinger og i personaleledelse og -udvikling. Forfatterne gennemgår de overordnede og tværgående udfordringer, som møder en leder i sundhedsverdenen såsom styring, kvalitetsudvikling, innovation og brug af ny teknologi. Ledelse i sundhedsvæsenet er en opdateret og revideret udgave af Hospitalsledelse fra 2012, og favner ikke blot hospitalsverdenen, men hele sundhedsområdet. Den voksende opmærksomhed på sammenhængende patientforløb og tværsektorielt samarbejde kræver, at alle aktører i sundhedssektoren kender ikke bare ledelsesforholdene i egen fold, men også de særlige forhold, der hersker i de andre dele af sektoren.
Ledelse i sundhedsvæsenet giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse, herunder indblik i personaleledelse og -udvikling.
Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.
Hospitalsledelse er en grundbog til alle ledere i sygehusvæsenet. Bogen dækker, hvad en driftsleder i hospitalsvæsenet bør vide om ledelse. Både det store samfundsmæssige billede som hospitalerne indgår i, ledelse i og på tværs af hospitalet samt de personlige aspekter af at lede i en overvejende offentlig virksomhed. Bogen er en opdateret og udvidet udgave af Hospitalsledelse (2008).Bogens første del giver bl.a. et overblik over udfordringerne og vilkårene for ledelse i hospitalsvæsenet. Mens anden del af bogen gennemgår en række aspekter af at lede i et sundhedssystem.Bogen er en udgivelse i serien Gyldendal Public, der henvender sig til ledere og medarbejdere i det offentlige.
Bogen præsenterer fire afsnit med de hovedområder, eleverne skal arbejde med i idrætsteori: Den moderne idræts historie går tilbage til sportens fremkomst i Danmark og videre til dens udvikling i det 21. århundrede Idræt – for alle eller for dig selv? sætter fokus på unges idrætsvaner, på den enkeltes forhold til idrætten og på idrætten som kulturelt fænomen Sundhed – det gode liv på krykker? fortæller om unges sundhedsadfærd og om, hvad sundhed er Fysiologi, anatomi og træningslære gennemgår den grundlæggende teori om, hvordan kroppen fungerer, når vi er fysisk aktive, hvordan den kan påvirkes gennem træning, og hvordan man kan evaluere sin fysiske form ved hjælp af tests De teoretiske afsnit følges op af arbejdsopgaver, der både uddyber teorien og inspirerer til at stille nye spørgsmål til teorien. Bogen er forsynet med en omfattende litteraturliste, som er både inspirerende og praktisk anvendelig, når eleverne skal arbejde med idræt i AT-undervisningen eller skal skrive studieretningsopgave, større skriftlige opgaver og eksamensprojekt med idræt som ét af fagene.
Medicinstudiet uddanner cand.med.’er – men allerede i det første job som læge forventes det, at man agerer som kommunikator, samarbejder, leder, administrator, sundhedsfremmer og professionel. Det spring har ikke alle det let ved. Selvom man som medicinstuderende har været i kliniske ophold, kender man reelt ikke den organisation, man bliver ansat i, og derfor heller ikke dens puls og vilkår.Denne bog hjælper den unge psykiatriske læge til at kunne begå sig i en sundhedsmæssig organisation ved at forstå de organisatoriske spilleregler og ledelsesmæssige muligheder, de samarbejdsmæssige fordringer samt de særlige personlige kompetencer, der er brug for for at blive en kompetent psykiater.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.