Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Faglige specialister vokser ikke gennem begrænsninger, sanktioner og kontrol. Faglige specialister skal have plads og muligheder, hvis de skal være kreative og innovative. Stor frihed og menneskelig rummelighed er en af de væsentligste forudsætningerfor, at specialister og kreative medarbejdere kan yde det optimale.Men ubegrænset frihed kan føre til, at organisationen bliver tømt for samarbejde og fælles ånd. At være leder for faglige specialister er således en vanskelig balanceakt, og mange ledere har givet fortabt over for denne opgave. Men det er muligt at lede de faglige specialister, så de yder det allerbedste. Forfatterne til denne måneds bog, Ole Steen Andersen og Søren Barlebo Rasmussen, kalder denne ledelsesform for mulighedsledelse og sætter dermed ord på den ledelsesform, som fungerer bedst i udviklingsorganisationer. At bedrive mulighedsledelse er at skabe en organisation, hvor de faglige specialister bruger hinandens ressourcer, i stedet for at hver specialist driver sin egen lille virksomhed.
Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.
Den refleksive leder er en brugsbog, der giver dig praktisk inspiration til at udvikle din ledelsespraksis. Den giver dig lejlighed til at træde et skridt tilbage fra hverdagens gøremål og tænke over hvilken ledelse, der er behov for i din organisation lige nu. Den refleksive leder giver dig mulighed for aktivt at reflektere over din ledelsespraksis. Bl.a. rummer bogen en række praktiske øvelser, som kan hjælpe din refleksionsproces på vej.
Når forskning og innovation både er udfordringen og løsningen.Det danske sundhedsvæsen er ramt af udfordringer. Med den demografiske udvikling forventes flere ældre og multisygdomsramte patienter, og hertil føjer sig et stigende problem med at sikre et godt arbejdsmiljø med kvalificeret personale.I denne antologi tager en række eksperter afsæt i sundhedsvæsenets udfordringer, når de undersøger, hvordan vi kan afhjælpe problemerne og skabe fremtidens sundhedsvæsen. Potentialet ved strategisk at inkorporere forskning og innovation i forskellige udviklingstendenser udfoldes, og flere vinkler på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis, præsenteres:– Missionsorienteret forskning og innovation– Udvikling af forskningskultur på tværs af en stor organisation– Det offentlig-private samarbejde– Det digitaliserede sundhedsvæsen– Forsknings- og innovationsbroen– Klinisk kvalitet som outcome– Brugerinddragelse.Det danske sundhedsvæsen har behov for ledere, der kan lede i en kompleks organisatorisk virkelighed og forstår at lede udvikling og innovation ind i driften, så det får reel impact for både personale og patienter. Bogen kan læses som inspiration og debatoplæg af alle i sundhedssektoren med lederambitioner og -ansvar.
HVORDAN LEDER VI FREMTIDENS SUNDHEDSVÆSEN er en fortsættelse af antologien om fremtidens sundhedsvæsen. Første bog HVORDAN SKABER VI FREMTIDENS SUNDHEDSVÆSEN gav et bud på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis. Den nyeste bog i rækken uddyber de ledelsesopgaver, der findes i et sundhedsvæsen, der er under transformation. For én ting er at sætte retning, eventuelt med en strategi og målsætninger; noget andet er at skabe resultater gennem samspil med patienter og medarbejdere. Ledelse kræver kompetencer, som erhverves gennem viden, øvelse, refleksion og erfaring.Formålet med bogen er at give læseren et indblik i ledelsesrummet og opgavefeltet for en leder eller ledelse i de nærmeste år, når forventninger, rammer og vilkår for sundhedsvæsenet ændres. Bogen tilstræber desuden at bidrage med både et overblik over det, vi ved, der virker; det der ikke virker; og det, som kan anbefales, altså praktiske råd til ledere, hvorfor bogen kan anvendes i undervisnings- og uddannelsessammenhænge for både den nye og mere erfarne leder/ledelse. Bogen henvender sig overvejende til den leder, der er ansat og omtaler kun lidt den store udfordring, der knytter sig til at rekruttere og fastholde til en leder.
Når forskning og innovation både er udfordringen og løsningenDet danske sundhedsvæsen er ramt af udfordringer. Med den demografiske udvikling forventes flere ældre og multisygdomsramte patienter, og hertil føjer sig et stigende problem med at sikre et godt arbejdsmiljø med kvalificeret personale.I denne antologi tager en række eksperter afsæt i sundhedsvæsenets udfordringer, når de undersøger, hvordan vi kan afhjælpe problemerne og skabe fremtidens sundhedsvæsen. Potentialet ved strategisk at inkorporere forskning og innovation i forskellige udviklingstendenser udfoldes, og flere vinkler på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis, præsenteres:- Missionsorienteret forskning og innovation- Udvikling af forskningskultur på tværs af en stor organisation- Det offentlig-private samarbejde- Det digitaliserede sundhedsvæsen- Forsknings- og innovationsbroen- Klinisk kvalitet som outcome- Brugerinddragelse.Det danske sundhedsvæsen har behov for ledere, der kan lede i en kompleks organisatorisk virkelighed og forstår at lede udvikling og innovation ind i driften, så det får reel impact for både personale og patienter. Bogen kan læses som inspiration og debatoplæg af alle i sundhedssektoren med lederambitioner og -ansvar.
På en let tilgængelig og anvendelig måde forsøger bogen Viden, videnskab og virkelighed at forklare studerende på videregående uddannelser, hvad det er de skal vide om videnskaben. Hvad er videnskab? Hvad er de videnskabelige idealer og normer? Hvordan fungerer videnskaben i samfundet i netværk af læreanstalter, virksomheder og andre institutioner? Hvordan vil de studerende selv komme i berøring med videnskaben og hvordan skal de forstå det videnskabelige i det som de laver? Viden, videnskab og virkelighed forsøger at indkredse det særlige ved moderne videnskab og præsenterer derfor også forskellige opfattelser af viden, virkelighed og videnskab inden for filosofi, videnskabsteori og samfundsvidenskab. Men samtidig giver bogen altså konkrete bud på, hvordan man som studerende mestrer refleksion, omsætter viden til praksis og samarbejder på tværs af faggrænser. Bogen henvender sig til alle studerende på videregående uddannelser og til undervisning i videnskabsteori.
Tillid kan betragtes som et af det moderne samfunds usynlige grundpiller, som den 'sociale lim' der holder samfund, virksomheder og personlige relationer sammen i en stadig mere kompleks verden. Denne antologi indeholder en række filosofiske og sociologiske perspektiver på tillidens betydninger og funktioner i det moderne samfund. Bogen ser på tillid som fænomen og begreb. På tillidens rolle i vidensproduktion og forskning. Det handler om tillid, når vi lægger vores liv i lægens hænder eller inviterer konsulenter ind i organisationen. Det handler om tillid, når chefen ikke har mulighed for at styre eller kontrollere, hvad medarbejderne laver, men regner med at de af sig selv gør det rigtige. Det handler om tillid, når vi arbejder med information fra internettet, modtager budskaber fra medierne eller bliver præsenteret for resultater af videnskabelige undersøgelser. 'Det handler om tillid' er et resultat af dialog og teamarbejde på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi ved Copenhagen Business School.
Den refleksive leder er en brugsbog, der giver dig praktisk inspirationtil at udvikle din ledelsespraksis. Den giver dig lejlighed tilat træde et skridt tilbage fra hverdagens gøremål og tænke overhvilken ledelse, der er behov for i din organisation lige nu.I bogen udfordrer forfatterne en række af de gængse »naturlige«forestillinger om mennesker og ledelse, fx »ledere skal vide mereend andre,« og »ledere har en faglig base, og det er vigtigt«.»Disse holdninger til ledelse er ret udbredte,« siger forfatterne,»ikke mindst fordi de jo ikke er helt forkerte. Som leder skal manvære opmærksom på, at man ikke ubevidst og ureflekteret ladersig opsluge i disse holdninger.«Bogens forfattere er dels inspirerede af deres ønske om at gøreop med disse »naturlige« ledelsesholdninger dels af ledelses- ogudviklingspraksis på en bred vifte af fagområder; fra proceskonsultationover teater, sport og psykologi til ingeniørvidenskab.Den refleksive leder giver dig mulighed for aktivt at reflektereover din ledelsespraksis. Bl.a. rummer bogen en række praktiskeøvelser, som kan hjælpe din refleksionsproces på vej.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.