Tidligere bogreolen.dk  |  Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Books by Søren Willert

Filter
Filter
Genre
  • (2)
  • (5)
  • (20)
  • (1)
Bogtype
  • (13)
  • (13)
Format
  • (11)
  • (9)
  • (2)
  • (2)
Sprog
  • (24)
Pris
DKK
Serie
  • (6)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (6)
  • (6)
  • (6)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Thorkil Molly-Søholm, Søren Willert & Nikolaj Stegeager
    311,95 - 398,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Systemisk ledelse er en grundig indføring i den systemiske familie af ideer. Den omfatter bl.a. den klassiske systemteori, socialkonstruktionismen, den anerkendende tilgang, den operative konstruktionisme og den narrative teori. Med dette afsæt giver bogen indblik i en lang række teorier og metoder inden for ledelse af medarbejdere, team og organisationer. Desuden tager den livtag med ledelsesområder, som det systemiske felt ikke har arbejdet meget med: styringsformer, data og ledelsesinformation i organisationen, evaluering og meget andet. Bogen kan bruges af ledere, der allerede har arbejdet med systemiske teorier, til at få en dybere forståelse af dem, og som en grundlæggende indføring i feltet for dem, der først lige er startet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - en metodebog
    af Søren Willert, Morten Ziethen, Kim Martin Nielsen, mfl.
    408,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Siden Coaching i perspektiv – en grundbog udkom i 2008 er der sket meget med coaching som profession og håndværk samt i vores forståelse af coaching. I Coaching i nyt perspektiv – en metodebog bevæger vi os nogle skridt videre. Ved at gøre status for faget og pege fremad forsøger bogen at favne coachingfeltet på ny gennem tre centrale områder:  • Grundlag, retninger og værktøjer • Ledelse, organisering og arbejde • Ånd, filosofi og refleksion Bogen vil være til nytte og inspiration for disse målgrupper: Studerende på private og universitære uddannelser i og om coaching, der har brug for en lærebog med den rette akademiske tyngde. Virksomheder og ledere, der bruger coaching og arbejder på at implementere værktøjer, praksis og tænkning i arbejdsfunktionen, og som har brug for en reflekteret metodebog. Alle med interesse for coaching, der har brug for et overblik, en samfundsmæssig og filosofisk perspektivering og en større forståelse for, hvordan coaching også virker. Den er skrevet af fagfolk med uddannelsesbaggrund inden for psykologi, filosofi og samfundsvidenskab samt coaches med master- eller universitetsgrader og mange års erfaring i praksis.  

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Søren Willert
    291,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Proceskonsulentens 10 Bud er en rekonstruktion af Søren Willerts real-life erfaringer, dels som proceskonsulent, dels som træner, supervisor og vejleder for et meget stort antal nybegynderes i faget. Disse erfaringer er omsat til 10 grundprincipper for proceskonsulenthåndværket: En stribe one-liners der i løbet af bogen uddybes, diskuteres, eksemplificeres og oversættes til konkrete handleanvisninger: "Sådan her kan det se ud i praksis!"

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Mellemledelse i organisationer
    af Søren Willert, Annemette Digmann, Frode Boye Andersen & mfl.
    276,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Er mellemledelse noget særligt? Hvordan undgår man at komme på mellemhånd? Og er mellemledelse forbeholdt mellemledere?Denne bog handler om en bærende ledelsesfunktion i de fleste organisationer – mellemledelse. Mellemledelse er ikke bare interessant for organisationers mellemledere, men har stor betydning for organisationens samlede ledelseskraft. Mellemledelse udøves ikke kun af mellemledere - men mellemledere er som noget særligt henvist til at lede i de organisatoriske mellemrum: mellem ledelse og medarbejdere, mellem at lede og selv at blive ledet i den ledelse, man indgår i.Mellemledelse er i bevægelse. Moderne mellemledelse håndterer ikke blot driftsopgaver men bliver i stigende grad involveret i at lede den organisatoriske udvikling under den aktuelle foranderlighed – og synes at skulle garantere begge dele.På denne måde bringes mellemledelse ind i alle vigtige ledelsesforhold, og det bliver derfor afgørende at forstå de særlige betingelser for ledelse i de organisatoriske mellemrum.Bogen viser hvordan mellemledelse må kvalificere sit mellemledelsesrum, og hvordan mellemledelse må vinde sig selv som ledelse relationelt – gennem kommunikation, der skaber gunstige positioner for at lede i mellemrummene.Bogen har sit afsæt i en gruppe lederes udvikling af deres mellemledelsesfunktion som 'den organisationsinterne toer'. Udviklingsprojektet skærper opmærksomheden hos lederne på, hvordan de kan håndtere både dilemmaer og muligheder i mellemledelse – og giver især projektet anledning til at tydeliggøre hvordan mellemledelse frembringes som en kraftfuld del af den samlede ledelse.Ledelse mellem ledelse – i organisationer er interessant læsning for mellemledere og for dem der skal lede i den organisatoriske mellemledelse i skoler, institutioner, afdelinger og andre enheder.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Søren Willert, Morten Ziethen, Poul Nørgård Dahl, mfl.
    198,00 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Coaching – fokus på samtalen præsenterer forskellige filosofiske og teoretiske perspektiver på coachingsamtalen og indeholder desuden analyser af autentiske coachingsamtaler, som finder sted i en organisatorisk kontekst. Bogens kapitler beskæftiger sig med forskellige tilgange til coaching, som de kommer til udtryk i teori og praksis. Der er særlig opmærksomhed på, hvordan coachen er til stede i samtalen og forvalter sin rolle. Emnerne i bogen spænder fra coachens personlige kvaliteter, evne til spejling, over betydningen af kontakt og kontrakt, oplevelsen af krop og mening til medarbejderens magt i coachingsamtalen.  Coaching – fokus på samtalen er den tredje bog i serien om Organisatorisk Coaching. Den er skrevet af konsulenter, ledere og forskere, som arbejder med coaching i private og offentlige organisationer.   Coaching – fokus på samtalen kan bruges på mellemlange og videregående uddannelser og henvender sig samtidig til ledere, konsulenter og andre forandringsagenter, der arbejder med coaching i en organisatorisk praksis.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Søren Willert, Lone Hersted, Anja Overgaard Thomassen, mfl.
    227,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Relationelle perspektiver på ledelse er én måde at forstå ledelse på, og bogen viser, hvordan relationer praktiseres imellem mennesker. I et relationelt perspektiv fokuseres der på, hvordan ledelse udspiller sig i dagligdagen mellem mennesker. Det handler om at forstå og håndtere ledelsesudfordringer, dilemmaer og organisatoriske problemstillinger i praksis - sammen med andre. I dette perspektiv handler ledelse ikke så meget om at lede nogen, men mere om at lede noget. Bogen følger den bevægelse, der gennem det seneste årti har medført, at der for den procesorienterede tilgang til organisationsstudier er kommet særlig vægt på praksis, hvor undersøgelser og udforskning af ledelse tager afsæt i et relationelt perspektiv. Her stræbes der efter at udvikle brugbare veje i samspil med andre, og mangfoldigheden af forskellige forståelser og handlinger sameksisterer og udvikler organisationen.Relationelle perspektiver på ledelse er skrevet til studerende på efter- og videreuddannelser, hvor ledelse udgør en central del af studiet, samt til alle, der beskæftiger sig med ledelse, hvad enten de selv praktiserer eller udforsker ledelsesprocesser. Bogen er i høj grad møntet på dem, der inspireres af en sådan udfordring.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - ledelse, magt og læring
    af Kristian Dahl, Søren Willert, Henrik Schelde Andersen, mfl.
    269,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Coaching har i dag vundet indpas i mange organisationer og ses som både et ledelses- og HR-værktøj, der kan skabe forandringer og læring i organisationer. Det er dog ikke altid, at beslutningen om at indføre coaching i organisationen er afstemt med organisationens overordnede strategier, mål og kultur. Bogen beskriver den mangfoldighed af organisatorisk coaching, der i dag finder sted i organisationer. Forfatterne beskriver og reflekterer gennem forskellige optikker, hvordan organisatorisk coaching bl.a. kan anvendes som ledelsesinstrument, læringsrum, inspiration og forførelse.Bogen er den anden i serien om organisatorisk coaching - den første var Coachingens landskaber.Coaching og organisationer henvender sig til efter- og videregående uddannelser samt til HR-ledere og erhvervskonsulenter, som har interesse i at studere og bruge coaching som et professionelt værktøj. 

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Anden ordens ledelse i organisationer
    af Søren Willert, Jørgen Gleerup, Per Schaarup, mfl.
    356,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Ledelse af selvledelse - anden ordens ledelse forfølger spørgsmålet om anden ordens ledelse i organisatorisk sammenhæng.Anden ordens ledelse giver paradoksalt på en og samme tid både mindre tyngde og mere tyngde til ledelse. Udfoldelse af dette paradoks vil være givtig for alle der studerer, formidler eller praktiserer ledelse i moderne organisationer.Med så forskellige perspektiver som organisationer, netværk, koalitioner, krige og lokale relationer – og med fokus på eksempelvis koblinger, kompleksitet, refleksive lederskaber, samordningsproblemer og det pædagogiske paradoks i ledelse – bidrager forfatterne til belysningen af anden ordens ledelse som produktivt begreb for ledelse i moderne organiseringer:Hvorfor bliver det aktuelt med en ledelse af anden orden, og hvordan træder den frem i forskellige kontekster? Hvilke grænser for ledelse sætter anden ordens ledelse som optik? Hvordan forpligter ledelse af anden orden sig over for dem der skal ledes? Hvordan leder ledelse sig selv?

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - teori og praksis
    af Søren Willert, Nikolaj Stegeager & Thor Molly-Søholm (red)
    398,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Systemisk ledelse, 2. udgave giver en grundig indføring i det systemiske teori-og praksisfelt. Bogen er skrevet af forskere og praktikere, som dagligt arbejder med systemisk ledelse. Denne nye udgave indeholder opdaterede kapitler om det teoretiske grundlag, om ledelse gennem sproget og om ledelse gennem organisatoriske processer. Systemisk ledelse 2. udgave er desuden blevet beriget med bidrag om social kapital i et systemisk perspektiv, kompleksitet som et ledelsesvilkår, ledelse i selvorganisering samt et kapitel om bæredygtig ledelse. Bogen er bygget op i fire dele: Del 1 - Det teoretiske grundlag for systemisk ledelse Mønstre der forbinder - Nedslag i den systemiske teoris historie, Socialkonstruktionisme, Den narrative teori - historier om ledelse, Luhmanns systemteori - ledelse som interventionskommunikation Del 2 - Ledelse gennem sproget Coaching, Ledelsesbaseret coaching, Systemisk supervision Del 3 - Ledelse af organisatoriske processer Anerkendende ledelse, Ledelse af læreprocesser, Teamledelse på systemisk grundlag, Fair proces og ledelse af inkrementel innovation - mod et strategisk procesdesign, Datadrevet ledelse, Systemisk evaluering Del 4 - Forgreninger i det systemiske landskab Social kapital i systemisk perspektiv, Kompleksitet som ledelsesvilkår, Ledelse i selvorganisering, Bæredygtig ledelse Systemisk ledelse, 2. udgave er anvendelig for ledere, konsulenter, studerende og andre som ønsker en grundlæggende introduktion til systemisk ledelse.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Gentænkning af viden, fag og organisation
    af Søren Willert, Andreas Granhof Juhl, Katrine Copmann Abildgaard & mfl.
    322,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen tager afsæt i projekt Den videnproducerende skole, der var et fælles skoleudviklingsprojekt mellem 7 kommuner. De indsamlede projekterfaringer tydeliggør, hvordan skoler og skoleforvaltninger kan profitere af at invitere medarbejdere ind i en systematisk og målrettet videnproducerende praksisform. De deltagende skoler og kommuner har således mødt reformkravene ved at organisere sig som videnproducerende organisationer. Der er blevet arbejdet ud fra devisen, at når de fagprofessionelle arbejder med videnproduktion på egen skole, sker der samtidig en styrkelse af såvel undervisningskvalitet som af faglig kompetenceudvikling. Frem for at hente viden og kompetencer udefra gennem kurser og konsulentbidrag, der erfaringsmæssigt er vanskelige at indarbejde i arbejdshverdagen, blev der i projektet arbejdet internt på skolerne med at producere og anvende lokal viden med sigte på udvikling af praksis. Bogen giver indblik i måder, hvorpå organisationer kan arbejde videnproducerende og gennemgår metoder som prøvehandlinger, positiveafvigelse og prototyper.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Søren Willert & Nikolaj Stegeager
    225,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Forfatterne søger at beslyse coaching som et pædagogisk redskab, hvor der bl.a. fokuseres på didaktisk læringsstrategi, læringsmiljø og produktionsmiljø samt hvordan der skabes sammenhæng mellem faglig udvikling og coachingssituationen. Coaching - uddanelse og læring er den fjerde udgivelse i serien om coaching. De andre er Coachingens landskaber, Coaching og organisationer samt Coaching - fokus på samtalen. Bogen henvender sig til lederuddannelser, hvor coaching og pædagogik indgår i forløbet.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Søren Willert, Svend Brinkmann, Steinar Kvale, mfl.
    268,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    "Spændende læsning, som en kort anmeldelse ikke kan yde retfærdighed." Niels Peter Agger, Folkeskolen Fra universiteterne uddannes der psykologer som aldrig før, og opgaver og arbejdssteder for psykologer forskellige steder i samfundet er i vækst. Psykologi vokser således både som akademisk fag på universiteterne og som professionsfelt. Sommetider er universitetet og professionen i dynamisk samspil, og andre gange lever de hvert deres liv og bevæger sig i forskellige retninger. De fleste psykologer gives legitimitet i samfundet på baggrund af deres akademiske titel, og universitetsforankringen af psykologers virke fremhæves ofte som en kvalitetssikring af virket i forhold til psykoterapeuter på det såkaldte ”grå marked”. Men er det overhovedet muligt for den enkelte psykolog at koble mellem forsknings- og professionspraksis, og kan viden erhvervet på universitetet være meningsfuld for professionsudøvelse? Bogen tematiserer dilemmaer i dette felt, der er nærværende for både forskere, praktikere og ikke mindst psykologistuderende, der har som mål at bevæge sig fra forsknings- til praktikerverdenen. Bogen er redigeret af Svend Brinkmann, adjunkt i social- og personlighedspsykologi ved Århus Universitet, og Lene Tanggaard, adjunkt i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet. Den indeholder bidrag fra såvel danske som udenlandske kapaciteter: Espen Hougaard, Gudrun Olsson, Donald Polkinghorne, Steinar Kvale, Claus Elmholdt, Fransisco Pons, Pierre-André Doudin, Frédérique Cuisinier, Seth Chaiklin og Søren Willert.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Strategisk proceskonsultation i teori og praksis
    af Thorkil Molly-Søholm, Søren Willert, Jan Rosenmeier & mfl.
    250,95 - 365,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Er der behov for at forny den organisationskonsultative praksis og skabe målbare resultater samtidig med at arbejde lærende? Det mener forfatterne til Action Learning Consulting, hvis titel henviser til en ny tilgang i konsulentpraksis, som på en og samme tid samtænker organisatorisk læring og resultatorienterede forandringsprojekter.Managementkonsulentens blik for strategi, styring og struktur integreres med proceskonsulentens optagethed af personlig mening og kunnen, teambaseret engagement og organisatorisk handlekraft. Bogen overskrider en traditionel tvedelt konsulentpraksis og introducerer et nyt paradigme for måden, hvorpå forandringsagenter bistår virksomheder i transformation, og den indeholder en bugnende værktøjskasse af forståelser og metoder til at drive forandringer med denne kompleksitetsteoretisk funderede, holistisk orienterede konsultationstilgang.Action Learning Consulting henvender sig til konsulenter, ledere og andre, der arbejder med udvikling af arbejdspladser, og som oplever, at eksisterende tilgange til organisationsudvikling har for ensidigt fokus på læring, samspil og kultur eller for snævert fokus på struktur, systemer og bundlinjetænkning.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Søren Willert, Svend Brinkmann, Steinar Kvale, mfl.
    189,95 kr.

    Fra universiteterne uddannes der psykologer som aldrig før, og opgaver og arbejdssteder for psykologer forskellige steder i samfundet er i vækst. Psykologi vokser således både som akademisk fag på universiteterne og som professionsfelt. Sommetider er universitetet og professionen i dynamisk samspil, og andre gange lever de hvert deres liv og bevæger sig i forskellige retninger.De fleste psykologer gives legitimitet i samfundet på baggrund af deres akademiske titel, og universitetsforankringen af psykologers virke fremhæves ofte som en kvalitetssikring af virket i forhold til psykoterapeuter på det såkaldte "grå marked". Men er det overhovedet muligt for den enkelte psykolog at koble mellem forsknings- og professionspraksis, og kan viden erhvervet på universitetet være meningsfuld for professionsudøvelse? Bogen tematiserer dilemmaer i dette felt, der er nærværende for både forskere, praktikere og ikke mindst psykologistuderende, der har som mål at bevæge sig fra forsknings- til praktikerverdenen.  Bogen er redigeret af Svend Brinkmann, adjunkt i social- og personlighedspsykologi ved Århus Universitet, og Lene Tanggaard, adjunkt i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet. Den indeholder bidrag fra såvel danske som udenlandske kapaciteter: Espen Hougaard, Gudrun Olsson, Donald Polkinghorne, Steinar Kvale, Claus Elmholdt, Fransisco Pons, Pierre-André Doudin, Frédérique Cuisinier, Seth Chaiklin og Søren Willert.

  • - nye veje - andre samtaler
    af Søren Willert, Per Møller Janniche, Morten Ziethen, mfl.
    158,95 kr.

    Coaching har de seneste år udviklet sig til et landskab, mange bevæger sig rundt i – som brugere, udøvende, undervisere, debattører… Der er dog stadig mange hvide pletter på landkortet. Hvad er f.eks. baggrund for coachingens tilsyneladende popularitet? Får brugerne reel kvalitet for pengene? Er der snarere tale om en hurtig modebølge, der snart vil blive afløst af en ny?I denne bog inviteres læseren med på vandreture i nogle af Coachingens landskaber. Forfatterne, der er alle tilknyttet Aalborg Universitet, stiller skarpt på temaer og tendenser, der virker frapperende, vækker undren og bør undersøges nærmere over de næste år. Forfatterne åbner op for fire tilgange, og disse er:  Makroniveauet - Coachingsamtalens samfundsmæssige og filosofiske indlejring. Mesoniveauet - Coaching som læringssamtale i organisationer. Mikroniveauet - Ind i samtalen, dialog og relation. Coachingens pædagogik - Hvordan undervises i coaching  Hvert kapitel er en begyndende rejse, som skal invitere læseren til at forholde sig professionelt til coaching som et forskningsfelt, der i fremtiden vil påvirke organisationsudvikling i væsentlig grad.  Bogen er den første i en serie, og vil efterfølges af fire udgivelser, der udspringer af de fire tilgange. Ambitionen er at løfte kvaliteten af coaching i individuelle og organisatoriske sammenhænge. Forfatterne til de fem bøger i serien er Søren Willert, Erik Laursen, Ulla Thøgersen, Nicolaj Stegeager, Helle Alrø, Søren Frimann og Poul Nørgård Dahl fra Aalborg Universitet. Redaktør Jakob Nørlem kommer fra Attractor.

  • af Søren Willert
    53,95 kr.

    Denne lærestykketekst fremstiller et begivenhedsforløb (en case), der udgør rammen om tilblivelsen af en spørgeguide, der kan hjælpe organisationsmedlemmer til gennem selvundersøgelse at få nyttig viden om organisatoriske kvaliteter på deres egen arbejdsplads. Teksten falder i tre dele. Første tekstdel beskriver selve begivenhedsforløbet, der tog afsæt i kumulerede erfaringer fra teambuildingaktiviteter: Hvad sker der i et teams bevægelse fra førorganiseret tilstand til en status som fuldt arbejdsdygtigt, selvorganiserende team? En model bliver udviklet, og den beskriver denne bevægelse som et firefaset forløb: 1) fra Jeg til Vi; 2) begyndende arbejdsdeling og -specialisering; 3) etablering af indenrigsministeriel ledelsesfunktion; 4) etablering af udenrigsministeriel ledelsesfunktion. Anden tekstdel redegør i koncentreret form for de særlige organisatoriske kvaliteter, som spørgeguiden er tænkt at skulle indfange. Endelig til sidst bringes selve spørgeguiden i form af fire spørgeark, som alle, der måtte ønske det, kan kopiere og bruge.

  • - en kommunal caseberetning
    af Søren Willert
    53,95 kr.

    Teksten bygger på en gruppesamtale, der fandt sted i 2012, mellem forfatteren, en leder og tre medarbejdere fra en kommunal HR-afdeling ‘et sted i Danmark’. Afdelingslederen havde bevidst og med tilsyneladende succes arbejdet på at omstille afdelingen fra primært at være ‘blanketafdeling’ (personaleadministration) til også at levere mangesidede konsultative ydelser med fokus på styrkelse af (især) den kommunale organisations mellemledere. De særlige vilkår, udfordringer og muligheder, der knytter sig til en sådan organisations-intern konsulentfunktion, præsenteres og diskuteres gennem redigerede uddrag fra gruppesamtalen. Afslutningsvis i lærestykketeksten gøres caseberetningen til genstand for en professionsteoretisk kommentar.

  • - En fusionshistorie på godt og ondt
    af Søren Willert
    53,95 kr.

    Med en caseberetning som central indholdskomponent illustrerer teksten en konsultativ arbejdsform, som (jf. overskriften) kaldes Organisationsudvikling gennem opdatering af organisatoriske landkort. Selve caseberetningen tager afsæt i et fusionsforløb, hvor tre behandlingsinstitutioner under kritisable omstændigheder blev lagt sammen. I indledning og afslutning berøres kort professionsetiske problemstillinger omkring konsulentens virke. Afslutningsvis diskuteres begrebet professionel spejling; spejling udgjorde en central ingrediens i konsulentens intervention.

  • - Om udpakning af organisatoriske hemmeligheder
    af Søren Willert
    53,95 kr.

    Med en caseberetning som central indholdskomponent illustrerer teksten en konsultativ arbejdsform, som (jf. overskriften) kaldes Organisationsudvikling gennem opdatering af organisatoriske landkort. Forud for selve caseberetningen introduceres først den kompleksitetsinspirerede tankegang, der udgør den teoretiske rammesætning for overskrift-formuleringen. Dernæst følger overvejelserom professionel spejling, der i forløbet tjener som konsulentens interventionsmetode. Selve caseberetningen beskriver, hvordan konsulenten, uden at det var planlagt eller kontraktuelt besluttet, hjælper en organisation til (jf. overskriften) en udpakning af organisatoriske, kommunikationsbegrænsende hemmeligheder. Hemmelighederne viste sig at være hukommelsesspor fraen tre år gammel, giftig personalekonflikt.

  • af Søren Willert
    53,95 kr.

    Konsultantsystemer kan stille meget forskellige krav til en proceskonsulent. Højt angst- eller konfliktniveau, udpræget rådvildhed eller hemmelighedskræmmeri og meget andet, kan nødvendiggøre en intens, markant og vedholdende konsulentindsats. Baseret på en selvoplevet case tegner artiklen billedet af en særdeles tilbagetrukken, det vil sige bevidst minimalistisk, og dog (ifølge forfatteren) værdiskabende konsulentfunktion. De særlige konsultantkarakteristika, der ses som baggrund for den minimalistiske konsulentindsats, beskrives som: (1) Højt opgaverelateret kompetenceniveau i konsultantsystemet; (2) Lavt interessekonfliktpotentiale blandt systemmedlemmerne; (3) Et tidsbegrænset konsultantsystem oprettet med henblik på løsning af én given arbejdsopgave. Disse særlige konsultantkarakteristika beskrives som mulig forudsætning for et højt niveau af produktiv kollektiv selvledelse. Artiklen præsentereruformelle observationsdata, der viser, at denne kollektive selvledelse på uheldig vis kan blive forstyrret ved en mere-end-minimalistisk konsulentindsats. Følgende aktivitetsformer beskrives som ingredienserne i ‘konsulentens minimalfunktion’: (1) Klar kontraktering; (2) Mulig sekretærfunktion; (3) Tilbagelænet procesfacilitering; (4) Strategisk dosering af pauser med henblik på at fremkalde ’processuelle gearskift’ i konsultantsystemets kollektivt selvledede arbejdsforløb.

  • - Arbejde med personer som organisationer og med organisationer som personer: Gensidig inspiration mellem terapeutrolle og konsulentrolle
    af Søren Willert
    53,95 kr.

    Psykoterapi blev det første psykologisk-professionelle håndværk, jeg for alvor kom til at mestre (sidste halvdel af 1970’erne og frem). Senere føjedes proceskonsultation til (fra midten af 1980’erne). Artiklen beskriver, hvordan gensidige metodiske koblinger udvikledes mellem mit terapeutiske arbejde og mit konsulentarbejde. Artiklens metodiske pointe er sammenfattet i overskriftens formulering om, at jeg – i bestemte sammenhænge – arbejdede terapeutisk med enkeltpersoner, som om de var organisationer. Tilsvarende blev det en slags uformelt ideal for mig, at jeg som konsulent skulle kunne spille sammen med kunde-organisationen, som om der var tale om en person. Artiklen kan læses som oplæg til almen metodelære rettet mod humane aktørsystemer (individer, grupper, organisationer). Dette perspektiv antydes, men heller ikke mere, i en afsluttende efterrefleksion.

  • - Organisatorisk konfliktbearbejdning med henblik på øget handleduelighed
    af Søren Willert
    53,95 kr.

    Artiklen beskriver en generaliseret metodeskabelon for konsultativt arbejde med konfliktramte organisationer. Metodeskabelonen, der udvikledes inden for rammerne af mit medlederskab af Psykologisk Instituts Center for systemudvikling (1986-2005), består af følgende fem interventionstrin: 1. Forberedelse af det opgavepraeciserende møde2. Gennemførelse af det opgavepraeciserende møde3. Konsulenten praesenterer klientsystemet for sin konfliktforståelse4. Eventuel yderligere dataindsamling i form af breve til konsulenten5. Møde med klientsystemet – aktiv konflikthåndtering/bearbejdning.Den overordnede professionelle værdi, der først og fremmest søges tilgodeset gennem metodeskabelonen, er at gøre kundesystemet mest muligt konstruktivt selvundersøgende og selvreparerende i forhold til organisatoriske spaltninger og konflikter, der danner baggrund for henvendelsen til konsulenten. Artiklen er skrevet, så paralleller til min første laerestykketekst i dette nummer (om at “Arbejde med personer som organisationer og med organisationer som personer”) bliver tydelige.

  • - Om nonhierarkisk organisationspraksis og udvikling af denne
    af Søren Willert, Andreas Granhof Juhl, Theis Rhetoré & mfl.
    53,95 kr.

    Tirsdag 5/9 2017 tog landets undervisningsminister, Merete Riisager(LA), konsekvensen af, at de danske gymnasier oplevede stort snyd iforbindelse med eksamener. Gymnasieeleverne har brugt deres onlineforbindelsetil at snyde og kopiere allerede produceret materiale.Konsekvensen blev, at internetopkoblingen skulle afkobles for, somministeren er citeret for at sige i Berlingske:“Hvis eleverne er online til en eksamen, kan man lige så godt placere dem på en banegårdeller på et bibliotek. De har alle muligheder for at få svar, der ikke er deres egne,og det er alt for fristende for de unge mennesker … Netadgangen er indført i denbedste mening, men der er ikke noget fremtidsorienteret eller innovativt ved at skabe ensnydekultur.”Det interessante i denne hændelse er ikke, at eleverne snyder. Der vilmed al sandsynlighed altid være nogle, der snyder (Bhide & Stevenson,1990). Det er snarere den danske undervisningsministers konklusionpå, hvad der må gøres mod denne form for snyd. Nettet måstrammes, så det bliver sværere at snyde. Således ser vi, at forbud,påbud, regler, regulativer og omfattende kontrolprocedurer opstår.Det forekommer os efterhånden som så normalt, at der sjældent stillesspørgsmålstegn ved hensigtsmæssigheden og ræsonnementetheri.

  • - Coachingpraksis anno 2015
    af Søren Willert & Jacob Sønderskov
    53,95 kr.

    I 2013 udgav Reinhard Stelter bogen Tredje Generations Coaching. En guidetil narrativ-samskabende teori og praksis. Når en faglitterær forfatter udnævnersin egen aktuelle position til den hidtil seneste ‘generation’ indenfor et bestemt forsknings- eller professionsfelt, vil udnævnelsen oftebetyde et farvel til tidligere generationers praksis- og anskuelsesformer.Stelter forholder sig imidlertid loyalt-anerkendende til såvelførstegenerationsformatet (som han selv var med til at udvikle; senedenfor) som til den tradition, der i hans bog beskrives som “andencoaching generation”. Med sit begreb “intentionelt fokus” opfordrerhan tillige coach til at indtage en form for pragmatisk metaposition,der tillader navigering i samtalen på tværs af generationsskel og udfra øjebliks- og situationsbestemte behov (Stelter, 2013, s. 81).

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.