Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Tine Basse Fisker

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Niels Egelund, Bjørg Kjær, Sofia Esmann, mfl.
    291,95 kr.

    Specialpædagogik i læreruddannelsen handler om arbejdet med elever, der har det svært i skolen.Bogens udgangspunkt er den specialpædagogiske fagtradition, hvor især socialpædagogikken og specialundervisningsbegrebet har haft betydning. Bogen afspejler derudover en bevægelse i retning af et mere inkluderende fagsyn, hvor man hellere taler om elever i en situation, der er vanskelig eller kompliceret, frem for om elever med vanskeligheder. Denne bevægelse hænger sammen med den generelle politiske og pædagogiske udvikling, ikke mindst ændringerne i folkeskolen og i læreruddannelsen, hvor man sigter mod, at hovedparten af eleverne skal undervises i samme skole. Derfor må arbejdet med elever i komplicerede læringssituationer kobles tæt til den almene praksis og teoridannelse.Alle bogens kapitler er skrevet af forfattere med faglig indsigt i specialpædagogiske problemstillinger. Nogle forfattere har aktivt været med til at formulere den aktuelle policy på området, andre har forsket i det i mange år, andre igen har en særlig ekspertise eller faglig interesse i deres emne.Bogen er primært skrevet til læreruddannelsens modul Specialpædagogik, men henvender sig også til andre studerende og praktikere inden for det social- og specialpædagogiske område.Jørgen Christiansen er pæd.psych og uddannelsesleder ved UC Sjælland.Brian Degn Mårtensson er cand.pæd. i pædagogisk filosofi og lektor ved UC Sjælland.Torben Pedersen er viceskoleleder og arbejder med implementering af bevægelse og udeskole i undervisningen.

  • af Janne Hedegaard Hansen, Jørgen Elm Larsen, Hanne Kathrine Krogstrup, mfl.
    395,95 kr.

    Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.

  • af Benny Bang Carlsen, Lars Qvortrup, Elsebeth Jensen, mfl.
    287,95 kr.

    Den 1. august 2014 trådte den nye folkeskolelov i kraft. Gennemførelsen af folkeskolereformen er af den største forandringer, der er sket på skoleområdet i årtier – men hvilke resultater er det, man fra politikerside har forsøgt at opnå, og hvilke konsekvenser vil forandringerne på sigt få for folkeskolen, som vi har kendt den?I Folkeskolen – efter reformen søger forfatterne at belyse, hvilket politisk rationale der ligger bag forandringerne på de forskellige fagområder og i skolen som helhed. Bogens kapitler gennemgår den eksisterende videnskabelige viden inden for de forskellige områder, og peger på – og diskuterer – de implikationer, som lovgivningen og de mange nye tiltag, fx Fælles mål, styrket skoleledelse, øget inklusion og indførelse af understøttende undervisning, har for skolen og undervisningen.Bogens kapitler er skrevet af en række førende eksperter inden for uddannelsesforskningen.Jens Rasmussen er ph.d., professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Claus Holm er ph.d., lektor og viceinstitutleder for forskning ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.Andreas Rasch-Christensen er forskningschef ved VIA University College.

  • af Bjørg Kjær, Peter Allerup, Jan Kampmann, mfl.
    232,95 - 270,95 kr.

    Næsten alle danske børn går i daginstitution og tilbringer en stor del af deres liv der. Kvaliteten i dagtilbuddet spiller naturligvis en afgørende rolle for børns trivsel og muligheder for at lære. Når børn får muligheder for at deltage i meningsfulde aktiviteter og samspil, har det afgørende betydning for deres læring og udvikling. Pædagogiske læreplaner og strukturerede aktiviteter får stadig mere plads i vores daginstitutioner, og derfor bliver det særlig vigtigt at diskutere, hvad der menes med læring, og hvordan den understøttes bedst muligt. I denne bog ses læring ud fra et sociokulturelt udgangspunkt, dvs. som en integreret del af børns livsprocesser. Forfatterne belyser ud fra forskellige vinkler en række aktuelle udfordringer, som optager danske daginstitutioner. Blandt disse er integration af børn med særlige behov, udvikling af daginstitutionens sproglige, fysiske og relationelle læringsmiljø samt udvikling af den pædagogiske faglighed. Bogen har fokus på børns deltagelsesmuligheder og personlige erfaringer med, hvad det vil sige at være barn i den konkrete sociale situation. Der er også praksisnære bud på, hvordan vi bedst understøtter børns følelsesmæssige og sociale udvikling og deres læreprocesser i daginstitutionens hverdag. Læring og udvikling i daginstitutioner henvender sig til alle, der beskæftiger sig med børn, læring og læringsmiljøer i daginstitutioner og er engageret i at sikre kvaliteten i vores dagtilbud.

  • - Elev & diagnose
    af Sofia Esmann, Lotte Hedegaard-Sørensen, Charlotte Andersen, mfl.
    413,95 kr.

    Inklusionsvejlederen 2 – elev og diagnose fokuserer på specialpædagogiske udfordringer i skolen. Det er ikke til at komme udenom, at nogle børn har særlige forudsætninger og behov, når det kommer til at deltage i skolens aktiviteter, og derfor er det ligeledes nødvendigt at rette fokus mod specialiserede problemfelter, hvilket denne antologi gør. Bogen behandler det, der specifikt kommer til udtryk hos enkelte elever, når de møder skolehverdagen, og kommer omkring emnerne elevperspektiver, udsatte børn, neuropædagogik, generelle læringsvanskeligheder, socio-emotionelle vanskeligheder, angst, ADHD, høretab, motoriske udfordringer, synstab, autisme og skriftsprogsvanskeligheder.Redaktør på bogen er psykolog, konsulent og foredragsholder Rasmus Alenkær, og kapitlerne er skrevet af: Rasmus Alenkær, Charlotte Andersen, Kirsten Bøgh, Ditte Dalum Christoffersen, Grethe Damon, Barbara Hoff Esbjørn, Sofia Esmann, Tine Basse Fisker, Hans Godske, Anne Haven, Lotte Hedegaard-Sørensen, Ingrid Leth, Camilla Lind Melskens, Vibeke Rødsgaard-Mathiesen, Mona Miche, Per E. Mortensen, Frank Spring, Heidi Honig Spring, Micki Sonne Kaa Sunesen og Torben Tikjøb.Elev og diagnose er den anden af i alt to bøger med titlen Inklusionsvejlederen. Antologien belyser genstandsfeltet “inklusion” ud fra den position, en intern vejleder/ressourceperson i skolens organisation kan have. Formålet har været at lave en lettilgængelig opslagsbog eller redskabskasse, i hvilken man som praktiker hurtigt kan finde viden og inspiration i forhold til et bestemt emne. Der er ikke nogen fremadskridende opbygning mellem kapitlerne, der derfor kan læses uafhængigt af hinanden. Det hele holdes dog sammen af bogens røde tråd: inklusionsvejlederens rolle og redskaber. Tilsammen giver de to bøger et godt og solidt samlet overblik over de (måske) vigtigste problemstillinger og løsningsmodeller, der relaterer sig til feltet “inklusion”. Målgruppen er studerende på de pædagogiske grund- og videreuddannelser, ressourcepersoner, psykologer, konsulenter, ledere, beslutningstagere og alle andre, der er interesseret i arbejdet med inklusion.

  • - - diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud (inkl. hjemmeside)
    af Tine Basse Fisker
    468,95 kr.

    Den sårbare inklusion - diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud (inkl. hjemmeside)Inklusion kan beskrives som en balancekunst mellem at have blik for det enkelte barn og dets særlige forudsætninger samt at have blik for fællesskabet og alle børns mulighed for at deltage heri. For at kunne skabe de bedste betingelser for inklusion kan det være en nødvendighed at kende til de vanskeligheder, det enkelte barn kan være i. Denne bog bygger bro mellem forskning i og om børn i vanskeligheder og den pædagogiske praksis og gør læseren klogere på begge dele.Bogen falder i to dele. Første del giver en indføring i psykiatriske diagnoser, som har været i kraftig stigning de sidste år. Her er særligt fokus på ADHD og forstyrrelser inden for autismespektret. Således er blikket her rettet mod det enkelte barn.Anden del retter blikket mod fællesskabet. Her præsenterer forfatteren tilgange til det fællesskabende pædagogiske arbejde, som netop omfatter alle børn - med eller uden diagnose. Bogen giver konkrete eksempler og forslag til arbejdet med: Organisatoriske betingelser for inklusionPædagogiske betingelser for inklusionFysiske betingelser for inklusionFærdighedsbaseret inklusionSocial inklusionBogen henvender sig til det pædagogiske personale i dagtilbud, men pædagoger, lærere og ledere i fritidstilbud og skole kan med fordel læse med. På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/densaarbareinklusion kan du finde figurer til fri download.Tine Basse Fisker er ph.d. i Pædagogisk Psykologi og har gennem 10 år forsket i feltet omkring børn med psykiatriske diagnoser og de pædagogiske tilgange, der findes i arbejdet med dem. 'Bogen vil kunne anvendes som grundbog på relevante moduler, idet den sammenstiller teoretiske forståelser af børn, diagnoser og vanskeligheder med de betingelser, omgivelserne opstiller for disse børns udvikling. En sammenstilling, der skaber grundlag for mange spændende refleksioner over pædagogisk praksis. Tine Basse Fisker samler med andre ord på allerfineste vis mange relevante perspektiver; oven i købet lækkert pakket ind i både sprog og layout!Bogen er skrevet med henblik på dagtilbud, men indeholder så mange facetter af 'den sårbare inklusion', at den dermed bliver mindst lige så relevant for lærere og pædagoger i skolen.' - Mette Christensen Jensen, adjunkt, UCNact2learn.'En væsentlig udgivelse som bygger bro mellem forskning og praksis.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter'Det er muligt at indrette pædagogiske miljøer, der tager hensyn til de vanskeligheder børn kan være i. Også uden at gå på kompromis med den almene pædagogiske praksis. Det slår Ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker fast i en ny bog henvendt til personale i dagtilbud, fritidstilbud og skoler (...) Forfatteren viser, hvordan praksis reelt kan ændres, hvis vi forandrer tankesæt og handlemønstre.'Læs hele anmeldelsen fra magasinet Pædagogisk Extrakt (VIA UC)

  • af Tine Basse Fisker
    70,95 - 127,95 kr.

    Sameksistens, samhandlen, samskabelse. Kært barn har mange navne, men nogle gange er samarbejde faktisk ikke så kært, som det er svært. For rammerne skal være i orden, og vi skal vide, hvad ordene betyder, når vi skal arbejde sammen om en fælles opgave. Det er særligt vigtigt, når opgaven er at skabe gode fællesskaber og trivsel for alle børn i skolen. Børn træder ikke ind i skolen med de samme forudsætninger, men alle børn skal være en del af fællesskabet. Det er kernen i det inkluderende arbejde. I Samarbejde og inklusion viser Tine Basse Fisker, hvordan samarbejde er en forudsætning for at skabe god inklusion i skolen. Bogen er første bind i Aarhus Universitetsforlags nye bogserie Pædagogisk Rækkevidde.

  • - Diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud
    af Tine Basse Fisker
    342,95 kr.

    Inklusion kan beskrives som en balancekunst mellem at have blik for det enkelte barn og dets særlige forudsætninger samt at have blik for fællesskabet og alle børns mulighed for at deltage heri. For at kunne skabe de bedste betingelser for inklusion kan det være en nødvendighed at kende til de vanskeligheder, det enkelte barn kan være i. Denne bog bygger bro mellem forskning i og om børn i vanskeligheder og den pædagogiske praksis og gør læseren klogere på begge dele.Bogen falder i to dele. Første del giver en indføring i psykiatriske diagnoser, som har været i kraftig stigning de sidste år. Her er særligt fokus på ADHD og forstyrrelser inden for autismespektret. Således er blikket her rettet mod det enkelte barn.Anden del retter blikket mod fællesskabet. Her præsenterer forfatteren tilgange til det fællesskabende pædagogiske arbejde, som netop omfatter alle børn - med eller uden diagnose. Bogen giver konkrete eksempler og forslag til arbejdet med:- Organisatoriske betingelser for inklusion- Pædagogiske betingelser for inklusion- Fysiske betingelser for inklusion- Færdighedsbaseret inklusion- Social inklusionBogen henvender sig til det pædagogiske personale i dagtilbud, men pædagoger, lærere og ledere i fritidstilbud og skole kan med fordel læse med. På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/densaarbareinklusion kan du finde figurer til fri download.

  • - Visuel pædagogisk tilrettelæggelse, refleksion og evaluering
    af Stig Broström, Søren Smidt, Suzanne Krogh, mfl.
    440,95 kr.

    Det fælles pædagogiske grundlag danner selve udgangspunktet for arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan og dermed også for det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud. Det fælles pædagogiske grundlag udgøres af en række elementer og begreber, som for mange er velkendte – det nye er dog, at disse begreber skal være gennemgående for arbejdet med læreplanens temaer og øvrige pædagogiske praksisser.Denne bog udfolder de enkelte begreber i det pædagogiske grundlag ved hjælp af konkrete cases, praksisfortællinger, dialogspørgsmål og en tilhørende hjemmeside med redskaber.Bogen henvender sig til pædagogisk personale i praksis, pædagogiske ledere, faglige fyrtårne og konsulenter.

  • - Årsager og indsatser
    af Helle Rabøl Hansen, Mikael Thastum, Marlene Stokholm, mfl.
    315,95 kr.

    Alle 200 skoledage tæller, og fravær medfører både mistet læring og manglende fællesskab. Skolens fraværende børn - årsager og indsatser er en håndsrækning til at forstå årsagerne til og at strukturere indsatserne for at nedbringe fraværet i skolen. Målet er, at de fraværende børn atter skal blive en del af skolens fællesskaber - og dermed lykkes bedre i livet.Bogen er skrevet af både praktikere og forskere, hvilket giver flere forskellige perspektiver på fravær i et helhedsorienteret perspektiv, hvor både forvaltning, skole og team spiller en vigtig rolle. Skribenterne giver blandt andet bud på, hvordan den enkelte skole skal forholde sig, når eleverne viser tegn på angst, kedsomhed eller manglende tilhørsforhold og trivsel. Og de giver indsigt i typer af fravær, forebyggelse samt målrettet intervention og intensive, fokuserede tiltag.Skolens fraværende børn - årsager og indsatser præsenterer blandt andet resultaterne fra en ny undersøgelse af karakteristika ved børn med bekymrende skolefravær, og hvad man kan gøre for at identificere disse børn og sætte ind. Bogen behandler endvidere emner som mobning, skolevægring, behandlingsprogrammer i praksis, angst, og nødvendigheden af at arbejde struktureret på tværs af faggrupper.Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, skoleledere, inklusionsvejledere, AKT-team og PPR-psykologer. Omtale af bogen 'Hvad kan der gøres for, at et barn med bekymrende skolefravær igen kan blive en del af skolens fællesskab og dermed blive bedre til at lykkes med livet? Ja, det gives der forskellige bud på - alt efter hvilken problematik vi har oppe at vende i det enkelte kapitel. Der er ingen lette løsninger, og det er bestemt bogens fordel. Vi bliver som læsere taget alvorligt, og alt bliver forklaret på eksemplarisk vis. Det er så godt, at jeg tænker, at dette er en bog, der bør være pensum på læreruddannelsen (?) Og hvad kan jeg mere sige på så lidt plads? Læs den, læs den, læs den!' - Heidi Friborg Christophersen i Folkeskolen 'Har din skole også ?pludselig? opdaget at nogle elever har for meget fravær og der er elever der slet ikke kommer i skole? Har I også realiseret, at det ikke er til at skjule længere, og at noget må gøres? Så er her bogen med den sidste viden skrevet af de bedste videnspersoner på feltet. Køb bogen, start en studiekreds med bogen som fyrtårn og stå me­get bedre rustet til at gøre noget. Det er nu, I skal starte!' -Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad

  • - Institutionen og den pædagogiske strategi
    af Bjørg Kjær, Claus Holm, Lotte Hedegaard-Sørensen, mfl.
    198,95 kr.

    Redigeret af Claus Holm og Louise Bøttcher96 procent af alle skolesøgende børn skulle inkluderes i den almindelige undervisning. I dag – ti år efter loven om inklusion blev en realitet – er der ikke alene betydelig politisk skepsis over for et så ambitiøst tal, men også over for om inklusion og den inkluderende institution overhovedet er det rigtige ideal. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil varslede allerede tilbage i 2019, at hun ville gøre op med inklusionsreformen. Men hvad bør hun sætte i stedet for den?

  • - Social udvikling i børnehøjde
    af Tine Basse Fisker & Lone Hygum
    227,95 kr.

    Bogen forventes klar til levering i januar 2019 Denne bog giver en introduktion til temaet 'social udvikling' i den styrkede pædagogiske læreplan. Den behandler de centrale begreber deltagelse og medindflydelse, empati og legens betydning for social læring og kommer ligeledes ind på evaluering. Alt sammen med gode eksempler på, hvordan det kan se ud i praksis. Bogen er en del af læreplansserien, der relaterer sig direkte til den styrkede pædagogiske læreplan fra 2018. Serien består af en række udgivelser, som alle giver konkrete bud på, hvordan arbejdet med læreplanen på bedste vis kan understøtte børns trivsel, læring, udvikling og dannelse og derved forbedre kvaliteten af det enkelte dagtilbud herunder dagplejen. Udgivelserne dykker ned i læreplanens seks temaer og centrale emner som forældresamarbejde, planlægning, evaluering samt den vigtige leg. Serien henvender sig til pædagogisk personale i dagtilbud herunder dagplejen og er tænkt som en håndsrækning til det konkrete pædagogiske arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan.

  • af Thomas Gitz-Johansen, Tine Basse Fisker & Crisstina Munck
    152,95 kr.

    Magasinet I børnehøjde er uafhængigt og udgives af Dafolo. Magasinet formidler praksisnær pædagogisk viden til alle de pædagoger, dagplejere, ledere og faglige fyrtårne, som hver dag arbejder for at styrke kvaliteten af vores dagtilbud til gavn for alle børn. Vi vil gerne sammen med andre bidrage og inspirere, så børn, unge og voksne har lige muligheder for at lære, trives og være, og derfor er artiklerne i øjenhøjde med de professionelles daglige praksis og omhandler den nyeste viden og udvikling på det pædagogiske område. Bag magasinet står både en redaktionsgruppe og en baggrundsgruppe bestående af fagpersoner fra det pædagogiske videns- og praksisfelt. Sammen sikrer vi, at magasinet altid omhandler de mest aktuelle temaer og emner i den pædagogiske virkelighed, for eksempel den styrkede pædagogiske læreplan, kvalitet i dagtilbud, stærke læringsmiljøer, en øget evalueringskultur, et styrket børneperspektiv, øget fokus på leg og udviklingen af professionelle læringsmiljøer, hvor faglig refleksion og videndeling er i højsædet. Redaktionen består af:Anne Merethe Løvmose, Børne- og ungechef i Aarhus KommuneTrine Venbjerg Hansen, Afdelingsleder i Afdeling for Dagtilbud og Skoler hos Vordingborg KommuneDafolos dagtilbudsredaktion (forlagsredaktørerne Esben Klange, Mette Johnsen Elbeck)Sophie Ellgaard Soneff, redaktionschef og ansvarshavende redaktørMagasinet udkommer digitalt fire gange om året i marts, juni, september og december. Som medlem af vores pædagogiske klub I børnehøjde får du magasinet tilsendt gratis hver gang, det udkommer. Du kan læse mere om medlemskab her. Magasinet sælges også i løssalg som e-magasin. Dette nummer af magasinet 'I børnehøjde' indeholder følgende artikler:Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikkenAf Thomas Gitz-Johansen "Vi kalder os selv for strandede hvaler" - at nærme sig barnets perspektiver i vuggestuen Af Crisstina Munck Udsat - eller sat ud Af Tine Basse Fisker

  • af Sofia Esmann, Lotte Hedegaard-Sørensen, Charlotte Andersen, mfl.
    285,99 kr.

    Inklusionsvejlederen 2 ? elev og diagnose fokuserer på specialpædagogiske udfordringer i skolen. Det er ikke til at komme udenom, at nogle børn har særlige forudsætninger og behov, når det kommer til at deltage i skolens aktiviteter, og derfor er det ligeledes nødvendigt at rette fokus mod specialiserede problemfelter, hvilket denne antologi gør. Bogen behandler det, der specifikt kommer til udtryk hos enkelte elever, når de møder skolehverdagen, og kommer omkring emnerne elevperspektiver, udsatte børn, neuropædagogik, generelle læringsvanskeligheder, socio-emotionelle vanskeligheder, angst, ADHD, høretab, motoriske udfordringer, synstab, autisme og skriftsprogsvanskeligheder.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.