Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Gentagelsen er en rå og voldsom skildring af et ungt liv. En voksen kvinde ser tilbage på sig selv som 16-årig og undersøger en central begivenhed fra sin opvækst.Gentagelsen handler om at kysse for første gang, om at have sex for første gang – om at drikke og føle sig fuld til en fest med nogle drenge i et rækkehus. At løbe for at forberede sig til et maraton, at mærke en enorm sult og tørst.Og hele tiden våger mor over pigen som en høg. Far bliver i baggrunden. Fars afstand er til at tage og føle på, mors kontrol er uhørt. Der findes hemmeligheder i familiens hus. VIGDIS HJORTH er født i 1959. Hun voksede op i Oslo, men har siden boet i København, Bergen, Schweiz og Frankrig. Hun er cand.mag. med fagene idéhistorie, statsvidenskab og litteraturvidenskab. I 2016 udgav hun den anmelderroste roman Arv og miljø, som blev årets mest omtalte roman i Norge – og som hun vandt både Bokhandlerprisen og Kritikerprisen for, og som blev nomineret til Nordisk Råds litteraturpris. Siden har hun blandt andet skrevet Er mor død, der var indstillet til Nordisk Råds litteraturpris 2021.
Johanna er kunstner og har tilbragt de sidste tre årtier i USA sammen med sin mand og deres søn. Efter at manden dør, vender Johanna tilbage til sit hjemland, Norge. Hvad er tilbage af det liv, Johanna efterlod for så længe siden? Hvad forventer hun at finde, når hun vender tilbage? Hvordan skal hun bygge bro mellem fortid og nutid? I romanen følger vi Johannas selvransagelse, men også hendes forsøg på at forstå og henvende sig til sin mor, som hun ikke har haft kontakt med længe.
Lærerindens sang er en roman om at blive rokket grundigt i sin selvforståelse. Lotte Bøk er en engageret underviser i dramatik på Kunsthøjskolen i Oslo og underviser blandt andet i Bertolt Brechts dramatik. En dag spørger afgangseleven Tage Bast om lov til at lave en film af undervisningen hos nogle udvalgte undervisere, men også af livet uden for skolen. Lotte er først skeptisk, men giver efter. Bast vil gerne komme hjem til hende for at undersøge, om der er sammenhæng mellem liv og undervisning. Som arbejdet skrider frem, udviskes grænserne mellem dem. Hvad sker der med et menneske, som har følt sig tryg i sin rolle og i sit liv, men som pludselig sidder i en biografsal og ser sig selv med en andens udforskende blik?
Henrik er baseret på Ibsens drama Hedda Gabler. På forrygende klog og morsom vis har Vigdis Hjorth her i romanformen flyttet dramaet op i nutiden og ladet hovedpersonen skifte køn. Vigdis Hjorth er optaget af, hvordan trivialiteterne fylder i tilværelsen og i Henrik udforsker hun blandt andet, hvordan ’den store mandlige vision’ har det svært i dag. Henrik Falk er blevet gift med Elsa Brun Hansen – nu Elsa Falk. Hun er fra en mere prosaisk familie, der ejer byens benzintank. Hun er højgravid og Henrik har svært ved at forlige sig med tilværelsens trivialiteter, svigerfamilien og fodmassage af sin gravide kone. Da kunstneren Tale Løvlie, som Henrik har haft et kort og heftigt forhold til, vender tilbage til byen, ovenikøbet til Falk-familiens tidligere residens, bliver han overvældet af lede ved sin nuværende tilværelse. Det får fatale følger. Pressen skriver: »Hjorth lader tæppet gå, præcis som Ibsen gør i sine dramatiske værker. Hvor gik Nora hen? Og hvad skete der videre med Hedda Gabler? Vigdis Hjorth sætter scenen med helt enkle virkemidler og en enestående akkuratesse i dette fine kammerspil.« ***** – Nordjyske Stiftstidende »Få kan skrive så ætsende ondt, præcist og samtidig humoristisk og dobbelttydigt om mennesker fanget i sociale konstruktioner, som Vigdis Hjorth kan, og det er befriende at se den moderne, überdominerende kvinde gennem en (udygtig) mands øjne.« – Elle »Herlig sans for komik (og tragik).« – Weekendavisen »Vigdis Hjort forfiner Ibsens psykologiske realisme.« – Information
Han står op sammen med hende og klæder sig på med hende. Hun er på badeværelset. Han kommer ind bag hende og lægger hovedet på hendes skulder. Deres øjne mødes i spejlet. Sådan ser de ud, de to. De ligner et par med en fælles ulykke.Småbørnsmoren og dramatikeren Ida Heier har mødt sit livs kærlighed. Hun har længe vidst, at noget ville ske, man kan mærke evnen til at elske, før man møder den elskede, tænker hun.Nu har hendes lidenskab ramt den ti år ældre professor Arnold Busk. Også han er gift og har et barn. I nogle år længes hun ulykkeligt efter ham, indtil han opgiver sit gamle liv for hende. Det er begyndelsen på et alt for turbulent og grænseløst kærlighedsforhold – en besættelse, som nærmer sig galskab.
Da Vigdis Hjorths Arv og miljø udkom i efteråret 2016 i Norge, medførte den en heftig debat om, hvor tæt litteraturen kan og må gå på virkeligheden. Bogen om et ellers tilforladeligt arveopgør har solgt over 100.000 eksemplarer, vundet Bokhandlerprisen og Kritikerprisen i Norge og er nu nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris. Debatten i Norge tog udgangspunkt i de tilsyneladende meget nære forbindelser mellem Vigdis Hjorths egne familieforhold og bogens fiktive karakterer. Arv og miljø begynder med et arveopgør mellem fire voksne søskende. Forældrene har besluttet, at de to yngste søstre, Astrid og Åsa, skal arve familiens to sommerhytter, mens broren Bård og den ældste søster, historiens fortæller Bergjlot, skal kompenseres økonomisk. Et barndomssted, som alle fire børn ellers har et forhold til. Det viser sig, at hyttevurderingerne, der ligger til grund for fordelingen af arven, er langt under markedsværdien. Dér starter arvestriden, som afdækker Bergjlots personlige beretning om farens overgreb, hvorfor hun brød med familien 23 år tidligere. Som et indlæg i debatten har Vigdis Hjorth udtalt: ”Jeg er blevet beskyldt for at hente for meget fra mit eget liv. Men jeg vil sige, måske en smule hovmodig: Det kan godt ske, jeg indimellem har haft dårlig samvittighed. Det indrømmer jeg. Men forfatterskabet har det ikke.” Og sådan formår Vigdis Hjorth at gøre sin roman højaktuel som en nådesløs og glasklar dissekering af familien og de mekanismer, der binder os sammen. Hjorth skriver i en klar, men subtil prosa, der til tider er bedragerisk banal – for lige pludselig at nå helt ind til kernen og give læseren en ny forståelse. Vigdis Hjorths Arv og miljø er en uafrystelig og brutal roman om familiens inderste væsen, om hvad det vil sige at fortælle og tie, anklage og tilgive. I sidste ende er Arv og miljø en bog, der berører alle, der har haft en barndom og en familie. VIGDIS HJORTH, f. 1959, voksede op i Oslo og har boet i København, Bergen, Schweiz og Frankrig. Hun er en af Norges mest anerkendte forfattere og har vundet et utal af priser. Arv og miljø er hendes store gennembrud. I forbindelse med udgivelsen af bogen i Danmark gæster Vigdis Hjorth København i forbindelse med forfatterarrangement på Louisiana d. 27/4. Derudover kommer Vigdis Hjorth til Folkemødet d. 18. juni på Bornholm, til nOrd Nordisk Litteratur Festival i Helsingør midt i september samt BogForum i BellaCenter i november.
Der er en rytme i unge Paulas liv, som giver barndommen en klarhed – måltiderne ved bordet derhjemme, skiturene i fjeldet, somrene i hytten, besøgene hos mormor på øen. Mor, far, søster og bror er de vigtigste mennesker i hendes liv. Og så har hun Karen, som er Paulas bedste ven.Roen brydes den sommer, hvor Paula opdager en bunke breve, som moren har skrevet til mormoren. Familielivet, som beskrives i brevene, er ikke til at genkende, de er fulde af løgn.Morens forstillelse er et chok for Paula. Hvordan skal hun leve med det, hun pludselig ved?Hun står på tærsklen til at blive voksen, og verden åbner sig for hende som et forfærdeligt og samtidigt vidunderligt sted. Hun vil ikke begynde at lyve om sit liv.
A tartly hilarious and deeply affecting new novel from the bestselling author of Will and Testament
Nogle bliver aldrig så forelskede i hele deres liv, som de var, da de var ti år og gik i fjerde klasse. Da Anne Lunde gik i fjerde, var hun så forelsket i Jørgen Ruge, at hun næsten ødelagde gærdet i Bandithaven, og hun sov bag ved en sten hele natten, da de ikke længere skulle være kærester. Anne elsker Jørgen vandt den norske Kritikerpris for bedste børnebog, da den blev udgivet første gang i 1984. Og den hjertevarme fortælling om den første forelskelse vil også begejstre både børn og voksne i dag.
A groundbreaking, potent novel about the destructive force of romantic love from award-winning writer Vigdis Hjorth
To mother is to murder, or close enough', thinks Johanna, as she looks at the spelling of the two words in Norwegian. She's recently widowed and back in Oslo after a long absence as she prepares for a retrospective of her art. The subject of her work is motherhood and some of her more controversial paintings have brought aboiut a dramatic rift between parent and child. This new proximity, after decades of acrimonius absence, set both women on edge, and before too long Johanna finds her mother stalking her thoughts, and Johanna starts stalking her mother's house.
Sigrid Undsets trilogi Kristin Lavransdatter blev belønnet med Nobelprisen i litteratur i 1928. Det er et storslået og rigt værk, som følger det stærke, komplicerede og livslange forhold mellem Kristin og Erland Nikulaussøn. Tiden er 1300-tallet. De to mødes i Oslo, hvor den meget unge Kristin er i kloster, men hvorfor er hun der?Hvilke hændelser har ført hende væk fra sin hjemstavn og ind i klosteret? Dette spørgsmål har fået for lidt opmærksomhed i læsningen af Kristin Lavransdatter, og det er synd, for disse afgørende hændelser er stadig genkendelige for unge mennesker i dag. I denne bog har Vigdis Hjorth og Line Norman Hjorth forsøgt at genfortælle første del af første bind i trilogien og fremhæve det, de mener er det vigtigste. Vigdis Hjorth er en af Norges mest anerkendte forfattere. I 2016 udgav hun den anmelderroste roman Arv og miljø, som blev årets mest omtalte roman i Norge – og som hun vandt både Bokhandlerprisen og Kritikerprisen for, og som blev nomineret til Nordisk Råds litteraturpris. Siden har hun blandt andet skrevet Er mor død, der var indstillet til Nordisk Råds litteraturpris 2021. Line Norman Hjorth har en doktorgrad i litteraturvidenskab fra universitetet i Bergen. I 2021 udgav hun Troverdighet i rettsalen. Hun er datter af Vigdis Hjorth.
Litteraturprofessoren Louise Berg burde være glad. Det er forår. Det ansøgte arbejdslegat til at skrive en bog om Edith Key er bevilget. Men alligevel er der noget, der skurrer. Hun er følelseskold og mest af alt ligeglad. Noget må ske.Truls er sexet og morsom, men har aldrig læst en bog. De to mødes tilfældigt. »Han har virkelig ikke en eneste bog. Jo, et pragteksemplar af en bog om Hardangervidden, sikkert en gave. Den står i skabet med hans glas, otte rødvinsglas, otte hvidvinsglas, otte cognacglas i samme design, krystal, som det hører sig til.«Hjulskift er kærlighedshistorien om bilsælgeren Truls og litteraturprofessoren Louise. Et møde mellem to, som er fanget i hver sin kultur – intelligent og humoristisk fortalt.
Ellen är fjorton, snart femton och bor med sina föräldrar i ett stort litet hus. Den sommaren, sommaren då hennes mormor dog och hennes föräldrar åkte bort och lämnade Ellen hos mostern, förändrades något inom henne. Inte bara inom henne, utan det var så påtagligt att alla vuxna runt om henne började oroa sig och leta efter hemligheter i Ellens mörka ögon. Det var som om världen fick ett nytt skimmer. Körsbären som långsamt smälte mot hennes läppar, manliga kroppar, långa och gängliga. Oändliga heta sommardagar. Hennes egna kropp som förvandlades, bröstens mjukhet som tog form, som spände mot den tunna blusen. Också Jan, snabb som en gasell med tunga ögonbryn och en genomträngande blick.Vigdis Hjorth är en flerfaldigt prisbelönad författare, uppvuxen i Norge, men har bott i bland annat Danmark och Frankrike. Hon debuterade med barn- och ungdomsböcker som behandlade ämnen som sexualitet och förälskelse. Hjorth har ofta uppskattats för sitt sätt att skriva barnböcker utan moraliska pekpinnar. År 2016 publicerades hennes roman "Arv och miljö" som blev mycket omtalad då den tros vara delvis självbiografisk. Boken vann 2018 Doblougpriset som delas ut av Svenska Akademien.
Det är inte alltid så lätt att somna. Speciellt inte när man har så bra fantasi som Mari. I natten blir alla ljud så levande och läskiga. Det finns riktiga monster också. Rikard, ruskiga Rikard, som kastar snöbollar på Maris lillebror Lars och trycker ner honom i snön så att han får ont i huvudet. Mari vill skydda sin lillebror, men hon vet inte hur.Lars vill inte berätta om Richard för mamma och pappa. Då får Mari plötsligt en idé. Hon ska skriva en teaterpjäs, och hon är väldigt bra på att skrika.Vigdis Hjorth är en norsk författare som blev en världstjärna efter sin roman Arv och miljö. Hon är flerfaldigt belönad med litteraturpriser. Hennes författarskap behandlar människans existentiella villkor och berättandet präglas av humor, sinnlighet och psykologisk insikt.
Jörgen Ruge är ny på skolan. Han har blå ögon och fräknar och hans familj har precis flyttat in i Bandithuset. Det är där det spökar. Anne Lunde bor i ett grönt hus vid ett gärde och hon har aldrig sett någon som är så söt som Jörgen. Anne är tio år och går i fyran. Det finns vuxna som inte tror att man kan bli kär förrän man är tretton år och går i sjunde klass, men Anne vet att det är fel. Fast det finns förstås andra saker som är viktiga också. Och det är visst svårt att vara en bra vän och vara kär samtidigt. Vigdis Hjorth är en norsk författare som blev en världstjärna efter sin roman Arv och miljö. Hon är flerfaldigt belönad med litteraturpriser. Hennes författarskap behandlar människans existentiella villkor och berättandet präglas av humor, sinnlighet och psykologisk insikt.
A provocative bestseller from one of Norway's most highly-regarded novelists
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.