Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
PÆDAGOGISK PSYKOLOGI I LÆRERUDDANNELSEN er en studiebog, der direkte adresserer og behandler centrale mål og indholdsområder i faget Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik i læreruddannelsen. Bogen har således fokus på børn og unges læring, udvikling og dannelse i skolelivets fællesskaber.Bogen omhandler de psykologiske aspekter af pædagogisk teori og praksis. Gennem 20 kapitler får de studerende mulighed for at tilegne sig viden, som kvalificerer deres kompetencer til at identificere, beskrive, analysere og forstå pædagogiske situationer og problemstillinger samt udvikle begrundede handlemuligheder i forhold hertil. Bogen er organiseret i fire centrale hovedtemaer:i. Lærer- og elevperspektiver på livet i skolenii. Udvikling, socialisering og identitetiii. Læring, interaktion & kommunikationiv. Samarbejde, fællesskaber og inklusion.Bogen er skrevet af en række forskere og undervisere med en erfaringsbaseret og forskningsinformeret tilgang til studiet af lærerarbejdet og livet i skolen:Inger Glavind Bo, Svend Brinkmann, Hilde Larsen Damsgaard, Liv Gjems, Liv Mette Gulbrandsen, Janne Hedegaard Hansen, Helle Rabøl Hansen, Susan Hart, Lotte Hedegaard-Sørensen, Charlotte Højholt, Carsten René Jørgensen, Noemi Katznelson, Jacob Klitmøller, Ole Løw, Merete Munkholm, Jørn Nielsen, Mette Pless, Arne Poulsen, Christina Holm Poulsen, Else Skibsted og Dion Sommer.PÆDAGOGISK PSYKOLOGI I LÆRERUDDANNELSEN er henvendt til lærerstuderende, lærere og skolepædagoger under efteruddannelse samt alle, der i øvrigt interesserer sig for pædagogisk psykologi.5 af bogens 20 kapitler er reviderede udgaver af kapitler fra bogen: Elevers læring og udvikling – også i komplicerede læringssituationer.
Projekteringsmetodik henvender sig til den, der vil lære, hvordan en byggesag gennemføres professionelt. Bogen er udviklet til bygningskonstruktøruddannelsen, men vil også kunne anvendes i uddannelsen til arkitekt, bygningsingeniør eller lignende byggefaglige uddannelser. Bogen gennemgår systematisk de faser, der bruges i forbindelse med løsning af en byggesag.Med udgangspunkt i studiesituationen giver forfatterne en let tilgængelig og overbliksskabende introduktion til de arbejdsmetoder, der på bygningskonstruktøruddannelsen anvendes ved løsning af en byggesag. Læserne guides i tekst og tegninger gennem de faser, man som rådgiver normalt bruger i byggebranchen - fra bygherrens idé til bygningen bliver opført, den færdige bygnings drift, til bygningen i sidste ende evt. skal nedrives.Jens Mosegaard, ArkitektHar arbejdet 22 år på arkitekttegnestuer og 18 år som underviser på bygningskonstruktøruddannelsen. Har desuden udviklet og afholdt flere efteruddannelseskurser for arkitekter og bygningskonstruktører.Ove Bjerregaard Broch, BygningskonstruktørHar arbejdet 10 år på arkitekttegnestuer i Østjylland, med større og mindre offentlige byggeprojekter. Har undervist 35 år på bygningskonstruktøruddannelsen i Horsens, primært med husbygning, bygningskonstruktion og brandsikring.Niels Nissen, BygningskonstruktørHar arbejdet 12 år på arkitekttegnestuer i Sydjylland og 30 år som underviser, uddannelsesleder og fagkoordinator for bygningskonstruktøruddannelsen i Horsens. Har undervist i husbygning, bygningskonstruktion og beslægtede fag.
"Sundhedsjura for praktikere" er en enkel og overskuelig indføring i de mest centrale love og regler, der har betydning for den daglige indsats i sundhedsvæsenet – sygehuse, plejehjem, hjemmepleje, bosteder, praksis osv. Bogen bliver i dag anvendt både i undervisning og i det daglige arbejde inden for sundvæsenet i bred forstand. Det er baggrunden for denne 2. udgave af bogen, som er opdateret og suppleret med fleres eksempler og de nye regler, der er kommet til.Selve bogens opbygning er uforandret. De konkrete regler og eksempler er stadig sat ind i en logisk faglig sammenhæng, som gør det tydeligt, hvilken lov der skal anvendes i det konkrete tilfælde. Det er næppe for meget sagt, at vi lever i et land, hvor vi forventer en høj grad af retssikkerhed. Det betyder blandt andet, at den enkelte borger ikke skal acceptere en vilkårlig behandling i det offentlige eller i institutioner, der udfører opgaver for det offentlige. Den, som arbejder inden for sundhedsvæsenet eller er studerende på det sundhedsfaglige område, bør kende til de love og regler, der gælder på området, så man enten ved, hvad man skal gøre, eller hvor man kan finde de rette oplysninger.
"Det pædagogiske projekt" er en introduktion til pædagogikken som fag og som praksis.Når man vælger pædagogikken som sin levevej, gør man det i reglen, fordi man er dybt optaget af at komme til at gøre en forskel for de børn, unge og voksne, man skal støtte og hjælpe. Engagementet i det pædagogiske projekt er grundlæggende. At blive professionel indebærer imidlertid også, at man gør sig klar til at tage ansvar for sin professionsudøvelse og for det, som i denne bog kaldes det pædagogiske projekt. Derfor skal man have et grundigt kendskab til det, og man skal øve sig i at udøve, undersøge og udvikle sin praksis.Bogen præsenterer forståelser, begreber og indsigter, der kan bidrage til, at studerende og professionelle udvikler deres pædagogiske professionsidentitet og bliver rustet til at tage ansvar for det pædagogiske projekt.
DEN PROFESSIONELLE IDRÆTSLÆRERS KORT OG KOMPASIdrætsfaget er timemæssigt det fjerdestørste fag i skolen, og det er et af de få fag, som eleverne møder gennem alle skoleårene. Som idrætslærer har du derfor alle muligheder for at give eleverne værdifulde erfaringer med at bruge og mærke deres kroppe. God idrætsundervisning kommer dog ikke af sig selv. Den kræver, at du som idrætslærer er fagligt nysgerrig og ambitiøs på fagets og elevernes vegne. Og at du kan udvikle og gennemføre en alsidig og differentieret undervisning, hvor alle elever uanset forudsætninger har lyst til at deltage og mulighed for at lære. IDRÆT I SKOLEN – EN GRUNDBOG I IDRÆTSDIDAKTIK bidrager med viden og indblik i grundlæggende spørgsmål og opgaver, som knytter sig til at være idrætslærer i skolen, og kvalificerer idrætslærerens evne til med myndighed og selvstændighed at begrunde valg og udøve professionel dømmekraft. Bogen kobler almen didaktik og pædagogik sammen med idrætsfaget og idrætsdidaktikken og introducerer til idrætspædagogiske dimensioner og praktiske indholdsområder. Med bogen får den professionelle idrætslærer kort og kompas til at navigere rundt i det idrætsfaglige landskab. Bogen er målrettet lærerstuderende og idrætslærere i grundskolen, men også pædagogstuderende, idrætsstuderende på universitetet, undervisere på idrætshøjskoler, private idrætsinstruktører og trænere i foreningsidrætten vil med udbytte kunne læse med. En række idrætsfaglige eksperter fra landets professionshøjskoler og universiteter har bidraget til grundbogen med deres specialiserende indsigter og perspektiver: • Andreas Bolding Christensen • Annemari Svendsen • Annie Hjort Pedersen • Birgitte Hedeskov • Erik Juul • Esben Stilund Volshøj • Helle Winther • Jan Arvidsen • Jesper Sandfeld • Kasper Lasthein Madsen • Kristian Hjort Normann Pedersen • Louise Kamuk Storm • Martin Elmbæk Knudsen • Martin Sækmose Lykkegaard • Ole Lund • Susanne Storm • Tue Fisker • Vagn Adler Sørensen
3. udgave er opdateret så den følger Bygningsreglement 2010 og der er et nyt kapitel om glas. Bogen Grundlæggende byggeviden giver en sammenfattende beskrivelse af alle relevante aspekter ved et byggeri: Byggematerialer Konstruktioner Tekniske installationer Miljøforhold Love og regler Bygningsudtryk Byggetekniske tegninger og meget mere Lære- og opslagsbogen beskriver den grundlæggende viden om byggeri - en grundviden, som man kan bygge videre på ved at benytte sig af bogens hjemmeside, hvor der findes en række relevante links til bogens forskellige emner. Bogen er velegnet til alle, der har brug for en basisviden om byggeri eller til undervisningsbrug på htx, bygge- og anlægsfag og til ejendomsmægleruddannelsen
Hvorfor gør hun ikke sin uddannelse færdig? Hvorfor stopper han ikke med at drikke? Hvorfor bliver han aggressiv og udadreagerende?Alle mennesker har en hverdagspsykologisk indsigt, som hjælper os til at forstå os selv og hinanden. Men i socialt arbejde er det vigtigt, at denne indsigt suppleres med teoretisk viden om psykologi, så det ikke er den enkelte socialarbejders egne erfaringer og holdninger, der bliver afgørende for vurderinger af og beslutninger om borgerne.Psykologi og socialt arbejde 1 er en ny udgave af Psykologi og socialt arbejde. Alle kapitler er opdateret, og der er tilføjet tre nye kapitler. Ettallet er tilføjet, fordi bogen er en af to.Bog 1 præsenterer centrale begreber, der giver et grundlag for at kunne forstå, udvikle og handle i socialt arbejde.Bog 2 går et skridt tættere på spændingsfelterne i det daglige arbejde som socialrådgiver og giver indblik i praksisrettede psykologiske perspektiver og modeller.
Anerkendende læsning er en læseteknik, der viser vej ind i det pædagogiske tekstunivers.Teksten betragtes i bogen som en samtalepartner, som du bør møde anerkendende og lytte respektfuldt til, men som du på ingen måde behøver at være enig med. Det er i mødet med forskellige tekster, at du bliver klogere på dine egne positioner og holdninger og dermed på din pædagogik.Bogen udstyrer dig med en række læsemodeller, som kan støtte dig igennem hele dit studie. Samtidig introduceres du til pædagogiske nøglebegreber, som du løbende bør være i dialog med.
Som pædagog har man en vigtig opgave i at rumme og respektere de børn, unge og voksne, man arbejder med. Uanset køn, kønsidentitet, seksuel orientering, funktionsnedsættelser, etnicitet, familieforhold, socioøkonomiske forhold, religiøsitet, kulturel baggrund mv. skal pædagogen arbejde aktivt for, at alle inkluderes i fællesskabet og sikres lige muligheder. Det pædagogiske arbejde med køn, seksualitet og mangfoldighed kan imidlertid være forbundet med mange usikkerheder og dilemmaer. Denne bog præsenterer ny viden og forskning og ansporer til både refleksion og handling. Bogen er skrevet til undervisning i køn, seksualitet og mangfoldighed på pædagoguddannelsen. Alle kapitlerne i denne 2. udgave er blevet bearbejdet og opdateret, og der er kommet flere nye kapitler til. Den nye udgave har desuden særligt fokus på, hvordan man kan arbejde normkritisk med køn, seksualitet og mangfoldighed. Med bidrag af: Anja Marschall Anne Louise Stevnhøj Camilla Zakalie Glæsner Charlotte Englund Christian Gerlach Lasse Toft Clemmensen Margrethe Hjerrild Mimi Petersen Mimi Strange Sine Penthin Grumløse
Opdateret og udvidet udgave af bestselleren – med to nye kapitler, et om dannelse og et som giver et eksistentielt perspektiv på udvikling af lederskab.Praktisk filosofi og ledelse giver en veldokumenteret og let læst introduktion til et svært emne, nemlig hvordan praktisk filosofi kan kvalificere arbejdet med at udvikle lederskab.Siden det antikke Grækenland har mennesker benyttet filosofien som en hjælp til at udvikle sig. Og i dag viser erfaringer fra praksis, at filosofiske metoder giver konkrete resultater i menneskers og organisationers daglige liv. Ved at filosofere træner vi vores evne til at tænke både kritisk, konstruktivt og kreativt. Filosofien kan dermed hjælpe os til en større indsigt i, hvordan vi kan udvikle og realisere vores ideer. Den kan for eksempel lære os, hvad god ledelse er og hjælpe med at udvikle vores lederskab.
"Specialpædagogik i et inkluderende perspektiv – tæt på levet skoleliv" er en forskningsbaseret grundbog til det specialpædagogiske fagområde. Bogens formål er at understøtte og udvikle de lærerfaglige forudsætninger for at tilrettelægge, udvikle og vejlede om inkluderende fællesskaber, der skaber deltagelsesmuligheder for alle elever i skolens praksis.I hvert kapitel bringes forskning og teoretiske forståelsesrammer tæt på levet skoleliv, så lærerstuderende både støttes i at forholde sig analytisk undersøgende og konstruktivt handlingsrettet til specialpædagogiske opgaver i skolen.Bogen er bygget op, så den adresserer formål, mål og indholdsområder i fagbeskrivelsen for faget Specialpædagogik i læreruddannelsen. Den er struktureret i fem hovedtemaer:I: Inkluderende specialpædagogikII: Særlige deltagelses- og læringsforudsætningerIII: Inkluderende faglige og sociale fællesskaberIV: Deltagelsesmuligheder gennem mangfoldige didaktiske tilgangeV: Samarbejde om inkluderende indsatserBogens bidragydere er alle fagligt engagerede indenfor det specialpædagogiske felt gennem forskning, undervisning og andre former for professionelt arbejde:Henriette Blomgren, Louise Bøttcher, Bo Hejlskov Elvén, Tine Basse Fisker, Anne Vibeke Fleischer, Käte From, Lotte Hedegaard-Sørensen, Bjørn F. Hamre, Søren Hertz, Charlotte Højholt, Bente Kjeldbjerg Bro, Ole Løw, Mette Molbæk, Merete Munkholm, Jørn Nielsen, Christina Holm Poulsen, Maja Røn-Larsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen og Anne Søndberg.
"Bogen henvender sig til studerende på de videregående sundhedsuddannelser, herunder de social- og sundhedsfaglige kandidat- og masteruddannelser. Bogen er en introduktion til den videnskabelige arbejdsproces. Her er intet underforstået, men alt er grundigt forklaret. Den er skrevet i et meget læsevenligt sprog, nærmest sanseligt, så man kan høre forfatterens stemme i sit øre. Den har en logisk struktur og er gennemtænkt vejledende til sidste side. Bogens layout er enkelt og med en god farvesætning på sidernes yderkant, der fremmer brugen af bogen som opslagsværk.Jeg giver denne meget velskrevne og veldisponerede bog mine varmeste anbefalinger. Den bør stå på enhver studerendes boghylde, der interesserer sig for sundhed og kvalitative undersøgelser i særdeleshed."- Anne-Marie Elgkjær Larsen. cand.cur., vicerektor på Diakonisse-stiftelsens Sygeplejeskole, Tidsskrift for Sygeplejeforskning 2/2006. MERETE BJERRUM er cand.mag. i historie, ph.d. i Medicin og lektor ved Institut for folkesundhed, Aarhus Universitet.
Fri af angst er skrevet som en støtte til dig, der har et ængsteligt barn. Den beskriver angstens forskellige udtryk og viser, hvordan du kan hjælpe dit barn fri af en overdreven angst. Bogen giver en håndsrækning til forældre og andre voksne omkring det ængstelige barn. I let tilgængelig form giver den gode råd i forhold til at forebygge angst og give barnet mere mod. Forfatterne beskriver de grundlæggende principper for kognitiv adfærdsterapi trin for trin, så forældre, der haret barn i behandling, forstår, hvad barnet skal lære, og kan støtte det i de øvelser, det får med hjem mellem terapisessionerne. Fri af angst er en håndbog, hvor du kan slå op, hvordan du bedst kan hjælpe, når dit barn arbejder med en bestemt teknik. Bogens forfattere er psykologer med solid teoretisk og praktisk erfaring med behandling af børn i Center for Angst ved Københavns Universitet.
Medfølelsens pris er til alle, som har de dedikeret deres arbejdsliv til at hjælpe mennesker i svære situationer. Det er et givende arbejde, men det er også slidsomt dagligt at møde smerte, angst og lidelse.Med udgangspunkt i sin egen historie som psykolog fortæller Per Isdal om, hvordan han selv blev forandret af det arbejde, han elsker. Han giver indblik i, hvad arbejdet gør ved den professionelle hjælper, og præsenterer konkrete strategier for, hvordan man forebygger og bearbejder de belastninger, det indebærer.Medfølelsens pris er en varm bog, som gør os klogere på, hvordan man tager vare på sig selv, sine kolleger og eventuelle ansatte.
Kom ind i sproget kvalificerer folkeskolens faglærere til at møde flersprogede elever med den særlige faglighed, der knytter sig til dansk som andetsprog. Gennem faglige forløb og andre praksiseksempler viser forfatterne, hvordan lærere kan tilrettelægge stilladserende og sprogudviklende undervisning i og på tværs af klassetrin i skolens fag.Vigtige emner i bogen er:sprogbaseret undervisning: samtale, ordforråd og literacyvurdering, analyse af læremidler med særligt blik for sprog og sproglig udvikling, evaluering af elevsprog, inddragelse af forældre som ressource,udslusning af elever fra modtagelsesklasse- til almenundervisningHvert kapitel afsluttes med studieopgaver, der understøtter den studerendes refleksioner over, hvordan det læste hænger sammen med andre fag og egen erfaring, og hvordan det kan inspirere og udvikle undervisningen.Undervisning af flersprogede elever er en del af læreruddannelsens obligatoriske fagområde 'Pædagogik og lærerfaglighed'.Forfatterne har alle erfaring med undervisning i dansk som andetsprog på læreruddannelsen og videreuddannelsen og erfaring med at samarbejde med folkeskolelærere om udvikling af undervisning.
Vådrum hører til de mest kritiske rum i en bygning, både på grund af den direkte vandpåvirkning og den høje relative luftfugtighed, der ofte forekommer i længere perioder. SBi-anvisning 252 giver vejledning i planlægning, projektering og udførelse af vådrum i overensstemmelse med kravene i Bygningsreglement 2010. Anvisningen gælder også for bygninger udført efter BR15, da der i forhold til BR10 ikke er ændret i bestemmelserne, som anvisningen knytter sig til. Anvisningen beskriver, hvordan gulve, vægge og installationer kan udføres, så bygningsreglementets krav er overholdt, og så der opnås størst mulig sikkerhed mod skader fra vand og fugt. Målgruppen er især byggeriets projekterende og udførende samt bygningsmyndighederne.
”Det er en af de bedste fremstillinger af psykiatriske patienters oplevelser, jeg har læst i mange år. Hendes sprogtone og brug af billeder er eminent, og det er ikke mærkeligt, at hendes bog er blevet oversat til en lang række sprog og har skabt debat i Norge.”- Bo Møhl, Politiken
En af de mest markante udfordringer, lærere møder i deres arbejde, er den store variation i elevernes måder at lære på. Med specialundervisningsloven fra 2012 er det nu også deres opgave og ansvar at inkludere elever med komplekse læringstilgange, opmærksomhedsproblemer og mere generelle læringsvanskeligheder.Bogen giver psykologisk indsigt i læreruddannelsens kompetenceområder ?Elevens læring og udvikling? og ?Specialpædagogik?. Forfatterne bidrager med grundlæggende viden og nye vinkler på bogens fire hovedtemaer:-Udvikling og udviklingsstøttende relationer - herunder motivation og køn-Læring, kommunikation og klasseledelse-Social forståelse og intervention-Samarbejde, vejledning og inklusion.Ni af bogens kapitler er reviderede udgaver af kapitler fra bogen ?Psykologi for lærerstuderende og lærere?.
Mindfulness - bevidst nærvær - er en enkel og effektiv måde at blive opmærksom på sine mest vanskelige følelser og livserfaringer.Forestil dig et 8-ugers forløb, der kan hjælpe dig til en gang for alle at bryde negative tankemønstre som for eksempel stress, angst og modløshed så du kan møde livets udfordringer med større overskud. Det kan gøres ganske enkelt ved at lære nye måder at forholde dig til dine egne tanker og følelser.Denne arbejdsbog guider dig skridt for skridt igennem et nøje tilrettelagt program med øvelser og refleksionsspørgsmål. Den giver dig redskaber til at fastholde processen og er krydret med kommentarer og input fra andre, der har gode erfaringer med forløbet. Bogen er skrevet af tre af verdens førende kapaciteter på området som har udviklet og arbejdet med metoden gennem mange år.Bogens guidede meditationer findes som MP3-lydfiler på den medfølgende cd og på bogens hjemmeside.Bemærk, at den ikke kan afspilles i en almindeig cd-afspiller, men kræver en afspiller, der kan aflæse MP3-filer.
I denne populære grundbog præsenteres et sociologisk perspektiv på moderne pædagogisk arbejde. Der tages udgangspunkt i en række samfundsmæssige brudlinjer, som danner tema for de enkelte kapitler. Kapitlerne belyser, hvordan forståelse af disse brudlinjer hjælper pædagogen i bestræbelserne på at håndtere de mange dilemmaer, som professionelt arbejde med andre mennesker indebærer. Hvert enkelt kapitel tager afsæt i pædagogisk praksis i form af konkrete cases og inddrager på den baggrunde relevante sociologiske og andre samfundsvidenskabelige teorier. Denne 2. udgave af bogen er udvidet med et nyt kapitel med titlen "Individ, institution og samfund", som forsøger at indkredse kernen i det nye fag. Bogens øvrige kapitler er opdaterede, der er sket mindre sproglige justeringer, og alle henvisninger til lovgivning er ajourførte. Bogen er redigeret af Carsten Schou og Carsten Pedersen. De øvrige bidragydere er: Morten Ejrnæs, Janne Hedegaard Hansen, Carsten Frank Olesen, Marianne Skytte og üzeyir Tireli.
Skal jeg tage et lån? Købe bolig? Bo til leje? Bruge mine penge eller spare op? Skal jeg stole på min bankrådgiver? Er jeg fornuftig husmor eller selvglad amatør? Er jeg et egern eller en løve? Privatøkonomi kan virke uoverskuelig. Men sådan behøver det ikke være. Med vid – og en god portion humor – guider forfatterne dig gennem den økonomiske jungle, så du kan sove trygt om natten. I en kort, kontant og underholdende bog får du de vigtigste råd, tips og advarsler, der sikrer dig en sund økonomi gennem hele livet. Få styr på lån, arv, pengegaver, spil, bolig, investering, forsikring og pension i et livsperspektiv.
Konsulent – men hvordan?klæder konsulenten på til hverdagen. Den giver konkrete redskaber og modeller til konsulentarbejdets vidt forskellige opgaver - men frem for alt giver den indsigt i de grundlæggende færdigheder, der går forud for brugen af diverse modeller: • afklaring af positionen som intern og ekstern konsulent• afklaring af positionen som fag- og proceskonsulent• medskabelse af opgavens indhold og rammer • interviewfærdigheder: at lytte og at spørge• rådgivning i store og små grupper• håndtering af møder, kompleksitet, konflikter og feedback. Konsulent – men hvordan? er baseret på narrative ideer, som forfatterne med afsæt i egne erfaringer omsætter til konsulentens daglige arbejde. Bogens eksempler er fra det sociale, pædagogiske, sundheds-faglige og psykologiske felt, men den er relevant for alle konsulenter i det offentlige og private. Alle fire forfattere er erfarne konsulenter, der bl.a. arbejder med efteruddannelse af konsulenter, ledere, terapeuter og andre professionelle. Forfatterne står bag en række publikationer og arbejder løbende sammen med forskellige udenlandske og internationalt anerkendte kolleger indenfor det narrative felt.
Denne bog henvender sig til alle de professioner, hvor det relationelle er i front. Det betyder i første omgang sygeplejersker, lærere, pædagoger, socialrådgivere og studerende som er under uddannelse eller efteruddannelse, men bogen vil også være relevant for andre faggrupper, hvor det relationelle har betydning for den gode professionsudfoldelse.
Social-og specialpædagogik er målrettet undervisningen på den nye pædagoguddannelse.Bogen, som er skrevet af forskere og fagpersoner med teoretisk og praktisk ekspertise inden for de specifikke kompetencemål og tilhørende videns- og færdighedsmål, tilbyder en række professionsfaglige byggesten til udvikling af rammer for og indhold i det pædagogiske arbejde inden for det social- og specialpædagogiske felt.Temaerne er:Udsathed og livsbetingelserInklusion og eksklusionStigmatisering og stemplingEmpowermentRecoveryAutonomi og mestringSundhedsfremmeEtik Social- og specialpædagogik er én af i alt tre fagbøger, som retter sig mod de tre specialiseringer i pædagoguddannelsen, hvor de to andre er Barndomspædagogik og Skole- og fritidspædagogik. Det er bøger, der bidrager til opbygning af fagligheden i de nye uddannelsesspecialiseringer og skabelse af sammenhæng inden for og imellem disse. Derudover kan bøgerne anvendes i forbindelse med efter- og videreuddannelse af pædagoger, herunder også praktikvejledere i forhold til det fornyede fokus på de pædagogiske institutioners uddannelsesopgave.
Familieterapeut Jesper Juul, og bl.a. forfatter til den internationale bestseller Dit kompetente barn, fortæller om børns behov for forældre, der viser vejen med et kærligt og konsekvent lederskab. Forældre som tager ansvar for relationen, skaber tillid, og som træffer beslutninger på familiens vegne - både de populære og de ikke populære.Jesper Juul gør os klogere på os selv og på, hvad der skal til for at blive mere autentiske forældre, som leder familien med personlig autoritet. Forældre, som er lydhøre, og som ikke krænker vores børns personlige integritet, men som samtidig tager bestik af egne følelser og personlige grænser. Alt sammen med det mål at støtte vores børns udvikling til at udvikle en god fornemmelse for deres egne behov, ønsker og grænser, så de også selv bliver stærke til at gå deres egen vej.
Boost din opsparing med aktier giver på lettilgængelig vis et overblik over, hvad du med held kan gøre for at få mere ud af dine penge - både i dag, i morgen og når du bliver ældre.Vi vil gerne så være gode til at spare op og styre vores forbrug. Men det går ikke så godt som vi ønsker. For desværre har vi en usynlig fjende - underbevidstheden. Underbevidstheden er den del af vores tanker vi ikke selv har styr på. Derfor er det heller ikke altid vi selv kan gennemskue, at den vigtige beslutning vi lige har taget, måske ikke er så god som vi forestiller os, netop fordi det er underbevidstheden - og ikke fornuften - der ligger bag.Uanset hvor meget vi kæmper, kommer vi aldrig til at lære, hvornår vi lader os narre af vores underbevidsthed eller hvorfor. Derfor er det meget bedre at acceptere, at vi har denne svaghed, og så i stedet bruge vores kræfter på at finde den mest sikre metode til at få pengene til at vokse.Denne bog vil blandt andet beskrive, hvorfor mænd er mere tilbøjelige til at lade sig påvirke af underbevidstheden og andre psykologiske faktorer end kvinder er. Det betyder godt nok, at mænd er lidt flittigere til at købe aktier, når de sparer op. Men det betyder også, at de kvinder, der køber aktier, gør det langt mere fornuftigt end mænd, netop fordi de ikke er så påvirkelige på det psykologiske område.
Kreative evner efterspørges som aldrig før. Den gode nyhed er, at vi alle sammen er kreative. Vi starter på hvert vores niveau, men vi kan alle sammen blive bedre.Baseret på forskning og den nyeste viden om hjernen giver Den kreative tænkers hemmelighed et praktisk indblik i, hvordan vi alle sammen kan øge vores kreativitet.Bogen tilbyder en inspirerende kombination af teori, effektive teknikker, anekdoter og sjove øvelser i at få gode ideer og skabe bedre løsninger. Alt det du har brug for, for at styrke din egen medfødte kreativitet og bane vejen for boblende opfindsomhed, innovation og forandring.Den kreative tænkers hemmelighed giver dig:Indsigt i, hvordan kreative mennesker tænkerTræning i at se sammenhænge, som andre ikke serNye muligheder for idé- og konceptudviklingEn bootcamp med 21 opgaver, der styrker din kreativitet
Videnskabsteori - en indføring for praktikere er en introduktion til de videnskabsteoretiske retninger, der typisk ligger til grund for den forskning og de undersøgelser, socialrådgivere, lærere, pædagoger og sygeplejersker møder i deres hverdag. Bogen giver indblik i de forskellige retningers styrker, svagheder og begrænsninger i forhold til, hvordan man griber forskning og undersøgelser an, og hvad man betragter som holdbar viden.De retninger, som bliver diskuteret, er positivisme, fænomenologi, hermeneutik, kritiske retninger og socialkonstruktivisme. De illustreres med spændende og tankevækkende eksempler hentet fra blandt andet socialforskning, klassisk og moderne fysik, litteratur og antropologi.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.