Markedets billigste bøger
Dag-til-dag levering

Bøger udgivet af Akademisk

Filter
Filter
Genre
  • (1)
  • (3)
  • (9)
  • (1)
Type
  • (15)
Format
  • (12)
  • (2)
Sprog
  • (14)
  • (1)
Pris
DKK
Tag
  • (3)
  • (2)
  • (2)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - faglig tradition og global udfordring
    af Thyge Winther-Jensen
    205,00 kr.

    Den komparative pædagogik, der er en faglig disciplin under den almene pædagogik, er i disse år genstand for en voksende opmærksomhed. En medvirkende årsag til dette er den økonomiske udvikling, der på den ene side tvinger nationalstaterne ud i større indbyrdes konkurrence og på den anden side stiller krav til øget internationalt samarbejde. Uddannelse er blevet et vigtigt element i denne udvikling. Bogen rummer analyser af sammenligning som metode, af nationalstaten som sammenligningsgenstand og af aktuelle fænomener som globalisering, videnssamfund og internationalt samarbejde. Der lægges op til nye perspektiver på begrebet uddannelse. Thyge Winther-Jensen er magister i pædagogik fra Institut for Teoretisk Pædagogik ved Københavns Universitet. I en årrække var han lektor, senere docent, i pædagogik ved Københavns Universitet. Fra 2002 har han fungeret som professor i international komparativ pædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitet og som leder af Enhed for international komparativ uddannelsesforskning.

  • af Ole Fogh Kirkeby & Poula Helth
    274,95 kr.

    Denne bog handler om, hvad topledere kan gøre for at blive virkelige ledere, af navn og af gavn. Den belyser, hvordan de kan vise opmærksomhed og skabe forandring, så det ikke blot gør en forskel for deres medarbejdere, men også for dem selv som mennesker. Den metode, som bogen tilbyder til at løse denne opgave i praksis, er den såkaldte "protreptik", en dialogisk metode, der handler om at hjælpe et andet menneske med at vende sig mod det liv, som det dybest set ønsker sig. Brugen af metoden kan bistå det andet menneske med at blive bevidst om de grundholdninger, der styrer dets liv, og om de mønstre, det samler erfaringer op gennem. Det helt afgørende ved protreptikken er, at den kan forvandle den meget tvetydige intimteknologi, som kaldes ledelsesbaseret coaching, til både lederens og medarbejderens fordel. Denne bog er blevet til med afsæt i fortællinger om lederes liv. I denne nye, kraftigt reviderede udgave har fem danske ledere sammen med forfatterne indvilliget i at deltage i protreptiske dialoger om ledelse. Denne bog er blevet til med afsæt i fortællinger om lederes liv. I denne nye, kraftigt reviderede udgave har fem danske ledere sammen med forfatterne indvilliget i at deltage i protreptiske dialoger om ledelse.

  • af Inger Glavind Bo
    265,95 kr.

    I socialpsykologien beskriver man, hvordan menneskers sociale relationer og samhandling er grundlag for skabelse af identitet, hverdagsliv og samfund. Det teoretiske omdrejningspunkt er mikrosociologi, hverdagslivsteori og symbolsk interaktionisme. Normer, identitetsdannelse og socialisering foregår som en del af det liv, vi alle lever hver dag uden at reflektere nærmere over det, og derfor tager bogen sit udgangspunkt i en teoretisering af hverdagslivet og dets sociale møder. At tænke socialpsykologisk er en introduktion til fagområdet socialpsykologi og henvender sig især til studerende ved de videregående og mellemlange uddannelser, men kan læses af alle med interesse for dette fagområde. Inger Glavind Bo er cand.scient.adm. med bifag i idéhistorie, ph.d. og lektor i socialpsykologi ved Institut for Sociologi, Socialt Arbejde og Organisation, Aalborg Universitet. Ph.d.-afhandlingen Fra unormal til normal barndom: Et sociologisk studie af børns hverdagsliv i familier (2000).

  • af Victor Schmidt & Edith Kahlke
    364,95 kr.

    I "Job og personvurdering" fortæller erhvervspsykolog Edith Kahlke og cand.psych. Victor Schmidt, hvordan du forbedrer din træfsikkerhed i udvælgelse og din evne til at fastholde gode medarbejdere betragteligt. "Job og personvurdering" gennemgår trin for trin, hvordan du som leder kan rekruttere og ansætte, så jobbets krav og medarbejdernes kompetencer og forventninger passer bedst muligt sammen.At kunne tiltrække, udvikle og fastholde gode medarbejdere har vidtrækkende økonomisk og menneskelig betydning for virksomheder. Den helt store udfordring for ledere er derfor, hvordan de bedre kan udnytte de mange ressourcer, virksomheden sætter ind på rekruttering.

  • af Helle Jensen
    302,95 kr.

    DENNE HÅNDBOG giver lærere og pædagoger indsigt i, hvorfor og hvordan øvelser i nærvær og empati kan bidrage til et bedre læringsmiljø båret af børnenes og de unges respekt for og venlighed over for hinanden. Derudover bidrager den til en bedre relationskompetence hos de professionelle voksne i skolen. Helle Jensen beskriver kort og enkelt principperne og teorierne bag bogens mange øvelser. De fleste øvelser er målrettet udvikling af børns og unges nærvær, empati, selvfølelse, opmærksomhed og koncentrationsevne. Men bogen rummer også øvelser, der kan styrke lærerens, pædagogens og teamets relationskompetence, autenticitet og sikkerhed i undervisningen. BOGENS VARIEREDE ØVELSER er lige til at tage i brug og lade sig inspirere af i SFO’en, klassen, i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Bogens 69 øvelser er udviklet i samarbejde med Katinka Gøtzsche, Charlotte Weppenaar Pedersen og Anne Sælebakke. Marianne Bentzen og Susan Hart har skrevet forord. HELLE JENSEN er cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi og formand for foreningen Børns Livskundskab. Hun underviser i relationskompetence, empati og nærværsøvelser samt familieterapi i en række europæiske lande. Hun er forfatter til flere bøger, bl.a.: Pædagogisk relationskompetence. Fra lydighed til ansvarlighed (2002, sm.m. Jesper Juul) og Empati – det der holder verden sammen (2012, sm.m. Jes Bertelsen, Jesper Juul, Michael Stubberup, Peter Høeg og Steen Hildebrandt). Se www.psykologhellejensen.dk www.bornslivskundskab.dk

  • - selvopfattelse, motivation og læringsstrategier
    af Einar M. Skaalvik & Sidsel Skaalvik
    316,95 kr.

    Skolens læringsmiljø handler om læring og betingelser for læring. Bogen belyser læring fra forskellige perspektiver og giver en indføring i de mest centrale teorier. Forfatterne viser, hvilken betydning elevernes selvopfattelse har både for deres motivation og læring, for de valg, de træffer, og for deres psykiske og emotionelle reaktioner. Med det udgangspunkt diskuteres centrale spørgsmål knyttet til læringsmiljø, læringsstrategier og organisering af undervisning.

  • - Viljen til et bedre parforhold
    af Poula Helth & Hans Jørn Filges
    274,95 kr.

    Grundlæggende vil bogens to forfattere vise eksempler på, hvordan forskellige typer af par og familier kan tale sammen, så de oplever at de får et bedre og gladere familieliv og parforhold. Samtalen kan - udover at berige og give ny energi i parforhold og familie - også anvendes til at hjælpe hinanden gennem livsfaser eller akutte problemer, der opstår i livet; det kan være i forhold til arbejdet, sygdomme, familie, venner eller andet. Bogen vil som noget væsentligt indeholde nyttige værktøjer, som man kan bruge i samtalen. Forfatterne viser, hvordan man kan lære at tale sammen i forhold til metoden "den nødvendige samtale", som de har udviklet og arbejdet med i mange år. Basismetoden og de forskellige tilknyttede metoder vil blive beskrevet konkret i forhold til de par- og familietyper, som gennemgås i bogen, således at man som læser kan finde eksempler på brug af samtalen i forhold til egne behov. Desuden vil der være et teoriafsnit for den særligt interesserede læser.

  • - Dansk demokratihistorie indtil 1973
    af Tim Knudsen
    273,95 kr.

    Hvornår blev Danmark reelt et demokrati, og hvordan? Tim Knudsen viser i denne bog, at det næppe var med Grundloven af 1849. Først i 1915 kan man hævde, at demokratiet - også kaldet folkestyret - stort set var færdigudviklet i Danmark, men ikke før omkring 1945 var tilslutningen til parlamentarisk demokrati på det nærmeste fuldstændig. Indtil da var dele af samfundets elite meget skeptiske over for folkestyret. Elementerne i dansk folkestyre er blevet udviklet over en meget lang periode, og dagens danske demokrati er på mange områder præget af strukturer, som rækker flere hundrede år tilbage. Bogen fremdrager både de forhold, der har været gunstige for Danmarks demokratisering, og forhold, der har gjort, at demokratiseringen har haft det sværere, end vi sædvanligvis vil være ved. Fra enevælde til folkestyre er en ny udgave af bogen ´Da demokrati blev til folkestyre´. Bogen handler om dansk demokratihistorie indtil 1973. Efter gennemførelsen af en ny kommunalreform, Danmarks tilslutning til EF og chokvalget i 1973 begyndte en ny epoke. Perioden herefter beskrives i bogen Fra folkestyre til markedsdemokrati.

  • af Anette Schleicher m.fl.
    230,95 kr.

    Dit studieliv er skrevet til dig, som skal begynde på eller går på en videregående uddannelse. Bogen tager fat på alt det, du ikke ved, du har brug for at vide, når du begynder at studere. Hvad kræver det af dig at være studerende? Hvordan indgår du konstruktivt i gruppearbejde? Hvordan forbereder du dig til dine vejledningstimer? Hvordan får du et godt samarbejde med dine undervisere? Hvad gør du, hvis du får eksamensskræk? Hvordan kan du være med til at skabe et godt studiemiljø? Dette og meget andet kan du få svar på i Dit studieliv. Bogen er skrevet i et tilgængeligt sprog, så du kan læse den i et hug. Samtidig er den nem at finde rundt i, og derfor kan du også bruge den til hurtige opslag, når du står over for en ny udfordring.

  • af Henry Mintzberg
    447,95 kr.

    Mintzberg mener, at der en tendens i tiden til at overvurdere lederskabet, lederens rolle som kontrollerende og organiserende; lederen, der udstikker kommandoer og strategier fra sin piedestal. Det kommer blandt andet til udtryk i mediernes idolisering af topledere. Men ifølge Mintzberg er ledelse først og fremmest en praksis, hvor lederen lærer sig at navigere i den organisatoriske kontekst og samarbejder med og understøtter sine medarbejdere.Der findes ikke en formel for ledelse. Men ifølge Mintzberg kan en større forståelse for lederens funktioner og udfordringerne forbundet med ledelse skabe bedre ledere og organisationer. Mintzberg om ledelse er teoretisk underbygget og bygger på et omfattende feltarbejde. Henry Mintzberg har fulgt 29 forskellige ledere en dag på jobbet for at lære mere om den mangesidede og tvetydige praksis, som ledelse er. Det har blandt andet ført ham fra hospitalsgangens hektiske miljø til den anspændte atmosfære i en flygtningelejr og til et symfoniorkesters prøver. Hans research afslører over raskende informationer om ledelse, og bogen munder ud i en inspirerende vision.

  • - om udviklingsstøttende relationer
    af Lis Møller
    258,95 kr.

    Anerkendelse og gode relationer mellem mennesker. Hvem kan næsten være imod? Det er det, de fleste mennesker i alle aldre, situationer og positioner gerne vil have, og det er det, professionelle i pædagogisk og socialt arbejde gerne vil praktisere. Spørgsmålet er imidlertid, hvad anerkendelse er, og hvad der skal til for at skabe gode og ligeværdige relationer? I Anerkendelse i praksis inddrager Lis Møller forskellige relationsorienterede metoder og supervision. Det teoretiske fundament baseres især på den norske forsker og psykolog Anne-Lise Løvlie Schibbyes arbejde, og de mange pointer relateres til en række praksisfortællinger fra forskellige pædagogiske sammenhænge. Resultatet er en konkret bog, der bygger bro mellem teoretisk viden og pædagogisk praksis. Samtidig er bogen en inspirerende indføring i, hvordan professionelle i pædagogisk og socialt arbejde systematisk arbejder med relationer. Lis Møller er lektor i psykologi ved Pædagogseminariet i Aalborg, University College. Hun har desuden mange års erfaring med udviklingsarbejde og supervision af professionelle i pædagogisk og socialt arbejde.

  • af Anette Elisabeth Krenzen
    231,95 kr.

    Børn er i dag omgivet af digitale tekster, men det er ikke ensbetydende med veludviklede digitale læsekompetencer."Digital læsedidaktik" fortæller om, hvordan lærere kan undervise elever i at læse digitale tekster, hvorfor det er så vigtigt at lære eleverne at læse digitale tekster med et kritisk blik, og hvordan brugen af digitale læremidler kan støtte læseforståelsen af digitale tekster. Endelig diskuteres, hvilke tekster og hvilket indhold eleverne skal arbejde med. Bogen præsenterer en læsedidaktik til grundskolens mellemtrin og overbygning. Den er et resultat af et projekt, hvor lærere, læsevejledere, læreruddannere og forskere har samarbejdet om at udvikle og afprøve nye didaktiske greb. Pædagogisk designforskning hedder metoden, som både kan bidrage til udvikling af praksis i skolen og til at skabe ny pædagogisk viden om digitale tekster og læsedidaktik.

  • af David E. Nye
    309,95 kr.

    Contemporary American Society guides the European reader to a nuanced understanding of the United States. It outlines the nation's geography, the changing composition of the population, the political and electoral system, economic organization, class structure, racial divisions, religious variety, welfare services, and educational institutions. It is both a survey and a general essay on the American nation as it confronts a new millennium.

  • - de subjektive erfaringers neurovidenskabelige grundlag
    af Oliver Turnbull
    343,95 kr.

    Hjernen og den indre verden forsøger at bygge bro mellem den ""objektive"" neurovidenskab og den subjektive oplevelsesverden, som det tidligere har været forbeholdt psykoanalysen at beskæftige sig med. Bogen forudsætter stort set intet kendskab til neurovidenskab og har ingen intentioner om at imponere læseren med overraskende facts eller fantastiske fotografier. Formålet er ganske enkelt, at læseren får en grundlæggende viden om, hvordan hjernen ""producerer"" vores subjektive, psykiske liv. I forrige århundrede kunne man tale om, at ""neuropsykologien udelukker psyken"

  • af Dag O. Hessen
    213,95 kr.

    ""Hvad er biologi"" indeholder en spændende og engageret introduktion til læren om livet. Forfatteren fører læseren fra de tidlige forsøg på at kortlægge naturens mangfoldighed til evolutionslære. Økologi, genetik og bioteknologi. Vi møder biologen i felten og i laboratoriet, præsenteres for utro mus og mænd, knælere, som æder deres elskere, bananfluer i genetikkens tjeneste, altruistiske myrer og modstandsdygtige bakterier. Forfatteren diskuterer muligheder og begrænsninger: Styres vores adfærd af generne? Bør der være grænser for genteknologien? Er der en sammenhæng mellem økologi og miljøbeskyttelse?

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.