Udvidet returret til d. 31. januar 2023

Bøger udgivet af Escho

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Charlotte Perkins Gilman
    101,95 kr.

    5 hjerter i Politiken5 stjerner i Berlingske"Det gule tapet" (1892) er et uomgængeligt værk i amerikansk feministisk litteratur. Charlotte Perkins Gilmans gotiske historie, om en kvinde der gennemlever en ufrivillig ”hvilekur” på et værelse med en ildevarslende indretning og et hypnotiserende gult tapet, er baseret på Gilmans egne katastrofale erfaringer med en tvungen hvilekur ovenpå en fødselsdepression.Historiens lurende uhygge får læseren til at betvivle egen dømmekraft. Hovedpersonen er sammen med sin lægeægtemand afskåret fra omverdenen i en afsidesliggende sommerresidens. Hun er patient, han behandler. Men hvor lurer den sande fare? I hendes eget sind, i ægtemandens tvangsbehandling – eller i tapetet?Charlotte Perkins Gilman ( 1860 -1935) var en amerikansk feminist, fordragsholder og forfatter. Hun anses i dag som værende en af de førende stemmer indenfor kvindesagen i sin samtid. Efter sin død i 1934 gled hun dog hurtig ud i glemsel, indtil hun i 1970erne blev genopdaget af andenbølge-feministerne.

  • af Stein Riverton
    154,95 kr.

    JERNVOGNEN er en milepæl i nordisk kriminallitteratur. Da den udkom i 1909 blev den set som en direkte reaktion på Arthur Conan Doyles succesfulde The Hound of the Baskervilles, men hvor Sherlock Holmes-historien søger tilbage til den gotiske tradition arbejder Jernvognensig frem mod modernismen ved at lade aktørernes psykiske tilstande spille en stor rolle i både beskrivelsen af landskabetog fortællingens udformning. Nu genudgives den i den nye serie GULE ROSER med en spritny og frisk oversættelse, samt et efterord af Benni Bødker. Som Bødker skriver i sit efterord, så har ”Jernvognen" i sit hjemland konstant været i trykken, siden den udkom i 1909, og forfatteren har lagt navn til Norges fornemmeste krimipris”. Romanen begynder da en mand findes myrdet på en idyllisk norsk ferieø. Den lokale befolkning forbinder mordet med et gammelt sagn om en jernvogn, der kører over den øde slette og varsler død med sine raslende kæder. Da den excentriske detektiv Asbjørn Krag ankommer til øen, inddrages bogens navnløse fortæller i opklaringen, men de mange forfærdelige hændelser er hårde ved den unge mands nerver, og snart føler han sig forfulgt, mens verden omkring ham ramler sammen og alt leder frem mod en dramatisk afsløring af morderens identitet. Skildringerne af angst, nerveanspændelse, naturmystik og sælsomme drømmesyner giver en febrilt sensitiv prosa, der væver naturen og fortællerens psyke sammen. Conan Doyle var én inspiration, men i skildringen af fortællerens langsomme sammenbrud og det psykologiske spil mellem fortælleren og detektiven vækker Jernvognenligeledes mindelser om relationen mellem Raskolnikov og chefefterforskeren Porfirij I Dostojevskis Forbrydelse og straf. Stein Riverton er et pseudonym for den norske forfatter Sven Elvestad (1884 -1934). Trods et forholdsvis kort liv formåede han at udgive 98 romaner, de fleste detektivromaner udgivet under Riverton-pseudonymet. Mange af romanerne i den store produktion er kulørte metervarer, men en håndfuld er originale, overraskende og fantastiske kriminalromaner, der placerer Riverton som den største kriminalforfatter i Norden i den første halvdel af det tyvende århundrede. GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig vardårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last.

  • af Maja Elverkilde
    154,95 kr.

    I Når Vi Rejser Til Mars møder vi journalisten Laura, der har trukket stikket fra den bekvemmelige og moderne tilværelse i byen og i stedet er flyttet ud i et forfaldent hus uden strøm i de skånske skove. Laura prøver ihærdigt at få sin økonomi til at hænge bedre sammen ved at skrive en økokritisk artikelserie, synkront med at hun forsøger at genfinde roen i skovens uberørte steder. Men allermest ønsker Laura at skabe den bedste opvækst for datteren Bea, en opvækst tæt på naturen. Problemet er at ingenting hun gør, ser ud til at virke: ”Laura troede det gik op her. Hun troede, det ville være godt for Bea at komme til noget lidt mere civiliseret, da hun skulle begynde i skole. Hun tog fejl. Bea har det overhovedet ikke godt. Man kan heldigvis fortryde. Vende om. Vende tilbage.” Når Vi Rejser Til Mars er en samtidsroman, der skildrer flere af nutidens største problematikker, både fra det store kollektive synspunkt; hvad fremtiden vil bringe os som menneskehed, hvis klimakrisens konsekvenser forsætter i sin nedadgående spiral, der i sidste ende vil betyde Jordens endelige undergang. Men samtidigt er det også en roman, der fremstiller menneskets ældste urinstink i moderne rammer; forholdet mellem mor og barn, og den uudtalte problematik når det forventede relationsglansbillede ikke stemmer overens med virkelighedens, når gode intentioner ikke altid er nok, når man skal skabe en lykkelig tilværelse for ens barn og en selv. Maja Elverkilde debuterede som forfatter i 2008 med den anmelderroste novellesamling Alt det der er mit. I 2011 blev hun selv mor og skiftede kort tid efter sin lejlighed i København ud med et primitivt hus i Sverige, hvor hun boede alene med sin dreng. I 2014 udkom opfølgeren Det man dør af og i 2017 kom romandebuten Den slags skal gøres i dagslys. Når Vi Rejser Til Mars er Elverkildes første udgivelse på Forlaget Escho.

  • af Cecilie Lind
    149,95 kr.

    “jeg tænker at jeg besynger mig selv lidt vel meget, men hvem ellers har tænkt sig at gøre det? ingen tror jeg! så træder jeg til for mig selv og er en galant ridder der forguder mig “ Sådan lyder det fra jeg’et i Cecilie Linds nye digtsamling Den nye spejltrådskaserne, efterfølgeren til sidste års storroste langdigt Mit Barn (Gyldendal 2019). Og på mange måder kan Den nye spejltrådskaserne da også læses sådan, som en lang besyngelse, af hverken musen eller elskeren, men nærmere af jeg’et selv. Digtsamlingens flakkende og omskiftelige jeg. Et jeg der både er mor og datter, født og fødende, stewardesse og filmstjerne og mange andre ting og roller. Aldrig rigtig ét stabilt jeg, men så alligevel. Tempoet er sat i vejret, og hvis Mit Barn udstak en kun lidt mere opbyggelig og let dechifrerbar retning for Linds forfatterskab, så er hun med Den nye spejltrådskasernetilbage i vanligt vilter stil. Bogen veksler mellem kortere lyriske prosastykker og længere poetiske ophobninger, det hele med Linds velkendte legende sprog. Ordene får tyngde og lydligheden, kadencen og rimene er ikke bare pynt, men som altid hos Lind, en pointe og en kvalitet i sig selv.For Mit Barn blev Cecilie Lind nomineret til Politikens Litteraturpris og høstede fantastiske anmeldelser fra dagbladende. Benedicte Gui De Thurah Huang kvitterede i Politiken med 6 hjerter og kaldte bogen en “suveræn bog om moderskabet” og skrev at “Langdigtet ’Mit barn’ er måske Cecilie Linds bedste til dato”. Ligeledes kvitterede Martin Gregersen med 6 stjerner i Kristeligt Dagblad og kaldte bogen, et:”Smukt og ubærligt langdigt om det vidunderligste og skrækkeligste af alt.”Cecilie Lind er født i 1991 og har udover Mit Barn på Gyldendal udgivet en række andre værker. Hun debuterede i 2011 med Ulven åd min eyeliner på OVBIDAT.Den nye spejltrådskaserneer Linds 8’ende udgivelse.

  • af John Polidori
    124,95 kr.

    Vampyren af John Polidori er en gotisk fortælling, der oprindeligt udkom i 1819, og anses som den første reelle vampyrfortælling i vestlig litteratur. Vampyren har som skikkelse, allerede på dette tidspunkt eksisteret længe, men Polidoris fortælling er vigtig, fordi den testamenterer vampyrens mytologi og grundlægger flere af de efterhånden ikoniske troper, der hænger uvægerligt sammen med vampyrgenren. Bram Stoker har desuden fundet masser af inspiration i Polidoris historie til sin berømte Dracula (1897).I novellen følger vi den unge mand, Aubrey, der møder den excentriske Lord Ruthven til en af hans ”fashionable fester”. De to udvikler et særligt venskab og rejser sammen rundt i Sydeuropa, til gamle, fjerne slotte, og særlige markeder, men ulykke og død synes at følge dem, og den unge Aubrey fatter efterhånden mistanke om, at hans kærlige ven i virkeligheden er monster i menneskeklæder. John William Polidori (1795 –1821) var en engelsk forfatter og læge. I 1816 blev han livlæge for Lord Byron og fulgte ham rundt på rejser i Europa. Han faldt dog senere i unåde. Herefter rejste han rundt i Italien, men vendte tilbage til England hvor han fik udgivet to teaterstykker og to digtsamlinger samt fortællingen Vampyren. I 1821 døde han ved egen hånd, højst sandsynligt på grund af depression og en voksende spillegæld.Vampyren er tredje bind i serien Udenlandsk Fugl, der fokuserer på oversættelser af gotik- og skræklitteratur i dens mange afarter fra perioden 1880-1940. Tidligere udkommet i serien er Charlotte Perkins Gilmans Det gule tapet (1892) og Louisa May Alcotts Bag en maske (1866), der har fået flot omtale i blandt andet Politiken, Berlingske og Information. Serien ønsker bl.a. at åbne op for en revidering af den tunge genrelitteratur (her under gyset) som noget billigt sprøjt. Vampyrener en sprængfyldt gotisk perle med maskespil samt erotik og dødelig forførelse — men den er endnu væsentligere mesterligt skrevet. Med dansk oversættelse og efterord af Hans Peter Madsen.

  • - eller En kvindes magt
    af Louisa May Alcott
    154,95 kr.

    Den amerikanske forfatterinde Louisa May Alcott (1832-1888) er i mest kendt for at have skrevet den udødelige klassiker Little Women(da. Pigebørn) fra 1869, der endnu engang er blevet genindspillet til det store lærred. Men Alcott skrev også “sensationsromaner” eller “Blood and Thunder tales”, som hun selv kaldte dem. Hovedværket blandt disse er den psykologiske spændingsroman Bag en maske eller en kvindes magt, der udkom i1866underder pseudonymet A. M. Barnard som en ugentlig føljetonhistorie i avisen Flag of Our Union. Selvom Bag en maske er en af ​​Alcotts mindre kendte værker, er det stadig en vigtig litterær perle i hendes samlede oeuvre, der fortjener at blive læst i en ny dansk oversættelse. For i den korte fortælling gemmer der sig en roman om romantik, magtspil og seksuelle intriger, som samtidig kan betragtes som et direkte angreb på tidens opfattelse af klasseforhold og kønsroller. Romanen omhandler den unge, fascinerende Jean Muir, der ansættes som guvernante hos overklassefamilien Coventry. Jean Muir er en mislykket skuespillerinde, hvis scenekarriere i Frankrig er et overstået kapitel, på grund af hendes falmende ynde – selvom hun kun er 30 år. Men med sine skuespillerevner og forståelse for selvpræsentationens kraft får hun, forklædt med både paryk og falske tænder, hele huset til at falde i svime over hendes yndige og smittende væsen. Snart kæmper samtlige af husets mænd om hendes gunst og der går ikke lang tid før mestermanipulatoren Jean Muir har fået spillet alle beboere ud mod hinanden. Et nervepirrende magtspil udfolder sig, hvor det bliver sværere og sværere at gennemskue, om Jane Muir er romanens heltinde eller skruppelløse skurk. Bag en maske er andet bind i serien Udenlandsk fugl, der fokuserer på oversættelser af kvindelige forfatteres horrorlitteratur og dens mange afarter fra perioden 1880-1940. I serien er udkommet Charlotte Perkins Gilmans Det gule tapet, der har fået stor omtale og fem stjerner i både Berlingske og Politiken. Seriens ønske er at bringe de kvindelige horrorforfattere frem i lyset og ændre på den gængse forestilling om, at der ikke fandtes kvindelige forfattere inden for genren, hvilket har vist sig at være ganske forkert. Serien afspejler samtidens interesse dels for feministisk litteratur og dels for en revurdering af genrelitteraturen. Romanen er oversat og med efterord af Hans Peter Madsen

  • af Jonas Okholm Jensen
    102,95 kr.

    Efter utallige opfordringer præsenterer digter, målmand og ølconnaisseur Jonas Okholm Jensen den lyriske hitliste Forsøg på en top 25 over øl, bestående af de 25 bedste øl, som han gladeligt er rendt panden imod på sin Øldysseé gennem livet. Forsøg på en top 25 over øler, udover at være en personlig velovervejet og rangeret oversigt, en skummende dannelsesrejse fyldt eksistentielle funderinger og spørgsmål til tilværelsens luner. Rejsen starter med en kasse heftige Bjørnebryg og ender med en Carlsberg på Storebæltsbroen, hvor tankerne kredser om den tragiske togulykke på selv samme bro: ”En øl til broen. Derfor det bider så varselsagtigt. Det er for absurd, at det var et øltog med tomme flasker, der var med i ulykken.” Præsenteret for både velbevandrede ølsmagere og amatørøldrikkere fremstår Forsøg på en top 25 over øli et poetisk og til tider klart sprog, af landets måske mest ledende skikkelse inden forøludforskning, som når en bustur gennem Brennerpasset med Fine Festival-øl lyder: ”Ved ikke hvad man skulle have gjort i den bus til Italien med ligalandsholdet, hvis ikke det var for den udslagsgivende kasse FF’ere. Nej, der var stillingen angst 0 - ånd 100. Turneringen var allerede vundet. Der var ikke mere at komme efter”. Jonas Okholm Jensen (f. 1980) debuterede i 2016 med prosasamlingen Så snart man åbner vinduet ud til den populære sol vælter årets første flue ind i rodet.Digtsamlingen var blandt andet nomineret til Bukdahls bet - Den smalle litteraturpris og er nu kommet i to oplag. Okholm Jensenopfulgte i 2018 med Jeg håber og tror at Twin Peaks vil samle os igen, der uden tvivl er en af de mest dybdegående undersøgelser af David Lynchs Twin Peaks, der foreligger på dansk. Okholm Jensen har de seneste år skabt sig selv et populært navn til oplæsningsarrangementer landet over og agerer derudover forsanger i bands som Spost og Easy Rider, der har et utal af koncerter og pladeudgivelser bag sig.

  • af Astrid Ehrencron-Kidde
    146,95 kr.

    Astrid Ehrencron-Kidde har de seneste år fået en renæssance med sine gotiske fortællinger. I Nattens gave præsenteres en anden side af hendes kraftfulde forfatterskab: Eventyrene. Ehrencron-Kidde udgav i årene 1901 til 1904 fire samlinger med eventyr, hvoraf de 13 bedste fortællinger her genudgives for første gang. Da samlingerne udkom blev de noget uretfærdigt sammenlignet med H. C. Andersens kendte og allerede dengang kanoniserede eventyr, men i dag er det tydeligt at Ehrencron-Kiddes stilbevidste fortællinger om dronninger, konger, prinser, ellepiger, jægere og besjælede blomster er helt deres egne. Det er ikke uden grund hendes tredje samling bar titlen Livets og Dødens Eventyr, for i Ehrencron-Kiddes på een gang personlige og klassiske eventyrunivers er melankolien og det tragiske altid i samklang med det smukke og livets forunderlige gang. “Astrid Ehrencron-Kidde, en af de alt, alt for mange kvinder, der blegnede i skyggen kastet af deres mænd, hvilket er en lille - nej en stor - skandale, for hun er brilliant.” - Mikkel Bruun Zangenberg, Weekendavisen, 2019GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig vardårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last.

  • af Preben Major Sørensen
    186,95 kr.

    Helvedesgavlen er en stor balstyrisk og karnevalistisk roman om 12 drager, en håndfuld adelige og alle deres venner, en tigerhun, et dukketeater, en sexrobot og en digter der til tider er tre. Et voluminøst stykke litteratur, hvor tid, sted og fortællerstemme enten modulerer langsomt, lyrisk og sfærisk - i et drømmeagtigt eventyrlandskab - eller transcenderer voldsomt, vulgært og stødvist, mens personer korpulerende skifter identitet og steder bytter plads. Major Sørensen har arbejdet på romanen i over ti år og han har, uvidende om deres eksistens, nærmet sig de store episke tv-serier der i de senere år har domineret på Netflix og specielt HBO. Dette kan ses i bogens kalejdoskopiske fortælleform, men også mere konkret med inklusionen af drager og sexrobotter, der i de senere år har fået helt nye og mere prominente pladser i popkulturen med tv-serierne Game of Thrones og Westworlds succes. Preben Major Sørensen (f. 1937) debuterede i 1965 med novellesamlingen Ildmesteren og har siden da specialiseret sig indenfor en egenartet form for fantastisk fortælling med novellen og kortprosaen som udgangspunkt. Tre gange tidligere har han udgivet hvad han selv har karakteriseret som romaner, Af en engels erindring (1976), Søvnen og skyggerne (1987) og Barnet (2010), men traditionelle romaner har der ikke været tale om. Med Helvedsgavlen udgiver han sin mest traditionelle til dato, hvad det så end siger.

  • af Annelise Nielsen
    124,95 kr.

    Annelise Nielsen ( født 1941) er en af de særeste eksistenser i dansk litteratur. Hun er en kortprosamester og har aldrig skrevet andet end det. Siden hendes debut Klip i 1980 har hun kun sparsomt udgivet bøger gennem årene og Ødeland er hendes kun syvende udgivelse i alt. Ødeland er en kortprosa-roman om en kvindes søgen efter sig selv og efter mening i tilværelsen. Denne labyrintiske søgen bringer hende rundt i et sammenbrudt Europa, hvor hendes liv hele tiden synes at være i fare. “De satte sig ind i en rådden kupé. Der lå vand på gulvet. Turen ville tage tre timer. De sad ved vinduet, fulgte med øjnene den smalle grønne stribe langs floden, de lave, gyldne bjerge længere ude. De var på vej mod hovedstaden, hvor de havde bestilt to hotelværelser. Rejsen syntes at være af drømmerisk karakter. Ruten, stofområdet banalt oplysende - med indlagte forbudszoner.”

  • af Bo Reinholdt
    154,95 kr.

    Fyn, få år efter Anden Verdenskrigs afslutning. Nethe er gift med den over dobbelt så gamle fotografiinteresserede præst Gabriel. Sammen har de tre små børn. Efter et voldsomt overfald begynder hendes verden at falde fra hinanden og pludselig sker det mystiske. Flere år af hendes liv er med et trylleslag forsvundet, og hun ved ikke, hvem hun selv er. Nu begynder en ensom kamp om at finde ud af, hvad der er sket. Hun drages mod en igangværende film-produktion, hvis fortælling er baseret på virkelige hændelser. Ingen vil rigtig fortælle hvad filmen handler om. Kun at den ender med en frygtelig tragedie.Med Silkeåen indbyder Bo Reinholdt igen sine læserne ind i hans særegne litterære verden, hvor helleristninger, frugtbarhedsritualer, fotografi, filmproduktion, spænding og mystik væves sammen i et mesterligt sprog. Romanen blev oprindeligt skrevet i 2001, men udkom aldrig da Reinholdts daværende forlag lukkede ned. Den udkommer nu i en ny-redigeret udgave af redaktør og 100 % Reinholdt-fanboy Anders Jørgen Mogensen. Bo Reinholdt (født 1948) debuterede i 1983 med Akefalens vidnesbyrd og har senest udgivet romanen Tancke på Forlaget Escho i 2021. I alt tæller Reinholdts forfatterskab mere end 19 udgivelser, fordelt over fire årtier. I 2019 udkom hans roman Kore i engelsk oversættelse via det prestigefyldte forlag Mount Abraxas Press, der hurtigt måtte melde udsolgt. I sommeren 2022 udkom Kore i portugisisk oversættelse via det brasilianske forlag Raphus Press.

  • - Albumtekster og gendigtning
    af First Hate
    102,95 kr.

    First Hate udgav i maj deres andet album Cotton Candy. Med albummet skabte duoen deres egen parallelle pop-art verden. Et sted hvor de med deres talent for at skrive catchy melodier, store omkvæd og elegante tekster forsøgte at bygge bro mellem lyttere fra undergrunden og klassiske pop-fans. En slags sammensmeltning mellem, synth-pop, EDM og punket dance music. Et mutant barn af Medina, Pet Shop Boys og Talking Heads. Nu har albummet fået et parallel-liv med udgivelsen af bogen Cotton Candy, hvor sanger Anton Falck har gendigtet alle pladens engelske tekster til nye digte på dansk, hvor livets kvaler, drømme om kærlighed og god gammeldags neon flyder hen over de sort-hvide sider. “Al den plads din krop optagerDæk den med din mors makeupDu frygter at din cykel bliver stjåletSå du går til dine sko er slidt opBliv ved at skifte meningEnden er nåetLad det gå”

  • af Pia Raug
    124,95 kr.

    Pia Raug (født 1953) er et musikalsk nationalklenodie. Hun debuterede i 1978 med pladen Hej Lille Drøm som har sikret sig klassikerstatus på grund af sangen Regnvejrsdag i november, og har siden udgivet blandt andet Det fra 1981 med sange baseret på digte af Inger Christensen, samt en af 80ernes allerbedste eksperimental-plader, den kompromisløse Iskrystaller fra 1983. Med ET TESTMENTE udgiver hun sin kun tredje litterære udgivelse. Tidligere er kommet kort-prosasamlingen Huset fra 1984 og romanen Bristepunktet fra 1998. ET TESTAMENTE er en fortælling om længslen efter det, som har været, og efter det, som kunne have været. Her møder vi den søvnløse Hr. Mand, der har isoleret sig i sit hjem på den yderste spids over Verdenshavet. Hr. Mand drømmer om en køkkenhave og længes efter hende, han aldrig mødte. Han begræder sit flugtinstinkt og lettes over det tv-øje, han trods alt har skilt sig af med. I stedet vender han blikket op ad, mod stjernerne, der synger ham til uro.Bogen er både roman, lyrik, eventyr og skabelsesfortælling. I hybridfortællingen udforskes sprogets lydlige forbindelser og menneskets natur i en lyrisk søgen efter at forstå verden lidt bedre.

  • af Emma Kjær Madsen
    154,95 kr.

    I Spontan selvforbrænding møder vi den unge Ester. Hun er rejst til den sydengelske kystby Brighton for at studere fotografi og realisere sig selv. Med sig har hun statens uddannelsesstøtte og sit kamera, derhjemme venter hendes kæreste. De er begge forelskede i Dolly Partons musik og denne binder dem sammen på tværs af landegrænserne. Ester prøver, hun kan altid tage hjem igen, og livet i feriebyen drager hende til sig, nye venskaber og vaner sætter sig i hendes krop og slår gnist. En omsmeltning virker uundgåelig. Spontan selvforbrændinger en kærlighedshistorie om at føle sig tvivlende og heldig, rodløs og besat. En poetisk fortælling om klichéernes magt og sansernes hierarki, hvor naturligheden er et serum, der påføres på øjenvipperne for, at få dem til at gro. Sproget flyder ovenpå, let og rummeligt som en plastbeholder, mens dramaet spiller sig ud i bølger mellem nærværet og fraværet, mellem ude og hjemme og i slægtskabet mellem idolbillede, efterligning, tyveri og overnaturlige kræfter. Emma Kjær Madsen (f. 1993) debuterer som forfatter med Spontan selvforbrænding. Hun er uddannet fra Forfatterstudierne i Bø og Tromsø.

  • af Louise Harbo
    124,95 kr.

    DEN YDERSTE STI er en samling vild og rablende poetisk kortprosa, hvor sproget flyder over i nye kar og blandes. Stemmen i teksterne taler fra en søvnløshed, der veksler mellem døs og klarsyn, som får teksterne til at stige og falde, flakke og hamre. Rummene veksler mellem den jyske hede, Svalbard, det kolde fryserum og trailernes hverdagslige bumlen rundt på genbrugspladsen. Det højstemte, komiske og sammenbruddet flyder over i hinandens sfærer. I Louise Harbos digte er det søvnløse forbundet med en samfundstilstand af konstant produktion, fremskridt og konkurrence: når følelseslivet melder sig, så få noget fra hånden og når tiden løber fra dig, sprint, observerer teksterne alt imens de spørger: hvad er det verden har så travlt med? Læseren kan forvente sproglige benspænd og puf i ryggen som har til formål at vække hende fra arbejdslivets automatiserede døs. Louise Harbo er uddannet ved Litterär Gestaltning i Göteborg og Det Jyske Kunstakademi. Den yderste sti er hendes debut.

  • af Laurids Skands
    154,95 kr.

    Messias fra 1918 er muligvis den mest ambitiøse knaldroman nogensinde i dansk litteratur. En okkult og eventyrlig antikrigsroman med science-fiction- og skræk-elementer, skrevet under og omhandlende 1. verdenskrig! Den er et kig ind i vanviddet i en tid, hvor filmen var stum, musikken klassisk, og kunsten og videnskaben på vej til at forandre al normalforståelse. Romanen følger den omflakkende maler Stefan Maryko, der tilfældigt ankommer til byen Tronhof, et ukendt sted dybt i Europas hjerteland. En gådefuld stjerne hænger over den lille bjergby som et lysende forvarsel om kommende ulykker. På byens sindssygehospital hersker Wladimir Neschelko, Marykos tidligere studiekammerat, men han er lige så gal som sine patienter. Samtidig foretager den indespærrede franske videnskabsmand Giffard — som tror, han er Messias, Guds søn — sine revolutionerende elektriske eksperimenter, mens den krigslystne russiske zar sender sine spioner af sted for at lære hans hemmeligheder at kende. Midt i det hele forelsker Stefan Maryko sig i den mystiske Urana, som er fanget i et magtspil, der kan resultere i hele menneskehedens udslettelse. Laurids Skands (1885-1934) var en af sin samtids mest produktive filmmanuskriptforfattere med særlige evner for at tilpasse litterære forlæg til det nye medie. Samtidig fungerede han som filmkonsulent, instruktør, skuespiller og redaktør på det kortlivede tidsskrift Pan. Han udgav uden den store succes to romaner samt en novellesamling, hvorfra de to mesterlige skræknoveller “Golgatha-studien” og “Menneskekød” dog vakte stor begejstring og fornyet interesse for forfatterskabet, da de i 2019 blev genudgivet i antologien Menneskekød: Grotesker 1910-1920.GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig vardårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last.

  • af Stein Riverton
    131,95 kr.

    Morderen fra mørket fra 1914 er Stein Rivertons anden store roman og et intimt og psykologisk kammerspil maskeret som kriminalfortælling. Romanen er baseret på det berygtede og stadig uopklarede Hammerby-mord uden for Stockholm i 1913. Det begynder med doktor Flodins regnskabsfusk. Apoteker Frykman, der er kontrollør i byens bank, opdager sin vens underslæb og giver ham en frist for at få orden på sin økonomi. Men natten før fristens udløb tager doktoren sin frakke og hat af og kaster sig i havet fra færgen mellem Malmø og København. Mørket lægger sig over apoteker Frykman. Han hjemsøges af tavse telefonopkald og skygger, der forsøger at trænge ind i apoteket efter lukketid. Frykman søger støtte hos vennen kaptajn Nylander, og de forsøger sammen at opklare, hvad der i virkeligheden skete med doktor Flodin. En nat bliver apoteker Frykman dræbt i sin forretning. Politiet anholder to polske landstrygere, men kaptajn Nylander kommer til en anden konklusion. Doktorens lig blev aldrig fundet, og doktoren havde en grund til at dræbe. Efterord af Benni BødkerPressen om Stein Rivertons Jernvognen, som er udkommet i samme serie: ❤❤❤❤❤ “Mesterværk” - Politiken “Det er magisk (...) Et lille mesterværk” – Weekendavisen ”En modernistisk milepæl” - Modspor GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig var dårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last.

  • af Dorothy Scarborough
    168,95 kr.

    Vinden følger den unge kvinde Letty, der i 1880erne flytter fra det ”moderne” Virginia til udørkenen Sweetwater i Texas. Samtidig med Lettys tilflytning plages området af en uhørt tørke, vilde sandstorme og en frygtelig vind, som sammen med ensomhed driver Letty længere og længere ud i vanviddet. Scarborough formår i romanen at gøre den dæmoniske vind til en karakter i bogen - det er slow-burn-horror med overnaturlige elementer indlejret i en rå, realistisk lidelsesfortælling. Ved dens udgivelse var det ganske uhørt med en kvindelig protagonist i en western- og frontier-fortælling. Romanen udkom anonymt – et publicity stunt – i 1925 og skabte stor furore i Texas. Bogen blev set som et direkte angreb på den texanske frontier-fortælling og selvforståelse, og man antog, at den måtte være skrevet af en forfatter fra Nordstaterne. Chokket var stort, da det viste sig, at den lokalt fødte Scarborough havde ført pennen. Romanen ses i dag som den fineste repræsentant for Texas Gothic – også i Texas!Dorothy Scarborough var en amerikansk forfatter, født i Texas i 1878 og død i 1935. Hun studerede på University of Chicago og Oxford University og underviste i litteratur på Columbia University, hvor hun også lavede sin PhD: The Supernatural in Modern English Fiction, som opnåede stor akademisk anerkendelse. Samtidig virkede hun som folklorist med stor interesse for amerikanske folkesange, fortællinger om cowboys samt farvedes folklore. Hun stod bag to store folklore-samlinger: On the Trail of Negro Folksongs (1925) og A Song Cathcher in Southern Mountains der udkom posthumt i 1937. Hun fik endvidere udgivet tre romaner. Vinden er fjerde bind i serien Udenlandsk Fugl, der fokuserer på oversættelser af gotik- og skræklitteratur i dens mange afarter fra perioden 1880-1940. Tidligere udkommet i serien er Charlotte Perkins Gilmans Det gule tapet (1892), Louisa May Alcotts Bag en maske (1866) og John Polidoris Vampyren (1819), der har fået flot omtale i blandt andet Politiken, Berlingske og Information. Serien ønsker bl.a. at åbne op for en revidering af den tunge genrelitteratur (her under gyset) som noget billigt sprøjt.

  • af Emmy Carell
    131,95 kr.

    Kan mænd undværes? er en lesbisk elskovsroman fra 1921. Det er et stykke pionerlitteratur, idet den udkom syv år før den engelske The Well of Loneliness af Radclyffe Hall, som ellers regnes for verdens første åbenlyst lesbiske roman. I 1922 blev Kan Mænd undværes? anklaget for usædelighed og beslaglagt af politiet, for senere at blive dømt utugtig og derved ulovlig ved Vestre Landsret. Romanen følger danske Esther. Hun er alene med sin lille datter, da hendes mand, en fransk løjtnant, stadig befinder sig i Frankrig efter at have været taget til fange under Første Verdenskrig. I København møder Esther den forførende svenske filmskuespillerinde Fru Maja, og de to fascineres af hinanden. De indleder et hedt forhold, men snart dukker der flere kvinder op fra Fru Majas fortid, og et voldsomt elskovsdrama fuld af jalousi og ødelæggende forførelse udvikler sig. Denne udgivelse indeholder også Carells novelle Hugo fra Paris. En erotisk fortælling om en forfatterinde der lige har udgivet en skandaløs roman om forbudt kærlighed mellem kvinder! Emmy Carell (1887 - 1969) debuterede med romanen Kan mænd undværes? i 1921 og udgav samme år novellesamlingen Hugo fra Paris. Begge bøger blev solgt i store oplag og fik megen omtale, men bortset fra kriminalnovellen “Hotelrotten” trykt i Illustreret Kriminal-Tidende i 1924 udgav hun aldrig andet. GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig vardårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last

  • af Rud Lange
    131,95 kr.

    Gule roser er en mærkværdig dansk skrækroman oprindeligt udgivet i 1911. Det er en litterær kinesisk æske i højt tempo, med utallige lag, trods dens korte længde. Ved udgivelsen blev den latterliggjort, mens det i dag er tydeligt, at den var forud for sin tid i forsøget på at vise sindssygen indefra og give sindssygen en stemme i litteraturen.Romanens hovedperson, Viktor, er overbevist om at han har fundet grundformen til alt organisk liv. Det er et underligt dyr, en blanding af en elefant og en flue, med ildrøde øjne, snabel, stødtænder, klumpfødder og på størrelse med en oldenborre! I forsøget på at skræmme dyret væk med et skud fra sin revolver, bliver han tiltalt for mordforsøg på en lille dreng og kommer i fængsel. Senere ender han på et sindssygehospital. Dog kun til observation og ikke som patient. Siger han selv. På sindssygehospitalet møder Viktor en farlig morder, som fortæller den rablende historie om hvordan han endte på hospitalet. Og så står vanviddets porte pludseligt åbne som aldrig før, for både Viktor og læseren. Rud Lange (1884-1918) var journalist og forfatter, og han udgav fem romaner mellem 1908 og 1914. I samtiden blev hans bøger ofte foragtet og latterliggjort på grund af deres næsten monomane optagethed af det sygelige og afvigende. I 1915 boede han på D’Angleterre, da hotellet brændte. Han blev reddet ud i sidste øjeblik, men mistede et færdigskrevet romanmanuskript i flammerne. Derefter stoppede hans litterære produktion tilsyneladende, og i 1918 begik han selvmord. GULE ROSER er en ny serie fra Forlaget Escho der fokuserer på kulørt litteratur. Fra skrækromaner, elskovsromaner og kriminalromaner til eventyr fra perioden 1900-1945. Alt hvad den samtidige Georg Brandes og kredsen omkring ham ville have anset som pinligt at læse. Det er bemærkelsesværdigt hvor lidt opmærksomhed dansk litteratur af den kulørte slags har fået igennem tiden. Én forklaring er at det meste af den kulørte litteratur virkelig vardårlig. Mange af teksterne var uoriginale metervarer sprøjtet ud for at tjene nemme penge i en medietid hvor filmen var stum, musik kun klassisk og litteraturen derfor var dominerende og mangfoldig. Men, og her kommer det store MEN, der er så vigtigt. At 99% af den kulørte litteratur var noget lort, skal ikke ligge den sidste 1% til last.

  • af Bo Reinholdt
    146,95 kr.

    Court Tancke rejser i midten af 1600-tallet rundt i Europa for at købe kunst og rariteter til den danske konge. Samtidig er charlatanen Kaj Lykke på flugt, da han i Danmark er dømt for majestætsfornærmelse. Han jages af dronningens to politispioner Wahl og Brylle, som vil gøre alt for fange ham. Tancke fascineres af Lykke, som har et næsten umenneskelig tag på kvinder, og snart er Tancke filtreret ind i det ene farlige optrin efter det andet, alt imens han får den første spæde ide til det, der engang skal blive til lysbilledet. Bo Reinholdt (født 1948) debuterede i 1983 med Akefalens vidnesbyrd. Tancke er endnu en invitation ind i hans egenartede verden, hvor kunsthistorie, billedtænkning, spænding og mystik væves sammen i et mesterligt sprog. “Når Bo Reinholdt vist nok ikke sædvanligvis nævnes blandt de betydeligste forfattere, kan det kun skyldes, at han hæver sig over de timelige standarder, man sædvanligvis bedømmer nutidig litteratur med.” — Kristeligt Dagblad "Manden er en visuel forfatter af endog meget stor styrke. Det er kun få beskåret at skrive prosa så billeddannende og ofte dog så enkelt som Bo Reinholdt." — Berlingske "Ingen læser lades i tvivl om originalitetens hos Bo Reinholdt. Hver gang han udgiver en ny roman, tilføjer han nemlig litteraturen noget kvalitativt nyt, noget ingen har set før." — Information

  • af Smerz
    169,95 kr.

    Nodehæfte til SMERZ nye album BELIEVER ude via ESCHO og XL Recordings.

  • af Nicolaj Stochholm
    144,95 kr.

    “Velkommen til en ny læsning” med disse ord åbner Nicolaj Stochholm sin nye digtsamling De III Aldre,opfølgeren til Udenfor pesthospitaletder udkom på Gyldendal i 2018. Digtsamlingen er komponeret i tre dele, men ikke som en lineær fremskrivning af aldringen eller som en klassisk dannelsesfortælling om digterens bliven digter. Der er ikke en klart forladt fortid. Som det lyder i samlingens anden del, så er det snarere et spørgsmål om: ”At være på vej med sig selv hele tiden at være optaget af det foranderlige samme” En meditation over jeg’et og skriftens udvikling og dens foranderlige væren samme. Samlingen starter således som en ’Stochholm Classic’, som vi husker ham helt tilbage fra debutsamlingen: en romantisk eller måske snarere symbolistisk landskabsdigtning med ”Jegets Ø” (jf. Sarvis Jeghus) og linjer som ”Landskabet spejler drømmen og/drømmen er kun landskabet”. En landskabsdigtning koblet med metapoetiske overvejelser der vækker klare mindelser om Pesthospitalet. Men med samlingens tredje del indvarsler Stochholm for alvor den nye læsning og en ny vej i forfatterskabet, som bebudet i samlingens første linje. Samlingen slutter nemlig, ganske overraskende, som en nationalromantisk pastiche i spekulative gevandter, inklusiv en intertekstuel reference til og dekonstruktion af Ewalds kongesang. Det er denne afsluttende tredje del af digtsamlingen der for alvor adskiller den fra forfatterens foregående samlinger, og hvor han demonterer eller dekonstruerer sit digteriske oevre. Her lader digteren barndommens landskaber gå under i en klimakatastrofisk dystopi: ”Jeg tænker på min barndoms/ strande (…) som nu er/ væk.”klassisk landskabsdigtning under indtryk af klimakrisen må ende i en eskatologi. Stochholms nye samling er i den forstand digte til tiden, både nutiden og den fremtid, der lurer lige om hjørnet. Nicolaj Stochholm er født i 1966 og debuterede i 1991 med Biografi på Borgens Forlag. Senest udkom Udenfor pesthospitalet på Gyldendal i 2018. De III aldre er Nicolaj Stocholms 11. bog og første på Escho.

  • af Bo Reinholdt
    152,95 kr.

    Bo Reinholdt har siden sin debut i 1983 beskæftiget sig med fortællingen om billedet som medium og dette er også tilfældet i hans nye roman ORMESPRINGER, der må betragtes som et hovedværk i forfatterskabet. ORMESPRINGER handler om nationalklenodiet Guldhornene og er en filosofisk undersøgelse af hvordan vi bruger billedudsmykning og hvad vi vil med det. Alt sammen inspireret af Claude Simon og den nye romans muligheder. At læse ORMESPRINGER, er som at læse en stor fantasyroman i en febervildelse dagen før man skal til en vigtig eksamen. Eller som at referere den fantasyroman man i sin febervildelse drømte om til sin eksamen. Bogen kommer med et fuldt illustreret omslag af John Kenn Mortensen.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.